Clicky

donderdag 21 augustus 2025 - 21:33 uur
Home Blog Pagina 3

Fed-bestuurder geeft geen gehoor aan oproep Trump om af te treden

WASHINGTON – Fed-bestuurder Lisa Cook is niet van plan om te vertrekken bij de Amerikaanse centrale bank, ondanks oproepen van president Donald Trump vanwege beschuldigingen van hypotheekfraude. “Ik ben niet van plan om mij te laten intimideren om af te treden vanwege enkele vragen die in een tweet zijn opgeworpen”, zegt Cook.

“Ik neem vragen over mijn financiële verleden serieus als lid van de Federal Reserve, en daarom verzamel ik informatie om legitieme vragen te beantwoorden en de feiten te geven”, vervolgde ze.

Bill Pulte, het hoofd van de Amerikaanse Federal Housing Finance Agency (FHFA) en een trouwe bondgenoot van Trump, had eerder om een onderzoek naar Cook gevraagd. Volgens hem heeft de Fed-bestuurder mogelijk hypotheekfraude gepleegd. Pulte beweert dat Cook “bankdocumenten en eigendomsgegevens heeft vervalst om gunstigere leningsvoorwaarden te verkrijgen”.

Joe Biden

“Cook moet aftreden, nu!!!”, schreef de president eerder deze week op Truth Social. Hiervoor beschuldigde de Trump-regering enkele prominente Democraten van hypotheekfraude, onder wie politieke tegenstanders van Trump. Met het vertrek van Cook, in 2022 aangesteld door toenmalig president Joe Biden, zou er een nieuwe vacature komen bij de Fed.

Trump heeft de laatste tijd druk uitgeoefend op de Fed om de rente te verlagen. Eerder stapte Fed-bestuurder Adriana Kugler al op, waarna de president reageerde “heel tevreden” te zijn met de vrijgekomen plek. Voor haar heeft Trump Stephen Miran voorgedragen, die nu nog voorzitter is van een raad die de Amerikaanse president adviseert over economisch beleid. Ook drong de president meermaals aan op het vertrek van Fed-voorzitter Jerome Powell.

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen in tweede kwartaal 2025

DEN HAAG – In het tweede kwartaal van 2025 zijn er in Nederland minder vergunningen afgegeven voor nieuwbouwprojecten. Voor de bouw van 20.000 woningen werd een vergunning verleend, ruim 3.300 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ook in de bedrijfssector was sprake van een daling. Voor 4.700 nieuwe bedrijfsgebouwen werd een vergunning verstrekt, 600 minder dan een jaar eerder.

Lagere bouwkosten

De vergunde bouwkosten namen eveneens af. Voor woningen bedroegen de geraamde bouwkosten in het tweede kwartaal 3,2 miljard euro, een daling van 21 procent ten opzichte van 2024. Bij bedrijfsgebouwen zakten de bouwkosten met een derde naar 1,8 miljard euro.

Minder opleveringen

Niet alleen het aantal vergunningen, ook het aantal daadwerkelijk opgeleverde nieuwbouwwoningen lag lager dan vorig jaar. In het tweede kwartaal werden 16.000 nieuwe woningen opgeleverd, tegen 17.100 een jaar eerder. Voor bedrijfsgebouwen daalde het aantal opleveringen van 4.500 naar 3.100.

Pijplijn groeit

Ondanks de terugval neemt de zogenoemde pijplijn – het verschil tussen vergunde en opgeleverde projecten – wel verder toe. In het tweede kwartaal steeg het aantal nog te realiseren woningen met 3.100 en het aantal bedrijfsgebouwen met 1.600.

Bouwomzet blijft groeien

Ondanks de daling in vergunningen en opleveringen wist de bouwsector de omzet wel verder te vergroten. In het tweede kwartaal lag de omzet 5,2 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral grond-, water- en wegenbouwbedrijven lieten met 10,5 procent groei sterke resultaten zien.

Minder faillissementen

Het aantal faillissementen in de bouw bleef stabiel ten opzichte van het eerste kwartaal van 2025 (129 tegenover 127), maar ligt lager dan in het tweede kwartaal van 2024, toen 158 bouwbedrijven failliet gingen.

Nederlandse bedrijven trekken zich nog niet massaal terug uit VS

DEN HAAG – Nederlandse bedrijven trekken zich nog niet massaal terug uit de Verenigde Staten door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Casper Roerade, beleidsadviseur van de Nederlandse belangenorganisatie voor handel en logistiek evofenedex, meldt dat het aantal bedrijven dat de VS verlaat “relatief klein” is.

Volgens hem doen vooral handelsbedrijven dit. Zo kent hij een groothandelaar in de non-foodsector die veel goederen uit China haalt en een distributiecentrum in de Amerikaanse staat Georgia heeft afgestoten, omdat de handel anders onrendabel zou zijn. “In vele gevallen, vooral de maakindustrie, blijft men gewoon doorgaan gezien de omvang of groeimogelijkheden in de Amerikaanse markt.”

De heffingen zorgen ervoor dat bedrijven hun leveringsketens aanpassen, meldt evofenedex. Een op de drie bedrijven die handelt met de VS voert goederen daarom vanuit een ander land in of exporteert die vanuit de VS naar een ander land, schat de belangenorganisatie. Bedrijven richten zich volgens de beleidsadviseur nu ook vaker op andere groeimarkten, vooral het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië.

Avek Haarlem, een producent van technische veren voor bijvoorbeeld de auto-industrie, besloot zich na een “gevecht” met Amerikaanse klanten over het betalen van de tarieven vooral op de Europese markt te richten. Uiteindelijk gingen de klanten er wel mee akkoord, zegt directeur Dennis Abels tegen het ANP.

In de eerste helft van dit jaar nam de Europese export naar de VS nog toe, blijkt volgens Roerade uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. De Nederlandse logistiek dienstverlener Rotra, die een onlineplatform biedt voor lucht- en zeevracht, zag volgens een woordvoerder na de bekendmaking van de recentste heffingen “een korte piek” in het aantal boekingen naar de VS. Bedrijven wilden aangekondigde importheffingen voor zijn. Rotra, dat jaarlijks enkele tienduizenden zendingen verzorgt, noteert echter nog geen afname in het aantal zendingen naar de VS. Het land heeft “een significant aandeel” in alle export bij de logistiek dienstverlener, meldt de woordvoerder.

Rotra ziet wel dat de administratieve afhandeling en de afstemming met onder meer de douane langer duurt, “vaak enkele uren tot maximaal één dag extra”. Dit speelt volgens hem vooral bij machines, halffabricaten en andere industriële producten waarbij het bepalen van de oorsprong ingewikkeld kan zijn. “Wanneer de douane extra controles uitvoert, kan een zending enkele dagen vertraging oplopen”, zegt hij.

Aegon overweegt verplaatsing hoofdkantoor en vestiging naar VS

SCHIPHOL – Aegon overweegt het hoofdkantoor en de vestigingsplaats te verhuizen naar de Verenigde Staten. Dat maakte de verzekeraar donderdag bekend bij de publicatie van de halfjaarcijfers. Het bedrijf start een onderzoek naar de mogelijke verhuizing en hoopt de uitkomsten daarvan tijdens de beleggersdag op 10 december dit jaar te delen. Aegon heeft nu zijn hoofdkantoor op Schiphol en is gevestigd op Bermuda.

Aegon heeft zich sinds de verkoop van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten aan branchegenoot ASR grotendeels teruggetrokken van de Nederlandse markt en richt zich nu vooral op de Verenigde Staten. De activiteiten van Aegon in de VS zijn inmiddels goed voor ongeveer 70 procent van de totale activiteiten. Volgens topman Lard Friese zijn de VS daarmee de belangrijkste markt geworden en “cruciaal voor de strategie en de groei op lange termijn van het bedrijf”.

Een verplaatsing van de zogeheten statutaire zetel en het hoofdkantoor naar de VS zal volgens de topman de bedrijfsstructuur van Aegon vereenvoudigen. Dat komt doordat de vestigingsplaats, de fiscale woonplaats, de verslaggevingsstandaard en het regelgevingskader dan worden afgestemd op de regio waar het grootste deel van de activiteiten plaatsvindt.

Beursnoteringen

Door de verkoop van bijna alle Nederlandse activiteiten heeft Aegon eerder zijn statutaire zetel verhuisd naar Bermuda, waardoor de Bermudaanse toezichthouder de hoofdverantwoordelijke is voor de controle van het concern. Het hoofdkantoor staat nu nog in Nederland en ook op fiscaal gebied is het bedrijf nu nog ‘inwoner’ van Nederland, wat betekent dat de belastingregels van hier gelden voor de verzekeraar.

Aegon heeft beursnoteringen in Amsterdam en New York. Na de eventuele verhuizing, die waarschijnlijk twee tot drie jaar gaat duren, wordt de beursnotering in New York de hoofdnotering, naast die in Amsterdam.

De verzekeraar boekte in de eerste jaarhelft een nettowinst van 606 miljoen euro, tegen een verlies van 65 miljoen euro een jaar geleden. Het bedrijf ligt naar eigen zeggen op koers om alle financiële doelen voor dit jaar te halen. Ook werd het aandeleninkoopprogramma uitgebreid van 200 miljoen euro naar 400 miljoen euro.

Zonnepanelen bij Schiphol krijgen speciale folie om reflectieproblemen op te lossen

SCHIPHOL – Schiphol, De Groene Energie Corridor (DGEC), de Gemeente Haarlemmermeer en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hebben na intensief overleg afspraken gemaakt over een oplossing voor het zonnepark onder de aanvliegroutes van de Polderbaan en Zwanenburgbaan. Er is al gestart met het weghalen van zonnepanelen, zodat het veiligheidsrisico verdwijnt. Alle zonnepanelen worden vervolgens voorzien van een speciale folie die reflectie voorkomt, zodat het zonnepark veilig naast de luchthaven kan bestaan.

De oplossing

De partijen hebben afgesproken de zonnepanelen te demonteren, te voorzien van reflectiewerend folie en vervolgens terug te plaatsen. De partijen dragen elk financieel bij. Met deze afspraken is er zicht op een structurele oplossing voor het zonnepark, onder voorbehoud van de wensen en bedenkingen van de gemeenteraad van Haarlemmermeer.

Deze oplossing is onderzocht door onafhankelijke partijen. Berekeningen tonen aan dat de resterende reflecties van het zonnepark zodanig zijn, dat op basis daarvan deze oplossing veilig beoordeeld is door het Integral Safety Management System (ISMS), waarin de luchtvaartsector samenwerkt aan veilige luchtvaart.

Patricia Vitalis, COO Schiphol: “Veiligheid staat altijd voorop, zowel op als rondom onze luchthaven. Daar hebben wij ons de afgelopen maanden voor ingespannen. We zijn blij dat we nu op weg zijn naar een oplossing die ruimte biedt voor veilig vliegverkeer, een betrouwbare luchthavenoperatie én duurzame energie. In eerste instantie door het tijdelijk weghalen van de zonnepanelen en samen te zoeken naar een veilige oplossing. Maar ook door lange termijn afspraken te maken als goede buren, zodat het zonnepark veilig naast de luchthaven kan bestaan. We waarderen de constructieve houding van DGEC en begrijpen dat dit traject veel impact op hen heeft.”

Bert Creemers, directeur DGEC: “We zijn blij dat we samen met Schiphol, de gemeente en het ministerie tot een algehele oplossing zijn gekomen. De energietransitie brengt soms uitdagende vraagstukken met zich mee. Dankzij de goede samenwerking met alle betrokken partijen, kunnen we duurzame energie en vliegveiligheid samen laten gaan. Dat is een belangrijke stap, niet alleen voor dit project, maar ook voor andere duurzame energieprojecten in heel Nederland.”

Charlotte van der Meij, wethouder Klimaat & Energie en Beryl van Straten, wethouder Ruimtelijke Ordening: “Haarlemmermeer levert een grote én voor inwoners en bedrijfsleven noodzakelijke bijdrage aan de energietransitie. Daar staan wij, Schiphol, het ministerie van IenW en DGEC achter, maar we zijn in de praktijk geconfronteerd met onvoorziene reflecties. Met deze gezamenlijke oplossing zetten we in op zowel de vliegveiligheid áls de energietransitie. De meerwaarde is echter vooral dat we ook sámen vanuit de verschillende invalshoeken kijken naar oplossingen voor de toekomst, zodat we op een veilige manier het zonnecarré rond de luchthaven verder kunnen ontwikkelen.”

Minister Tieman, Infrastructuur & Waterstaat: “We hebben gezien dat de reflectie van de zonnepanelen problemen geeft voor de vliegveiligheid. Daarnaast was er een risico voor de luchthavenoperatie met potentieel veel vertraagde en geannuleerde vluchten, evenals gedurende lange tijd een andere inzet van landingsbanen – wat extra geluidsoverlast voor de omgeving met zich meebrengt. Hierom heb ik besloten dat het ministerie gaat helpen om het probleem op te lossen, samen met de betrokken partijen.”

Huidige status en tijdelijke maatregelen

DGEC is al begonnen met het demonteren van velden A en B (78.000 zonnepanelen), zoals de rechter onlangs oordeelde. Er wordt nu ook zo snel mogelijk gestart met de demontage van velden C en D (150.000 zonnepanelen), wat gefaseerd zal worden uitgevoerd. Dit kost tijd en daarom is het ISMS genoodzaakt tijdelijke maatregelen te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.

Vanaf 28 augustus 2025 is de Zwanenburgbaan bij zonnig weer ‘s middags op bepaalde tijden niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. De exacte tijden verschillen per dag en hangen af van de stand van de zon. Het gaat om periodes tussen 14:40 en 17:00 uur, variërend van een paar minuten tot maximaal een uur. Op die momenten wordt het landend verkeer indien nodig omgeleid naar de Schiphol-Oostbaan.

Deze maatregel geldt vooralsnog tot 29 september 2025, of tot het moment waarop de betreffende zonnepanelen zijn verwijderd. Dagelijks wordt op basis van weersvoorspellingen beoordeeld of de Zwanenburgbaan veilig inzetbaar is.

Olietanker lekt 10.000 liter olie in Albertkanaal in België

OLEN – Een olietanker heeft woensdagavond zo’n 10.000 liter olie gelekt in het Albertkanaal bij de Vlaamse plaats Olen. Op het water drijft een dikke, zwarte olievlek die zich inmiddels enkele kilometers lang en over de volledige breedte van het kanaal heeft verspreid, meldt de VRT.

Een gespecialiseerd bedrijf probeert de olie in te dammen en op te zuigen. Er is vrees dat de vlek verder kan uitwaaieren richting Antwerpen, ongeveer 40 kilometer westelijk, waar het kanaal belangrijk is voor de drinkwatervoorziening.

Het scheepvaartverkeer op het kanaal, dat Antwerpen met Luik verbindt, ligt voorlopig stil. De sluizen bij Olen en het nabijgelegen Ham blijven tot zeker donderdagochtend gesloten. Burgemeester Kris Gebruers van Olen waarschuwt inwoners voor stankoverlast en adviseert ramen en deuren gesloten te houden. Ook in omliggende gemeenten is geurhinder vastgesteld.

De toedracht van het lek is nog onduidelijk. De scheepvaartpolitie hoort de schipper om de omstandigheden te reconstrueren.

Man aangehouden voor zware mishandeling Haarlem om geaardheid

HAARLEM – De politie heeft woensdag een 19-jarige man uit Haarlem aangehouden voor het mishandelen van een 30-jarige man vanwege vermoedelijk zijn seksuele geaardheid. De verdachte meldde zich bij de politie nadat die eerder op de dag beelden had vrijgegeven.

De zware mishandeling vond plaats in de nacht van 31 juli op 1 augustus in de Smedestraat. Het slachtoffer raakte samen met een vriend in gesprek met twee voor hen onbekende mannen, toen een van de twee hem bewusteloos sloeg en in zijn gezicht schopte. De man werd met botbreuken in zijn gezicht opgenomen in het ziekenhuis.

Burgemeester Jos Wienen van Haarlem zei vorige week in een verklaring geschokt te zijn door de mishandeling. Volgens hem staat het geweld niet op zichzelf. “De acceptatie van minderheidsgroepen staat onder druk, ook in Haarlem”, aldus Wienen.

Overleden meisje (17) uit Abcoude door ‘ernstig geweld’ gedood

AMSTERDAM – Het meisje van 17 jaar dat in de nacht van dinsdag op woensdag dood werd aangetroffen langs een berm in Duivendrecht, is door ernstig geweld om het leven gekomen. Ze was op weg naar huis na een avond uitgaan in het centrum van Amsterdam, meldt de politie.

Ze was in de omgeving van het Leidseplein op stap met vrienden. Rond 03.30 uur vertrok ze alleen op de fiets naar haar huis in Abcoude. Op de Holterbergweg, die aan de rand van de stad ligt, is ze aangevallen.

Agenten vonden het meisje rond 04.00 uur.

De politie gaat uit van één dader en denkt dat deze persoon mogelijk ook op de fiets was. De politie vraagt getuigen die het meisje of de mogelijke dader hebben gezien zich te melden.

AVV kondigt acties vrachtpiloten KLM aan na verlopen ultimatum

LEIDSCHENDAM – Vrachtpiloten bij KLM gaan actievoeren, heeft vakbond AVV woensdag aangekondigd. Volgens de bond is KLM niet tegemoetgekomen aan de eisen in een ultimatum dat dinsdag is afgelopen. AVV, die het gros van de vrachtpiloten vertegenwoordigt, wil beginnen met werkonderbrekingen van vier uur op Schiphol.

Het is nog niet bekend wanneer de piloten het werk neerleggen. Mocht beweging van KLM na de werkonderbrekingen alsnog uitblijven, dan voert de bond de acties op. Zo kan er langer worden gestaakt, maar kan ook de aanzegtermijn worden verkort.

AVV-voorzitter Martin Pikaart meldde eerder dat de onderhandelingen met KLM over de cao voor ruim honderd vliegers van vrachtvliegtuigen vastzitten. Daarom werd het ultimatum gestuurd, waarop volgens Pikaart wel een reactie is gekomen. “Maar KLM lijkt niet bereid te bewegen.”

Staking vorig jaar

Voor AVV is vooral baangarantie noodzakelijk. Dat heeft te maken met het feit dat KLM het aantal vrachtvliegtuigen wil verlagen van vier naar drie. Ook een hogere pensioenleeftijd is belangrijk voor de bond, omdat veel piloten met een pensioenleeftijd van 58 jaar met een groot pensioengat komen te zitten.

Begin vorig jaar werd er ook al gestaakt door de vrachtpiloten, onder wie ook veel voormalige Martinair-vliegers. Omdat het puur om vrachtvluchten ging, hadden die acties geen impact op reizigers.

Israël begint operatie om Gaza-Stad in te nemen

GAZA-STAD – De Israëlische krijgsmacht meldt dat de eerste fase van de geplande aanval op Gaza-Stad in de Gazastrook van start is gegaan. Een legerwoordvoerder laat weten dat gebieden aan de buitenrand van de stad al in Israëlische handen zijn.

Het was al duidelijk dat een Israëlische aanval op de stad op handen was. De regering had het plan goedgekeurd en minister van Defensie Katz had groen licht gegeven voor het oproepen van tienduizenden reservisten.

De legerwoordvoerder omschrijft Gaza-Stad volgens nieuwssite Times of Israel als een terroristisch bolwerk. Hij zegt dat de krijgsmacht “niet afwacht” en er al operaties uitvoert in aanloop naar een groter offensief.

In de stad vonden al bombardementen plaats en Palestijnse inwoners zijn massaal gevlucht. De Israëlische legerwoordvoerder zei dat Hamas in Gaza-Stad nieuwe klappen kan verwachten. Hij stelde ook dat terroristische infrastructuur “boven en onder de grond” een doelwit is.

Mammoet noemt vervoeren Zweedse kerk bijzonder

KIRUNA – Het Nederlandse transportbedrijf Mammoet kijkt terug op een bijzondere klus na het vervoeren van een historische kerk in Zweden.

In de noordelijk gelegen stad Kiruna verplaatste het in zware objecten gespecialiseerde bedrijf het gehele houten bouwwerk over een afstand van 5 kilometer. “Het is een heel bijzonder gebouw en inwoners van de stad hebben er een emotionele band mee”, zegt een woordvoerder van Mammoet telefonisch vanuit Kiruna.

Volgens de zegsman liepen veel inwoners van Kiruna ook mee met de kerk, die 672 ton weegt en met een snelheid van een halve kilometer per uur op speciale trailers werd vervoerd.

“Dat maakt het toch wel heel bijzonder. Maar het gewicht en de grootte van de kerk is niet per se iets waar wij van schrikken”, aldus de woordvoerder. “Het enige stukje waar we moesten stoppen, was toen de koning van Zweden kwam inspecteren en we hem uitleg hebben gegeven.”

De uit 1912 stammende kerk moest worden verplaatst omdat de grond onder delen van Kiruna is verzwakt. Dat is het gevolg van de winning van ijzererts in de plaatselijke mijnen. Mijnbouwbedrijf LKAB betaalt de operatie en noemt de verhuizing van de kerk “een belangrijke mijlpaal”.

Lucasse Transport Breda heeft Transport Zuid Nederland overgenomen

MOERDIJK/ETTEN-LEUR – Lucasse Transport Breda BV heeft met ingang van 1 mei alle activiteiten overgenomen van Transport Zuid Nederland BV (TZN). Dat heeft het bedrijf vandaag, 20 augustus 2025, aan Transport Online bevestigd.

Met deze overname versterkt Lucasse Transport Breda BV zich als zeecontainer vervoerder.

Beide bedrijven zijn actief in dezelfde sector en hebben veel overeenkomsten binnen het werkgebied. Vanuit de Rotterdamse en Antwerpse havens worden de Benelux, Frankrijk en met name het Duitse Ruhrgebied bedient. Door de overname wordt er aan alle klanten meer mogelijkheden geboden met behoud van de service die de opdrachtgevers van beide kanten altijd gewend zijn geweest.

Om dit alles in goede banen te leiden blijft de huidige directie van TZN nog aan om een zo vlekkeloos mogelijk integratie toe te passen bij het samenbrengen van beide partijen.

Beide bedrijven werken al geruime tijd samen. Deze overname was dan ook een logische stap omdat er geen opvolging aanwezig was.

De activiteiten zijn naadloos te integreren en door schaalvergroting kunnen ook sneller stappen gemaakt worden op gebied van professionalisering en verduurzaming.

Daarnaast kunnen de activiteiten verder geoptimaliseerd worden in een steeds concurrerendere markt. De activiteiten worden sinds de overname uitgevoerd vanuit de nieuwe locatie in Etten-Leur.

Douane vindt 100 kilo marihuana in stalen bank op Schiphol

Foto: Douane

SCHIPHOL – De Douane heeft op 17 augustus ongeveer 100 kilo marihuana in beslag genomen op Schiphol. De drugs zaten verstopt in een stalen bank die vanuit de Verenigde Staten op weg was naar Duitsland.

Op basis van een risicoanalyse besloten de douaniers de zending te controleren.

Er werd vervolgens een gat in het staal gemaakt. Door het gat heen zagen de douaniers pakketten met marihuana liggen.

De totale hoeveelheid van de pakketten wordt geschat op ongeveer 100 kilo.

De marihuana is in beslag genomen en overgedragen aan het Cargo Harc-Team Schiphol. Dit team is gericht op de bestrijding van de georganiseerde drugscriminaliteit op en rond de (inter-)nationale luchthavens in Nederland.

Verplichte rijbewijskeuring AD(H)D stopt per 1 april 2026

RIJSWIJK – Vanaf 1 april 2026 hoeven mensen met ADHD of ADD zich niet meer verplicht medisch te laten keuren om hun rijbewijs te halen. Na onderzoek van het CBR is gebleken dat relevante risicofactoren op andere manieren kunnen worden gesignaleerd en de huidige verplichte medische keuring voor ADHD of ADD disproportioneel is.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in nauwe samenspraak met het CBR besloten om de verplichte rijbewijskeuring voor deze doelgroepen te laten vervallen. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.

Eerder dit jaar heeft de minister al laten weten dat de rijgeschiktheidskeuring voor mensen met autismespectrumstoornis (ASS) komt te vervallen. Voor mensen die een psychose hebben doorgemaakt wordt de recidivevrije termijn gereduceerd van zes naar twee maanden, waarin bestuurders na het doormaken van een psychose als ongeschikt worden aangemerkt.

Om de wijzigingen voor te bereiden, systemen aan te passen en de benodigde regelgevingsprocedures door te voeren is tijd nodig. De genoemde wijzigingen gaan per 1 april 2026 gelden, waarbij eerder werd gestreefd naar 1 januari. Het ministerie en het CBR gaan in gesprek over de wijze waarop het CBR zo goed mogelijk kan anticiperen op bovengenoemde wijzigingen in de REG2000.

Tientallen mensen in Spanje opgepakt in verband met natuurbranden

MADRID – De Spaanse politie heeft deze zomer 37 mensen opgepakt voor het veroorzaken van bosbranden, melden Spaanse media als El País en La Vanguardia. Ook wordt er nog onderzoek gedaan naar 113 mensen die betrokken zouden zijn bij de branden, die de afgelopen weken honderdduizenden hectares hebben getroffen.

Het is niet duidelijk of de opgepakte mensen worden verdacht van opzettelijke brandstichting of roekeloosheid en nalatigheid. Er zijn tot nog toe vier mensen om het leven gekomen door de branden.

Sinds begin juli is volgens nieuwssite 20 Minutos zo’n 340.000 hectare afgebrand, een gebied dat vergelijkbaar is met de provincie Overijssel.

De Spaanse brandweer boekt sinds maandag wel meer succes bij het bestrijden van het vuur. De lange hittegolf is voorbij en door de lagere temperaturen is het blussen iets makkelijker.

×