Clicky

zaterdag 31 mei 2025 - 17:38 uur
Home Blog Pagina 3

Port of Antwerp-Bruges als schakel in iconisch infrastructuurproject: transport tunnelelementen Oosterweelverbinding van start

ANTWERPEN – Op vrijdag 30 mei start Lantis met het transport van het eerste van acht immense tunnelelementen voor de Scheldetunnel, onderdeel van de Oosterweelverbinding. De logistieke operatie van Zeebrugge naar Antwerpen is een indrukwekkend staaltje samenwerking en planning, waarin de rol van Port of Antwerp-Bruges cruciaal is. Niet alleen als facilitator van de bouw- en afmeerplaatsen, maar ook als coördinator van de passageplanning en veilige verkeersstromen over water.

Eén project, twee havens, talloze uitdagingen

De bouw van de tunneldelen vond plaats in Zeebrugge, op een locatie die deel uitmaakt van de toekomstige Orcelle-terminal. Door het ruimtegebrek in Antwerpen werd bewust gekozen voor deze innovatieve dubbele inzet: een bouwdok dat na afloop van het project naadloos overgaat in een RORO-terminal. Port of Antwerp-Bruges speelde hierbij een sleutelrol door deze locatie mogelijk te maken en nauw samen te werken met Lantis en andere partners.

In Antwerpen is het Doeldok in de Waaslandhaven ingericht als wachtplaats. Daar kunnen vier tunnelelementen tijdelijk afgemeerd worden in afwachting van hun afzinking in de Schelde. Het eerste afzinkmoment is gepland voor begin juli.

Uniek transport, unieke voorbereiding

Het transport van elk tunnelelement — goed voor zo’n 60.000 ton per stuk — is een zelden geziene operatie in de Belgische havengeschiedenis. De voorbereidingen startten bijna een jaar geleden, met vier gespecialiseerde nautische werkgroepen die elk een onderdeel van het traject onder de loep namen: van de bouwput tot het transport, het Doeldok en de afzinking zelf.

De intensieve coördinatie tussen verschillende partners en diensten toont het vermogen van Port of Antwerp-Bruges om complexe infrastructuurprojecten te ondersteunen, zowel technisch als logistiek.

Passageplanning als spil in nautische begeleiding

Naast de fysieke infrastructuur en logistieke ondersteuning levert Port of Antwerp-Bruges ook een belangrijke bijdrage via digitale innovatie. Sinds mei 2024 wordt de passageplanner ingezet, een tool die werd ontwikkeld om schepen veilig en vlot door de versmalde werfzone van de Oosterweelwerken tussen het Amerikadok en Albertdok te begeleiden.

De resultaten spreken voor zich:

  • Al meer dan 45.000 schepen werden succesvol begeleid door de zone — goed voor bijna 13.000 passages.
  • 53% van de schepen vaart precies op tijd, 39% zelfs sneller dan gepland.
  • De gemiddelde wachttijd blijft beperkt tot 5 à 20 minuten, met een gemiddelde passeertijd van 29 minuten.

Spannende momenten en vooruitblik

De inundatie van het bouwdok in Zeebrugge — waarbij 700.000 kubieke meter water uit de achterhaven werd ingelaten — was tot nu toe het spannendste moment. De waterinname moest zorgvuldig worden afgestemd op de scheepvaartactiviteit om hinder te vermijden.
Met het eerste tunnelelement dat op transport vertrekt in sociaal uitdagende tijden, blijven planning en communicatie een uitdaging. De passage door smalle zones zoals de Verbindingsbrug, de sluizen en de fuik van de Kallosluis vergen uiterste precisie en samenwerking.

Als alles volgens planning verloopt, zal het laatste tunnelelement eind 2025 afgezonken zijn. Daarna kan het bouwdok in Zeebrugge worden vrijgegeven voor de verdere ontwikkeling van de terminal.

Een toonbeeld van maritieme samenwerking

Dit project onderstreept niet alleen de technische en logistieke expertise van de haven, maar ook haar strategische rol in maatschappelijke en infrastructurele transformatie. De Oosterweelverbinding is meer dan een mobiliteitsproject — het is een symbool van duurzame vooruitgang, gedragen door een haven die zich elke dag opnieuw bewijst als innovatieve en oplossingsgerichte partner.

Bronnen: VS willen wapenleveranties aan Taiwan opschroeven

WASHINGTON – De regering van de Amerikaanse president Donald Trump is van plan de wapenverkoop aan Taiwan op te schroeven. Daarmee wil Washington een krachtig signaal afgeven aan China, dat de militaire druk op het democratisch bestuurde eiland opvoert. Dat melden twee Amerikaanse functionarissen.

Als de plannen doorgaan, zou de wapenverkoop tijdens Trumps tweede termijn “gemakkelijk” hoger uitkomen dan in zijn eerste ambtsperiode, aldus de functionarissen. Destijds keurde Trump voor zo’n 18,3 miljard dollar (16,1 miljard euro) aan wapenleveringen aan Taiwan goed, tegenover 8,4 miljard dollar (7,4 miljard euro) onder zijn opvolger, de Democraat Joe Biden.

Een uitgebreide wapenverkoop zou twijfels kunnen wegnemen over Trumps toewijding aan de verdediging van Taiwan. Tegelijk dreigt het de al gespannen relatie tussen de VS en China verder onder druk te zetten.

Twee derde van de ondernemers kampt met personeelstekort: bouw en transportsector nemen maatregelen

DEN HAAG – Twee op de drie ondernemers in Nederland ervaren een tekort aan personeel. Vooral bedrijven in de bouw, zakelijke dienstverlening en de sector vervoer en opslag worden hierdoor geraakt. Om het personeelstekort het hoofd te bieden, investeren ondernemers in betere arbeidsvoorwaarden en verdere automatisering. Dit blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van april 2025, uitgevoerd door het CBS in samenwerking met onder andere de Kamer van Koophandel en VNO-NCW.

Grootbedrijf neemt meeste maatregelen

Het personeelstekort treft het grootbedrijf het vaakst: 72 procent van deze ondernemingen ervaart tekorten, tegenover 67 procent in het middenbedrijf en 61 procent in het kleinbedrijf. Grote ondernemingen nemen ook vaker maatregelen, zoals automatisering (bijna 30 procent) en het aantrekkelijker maken van arbeid door hogere lonen of betere secundaire arbeidsvoorwaarden (bijna 32 procent).

Kleinere bedrijven kiezen relatief vaker voor een andere benadering: bijna één op de vijf beperkt de productie of dienstverlening tot wat met de beschikbare capaciteit mogelijk is.

Bouwsector het zwaarst getroffen

In de bouwsector is het tekort aan personeel het grootst. Ruim 80 procent van de bouwbedrijven zegt onvoldoende mensen te hebben. Ook nemen zij de meeste maatregelen: 41 procent probeert personeel aan te trekken door betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden, en bijna een derde beperkt de productiecapaciteit. Slechts een klein deel (6,1 procent) werft personeel uit het buitenland.

Transportsector: arbeidsvoorwaarden verbeteren, productie beperken

In de sector vervoer en opslag – waar ook transportbedrijven onder vallen – geeft 35,2 procent van de ondernemers aan in te zetten op betere arbeidsvoorwaarden. Daarnaast beperkt bijna 20 procent de productie tot wat mogelijk is met het beschikbare personeel, en ruim 25 procent zet in op automatisering. Slechts 7 procent zegt actief arbeidskrachten uit het buitenland te halen.

Productiviteit verhogen als alternatief voor personeelsuitbreiding

Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt zoeken bedrijven ook naar manieren om met hetzelfde aantal mensen meer werk te verzetten. Ruim driekwart van de ondernemers zegt daarom maatregelen te nemen om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Vooral in de bouw, industrie en detailhandel wordt geïnvesteerd in technologie en efficiëntere werkprocessen. In de autohandel- en reparatiesector worden relatief vaak trainingen voor medewerkers aangeboden.

Reuters: Verenigde Naties overwegen 6900 banen te schrappen

NEW YORK – Het secretariaat van de Verenigde Naties werkt aan het schrappen van ongeveer 6900 banen. Dat meldt Reuters op basis van een interne memo die het persbureau heeft ingezien. Het zou gaan om een inkrimping van 20 procent op een begroting van 3,7 miljard dollar.

Volgens Reuters heeft de VN te maken met een financiële crisis die deels is veroorzaakt door de Verenigde Staten. Dat land is normaal goed voor bijna een kwart van alle financiering, maar wil dat onder president Donald Trump niet meer.

De voorgestelde Amerikaanse begroting voor het komende jaar, die nog door het Congres moet worden goedgekeurd, heeft de financiering voor verschillende VN-programma’s, waaronder vredeshandhaving, geschrapt of drastisch verminderd.

Eerder deze maand zei VN-secretaris-generaal António Guterres al dat hij een grote reorganisatie overwoog. Kenners denken dat de organisatie nu wil laten zien hier serieus werk van te maken, in de hoop dat de VS toch nog meer geld beschikbaar stellen.

Amerikaans hof van beroep schort blokkade heffingen Trump op

WASHINGTON – Een Amerikaans hof van beroep heeft donderdag de meest verstrekkende importheffingen van president Donald Trump weer van kracht verklaard. Dat gebeurde een dag nadat een handelsrechtbank had geoordeeld dat Trump zijn bevoegdheid had overschreden bij het opleggen van deze heffingen en een onmiddellijke blokkade ervan had bevolen.

De woensdag bevolen blokkade van een groot deel van de importheffingen van Trump wordt nu opgeschort zolang er nog een beroepszaak loopt. Daarmee wordt tegemoetgekomen aan een eis van de Amerikaanse regering. Die dreigde al naar het Hooggerechtshof te stappen als de uitspraak niet onmiddellijk zou worden opgeschort.

In de verrassende uitspraak van woensdag staat dat de meeste importheffingen van de president onwettig zijn. De regering redeneerde in de rechtvaardiging van de heffingen namelijk dat er sprake is van een economische noodtoestand. Volgens het handelshof in New York deugt die argumentatie niet.

Regering

De regering kreeg tien dagen om het rechterlijke bevel uit te voeren en de heffingen te stoppen. Het gaat om Trumps wereldwijde tarief van 10 procent, zijn veel hogere “wederkerige” heffingen en tarieven gericht op China, Canada en Mexico om vermeende handel in fentanyl.

Die deadline is nu dus opgeschort. Het besluit van het zogenoemde US Court of Appeals for the Federal Circuit van donderdag bevatte geen toelichting, maar droeg de eisers in de zaak op om voor 5 juni te reageren en de regering voor 9 juni.

Handelsadviseur

Volgens Peter Navarro, handelsadviseur van het Witte Huis, verandert er voorlopig eigenlijk niets. Volgens hem zal de regering proberen de heffingen via andere wegen in te voeren als ze de rechtszaken over haar handelsbeleid zou verliezen. Hij voegde eraan toe dat de VS ook nog steeds met landen in handelsoverleg verwikkeld zijn.

De regering kreeg donderdag opnieuw een tegenslag te verwerken toen een federale rechter in Washington een afzonderlijke uitspraak deed waarin een aantal van Trumps heffingen over de handel met China en andere landen onwettig werden verklaard. In die zaak beperkte de rechter zijn beslissing echter tot de partij uit de speelgoedindustrie die de zaak had aangespannen. Hij stelde de inwerkingtreding van zijn bevel daarbij twee weken uit om de overheid de kans te geven in beroep te gaan.

Dode en zwaargewonden bij verkeersongeval in Gelderse Buren

BUREN – Op de Culemborgseweg in het Gelderse Buren is bij een verkeersongeval een persoon overleden en zijn twee mensen zwaargewond geraakt, meldt de politie. De weg is afgesloten en er is een omleiding ingesteld.

Op de plaats van het ongeluk waren twee traumahelikopters en een groot aantal medische hulpverleners aanwezig. De politie doet onderzoek naar de toedracht en oorzaak van de aanrijding.

Elektrische MAN 8×4 triple: emissievrij rijden en werken in de bouw en infra

LEUSDEN – MAN Truck & Bus breidt zijn elektrische truckportfolio uit met de introductie van de volledig elektrische MAN 8×4 triple – een robuuste en emissievrije truck die bij uitstek geschikt is voor veeleisende toepassingen in de bouw, infrastructuur en stedelijke logistiek. Dankzij een slim ontwerp en laag eigengewicht biedt dit nieuwe model een hoog netto laadvermogen, zonder in te leveren op wendbaarheid of inzetbaarheid.

De eerste klanten hebben inmiddels hun vertrouwen uitgesproken: Van Doorn uit Geldermalsen en De Jong Zuurmond uit Beesd zetten de elektrische 8×4 triple binnenkort in voor emissievrije projecten in stedelijke gebieden en milieuzones.

Slimme techniek voor maximale inzetbaarheid

De nieuwe MAN 8×4 triple is leverbaar met vier of vijf accupakketten, goed voor een netto energiecapaciteit van respectievelijk 320 kWh of 400 kWh – de hoogste in zijn segment. Snelladen tot 375 kW is mogelijk, en laden kan aan beide zijden van het voertuig. Dat maakt het plannen en uitvoeren van laadmomenten flexibeler dan ooit.

Dankzij het lage eigengewicht biedt de truck een hoog laadvermogen. Dat maakt deze 8×4 triple extra aantrekkelijk voor opdrachtgevers die elke kilogram willen benutten – zeker in combinatie met strengere emissie-eisen op binnenstedelijke en infrastructurele projecten.

Wendbaarheid als troef

Met een wielbasis vanaf 3.750 mm is de elektrische 8×4 triple de meest compacte in zijn klasse. Daarmee is hij ideaal voor gebruik in krappe stadscentra, op bouwplaatsen met weinig ruimte of op locaties waar wendbaarheid essentieel is. Ook langere wielbases (4.050 en 4.250 mm) zijn beschikbaar, afhankelijk van de gewenste opbouw.

De MAN 8×4 triple is leverbaar met een dagcabine of met een brede slaapcabine met hoogdak. Die eerste is uniek in dit segment en bij uitstek geschikt voor binnenstedelijke inzet. Voor ritten met langere inzetduur biedt de slaapcabine meer ruimte en comfort.
Afhankelijk van de toepassing kan gekozen worden voor een mechanische PTO (mPTO) of een elektromechanische PTO (emPTO), waardoor het voertuig geschikt is voor uiteenlopende opbouwen zoals kippers, haakarmen of kranen – ook als deze tijdens het rijden stroom nodig hebben.

Eerste klanten kiezen bewust voor emissievrij

Van Doorn is specialist in infrastructuur, groenvoorziening en openbare ruimte. Het bedrijf investeert al jaren in duurzame oplossingen en breidt zijn emissievrije vloot uit met de MAN 8×4 triple. Deze wordt ingezet op projecten waar zero-emissie een harde eis is.

Ook De Jong Zuurmond, actief in infrastructuur, verkeer en waterbouw, kiest bewust voor elektrificatie. De nieuwe 8×4 triple sluit naadloos aan op hun ambitie om emissievrij te werken binnen milieuzones en bij projecten waar lage uitstoot cruciaal is.

Frankrijk verbiedt roken op stranden en in parken

PARIJS – De Franse regering gaat roken verbieden op alle openbare plekken waar regelmatig kinderen kunnen komen. Het gaat om onder meer stranden, parken en bushaltes, aldus familie- en gezondheidsminister Catherine Vautrin.

De maatregel gaat vanaf 1 juli gelden en op overtreding staat een boete tot 135 euro, aldus Vautrin tegen Ouest-France. “Waar kinderen komen, moet tabak verdwijnen.” Het verbod wordt ook van kracht in de omgeving van scholen en sportlocaties.

Terrassen vallen niet onder het verbod. Ook elektronische sigaretten worden uitgesloten. Zes op de tien Fransen zijn volgens een recente opiniepeiling voorstander van een rookverbod op openbare plaatsen.

Kledingketen Gerry Weber maakt doorstart in afgeslankte vorm

AMSTERDAM – De failliete vrouwenkledingketen Gerry Weber maakt in Nederland een doorstart in sterk afgeslankte vorm. Op ten minste acht plaatsen in het land blijven winkels met damesmode van het merk bestaan. De nieuwe exploitant gaat door met minstens dertig van de oorspronkelijke 175 medewerkers.

In een verklaring melden de curatoren dat de Spaanse Victrix Group, bekend van het merk Punt Roma, het merk Gerry Weber voortzet. Voor de Nederlandse markt gaat dat bedrijf een samenwerking aan met De Naura Groep, bekend van Van Uffelen, Claudia Sträter en Expresso. Die gaat de Nederlandse winkels runnen.

Momenteel zijn die winkels nog dicht. De vestigingen die doorstarten openen naar verwachting snel weer de deuren. Er wordt nog onderzocht of de activiteiten ook in andere filialen kunnen worden voortgezet. Gerry Weber werd vorige maand failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Toen telde de keten hier nog 38 filialen.

Eerder werd al bekend dat het Duitse merk, dat in tal van landen actief is, in financiële problemen zat. Volgens de keten liepen er in Duitsland verschillende faillissementsprocedures bij het moederbedrijf en dochterbedrijven. Bij Gerry Weber is internationaal de laatste jaren ook al meerdere keren gereorganiseerd.

Volgens de donderdag verspreide verklaring ziet de nieuwe Spaanse eigenaar in het merk Gerry Weber niettemin toekomst. “Naast de merkrechten hebben ze ook een aantal designers overgenomen die verantwoordelijk zijn voor de kleding van Gerry Weber. Ook zal de voorjaars- en zomercollectie van dit jaar snel weer verkrijgbaar zijn in de genoemde winkels.”

Ryanair schrapt vanaf oktober alle vluchten vanaf Maastricht

DUBLIN – Ryanair heeft alle vluchten vanaf de luchthaven van Maastricht vanaf 26 oktober geannuleerd om het besluit van de luchthaven om de kosten aanzienlijk te verhogen. Hierdoor wordt Maastricht een van de duurste luchthavens van Europa, meldde de Ierse budgetmaatschappij donderdag. Door het vertrek van Ryanair blijft Corendon over als enige maatschappij met passagiersvluchten vanaf het Limburgse vliegveld.

Commercieel directeur Jason McGuinness van Ryanair spreekt van “buitensporige kostenstijgingen”. Ook haalt hij uit naar de sterk stijgende luchtvaartbelastingen in Nederland. Dit gaat volgens hem om bijna 30 euro per passagier, wat zou neerkomen op een stijging van 275 procent sinds 2021.

Maastricht Aachen Airport (MAA), zoals het vliegveld voluit heet, betreurt de stap. “We zijn de afgelopen maanden intensief in overleg geweest met Ryanair over onder welke voorwaarden we de samenwerking konden voortzetten vanaf het winterseizoen 2025/26. Helaas zijn we daar niet uitgekomen.”

Volgens een woordvoerster is MAA er veel aan gelegen financieel op eigen benen te kunnen staan. “Ons doel is een break-even-bedrijfsresultaat in 2027. Dat betekent dat we ons richten op activiteiten en contracten (voor vracht én passagiers) die winstgevend zijn en onze kosten kunnen dekken met een gezonde marge.”

Dat laatste gold volgens haar niet voor de tarieven die Ryanair wenste te betalen. Maar “dat Nederland een hoge overheidsbelasting op vliegtickets kent, hoger dan omliggende landen, heeft natuurlijk niet meegeholpen in het tot een goed einde brengen van de gesprekken met Ryanair”.

Nu vliegt Ryanair vanaf Maastricht nog op bestemmingen in Italië, Kroatië, Portugal en Spanje. Volgens de maatschappij komt het besluit de vluchten te schrappen neer op een verlies van 150.000 stoelen per jaar en het verdwijnen van vijf directe verbindingen.

Die capaciteit wil Ryanair verhuizen naar andere landen zoals Zweden, Italië en Polen. Die zouden de luchthavenkosten juist verlagen en luchtvaartbelastingen afschaffen om het vliegverkeer te stimuleren.

Wat de stap betekent voor de toekomst van MAA is onduidelijk. Ryanair wees er ook op dat MAA er niet goed in is geslaagd om het vliegverkeer na de coronapandemie te herstellen. Het vliegveld zelf blijft “ervan overtuigd dat er voor luchtvaartmaatschappijen op MAA interessante mogelijkheden liggen en een goede business is op te bouwen”.

De gemeente Maastricht kon niet direct reageren. De provincie Limburg was niet bereikbaar voor commentaar.

VS-Gezant Witkoff komt volgens media met nieuw voorstel Gaza

TEL AVIV – De speciale gezant van de Amerikaanse regering, Steve Witkoff, heeft volgens Israëlische media een nieuw voorstel voorgelegd voor een bestand in de Gazastrook. Het zou een bestand van zestig dagen moeten worden. Hamas zou in die periode tien levende Israëlische gijzelaars vrijlaten en Israël 125 Palestijnse gevangenen die tot levenslang zijn veroordeeld.

De Palestijnse beweging Hamas zou nog twintig gijzelaars in handen hebben die nog in leven zijn.

Voorts zou Israël meer dan 1100 bewoners van de Gazastrook die zijn opgepakt, laten gaan. De strijdende partijen zouden via bemiddelaars in de zestig dagen gaan praten over een permanente wapenstilstand. Indien daar een akkoord over wordt bereikt, zou Hamas alle gijzelaars, dood of levend, laten gaan.

Het Israëlische leger zou zich tijdens het voorgestelde bestand terugtrekken op posities die het in maart had voordat de strijdkrachten de aanvallen op de Gazastrook na een bestand hervatten.

Blijvend lawinegevaar en stuwmeer in Zwitsers dal bij Blatten [+video]

BLATTEN/SION – Het Zwitserse dal waar woensdag het dorpje Blatten werd verwoest toen een lawine van ijs, modder en stenen naar beneden kwam, kampt met overstromingen. Volgens Zwitserse media is er gevaar dat meer stukken gletsjer en rotsen afbreken.

Het puin heeft het riviertje de Lonza geblokkeerd. Zo wordt een stuwmeer gevormd dat voor een vloedgolf kan zorgen. Er zijn daarom in de nacht van woensdag op donderdag zestien mensen die stroomafwaarts wonen, geëvacueerd.

Het dal is door het puin geblokkeerd over een afstand van 2 kilometer en is 50 tot 200 meter breed. Het gevormde stuwmeer hoopt zich daarachter op en de laatste overgebleven huizen van het dorp Blatten staan onder water.

De autoriteiten hebben gewaarschuwd dat de situatie in het dal nog steeds instabiel is. Dat belemmert pogingen in te grijpen. Nog steeds zouden honderdduizenden kubieke meters materiaal aan beide zijden van het smalle dal los kunnen raken.

Twee lichamen gevonden in te water geraakte auto in Vinkeveen

VINKEVEEN – In een te water geraakte auto in Vinkeveen zijn donderdagochtend twee overleden personen gevonden.

Hoelang de auto al in het water lag, weet de politie niet. De slachtoffers zijn nog niet geïdentificeerd.

Een voorbijganger zag de auto liggen in een sloot of meertje bij de Ter Aase Zuwe in de Utrechtse plaats. Waar de auto precies is gevonden, kan een woordvoerster van de politie nog niet zeggen. De politie doet onderzoek.

Storing bij bonuskortingen Albert Heijn verholpen

ZAANDAM – De landelijke storing waarmee het kassasysteem van Albert Heijn donderdag een groot deel van de dag kampte, is verholpen.

Door het euvel werden bonuskortingen in de supermarkten niet automatisch verwerkt. Daardoor kon het voorkomen dat klanten voor bonusproducten niet de kortingsprijs, maar de normale prijs moesten betalen.

De eerste meldingen van problemen waren in de ochtend. Eind van de middag was de storing verholpen, liet een woordvoerder weten. De oorzaak van de problemen wordt nog onderzocht. Hoeveel klanten werden gedupeerd, kon de zegsman niet aangeven.

“Uiteraard vinden we het heel vervelend voor alle klanten die hinder hebben ondervonden”, benadrukte de woordvoerder. “Mochten klanten bonuskorting hebben gemist, dan staan onze collega’s in de winkel en de klantenservice klaar om dit alsnog voor hen te verwerken.”

Cannabis in Haribo-snoep, meerdere mensen onwel

BREDA – In het Haribo-snoep dat woensdag werd teruggeroepen is cannabis gevonden. Dat laat een woordvoerder van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) weten na berichtgeving van Hart van Nederland. Meerdere mensen waren onwel geworden nadat ze het snoep hadden gegeten.

Het gaat om kilozakken van het product Happy Cola F!ZZ, met een houdbaarheidsdatum tot januari 2026. Eerder meldde snoepfabrikant Haribo dat er zakken in omloop zijn die bij consumptie “kunnen leiden tot gezondheidsklachten zoals duizeligheid”.

De cannabis werd gevonden nadat meerdere mensen, zowel kinderen als volwassenen, ziek waren geworden na het eten van de colaflesjes. Zij maakten daarvan melding bij de politie. “Hoe de cannabis in de snoepjes terecht is gekomen, is vooralsnog onbekend. Hier wordt nader onderzoek naar gedaan door de politie”, aldus de NVWA.

Veilig

De zakken hebben de productiecode L341-4002307906. Consumenten krijgen van de snoepfabrikant de vraag om het product niet terug te brengen naar de winkel, maar naar het bedrijf op te sturen. Ze krijgen dan het aankoopbedrag terug. Verpakkingen met andere productiecodes kunnen volgens Haribo veilig geconsumeerd worden. Dat geldt ook voor andere Haribo-producten.

Het is nog onduidelijk wat de omvang is van de besmette partij snoep.

×