Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 19:07 uur
Home Blog Pagina 258

Aanrijding met twee vrachtwagens op N50

Foto: Persbureau Heitink

KAMPEN – De N50 bij Kampen is vanaf ongeveer 18:00 in beide richtingen afgesloten door een ongeval waarbij twee vrachtwagens zijn betrokken.

Op dit moment is niet bekend of er iemand gewond is geraakt bij het ongeval.

Het ongeval gebeurde tussen de op-, en afritten N307 en de Haatlanderdijk. De afsluiting zorgt voor files in de omgeving.

Beide vrachtwagens worden door een bergingsbedrijf zo snel mogelijk afgesleept.

Transportbedrijf terecht uitgesloten bij aanbesteding vanwege overtredingen milieuregels

Foto: Adobe Stock

‘s-HERTOGENBOSCH – Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft op 18 maart 2025 geoordeeld dat Waterschap Scheldestromen (WSS) een transportbedrijf terecht heeft uitgesloten van een aanbestedingsprocedure vanwege herhaaldelijke overtredingen van milieuregels. Daarmee bekrachtigt het hof het eerdere oordeel van de rechtbank Zeeland-West-Brabant.

Het transportbedrijf had ingeschreven voor een opdracht voor het vervoer van nat zuiveringsslib en andere aanverwante werkzaamheden. Tijdens de aanbesteding bleek dat het bedrijf meerdere malen administratieve voorschriften van milieuwetgeving had overtreden, waaronder regels rond het vervoer van meststoffen.

Volgens WSS waren deze overtredingen zodanig ernstig dat de integriteit van het bedrijf ter discussie stond. WSS stelde dat het transportbedrijf onvoldoende effectieve maatregelen had getroffen om herhaling te voorkomen. Hierdoor werd besloten het bedrijf uit te sluiten van deelname aan de aanbesteding.

Het transportbedrijf ging in hoger beroep tegen deze beslissing. Het bedrijf stelde onder andere dat de overtredingen niet ernstig genoeg waren om als ‘ernstige fout’ te kwalificeren volgens de Aanbestedingswet 2012. Het hof ging echter mee in de redenering van WSS dat het herhaaldelijk overtreden van milieuregels wel degelijk als een ernstige beroepsfout kan worden aangemerkt.

Daarnaast vond het hof dat WSS voldoende had aangetoond dat het transportbedrijf onvoldoende maatregelen had genomen om verdere overtredingen te voorkomen. Zo ontbrak het aan concrete resultaatmetingen om de effectiviteit van het integriteitsbeleid aan te tonen.

Het transportbedrijf is veroordeeld tot betaling van de proceskosten van €3.404,-.

Transportbedrijf mocht loon vrachtwagenchauffeur niet verrekenen met studiekosten

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft op 14 maart 2025 bepaald dat een transportbedrijf uit Rotterdam het achterstallige loon van € 1.183,83 netto alsnog aan een voormalig vrachtwagenchauffeur moet betalen. Het bedrijf had dit bedrag ingehouden ter verrekening van studiekosten die het voor de chauffeur had voorgeschoten. De rechter stelde echter vast dat deze verrekening niet was toegestaan.

De chauffeur was begin februari 2024 voor een periode van zeven maanden in dienst getreden bij het bedrijf. Voordat hij in dienst kwam, volgde hij een cursus voor zijn vrachtwagenrijbewijs (C), waarvan de kosten door het transportbedrijf werden betaald. Bij het einde van de arbeidsovereenkomst hield de werkgever € 1.183,83 netto in als vergoeding voor deze studiekosten.

Volgens het transportbedrijf betrof het een lening die met het loon mocht worden verrekend, zodra de chauffeur daartoe financieel in staat was. De chauffeur stelde echter dat er geen lening was afgesproken en dat er sprake was van een gift. De rechtbank gaf de chauffeur hierin gelijk omdat het bedrijf geen bewijs kon leveren van gemaakte afspraken over een lening of verrekening.

Naast het achterstallige loon moet het bedrijf een wettelijke verhoging van 15 procent, wettelijke rente vanaf 26 juli 2024, incassokosten en proceskosten betalen. Tevens dient het bedrijf binnen vijf werkdagen na het vonnis een correcte specificatie van de loonbetaling te verstrekken, op straffe van een dwangsom.

Man aangehouden op verdenking van seksueel grensoverschrijdend gedrag op een school in Brielle

HELLEVOETSLUIS – Een 33-jarige man uit Hellevoetsluis is deze week aangehouden op verdenking van seksueel grensoverschrijdend gedrag op een school in Brielle, meldt de politie donderdag.

Onderzoek door zedenrechercheurs van de eenheid Rotterdam heeft geleid tot de aanhouding van de man. De man wordt verdacht van seksueel grensoverschrijdend gedrag met twee minderjarige slachtoffers.

Na de eerste signalen heeft de school direct ouders en leerlingen geïnformeerd en is er een politieonderzoek gestart. De man werkt niet meer op de school. Een zaak als deze is ingrijpend en impactvol, zeker voor slachtoffers, aldus de politie.

Donderdag is de man voorgeleid aan de rechter-commissaris. Deze heeft besloten dat hij 14 dagen langer vast blijft zitten.

Omgevingsvergunning ProRail ten onrechte geweigerd

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De omgevingsvergunning die ProRail heeft aangevraagd voor de bouw van een gebouw voor een verkeersleidings- en incidentenbestrijdingspost is ten onrechte geweigerd. Dat heeft de rechtbank Rotterdam vandaag in een uitspraak bepaald.

Ruilovereenkomst

ProRail wil de post realiseren op een perceel in Barendrecht en heeft daarvoor omgevingsvergunningen aangevraagd. De bedoeling is om de post te realiseren op gronden die gedeeltelijk in eigendom zijn van de gemeente Barendrecht, daarover hebben ProRail en de gemeente een ruilovereenkomst gesloten.

Bestemmingsplan

De eerste vergunning die wordt aangevraagd gaat over het gebruik van de grond, dat is nodig omdat het gebruik als verkeersleidings- en incidentenbestrijdingspost in strijd is met het destijds geldende bestemmingsplan. ProRail krijgt die vergunning op 18 juni 2020, onder de voorwaarde dat bij de uitvoering van het project geen grotere afwijking van het bestemmingsplan mag ontstaan dan waarvoor de vergunning is verleend.

Trainingsactiviteiten

De tweede vergunning die wordt aangevraagd gaat over het bouwen. Die vergunning wordt door burgemeester en wethouders van Barendrecht ook na bezwaar geweigerd met het besluit van 11 juli 2023, omdat niet wordt voldaan aan de voorwaarde bij de vergunning uit 2020. In de tussentijd is het college er namelijk achter gekomen dat er bij de post trainingsactiviteiten in de buitenlucht zullen plaatsvinden, waardoor er geluidoverlast zal ontstaan voor de omgeving. Het is de bedoeling om in de buurt van het terrein nieuwe woningen te gaan bouwen.

ProRail komt in beroep tegen de geweigerde vergunning. In het verweerschrift heeft verweerder gesteld dat ProRail geen belang heeft bij de procedure, omdat er uiteindelijk geen uitvoering is gegeven aan de grondruilovereenkomst tussen ProRail en de gemeente Barendrecht van 10 december 2020 waardoor de gemeente eigenaar is gebleven van het perceel waarop de post zou worden gebouwd. Bovendien heeft ProRail in een civiele procedure ontbinding van de grondruilovereenkomst gevorderd.

Schade

De rechtbank heeft in de uitspraak van vandaag geoordeeld dat ProRail procesbelang heeft bij de uitspraak, omdat niet onaannemelijk is dat zij schade heeft geleden door de weigering van de omgevingsvergunning voor de activiteit “bouwen” en bovendien blijkt niet dat de gemeente als eigenaar van de grond geen toestemming zal geven voor de bouw van de post.

De rechtbank geeft burgemeester en wethouders ook geen gelijk in hun standpunt dat het bouwplan in strijd is met het bestemmingsplan. De aanvraag gaat niet over het (gebruik van het) buitenterrein en de activiteiten die daar plaatsvinden, maar alleen over het bouwen van een gebouw met een kantoorfunctie.

Nieuw besluit

Het college moet daarom alleen beoordelen of het aangevraagde gebouw en het beoogde gebruik daarvan (kantoorfunctie) in overeenstemming is met het bestemmingsplan. Dat het college achteraf vindt dat hij bij het verlenen van de omgevingsvergunning van 18 juni 2020 niet over alle relevante gegevens beschikte over het gebruik van het buitenterrein en er een situatie is ontstaan die verweerder akoestisch gezien niet aanvaardbaar vindt, kan er niet toe leiden dat de opvolgende aanvraag voor de activiteit bouwen wordt geweigerd.

Het beroep is gegrond en verweerder moet een nieuw besluit nemen op de aanvraag met inachtneming van de uitspraak.

Duivenvoorde Transport uit Zoeterwoude neemt eerste elektrische Volvo FM 6×2 koelwagen in gebruik

ZOETERWOUDE – Duivenvoorde Transport heeft onlangs de eerste van drie volledig elektrische Volvo FM 6×2 koelwagens in gebruik genomen. Deze duurzame voertuigen, geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn, volgen daarmee de eerder geleverde Volvo FH 4×2 Elektric trekker op en vormen een belangrijke stap in de verdere verduurzaming van het wagenpark van Duivenvoorde.

De opbouw van de geïsoleerde laadbak is verzorgd door Carrosseriefabriek Heiwo B.V. terwijl Thermoking UAE de koeling levert.

Deze Volvo FM Electric is een krachtig en efficiënt elektrisch voertuig dat uitstekend geschikt is voor regionaal transport, met name voor gekoelde distributie. De truck beschikt over een 6×2-configuratie, wat zorgt voor optimale wendbaarheid en laadvermogen.

Met een batterijcapaciteit van 540 kWh en daarmee een hoge actieradius, biedt deze elektrische FM een betrouwbare en duurzame oplossing voor stedelijke en regionale leveringen. Dankzij snelladen kan de batterij in korte tijd worden opgeladen, wat de inzetbaarheid maximaliseert.

Een van de grote pluspunten van de Volvo FM Electric is de Volvo Dynamic Steering (VDS). Dit innovatieve systeem zorgt voor extra rijcomfort en stabiliteit, wat met name bij lage snelheden en in bochten merkbaar is. Chauffeurs ervaren hierdoor minder vermoeidheid en meer controle, wat de veiligheid en efficiëntie ten goede komt.

Een andere belangrijke innovatie op deze Volvo FM Electric is het Camera Monitoring System. Dit systeem vervangt de traditionele buitenspiegels door hogeresolutiecamera’s, wat meerdere voordelen biedt:

  • Verbeterd zicht – Groter gezichtsveld, vooral bij slechte weersomstandigheden en in het donker
  • Minder dode hoeken – Dankzij slimme camerahoeken heeft de chauffeur beter zicht op andere weggebruikers
  • Aerodynamische voordelen – Geen uitstekende spiegels betekent minder luchtweerstand en dus een lager energieverbruik.

Deze technologie draagt bij aan zowel de veiligheid van de chauffeur als van medeweggebruikers, vooral in druk stadsverkeer.

Met deze keuze voor elektrische trucks zet Duivenvoorde Transport grote stap richting een duurzamer wagenpark en een lagere CO₂-uitstoot. De ingebruikname van deze eerste Volvo FM Electric wordt gevolgd door nog twee exemplaren, wat bijdraagt aan een groenere logistieke keten.

Duitsland vraagt zich af of het op wapens VS kan blijven rekenen

BERLIJN – Duitsland voert geheim spoedoverleg over de mogelijke onbetrouwbaarheid van de Amerikaanse wapens die het land gebruikt, schrijft een vooraanstaande Duitse krant. Het topberaad bespreekt volgens de Süddeutsche Zeitung onder meer of Duitsland zijn F-35’s wel kan blijven gebruiken als de Verenigde Staten dat zouden willen verhinderen.

Europese landen kochten decennialang onbekommerd veel Amerikaans wapentuig. Dat is veranderd sinds de regering van president Donald Trump de handen van Europa lijkt af te trekken en toenadering zoekt tot Rusland. Dat Trump na ruzie met Oekraïne van de ene op de andere dag het gebruik van Amerikaanse wapens door dat land bemoeilijkte, heeft ze helemaal laten schrikken.

De Duitse defensieminister Boris Pistorius gaat met zijn hoogste militairen, ambtenaren en inkoopfunctionarissen bespreken welke risico’s Duitsland loopt en hoe ze die moeten ondervangen, schrijft de Süddeutsche. De grootste economie van Europa steekt de komende tijd vele miljarden in het opkrikken van zijn verdediging.

Meerdere bondgenoten van de VS vragen zich af of ze, als het erop aankomt, wel kunnen rekenen op hun F-35’s van Amerikaanse makelij. Geruchten over een ‘uitknop’ waarmee de VS het modernste gevechtsvliegtuig van het moment onbruikbaar zouden kunnen maken, kregen veel weerklank. Zoveel dat het Amerikaanse ministerie van Defensie het nodig vond die tegen te spreken.

Deskundigen wijzen erop dat de VS ook zonder zo’n ‘kill switch’ kunnen. Als ze de software niet langer bijwerken en geen munitie en reserveonderdelen meer leveren, staat een F-35 al snel blind en verlamd aan de grond.

Andere bondgenoten sussen de zorgen. Zo ziet de Zweedse premier Ulf Kristersson “geen enkel” veiligheidsrisico aan wapeninkoop in de VS, verzekerde hij donderdag op de EU-top in Brussel. Landen als Nederland en België gaven eerder te kennen dat ze er niet over denken om af te zien van de F-35.

Zo verloopt de recycling van een Boeing 737 [+video’s]

Op 5 november 2024 vloog de PH-XRY, een Boeing 737-700 van Transavia die vanwege de oude huisstijl bekend stond als ‘het sigarenbandje’, naar AELS op Twente Airport voor recycling.

In onderstaande video is te zien hoe het toestel daar aankwam.

Sindsdien zijn duizenden onderdelen uit het vliegtuig verwijderd. Een nieuwe aflevering laat zien hoe het ervoor staat en wat er met die onderdelen is gebeurd.

Transavia faseert in zeven jaar alle Boeing 737’s uit en doet dit zoveel mogelijk circulair. Zo worden er 1.000 tot 1.500 onderdelen door AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) uit de PH-XRY gehaald. Veel daarvan krijgen een nieuw leven binnen de luchtvaart, zoals de motoren die zijn teruggekeerd naar Transavia. Andere materialen worden gerecycled voor nieuwe toepassingen. Dit past bij de ambitie van Transavia om de impact op het milieu te verkleinen en in 2030 80% minder restafval te produceren.

Schonere, stillere en zuinigere vloot

De uitfasering van de Boeing 737’s is onderdeel van de vlootvernieuwing, waarbij Transavia volledig overstap schonere, stillere en zuinigere Airbus-vliegtuigen. De PH-XRY was het eerste toestel dat als onderdeel van deze transitie de vloot verliet. Inmiddels zijn alle Boeing 737-700’s op circulaire wijze uitgefaseerd. Dit jaar vervolgt Transavia de vlootvernieuwing: zes Airbus A321neo’s worden nog toegevoegd, terwijl er oudere Boeing 737-800’s uit dienst gaan.

Benieuwd hoe een vliegtuig wordt gerecycled? Kijk mee en ontdek hoe de PH-XRY stukje bij beetje een nieuw leven krijgt.

Lidstaten verdeeld over EU-defensieplannen en financiering ervan

BRUSSEL – Niet alle lidstaten vinden dat de Europese Unie haar defensie moet versterken en daar veel extra geld aan moet uitgeven. Zo ziet Spanje heel andere “uitdagingen” zei de Spaanse premier Pedro Sánchez voor de start van de EU-top, en volgens hem vinden ook andere zuidelijke landen dat. Ook over hoe die investeringen moeten worden gefinancierd is geen eensgezindheid. De kans is klein dat de huidige (financierings)voorstellen van voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen sneuvelen, maar het zet de eensgezindheid en slagkracht wel onder druk.

De Baltische lidstaten vinden dat EU-landen die nog geen 2 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) aan defensie besteden, eerst maar eens “hun huiswerk moeten doen”, zei de Letse premier Evika Siliņa. Letland besteedt 3,65 procent van het bbp aan defensie, zei ze. Zij steunt het voorstel van Von der Leyen om 800 miljard euro te investeren in defensie, via versoepeling van de EU-begrotingsregels (650 miljard) en leningen van de Commissie aan de lidstaten (150 miljard).

Letland staat open voor aanvullende financieringsmogelijkheden, voegde ze daaraan toe. Ook Litouwen wil meer, zei president Gitanas Nausėda. Het land wil zijn defensie-uitgaven geleidelijk opschroeven naar 5 tot 6 procent van het bbp. De financieringsvoorstellen van Von der Leyen noemt hij een “goede start” die zijn land helpen, maar hij vindt dat later moet worden gekeken naar een mix van leningen en giften.

Permanente bedreiging

Nederland is tegen gezamenlijke leningen.

Ook Finland staat positief tegenover de defensieplannen van de Commissievoorzitter, waarin staat dat de EU in 2030 is herbewapend, voldoende capaciteit heeft om tegenstanders af te schrikken en een goed lopende defensie-industrie heeft. “Je ziet dat de EU geleerd heeft van de oorlog in Oekraïne”, zei premier Petteri Orpo. “Rusland is en blijft een permanente bedreiging voor de EU en Europa. We bouwen eindelijk aan een sterke defensie.”

Spanje vindt het allemaal niets. Premier Sánchez vindt het al verschrikkelijk dat er over de herwapening wordt gesproken. “De EU is een politiek project van soft power.” Bovenal zien hij en andere zuidelijke landen andere veiligheidsproblemen dan landen “op de oostelijke flank” waarvoor oplossingen moet worden gevonden. “We moeten onze grenscontroles versterken en we moeten onze strijd tegen terrorisme en cyberaanvallen opvoeren.”

Ter Horst Transport versterkt vloot met twee IVECO S-Way’s

Ter Horst Transport, een familiebedrijf uit de regio, heeft zijn vloot uitgebreid met twee gloednieuwe IVECO S-Way trucks. Het bedrijf, geleid door vader André en zoon Rick, beschikt over tien vrachtwagens en is gespecialiseerd in gevarieerd transport. Dagelijks leggen de trucks tot een straal van 600 kilometer af rondom ‘s-Heerenberg, waarbij meerdere stops en trailerwissels per dag eerder regel dan uitzondering zijn.

Flexibiliteit en betrouwbaarheid voorop

Ter Horst Transport bedient zes vaste opdrachtgevers, maar speelt daarnaast flexibel in op ad-hoc ritten. De planning is vaak voor 50% gevuld aan het begin van de week, de overige ritten worden gaandeweg ingepland. Dit vraagt om een wagenpark dat altijd inzetbaar is. Ook wordt er strikt toegezien op de rijtijden van de chauffeurs.

Elke truck heeft een vaste chauffeur en rijdt jaarlijks tussen de 70.000 en 115.000 kilometer. Naast nationaal en kort internationaal transport heeft het bedrijf ook één vrachtwagen die lange internationale ritten rijdt. De overige trucks keren in principe dagelijks terug naar de standplaats, hoewel incidentele overnachtingen voorkomen.

IVECO: een bewuste keuze

Voor het eerst heeft Ter Horst Transport gekozen voor IVECO. Een belangrijke reden hiervoor was de nabijheid van een betrouwbaar dealermerk. Na een uitgebreide kennismaking met de IVECO S-Way demo op Truckstar waren André en Rick overtuigd. De trucks voldoen aan alle eisen: ze zijn comfortabel, efficiënt en zien er modern uit.

De IVECO’s van ter Horst zijn uitgerust met een 500 pk sterke motor en een lage eindoverbrenging, wat zorgt voor optimaal rijcomfort en minder schakelmomenten. De cabines zijn volledig ingericht voor internationale ritten, met voorzieningen zoals een bed, standairco, standkachel, koelkast en magnetron. Alles wat de chauffeur nodig heeft, is aanwezig.

Een unieke uitstraling

Ter Horst Transport staat bekend om zijn herkenbare uitstraling en is een van de weinige bedrijven die het IVECO-logo aan de voorkant van de trucks heeft verwijderd. Dit is gedaan om het eigen bedrijfslogo beter tot zijn recht te laten komen. Het ontwerp van de nieuwe IVECO trucks komt uit de creatieve koker van Rick. Dat de nieuwe aanwinsten indruk maken, blijkt wel uit een recent compliment: “Jullie hebben mooie Scania’s, maar de IVECO’s zijn nog mooier!”

Brandstofbesparing en slimme monitoring

Een van de doorslaggevende factoren bij de keuze voor IVECO was de brandstofefficiëntie. Volgens de laatste ontwikkelingen van IVECO biedt de nieuwste IVECO S-Way een besparing van 10,54 procent op de brandstof, wat een aanzienlijke impact heeft op de operationele kosten. Daarnaast maakt ter Horst gebruik van IVECO-ON, een systeem dat de voertuigen monitort en helpt om stilstand zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoewel elektrisch rijden een optie zou kunnen zijn voor de toekomst, loopt ter Horst tegen infrastructuurbeperkingen aan. Door overbelasting van het stroomnet is het plaatsen van laadpalen momenteel niet mogelijk. Om toch zo duurzaam mogelijk te opereren, is gekozen voor de nieuwste IVECO-modellen met alle beschikbare opties om brandstofverbruik te minimaliseren.

Met de toevoeging van de IVECO S-Way blijft Ter Horst Transport investeren in betrouwbaarheid en efficiëntie. De combinatie van flexibiliteit, een sterke servicegerichtheid en een modern wagenpark zorgt ervoor dat klanten altijd op het familiebedrijf kunnen rekenen.

Rotterdamse raad verdeeld over groeiplan luchthaven

ROTTERDAM – In de Rotterdamse raad is grote verdeeldheid over een groeiplan voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De luchthaven wil graag ruim 1 miljoen extra passagiers per jaar gaan vervoeren. “Goed voor de economie” stellen twee coalitiepartijen. De oppositie is tegen. “De belangen van omwonenden, van wie velen hebben geklaagd over overlast en vervuiling, worden opnieuw genegeerd”, aldus negen fracties die tegen groei zijn.

Volgens de tegenstanders is groei van het aantal passagiers “volstrekt onhaalbaar binnen de huidige geluidsruimte. Grotere toestellen produceren nu eenmaal meer geluid. De bestaande wet- en regelgeving laten geen groei toe en het college heeft zich eerder uitgesproken tegen groei. Als de luchthaven nu toch ineens ruimte krijgt om te groeien, getuigt dat van onbehoorlijk bestuur vanuit de gemeente”, aldus de oppositie. Ook komen veel woningbouwplannen in en rond Rotterdam door de ligging van de luchthaven in de knel.

Volgens de coalitiepartijen VVD en Leefbaar Rotterdam leidt de groei van het aantal reizigers op RTHA niet automatisch tot meer hinder en vervuiling. “Dat komt door het gebruik van grotere en schonere toestellen en het weren van luidruchtige vliegtuigen”, stellen ze.

Een meerderheid van de Rotterdamse bevolking is voor het openhouden van de luchthaven. In 2023 gaven zes op de tien ondervraagden aan behoefte te hebben aan een luchthaven in de buurt.

Binnen de coalitie, bestaande uit Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en DENK, is verdeeldheid over de plannen. Volgens D66 gaan de plannen van RTHA in tegen het voornemen van de gemeente om de luchthaven niet te laten groeien, overlast, te beperken en ruimte te geven aan woningbouw in de buurt van het vliegveld. Verantwoordelijk wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (Mobiliteit) viel D66 bij. “We gaan onze zienswijze over de luchthaven niet wijzigen”, zo beloofde hij.

RTHA, dat dit jaar verwacht 2,3 miljoen passagiers te verwerken, bestrijdt dat het gaat om een groei van 1 miljoen passagiers. Volgens een woordvoerder streeft de luchthaven naar een geleidelijke toename van maximaal een half miljoen mensen tot 2,8 miljoen per jaar in 2035, waarbij het niet vaststaat of dat aantal zal worden bereikt. “Groei moet worden bereikt met grotere toestellen, zonder toename van het aantal vliegbewegingen of geluidsbelasting “, aldus de zegsvrouw.

Nederlandse vrachtwagen doelwit van ladingdiefstal langs Duitse snelweg

Foto: Duitse Politie

ERFURT – Op de Duitse snelwegen in Thüringen hebben onbekenden opnieuw toegeslagen en diverse vrachtwagens opengesneden, waaronder een Nederlandse vrachtwagen. Dit meldt de Autobahnpolizei Thüringen.

Op 18 maart meldde de chauffeur van een Nederlandse vrachtwagencombinatie dat zijn voertuig doelwit was geworden van ladingdiefstal. De vrachtwagen stond geparkeerd op de parkeerplaats Willrodaer Forst langs de snelweg A4 in de richting van Frankfurt. Toen de chauffeur in de ochtend wilde vertrekken, ontdekte hij dat de verzegeling verbroken was en de laadklep geopend. In totaal werden 11 dozen kauwgom gestolen, met een waarde van circa 4400 euro.

Ook elders sloegen dieven toe: Op parkeerplaats Kuhberg aan de A9 richting Berlijn werden tussen 18 maart 17.30 uur en 19 maart 07.00 uur acht dozen kleding met een waarde van circa 400 euro uit een vrachtwagen gestolen, nadat de daders eerst inspectiesnedes in het dekzeil hadden gemaakt.

Daarnaast werden afgelopen nacht voor de derde keer op rij vijf vrachtwagens aangevallen op parkeerplaats Eisenach aan de A4 richting Dresden. Bij vier voertuigen sneden de daders het dekzeil open. Bij één vrachtwagen werden dozen met schoenen geopend, maar uiteindelijk werd er niets gestolen.

Van de daders ontbreekt elk spoor. De politie onderzoekt nog of het om dezelfde daders gaat en of de verschillende incidenten met elkaar verbonden zijn.

De politie roept getuigen op om zich te melden met informatie of verdachte situaties.

Unilever verkoopt De Vegetarische Slager aan concurrent Vivera

ROTTERDAM – Levensmiddelenconcern Unilever verkoopt De Vegetarische Slager aan concurrent Vivera. Het Britse Sky News maakte al eerder bekend dat Unilever het dochtermerk voor vleesvervangers van de hand wilde doen. Nu meldt het concern een bod te hebben ontvangen van Vivera, dat ook vleesvervangers maakt. Financiële details van de verkoop werden niet gemeld.

Unilever kocht De Vegetarische Slager in 2018 van oprichter Jaap Korteweg om zijn positie in levensmiddelen voor vegetariërs te versterken. Korteweg richtte het bedrijf in 2007 op om vleesvervangers tot de standaard te verheffen en de bio-industrie overbodig te maken. Inmiddels zijn de producten op 55 markten wereldwijd te koop, volgens Unilever.

Unilever heeft de afgelopen tijd meerdere merken verkocht omdat het concern zich meer wil richten op zijn belangrijkste merken, zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. Zo maakte het concern in december bekend Unox en Zwan aan vleesproductenmaker Zwanenberg Food Group te verkopen. Ook Conimex is verkocht.

Toeleveringsketen

Het concern verkoopt De Vegetarische Slager omdat de gekoelde en diepvriesproducten een andere toeleveringsketen en inkoopmodel vereisen dan de rest van zijn voedingsmiddelen. Ook de technieken, het onderzoek en de ontwikkeling van de producten verschillen te veel.

Heiko Schipper, hoofd van de voedingsdivisie van Unilever, stelt dat De Vegetarische Slager sinds de aankoop in 2018 flink is gegroeid. “Ik geloof dat De Vegetarische Slager klaarstaat voor nog meer succes onder de nieuwe eigenaar die zich toelegt op plantaardige vleesvervangers. Deze gerichte expertise zal het merk ondersteunen bij zijn ambitieuze doel om de grootste slager ter wereld te worden.” De verkoop is naar verwachting in het derde kwartaal afgerond.

Vivera

Het Nederlandse Vivera is naar eigen zeggen een van de grootste producenten van vleesvervangers in Europa. Het bedrijf heeft productielocaties in de Overijsselse plaatsen Holten, Rijssen en Vriezenveen. Vivera denkt dat het er samen met De Vegetarische Slager voor kan zorgen dat vleesvervangers normaler worden en aantrekkelijker voor mensen die minder vlees willen eten.

EU stelt importheffingen tegen VS twee weken uit

BRUSSEL – De Europese Unie stelt importheffingen op Amerikaanse producten twee weken uit tot medio april. Aanvankelijk zouden ze begin april van kracht worden, als vergelding voor Amerikaanse heffingen op Europees aluminium en staal. De extra tijd biedt meer ruimte voor onderhandelingen over handel met de Verenigde Staten, meldde een woordvoerder van de Europese Commissie donderdag.

Het uitstel van de tegenheffingen geeft lidstaten ook de mogelijkheid om nog eens goed te kijken op welke producten uit de VS de EU een extra belasting aan de grens wil heffen, vertelde Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) het Europees Parlement.

De Amerikaanse president Donald Trump stelde vorige week importheffingen in van 25 procent op staal en aluminium uit tal van landen, waaronder lidstaten van de EU. Daarop kondigde Brussel tegenheffingen aan op onder andere Amerikaanse whiskey, jeans en motorfietsen die vanaf 1 april zouden moeten gelden. Het ging om producten uit een lijst die de EU eerder opstelde voor vergeldingsmaatregelen na metaalheffingen die Trump tijdens zijn eerste presidentstermijn invoerde.

Door het uitstel zouden ook de eerste en tweede golf aan Europese heffingen op Amerikaanse waren samenvallen. Het is nog niet duidelijk op welke producten de EU invoerheffingen wil invoeren bij die tweede reeks aan tegenmaatregelen.

Trump dreigde na de aankondiging van Europese vergeldingsheffingen alcoholische dranken uit de EU veel duurder te maken voor de Amerikaanse markt. Wijn, champagne of bijvoorbeeld sterkedrank uit EU-lidstaten zouden te maken krijgen met een invoerheffing van 200 procent als Brussel de heffing op Amerikaanse whiskey niet zou intrekken.

De Franse premier François Bayrou zei zondag dat er nog mogelijkheden zijn om die drankheffing te ontlopen. Hij noemde de Europese heffing op whiskey uit de VS “waarschijnlijk een onhandigheid”. Premier Giorgia Meloni van Italië, net als Frankrijk een grote wijnexporteur, waarschuwde voor een escalatie van het handelsconflict met de VS.

Tegelijkertijd nadert 2 april, de dag waarop Trump “wederkerige” heffingen wil aankondigen. De VS leggen andere landen dan vergelijkbare importbelastingen op die zij hanteren voor Amerikaanse goederen, is het idee.

Softwareondernemer Lageman ziet af van overname Go Ahead Eagles

DEVENTER – Softwareondernemer John Lageman wordt toch niet de nieuwe eigenaar van bekerfinalist Go Ahead Eagles. “Tijdens dit traject heb ik geconstateerd dat mijn visie op de financiële koers van de club niet volledig aansluit bij de zienswijze van de directie”, licht Lageman toe via de club uit Deventer. Daardoor blijft Go Ahead voor 90 procent in handen van de familie Vierhouten, voormalig voorzitter Hans de Vroome houdt 10 procent van de aandelen.

“Met pijn in mijn hart heb ik deze beslissing moeten nemen. Ik heb veel waardering voor de inzet en betrokkenheid van alle partijen, maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het beter is om deze stap niet te zetten. Ik blijf de club als sponsor en supporter nauwlettend volgen en wens de directie, personeel, staf, de spelers en de supporters het allerbeste toe”, stelt Lageman op de website van Go Ahead.

“Zowel de familie Vierhouten als Hans de Vroome heeft begrip voor de keuze van John Lageman”, zegt de nummer 7 van de Eredivisie. Voetbalbond KNVB schreef volgens Go Ahead “een positief rapport in het kader van goedkeuring” voor de overname door Lageman.

×