Clicky

zondag 27 juli 2025 - 17:03 uur
Home Blog Pagina 259

Duivenvoorde Transport uit Zoeterwoude neemt eerste elektrische Volvo FM 6×2 koelwagen in gebruik

ZOETERWOUDE – Duivenvoorde Transport heeft onlangs de eerste van drie volledig elektrische Volvo FM 6×2 koelwagens in gebruik genomen. Deze duurzame voertuigen, geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn, volgen daarmee de eerder geleverde Volvo FH 4×2 Elektric trekker op en vormen een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van het wagenpark van Duivenvoorde.

De opbouw van de geïsoleerde laadbak is verzorgd door Carrosseriefabriek Heiwo B.V. terwijl Thermoking UAE de koeling levert.

Deze Volvo FM Electric is een krachtig en efficiënt elektrisch voertuig dat uitstekend geschikt is voor regionaal transport, met name voor gekoelde distributie. De truck beschikt over een 6×2-configuratie, wat zorgt voor optimale wendbaarheid en laadvermogen.

Met een batterijcapaciteit van 540 kWh en daarmee een hoge actieradius, biedt deze elektrische FM een betrouwbare en duurzame oplossing voor stedelijke en regionale leveringen. Dankzij snelladen kan de batterij in korte tijd worden opgeladen, wat de inzetbaarheid maximaliseert.

Een van de grote pluspunten van de Volvo FM Electric is de Volvo Dynamic Steering (VDS). Dit innovatieve systeem zorgt voor extra rijcomfort en stabiliteit, wat met name bij lage snelheden en in bochten merkbaar is. Chauffeurs ervaren hierdoor minder vermoeidheid en meer controle, wat de veiligheid en efficiëntie ten goede komt.

Een andere belangrijke innovatie op deze Volvo FM Electric is het Camera Monitoring System. Dit systeem vervangt de traditionele buitenspiegels door hogeresolutiecamera’s, wat meerdere voordelen biedt:

  • Verbeterd zicht – Groter gezichtsveld, vooral bij slechte weersomstandigheden en in het donker
  • Minder dode hoeken – Dankzij slimme camerahoeken heeft de chauffeur beter zicht op andere weggebruikers
  • Aerodynamische voordelen – Geen uitstekende spiegels betekent minder luchtweerstand en dus een lager energieverbruik.

Deze technologie draagt bij aan zowel de veiligheid van de chauffeur als van medeweggebruikers, vooral in druk stadsverkeer.

Met deze keuze voor elektrische trucks zet Duivenvoorde Transport grote stap richting een duurzamer wagenpark en een lagere CO₂-uitstoot. De ingebruikname van deze eerste Volvo FM Electric wordt gevolgd door nog twee exemplaren, wat bijdraagt aan een groenere logistieke keten.

Duitsland vraagt zich af of het op wapens VS kan blijven rekenen

BERLIJN – Duitsland voert geheim spoedoverleg over de mogelijke onbetrouwbaarheid van de Amerikaanse wapens die het land gebruikt, schrijft een vooraanstaande Duitse krant. Het topberaad bespreekt volgens de Süddeutsche Zeitung onder meer of Duitsland zijn F-35’s wel kan blijven gebruiken als de Verenigde Staten dat zouden willen verhinderen.

Europese landen kochten decennialang onbekommerd veel Amerikaans wapentuig. Dat is veranderd sinds de regering van president Donald Trump de handen van Europa lijkt af te trekken en toenadering zoekt tot Rusland. Dat Trump na ruzie met Oekraïne van de ene op de andere dag het gebruik van Amerikaanse wapens door dat land bemoeilijkte, heeft ze helemaal laten schrikken.

De Duitse defensieminister Boris Pistorius gaat met zijn hoogste militairen, ambtenaren en inkoopfunctionarissen bespreken welke risico’s Duitsland loopt en hoe ze die moeten ondervangen, schrijft de Süddeutsche. De grootste economie van Europa steekt de komende tijd vele miljarden in het opkrikken van zijn verdediging.

Meerdere bondgenoten van de VS vragen zich af of ze, als het erop aankomt, wel kunnen rekenen op hun F-35’s van Amerikaanse makelij. Geruchten over een ‘uitknop’ waarmee de VS het modernste gevechtsvliegtuig van het moment onbruikbaar zouden kunnen maken, kregen veel weerklank. Zoveel dat het Amerikaanse ministerie van Defensie het nodig vond die tegen te spreken.

Deskundigen wijzen erop dat de VS ook zonder zo’n ‘kill switch’ kunnen. Als ze de software niet langer bijwerken en geen munitie en reserveonderdelen meer leveren, staat een F-35 al snel blind en verlamd aan de grond.

Andere bondgenoten sussen de zorgen. Zo ziet de Zweedse premier Ulf Kristersson “geen enkel” veiligheidsrisico aan wapeninkoop in de VS, verzekerde hij donderdag op de EU-top in Brussel. Landen als Nederland en België gaven eerder te kennen dat ze er niet over denken om af te zien van de F-35.

Zo verloopt de recycling van een Boeing 737 [+video’s]

Op 5 november 2024 vloog de PH-XRY, een Boeing 737-700 van Transavia die vanwege de oude huisstijl bekend stond als ‘het sigarenbandje’, naar AELS op Twente Airport voor recycling.

In onderstaande video is te zien hoe het toestel daar aankwam.

Sindsdien zijn duizenden onderdelen uit het vliegtuig verwijderd. Een nieuwe aflevering laat zien hoe het ervoor staat en wat er met die onderdelen is gebeurd.

Transavia faseert in zeven jaar alle Boeing 737’s uit en doet dit zoveel mogelijk circulair. Zo worden er 1.000 tot 1.500 onderdelen door AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) uit de PH-XRY gehaald. Veel daarvan krijgen een nieuw leven binnen de luchtvaart, zoals de motoren die zijn teruggekeerd naar Transavia. Andere materialen worden gerecycled voor nieuwe toepassingen. Dit past bij de ambitie van Transavia om de impact op het milieu te verkleinen en in 2030 80% minder restafval te produceren.

Schonere, stillere en zuinigere vloot

De uitfasering van de Boeing 737’s is onderdeel van de vlootvernieuwing, waarbij Transavia volledig overstap schonere, stillere en zuinigere Airbus-vliegtuigen. De PH-XRY was het eerste toestel dat als onderdeel van deze transitie de vloot verliet. Inmiddels zijn alle Boeing 737-700’s op circulaire wijze uitgefaseerd. Dit jaar vervolgt Transavia de vlootvernieuwing: zes Airbus A321neo’s worden nog toegevoegd, terwijl er oudere Boeing 737-800’s uit dienst gaan.

Benieuwd hoe een vliegtuig wordt gerecycled? Kijk mee en ontdek hoe de PH-XRY stukje bij beetje een nieuw leven krijgt.

Lidstaten verdeeld over EU-defensieplannen en financiering ervan

BRUSSEL – Niet alle lidstaten vinden dat de Europese Unie haar defensie moet versterken en daar veel extra geld aan moet uitgeven. Zo ziet Spanje heel andere “uitdagingen” zei de Spaanse premier Pedro Sánchez voor de start van de EU-top, en volgens hem vinden ook andere zuidelijke landen dat. Ook over hoe die investeringen moeten worden gefinancierd is geen eensgezindheid. De kans is klein dat de huidige (financierings)voorstellen van voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen sneuvelen, maar het zet de eensgezindheid en slagkracht wel onder druk.

De Baltische lidstaten vinden dat EU-landen die nog geen 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) aan defensie besteden, eerst maar eens “hun huiswerk moeten doen”, zei de Letse premier Evika Siliņa. Letland besteedt 3,65 procent van het bbp aan defensie, zei ze. Zij steunt het voorstel van Von der Leyen om 800 miljard euro te investeren in defensie, via versoepeling van de EU-begrotingsregels (650 miljard) en leningen van de Commissie aan de lidstaten (150 miljard).

Letland staat open voor aanvullende financieringsmogelijkheden, voegde ze daaraan toe. Ook Litouwen wil meer, zei president Gitanas Nausėda. Het land wil zijn defensie-uitgaven geleidelijk opschroeven naar 5 tot 6 procent van het bbp. De financieringsvoorstellen van Von der Leyen noemt hij een “goede start” die zijn land helpen, maar hij vindt dat later moet worden gekeken naar een mix van leningen en giften.

Permanente bedreiging

Nederland is tegen gezamenlijke leningen.

Ook Finland staat positief tegenover de defensieplannen van de Commissievoorzitter, waarin staat dat de EU in 2030 is herbewapend, voldoende capaciteit heeft om tegenstanders af te schrikken en een goed lopende defensie-industrie heeft. “Je ziet dat de EU geleerd heeft van de oorlog in Oekraïne”, zei premier Petteri Orpo. “Rusland is en blijft een permanente bedreiging voor de EU en Europa. We bouwen eindelijk aan een sterke defensie.”

Spanje vindt het allemaal niets. Premier Sánchez vindt het al verschrikkelijk dat er over de herwapening wordt gesproken. “De EU is een politiek project van soft power.” Bovenal zien hij en andere zuidelijke landen andere veiligheidsproblemen dan landen “op de oostelijke flank” waarvoor oplossingen moet worden gevonden. “We moeten onze grenscontroles versterken en we moeten onze strijd tegen terrorisme en cyberaanvallen opvoeren.”

Ter Horst Transport versterkt vloot met twee IVECO S-Way’s

Ter Horst Transport, een familiebedrijf uit de regio, heeft zijn vloot uitgebreid met twee gloednieuwe IVECO S-Way trucks. Het bedrijf, geleid door vader André en zoon Rick, beschikt over tien vrachtwagens en is gespecialiseerd in gevarieerd transport. Dagelijks leggen de trucks tot een straal van 600 kilometer af rondom ‘s-Heerenberg, waarbij meerdere stops en trailerwissels per dag eerder regel dan uitzondering zijn.

Flexibiliteit en betrouwbaarheid voorop

Ter Horst Transport bedient zes vaste opdrachtgevers, maar speelt daarnaast flexibel in op ad-hoc ritten. De planning is vaak voor 50% gevuld aan het begin van de week, de overige ritten worden gaandeweg ingepland. Dit vraagt om een wagenpark dat altijd inzetbaar is. Ook wordt er strikt toegezien op de rijtijden van de chauffeurs.

Elke truck heeft een vaste chauffeur en rijdt jaarlijks tussen de 70.000 en 115.000 kilometer. Naast nationaal en kort internationaal transport heeft het bedrijf ook één vrachtwagen die lange internationale ritten rijdt. De overige trucks keren in principe dagelijks terug naar de standplaats, hoewel incidentele overnachtingen voorkomen.

IVECO: een bewuste keuze

Voor het eerst heeft Ter Horst Transport gekozen voor IVECO. Een belangrijke reden hiervoor was de nabijheid van een betrouwbaar dealermerk. Na een uitgebreide kennismaking met de IVECO S-Way demo op Truckstar waren André en Rick overtuigd. De trucks voldoen aan alle eisen: ze zijn comfortabel, efficiënt en zien er modern uit.

De IVECO’s van ter Horst zijn uitgerust met een 500 pk sterke motor en een lage eindoverbrenging, wat zorgt voor optimaal rijcomfort en minder schakelmomenten. De cabines zijn volledig ingericht voor internationale ritten, met voorzieningen zoals een bed, standairco, standkachel, koelkast en magnetron. Alles wat de chauffeur nodig heeft, is aanwezig.

Een unieke uitstraling

Ter Horst Transport staat bekend om zijn herkenbare uitstraling en is een van de weinige bedrijven die het IVECO-logo aan de voorkant van de trucks heeft verwijderd. Dit is gedaan om het eigen bedrijfslogo beter tot zijn recht te laten komen. Het ontwerp van de nieuwe IVECO trucks komt uit de creatieve koker van Rick. Dat de nieuwe aanwinsten indruk maken, blijkt wel uit een recent compliment: “Jullie hebben mooie Scania’s, maar de IVECO’s zijn nog mooier!”

Brandstofbesparing en slimme monitoring

Een van de doorslaggevende factoren bij de keuze voor IVECO was de brandstofefficiëntie. Volgens de laatste ontwikkelingen van IVECO biedt de nieuwste IVECO S-Way een besparing van 10,54 procent op de brandstof, wat een aanzienlijke impact heeft op de operationele kosten. Daarnaast maakt ter Horst gebruik van IVECO-ON, een systeem dat de voertuigen monitort en helpt om stilstand zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoewel elektrisch rijden een optie zou kunnen zijn voor de toekomst, loopt ter Horst tegen infrastructuurbeperkingen aan. Door overbelasting van het stroomnet is het plaatsen van laadpalen momenteel niet mogelijk. Om toch zo duurzaam mogelijk te opereren, is gekozen voor de nieuwste IVECO-modellen met alle beschikbare opties om brandstofverbruik te minimaliseren.

Met de toevoeging van de IVECO S-Way blijft Ter Horst Transport investeren in betrouwbaarheid en efficiëntie. De combinatie van flexibiliteit, een sterke servicegerichtheid en een modern wagenpark zorgt ervoor dat klanten altijd op het familiebedrijf kunnen rekenen.

Rotterdamse raad verdeeld over groeiplan luchthaven

ROTTERDAM – In de Rotterdamse raad is grote verdeeldheid over een groeiplan voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De luchthaven wil graag ruim 1 miljoen extra passagiers per jaar gaan vervoeren. “Goed voor de economie” stellen twee coalitiepartijen. De oppositie is tegen. “De belangen van omwonenden, van wie velen hebben geklaagd over overlast en vervuiling, worden opnieuw genegeerd”, aldus negen fracties die tegen groei zijn.

Volgens de tegenstanders is groei van het aantal passagiers “volstrekt onhaalbaar binnen de huidige geluidsruimte. Grotere toestellen produceren nu eenmaal meer geluid. De bestaande wet- en regelgeving laten geen groei toe en het college heeft zich eerder uitgesproken tegen groei. Als de luchthaven nu toch ineens ruimte krijgt om te groeien, getuigt dat van onbehoorlijk bestuur vanuit de gemeente”, aldus de oppositie. Ook komen veel woningbouwplannen in en rond Rotterdam door de ligging van de luchthaven in de knel.

Volgens de coalitiepartijen VVD en Leefbaar Rotterdam leidt de groei van het aantal reizigers op RTHA niet automatisch tot meer hinder en vervuiling. “Dat komt door het gebruik van grotere en schonere toestellen en het weren van luidruchtige vliegtuigen”, stellen ze.

Een meerderheid van de Rotterdamse bevolking is voor het openhouden van de luchthaven. In 2023 gaven zes op de tien ondervraagden aan behoefte te hebben aan een luchthaven in de buurt.

Binnen de coalitie, bestaande uit Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en DENK, is verdeeldheid over de plannen. Volgens D66 gaan de plannen van RTHA in tegen het voornemen van de gemeente om de luchthaven niet te laten groeien, overlast, te beperken en ruimte te geven aan woningbouw in de buurt van het vliegveld. Verantwoordelijk wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (Mobiliteit) viel D66 bij. “We gaan onze zienswijze over de luchthaven niet wijzigen”, zo beloofde hij.

RTHA, dat dit jaar verwacht 2,3 miljoen passagiers te verwerken, bestrijdt dat het gaat om een groei van 1 miljoen passagiers. Volgens een woordvoerder streeft de luchthaven naar een geleidelijke toename van maximaal een half miljoen mensen tot 2,8 miljoen per jaar in 2035, waarbij het niet vaststaat of dat aantal zal worden bereikt. “Groei moet worden bereikt met grotere toestellen, zonder toename van het aantal vliegbewegingen of geluidsbelasting “, aldus de zegsvrouw.

Nederlandse vrachtwagen doelwit van ladingdiefstal langs Duitse snelweg

Foto: Duitse Politie

ERFURT – Op de Duitse snelwegen in Thüringen hebben onbekenden opnieuw toegeslagen en diverse vrachtwagens opengesneden, waaronder een Nederlandse vrachtwagen. Dit meldt de Autobahnpolizei Thüringen.

Op 18 maart meldde de chauffeur van een Nederlandse vrachtwagencombinatie dat zijn voertuig doelwit was geworden van ladingdiefstal. De vrachtwagen stond geparkeerd op de parkeerplaats Willrodaer Forst langs de snelweg A4 in de richting van Frankfurt. Toen de chauffeur in de ochtend wilde vertrekken, ontdekte hij dat de verzegeling verbroken was en de laadklep geopend. In totaal werden 11 dozen kauwgom gestolen, met een waarde van circa 4400 euro.

Ook elders sloegen dieven toe: Op parkeerplaats Kuhberg aan de A9 richting Berlijn werden tussen 18 maart 17.30 uur en 19 maart 07.00 uur acht dozen kleding met een waarde van circa 400 euro uit een vrachtwagen gestolen, nadat de daders eerst inspectiesnedes in het dekzeil hadden gemaakt.

Daarnaast werden afgelopen nacht voor de derde keer op rij vijf vrachtwagens aangevallen op parkeerplaats Eisenach aan de A4 richting Dresden. Bij vier voertuigen sneden de daders het dekzeil open. Bij één vrachtwagen werden dozen met schoenen geopend, maar uiteindelijk werd er niets gestolen.

Van de daders ontbreekt elk spoor. De politie onderzoekt nog of het om dezelfde daders gaat en of de verschillende incidenten met elkaar verbonden zijn.

De politie roept getuigen op om zich te melden met informatie of verdachte situaties.

Unilever verkoopt De Vegetarische Slager aan concurrent Vivera

ROTTERDAM – Levensmiddelenconcern Unilever verkoopt De Vegetarische Slager aan concurrent Vivera. Het Britse Sky News maakte al eerder bekend dat Unilever het dochtermerk voor vleesvervangers van de hand wilde doen. Nu meldt het concern een bod te hebben ontvangen van Vivera, dat ook vleesvervangers maakt. Financiële details van de verkoop werden niet gemeld.

Unilever kocht De Vegetarische Slager in 2018 van oprichter Jaap Korteweg om zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken. Korteweg richtte het bedrijf in 2007 op om vleesvervangers tot de standaard te verheffen en de bio-industrie overbodig te maken. Inmiddels zijn de producten op 55 markten wereldwijd te koop, volgens Unilever.

Unilever heeft de afgelopen tijd meerdere merken verkocht omdat het concern zich meer wil richten op zijn belangrijkste merken, zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. Zo maakte het concern in december bekend Unox en Zwan aan vleesproductenmaker Zwanenberg Food Group te verkopen. Ook Conimex is verkocht.

Toeleveringsketen

Het concern verkoopt De Vegetarische Slager omdat de gekoelde en diepvriesproducten een andere toeleveringsketen en inkoopmodel vereisen dan de rest van zijn voedingsmiddelen. Ook de technieken, het onderzoek en de ontwikkeling van de producten verschillen te veel.

Heiko Schipper, hoofd van de voedingsdivisie van Unilever, stelt dat De Vegetarische Slager sinds de aankoop in 2018 flink is gegroeid. “Ik geloof dat De Vegetarische Slager klaarstaat voor nog meer succes onder de nieuwe eigenaar die zich toelegt op plantaardige vleesvervangers. Deze gerichte expertise zal het merk ondersteunen bij zijn ambitieuze doel om de grootste slager ter wereld te worden.” De verkoop is naar verwachting in het derde kwartaal afgerond.

Vivera

Het Nederlandse Vivera is naar eigen zeggen een van de grootste producenten van vleesvervangers in Europa. Het bedrijf heeft productielocaties in de Overijsselse plaatsen Holten, Rijssen en Vriezenveen. Vivera denkt dat het er samen met De Vegetarische Slager voor kan zorgen dat vleesvervangers normaler worden en aantrekkelijker voor mensen die minder vlees willen eten.

EU stelt importheffingen tegen VS twee weken uit

BRUSSEL – De Europese Unie stelt importheffingen op Amerikaanse producten twee weken uit tot medio april. Aanvankelijk zouden ze begin april van kracht worden, als vergelding voor Amerikaanse heffingen op Europees aluminium en staal. De extra tijd biedt meer ruimte voor onderhandelingen over handel met de Verenigde Staten, meldde een woordvoerder van de Europese Commissie donderdag.

Het uitstel van de tegenheffingen geeft lidstaten ook de mogelijkheid om nog eens goed te kijken op welke producten uit de VS de EU een extra belasting aan de grens wil heffen, vertelde Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) het Europees Parlement.

De Amerikaanse president Donald Trump stelde vorige week importheffingen in van 25 procent op staal en aluminium uit tal van landen, waaronder lidstaten van de EU. Daarop kondigde Brussel tegenheffingen aan op onder andere Amerikaanse whiskey, jeans en motorfietsen die vanaf 1 april zouden moeten gelden. Het ging om producten uit een lijst die de EU eerder opstelde voor vergeldingsmaatregelen na metaalheffingen die Trump tijdens zijn eerste presidentstermijn invoerde.

Door het uitstel zouden ook de eerste en tweede golf aan Europese heffingen op Amerikaanse waren samenvallen. Het is nog niet duidelijk op welke producten de EU invoerheffingen wil invoeren bij die tweede reeks aan tegenmaatregelen.

Trump dreigde na de aankondiging van Europese vergeldingsheffingen alcoholische dranken uit de EU veel duurder te maken voor de Amerikaanse markt. Wijn, champagne of bijvoorbeeld sterkedrank uit EU-lidstaten zouden te maken krijgen met een invoerheffing van 200 procent als Brussel de heffing op Amerikaanse whiskey niet zou intrekken.

De Franse premier François Bayrou zei zondag dat er nog mogelijkheden zijn om die drankheffing te ontlopen. Hij noemde de Europese heffing op whiskey uit de VS “waarschijnlijk een onhandigheid”. Premier Giorgia Meloni van Italië, net als Frankrijk een grote wijnexporteur, waarschuwde voor een escalatie van het handelsconflict met de VS.

Tegelijkertijd nadert 2 april, de dag waarop Trump “wederkerige” heffingen wil aankondigen. De VS leggen andere landen dan vergelijkbare importbelastingen op die zij hanteren voor Amerikaanse goederen, is het idee.

Softwareondernemer Lageman ziet af van overname Go Ahead Eagles

DEVENTER – Softwareondernemer John Lageman wordt toch niet de nieuwe eigenaar van bekerfinalist Go Ahead Eagles. “Tijdens dit traject heb ik geconstateerd dat mijn visie op de financiële koers van de club niet volledig aansluit bij de zienswijze van de directie”, licht Lageman toe via de club uit Deventer. Daardoor blijft Go Ahead voor 90 procent in handen van de familie Vierhouten, voormalig voorzitter Hans de Vroome houdt 10 procent van de aandelen.

“Met pijn in mijn hart heb ik deze beslissing moeten nemen. Ik heb veel waardering voor de inzet en betrokkenheid van alle partijen, maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het beter is om deze stap niet te zetten. Ik blijf de club als sponsor en supporter nauwlettend volgen en wens de directie, personeel, staf, de spelers en de supporters het allerbeste toe”, stelt Lageman op de website van Go Ahead.

“Zowel de familie Vierhouten als Hans de Vroome heeft begrip voor de keuze van John Lageman”, zegt de nummer 7 van de Eredivisie. Voetbalbond KNVB schreef volgens Go Ahead “een positief rapport in het kader van goedkeuring” voor de overname door Lageman.

Kaagbaan in jaarlijks regulier onderhoud van 24 maart t/m 1 april

SCHIPHOL – Van maandag 24 maart tot en met dinsdag 1 april vinden er jaarlijkse reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Kaagbaan. Tijdens het baanonderhoud is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer, behalve in het weekend (vrijdag 28 maart 19:00u tot maandag 31 maart 07:00u).

In situaties waarbij vliegtuigen normaal gesproken starten vanaf of landen op de Kaagbaan worden tijdens de onderhoudsperiode andere start- en landingsbanen ingezet: de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan.

Het is noodzakelijk om jaarlijks regulier onderhoud uit te voeren aan de start- en landingsbanen, zodat deze in goede conditie zijn en blijven voor veilig vliegverkeer. Aan de Kaagbaan worden er reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. Schiphol bundelt zoveel mogelijk van deze werkzaamheden, zodat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen. Voor vertrekkend vliegverkeer wordt er meer gebruik gemaakt van de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan. Voor landend vliegverkeer de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan.

‘s Nachts maakt het vliegverkeer gebruik van de Zwanenburgbaan. Bij harde (zuid)westelijke wind kan het in de nacht voorkomen dat de Schiphol-Oostbaan wordt ingezet als landingsbaan. Bij harde oostelijke of westelijke wind kan het voorkomen dat de Buitenveldertbaan ook in de nacht wordt ingezet als startbaan.

Vanwege het aangepaste baangebruik tijdens het onderhoud vliegen er tijdelijk meer vliegtuigen over de vliegroutes van deze start- en landingsbanen. We realiseren ons dat dit impact heeft op onze buren. Daarom plannen we het baanonderhoud zorgvuldig en doen we er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Hamas claimt raketaanval op Israël

GAZA-STAD – De Palestijnse groepering Hamas zegt een raketaanval op Israël te hebben uitgevoerd. In Centraal-Israël is het luchtalarm afgegaan, vanwege projectielen vanuit de Gazastrook, meldt de Israëlische krijgsmacht.

Het Israëlische leger laat verder weten een van de projectielen succesvol te hebben onderschept. Twee andere projectielen zouden zijn neergekomen in een open gebied. De gewapende tak van Hamas zegt te reageren op “de zionistische afslachtingen van burgers”.

De aanval op Israël komt op de derde dag van grootschalige Israëlische bombardementen op de Gazastrook. Daarbij zijn volgens de Gazaanse autoriteiten 504 doden gevallen, onder wie meer dan 190 kinderen. Israël is ook weer bezig met grondoperaties en heeft de strategische Netzarim-corridor, die Gaza in een noordelijke en zuidelijke helft verdeelt, opnieuw ingenomen.

Het geweld is opgelaaid wegens een impasse tussen Israël en Hamas. In januari ging na vijftien maanden bloedige strijd een bestand in. De eerste fase van zes weken liep af zonder afspraken over de volgende fase.

Het staakt-het-vuren zou volgens het oorspronkelijke plan blijven gelden zolang er wordt onderhandeld over fase twee. Israël pleit met Amerikaanse steun voor een verlenging van de eerste fase en extra vrijlatingen van gijzelaars, terwijl Hamas de tweede fase wil laten ingaan. De tweede fase moet bestaan uit onder meer een permanente wapenstilstand, de terugtrekking van alle Israëlische militairen uit Gaza en vrijlatingen van gijzelaars.

Event Medical Service kiest voor Scania voor eerste hulp

BREDA – Event Medical Service bv (EMS), onderdeel van de Dutch Safety Group nam recent een jong gebruikte Scania 6×2*4 G410 als haakarmauto in gebruik. De truck wordt als ondersteunend voertuig ingezet bij grote evenementen in Nederland.

Eerste medische hulp verlenen op evenementen met een rondom luchtgeveerde Scania haakarmtruck met een gestuurde optrekbare naloopas? Klinkt niet als een veel voorkomende EHBO handeling. Maar het is wel precies wat EMS met de auto doet. Nou indirect dan. Want de jong gebruikte Scania, met de tot medical unit omgebouwde 20-voets container, wordt gedurende het gehele festivalseizoen bij de grotere evenementen veelvuldig ingezet.

“We hebben twee van deze zogenaamde Advanced Life Units. Daarnaast hebben we nog een kleinere unit van 17 voet. Het zijn medische containers zoals Defensie die ook heeft,” vertelt André Versfeld, verantwoordelijk voor materieel en onderhoud binnen de Dutch Safety Group.

“Wat ons medisch personeel daar kan gaat verder dan de reguliere kleine medische ondersteuning. Deze medische units zijn ingericht om patiënten met ernstig letsel, een acute lichamelijke conditie of een hartaanval te kunnen stabiliseren. Daarna kunnen ze worden vervoerd naar een ziekenhuis. Daarnaast hebben we sinds deze week ook nog een speciale haakarmcontainer met negen kubieke bluswater. Dat is bedoeld om onze brandweerauto die vaak ook op evenementen aanwezig is van extra bluswater te voorzien voor de eerste hulpverlening.”

EMS is ca. 1.000 tot 1.200 keer per jaar aanwezig op een Nederlands evenement. “Dat kan de Nijmeegse Vierdaagse zijn, maar ook de Marathon van Rotterdam, Pride Amsterdam, de Zevenheuvelenloop, Op de Ring! (viering 750 jaar Amsterdam), Paaspop, Decibel Outdoor, The Flying Dutch, Alpe d’HuZes, Mud Masters, Amsterdam City Swim, HYROX of Defqon 1 in Biddinghuizen, om er maar een paar te noemen. Ook op Zandvoort is EMS actief tijdens de Formule 1 voor het hele gebied buiten de paddock.”

Dat het voor de organisatie van dergelijke vaak massale evenementen belangrijk is om over een goed geoutilleerde medische partner te kunnen beschikken, is feitelijk gewoon een kwestie van statistiek. “Als je 20 tot meer dan 100.000 personen bij elkaar hebt op een evenement wéét je gewoon dat er een aantal mensen iets zal overkomen. Van een botbreuk tot een hartaanval en alles daartussen. Daar moet je als organisatie op voorbereid zijn. En dat is waar wij binnen EMS onze dienstverlening op gespecialiseerd hebben.”

Voor het transport van de twee medische units beschikte EMS tot nu toe over een truck uit 2011. “Daar mankeerde in feite niets aan. Wat niet zo gek is, want we rijden jaarlijks maar maximaal 20.000 km. Alleen was die nog Euro 4. Dus moesten we steeds meer ontheffingen aanvragen om er nog mee een binnenstad in te mogen. Daarom werd het tijd voor een nieuwere auto die wel Euro 6 is. De vorige truck was ook gebruikt aangeschaft: een nieuwe loont voor ons gewoon niet. Dat we deze keer bij Scania uitkwamen, kwam eigenlijk door het informele circuit. Scania Used Trucks Center in Wijchen kwam met deze gebruikte auto uit 2021. Hij is helemaal wat we zochten. We hebben hem dan ook alleen maar in RAL1016 oftewel Ambulancegeel, onze bedrijfskleur, gezet. En uiteraard bestickerd. Verder hoefde er niets aangepast te worden. Ik heb er al mee gereden. Met zijn gestuurde naloopas draait hij heel kort en dankzij de luchtvering rijdt hij super comfortabel.”

Versfeld hoopt weer even vooruit te kunnen met de Scania. “Wat we natuurlijk nog niet weten, is hoe de situatie zich na 2030 zal ontwikkelen met betrekking de Zero emissiezones en volledig elektrisch transport. Want wij maken natuurlijk maar heel weinig kilometers.”

Spaanse politie ontmantelt gewelddadige bende die vrachtwagens leegroofde langs Catalaanse snelwegen [+video]

still uit video

SABADELL – De Catalaanse politie, Mossos d’Esquadra, heeft onlangs een criminele bende opgerold die gespecialiseerd was in gewelddadige diefstallen uit vrachtwagens op parkeerplaatsen langs de snelwegen in Catalonië. Tijdens de operatie, die plaatsvond op 11 maart, werden drie mannen tussen de 27 en 34 jaar aangehouden. Samen hadden zij al 30 eerdere politie-antecedenten op hun naam staan.

De bende, actief sinds oktober 2024, ging ‘s nachts te werk en richtte zich voornamelijk op geparkeerde vrachtwagens waarvan de chauffeurs sliepen. Ze sneden dekzeilen open of forceerden deuren en laadden vervolgens goederen van hoge economische waarde, zoals merkkleding, schoenen, cosmetica of koffie, over in vooraf gestolen bestelwagens en SUV’s.

De criminelen schuwden geweld niet; wanneer ze werden betrapt, bedreigden en intimideerden ze chauffeurs en zelfs politieagenten. Ook vluchtten ze regelmatig met gevaarlijke rijmanoeuvres.

Tijdens huiszoekingen in Arenys de Mar en Ripollet zijn gestolen goederen, inbraakmateriaal, valse autosleutels, elektronische apparatuur voor autodiefstal, drugs en contant geld gevonden. De politie heeft bovendien twee eerder gestolen SUV’s teruggevonden.

De verdachten worden in verband gebracht met zeker negen vrachtwagendiefstallen en meerdere andere misdrijven, waaronder geweldpleging, autodiefstal en valsheid in geschrifte. Zij zijn inmiddels voorgeleid bij de rechter in Igualada.

Het onderzoek loopt nog, en de politie sluit verdere aanhoudingen niet uit.

PVV-fractie in Kamer keert zich tegen eigen zorgminister Agema

DEN HAAG – De PVV-fractie in de Tweede Kamer keert zich tegen haar eigen zorgminister Fleur Agema als het gaat om het Zuyderlandziekenhuis in Heerlen.

Kamerlid René Claassen wil dat het ziekenhuis volwaardig blijft, dus dat er ook acute zorg wordt geleverd. De minister moet daarvoor “alles op alles zetten”, zei de PVV’er donderdag in een Kamerdebat. Oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, SP en D66 verweten de PVV’er “wel te blaffen, maar niet door te bijten”. Claassen wil eerst het antwoord van Agema afwachten.

Claassen vindt het “schandalig” dat het ziekenhuis nu al voorsorteert op het sluiten van de acute zorg over enkele jaren. Hij ziet er “totale onwil van ziekenhuisbestuurders en de zorgverzekeraar in, waarbij de minister het nakijken heeft”. Agema heeft eerder gezegd dat personeelstekort het grootste probleem is voor het Zuyderland, waardoor het niet mogelijk is om de acute zorg te behouden.

Maar volgens SP-leider Jimmy Dijk kan dat argument van Agema “de prullenbak in”. Hij ziet in de regio in Zuidoost-Limburg veel solidariteit van instanties om samen te werken en het ziekenhuis overeind te houden. “Het is op te lossen. Meer personeel kán in de komende twee jaar mogelijk worden”, zei Dijk, en dat is ruim voor de afschaling in 2030. Hij wil het liefst dat de locatie in Heerlen een proef wordt. De SP’er laakte de “terugtrekkende bewegingen die hij ziet bij de minister”. De oppositie wees erop dat ook PVV-leider Geert Wilders eerder heeft beloofd om het ziekenhuis overeind te houden.

Ook op het gebied van marktwerking is de PVV-fractie tegen de plannen van de minister, net als linkse oppositiepartijen. Agema wil dat beperkt toestaan.

×