Clicky

zondag 27 juli 2025 - 10:33 uur
Home Blog Pagina 29

Overijssel unaniem voor openhouden ‘probleemkanaal’ voor schepen

ZWOLLE – Het Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel blijft open voor schepen van maximaal 700 ton. De Provinciale Staten hebben unaniem ingestemd met dit voorstel van het college, het resultaat van maandenlang overleg met onder meer omwonenden en bedrijven langs het kanaal. Vorig jaar bleek dat een groot deel van de oever van het ruim 30 kilometer lange kanaal instabiel is en dat damwanden dus versterkt of vervangen moeten worden.

De provincie onderzocht diverse alternatieve opties voor het gebruik van Almelo-De Haandrik, uiteenlopend van het dempen van het kanaal tot het water geschikt maken voor nóg zwaardere schepen (1000 ton). Welke herstelmaatregelen nodig zijn, hangt namelijk af van waarvoor het kanaal wordt gebruikt. Met de nu gekozen optie is ongeveer 220 miljoen euro nodig om de damwanden aan te pakken. De uitgaven worden over vijftig jaar uitgesmeerd.

De keuze viel op een lichte aanpassing van de huidige situatie. Het kanaal blijft toegankelijk voor schepen van 700 ton, maar de vaarweg wordt teruggebracht van overwegend twee stroken naar één. Op bepaalde plekken kunnen schepen elkaar wel passeren.

Huizen beschadigd

Werkzaamheden in dit gebied liggen gevoelig, omdat honderden huizen langs het water beschadigd raakten nadat het kanaal tussen 2011 en 2016 was uitgediept en verbreed. De schadeafhandeling verliep lange tijd stroef. Oud-minister Arie Slob geeft sinds vorig jaar (vaak doorslaggevend) advies als een gedupeerde er niet uitkomt met de provincie.

Vrijwel alle partijen in de Staten spraken enkele weken geleden al hun steun uit voor het collegevoorstel. Alleen de BBB nam toen, tot onbegrip van andere fracties, geen duidelijk standpunt in. De grootste coalitiepartij liet woensdag weten het plan “volledig” te steunen.

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken.

Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

Om de druk op het wegennet te verminderen, heeft de Zuid-Hollandse VVD voorgesteld om alternatieven te bekijken. In kustplaats Hoek van Holland zou een terminal moeten komen voor de overslag van goederenvervoer.

In eerste instantie vooral via het water, maar de VVD wil ook laten onderzoeken of de nieuwe metrolijn tussen Hoek van Holland en Schiedam hiervoor op termijn ‘s nachts gebruikt kan worden.

De Staten maakten op initiatief van de ChristenUnie unaniem ook 800.000 euro extra vrij voor de restauratie van rijksmonumenten. Hierdoor kunnen alle aanvragen van dit jaar voor een provinciale subsidie worden ingewilligd.

KVNR schrikt van nieuwste aanvallen op schepen in de Rode Zee

ROTTERDAM (ANP) – De manier waarop Houthi-rebellen het vrachtschip Magic Seas tot zinken hebben gebracht in de Rode Zee is enorm schrikken, zegt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). “Ik schrik daarvan, het ziet er zo professioneel uit”, vindt KVNR-directeur Annet Koster over verspreide beelden van de aanval op de Magic Seas.

Nadat de aanvallers het schip hadden ingenomen, is te zien dat ze er explosieven tot ontploffing brengen en het laten zinken. Volgens Koster is dat een verschil met wat werd gezien bij veel van de eerdere aanvallen, die meer “houtje-touwtje” leken.

Houthi-rebellen voeren sinds eind 2023 aanvallen uit op schepen, naar eigen zeggen uit solidariteit met Palestijnen in Gaza die worden aangevallen door Israël. Maar aan het laten zinken van de Magic Seas en de dodelijke aanval op de Eternity C deze week ging juist een maandenlange periode van relatieve rust in de Rode Zee vooraf. Daardoor waagden weer meer scheepvaartbedrijven zich in de Rode Zee.

Geopolitieke conflicten

Voor Nederlandse reders die onder Nederlandse vlag varen verandert nu niet veel. Veiligheid van zeevarenden is volgens de KVNR de primaire zorg van de reders. Ze voeren daarom al niet door de Rode Zee, maar namen de veel langere route via Kaap de Goede Hoop. Voor hen is het door Nederlandse regels op dit moment ook niet mogelijk om met beveiligers aan boord door de Rode Zee te varen. Maar “een enkeling” onder de Nederlandse reders trok de laatste tijd wel onder buitenlandse vlag door de belangrijke vaarweg omdat dit tijd en geld scheelt.

“Er zijn niet direct legere schappen en ook de prijzen en kosten voor transport blijven meevallen, ook door de capaciteit in de markt. Deze aanvallen worden al uitgevoerd al sinds november 2023, dus we zijn het in die zin al gewend”, zegt Koster, die daarbij aanvult dat de situatie in de Rode Zee nooit normaal mag worden gevonden.

Ze is ook bezorgd dat de internationale scheepvaart dreigt te worden meegezogen in geopolitieke conflicten. “De link met Israël is bij de aanvallen in de Rode Zee soms ver te zoeken en soms onjuist”, zegt ze. “Er zijn verschillende haarden in de wereld waar onrust is. Als daarbij telkens de internationale economie wordt verstoord gaan we daar veel van merken.”

Vrouw (29) komt om bij ongeval in Geleen

GELEEN – Op woensdagmiddag heeft zich op de Westelijke Randweg een ernstig verkeersongeval voorgedaan waarbij een 29-jarige vrouw uit Maastricht om het leven is gekomen. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan haar verwondingen, meldt de politie.

Het ongeval vond rond 16:00 uur plaats en betrof een frontale botsing tussen twee voertuigen.

De bestuurder van het andere voertuig raakte gewond, maar kon ter plaatse medische hulp ontvangen. Een inzittende van dat voertuig is met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd.

De Westelijke Randweg is na het ongeval afgesloten voor sporenonderzoek. De politie onderzoekt nog hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren en spreekt met getuigen om de toedracht in kaart te brengen.

Internationale scheepvaartorganisaties veroordelen aanvallen in Rode Zee: ‘Levens van zeevarenden in gevaar’

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Vijf toonaangevende internationale scheepvaartorganisaties, waaronder de International Chamber of Shipping (ICS), BIMCO, European Community Shipowners’ Associations (ECSA), INTERCARGO en INTERTANKO, hebben zich in een gezamenlijke verklaring uitgesproken over de recente aanvallen op koopvaardijschepen in de Rode Zee. Volgens de organisaties zijn hierbij onschuldige zeevarenden om het leven gekomen.

De verklaring volgt op twee aanvallen van de afgelopen dagen, waarbij één schip zonk en een ander zwaar beschadigd raakte. “Deze aanvallen tonen een harteloze minachting voor het leven van onschuldige civiele zeevarenden”, aldus de organisaties. “Met tragische en onvermijdelijke gevolgen: er zijn mensen omgekomen.”

De ondertekenaars sluiten zich aan bij de veroordeling van de aanvallen door de secretaris-generaal van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en roepen alle betrokken partijen op de veiligheid van zeevarenden in deze cruciale transportroute te waarborgen. “De Rode Zee is een vitale waterweg voor het vervoer van voedsel, goederen en energie waar de wereldeconomie op steunt.”

Volgens de organisaties onderstrepen de recente incidenten de noodzaak voor blijvende en krachtige inzet van landen om de scheepvaart en internationale zeeroutes te beschermen. “Wij dringen erop aan dat de internationale normen rond vrijheid van navigatie en de bescherming van mensenlevens worden erkend, gehandhaafd en verdedigd.”

Rutte houdt vol: gevaar simultane aanval China en Rusland groeit

BERLIJN – NAVO-topman Mark Rutte blijft erbij dat er een groeiend gevaar is van een gelijktijdige aanval van Rusland en China op het Westen en zijn bondgenoten. Er kwam veel kritiek op die waarschuwing, waarvoor critici geen grond zien.

“Het risico is steeds groter dat Xi Jinping, voordat hij Taiwan aanvalt, zijn hulpje in dit alles, Vladimir Poetin, opbelt om hem te vragen ons bezig te houden in dit deel van Europa”, herhaalde Rutte woensdag.

In een interview afgelopen weekend in The New York Times had de Nederlandse secretaris-generaal van de NAVO daarvoor ook al gewaarschuwd. Dat kwam hem op het verwijt van bangmakerij te staan.

“De veronderstelling is gebaseerd op veel gesprekken die we hebben gehad en natuurlijk wat we van onze bronnen weten”, zei Rutte tijdens een bezoek aan de Duitse bondskanselier Friedrich Merz. De dreiging van Rusland en van China zijn meer en meer verbonden, wil hij maar zeggen.

Kamer onderbreekt reces voor steunpakket aan scheepsbouwer Damen Naval

DEN HAAG – De Tweede Kamer komt donderdag terug van zomerreces om te stemmen over de vraag of ze zich voldoende geïnformeerd acht voor het geven van staatssteun aan een niet nader genoemd bedrijf.

Ingewijden bevestigen na berichtgeving van verschillende media dat het kabinet een overbruggingskrediet wil verschaffen aan scheepsbouwer Damen Naval.

De Tweede Kamer is vertrouwelijk geïnformeerd over de steunoperatie, waarmee een bedrag van 270 miljoen euro gemoeid zou zijn. In de Kamer leven al langer zorgen over de toekomst van het bedrijf, dat in problemen is geraakt door vertraging bij de oplevering van fregatten voor de Duitse marine.

Er is Defensie veel aan gelegen om Damen Naval op de been te houden. De Nederlandse marine heeft ook een aantal grote orders uitstaan bij het bedrijf.

Damen weigerde commentaar te geven op het nieuws.

Houthi’s claimen aanval op vrachtschip ‘Eternity C’ in Rode Zee

SANAA – De Jemenitische Houthi’s claimen verantwoordelijk te zijn voor het tot zinken brengen van het schip Eternity C in de Rode Zee. Het vrachtschip werd eerder deze week aangevallen.

De groep, die een deel van Jemen onder controle heeft, zegt een aantal bemanningsleden te hebben “gered”. Die zouden zijn voorzien van medische hulp en naar een “veilige locatie” zijn gebracht.

Bronnen bij bedrijven die betrokken zijn bij de reddingsoperatie, melden vier doden, zes geredde opvarenden en vijftien vermisten.

Het schip zou woensdagochtend zijn gezonken, na aanvallen op maandag en dinsdag. De Houthi’s claimden eerder ook al een soortgelijke aanval op een ander vrachtschip, de Magic Seas. Dat vaartuig werd afgelopen zondag aangevallen, de eerste aanval op de scheepvaart in de Rode Zee in maanden. De opvarenden konden worden geëvacueerd voordat het schip zonk.

Zeeman verkoopt minder kleding door logistieke problemen

Foto: Transport Online | F. van der Wal

ALPHEN AAN DEN RIJN – Budgetkledingwinkelketen Zeeman heeft vorig jaar minder kleding en andere artikelen verkocht, mede door logistieke problemen. Daardoor lukte het ook niet om winst in de boeken te schrijven, heeft de onderneming naar buiten gebracht in zijn maatschappelijk jaarverslag.

De consumentenomzet zakte van 974 miljoen euro in 2023 naar 969 miljoen euro vorig jaar. Volgens Zeeman had de omzetdaling te maken met de mechanisatie van zijn distributiecentrum. Daarbij speelden problemen, waardoor Zeeman zijn winkels in de eerste maanden van vorig jaar minder goed kon bevoorraden.

Vervolgens had Zeeman een moeilijke periode door regenval en relatief koud weer in juni vorig jaar. In de tweede helft van het jaar ging het wel weer beter met de omzet, maar niet genoeg om de afname uit de eerste zes maanden te compenseren. Gemeten in aantal verkochte artikelen gingen de verkopen vorig jaar omlaag van 281 miljoen naar 270 miljoen.

Operatie genormaliseerd

De logistieke problemen drukten niet alleen op de omzet, ze zorgden ook voor hoge eenmalige kosten. “Zonder deze twee zaken hadden we ongeveer hetzelfde resultaat als in 2023 behaald”, aldus de keten. Hoe groot het verlies precies was, maakte Zeeman niet bekend.

Foto: Zeeman

De onderneming wees in het rapport verder op de onzekere situatie in de wereld. “Over het algemeen waren consumenten in het eerste kwartaal van 2025 minder geneigd om te kopen. We gaan ervan uit dat dit de rest van het jaar zo zal blijven en wellicht ook daarna.”

Niettemin zag Zeeman in de eerste drie maanden van 2025 een verder herstel van de omzet, in lijn met de tweede helft van vorig jaar. Volgens de keten is de operatie in het distributiecentrum inmiddels weer genormaliseerd. Zeeman telt bijna 1400 winkels in acht Europese landen.

Vier aanhoudingen voor grootschalige drugssmokkel in bloemenkarren naar Scandinavië en het VK

Foto: Politie

RIDDERKERK/URK/MAASSLUIS – De politie heeft op woensdag 9 juli vier mannen aangehouden die worden verdacht van betrokkenheid bij de smokkel van meer dan 750 kilo cocaïne, verstopt in bloemenkarren. De verdachten zijn een 49-jarige man uit Ridderkerk, twee 37-jarige mannen uit Urk en een 50-jarige man uit Maassluis.

De arrestaties zijn het vervolg op een langdurig opsporingsonderzoek naar internationale drugshandel, waarbij de smokkel van verdovende middelen naar met name Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk centraal stond. De aanleiding voor het onderzoek kwam voort uit onderschepte communicatie via versleutelde platforms als Encrochat en SkyECC.

Bij doorzoekingen op meerdere locaties zijn tienduizenden euro’s aan contant geld en diverse gegevensdragers in beslag genomen.

Transporten tussen 2020 en 2024

Uit het onderzoek van de Dienst Infrastructuur van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties, onder leiding van het Landelijk Parket, blijkt dat de verdachten tussen 2020 en 2024 meerdere drugstransporten hebben gefaciliteerd. In 2020 werd in Finland al een transport onderschept waarbij enkele van de nu aangehouden verdachten betrokken zouden zijn. Dit leidde tot samenwerking met de Finse autoriteiten.

Eén van de aangehouden verdachten werd in 2020 al in Groot-Brittannië vervolgd voor drugssmokkel, maar destijds vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Hij wordt nu opnieuw verdacht van betrokkenheid bij meerdere transporten.

Camper met geheime ruimte

De aanhoudingen staan ook in verband met een eerder drugstransport in september 2024. Toen werden negen verdachten op heterdaad betrapt bij het vervoer van 130 kilo cocaïne en heroïne in een verborgen ruimte van een camper. Zeven van hen zijn vorige maand veroordeeld tot langdurige gevangenisstraffen.

Misbruik van infrastructuur

De zaak toont volgens de politie aan hoe criminele netwerken misbruik maken van de Nederlandse logistieke infrastructuur. Via snelwegen, spoor en water worden illegale goederen door het land vervoerd. De Dienst Infrastructuur speelt een belangrijke rol in het in kaart brengen en verstoren van deze criminele netwerken.

Simon Loos zet eerste twee Mercedes-Benz eActros 600 in bij Lidl

ALMERE – Vanaf vandaag zijn de eerste twee Mercedes-Benz eActros 600-trucks van Simon Loos in gebruik genomen bij Lidl in Almere. Met deze nieuwe elektrische trucks zetten Simon Loos en Lidl samen een stevige stap richting emissievrije distributie.

Afgelopen najaar breidde Simon Loos zijn elektrische vloot flink uit met de aanschaf van maar liefst 75 Mercedes-Benz eActros 600-trucks. Dit is ruim een verdubbeling van het huidige aantal. Wim Roks, wagenparkbeheerder bij Simon Loos, vertelt: ‘We zijn blij en trots dat we eindelijk van start gaan met deze nieuwe elektrische trucks. De afgelopen maanden hebben we ze uitgebreid en onder uiteenlopende omstandigheden getest. Dit was een groot succes. We hebben dan ook alle vertrouwen in een soepele inzet binnen onze dagelijkse operatie.’

De eActros 600 betekent een grote stap vooruit in elektrisch transport voor Simon Loos. “Tot nu toe konden we veilig ritten van zo’n 250 tot 300 kilometer plannen met onze elektrische trucks. Met de eActros 600 gaan we richting de 500 kilometer per rit. Daarmee valt voor onze operatie een belangrijke beperking weg”, aldus Roks.

Lidl versnelt transitie met 30 elektrische trucks

Van de 75 trucks worden er 30 ingezet bij Lidl. Voor hen is dit een belangrijke versnelling in de elektrificatie van haar transportactiviteiten. Lidl kondigde eind 2023 namelijk aan dat ze haar volledige bevoorrading in Nederland al vóór 2030 volledig elektrisch wil uitvoeren. Alle dieseltrucks op HVO100 worden daarom gefaseerd vervangen door de eActros 600.

Ruud Metten, Manager Transport & Innovaties Lidl Nederland: “Deze transitie is een enorme vooruitgang voor ons. Vanaf deze zomer zal 65 procent van alle trucks die onze filialen in Noord-Holland en Flevoland bevoorraden, volledig elektrisch rijden vanuit ons distributiecentrum in Almere. Hiermee zetten we een grote stap richting duurzaam en emissievrij transport.”

Voorlopers op het gebied van elektrificatie

De aflevering van de eActros 600 bij Simon Loos en Lidl markeert ook een belangrijke mijlpaal voor Mercedes-Benz Trucks. Eric Brok, CEO Daimler Truck Nederland: “Met de ingebruikname van deze eerste twee eActros 600 trucks staan we aan de vooravond van de uitlevering van een zeer grote order in Nederland. Wij zijn trots op het partnership met Mercedes-Benz truckdealer Gomes Noord-Holland en een innovatieve en professionele logistiek dienstverlener als Simon Loos. Zij zijn een van de voorlopers op het gebied van elektrificatie van hun wagenpark en hebben dan ook door de uitgebreide testen al jarenlang een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de truck die hier nu ook daadwerkelijk in de praktijk ingezet gaat worden.”

Doden en vermisten na zinken vrachtschip Eternity C bij Jemen

ATHENE – Reddingswerkers hebben zeven opvarenden gered van een vrachtschip dat na een aanval zonk op de Rode Zee. Zij brachten meer dan 24 uur in het water door, zeggen bronnen bij veiligheidsbedrijven die zijn betrokken bij een reddingsoperatie. Vier mensen zouden zijn omgekomen en veertien personen worden nog vermist.

De Eternity C verging nadat het deze week was aangevallen, naar verluidt met onder meer zeedrones die vanaf boten waren afgevuurd.

In de regio hebben de Houthi’s, een gewapende groep uit Jemen, herhaaldelijk schepen onder vuur genomen. Ze hebben de verantwoordelijkheid voor het tot zinken brengen van het vaartuig niet opgeëist, maar verklaarden wel achter de recente aanval te zitten op het vrachtschip Magic Seas.

De Eternity C had een overwegend Filipijnse bemanning aan boord en enkele beveiligers. Er wordt rekening mee gehouden dat een deel van de opvarenden is ontvoerd door de Houthi’s.

Gemeente Tynaarlo: meelbrief was gericht aan burgemeester

Politie

VRIES – De ‘poederbrief’ waarin uiteindelijk meel met een koekjesrecept bleek te zitten, zag er “anders” uit en was gericht aan de burgemeester. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente Tynaarlo.

De Drentse gemeente meldde dat meerdere gemeenten, mogelijk tweehonderd, de brief hadden ontvangen. Het gemeentehuis van Tynaarlo werd na de vondst ontruimd.

Tynaarlo werd door een andere gemeente getipt over de meelbrief, waardoor “we hem snel konden herkennen en ongeopend konden overhandigen aan de politie”, aldus de woordvoerder. Die noemt de ontruiming de juiste beslissing, want dat het om onschuldig meel en reclame bleek te gaan “kon je niet zien aan de buitenkant”. Volgens haar zat “de schrik er goed in” en had de vondst “een behoorlijke impact op mensen”.

Na een rondgang van het ANP hebben inmiddels meer dan tien gemeenten laten weten de brief ontvangen te hebben. Het gaat onder meer om Amersfoort, Hoogeveen, Hilversum en Waddinxveen.

Terminal Global Energy Storage in Rotterdam verkocht aan Tepsa

ROTTERDAM – Global Energy Storage Group (GES) heeft zijn terminal in de Rotterdamse haven verkocht aan het Europese opslagbedrijf Tepsa. De overname omvat een tankopslagcapaciteit van 212.000 m³ en circa 18 hectare ontwikkelgrond in het Europoortgebied.

Met de verkoop richt GES zich volledig op verdere uitbreiding in Azië, met een sterke focus op de strategisch gelegen terminal in Port Klang, Maleisië. Volgens CEO Peter Vucins vormt de transactie een belangrijk moment in de investeringsstrategie van het bedrijf: “Een deel van investeren is waarde op het juiste moment verzilveren. Voor ons was dit het juiste moment. Onze aandacht ligt nu volledig op groei in Azië, met Port Klang als kernpunt.”

De verkoop betekent ook dat GES geen activa meer bezit in Nederland. De Rotterdamse vestiging wordt volgens GES overgedragen aan een “hoogwaardige opvolgende eigenaar” die in staat is het potentieel van de terminal verder te benutten. Voor de aandeelhouders van GES zou de transactie een aantrekkelijk rendement opleveren.

De operationele activiteiten in Rotterdam zijn volgens het bedrijf gedurende de eigendomsperiode veilig, betrouwbaar en toekomstgericht uitgevoerd.

Tepsa is actief in de opslag van vloeibare bulk en gassen in verschillende Europese havens. Met de overname breidt het bedrijf zijn positie op de Noordwest-Europese markt verder uit.

De financiële details van de overname zijn niet bekendgemaakt. GES wordt gesteund door investeerders Bluewater en White Deer, die een belangrijke rol spelen in de internationale groeistrategie van het bedrijf.

Transportondernemer onder druk gezet tot betaling: dader veroordeeld in hoger beroep

Foto: Adobe Stock | pathdoc

’s-HERTOGENBOSCH – Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch heeft een 50-jarige man veroordeeld voor het wederrechtelijk dwingen van een transportondernemer tot het betalen van een geldbedrag. Dat blijkt uit een woensdag door de rechtbank gepubliceerde uitspraak. De man heeft zich schuldig gemaakt aan ernstige intimidatie en bedreiging om een betaling van € 8.000 af te dwingen. Ook werd hij schuldig bevonden aan een poging tot herhaalde afpersing enkele maanden later.

Het slachtoffer, eigenaar van een transportbedrijf in Bergen op Zoom, werd in 2019 door de verdachte benaderd met persoonlijke informatie en geconfronteerd met de eis om € 100.000 te betalen. Toen de ondernemer weigerde, volgden maandenlang dreigende berichten, telefoontjes en intimiderend gedrag. Onder psychische druk besloot het slachtoffer uiteindelijk € 8.000 over te maken, in de hoop van de bedreigingen af te zijn.

In september 2019 hervatte de verdachte zijn pogingen tot afpersing via tientallen berichten waarin hij aandrong op een nieuwe ontmoeting en betaling. De rechter kwalificeerde dit als poging tot wederrechtelijke dwang. Uit politieonderzoek bleek dat de verdachte tussen juni en oktober 2019 meer dan 100 berichten en oproepen verstuurde naar het slachtoffer.

Het hof legde een taakstraf van 80 uur op, evenals een voorwaardelijke gevangenisstraf van 1 maand, met een proeftijd van 2 jaar. Daarnaast moet de verdachte het slachtoffer € 8.000 aan materiële schadevergoeding betalen, vermeerderd met wettelijke rente, en is hij veroordeeld tot het betalen van € 1.426 aan proceskosten. Een aanvullende eis voor immateriële schade van € 10.000 werd afgewezen.

Volgens het hof was sprake van “zodanige psychische druk dat het slachtoffer daaraan geen weerstand kon bieden.” Het verweer van de verdachte dat het zou gaan om een mislukte zakelijke afspraak werd door het hof als ongeloofwaardig terzijde geschoven.

×