Clicky

zondag 3 augustus 2025 - 18:23 uur
Home Blog Pagina 269

Eigenrijder Evert-Jan Luth onderweg met nieuwe Volvo FH16 Aero

COEVORDEN – Eigenrijder Evert-Jan Luth heeft een gloednieuwe Volvo FH16 Aero 700 6×2-trekker in gebruik genomen. Daarmee beschikt hij over een multi-inzetbare truck voor offshore transporten naar bestemmingen in heel Europa. De truck is geleverd door de vestiging Veenoord van Volvo Trucks-dealer Nijwa.

Evert-Jan Luth is ruim tien jaar eigenrijder. “Dat was een mooi moment om iets speciaals neer te zetten en met deze nieuwe Volvo FH16 Aero is dat volledig gelukt. Vaak ben ik twee à drie weken achter elkaar weg en dan is het wel zo prettig dat je een truck hebt waar je je werk graag mee doet. Bovendien ben ik met deze truck nog flexibeler: hij is ADR-gekeurd en heeft een ontheffing voor een totaalgewicht tot 72 ton. Met mijn oude Volvo FH kon dat niet, dus hiermee ben ik nog breder inzetbaar.”

Op basis van de wensen van Evert-Jan heeft Nijwa de Volvo FH16 Aero volledig op maat samengesteld en gespecificeerd. Dankzij de inhouse mogelijkheden van Nijwa, waaronder een eigen spuiterij, is het voertuig tot in de kleinste details afgestemd op zijn wensen. Het spuitwerk is gedaan bij Nijwa Beilen en ook de opbouw van onder meer de gereedschapskist is onder regie van Nijwa uitgevoerd. Evert-Jan: “Het feit dat je één adres hebt voor alles wat je als ondernemer nodig hebt, is voor mij een van de redenen om voor Nijwa te kiezen. Ik ben heel blij met het eindresultaat.”

Makkelijk draaien en keren met Volvo Dynamic Steering

De nieuwe Volvo FH16 Aero met Globetrotter XL-cabine is uitgerust met een gestuurde voorloopas om de gewichten goed te verdelen en om eenvoudig te kunnen manoeuvreren op moeilijk bereikbare en krappe locaties. Verder is de truck voorzien van een uitgebreid pakket aan opties die het rijcomfort en de veiligheid naar een hoger niveau tillen. Het Driver-, Living- en Media-pakket dragen bij aan ultiem gemak en comfort, terwijl het Active Safety-pakket met uitgebreide veiligheidsfuncties zorgt voor maximale veiligheid op de weg.

Voor extra bescherming van kwetsbare weggebruikers is de truck voorzien van Side Collision Avoidance Support, Front Short Radar Assist en een achterzichtcamera. Comfort in de cabine is gegarandeerd met een standkachel en de geïntegreerde standairco I-ParkCool. Verder heeft de truck een luchtgeveerde vooras en beschikt Evert-Jan voor het eerst over het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering.

“In het offshore werk kom ik geregeld op krappe bouwlocaties en daar is het veel draaien en keren. Dan is het toch wel makkelijk als de truck heel licht stuurt.”

‘Nijwa staat altijd voor je klaar’

Het is de derde Volvo-truck voor Evert-Jan Luth sinds hij in 2014 begon als eigenrijder. “Dat ik nu weer voor een Volvo-truck heb gekozen, heeft ook vooral te maken met de service van Nijwa Veenoord. Ik weet wat ik hier heb en wordt altijd goed geholpen. De werkplaats maakt altijd tijd voor je, ook als er in het buitenland iets gebeurt. Ik stond een keer in Denemarken met een issue en toen ik Nijwa belde, zorgden zij ervoor dat ik meteen bij een lokale werkplaats terecht kon en was het probleem binnen een uur opgelost.”

‘Servicecontract geeft mij rust’

Met het Volvo Gold-onderhoudscontract is maximale service verzekerd. “Als zelfstandig transportondernemer heb je al genoeg aan je hoofd en het geeft mij een stukje rust dat Nijwa alles regelt op het gebied van service en onderhoud. Het Volvo Gold-onderhoudscontract biedt complete service: alles zit erop en aan. Nijwa kan ook op afstand updates uitvoeren en meekijken. Als er een storing is, kan Nijwa beoordelen of die meteen moet worden verholpen of dat ik daarmee terug kan rijden naar huis om deze door de werkplaats in Veenoord te laten verhelpen.”

Koophuizen nog duurder geworden, wel kleinere prijsstijging

DEN HAAG – De prijzen van bestaande koophuizen op de krappe woningmarkt zijn vorige maand opnieuw gestegen, maar wel iets minder hard dan in de maanden daarvoor. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster kostte een huis in februari gemiddeld 10,6 procent meer vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.

Gemiddeld moesten kopers vorige maand 467.363 euro neerleggen voor een woning. De prijsstijging was kleiner dan in januari, toen werden huizen nog gemiddeld 11,5 procent duurder op jaarbasis. In december kwam de stijging uit op 10,9 procent. Vergeleken met januari stegen de prijzen vorige maand veel minder hard, 0,1 procent.

De huizenprijzen stijgen al sinds juni 2023 en bereiken al een tijd lang elke maand een nieuw record. Vorige maand lagen de prijzen gemiddeld 9,6 procent hoger dan de vorige piek in juli 2022.

Vraag en aanbod

Dat huizen steeds duurder worden, komt doordat de vraag naar woningen nog steeds veel hoger is dan het aantal dat te koop staat. Ook zorgen de gestegen salarissen en de gedaalde hypotheekrente ervoor dat kopers meer voor een woning kunnen betalen. De Hypotheekshop meldde begin deze maand dat meerdere hypotheekaanbieders hun hypotheekrente wel weer hadden verhoogd.

Ondanks het tekort wisselden vorige maand 16.356 huizen van eigenaar. Dat is ruim 18 procent meer dan een jaar eerder volgens het CBS en het Kadaster.

Bouwen

Om het huizentekort te verminderen wil het kabinet 100.000 woningen per jaar laten bouwen. Maar dat doel is afgelopen jaren niet gehaald en dat dreigt komende jaren ook te gebeuren. Daarnaast zijn afgelopen maanden zorgen ontstaan over de gevolgen van de stikstofcrisis voor de woningbouw. De Raad van State oordeelde in december dat bij de bouw niet meer zomaar geschoven mag worden met beschikbare stikstofruimte. Daarvoor moet nu eerst een natuurvergunning worden aangevraagd. Brancheorganisatie Bouwend Nederland liet vorige week weten dat 244.000 huizen niet gebouwd kunnen worden vanwege de stikstofproblematiek.

Vijftien vluchten tussen Schiphol en Heathrow geannuleerd

SCHIPHOL – Tussen Schiphol en vliegveld London Heathrow, dat kampt met stroomuitval, zijn vooralsnog vijftien vluchten geannuleerd. Dat meldt een woordvoerder van de Nederlandse luchthaven vrijdagochtend.

Voor de hele vrijdag stonden in totaal dertig vluchten tussen beide luchthavens gepland. Mogelijk worden ook de vijftien vluchten waar nu nog geen streep doorheen is gehaald, geannuleerd.

Op de website van Schiphol is te zien dat onder meer vluchten van British Airways worden geraakt. De luchthaven raadt alle reizigers aan om hun actuele vluchtinformatie goed in de gaten te houden.

De problemen op London Heathrow Airport zijn het gevolg van een brand in een transformatorstation dat Heathrow van elektriciteit voorziet. De Londense luchthaven, de grootste en drukste van Europa, blijft dicht tot vrijdag middernacht plaatselijke tijd.

Bij KLM vallen drie retourvluchten op London Heathrow uit. “Dat zijn dus zes vluchten in totaal”, zegt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. Volgens hem kan KLM de reizigers omboeken voor vluchten vanaf zaterdag. Als passagiers “echt vandaag al” in Londen moeten zijn wil de maatschappij volgens de woordvoerder ook kijken of er nog ruimte is op vluchten naar andere vliegvelden in de buurt van de Britse hoofdstad.

Luchthaven Heathrow hele dag dicht door grote stroomstoring [+foto’s&video]

LONDEN – London Heathrow Airport blijft vrijdag de hele dag gesloten door een grote stroomstoring als gevolg van een brand in een nabijgelegen transformatorstation. Heathrow is de drukste luchthaven van West-Europa en de sluiting zorgt voor grote verstoringen van het Europese en internationale luchtverkeer.

Volgens de Londense brandweer zijn tientallen brandweerlieden bezig om de uitslaande brand iets ten noorden van Heathrow te blussen. Heathrow meldt dat het vliegveld tot middernacht dicht blijft en dat reizigers omwille van de veiligheid niet naar de luchthaven moeten komen.

Volgens luchtvaartwebsite Flightradar24 worden minstens 120 vliegtuigen die op weg zijn naar Heathrow omgeleid naar andere vliegvelden. Voor vrijdag zouden meer dan 1350 vluchten van en naar Heathrow zijn gepland. Dagelijks reizen ongeveer 200.000 passagiers via Heathrow.

84 miljoen reizigers

Vorig jaar reisden bijna 84 miljoen mensen via Heathrow. Voor Paris Charles de Gaulle waren dat er ruim 70 miljoen en voor Schiphol bijna 67 miljoen.

Naar verwachting ondervindt het luchtverkeer naar Heathrow de komende dagen ook nog hinder van de stroomstoring. De Britse hoofdstad wordt ook bediend door de luchthavens Gatwick, Luton, Stansted en London City Airport.

Grote rookontwikkeling

Vanaf Heathrow wordt op meer dan tweehonderd bestemmingen gevlogen in meer dan tachtig landen. Zo zijn Los Angeles, New York en Madrid belangrijke bestemmingen.

Heathrow heeft twee start- en landingsbanen. Eind vorig jaar kwam de luchthaven nog met plannen om miljarden te investeren in vernieuwing en in januari kreeg Heathrow toestemming van de overheid om een derde baan aan te leggen om zo beter met de drukte om te kunnen gaan.

Door de brand zitten ook veel woningen en gebouwen in het westen van Londen zonder stroom. Op beelden is te zien dat de brand hoog uitslaat met grote rookontwikkeling. Ongeveer 150 mensen zijn geëvacueerd uit de omgeving. Volgens de brandweer is de oorzaak van de brand nog niet bekend.

Vrachtwagen in de sloot langs A1 [+foto’s&video]

Foto: Rens Hulman

Vrijdagochtend rond 06:30 uur is een vrachtwagen van de weg geraakt op de A1 tussen Almelo en Deventer. Het ging mis vlak na knooppunt Azelo.

De brandweer werd opgeroepen en meerdere ambulances kwamen ter plaatse. De chauffeur kwam met de schrik vrij.

De rechterrijstrook van de snelweg is afgesloten om hulpverleners de ruimte te geven.

Waardoor de vrachtwagenchauffeur van de weg raakte is op dit moment nog niet bekend, aldus de politie ter plaatse. Er zijn in elk geval geen andere voertuigen betrokken bij het ongeval.

Foto: Rens Hulman

De vrachtwagen is geladen met meubelen.

Er is een kraan nodig om de vrachtwagen uit de sloot te halen. Omdat hij schuin in de sloot ligt, kan de berger hem er niet uittrekken. Voor het opstellen van een hijskraan moeten twee rijstroken worden afgesloten, en dat gaat nu te veel verkeershinder geven daarom zal de berging pas na de avondspits plaatsvinden.

Foto: Rens Hulman

Rijkswaterstaat gaat schermen plaatsen op de vluchtstrook om afleiding te voorkomen en geeft dan de rijbaan weer vrij.

FedEx verwacht minder omzet en winst door economische onzekerheid

MEMPHIS – Pakketvervoerder FedEx heeft zijn omzet- en winstverwachting voor het huidige boekjaar naar beneden bijgesteld. Door de economische onzekerheid is er minder vraag van consumenten en bedrijven voor het versturen van pakketten via het Amerikaanse bedrijf.

FedEx verwacht nu dat de aangepaste winst per aandeel tussen de 18 dollar en 18,60 dollar zal liggen. Eerder was dat nog tussen de 19 dollar en 20 dollar. Daarnaast verwachtte FedEx eerder dat de omzet ongeveer gelijk zou blijven aan die van een jaar eerder. Die prognose wordt nu bijgesteld naar “gelijk tot iets minder” op jaarbasis.

“Onze herziene winstprognose weerspiegelt de aanhoudende zwakte en onzekerheid in de Amerikaanse industriële economie, die de vraag naar onze zakelijke diensten beperkt”, zei financieel topman John Dietrich in een toelichting.

FedEx wordt ook wel gezien als een economische graadmeter. Het bedrijf bedient namelijk een breed segment van de wereldeconomie, van retail tot productie.

Reparatie HSL-viaduct bij Rijpwetering duurt opnieuw langer

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het duurt opnieuw langer dan verwacht om de problemen te verhelpen bij het viaduct van de hogesnelheidslijn (HSL) bij het Zuid-Hollandse Rijpwetering.

“Het huidige beeld is dat de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd in de loop van 2027”, schrijft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer, PVV) in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder schreef hij dat het werk “op z’n vroegst” in het voorjaar van 2026 zou gebeuren. Daarvoor ging het nog over 2025.

Bij tien viaducten van de HSL zijn constructiefouten gevonden. Het viaduct bij Rijpwetering heeft daarnaast last van een bewegende ondergrond. Sinds 2009 is het spoor 8 centimeter verschoven, schreef spoorbeheerder ProRail eerder.

Een tijd lang mochten treinen over een deel van het traject 80 in plaats van de geplande 300 kilometer per uur rijden. Sinds december is dat iets verhoogd naar 120 kilometer per uur. Dat is “een betekenisvolle stap” voor de reiziger, vindt Jansen.

Het is nog onduidelijk hoe lang het gaat duren om de negen andere viaducten weer in orde te brengen. ProRail verwacht volgens Jansen volgend jaar de planning af te hebben. De staatssecretaris benadrukt hoe ingewikkeld het werk is en hoe hoog de veiligheidseisen zijn.

Aanrijding met twee vrachtwagens op N50

Foto: Persbureau Heitink

KAMPEN – De N50 bij Kampen is vanaf ongeveer 18:00 in beide richtingen afgesloten door een ongeval waarbij twee vrachtwagens zijn betrokken.

Op dit moment is niet bekend of er iemand gewond is geraakt bij het ongeval.

Het ongeval gebeurde tussen de op-, en afritten N307 en de Haatlanderdijk. De afsluiting zorgt voor files in de omgeving.

Beide vrachtwagens worden door een bergingsbedrijf zo snel mogelijk afgesleept.

Transportbedrijf terecht uitgesloten bij aanbesteding vanwege overtredingen milieuregels

Foto: Adobe Stock

‘s-HERTOGENBOSCH – Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft op 18 maart 2025 geoordeeld dat Waterschap Scheldestromen (WSS) een transportbedrijf terecht heeft uitgesloten van een aanbestedingsprocedure vanwege herhaaldelijke overtredingen van milieuregels. Daarmee bekrachtigt het hof het eerdere oordeel van de rechtbank Zeeland-West-Brabant.

Het transportbedrijf had ingeschreven voor een opdracht voor het vervoer van nat zuiveringsslib en andere aanverwante werkzaamheden. Tijdens de aanbesteding bleek dat het bedrijf meerdere malen administratieve voorschriften van milieuwetgeving had overtreden, waaronder regels rond het vervoer van meststoffen.

Volgens WSS waren deze overtredingen zodanig ernstig dat de integriteit van het bedrijf ter discussie stond. WSS stelde dat het transportbedrijf onvoldoende effectieve maatregelen had getroffen om herhaling te voorkomen. Hierdoor werd besloten het bedrijf uit te sluiten van deelname aan de aanbesteding.

Het transportbedrijf ging in hoger beroep tegen deze beslissing. Het bedrijf stelde onder andere dat de overtredingen niet ernstig genoeg waren om als ‘ernstige fout’ te kwalificeren volgens de Aanbestedingswet 2012. Het hof ging echter mee in de redenering van WSS dat het herhaaldelijk overtreden van milieuregels wel degelijk als een ernstige beroepsfout kan worden aangemerkt.

Daarnaast vond het hof dat WSS voldoende had aangetoond dat het transportbedrijf onvoldoende maatregelen had genomen om verdere overtredingen te voorkomen. Zo ontbrak het aan concrete resultaatmetingen om de effectiviteit van het integriteitsbeleid aan te tonen.

Het transportbedrijf is veroordeeld tot betaling van de proceskosten van €3.404,-.

Transportbedrijf mocht loon vrachtwagenchauffeur niet verrekenen met studiekosten

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft op 14 maart 2025 bepaald dat een transportbedrijf uit Rotterdam het achterstallige loon van € 1.183,83 netto alsnog aan een voormalig vrachtwagenchauffeur moet betalen. Het bedrijf had dit bedrag ingehouden ter verrekening van studiekosten die het voor de chauffeur had voorgeschoten. De rechter stelde echter vast dat deze verrekening niet was toegestaan.

De chauffeur was begin februari 2024 voor een periode van zeven maanden in dienst getreden bij het bedrijf. Voordat hij in dienst kwam, volgde hij een cursus voor zijn vrachtwagenrijbewijs (C), waarvan de kosten door het transportbedrijf werden betaald. Bij het einde van de arbeidsovereenkomst hield de werkgever € 1.183,83 netto in als vergoeding voor deze studiekosten.

Volgens het transportbedrijf betrof het een lening die met het loon mocht worden verrekend, zodra de chauffeur daartoe financieel in staat was. De chauffeur stelde echter dat er geen lening was afgesproken en dat er sprake was van een gift. De rechtbank gaf de chauffeur hierin gelijk omdat het bedrijf geen bewijs kon leveren van gemaakte afspraken over een lening of verrekening.

Naast het achterstallige loon moet het bedrijf een wettelijke verhoging van 15 procent, wettelijke rente vanaf 26 juli 2024, incassokosten en proceskosten betalen. Tevens dient het bedrijf binnen vijf werkdagen na het vonnis een correcte specificatie van de loonbetaling te verstrekken, op straffe van een dwangsom.

Man aangehouden op verdenking van seksueel grensoverschrijdend gedrag op een school in Brielle

HELLEVOETSLUIS – Een 33-jarige man uit Hellevoetsluis is deze week aangehouden op verdenking van seksueel grensoverschrijdend gedrag op een school in Brielle, meldt de politie donderdag.

Onderzoek door zedenrechercheurs van de eenheid Rotterdam heeft geleid tot de aanhouding van de man. De man wordt verdacht van seksueel grensoverschrijdend gedrag met twee minderjarige slachtoffers.

Na de eerste signalen heeft de school direct ouders en leerlingen geïnformeerd en is er een politieonderzoek gestart. De man werkt niet meer op de school. Een zaak als deze is ingrijpend en impactvol, zeker voor slachtoffers, aldus de politie.

Donderdag is de man voorgeleid aan de rechter-commissaris. Deze heeft besloten dat hij 14 dagen langer vast blijft zitten.

Omgevingsvergunning ProRail ten onrechte geweigerd

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De omgevingsvergunning die ProRail heeft aangevraagd voor de bouw van een gebouw voor een verkeersleidings- en incidentenbestrijdingspost is ten onrechte geweigerd. Dat heeft de rechtbank Rotterdam vandaag in een uitspraak bepaald.

Ruilovereenkomst

ProRail wil de post realiseren op een perceel in Barendrecht en heeft daarvoor omgevingsvergunningen aangevraagd. De bedoeling is om de post te realiseren op gronden die gedeeltelijk in eigendom zijn van de gemeente Barendrecht, daarover hebben ProRail en de gemeente een ruilovereenkomst gesloten.

Bestemmingsplan

De eerste vergunning die wordt aangevraagd gaat over het gebruik van de grond, dat is nodig omdat het gebruik als verkeersleidings- en incidentenbestrijdingspost in strijd is met het destijds geldende bestemmingsplan. ProRail krijgt die vergunning op 18 juni 2020, onder de voorwaarde dat bij de uitvoering van het project geen grotere afwijking van het bestemmingsplan mag ontstaan dan waarvoor de vergunning is verleend.

Trainingsactiviteiten

De tweede vergunning die wordt aangevraagd gaat over het bouwen. Die vergunning wordt door burgemeester en wethouders van Barendrecht ook na bezwaar geweigerd met het besluit van 11 juli 2023, omdat niet wordt voldaan aan de voorwaarde bij de vergunning uit 2020. In de tussentijd is het college er namelijk achter gekomen dat er bij de post trainingsactiviteiten in de buitenlucht zullen plaatsvinden, waardoor er geluidoverlast zal ontstaan voor de omgeving. Het is de bedoeling om in de buurt van het terrein nieuwe woningen te gaan bouwen.

ProRail komt in beroep tegen de geweigerde vergunning. In het verweerschrift heeft verweerder gesteld dat ProRail geen belang heeft bij de procedure, omdat er uiteindelijk geen uitvoering is gegeven aan de grondruilovereenkomst tussen ProRail en de gemeente Barendrecht van 10 december 2020 waardoor de gemeente eigenaar is gebleven van het perceel waarop de post zou worden gebouwd. Bovendien heeft ProRail in een civiele procedure ontbinding van de grondruilovereenkomst gevorderd.

Schade

De rechtbank heeft in de uitspraak van vandaag geoordeeld dat ProRail procesbelang heeft bij de uitspraak, omdat niet onaannemelijk is dat zij schade heeft geleden door de weigering van de omgevingsvergunning voor de activiteit “bouwen” en bovendien blijkt niet dat de gemeente als eigenaar van de grond geen toestemming zal geven voor de bouw van de post.

De rechtbank geeft burgemeester en wethouders ook geen gelijk in hun standpunt dat het bouwplan in strijd is met het bestemmingsplan. De aanvraag gaat niet over het (gebruik van het) buitenterrein en de activiteiten die daar plaatsvinden, maar alleen over het bouwen van een gebouw met een kantoorfunctie.

Nieuw besluit

Het college moet daarom alleen beoordelen of het aangevraagde gebouw en het beoogde gebruik daarvan (kantoorfunctie) in overeenstemming is met het bestemmingsplan. Dat het college achteraf vindt dat hij bij het verlenen van de omgevingsvergunning van 18 juni 2020 niet over alle relevante gegevens beschikte over het gebruik van het buitenterrein en er een situatie is ontstaan die verweerder akoestisch gezien niet aanvaardbaar vindt, kan er niet toe leiden dat de opvolgende aanvraag voor de activiteit bouwen wordt geweigerd.

Het beroep is gegrond en verweerder moet een nieuw besluit nemen op de aanvraag met inachtneming van de uitspraak.

Duivenvoorde Transport uit Zoeterwoude neemt eerste elektrische Volvo FM 6×2 koelwagen in gebruik

ZOETERWOUDE – Duivenvoorde Transport heeft onlangs de eerste van drie volledig elektrische Volvo FM 6×2 koelwagens in gebruik genomen. Deze duurzame voertuigen, geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn, volgen daarmee de eerder geleverde Volvo FH 4×2 Elektric trekker op en vormen een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van het wagenpark van Duivenvoorde.

De opbouw van de geïsoleerde laadbak is verzorgd door Carrosseriefabriek Heiwo B.V. terwijl Thermoking UAE de koeling levert.

Deze Volvo FM Electric is een krachtig en efficiënt elektrisch voertuig dat uitstekend geschikt is voor regionaal transport, met name voor gekoelde distributie. De truck beschikt over een 6×2-configuratie, wat zorgt voor optimale wendbaarheid en laadvermogen.

Met een batterijcapaciteit van 540 kWh en daarmee een hoge actieradius, biedt deze elektrische FM een betrouwbare en duurzame oplossing voor stedelijke en regionale leveringen. Dankzij snelladen kan de batterij in korte tijd worden opgeladen, wat de inzetbaarheid maximaliseert.

Een van de grote pluspunten van de Volvo FM Electric is de Volvo Dynamic Steering (VDS). Dit innovatieve systeem zorgt voor extra rijcomfort en stabiliteit, wat met name bij lage snelheden en in bochten merkbaar is. Chauffeurs ervaren hierdoor minder vermoeidheid en meer controle, wat de veiligheid en efficiëntie ten goede komt.

Een andere belangrijke innovatie op deze Volvo FM Electric is het Camera Monitoring System. Dit systeem vervangt de traditionele buitenspiegels door hogeresolutiecamera’s, wat meerdere voordelen biedt:

  • Verbeterd zicht – Groter gezichtsveld, vooral bij slechte weersomstandigheden en in het donker
  • Minder dode hoeken – Dankzij slimme camerahoeken heeft de chauffeur beter zicht op andere weggebruikers
  • Aerodynamische voordelen – Geen uitstekende spiegels betekent minder luchtweerstand en dus een lager energieverbruik.

Deze technologie draagt bij aan zowel de veiligheid van de chauffeur als van medeweggebruikers, vooral in druk stadsverkeer.

Met deze keuze voor elektrische trucks zet Duivenvoorde Transport grote stap richting een duurzamer wagenpark en een lagere CO₂-uitstoot. De ingebruikname van deze eerste Volvo FM Electric wordt gevolgd door nog twee exemplaren, wat bijdraagt aan een groenere logistieke keten.

Duitsland vraagt zich af of het op wapens VS kan blijven rekenen

BERLIJN – Duitsland voert geheim spoedoverleg over de mogelijke onbetrouwbaarheid van de Amerikaanse wapens die het land gebruikt, schrijft een vooraanstaande Duitse krant. Het topberaad bespreekt volgens de Süddeutsche Zeitung onder meer of Duitsland zijn F-35’s wel kan blijven gebruiken als de Verenigde Staten dat zouden willen verhinderen.

Europese landen kochten decennialang onbekommerd veel Amerikaans wapentuig. Dat is veranderd sinds de regering van president Donald Trump de handen van Europa lijkt af te trekken en toenadering zoekt tot Rusland. Dat Trump na ruzie met Oekraïne van de ene op de andere dag het gebruik van Amerikaanse wapens door dat land bemoeilijkte, heeft ze helemaal laten schrikken.

De Duitse defensieminister Boris Pistorius gaat met zijn hoogste militairen, ambtenaren en inkoopfunctionarissen bespreken welke risico’s Duitsland loopt en hoe ze die moeten ondervangen, schrijft de Süddeutsche. De grootste economie van Europa steekt de komende tijd vele miljarden in het opkrikken van zijn verdediging.

Meerdere bondgenoten van de VS vragen zich af of ze, als het erop aankomt, wel kunnen rekenen op hun F-35’s van Amerikaanse makelij. Geruchten over een ‘uitknop’ waarmee de VS het modernste gevechtsvliegtuig van het moment onbruikbaar zouden kunnen maken, kregen veel weerklank. Zoveel dat het Amerikaanse ministerie van Defensie het nodig vond die tegen te spreken.

Deskundigen wijzen erop dat de VS ook zonder zo’n ‘kill switch’ kunnen. Als ze de software niet langer bijwerken en geen munitie en reserveonderdelen meer leveren, staat een F-35 al snel blind en verlamd aan de grond.

Andere bondgenoten sussen de zorgen. Zo ziet de Zweedse premier Ulf Kristersson “geen enkel” veiligheidsrisico aan wapeninkoop in de VS, verzekerde hij donderdag op de EU-top in Brussel. Landen als Nederland en België gaven eerder te kennen dat ze er niet over denken om af te zien van de F-35.

Zo verloopt de recycling van een Boeing 737 [+video’s]

Op 5 november 2024 vloog de PH-XRY, een Boeing 737-700 van Transavia die vanwege de oude huisstijl bekend stond als ‘het sigarenbandje’, naar AELS op Twente Airport voor recycling.

In onderstaande video is te zien hoe het toestel daar aankwam.

Sindsdien zijn duizenden onderdelen uit het vliegtuig verwijderd. Een nieuwe aflevering laat zien hoe het ervoor staat en wat er met die onderdelen is gebeurd.

Transavia faseert in zeven jaar alle Boeing 737’s uit en doet dit zoveel mogelijk circulair. Zo worden er 1.000 tot 1.500 onderdelen door AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) uit de PH-XRY gehaald. Veel daarvan krijgen een nieuw leven binnen de luchtvaart, zoals de motoren die zijn teruggekeerd naar Transavia. Andere materialen worden gerecycled voor nieuwe toepassingen. Dit past bij de ambitie van Transavia om de impact op het milieu te verkleinen en in 2030 80% minder restafval te produceren.

Schonere, stillere en zuinigere vloot

De uitfasering van de Boeing 737’s is onderdeel van de vlootvernieuwing, waarbij Transavia volledig overstap schonere, stillere en zuinigere Airbus-vliegtuigen. De PH-XRY was het eerste toestel dat als onderdeel van deze transitie de vloot verliet. Inmiddels zijn alle Boeing 737-700’s op circulaire wijze uitgefaseerd. Dit jaar vervolgt Transavia de vlootvernieuwing: zes Airbus A321neo’s worden nog toegevoegd, terwijl er oudere Boeing 737-800’s uit dienst gaan.

Benieuwd hoe een vliegtuig wordt gerecycled? Kijk mee en ontdek hoe de PH-XRY stukje bij beetje een nieuw leven krijgt.

×