SCHIPHOL – Schiphol, De Groene Energie Corridor (DGEC), de Gemeente Haarlemmermeer en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hebben na intensief overleg afspraken gemaakt over een oplossing voor het zonnepark onder de aanvliegroutes van de Polderbaan en Zwanenburgbaan. Er is al gestart met het weghalen van zonnepanelen, zodat het veiligheidsrisico verdwijnt. Alle zonnepanelen worden vervolgens voorzien van een speciale folie die reflectie voorkomt, zodat het zonnepark veilig naast de luchthaven kan bestaan.
De oplossing
De partijen hebben afgesproken de zonnepanelen te demonteren, te voorzien van reflectiewerend folie en vervolgens terug te plaatsen. De partijen dragen elk financieel bij. Met deze afspraken is er zicht op een structurele oplossing voor het zonnepark, onder voorbehoud van de wensen en bedenkingen van de gemeenteraad van Haarlemmermeer.
Deze oplossing is onderzocht door onafhankelijke partijen. Berekeningen tonen aan dat de resterende reflecties van het zonnepark zodanig zijn, dat op basis daarvan deze oplossing veilig beoordeeld is door het Integral Safety Management System (ISMS), waarin de luchtvaartsector samenwerkt aan veilige luchtvaart.
Patricia Vitalis, COO Schiphol: “Veiligheid staat altijd voorop, zowel op als rondom onze luchthaven. Daar hebben wij ons de afgelopen maanden voor ingespannen. We zijn blij dat we nu op weg zijn naar een oplossing die ruimte biedt voor veilig vliegverkeer, een betrouwbare luchthavenoperatie én duurzame energie. In eerste instantie door het tijdelijk weghalen van de zonnepanelen en samen te zoeken naar een veilige oplossing. Maar ook door lange termijn afspraken te maken als goede buren, zodat het zonnepark veilig naast de luchthaven kan bestaan. We waarderen de constructieve houding van DGEC en begrijpen dat dit traject veel impact op hen heeft.”
Bert Creemers, directeur DGEC: “We zijn blij dat we samen met Schiphol, de gemeente en het ministerie tot een algehele oplossing zijn gekomen. De energietransitie brengt soms uitdagende vraagstukken met zich mee. Dankzij de goede samenwerking met alle betrokken partijen, kunnen we duurzame energie en vliegveiligheid samen laten gaan. Dat is een belangrijke stap, niet alleen voor dit project, maar ook voor andere duurzame energieprojecten in heel Nederland.”
Charlotte van der Meij, wethouder Klimaat & Energie en Beryl van Straten, wethouder Ruimtelijke Ordening: “Haarlemmermeer levert een grote én voor inwoners en bedrijfsleven noodzakelijke bijdrage aan de energietransitie. Daar staan wij, Schiphol, het ministerie van IenW en DGEC achter, maar we zijn in de praktijk geconfronteerd met onvoorziene reflecties. Met deze gezamenlijke oplossing zetten we in op zowel de vliegveiligheid áls de energietransitie. De meerwaarde is echter vooral dat we ook sámen vanuit de verschillende invalshoeken kijken naar oplossingen voor de toekomst, zodat we op een veilige manier het zonnecarré rond de luchthaven verder kunnen ontwikkelen.”
Minister Tieman, Infrastructuur & Waterstaat: “We hebben gezien dat de reflectie van de zonnepanelen problemen geeft voor de vliegveiligheid. Daarnaast was er een risico voor de luchthavenoperatie met potentieel veel vertraagde en geannuleerde vluchten, evenals gedurende lange tijd een andere inzet van landingsbanen – wat extra geluidsoverlast voor de omgeving met zich meebrengt. Hierom heb ik besloten dat het ministerie gaat helpen om het probleem op te lossen, samen met de betrokken partijen.”
Huidige status en tijdelijke maatregelen
DGEC is al begonnen met het demonteren van velden A en B (78.000 zonnepanelen), zoals de rechter onlangs oordeelde. Er wordt nu ook zo snel mogelijk gestart met de demontage van velden C en D (150.000 zonnepanelen), wat gefaseerd zal worden uitgevoerd. Dit kost tijd en daarom is het ISMS genoodzaakt tijdelijke maatregelen te nemen om de veiligheid van het vliegverkeer te waarborgen.
Vanaf 28 augustus 2025 is de Zwanenburgbaan bij zonnig weer ‘s middags op bepaalde tijden niet beschikbaar voor landend vliegverkeer. De exacte tijden verschillen per dag en hangen af van de stand van de zon. Het gaat om periodes tussen 14:40 en 17:00 uur, variërend van een paar minuten tot maximaal een uur. Op die momenten wordt het landend verkeer indien nodig omgeleid naar de Schiphol-Oostbaan.
Deze maatregel geldt vooralsnog tot 29 september 2025, of tot het moment waarop de betreffende zonnepanelen zijn verwijderd. Dagelijks wordt op basis van weersvoorspellingen beoordeeld of de Zwanenburgbaan veilig inzetbaar is.