Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 00:11 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 3

Ergste weerrampen nog heviger door opwarming aarde, toont studie

LONDEN – De tien dodelijkste rampen door extreem weer van de afgelopen twintig jaar zijn allemaal verhevigd door klimaatverandering. Die conclusie trekken klimaatwetenschappers in een studie van het initiatief World Weather Attribution (WWA). Ze constateren in hun donderdag verschenen overzichtsartikel dat het “nergens veilig is voor klimaatverandering”. Zowel in arme als rijke landen vallen slachtoffers, al voeren ontwikkelingslanden de lijst aan.

Veruit het dodelijkst was volgens het overzicht de langdurige droogte die Somalië tussen 2010 en 2012 trof. Doordat oogsten massaal mislukten, ontstond ernstige hongersnood onder de bevolking. Het voedselgebrek werd naar schatting meer dan een kwart miljoen mensen fataal. De cycloon Nargis, waarvan ook duidelijk is dat die intenser was door het veranderende klimaat, staat op de tweede plaats. In het zuiden van Myanmar kwamen door deze tropische storm ruim 138.000 mensen om het leven in 2008.

In totaal kwamen bij de tien rampen uit het overzicht meer dan een half miljoen mensen om het leven. Ook Europa kreeg te maken met klimaatgerelateerde rampen die duizenden mensen vroegtijdig deden overlijden. In het overzicht staan drie hittegolven, waarvan die in 2022 de meeste oversterfte veroorzaakte. In de periode van extreme hitte stierven toen ruim 53.000 mensen meer dan normaal te verwachten zou zijn. Een jaar later kreeg vooral Zuid-Europa opnieuw te maken met zinderende temperaturen. Volgens de analyses van WWA lagen de pieken in de temperatuur door de opwarming van de aarde tot wel 3,5 graden hoger dan als er geen klimaatverandering was geweest.

Gevolgen klimaatverandering zichtbaar

“Rond de eeuwwisseling werd over klimaatverandering nog vaak gedacht als een bedreiging die ver weg was”, zegt klimaatonderzoeker Sjoukje Philip van het KNMI, die aan de studie meewerkte. “Maar inmiddels hebben we twintig jaar aan attributiewetenschap, die een direct verband laat zien tussen klimaatverandering en recordbrekende hittegolven, droogte, bosbranden en stormen.” Die berg wetenschappelijk bewijs zal de komende jaren verder groeien, zegt ze, want het klimaat blijft verder opwarmen. Ook de onderzoeksmethodiek is ook nog steeds in ontwikkeling.

WWA bracht de overzichtsstudie onder meer uit om stil te staan bij het eigen tienjarige jubileum. Het rapport verschijnt tevens kort voor de VN-klimaattop in Bakoe, de COP29. De opstellers hopen dat het politieke leiders die daar vanaf 11 november bijeenkomen “de ogen zal openen”.

Dronken automobilist sleurt agent mee met auto in Axel

AXEL – De politie heeft een 32-jarige vrouw aangehouden omdat zij er vandoor ging tijdens een controle. In haar vlucht sleurde zij een agent mee waarna ze tegen een andere auto aanreed. De agent raakte gewond, de vrouw is aangehouden, meldt de politie donderdag.

Na een verkeersongeval afgelopen maandag aan de Langeweg staat een agent het verkeer te regelen. In haar ooghoeken ziet zij dat een auto ongebruikelijk geparkeerd staat op een rotonde. De agent spreekt de bestuurder aan, die aangeeft zich zorgen te maken over de bestuurder in de auto achter hem. Hij zou gezien hebben dat deze al bumperklevend en slingerend over de weg reed.

In die auto treft de agent een vrouw, tussen haar benen staat een open fles wijn geklemd. De agent krijgt de indruk dat de bestuurster gedronken heeft. Ze vraagt haar de nog draaiende auto stil te zetten, maar dat weigert de vrouw.

Als de agent voorover de auto in leunt om de sleutel uit het contact te halen, geeft de vrouw ineens gas. De agent wordt een stuk meegesleurd maar kan zich gelukkig losmaken. De vrouw rijdt vervolgens iets verderop tegen een andere auto aan, vlucht weg, maar komt uiteindelijk tot stilstand.

De 32-jarige vrouw uit Sint-Jansteen, is aangehouden en zit nog vast. De agent raakte gewond en deed aangifte.

Een derde kwam afgelopen 25 jaar als gezinsmigrant naar Nederland

DEN HAAG – Van de 1,8 miljoen mensen die in de periode van 1999 tot en met 2023 van buiten Europa naar Nederland kwamen, was 32 procent gezinsmigrant. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aandeel gezinsmigranten is daarmee de grootste groep, gevolgd door asielmigranten (23 procent).

Van de ruim 572.000 gezinsmigranten die de afgelopen decennia naar Nederland kwamen van buiten Europa, was 6 procent een gezinslid van een asielmigrant. Bij de overige 94 procent ging het bijvoorbeeld om gezinsleden van arbeidsmigranten of mensen die voor de liefde naar Nederland verhuisden.

Niet alle 1,8 miljoen immigranten bleven, zo had meer dan 40 procent op de laatste dag van vorig jaar Nederland weer verlaten. Gezinsmigranten blijven het vaakst voor langere tijd in Nederland. Van de gezinsmigranten die tussen 2005 en 2010 van buiten Europa naar Nederland kwamen, woonde zo’n 57 procent daar dertien jaar later nog steeds. Bij asielmigranten geldt dit voor 52 procent. Volgens een woordvoerder van het CBS blijven deze groepen vaak langer omdat ze op zoek zijn naar “een nieuwe basis”. Wel benadrukte ze hierbij dat dit “lang niet bij iedereen het geval is”.

Snelste vertrekkenden

Studiemigranten vertrekken het snelst, nipt gevolgd door arbeidsmigranten. De woordvoerder legt uit dat mensen vaak naar Nederland komen om een periode te werken en geld te verdienen, om vervolgens weer huiswaarts te keren. Zo is er bijvoorbeeld een grote groep Indiase expats die hier tijdelijk in software werken. Oekraïense vluchtelingen zijn een relatief nieuwe groep immigranten, het overgrote deel van hen verbleef eind vorig jaar nog in Nederland.

Overigens vertrekken mensen die van binnen Europa naar Nederland komen vaker dan degenen die van daarbuiten komen.

Vrachtwagen te water in St.-Jacobiparochie [+foto’s]

Foto: ASMedia

ST.-JACOBIPAROCHIE – Donderdagochtend 31 oktober rond 06.45 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de Koudeweg in St.-Jacobiparochie.

Een vrachtwagenchauffeur is met zijn vrachtwagen van de weg geraakt en op zijn kant in de sloot tot stilstand gekomen.

De vrachtwagenchauffeur is hierbij niet gewond geraakt.

Waarschijnlijk is het ongeval ontstaan doordat de weg glad was door het bietenseizoen. De weg zou bedekt zin geweest met een laag modder.

Vrachtwagenchauffeur valt in slaap en raakt van de weg [+foto]

Foto: Persbureau Heitink

ARNHEM – Op de A12 bij Arnhem is een vrachtwagen woensdagavond net voor middernacht van de weg geraakt en in de bosschages terechtgekomen. De chauffeur viel in slaap tijdens het rijden.

Het incident vond plaats op knooppunt Grijsoord in de lus van de A12 naar de A50 in de richting van Oss. De vrachtwagenchauffeur ging rechtdoor in de bocht en kwam uiteindelijk tot stilstand tegen een boom.

De chauffeur bleef ongedeerd.

De lus van de A12 naar de A50 is enkele uren afgesloten geweest om de vrachtwagen te bergen.

Dodental door overstromingen in Spanje loopt verder op

VALENCIA – In Spanje is het dodental door zwaar noodweer met enorme wateroverlast verder opgelopen. Inmiddels zijn zeker 95 mensen omgekomen en zijn het de dodelijkste overstromingen in het land in tientallen jaren.

Vooral de regio rond Valencia is hard getroffen. Straten zijn ondergelopen, bruggen zijn weggespoeld en auto’s meegesleurd door het water. Volgens persbureau EFE zaten er zo’n 1200 mensen vast op de wegen rondom Valencia. De reddingsoperaties waren woensdagavond afgerond, meldden de autoriteiten. Bij ongeveer 150.000 mensen in Valencia viel de elektriciteit uit.

Op sommige plekken viel volgens de weerdienst in slechts acht uur de hoeveelheid regen van een heel jaar. De meteorologen zeggen dat dit soort uitzonderlijke buien vaker voorkomen door klimaatverandering.

Premier Pedro Sánchez heeft drie dagen van nationale rouw afgekondigd en beloofd de verwoeste infrastructuur te herstellen. Duitsland en de Europese Unie hebben Spanje hulp aangeboden bij de reddingswerkzaamheden.

André Hazes laat naam niet zomaar afpakken

André Hazes gaat vastberaden de strijd aan met zijn moeder Rachel over het commerciële gebruik van de naam André Hazes. Hij laat de naam niet zomaar afpakken, vertelt hij in een interview met RTL Boulevard. Het is de eerste keer dat hij in detail over het conflict praat.

“We zitten in een heel traject met advocaten, dus alles wat ik zeg is eigenlijk verkeerd. Maar ik ben André Hazes, met lief en leed. Ik heb veel meegemaakt terwijl ik die naam draag”, stelt de 30-jarige zanger. “Voor het eerst in mijn leven ben ik een André Hazes die al zijn shit op orde heeft. Die alles onder controle heeft. En ik laat me dat gewoon niet meer zomaar afnemen.”

Hazes zegt dat hij het een eer vindt dat hij de naam van zijn overleden vader draagt. “En ik doe niks waardoor ik die naam zou kunnen schaden. Dus die laat ik me echt niet afpakken.”

Paus

De zanger is geraakt door het conflict, gaat hij verder. “Ik probeer van alles in het leven een feestje te maken en heel vrolijk te zijn, maar bij deze heb ik de grap nog niet gevonden. Als ik erover praat, gaat mijn hart sneller slaan omdat het gewoon… Het raakt me echt en het doet me echt heel veel pijn en dat is ook waarom ik niet opgeef. Het is mijn naam. Al staat de paus voor de deur; ik ben gewoon André Hazes.”

Eerder deze maand werd bekend dat Rachel haar zoon een sommatie heeft gestuurd met daarin de eis dat haar zoon de naam André Hazes niet meer gebruikt. Ze beheert de merknaam van haar in 2004 overleden echtgenoot.

“Ik heb gelukkig een heel goed team van advocaten”, besluit de zanger over de zaak. “En dat is aan de andere kant ook zo. Die vechten het onderling maar uit.”

Ajax verslaat Feyenoord en klimt naar tweede plaats ranglijst

ROTTERDAM – Ajax heeft zich met een uitzege op Feyenoord (0-2) beloond voor een goed optreden in De Kuip. De bezoekers uit de hoofdstad kregen hulp uit onverwachte hoek. Doelman Timon Wellenreuther van de thuisploeg ging in de fout bij beide treffers.

Ajax, dat vorig seizoen met 6-0 verloor in Rotterdam, is naar de tweede plaats van de ranglijst geklommen, met een achterstand van 8 punten op PSV. De kampioen uit Eindhoven, die komende zaterdag te gast is in Amsterdam, heeft een duel meer gespeeld. Feyenoord heeft nu 3 punten minder dan Ajax en heeft ook een wedstrijd meer afgewerkt.

Niet Feyenoord, de ploeg in vorm, maar Ajax domineerde. Trainer Francesco Farioli gaf Wout Weghorst de voorkeur boven Brian Brobbey en verraste met een basisplaats voor Chuba Akpom, de centrumspits die rechtsbuiten Bertrand Traoré verving. Akpom is geen creatieve speler, maar gaat wel vaak voorop in de strijd. Met hem in de gelederen slaagde Ajax erin de opbouw van Feyenoord vaak al in een vroeg stadium te verstoren.

Ajax was sterker dan de thuisploeg, maar had de hulp van Wellenreuther nodig om twee keer te scoren voor rust. De keeper van Feyenoord, die Justin Bijlow op de bank houdt dit seizoen, verkeek zich in de zesde minuut op een lange trap van zijn collega van Ajax. Hij schatte de trap van Remko Pasveer zo slecht in dat Kenneth Taylor de bal in het verlaten doel kon schieten. Wellenreuther maakte in de 25e minuut ook een fout bij de tweede treffer van de bezoekers. Hij kreeg de bal niet onder controle na een hoekschop en zag Jorrel Hato scoren: 0-2.

Ajax gaf voor rust geen noemenswaardige mogelijkheden weg en had zelfs vaker kunnen scoren. Akpom lobde de bal over Wellenreuther heen, maar de goed meegelopen Hwang In-beom kon de bal nog net voor de doellijn wegwerken. De keeper van Feyenoord redde wel knap op een schot van Mika Godts. Feyenoord kwam in de eerste helft niet verder dan een mislukt schot van Antoni Milambo en een gevaarlijke vrije trap van Hwang.

Bij Feyenoord keerden verdediger Gernot Trauner en Ayase Ueda terug in de basisformatie. De Japanse spits raakte vlak voor rust geblesseerd en maakte plaats voor Julián Carranza. Ook in de tweede helft waren de beste kansen voor Ajax. Weghorst kopte in de handen van Wellenreuther en Godts schoot rakelings naast. Feyenoord kreeg in blessuretijd de grootste kans van de wedstrijd. Maar David Hancko miste en Carranza kon de rebound niet verzilveren.

Zuid-Korea verwacht kernproef Noord-Korea rond verkiezingen VS

WASHINGTON – Het communistische Noord-Korea voert mogelijk een test uit van een intercontinentale raket of houdt een kernproef rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Deze verwachting uitte de Zuid-Koreaanse minister van Defensie Kim Yong-hyun in Washington na een gesprek met de Amerikaanse minister van Defensie Lloyd Austin.

Het zou dan de zevende kernproef van het land zijn dat inmiddels troepen levert aan Rusland voor de strijd tegen het door de Russen aangevallen Oekraïne.

Kim noemde de inzet van Noord-Koreaanse troepen een “oorlogsmisdaad”, meldden Amerikaanse media. Volgens hem aarzelde de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un niet “zijn jongeren en troepen als kanonnenvoer-huurlingen te verkopen.”

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Schiphol

SCHIPHOL – Strategiedirecteur Richard Emmerink is na een “verschil van inzicht” vertrokken bij Schiphol. Dat bevestigt de luchthaven na berichtgeving door de Volkskrant.

Volgens de krant had Emmerink juist veel oog voor de verduurzaming van de luchtvaart en de positie van omwonenden. Zo zou hij zich binnen Schiphol hard hebben gemaakt voor een afstandsafhankelijke vliegtaks en een nachtsluiting. Zijn plotse vertrek zou onderstrepen dat er een nieuw beleid is sinds het vertrek van interim-topman Ruud Sondag eerder dit jaar.

Op dergelijke zaken wil een woordvoerder van Schiphol niet ingaan. Over de opvolging van Emmerink is ook nog niets bekend. “Het is allemaal nog erg vers”, laat de zegsman weten.

Mensen willen vliegen

Schiphol staat sinds juni onder leiding van Pieter van Oord. Hij kondigde afgelopen zomer al voor miljarden euro’s aan investeringen aan in de luchthaven. Zo wil hij de infrastructuur verbeteren en de faciliteiten voor passagiers en medewerkers vernieuwen. Ook zei hij tijdens een persconferentie in augustus dat Schiphol volgend jaar waarschijnlijk voor het eerst meer passagiers telt dan voor de coronacrisis. “Je ziet dat mensen willen vliegen”, gaf hij daarbij aan.

Luchtvaartnieuws meldde woensdag op basis van bronnen dat de haventarieven op Schiphol voor de periode 2025 – 2027 met 37 procent omhooggaan. Donderdag maakt Schiphol de cijfers officieel bekend.

“Wij publiceren donderdag formeel om 14.00 uur. De cijfers zijn niet door ons verstrekt dus ik kan ze ook niet bevestigen. Of de cijfers kloppen zal morgen moeten blijken”, aldus een woordvoerder. Diverse luchtvaartmaatschappijen noemen in een rondgang van Luchtvaartnieuws de hogere kosten ongehoord. Naar verluidt gaan de havengelden voor de lawaaiigste categorieën vliegtuigen met ‘enkele honderden procenten’ omhoog.

Airbus voert winst fors op en handhaaft leveringsdoel vliegtuigen

PARIJS – De Europese vliegtuigbouwer Airbus heeft zijn winst afgelopen kwartaal met ruim een vijfde opgevoerd tot net iets minder dan 1 miljard euro. De rivaal van Boeing heeft sinds het begin van het jaar 497 vliegtuigen afgeleverd en houdt vast aan zijn eerdere prognose om dit jaar in totaal 770 toestellen af te leveren, ondanks enkele strubbelingen met leveranciers.

Door vast te houden aan het leveringsdoel voor het hele jaar, laat Airbus zien vertrouwen te hebben in het kunnen versnellen van de productie in de laatste maanden van 2024. Verscheidene analisten hadden verwacht dat het bedrijf de doelstelling naar beneden zou bijstellen, aangezien er voor het behalen daarvan nog best veel toestellen uit de fabriek moeten rollen.

De omzet is in het derde kwartaal opgelopen tot 15,7 miljard euro, bijna 6 procent meer dan een jaar eerder in de boeken ging. ‘s Werelds grootste vliegtuigbouwer kan nieuwe toestellen momenteel eigenlijk niet snel genoeg produceren om aan de vraag te voldoen, nu luchtvaartmaatschappijen hun vloten moderniseren met zuinigere vliegtuigen.

Concurrent Boeing gaat juist door een moeilijke periode. Het Amerikaanse concern wordt gehinderd door een grote staking in zijn fabrieken rond Seattle, waardoor de productie van de veel gebruikte 737 Max is stilgelegd. De productie was al vertraagd door toezichthouders om de kwaliteit te verbeteren nadat in januari een deurpaneel van een Boeing-toestel was losgeraakt tijdens een vlucht.

Drukke avondspits, vooral rond Rotterdam waar de Klassieker is

DEN HAAG – Woensdagavond is het met ruim 800 kilometer file erg druk op de wegen.

Een woordvoerder van de ANWB meldt dat het vooral in de zuidelijke helft van het land druk is, met Rotterdam als uitschieter. Daar wordt om 18.00 uur de klassieker Feyenoord tegen Ajax gespeeld.

Volgens de woordvoerder maakt de combinatie van ongelukken, werk- en recreatieverkeer, vanwege de herfstvakantie, dat het op veel wegen vaststaat. Zo is de A13 van Den Haag naar Rotterdam dicht omdat daar een ongeluk is gebeurd. Ook zijn er flinke vertragingen op de A15 richting Rotterdam.

Rond 15.30 was er ook een korte verkeersstop richting Rotterdam, omdat de spelersbus van Ajax er langs moest, zo is te zien op beelden van Rijkswaterstaat.

Poging moord op presentator en hulpverlener: OM niet in hoger beroep

Openbaar Ministerie

UTRECHT – Op 16 oktober veroordeelde de rechtbank Midden-Nederland een 42-jarige man voor het voorbereiden van de moord op een hulpverlener, een poging moord met terroristisch oogmerk op presentator Tim Hofman en het bezit van een vuurwapen. Hiervoor legde de rechtbank vijf jaar gevangenisstraf en tbs met voorwaarden op. Vier weken eerder eiste het Openbaar Ministerie (OM) twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging. Na bestudering van het vonnis besluit het OM om niet in hoger beroep te gaan.

Bij de beslissing om niet in hoger beroep te gaan houdt het OM rekening met een aantal zaken. Zo zijn er geen juridische aanknopingspunten om het oordeel over de strafbare feiten aan een hogere rechter voor te leggen. De rechtbank komt namelijk tot dezelfde conclusies over de strafbare feiten als het OM. Ook is de rechtbank duidelijk over de ernst van de strafbare feiten en de strafbaarheid van het handelen van de man. Tot slot weegt het OM ook de wensen van de beide slachtoffers over het al dan niet in hoger beroep gaan mee.

Dat de rechtbank toch een lagere straf oplegt, is in het vonnis goed uitgelegd. De rechtbank benadrukt dat een hogere straf, zoals door het OM geëist, in beginsel passend is, maar weegt een aantal zaken anders. Bij het bepalen van de lengte van de gevangenisstraf houdt de rechtbank er meer dan het OM rekening mee dat de man uiteindelijk heeft afgezien van het uitvoeren van de voorgenomen misdrijven. Dit deed hij door zichzelf onschadelijk te maken door zijn wapen in te leveren en aan te dringen op zijn aanhouding door de politie.

Wat betreft de behandeling van de man oordeelt de rechtbank dat tbs met voorwaarden passend is, waarbij een strafmaximum van vijf jaar gevangenisstraf geldt. Ondanks dat het OM tbs met dwangverpleging eiste, is het OM van mening dat de rechtbank een streng pakket aan voorwaarden heeft vastgesteld. Als zou blijken dat tbs met voorwaarden niet goed verloopt, kan deze alsnog worden omgezet naar tbs met dwangverpleging. Tot slot weegt het OM mee dat de rechtbank een aanvullende maatregel (GVM) heeft opgelegd waarmee het mogelijk is om ook na afloop van de tbs toezicht te houden op de verdachte.

Steward en piloot onder invloed van alcohol tijdens controle op Schiphol

SCHIPHOL – Op dinsdagochtend 29 oktober heeft Team Luchtvaarttoezicht samen met de Koninklijke Marechaussee een alcoholcontrole uitgevoerd onder het vliegend personeel op Schiphol. Twee bemanningsleden bleken hierbij een te hoog alcoholpromillage te hebben.

In totaal voerden het team Luchtvaarttoezicht van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties en de Koninklijke Marechaussee 156 alcoholcontroles uit onder het cabine- en cockpitpersoneel. Twee van de blaastesten waren positief.

Werkverbod en boete

Een steward blies net boven de toegestane limiet en kreeg in overleg met het Openbaar Ministerie een werkverbod opgelegd van twee uur. Een piloot, van dezelfde buitenlandse vliegmaatschappij en betreffende vlucht als de steward, blies 195 μg/L (0,45 promille). De piloot kreeg een geldboete van 2900 euro opgelegd. Het vliegtuig is met vertraging vertrokken.

Geen alcohol

In de luchtvaart is maximaal 0,2 promille toegestaan. Tien uur voorafgaand aan een vlucht mag het vliegtuigpersoneel geen alcohol drinken.

Het team Luchtvaarttoezicht van de politie voert dit soort controles regelmatig uit onder cabine- en cockpitpersoneel.

Onder andere etende vrachtwagenchauffeur en sms’ende buschauffeur beboet tijdens Britse controle [+video]

De Britse politie hield eerder deze maand een controle in een onopvallende vrachtwagen op de Britse M5. Hierbij werden in totaal 20 bestuurders aangehouden. De controle was gericht op afleiding achter het stuur tijdens het rijden.

Een sms’ende buschauffeur die naar agenten schold en een vrachtwagenchauffeur die zat te eten, waren slechts twee van de chauffeurs die door de politie werden betrapt.

De controle is erop gericht om automobilisten voor te lichten en het aantal incidenten te verminderen dat wordt veroorzaakt door onveilig rijgedrag of afleidingen, zoals het gebruik van een mobiele telefoon, het niet dragen van een veiligheidsgordel of het niet goed vastzetten van lading.

De hoge positie van de vrachtwagencabine hielp agenten bij het identificeren en aanpakken van een aantal overtredingen.

Bestuurders werden aangehouden voor overtredingen zoals het gebruik van een mobiele telefoon, het niet goed besturen van een voertuig, het niet dragen van een veiligheidsgordel en het rijden met een loszittende lading.

Agenten die een bestuurder aantroffen die een overtreding beging, maakten video-opnamen vanuit de anonieme vrachtwagencabine. Vervolgens waarschuwden ze de agenten die in een volgauto zaten. Vervolgens onderschepten de agenten het voertuig in kwestie, hielden het aan en pakten de bestuurder aan.

Naast de inzet van onderscheppingsauto’s patrouilleerden ook agenten op motoren langs de weg, op zoek naar overtredingen die mogelijk over het hoofd waren gezien vanwege de hoogte van de vrachtwagencabine.

De overtredingen werden afgehandeld door middel van Traffic Offence Reports (TOR’s) en dagvaardingen. Deze kunnen potentieel resulteren in een boete van £ 100 (119 euro) voor het niet dragen van een veiligheidsgordel, £ 200 (239 euro) en zes strafpunten voor het gebruiken van een mobiel apparaat in de hand en een boete van £ 300 (359 euro) voor het besturen van een voertuig in strijd met een verbod.

[tekst gaat verder onder de video]

De straf voor rijden zonder rijbewijs kan oplopen tot een boete van maximaal £ 5.000 (5.987 euro) en maximaal zes maanden gevangenisstraf.

Sergeant Matt Firth van de Roads Policing Unit zei: “Dankzij de inzet van vrachtwagens op de nationale snelwegen kunnen onze agenten overtredingen opsporen die anders lastig te identificeren zouden zijn. Het verminderen van het aantal doden en ernstig gewonden op onze wegen is een prioriteit voor de politie. Onze gemeenschappen willen dat ons team het voortouw neemt bij het veiliger maken van de wegen voor iedereen.”

National Highways beschikt over drie onopvallende vrachtwagens die het bedrijf uitleent aan politiekorpsen in het hele land als onderdeel van Operatie Tramline.

De operatie werd opgezet om hard op te treden tegen overtreders die de wet blijven overtreden en om het aantal doden en ernstig gewonden op het nationale wegennet (snelwegen en hoofdwegen) terug te dringen.

Beverley Hannah, assistent-regionaal veiligheidsprogrammamanager van National Highways, zei: “In nauwe samenwerking met onze politiepartners streeft National Highways ernaar om ongepast rijgedrag op onze wegen uit te bannen. We hopen altijd dat er geen onveilig rijgedrag wordt geconstateerd als onze vrachtwagens de weg op gaan. Dankzij de hoge positie in de cabines hebben de agenten echter goed zicht op alle voertuigen. Zo kunnen ze degenen die zichzelf en anderen in gevaar brengen, opmerken en aanhouden.

“We hopen dat automobilisten door de wetenschap dat onze vrachtwagens op de weg rijden, hun rijgedrag beter gaan overwegen. Zo worden de wegen veiliger voor iedereen.”

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...