Clicky

vrijdag 16 mei 2025 - 17:48 uur
Home Blog Pagina 254

NBC: Musk, Zuckerberg en Bezos naar inauguratie Trump

WASHINGTON – Elon Musk, Mark Zuckerberg en Jeff Bezos zijn volgende week bij de inauguratie van Donald Trump, bericht NBC.

De Amerikaanse nieuwszender meldt op basis van een ingewijde dat de techondernemers prominente zitplaatsen krijgen.

De benoeming van de nieuwe Amerikaanse president vindt op 20 januari plaats in Washington, bij het parlementsgebouw. Trump wordt dan geïnaugureerd zodra J.D. Vance de eed heeft afgelegd en vicepresident is geworden. Trump houdt tijdens de ceremonie zijn eerste toespraak van zijn tweede ambtstermijn.

Het is nog niet duidelijk wie allemaal bij de inauguratie aanwezig zullen zijn. Er zouden uitnodigingen zijn gestuurd naar onder anderen de Chinese president Xi Jinping, de Italiaanse premier Giorgia Meloni, de Hongaarse premier Viktor Orbán, de Argentijnse president Javier Milei, de Braziliaanse oud-president Jair Bolsonaro en de Britse politicus Nigel Farage.

Tussentijdse rijtoetsen vanaf april tijdelijk geschrapt

DEN HAAG – Tussentijdse rijtoetsen gaan vanaf april maximaal een jaar lang niet door. In een Tweede Kamerdebat over het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zag minister Barry Madlener (Infrastructuur) genoeg steun om dit plan door te zetten, meldt een woordvoerder. Het schrappen van de toetsen moet de wachttijden bij het CBR terugdringen.

Tijdens de coronacrisis konden honderdduizenden rijexamens niet doorgaan, waardoor een ‘stuwmeer’ aan wachtende leerlingen ontstond. Inmiddels is de achterstand deels weggewerkt, maar op sommige plekken is de wachttijd nog steeds vijftien tot twintig weken, schreef Madlener vorige week in een brief aan de Kamer. Als de examinatoren een jaar lang geen tussentijdse toetsen hoeven af te nemen, biedt dat naar verwachting plek voor 75.000 extra rijexamens.

In het debat gingen stemmen op om de maatregel zo kort mogelijk te laten duren. Een “hard gelag”, zei Hester Veltman (VVD) over het schrappen van de toetsen. Ze diende samen met Olger van Dijk (NSC) een motie in waarin ze vraagt om de toetsen uiterlijk 1 juli weer in te voeren op plekken waar de wachttijden kort genoeg zijn. Het doel is een wachttijd van zeven weken.

Het CBR omschrijft een tussentijdse toets als “een soort proefexamen”. Leerlingen kunnen wennen aan de examensituatie en krijgen achteraf tips van de examinator. Als ze bijzondere verrichtingen zoals inparkeren goed genoeg uitvoeren, hoeven ze die niet meer op het echte praktijkexamen te doen.

Verenigde Naties: Panamakanaal blijft van Panama

LONDEN – De Internationale Maritieme Organisatie (IMO), het VN-agentschap dat zich met scheepvaart bezighoudt, zegt dat het Panamakanaal van Panama blijft. De reactie volgt op uitspraken van de aanstaande Amerikaanse president Donald Trump. Die wil het kanaal weer onder Amerikaanse controle hebben en sluit militaire druk voor dit doel niet uit.

“Voor mij is het heel duidelijk en geen onderwerp van grote discussie, want de verdragen werden in 1977 ondertekend. Het kanaal ging over in handen van Panama, dat deze vitale waterweg blijft beheren en dat zal ook zo blijven”, aldus secretaris-generaal Arsenio Dominguez van de IMO.

De regering in Panama zei onlangs dat de soevereiniteit van het Panamakanaal niet onderhandelbaar is.

Het kanaal tussen de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan werd begin vorige eeuw gegraven door de Verenigde Staten. De Amerikanen hadden de controle over het kanaal en het omliggende gebied, maar in 1977 werden afspraken gemaakt over het overdragen van de controle aan Panama.

Het beheer van het Panamakanaal ligt sinds 1999 bij de Panamese autoriteiten. Volgens Trump vragen die te veel geld voor de doorvaart.

Wilders wil niet praten over extra geld voor Oekraïne

DEN HAAG – De coalitiepartijen praten de komende maanden over de voorjaarsnota waarmee de begroting van dit jaar kan worden aangepast. Een makkelijke discussie wordt dat niet, bleek uit de woorden van de vier leiders van de coalitiepartijen op de eerste Kamerdag van het nieuwe jaar. Oekraïne kan daarvan de dupe worden.

De leider van de grootste partij maakte zijn prioriteiten duidelijk. “De discussie moet niet gaan over extra geld voor klimaatdoelen of Oekraïne”, zei Geert Wilders (PVV). Hij vindt dat mensen meer geld in hun portemonnee moeten overhouden, nu de inflatie hoog is door onder meer huurstijgingen en hoge energieprijzen.

Dilan Yeşilgöz (VVD) herhaalde dat zij de “hardwerkende Nederlander” beter wil belonen, maar wees er tegelijk op dat het kabinet miljarden in lastenverlichting voor de burger stopt. De partij wil kijken waar de overheid minder geld kan uitgeven. Ze is tegen verhoging van belastingen om plannen te betalen.

Tegenvallers

Het kabinet moet in de voorjaarsnota geld vinden voor een aantal zaken. Er moet geld worden gevonden voor alternatieven voor de onderwijsbezuinigingen en de geschrapte hogere btw voor cultuur, sport en boeken. Maar er zijn ook tegenvallers. Omdat klimaatdoelen niet worden gehaald, zijn extra maatregelen nodig.

De kleinste coalitiepartner BBB gaf eerder al aan “op basis van modellen het land niet kapot te willen bezuinigen”. En Pieter Omtzigt van NSC wil eerst een “goed inzicht in de staatsfinanciën” voor hij gaat praten. Hij ziet hiaten in de economische modellen waarop de overheid haar financiën baseert. Hij wil in elk geval niet dat de armoede toeneemt of dat de koopkracht achteruitgaat.

Partijen van links tot rechts maken zich zorgen over de portemonnee van Nederlanders, vooral omdat de prijzen blijven stijgen. De Kamer wil binnenkort in debat met het kabinet over de inflatie en het effect op de koopkracht van mensen.

TU Eindhoven stelt tentamens week uit na cyberaanval

EINDHOVEN – De TU Eindhoven stelt tentamens die volgende week op de agenda stonden een week uit na de cyberaanval van afgelopen weekend. De universiteit stelt verder dat een oplossing voor de netwerkproblemen “in zicht” is. “De komende dagen worden naar verwachting stapsgewijs delen van het netwerk weer in de lucht gebracht, waarmee systemen weer beschikbaar komen.”

De verwachting is nu dat maandag weer voldoende systemen beschikbaar zijn voor veel werkzaamheden. “Het besluit geeft studenten en docenten helderheid en voldoende tijd om de tentamens voor te bereiden en opdrachten tijdig af te ronden”, motiveert de universiteit het uitstel van de tentamens.

Wie de digitale aanval heeft gepleegd en met welke bedoeling, is nog onbekend. Toen ICT’ers van de universiteit de aanval zaterdagavond hadden ontdekt, hebben ze uit voorzorg het netwerk uit de lucht gehaald. Daardoor konden studenten en medewerkers geen gebruik meer maken van belangrijke zaken als hun mail, wifi, de onlineleeromgeving Canvas en Microsoft Teams. Veel werk aan de TU kwam daardoor stil te liggen.

Wifi

In een verklaring houdt het crisisteam dat zich bezighoudt met de gevolgen een slag om de arm. “Hoewel de TU/e voldoende vertrouwen heeft in de voortgang van de aanpak van de cyberaanval en het weer in de lucht krijgen van het netwerk, is een opstart nooit risicoloos en kunnen er nog tegenvallers optreden.” Studenten krijgen het advies de website de komende dagen in de gaten te houden voor de laatste ontwikkelingen.

Op de campus in Eindhoven is dinsdag wel weer wifi beschikbaar. “Het zal naar verwachting nog weken duren voordat alle functionaliteit volledig is hersteld”, voegt de TU eraan toe. De universiteit laat ook een extern onderzoek doen naar de cyberaanval. Dat is gebruikelijk in dit soort gevallen.

Steun

Vicevoorzitter van het universiteitsbestuur Patrick Groothuis benadrukt dat “veiligheid en zorgvuldigheid” vooropstaan bij het herstarten van systemen. Hij zegt veel steun te ervaren van andere bedrijven en instellingen in de regio Eindhoven, en ook vanuit politiek Den Haag. Groothuis spreekt van een “uitzonderlijke situatie”, die volgens hem een “enorme impact” heeft op de universiteit.

De TU wil de opgelopen achterstanden in het volgende kwartaal inlopen. Die periode wordt daarom iets “ingedikt”, zegt de vicevoorzitter.

Vader cel in voor doden 10 weken oude baby

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 27-jarige man uit Beuningen tot een celstraf van 12 jaar voor het zwaar mishandelen en het doden van zijn tien weken oude baby. Daarbij is hij schuldig aan de mishandeling van zijn partner.

Naast de celstraf legt de rechtbank aan de man een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel op. Verder veroordeelt de rechtbank zowel de man als de 29-jarige moeder van de baby voor het in een hulpeloze toestand achterlaten van hun kind. De moeder krijgt een geheel voorwaardelijke gevangenisstraf van 12 maanden.

De baby werd op 1 november 2022 met ernstige verwondingen opgenomen in het Radboudumc in Nijmegen. Daar overleed het jongetje van tien weken oud de volgende dag. Bij nader onderzoek bleek dat sprake was van een niet-natuurlijke dood. De baby had zeventien botbreuken en blauwe plekken verspreid over zijn lichaam.

Drie verschillende deskundigen onderzochten de verwondingen van de baby. Op basis van hun onderzoek stelt de rechtbank vast dat de baby overleed aan ernstig schedelhersenletsel. Voor het ontstaan van dit letsel moet heftig geweld op het hoofd van de baby zijn toegepast. Dit moet volgens de deskundigen zijn gebeurd op 1 november 2022, omdat het geweld zo fors moet zijn geweest dat dit direct ernstige klachten moet hebben gegeven. Een baby van enkele weken oud kan deze verwondingen niet bij zichzelf hebben veroorzaakt.

De vader van de baby was die dag vanaf ongeveer 07:15 uur alleen met de baby. Hij verklaarde dat er die dag niets is gebeurd met zijn zoon en dat er verder niemand in de woning was. Toen de baby niet reageerde en slap aanvoelde, zou hij zijn kind alleen een paar keer licht met hebben geschud. De deskundigen concluderen dat er geen andere medische oorzaak voor het overlijden van de baby is. Dit alles brengt de rechtbank tot de conclusie dat de vader het fatale schedelhersenletsel bij de baby heeft toegebracht. De rechtbank vindt doodslag bewezen.

Over de botbreuken stellen de deskundigen vast dat deze zijn ontstaan op ten minste drie verschillende momenten. Er waren oudere breuken bij en daarnaast nog meer breuken van enkele dagen oud. Veel van deze breuken worden volgens de deskundigen vaker gezien en/of zijn waarschijnlijker bij toegebracht letsel dan bij letsel als gevolg van een ongeluk. De ouders verklaarden dat zij samen voor de baby zorgden.

De rechtbank constateert dat het dossier geen enkele aanwijzing bevat dat de moeder zich gewelddadig gedroeg tegenover haar zoon. Wel blijkt uit de berichten, mails en geluidsfragmenten in de telefoons van de ouders dat de vader zich agressief gedroeg. Zo zag de moeder op een bepaald moment blauwe plekken op het oog, het oor en de arm van de baby, nadat hij een dag alleen met zijn vader was geweest. Uit het onderzoek van de deskundigen en de berichten uit de telefoons concludeert de rechtbank dat de vader ook degene was die zijn baby op meerdere momenten zwaar heeft mishandeld.

De rechtbank leidt uit de berichten en mails in de telefoons van de ouders af dat de moeder op enig moment wist van de mishandelingen van haar zoon door haar partner. De rechtbank oordeelt dat zij haar baby vanaf dat moment niet meer alleen had mogen laten met zijn vader. Dit deed zij daarna nog wel op meerdere dagen. Door haar zoon niet uit deze onveilige situatie te halen, heeft zij hem in een hulpeloze toestand gelaten met uiteindelijk zijn dood tot gevolg. De baby was volledig afhankelijk van de zorg van zijn ouders. Van de vrouw mocht als moeder worden verwacht dat zij haar baby zou beschermen tegen het geweld door haar partner. Die bescherming bood zij hem niet.

Volgens de rechtbank is alleen de oplegging van een celstraf van lange duur gepast. De rechtbank volgt de eis van de officier van justitie en legt aan de vader een celstraf van 12 jaar op.

Bij de man kon geen psychische stoornis worden vastgesteld. Omdat er wel aanwijzingen zijn voor persoonlijkheidsproblematiek en de rechtbank de man niet onbehandeld wil laten terugkeren in de maatschappij, legt de rechtbank -naast de celstraf – een gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbenemende maatregel op. De maatregel gaat in na afloop van zijn celstraf als de officier van justitie dat tegen die tijd aan de rechtbank vraagt.

De maatregel kan opname in een kliniek inhouden, het meewerken aan gedragskundige behandeling en andere voorwaarden die na afloop van de gevangenisstraf noodzakelijk worden gevonden. De maatregel kan worden opgelegd voor 2 tot 5 jaar, maar kan vervolgens ook steeds weer worden verlengd.
Strafbepaling moeder

De rechtbank legt aan de moeder een geheel voorwaardelijke celstraf van 12 maanden op. Als bijzondere voorwaarden bij deze straf legt de rechtbank een ambulante behandeling op. Ook moet de vrouw contact onderhouden met de reclassering.

De vrouw haalde haar baby niet uit een levensgevaarlijke situatie. Dit ernstige delict rechtvaardigt zonder meer de oplegging van een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van langere duur. De rechtbank legt deze straf echter niet op, omdat zij inmiddels de zorg heeft over haar tweede zoon die zij met de vader kreeg. Deze zoon is nu anderhalf jaar oud. Hij zou enorm geraakt worden, in negatieve zin, als zijn moeder een gevangenisstraf zou moeten ondergaan.

Verder weegt de rechtbank zwaar mee dat de vrouw al enorm geraakt is door het verlies van haar zoon en dat zij verminderd toerekeningsvatbaar was in de tijd van het delict. Uit het psychologisch rapport dat over de moeder is opgemaakt, volgt dat er kwetsbaarheden in haar persoonlijkheid zijn. De psycholoog adviseert daarom om het delict in verminderde mate aan de vrouw toe te rekenen. De rechtbank volgt dit advies.

De vrouw heeft verder haar leven op de rit als het gaat om huisvesting en een vast inkomen. Ook is er hulpverlening. Die hulpverlening zou bij oplegging van een onvoorwaardelijke gevangenisstraf doorkruist kunnen worden. Wel vindt de rechtbank dat de vrouw behandeld moet worden, gezien de kwetsbaarheden in haar persoonlijkheid.

Tot slot moet de vader moet aan de oma van de baby (en de moeder van zijn partner) een schadevergoeding betalen van ruim 5.600 euro. Dit zijn de uitvaartkosten van haar kleinzoon.

Geen passend verjaardagscadeau voor Mitchel van den Brink

Foto: MMPhoto

HARADH – Mitchel van den Brink heeft zichzelf vandaag niet kunnen trakteren op een passend verjaardagscadeautje. De equipe van Eurol Rally Sport moest in de slotfase de etappezege uit handen geven.

De vandaag 23 jaar geworden rallyrijder uit Harskamp was goed op dreef in de negende etappe van de Dakar Rally. In het laatste deel van de etappe zag Mitchel de dagzege toch door de vingers glippen.

“Het was een hele snelle proef met weinig technische stukken. We hebben voornamelijk volgas gereden”, aldus Mitchel net na het einde van de klassementsproef over 357 kilometer. “We konden lekker knallen en hebben aangevallen om een gat te slaan met Loprais. Dat lukte aardig, maar in het laatste deel moesten we zoeken naar een waypoint. Dat was wel jammer, maar we verliezen 1 minuut en 29 seconden op Loprais dus dat valt goed mee”, aldus Mitchel, die met zijn Spaanse navigator en Moi Torrallardona en Edese monteur Jarno van de Pol nog bijna 5 minuten voorsprong heeft op Aleš Loprais.

Op alle meetpunten tot aan kilometer 260 was de jarige Job vandaag de snelste. De korte zoektocht in het laatste deel voorkwam een passend verjaardagscadeautje.

De komende dagen krijgt de strijd om de tweede plaats in het algemeen klassement een vervolg. De Eurol Rally Sport in de Iveco van MM Technology kijkt uit naar de resterende etappes in Saoedi-Arabië “Vanaf morgen komen de echte duinen. Daar kijken we naar uit en hebben er veel vertrouwen in”, aldus Mitchel voordat hij aan de verbindingsroute naar het bivak in Haradh begon.

‘De voorruit er compleet uitgetrapt’

Achter Loprais en Mitchel eindigden Zala, Macik en Soltys vandaag als derde, vierde en vijfde. Kees Koolen werd zesde en was bijna 10 minuten sneller dan Martin van den Brink, die als zevende over de streep kwam. De 54-jarige veteraan verloor wat tijd om het zicht vanuit de truck te verbeteren. “We zijn geëindigd zonder voorruit. Er zat een scheur in en door alle klappen en de hoge snelheden kwam de ruit naar binnen. We zijn gestopt en hebben de voorruit er compleet uitgetrapt. Dat kostte even tijd. Verder hadden we een lekke schokbreker. Ondanks dat zijn we zevende en dat is prima. Het was een snelle proef met toch wel gevaarlijke punten, maar we zijn binnen en daar gaat het om.”

Vader Martin ‘baalde’ meer van het feit dat zijn zoon geen maximale beloning kreeg op zijn verjaardag. “Het is jammer dat Mitchel tweede is geworden. Vorig jaar werd hij ook tweede op dag van zijn verjaardag, maar won hij wel de etappe daarna.”

Herhaalt de geschiedenis zich?

Morgen wordt duidelijk of de geschiedenis zich op die manier herhaalt. De etappe naar Shubaytah begint met een lange reis over de openbare weg naar de start van de proef. In totaal is de verbindingsroute 520 kilometer en wordt de deur naar het legendarische Empty Quarter geopend.

In de grootste woestijn van Saoedi-Arabië breekt het ‘speelkwartier voor de echte zandliefhebbers’ aan. De proef in de serieuze duinen telt 120 kilometer. Mitchel van den Brink wil daar zijn tweede plaats verdedigen en Martin doet mogelijk nog een aanval op de vijfde plaats in de algemene rangschikking. Mitchel geldt in dit terrein als een absolute expert. “Misschien wel de allerbeste die er is”, zo liet de ‘niet geheel onafhankelijke ervaringsdeskundige’ Martin van den Brink al eens eerder weten.

Rusland prijst ‘realistische’ opstelling van team Trump

MOSKOU – Rusland zegt bereid te zijn om vredesinitiatieven van Donald Trump te bestuderen als hij is aangetreden als Amerikaans president. Minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov noemde het op een persconferentie positief dat Trump en zijn team de “realiteit op het slagveld” steeds vaker durven te benoemen. Hij verwees daarmee onder meer naar uitspraken van Mike Waltz, die is voorgedragen om Nationaal Veiligheidsadviseur te worden.

Waltz noemde het afgelopen weekend “niet realistisch om iedere Rus van ieder stukje Oekraïens grondgebied te verwijderen”. De aankomende topadviseur zei dat Trump en de rest van de wereld die realiteit onder ogen zien en dat is volgens hem een goede zaak.

Trump zelf toonde zich onlangs begripvol over het Russische verzet tegen mogelijke NAVO-toetreding door Oekraïne. Dat is volgens hem al heel lang een rode lijn voor Rusland.

Rusland bezet ongeveer een vijfde van Oekraïne en beschouwt sommige regio’s inmiddels als eigen grondgebied. Minister Lavrov zei dat zijn land bereid is om te praten over veiligheidsgaranties voor “het land dat nu Oekraïne heet”. Rusland wil daar wel garanties voor terug dat het zelf niet wordt bedreigd aan de westelijke grenzen met Europa.

Een adviseur van president Vladimir Poetin, Nikolaj Patroesjev, zei ondertussen in een interview dat alleen de VS en Rusland betrokken moeten zijn bij onderhandelingen over Oekraïne. “Met Londen en Brussel hebben we niets te bespreken.”

RIVM: mogelijk honderden hepatitis A besmettingen door blauwe bes

BILTHOVEN – Het RIVM houdt rekening met honderden hepatitis A-besmettingen door de met het virus besmette blauwe bessen van supermarktketen Albert Heijn. Dat bevestigt een woordvoerder van het gezondheidsinstituut na berichtgeving van de NOS.

Twaalf mensen zijn zeker besmet met hepatitis A, twee van hen liggen in het ziekenhuis, bevestigt de woordvoerder na berichtgeving van NU.nl.

De woordvoerder legt uit dat er mogelijk honderden besmettingen zijn, omdat het sinds eind november speelt en de incubatietijd van het virus lang is. Zo kan het weken duren voordat de leverontsteking zich ontwikkelt. Veel mensen worden amper of niet ziek door hepatitis A, benadrukt de zegsman.

De met hepatitis A besmette blauwe bessen uit de diepvries van Albert Heijn waren afkomstig uit Polen met een minimale houdbaarheidsdatum van 14 april 2026. Ze zijn inmiddels uit het assortiment gehaald, samen met alle andere kilozakken die uit voorzorg uit het vriesvak zijn gehaald. Blauwe bessen die in een mix met ander fruit zitten, of in een doosje, zijn niet besmet.

EU beticht China van beleid tegen Europese medische apparatuur

BRUSSEL – China trekt fabrikanten van medische apparatuur uit eigen land voor, ten nadele van branchegenoten uit de Europese Unie. Dat stelt de Europese Commissie in een nieuw rapport. Het dagelijks bestuur van de EU beraadt zich nu op maatregelen tegen die vermeende oneerlijke behandeling.

Volgens het rapport, dat volgt op negen maanden onderzoek, zijn de regels voor openbare aanbestedingen voor medische apparatuur in China zo ingericht dat ze in het nadeel van Europese fabrikanten werken. Dat valt samen met een strategische koers die het Aziatische land sinds 2015 vaart om zelf meer producten te maken die van strategisch belang zouden zijn, schrijven onderzoekers in het rapport.

In 2022 werd een nieuwe wet van kracht die de EU de mogelijkheid geeft terug te slaan als Europese bedrijven nadeel ondervinden van oneerlijke aanbestedingsprocedures. De EU kan met dit zogeheten International Procurement Instrument de toegang tot aanbestedingen beperken voor fabrikanten uit landen die Europese bedrijven benadelen.

Importheffingen over en weer

De Commissie zegt het liefst in gesprek te blijven met de Chinese regering over een oplossing, maar nu ook zwaardere middelen te overwegen. Zo’n stap dreigt de handelsspanningen tussen Brussel en Beijing te vergroten. Nadat de EU hogere importheffingen invoerde voor elektrische auto’s uit China, zette dat land stappen voor vergelijkbare acties tegen varkensvlees en alcoholische drank uit Europa.

China is een belangrijke afzetmarkt voor Europese fabrikanten van medische hulpmiddelen, variërend van scanners tot implantaten of krukken. Onder andere het Nederlandse Philips behaalt er veel omzet. De totale Chinese markt voor medische technologie was drie jaar geleden ongeveer 135 miljard euro waard, berekende marktonderzoeker Merics.

DFDS lanceert nieuwe wekelijkse vrachtdienst tussen Spanje en Nederland

ROTTERDAM – DFDS introduceert eind mei een nieuwe wekelijkse vrachtdienst die de havens van Vilagarcía in Spanje en Rotterdam in Nederland met elkaar verbindt. Deze nieuwe route is ontworpen om te voldoen aan de behoeften van industriële klanten, logistieke dienstverleners en eigenaren van projectlading.

Partnerschap met Hydro

In combinatie met deze nieuwe dienst hebben DFDS en Hydro, een wereldwijd opererend aluminium- en energiebedrijf, een overeenkomst gesloten voor de wekelijkse verzending van aluminium. Dit partnerschap versterkt de toeleveringsketen van Hydro en biedt een efficiëntere logistieke oplossing.

Een concurrentieel alternatief voor wegtransport

Met de nieuwe route biedt DFDS een directe veerverbinding tussen Zuid- en Centraal-Europa, wat een aantrekkelijk alternatief vormt voor wegtransport binnen Europa. “Deze nieuwe route biedt aanzienlijke groeikansen en sluit naadloos aan bij onze focus op organische groei,” aldus Mathieu Girardin, hoofd van de Ferry Division bij DFDS. “Wij zijn verheugd om een sterk partnerschap met Hydro aan te gaan en hun toeleveringsketen te verbeteren met betere verbindingen tussen Noord-Europa en het Iberisch schiereiland.”

Hydro benadrukt logistieke voordelen

Hydro onderstreept het belang van logistieke optimalisatie voor de continuïteit van hun activiteiten. “Logistiek speelt een cruciale rol in het 24/7 draaiend houden van ons bedrijf,” zegt Gerd Aalborg Aas, Vice President en Head of Logistics bij Hydro Aluminium Metal. “Onze samenwerking met DFDS ondersteunt de verdere implementatie van onze roll-on-roll-off (RoRo) oplossing, die veiliger en efficiënter is dan traditionele methoden. Dit bespaart niet alleen kosten en uitstoot, maar garandeert ook tijdige leveringen aan onze klanten.”

Efficiëntere en duurzame oplossing

De RoRo-oplossing van DFDS maakt het mogelijk om aluminiumproducten direct op vrachtferry’s te laden, zonder het gebruik van kranen. Dit verkort de laadtijd met de helft, vermindert veiligheidsrisico’s en stelt schepen in staat om langzamer te varen zonder vertragingen. Dit leidt tot een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot.

Capaciteit en route-inzet

DFDS zal de route bedienen met de Belgia Seaways, een schip met een laadcapaciteit van 2.660 laadmeter. Hiermee biedt DFDS een efficiënte en duurzame vervoersoplossing die zowel de logistieke als milieutechnische voordelen voor haar klanten maximaliseert.

Dode en gewonde bij steekincident in Gelderse Vorden

VORDEN – De man die dinsdag in het Gelderse dorp Vorden is doodgestoken is een 38-jarige inwoner van Hengelo in Overijssel.

Bij de steekpartij die rond 11.00 uur plaatsvond aan de Larenseweg raakte een 46-jarige man uit Enschede gewond. Hij is verdachte en aangehouden, meldt de politie.

De politie zegt te onderzoeken wat er precies is voorgevallen en roept getuigen op zich te melden. Volgens regionale media werd de overleden persoon gevonden in een caravan op camping De Goldberg.

Afvalrecycler Renewi bestelt opnieuw 190 vrachtwagens bij DAF

EINDHOVEN – Renewi zet zijn jarenlange samenwerking met DAF Trucks voort met een nieuwe grote order van maar liefst 190 vrachtwagens, verdeeld over België en Nederland. De bestelling omvat diverse voertuigen, van haakarmen tot trucks voor bedrijfsafval. De vlootuitbreiding biedt gevarieerde oplossingen voor Renewi’s recyclingopdrachten.

Het internationale waste-to-product bedrijf plaatst intussen alweer de vierde order sinds men in 2018 is beginnen te tenderen.

Voor zijn activiteiten in België plaatste Renewi een order van 100 DAF XD-trucks en een aantal DAF XB-vrachtwagens. “De eerste voertuigen zijn intussen afgeleverd. Op nagenoeg alle DAF XD’s worden er camera’s geplaatst in plaats van de klassieke spiegels”, weet Koen Van Braeken, Key Account Manager DAF Trucks BeLux. Alle voertuigen worden geleverd via Truck Trading Limburg (TTL).

“Het gaat voornamelijk om voertuigen met een container haakarmsysteem, achterladers voor rolcontainers met een kraakperssysteem voor industriële afvalinzameling en voertuigen met gesloten laadkast en laadklep. Daarnaast zijn een aantal voertuigen met hydraulische laadkraan en haakarmsysteem voor het ledigen van ondergrondse (glas)containers en zijn er ook enkele voertuigen voorzien voor deur-aan-deur huisvuilophaling.”

Voor Nederland bestaat de order uit meer dan tachtig DAF-trucks waarvan het overgrote deel XD’s en een klein aantal XB’s. “De XD’s worden allemaal uitgerust met camera’s voor een beter chauffeurs comfort en verhoogde veiligheid”, zegt Gert-Jan Verbruggen, Fleet Sales Manager bij DAF Nederland.

“De order bestaat voor het merendeel uit achterladers voor rolcontainers met een kraakperssysteem en voertuigen met een container haakarmsysteem. De specifieke werkzaamheden voor de opbouw worden uitgevoerd door verschillende DAF-dealers”, aldus Verbruggen.

Erik Declercq, Fleetmanager bij Renewi België, verduidelijkt waarom de afvalrecycler voor DAF opteert als hofleverancier voor zijn vloot en dat door middel van een jarenlange samenwerking.

“Naast de lage Total Cost of Ownership en de technologische vernieuwingen van de trucks waarbij er ook veel aandacht gaat naar het veiligheidsaspect blijft ook de opbouwvriendelijkheid van de chassis doorslaggevend.”

Ook DAF maakt overigens gebruik van de diensten van Renewi en dit voor het duurzaam scheiden van afvalstromen afkomstig uit de productie.

OM eist gevangenisstraf van 18 maanden tegen Peter Gillis

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) eist een gevangenisstraf van achttien maanden, waarvan zes voorwaardelijk, tegen vastgoedondernemer en realityster Peter Gillis voor onder meer het jarenlang plegen van belastingfraude.

De 62-jarige Gillis wordt niet alleen verdacht van belastingfraude, maar ook van het onjuist voeren en bewaren van administratie, het verstrekken van onjuiste gegevens aan de Belastingdienst en het niet tijdig doen van belastingaangifte.

Het OM stelt onder meer dat op vakantieparken van Gillis huisjes zijn verhuurd zonder dat dat in de administratie werd opgenomen. De huurders moesten volgens het OM contant betalen, waardoor een groot deel van de omzet buiten de boeken zou zijn gebleven. Ook eist het OM een bestuursverbod van twee jaar voor Gillis.

Gillis is dinsdag zelf aanwezig in de rechtbank in Den Bosch. Maandag zei Gillis nog voor de camera van RTL Boulevard de rechtszaak met vertrouwen tegemoet te zien. “Ik sta er positief in”, zei hij.

De belastingfraudezaak is niet de enige zaak die loopt tegen Gillis. Zijn ex-vriendin Nicol Kremers beschuldigde hem van mishandeling.

Amazon bestelt meer dan 200 Mercedes-Benz eActros 600 elektrische trucks

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MÜNCHEN/LONDEN – Amazon heeft een recordbestelling geplaatst van meer dan 200 volledig elektrische zware vrachtwagens en heeft daarbij gekozen voor de Mercedes-Benz eActros 600, het vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks. Dit is niet alleen de grootste bestelling van elektrische vrachtwagens in de geschiedenis van Amazon, maar ook in die van de truckfabrikant.

De elektrische trucks zullen worden ingezet op de drukke routes binnen Amazon’s “middle-mile” netwerk. Deze routes verbinden de fulfilmentcentra, sorteercentra en bezorgstations van Amazon. In totaal zullen meer dan 140 trucks in het Verenigd Koninkrijk worden ingezet en ruim 50 in Duitsland. Samen zullen deze emissievrije voertuigen naar verwachting meer dan 350 miljoen pakketten vervoeren zonder uitlaatemissies.

Voorafgaand aan deze bestelling heeft Amazon een prototype van de eActros 600 getest in een van haar logistieke centra in Duitsland.

Gamechanger voor duurzaam transport

Karin Rådström, bestuursvoorzitter van Daimler Truck AG, benadrukt: “We zijn zeer verheugd dat Amazon, een pionier in de transitie naar alternatieve aandrijvingen, heeft gekozen voor de eActros 600, een gamechanger voor duurzaam transport.”

Stina Fagerman, hoofd Marketing, Verkoop en Services van Mercedes-Benz Trucks, voegt hieraan toe: “Amazon is een belangrijke klant op onze weg naar CO2-neutraal transport. De tests met het prototype hebben waardevolle inzichten opgeleverd, en we zijn dan ook trots op deze grote order.”

Andreas Marschner, Vice President van Worldwide Operations Sustainability bij Amazon, stelt: “Deze bestelling van meer dan 200 eActros 600-trucks onderstreept ons leiderschap in het elektrificeren van ons transportnetwerk in Europa. Het is de grootste elektrische vrachtwagenbestelling van Amazon wereldwijd en een belangrijke stap richting onze klimaatdoelstelling om tegen 2040 netto nul uitstoot te bereiken.”

Over de eActros 600

De eActros 600, uitgerust met een batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur, biedt een actieradius van 500 kilometer onder realistische omstandigheden en met een bruto combinatiemassa van 40 ton. Met tussentijds laden tijdens de wettelijke pauzes kan de elektrische truck zelfs meer dan 1.000 kilometer per dag afleggen.

Naast zijn prestaties valt de eActros 600 op door zijn minimalistische, aerodynamische ontwerp. De truck is ontworpen om een winstgevende en duurzame oplossing te bieden voor langeafstandsvervoer, inclusief voertuigtechnologie, advies, laadoplossingen en diensten onder het nieuwe merk TruckCharge.

De eActros 600 heeft zijn capaciteiten al bewezen tijdens praktijktests en de “eActros 600 European Testing Tour 2024”, waarbij een afstand van 15.000 kilometer door 22 landen werd afgelegd. Bovendien werd de truck verkozen tot “International Truck of the Year 2025”, de meest prestigieuze prijs binnen de industrie.

Sinds eind 2024 is de eActros 600 in serieproductie in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth am Rhein. Deze innovatieve vrachtwagen belooft de toekomst van duurzaam transport te veranderen en dieseltrucks in het langeafstandssegment op termijn te vervangen.

×