Clicky

zondag 3 augustus 2025 - 23:03 uur
Home Blog Pagina 293

Ford introduceert de F-MAX Gen2 in Nederland

Na een succesvolle start van F-Trucks Nederland brengt Ford nu de F-MAX Gen2 op de markt. De nieuwe generatie trekkers heeft een geoptimaliseerde aandrijflijn met de Ecotorq Gen2 12,7-liter dieselmotor, een 16-gangs overdrive transmissie en efficiëntere achterassen. Software-updates en verbeterde aerodynamica dragen bij aan een lager brandstofverbruik.

Aerodynamische verbeteringen

Om de luchtweerstand te verminderen, zijn onder andere de A-stijlen, portierverlenging en wielkasten geoptimaliseerd. Een Active Grill Shutter regelt elektronisch de luchtstroom en draagt bij aan een efficiënte koeling en aerodynamica.

Nieuwe motor en aandrijflijn

De Ecotorq-motor levert nu 510 pk en 2600 Nm koppel. Dankzij een verhoogde compressieverhouding en een verbeterd commonrail-inspuitsysteem is de verbranding geoptimaliseerd. De achterassen zijn voorzien van snellere overbrengingen en een geautomatiseerde 16-gangs Ecotorq-transmissie verlaagt het toerental bij kruissnelheid. Ondanks de technische verbeteringen is het motorgewicht met 47 kilo afgenomen. De motor is daarnaast geschikt voor duurzame HVO-diesel, wat de CO2-uitstoot verlaagt.

Slimme software

De truck biedt verschillende rijprogramma’s: Power, Standaard en Eco+. In Eco+ wordt de snelheid geoptimaliseerd via GPS en topografische data. Daarnaast zorgt Dynamic Torque Extension voor extra koppel wanneer nodig, terwijl Engine Acceleration Limitation het koppel bij lichte vrachten beperkt.

Digitaal spiegelvervangingssysteem

Het Ford Digital Mirror-systeem verbetert de luchtweerstand en het zicht. Camera’s vervangen de buitenspiegels en tonen het beeld op monitoren in de cabine. Autopanning volgt de trailer in bochten en dynamische hulplijnen helpen bij achteropkomend verkeer. De Sentinel-modus voorkomt brandstofdiefstal en verhoogt de veiligheid bij stilstand.

Verbeterd rijcomfort

Nieuw is de optionele luchtgeveerde vooras, die zorgt voor een hoger rijcomfort en een betere aanpassing aan wegomstandigheden. De hoogte van de vooras kan handmatig worden ingesteld en in twee niveaus worden opgeslagen voor specifieke locaties.

Uitgebreide standaarduitrusting

De F-MAX Gen2 wordt geleverd met 3 jaar garantie en een uitgebreide standaarduitvoering, waaronder een ruime cabine, aeropakket, dubbele dieseltanks, luchtgeveerde cabine, een multimedia-systeem met 9-inch touchscreen, trucknavigatie, Apple CarPlay, Android Auto, een koelkast en diverse opbergmogelijkheden.

Met deze verbeteringen biedt de Ford F-MAX Gen2 een efficiënte, comfortabele en technologisch geavanceerde transportoplossing.

Rusland zet Britse diplomaten uit om spionage

MOSKOU – Rusland zet twee Britse diplomaten het land uit, omdat ze als spionnen zouden werken. Volgens Moskou was hun werk voor de ambassade een dekmantel en hebben ze “verkeerde informatie” gegeven toen ze een visum aanvroegen.

De Britse regering ontkent de aantijgingen. “Dit is niet de eerste keer dat Rusland kwaadwillende en ongefundeerde beschuldigingen uit tegen ons personeel”, reageerde een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Volgens het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken is de accreditatie van de Britten ingetrokken en hebben ze twee weken om het land te verlaten. Een vertegenwoordiger van de Britse ambassade is ontboden om uitleg te geven.

Rusland zet de laatste drie jaar regelmatig westerse diplomaten het land uit en vice versa. Vorige maand nog stuurden het Verenigd Koninkrijk en Rusland elkaars vertegenwoordigers terug naar hun thuisland. Ook toen sprak het Kremlin van spionage; Londen reageerde op die “intimidatie” door ook iemand uit te zetten.

Noord-Korea vuurt raketten af na begin oefeningen Zuid-Korea en VS

SEOUL – Noord-Korea heeft meerdere ballistische raketten afgevuurd, meldt het Zuid-Koreaanse leger. De Zuid-Koreanen zijn juist maandag begonnen aan jaarlijkse militaire oefeningen met de Verenigde Staten.

De raketten zouden zijn afgeschoten vanuit de provincie Hwanghae en zijn neergekomen in de Gele Zee, tussen het Koreaanse schiereiland en China. Het Zuid-Koreaanse leger zegt de surveillance uit te breiden, in samenwerking met de Amerikanen.

De VS hebben tienduizenden militairen gestationeerd in Zuid-Korea en jaarlijks houden zij gezamenlijke oefeningen, genaamd Freedom Shield. Het regime in Pyongyang omschreef die militaire activiteit eerder op maandag als een provocatie en waarschuwde dat de oefeningen een oorlog kunnen ontketenen.

Noord-Korea komt vaak met zulke verklaringen bij oefeningen van de zuiderbuur en vuurt dan ook vaak raketten af. De oefeningen duren tot en met 20 maart.

DHG start op risico met bouw distributiecentrum SMARTLOG Lelystad

LELYSTAD – DHG is op risico gestart met de bouw van de eerste 80.000 m² distributiecentrum op Lelystad Airport Businesspark (LAB), de helft van het totale project van 160.000 m². DHG bouwt units van circa 20.000 m² die flexibel te koppelen en te splitsen zijn. De oplevering van de eerste fase staat gepland voor het eerste kwartaal van 2026.

SMARTLOG Lelystad is strategisch gelegen in de logistieke hotspot Almere-Lelystad-Zeewolde, op het kruispunt van de A6 en de N302. DHG ziet in deze locatie uitstekende mogelijkheden voor de ontwikkeling van hoogwaardige logistiek, mede dankzij de unieke multimodale mogelijkheden die het biedt.

Off-Grid

SMARTLOG Lelystad wordt in samenwerking met DHG TwoZero volledig off-grid gerealiseerd, waardoor het onafhankelijk functioneert van het traditionele energienetwerk en niet afhankelijk is van externe nutsvoorzieningen. Het project heeft een 100% zelfvoorzienende stroomvoorziening via een grootschalige zonnepanelen installatie, een batterijopslagsysteem en is voorzien van een Smart Energy Systeem (SES). Dit sluit aan bij DHG’s streven naar duurzame en innovatieve vastgoedoplossingen. Het project wordt gecertificeerd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Very Good.

Lelystad Airport Businesspark als geheel is het eerste bedrijventerrein met het certificaat BREEAM-NL Gebied.

Oud-bankier wordt nieuwe premier van Canada

OTTAWA – De Canadese Liberale Partij heeft oud-bankier Mark Carney als nieuwe leider van de partij gekozen. De voormalige centrale bankier die grote bekendheid heeft in de financiële wereld, volgt hiermee Justin Trudeau als premier van Canada op.

De 59-jarige Carney kreeg 86 procent van de uitgebrachte stemmen. Hij versloeg daarmee voormalig minister van Financiën Chrystia Freeland. Bij de verkiezing brachten iets minder dan 152.000 partijleden hun stem uit. Carney is voormalig gouverneur van de Bank of England en de Bank of Canada.

Carney, een politieke nieuweling, betoogde dat hij de beste kandidaat was om de partij nieuw leven in te blazen en toezicht te houden op de onderhandelingen met de Amerikaanse president Donald Trump. Die dreigt met extra importheffingen die de exportafhankelijke economie van Canada zouden kunnen verlammen.

Het is voor het eerst dat een buitenstaander zonder echte politieke achtergrond premier van Canada wordt.

Trudeau maakte in januari bekend dat hij zou aftreden na meer dan negen jaar aan de macht te zijn geweest. Zijn populariteit was enorm gedaald, waardoor de regerende Liberale Partij snel een verkiezing moest houden om hem te vervangen.

Stakingen op dertien Duitse luchthavens begonnen

Foto: Adobe Stock

BERLIJN – De Duitse vakbond Verdi is begonnen met stakingen op dertien Duitse luchthavens. Werknemers uit de publieke sector, grondpersoneel en beveiligingsmedewerkers staken. De reden zijn verschillende cao-geschillen, aldus een woordvoerder van de vakbond.

Het vliegverkeer zal naar verwachting in grote delen van Duitsland tot stilstand komen. Volgens een eerste schatting van luchthavenbrancheorganisatie ADV zullen meer dan 3400 vluchten worden geannuleerd en kunnen 510.000 passagiers hun reis niet zoals gepland beginnen.

De stakingen duren naar verwachting 24 uur. De luchthavens waar gestaakt wordt zijn onder meer die van Hamburg, Bremen, Hannover, Berlijn, Düsseldorf, Dortmund, Frankfurt, Stuttgart en München. Als gevolg van de staking zijn voor maandag ook 76 vluchten tussen Duitsland en Schiphol geannuleerd.

Nieuwe onderhandelingsgesprekken staan gepland op 14 maart.

Jumbo en Picnic zien inkoopprijzen Douwe Egberts fors oplopen

Lege theeschappen
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Supermarkten Jumbo en Picnic moeten veel meer voor Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee betalen om die producten terug in de schappen te krijgen. De prijsonderhandelingen met JDE Peet’s, het bedrijf achter de merken, hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd, bevestigt Picnic-topman Michiel Muller na berichtgeving van De Telegraaf.

Sinds begin dit jaar leverde JDE Peet’s niet meer aan de supermarkten en werden met Everest, de gezamenlijke inkooporganisatie van de supermarkten, harde prijsonderhandelingen gevoerd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lijstje met “adviesprijzen” vanuit de fabrikant voor merken als Douwe Egberts, Senseo, L’OR en Pickwick. Dat lijstje komt neer op prijsstijgingen van 20 tot 30 procent.

Volgens Muller gaat het om prijzen die voor de consument “niet te absorberen” zijn. Picnic moet de exacte prijzen waarvoor de producten terug in de winkel komen nog bepalen, maar Muller kan nu al zeggen dat dit niet om zulke hoge prijsstijgingen zal gaan. “We leveren dus marge in, terwijl de fabrikant zijn winstgevendheid vergroot.”

Weersomstandigheden

Jumbo is “terughoudend” met het verhogen van de consumentenprijzen. “De merken van JDE zijn voor onze klanten dermate belangrijk dat we ons, na een lange periode van leverstop door JDE, gedwongen voelden een overeenkomst te sluiten.”

Rafa Oliveira, de topman van JDE Peet’s, zei eind vorige maand al dat veel van de prijsonderhandelingen met Europese supermarkten, die al maanden voortsleepten, waarschijnlijk spoedig zouden worden afgerond. Hij noemde aanzienlijke prijsstijgingen onvermijdelijk. Volgens Oliveira zijn de prijzen van koffiebonen vorig jaar meer dan verdubbeld door slechte weersomstandigheden in belangrijke koffieproducerende landen. Ook waren er “meerdere verstoringen in de toeleveringsketen”.

Albert Heijn

Muller vindt Oliveira’s verwijzing naar de koffiespotprijzen niet opgaan. “Je denkt toch niet dat JDE Peet’s de spotprijs voor koffiebonen betaalt. Zij hebben langlopende contracten met boeren.”

Al weken is er ook minder of geen Douwe Egberts-koffie en Pickwick-thee verkrijgbaar in de supermarkten van Albert Heijn. Die keten laat weten nog met JDE Peet’s in gesprek te zijn. “Het betreft hier een lopende onderhandeling, waar wij verder geen uitspraken over kunnen doen.” JDE Peet’s wil ook niets zeggen over de gesprekken met Albert Heijn.

Schaduwvloot die sancties ontduikt vaart vooral onder Panamese vlag

De meeste Russische, Iraanse en Noord-Koreaanse schepen die onder een andere vlag varen om sancties te ontduiken en ruwe olie, wapens, chemicaliën of andere verboden goederen van en naar die landen te smokkelen, varen onder Panamese vlag. Ook vaart een derde van deze schaduwvloot onder een zogeheten goedkope vlag. Die vlaggenstaten kijken niet naar de nationaliteit van de scheepseigenaar en maken zo bewust of soms onbewust illegale praktijken mogelijk.

Dat blijkt uit een groot onderzoek naar 1261 schepen die op internationale sanctielijsten staan door scheepregistratiekantoor Lorrendraaier. Deze schaduw- of donkere vloot dankt zijn naam aan het uitschakelen van de transponder, zodat schepen onzichtbaar worden. Ze worden momenteel voornamelijk ingezet om sancties te omzeilen en bijvoorbeeld olie te smokkelen. Het is vaak moeilijk te achterhalen wie de echte eigenaar is. Ook veranderen schepen soms van naam. Omdat hun IMO-nummer hetzelfde blijft, kon Lorrendraaier wel volgen onder welke vlag de gesanctioneerde schepen varen.

Uit een analyse van 300 Russische schepen die onder de internationale sancties vallen, blijkt dat ruim een kwart onder eigen vlag vaart. Een kwart vaart onder Panamese vlag en een op de vijf schepen staat geregistreerd in Barbados. De schaduwvloot van Noord-Korea vaart voornamelijk onder eigen vlag, net als die van Iran. Maar ook in die landen varen veel schepen onder Panamese vlag. In totaal vaart een derde van alle gesanctioneerde schepen in de wereld onder Panamese vlag. De Cook Eilanden volgen op plek twee met 14 procent.

Van de schepen die onder de sancties vallen vaart 32 procent onder een zogeheten goedkope vlag of in het Engels a flag of convenience. Die vlaggenstaten accepteren in principe schepen van alle nationaliteiten. Panama, Barbados en de Cook Eilanden zijn zulke staten, maar ook Palau, Togo, Guinee of de Comoren. Allemaal staten in de top tien van landen onder wiens vlag de schaduwvloot vaart. Het koninkrijk Eswatini in zuidelijk Afrika, formeel bekend als Swaziland, lijkt in 2023 zelfs puur en alleen opgericht te zijn als vlaggenstaat om gesanctioneerde schepen te huisvesten die door andere landen zijn afgewezen.

Dit soort schepen zijn vaak verouderd en voldoen niet aan internationale milieu- en veiligheidsvoorschriften. Ze kunnen milieurampen veroorzaken, vormen een gevaar voor bemanning, havens en scheepvaartverkeer en ondermijnen internationale sancties. ,,Deze vlaggenstaten accommoderen de schaduwvloot en lappen daarmee alle internationale afspraken aan hun laars”, zegt eigenaar Boudewijn Meijer van Lorrendraaier. Dat gebeurt niet altijd bewust, benadrukt hij.

Als een schip dat geregistreerd staat in San Marino en eigendom is van een Grieks bedrijf bijvoorbeeld verkocht wordt aan China of Iran en daarna illegaal olie gaat smokkelen, weet deze vlaggenstaat daar niet altijd iets van af. “Dat geldt volgens de geanalyseerde data niet voor een land als Panama. Daar weten ze blijkbaar precies wat ze doen.”

Volgens hem zijn deze praktijken moeilijk tegen te houden omdat er veel geld met de smokkel gemoeid is. Ook hebben sommige vlaggenstaten zelfs hun primaire business gemaakt van de scheepsregistratie.

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) doet in een rapport over frauduleuze registratie van schepen wel aanbevelingen om het misbruik van internationale maritieme verdragen, ingesteld om bemanning, lading en het milieu te beschermen, te bestrijden en de activiteiten van de schaduwvloot te beperken. Zo zouden landen kunnen samenwerken om vlaggenstaten met juridische en financiële sancties te dwingen tot betere registratie en regelgeving.

Havenautoriteiten zouden inspecties en controles van fraudelues geregistreerde schepen kunnen opvoeren. Er zou zelfs een nieuw internationaal verdrag over het registreren van schepen kunnen komen. Nu is het de verantwoordelijkheid van elke vlaggenstaat om zijn eigen schepen te reguleren.

Vrachtwagen gekanteld op toerit A50 [+foto’s]

Foto: Persbureau De Breij

LOENEN – Een vrachtwagen is maandagochtend gekanteld op de toerit van de A50 bij Loenen.

Het eenzijdige ongeluk vond even voor 06:30 uur plaats. De hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse maar de chauffeur bleek niet gewond.

Een berger is onderweg om de vrachtwagen op zijn wielen te zetten, dit gaat nog wel enige tijd in beslag nemen. De vrachtwagen zal vervolgens moeten worden afgesleept.

Foto: Persbureau De Breij

De toerit naar de A50 in de richting van knooppunt Beekbergen is daarom zeker tot eind van de middag afgesloten, meldt Rijkswaterstaat.

Hoe het ongeluk kon gebeuren is niet bekend.

Musk belooft na ruzie met Polen dat Oekraïne Starlink mag houden

WASHINGTON – Elon Musk beloofde zondag dat Oekraïne toegang tot zijn Starlink-satellietnetwerk behoudt. De miljardair maakte die belofte na een online conflict met de Poolse minister van Buitenlandse Zaken, Radoslaw Sikorski. Oekraïense troepen gebruiken Starlink voor communicatie op het slagveld.

De Verenigde Staten hebben militaire hulp en inlichtingenuitwisseling met Oekraïne opgeschort na een openbare ruzie eind februari tussen presidenten Donald Trump en Volodymyr Zelensky in het Witte Huis. Dit heeft tot de vrees geleid dat Musk, een bondgenoot en adviseur van Trump, de Oekraïense toegang tot zijn Starlink-communicatiesysteem blokkeert.

Sikorski schreef op X: “Het Poolse ministerie van Digitalisering betaalt ongeveer 50 miljoen (dollar) per jaar voor Oekraïnes toegang tot Starlink. (…) Als SpaceX een onbetrouwbare leverancier blijkt te zijn, zullen we gedwongen worden om andere leveranciers te zoeken.”

Kosten

Musk reageerde op de Poolse minister: “Wees stil, kleine man. Je betaalt een fractie van de kosten. En er is geen vervanging voor Starlink.” En: “Starlink zal zijn terminals nooit uitschakelen. Zonder Starlink zouden de Oekraïense communicatielijnen instorten, omdat de Russen alle andere communicatie kunnen blokkeren! We zouden zoiets nooit doen of het gebruiken als onderhandelingsmiddel.”

De Amerikaanse regering zet Oekraïne onder druk om een ​​groot deel van de minerale rijkdommen van Oekraïne over te dragen aan de VS en akkoord te gaan met een staakt-het-vuren met Rusland, zonder duidelijke veiligheidsgaranties als opmaat naar een vredesakkoord.

Hamas noemt Israëls elektriciteitsafsluiting van Gaza chantage

GAZA-STAD – De Palestijnse beweging Hamas heeft Israël beschuldigd van “goedkope en onacceptabele chantage” vanwege zijn besluit zondag om de elektriciteitsvoorziening van de door Israël grotendeels verwoeste Gazastrook af te sluiten.

“Wij veroordelen ten zeerste het besluit van de bezetter om de elektriciteit naar Gaza af te sluiten, nadat het land al was beroofd van voedsel, medicijnen en water,” zei Izzat al-Rishq, lid van het politieke bureau van Hamas in een verklaring. Het Israëlische besluit is volgens al-Rishq “een wanhopige poging om druk uit te oefenen op ons volk en ons verzet door middel van goedkope en onacceptabele chantagetactieken”.

De Israëlische regering zegt de elektriciteit te hebben afgesloten om de druk op te voeren op Hamas, dat nog tientallen gijzelaars vasthoudt.

Een week geleden, na het verstrijken van de eerste fase van een staakt-het-vuren in Gaza, liet Israël de hulpleveranties aan het geïsoleerde Palestijnse gebied al volledig stopzetten.

Meerderheid Britten, Duitsers en Fransen vindt Trump een dictator

DEN HAAG – Meer dan de helft van de Britten (56 procent), Duitsers en Fransen (beide 59 procent) vindt de Amerikaanse president Donald Trump een dictator. In Polen is 47 procent die mening toegedaan. Dat blijkt uit een peiling van More in Common, een denktank met vestigingen in Europa en de Verenigde Staten.

Slechts 25 tot 36 procent van de respondenten in de vier Europese landen geeft aan dat Trump volgens hen geen dictator is. De overige ondervraagden zeggen het niet goed te weten.

De Russische president Vladimir Poetin is volgens een grote meerderheid van de Fransen (80 procent), Duitsers (81 procent), Britten (84 procent) en Polen (92 procent) een dictator. De peiling werd ook uitgevoerd in de VS (al werd daar de vraag of Trump een dictator is niet gesteld). 82 procent van de Amerikanen blijkt van mening dat de Russische president een dictator is.

Trump noemde onlangs de Oekraïense president Volodymyr Zelensky een dictator. Daar denken de meeste ondervraagden anders over. Zo vindt 69 procent van de Polen Zelensky geen dictator. In de VS is 54 procent van de ondervraagden het oneens met Trump.

FT: Virgin zoekt 700 miljoen voor financiering Eurostar-rivaal

LONDEN – Virgin Group wil 700 miljoen Britse pond (ruim 834 miljoen euro) ophalen om een treindienst door het Kanaal te financieren, meldt de Britse zakenkrant Financial Times. Daarmee wil het conglomeraat van de Britse miljardair Richard Branson de concurrentie aangaan met de Eurostar. Het bedrijf wil Londen eerst verbinden met Parijs en Brussel, later mogelijk ook met Amsterdam.

Volgens Virgin Group kan de dienst in 2029 starten. De onderneming exploiteerde eerder al treindiensten in het Verenigd Koninkrijk. Projectleider Spoor bij Virgin Group Phil Whittingham zegt tegen FT dat het opzetten van een dienst door het Kanaal een “enorme onderneming” zou zijn. “Maar we denken dat Virgin het juiste merk is om een nieuw tijdperk in reizen door het Kanaal in te luiden”, aldus Whittingham.

Virgin Group is volgens FT niet de enige partij met interesse in het Kanaal. Het Spaanse Evolyn zou de grootste concurrent zijn voor het opzetten van een nieuwe dienst, stelt de Britse krant. Eurostar liet FT weten dat “concurrentie in de hogesnelheidssector weer een voorbeeld is van de groeiende vraag naar railvervoer in Europa”.

Tientallen Schiphol-vluchten maandag geannuleerd vanwege Duitse staking

SCHIPHOL – Voor maandag zijn 76 vluchten tussen Duitsland en Schiphol geannuleerd, meldt een woordvoerster van de luchthaven. De annuleringen zijn het gevolg van stakingen op verschillende Duitse luchthavens die dag.

Volgens de woordvoerster zijn de meeste geannuleerde vluchten van KLM en Lufthansa. Zondag werden al verschillende vluchten van en naar Hamburg geschrapt. Daar begon de staking onverwacht eerder, waardoor de Duitse luchthaven alle vluchten op zondag moest annuleren.

KLM schrapt maandag 34 vertrekkende vluchten richting Duitsland, meldt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij. De Duitse bestemmingen waar KLM maandag nog wel naartoe vliegt, zijn Düsseldorf, Neurenberg en Stuttgart.

2,5 miljoen

De Duitse vakbond Verdi riep vrijdag op tot de 24 uursstaking. De bond eist een hoger loon voor onder meer grondpersoneel en beveiligers. De cao waarvoor actie wordt gevoerd, geldt voor meer dan 2,5 miljoen werknemers in het onderwijs, bij de overheid of op luchthavens.

Naast Frankfurt, de grootste luchthaven van Duitsland en de thuisbasis van Lufthansa, wordt ook gestaakt in München, Stuttgart, Karlsruhe/Baden-Baden, Keulen/Bonn, Düsseldorf, Dortmund, Weeze, Hannover, Bremen, Hamburg, Berlijn-Brandenburg en Leipzig-Halle.

DB betaalt 197 miljoen compensatie voor vertragingen op spoor

BERLIJN – Deutsche Bahn heeft vorig jaar bijna 197 miljoen euro uitgekeerd als compensatie voor vertragingen en annuleringen op het spoor. Dat heeft de Duitse spoorwegmaatschappij zondag bekendgemaakt. Dat is flink meer dan in 2023. Ook het aantal claims nam toe.

Deutsche Bahn ontving over 2024 ongeveer 6,9 miljoen claims van gedupeerde reizigers. Een jaar eerder waren dat er 5,6 miljoen voor een totaalbedrag van bijna 133 miljoen euro.

Deutsche Bahn vergoedt 25 procent van de prijs voor een enkele reis bij een vertraging van minimaal een uur. Is de vertraging minimaal twee uur, dan bedraagt de vergoeding 50 procent.

Vervangend vervoer

De spoorwegmaatschappij wijt 80 procent van de vertragingen aan het verouderde en overbelaste spoornetwerk. Meer dan een derde van de langeafstandstreinen was vorig jaar niet op tijd.

De NS ontving vorig jaar bijna 336.000 claims voor vertraagde treinen, staat in het jaarverslag. De Nederlandse spoorwegmaatschappij betaalde hiervoor 3,6 miljoen euro. Daarnaast betaalde de NS in 2024 1,9 miljoen euro aan compensatie, voor onder meer vervangend vervoer of een hotel. Dit kwam ruim 79.000 keer voor.

×