Clicky

woensdag 21 mei 2025 - 17:46 uur
Home Blog Pagina 252

Beladen container en trailer gestolen in Belgische Beringen

BERINGEN – Afgelopen weekend, tussen 17 en 19 januari 2025, is in Beringen (België) een beladen 40 ft container met nummer TGHU9447912 en bijbehorende trailer met kenteken Q-AGG-666 gestolen.

De container stond op de trailer, waarbij de trekker/truck van de vervoerder op professionele wijze werd gestart en weggehaald. Vervolgens is de container en trailer met een andere trekker meegenomen.

De betrokken container en trailer zijn zichtbaar op de bijgevoegde foto.

Wie de container en/of trailer ziet, wordt dringend verzocht contact op te nemen met Rens de Visser van Barbuss KVDS via telefoonnummer +32 487 38 69 97.

De zaak wordt verder onderzocht.

‘Bouwdip’ zichtbaar: 82.000 woningen erbij in 2024

DEN HAAG – Vorig jaar zijn er ongeveer 82.000 woningen bijgekomen, door nieuwbouw of de verbouw van andere gebouwen. Dat aantal ligt niet alleen lager dan in de zes jaar ervoor, maar is ook nog ver weg van het doel van 100.000 nieuwe woningen per jaar. Toch is “de dip in de woningbouw iets kleiner dan werd verwacht”, zo valt te lezen in de Staat van de Volkshuisvesting van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. “Maar het bouwtempo moet verder omhoog.”

De bouwdip is vooral het gevolg van de hoge rente en de stijgende kosten van onder meer bouwmaterialen. De verwachting is dat er ook dit jaar te weinig woningen bijkomen, pas in 2027 zal het aantal naar 100.000 woningen stijgen. Een productie van 100.000 woningen per jaar is van belang om de wooncrisis te lijf te gaan en is bovendien een afspraak in het akkoord van de regeringscoalitie.

“Het woningtekort blijft hoog. Maatregelen die we nu inzetten, werpen op zijn vroegst over enkele jaren hun vruchten af”, verklaarde woonminister Mona Keijzer. Zij richt zich vooral op “het wegnemen van belemmeringen voor nieuwbouw, zoals stapeling van lokale regels en procedures”.

Een mogelijk ingrijpende tegenslag is de uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar. Als een bedrijf met een nieuw project – of bijvoorbeeld een uitbreiding – stikstof gaat uitstoten, moet daar opnieuw een vergunning voor worden aangevraagd. Ook als de stikstofruimte eigenlijk al vergund was. De uitspraak is een nieuwe kopzorg voor het kabinet.

Donderdag debatteert de Kamer met Keijzer over volkshuisvesting, waarbij de gevolgen van de Raad van State-uitspraak ook uitgebreid aan de orde zullen komen.

Houthi’s beperken aanvallen op scheepvaart Rode Zee

SANAA – De Jemenitische Houthi’s hebben besloten hun aanvallen op schepen op de Rode Zee te beperken. De beweging beschoot regelmatig schepen die banden hadden met Israël, de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk om Hamas te steunen in de oorlog in de Gazastrook. Nu zondag het staakt-het-vuren tussen Hamas en Israël is ingegaan, beperken de Houthi-rebellen de aanvallen.

De Houthi’s waarschuwen dat ze de aanvallen direct weer hervatten als de Amerikanen, Britten of Israëliërs een luchtaanval uitvoeren op Jemen. Israël heeft Jemen vaak beschoten als vergelding voor raketaanvallen op Israëlisch grondgebied. De VS en het VK bombardeerden het gebied van de Houthi’s om het beschieten van commerciële schepen op de Rode Zee te stoppen.

De Houthi’s hebben vaak gezegd dat ze pas zouden stoppen met hun aanvallen op schepen als de oorlog in Gaza zou eindigen. Het bestand dat zondag is ingegaan duurt in eerste instantie zes weken, maar de bedoeling is dit te verlengen tot een permanent staakt-het-vuren.

MAN eerste truckfabrikant die sensor- en rijgegevens publiceert die zijn vergaard bij ontwikkeling van autonoom rijden

LEUSDEN – MAN Truck & Bus is de eerste truckfabrikant die een uit 747 rijsituaties bestaande set van sensor- en voertuiggegevens publiceert die het merk heeft vergaard tijdens testritten op het gebied van autonoom rijden. De open uitwisseling van dergelijke vrij toegankelijke en kosteloze gegevenssets tussen verschillende belanghebbenden – zoals fabrikanten, universiteiten en softwareontwikkelaars – die onafhankelijk van elkaar werken aan geautomatiseerd rijden, versnelt de ontwikkeling en bevordert de standaardisatie van gegevensformats. Het maakt bovendien een gestandaardiseerde vergelijking van resultaten en methoden mogelijk die dienst kan doen als referentiekader bij wetenschappelijke studies en het vereenvoudigt de samenwerking met externe ontwikkelingspartners.

“Datasets zoals MAN TruckScenes zijn een belangrijke bron bij de datagestuurde ontwikkeling. Er zijn al tal van datasets vrijelijk beschikbaar voor de personenautosector, maar niet voor de trucksector. Met MAN TruckScenes nemen we het voortouw om deze leemte op te vullen”, verklaart Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.

Ontwikkelingsbasis voor autonoom hub-to-hub-transport

De nu door MAN gepubliceerde dataset brengt vooral de transportbewegingen op Duitse snelwegen en bijbehorende aanvoerroutes in kaart, evenals de activiteiten in terminalomgevingen. Daarmee speelt MAN in op de vraag naar het zogenoemde hub-to-hub-transport tussen logistieke hubs. De sensorset bestaat uit gegevens die zijn vergaard door vier camera’s, zes lidars, zes radars, twee meet-units voor de positiebepaling in de omringende ruimte (IMS) en zeer nauwkeurige gegevens die afkomstig zijn van het wereldwijde satellietnavigatiesysteem (GNSS). MAN TruckScenes is de eerste dataset die 4D-radargegevens bevat met een dekking van 360 graden, waardoor het de grootste ter wereld is met een geannoteerde 3D-grenswaardebox.

Bij het in kaart brengen van de 747 opgenomen rijsituaties is ook aandacht besteed aan het vastleggen van verschillende weersomstandigheden. De rijsituaties in de dataset zijn onderverdeeld in een trainings-, test- en validatiedataset. De rijsituaties bevatten de sensor- en voertuiggegevens van een enkele rijsequentie en de bijbehorende aantekeningen. De aantekeningen geven een beschrijving van de rijsituatie en brengen de omgevingsomstandigheden en markeringen van de objecten rond een truck in kaart. Dit vormt op zijn beurt de basis voor machinaal leren bij de ontwikkeling van neurale netwerken voor autonoom rijden.

Het gebruik van openbare datasets maakt ook een gestandaardiseerde evaluatie mogelijk van de prestaties en de kwaliteit van de omgevingsherkenning met betrekking tot het uitvoeren van de rijtaken. Dit maakt het ook eenvoudiger om verbeteringen van de prestaties van omgevingsherkenning in kaart te brengen. De MAN TruckScenes kunnen worden gedownload via https://www.man.eu/truckscenes.

MAN Truck & Bus op weg naar autonoom rijdende trucks

MAN stimuleert autonoom rijden aan de hand van verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2018 tot 2020 ontwikkelde en testte MAN een bestuurderloze truck voor de containerafhandeling op het terrein van de haven van Hamburg, in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met Hamburger Hafen und Logistik AG. Van 2019 tot 2023 richtte het ANITA-project met Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences en Götting KG als partners zich op de volledige digitale integratie van een autonome truck voor het logistieke proces van de containeroverslag van de weg naar het spoor. Daarnaast werkt MAN sinds 2022 samen met elf partners in het financieringsproject ATLAS-L4 aan de ontwikkeling van een autonome truck voor het snelwegtransport tussen logistieke hubs.

Het project speelt daarmee specifiek in op de wet op autonoom rijden die in 2021 in Duitsland werd aangenomen en die rijden zonder bestuurder al toestaat op bepaalde routes, mits hierop toezicht wordt gehouden. Tegen het einde van het project staan in de loop van dit jaar praktijktests met het prototype op de snelweg op de planning, met een veiligheidsbestuurder aan boord. De mogelijkheid om autonoom te rijden met trucks zal naar verwachting aan het eind van dit decennium worden aangeboden bij trucks uit de serieproductie.

Man (19) uit Vriezenveen doodgereden op Duitse snelweg A30 bij Isterberg

ISTERBERG – Een 19-jarige Nederlander is in de nacht van zaterdag op zondag omgekomen op een Duitse snelweg, meldt de Duitse politie.

Op de A30 bij Isterberg, nabij de grens met Nederland, liep de man de weg op, waarna hij werd aangereden. Een Duitse politiewoordvoerster spreekt van “een ongelukkig ongeval”. Het slachtoffer kwam volgens haar uit Vriezenveen in Overijssel.

De Nederlander zat samen met een 32-jarige man uit Spanje in een auto, aldus de woordvoerster. Ze waren op weg naar Nederland vanaf een nachtclub in Schüttorf. De bestuurder heeft verklaard dat de twee ruzie kregen, waarna de bestuurder de auto stilzette op de vluchtstrook. De 19-jarige is uitgestapt. Daarop kwam hij in botsing met een auto. Hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

In de auto die hem aanreed, zaten vier mensen, die volgens de Duitse politie lichtgewond raakten. De snelweg was een aantal uren afgesloten.

HVC zet twee custom made Volvo FM Electrics op de weg voor afvalinzameling

HVC heeft twee bijzondere Volvo FM Electrics in gebruik genomen voor afvalinzameling. De Volvo FM Electric 6×2 met zijlader-opbouw en de Volvo FM 6×2 met kraan-trechter-opbouw zijn helemaal op maat gemaakt. De eerste elektrische Volvo-trucks in de vloot van HVC zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Zwaag.

HVC zet de Volvo FM Electrics in voor verschillende werkzaamheden. “Met de Volvo FM Electric 6×2 zijlader legen we in Velsen huis-aan-huis containers”, vertelt Evert-Jan Plas, wagenparkbeheerder bij HVC.

“Het is onze eerste Volvo-zijlader in een elektrische uitvoering. Het feit dat het een zijlader is, maakte het een extra uitdaging om een elektrische truck te specificeren. Met de zijlader tillen we containers op en dat systeem neemt de nodige ruimte in beslag. Normaal heb je aan beide zijden van het chassis twee accupakketten, maar in dit geval kon dat niet vanwege de ruimte die rechtsachter de cabine nodig is voor de zijlader. Samen met LVS en opbouwer VDL Translift hebben we gerekend en getekend om deze configuratie technisch mogelijk te maken. Dat heeft ertoe geleid dat we nu aan een kant van de truck drie accupakketten hebben en aan de andere kant één. Daarmee is er voldoende ruimte gecreëerd voor de zijlader.”

Volgende stap in verduurzaming vloot

HVC is trots op het eindresultaat. “Hiermee kunnen we een volgende stap zetten om onze vloot verder te verduurzamen”, vertelt Plas. “We hebben zestig zijladers in ons wagenpark, dus met de configuratie die nu is uitgedacht hebben we een blauwdruk waarmee we een substantieel deel van onze vloot kunnen elektrificeren.”

Ondergrondse containers legen met Volvo FM Electric

HVC heeft ook een Volvo FM Electric 6×2 met kraan-trechteropbouw in gebruik genomen. Plas: “Met dit voertuig legen we ondergrondse containers bij hoogbouw en winkelcentra. Bij deze truck hebben we gekozen voor een TAG XL-asconfiguratie, waarbij de achterste as af-fabriek widespread is gezet. Daardoor hebben we twee ton meer laadvermogen en is het netto laadvermogen hetzelfde als bij een dieseltruck.”

‘LVS Trucks durfde de handschoen op te pakken’

“Met de nieuwe Volvo FM Electrics hebben we twee voertuigen in de vloot die uniek zijn in ons bedrijf en onze branche”, vertelt Plas. “Dat was niet gelukt zonder de support van LVS Trucks. Als je iets ontwikkelt wat er nog niet is, dan kost de voorbereiding de meeste tijd. We hebben bij verschillende voertuigleveranciers geïnformeerd, maar LVS Trucks durfde de handschoen op te pakken. LVS Trucks heeft ons in het hele traject uitstekend ondersteund. Geen vraag was te veel: alles wat wij wilden weten hebben ze uitgezocht.”

Meer elektrische voertuigen op komst

HVC gaat de twee Volvo FM Electrics opladen bij zijn vestiging in Velsen. “Bij al onze zeven vestigingen hebben we opladers”, vertelt Plas. “Deze auto’s staan na werktijd 14 uur stil en dat is ruim voldoende om ze weer volledig op te laden voor de volgende dag.”

De aanschaf van de Volvo FM Electrics is de volgende stap in de verduurzaming van het wagenpark van HVC. “We zijn al sinds 2018 bezig met elektrisch rijden”, vertelt Plas. “We hebben vierhonderd voertuigen en daarvan is inmiddels 15% elektrisch. Het is onze ambitie om in 2030 zo’n 80% van ons wagenpark verduurzaamd te hebben, al is het tempo waarin dat kan afhankelijk van externe factoren. Als het gaat om elektrische voertuigen is het zaak dat ook bijvoorbeeld het elektriciteitsnet mee ontwikkeld zodat er voldoende stroom is om al die voertuigen te kunnen opladen. Dat zal ook moeten, want we zien dat steeds meer steden en gemeenten in ons werkgebied stappen zetten om milieuzones en zero-emissiezones in te voeren.”

Trotse medewerkers

Chauffeurs die op elektrische trucks gaan rijden krijgen extra trainingen hiervoor. Ook de technici die bij HVC het wagenpark onderhouden en repareren zijn extra getraind. Evert-Jan: “De meeste medewerkers zijn trots om nóg duurzamer te kunnen rijden en deze te onderhouden.”

HVC is een duurzaam energie- en afvalbedrijf met 1300 medewerkers. Het bedrijf is actief in Noord-Holland en Zuid-Holland, Flevoland, Utrecht en Friesland en werkt voor 52 gemeenten en acht waterschappen. Naast afvalinzameling en recycling houdt HVC zich bezig met warmteontwikkeling en -levering, windenergie, zonne-energie, energieproductie uit biomassa, gescheiden inzameling, beheer van de openbare ruimte, vergisting/compostering, energieproductie uit restafval en slibverwerking. Ook houdt HVC voor verschillende gemeenten de openbare ruimte op orde.

Actievoerders bekladden hoofdkantoor Booking.com met nepbloed

AMSTERDAM – Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam is maandagochtend beklad met nepbloed. Actievoerders van XR: Justice Now! laten weten dat ze dit hebben gedaan “uit protest tegen illegale nederzettingen in Palestijnse gebieden die Booking.com financiert en legitimeert”.

De actievoerders zeggen dit jaar meer druk te willen zetten op Booking.com “zolang het bedrijf profiteert van oorlogsmisdaden”. Een woordvoerder van Booking.com laat weten geschrokken te zijn dat het kantoor opnieuw is vernield. “Op dit moment heeft de veiligheid van onze werknemers onze hoogste prioriteit.” Hij zegt dat “de puinhoop wordt opgeruimd” en dat de politie het incident onderzoekt.

Het hoofdkantoor is al vaker beklad door actiegroepen. In oktober vorig jaar werden tientallen ruiten en deuren vernield en werd het pand ook beklad met rode vloeistof. Dit werd via Instagram opgeëist door de actiegroep Palestine Action Amsterdam.

In mei deden vier mensenrechtenorganisaties aangifte bij het Openbaar Ministerie in Nederland tegen Booking.com, om de verhuur van vakantiewoningen aan kolonisten in de Palestijnse gebieden.

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen bij vrachtwagenbrand [+foto’s]

Foto: Brandweer Zeitz

ZEITZ – De brandweer van het Duitse Zeitz meldt dat zij in de nacht van zaterdag op zondag om 00.23 uur werden opgeroepen voor een vrachtwagenbrand aan de Alte Werkstraße. Het betrof de cabine van een vrachtwagen, die volledig in brand stond.

Brandweerkorpsen uit Zeitz, Aue Aylsdorf en Geußnitz werden ingezet om het vuur te bestrijden.

Ondanks de snelle inzet van de brandweer kwam voor de chauffeur van de vrachtwagen alle hulp te laat.

Volgens Duitse media heeft de chauffeur eerst geprobeerd zelf de brand te blussen maar toen dit niet lukte de hulpdiensten gebeld. Vervolgens werd de man na de brand levenloos aangetroffen in de cabine.

Foto: Brandweer Zeitz

De politie is inmiddels gestart met een onderzoek naar de oorzaak van de brand.

Eurocargo CNG wint prestigieuze Sustainable Truck of the Year Award

TURIJN – De Eurocargo CNG is bekroond met de titel Sustainable Truck of the Year in de categorie Distributie, dankzij zijn veelzijdige en duurzame kenmerken. De Sustainable Truck of the Year Awards, opgericht in 2016 door het Italiaanse vakblad Vado e Torno, worden jaarlijks uitgereikt door een onafhankelijke jury van vakjournalisten. Bij het bepalen van de winnaars houdt de jury rekening met diverse factoren, waaronder duurzaamheid, efficiëntie vanuit het oogpunt van emissiereductie, evenals veiligheid en rijcomfort.

De jury lichtte de toekenning van de prijs als volgt toe: “De Eurocargo speelt al drie decennia een sleutelrol in de geschiedenis van vrachtwagens. Het model behoudt zijn aantrekkingskracht en concurrentiekracht zonder zijn kernfilosofie en aanpak te veranderen. Zelfs in de nieuwste versie belichaamt de Eurocargo vooral de veelzijdigheid die het mogelijk maakt om uiteenlopende toepassingen succesvol aan te pakken. Daarnaast onderscheidt het model zich door een nog eleganter design en een uitgebreid aanbod aan functies.”

De Eurocargo, het vlaggenschip van IVECO in het middelzware segment, wordt sinds 1991 geproduceerd en is een van de meest innovatieve industriële voertuigen ooit ontworpen – wat ook blijkt uit het verkoopsucces. Het model is ontwikkeld op een modulair cabineplatform, waardoor het hoogst mogelijke niveau van maatwerk mogelijk is. De productie vindt plaats in de iconische IVECO-fabriek in Brescia, waar alle generaties van de Eurocargo zijn gebouwd. Deze fabriek combineert een rijke historie met de nieuwste technologische innovaties.

De nieuwe Eurocargo is de meest geavanceerde versie ooit van deze langlopende reeks: een opnieuw ontworpen digitaal dashboard, nieuwe ADAS-systemen, digitale diensten gedreven door geavanceerde connectiviteit, en een verbeterde duurzaamheid door het uitgebreide CNG-aanbod maken van de Eurocargo een vrachtwagen die iedereen wil besturen.

Specifiek is de Eurocargo uitgerust met een nieuwe generatie Tector 7 (N67) CNG-motoren, ontworpen en geproduceerd door FPT Industrial. Deze motoren zijn beschikbaar voor het volledige assortiment – en het is de enige vrachtwagen in het segment van 12 tot 18 ton die natuurlijke gasopties biedt voor bedrijven die op zoek zijn naar emissiereductie-oplossingen. De 6,7-liter CNG-motor is verkrijgbaar in drie varianten: 220 pk, 250 pk en 280 pk. Naast een groter vermogen biedt de Eurocargo ook een toonaangevend brandstofverbruik, samen met een CO2-reductie tot 10 procent. Daarmee is de Eurocargo een waardevolle partner in het bereiken van milieu- en sociale duurzaamheidsdoelen en een perfect ambassadeur voor de circulaire economie dankzij het gebruik van biogas.

De veelzijdigheid van de Eurocargo komt tot uiting in het gebruik van nieuwe technologieën en een multi-energiebenadering binnen het gehele aanbod, waardoor het model “de juiste keuze is voor elke missie.”

Hamas en Israëlische gijzelaar vieren vrijlatingen

GAZA-STAD – De Palestijnse beweging Hamas heeft de vrijlating van negentig Palestijnse gevangenen gevierd.

Ook de Brits-Israëlische Emily Damari, die werd vastgehouden door Hamas, is opgelucht dat ze weer naar huis kon. “Ik ben de blijste persoon ter wereld”, schreef ze op Instagram.

“Liefde, liefde, liefde”, staat op het account van Damari, meldt nieuwssite The Times of Israel. “Ik heb mijn dierbare leven terug.” Damari, een van de drie gijzelaars die zondag werd vrijgelaten, bedankte haar familie en vrienden voor hun steun en zei dat haar hart is “ontploft van vreugde”.

Hamas heeft het Palestijnse volk gefeliciteerd met de “bevrijding” van de Palestijnse gevangenen die afgelopen nacht aankwamen in de Gazastrook. Zij werden met gejuich ontvangen. Volgens Hamas vertoonden de gevangenen tekenen van verwaarlozing en uitputting. De drie gijzelaars waren volgens het Rode Kruis in relatief goede gezondheid.

Nieuwe Volvo FH 460 Combi voor Kuipers Logistics

OLDENZAAL – Vandaag, maandag 20 januari, heeft Kuipers Logistics haar nieuwe Volvo FH 460 combi in gebruik genomen. De strakke combi werd afgelopen vrijdag geleverd door de Nijwa Groep.

Deze aanwinst zal ingezet worden voor het Italië transport en maakt onderdeel uit van de vloot van Kuipers Logistics, die bestaat uit 50 tautliners, twee deelbare containerchassis en 35 trucks.

Dit is de eerste combi in de eigen kleuren van Kuipers Logistics. De vrachtwagen zal speciaal worden ingezet op een lijndienst tussen Midden-Italië en Nederland.

Om de specifieke eisen van dit transport te kunnen waarborgen, heeft Kuipers Logistics gekozen voor de uitvoering met het Talfix-systeem aan de binnenkant, dat geschikt is voor hangend vervoer.

Verder is de combinatie onder anderen uitgerust met twee laadkleppen, een doorlaadmogelijkheid en een geïsoleerd dak. Met een laadcapaciteit van maar liefst 115 kuub biedt de nieuwe Volvo FH 460 combi volop ruimte voor het transport van goederen.

Kuipers Logistics is enthousiast over de nieuwe aanwinst en hoopt dat ze veel plezier gaat hebben van de trucks. Ook wenst het bedrijf de chauffeur vele veilige en vooral ook mooie ritten toe.

Mario van FreightNed aan het woord: impact van reclame op vrachtwagens

Mario Heeren

De transport en logistiek wereld staat niet stil. In deze voortdurend veranderende wereld is
innovatie de sleutel tot succes. In een branche met kleine marges, zoeken veel transporteurs naar nieuwe manieren om kosten te verlagen. Vrachtwagenreclame biedt daarbij een slimme oplossing. Maar wat houdt het precies in? In dit artikel bespreken we de samenwerking tussen Mario Heeren, directeur van FreightNed, en Trayler, een bedrijf dat transporteurs en adverteerders samenbrengt voor wederzijds voordeel.

Wie is Trayler?

Trayler verbindt transporteurs en adverteerders. Transporteurs stellen hun vrachtwagens
beschikbaar voor advertenties en ontvangen hiervoor een jaarlijkse vergoeding. Reclame op vrachtwagens is voor adverteerders waardevol door het grote aantal voorbijgangers die de vrachtwagen onderweg tegenkomen. Op deze manier kunnen transporteurs inkomsten
verhogen en adverteerders werken aan naamsbekendheid.

FreightNed en Trayler

Mario Heeren, algemeen directeur van FreightNed, en Desley Kuiper, oprichter van Trayler,
werken al enkele jaren samen. Trayler was op zoek naar transportbedrijven die met reclame wilden rijden. FreightNed had op dat moment behoefte aan nieuwe zeilen voor hun trailers. De goede timing voor beide partijen leidt tot een mooie samenwerking.

“De samenwerking met Trayler heeft ons financieel en operationeel versterkt”, aldus Mario
Heeren.

De voordelen van vrachtwagenreclame

In een sector met kleine marges biedt samenwerken met Trayler financiële voordelen. “Door de advertenties op onze vrachtwagens kunnen we de marges vergroten, dit maakt de exploitatiekosten aantrekkelijker”, aldus Mario Heeren.

Daarnaast helpt Trayler met het vervangen van de zeilen of stickers, zodat deze er verzorgd uitzien en een aantrekkelijk reclamemiddel blijven. Dit komt de uitstraling van zowel de adverteerder als het transportbedrijf ten goede. Bovendien kan vrachtwagenreclame nieuwe, zakelijke kansen creëren. Potentiële klanten zien de advertenties rijden en overwegen om hun transport door FreightNed in te zetten.
Hoe beïnvloedt vrachtwagenreclame jou als transportbedrijf?

Transportbedrijven hebben vaak terecht de vraag over hoe vrachtwagenreclame relaties met de klant beinvloedt. FreightNed geeft aan dat dit goed beheersbaar is. Transporteurs hebben altijd controle over met welke reclame ze rijden. Indien een ontwerp niet in lijn is de waarden van het transportbedrijf, is er geen samenwerking. In dat geval kan Trayler op zoek gaan naar andere advertenties voor de tautliners of box trailers. Bovendien zijn er geen veranderingen in bedrijfsvoering nodig.

Advies voor transporteurs

Mario Heeren heeft advies voor transporteurs die overwegen om reclame in te zetten op hun vrachtwagens. “Houdt rekening met de levensduur van je trailers en je bestaande
klantrelaties. Het is een mooie manier om extra inkomsten te genereren en je transportbedrijf op de kaart te zetten. De samenwerking met Trayler heeft ons financieel en operationeel versterkt.”

Niet alleen worden de marges vergroot, ook worden zakelijke kansen vergroot. Als je als transporteur wilt groeien, overweeg dan de samenwerking met Trayler.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Gewonden bij aanvaring tussen vrachtschip en pont in haven Hamburg [+foto’s]

HAMBURG – In de haven van het Noord-Duitse Hamburg is een vrachtschip tegen een veerboot gebotst. Volgens Duitse media, zoals de krant Bild en de regionale omroep NDR, zijn er zeker elf gewonden.

Er zouden ongeveer 25 mensen aan boord zijn geweest van de pont, die tussen de haven en het centrum van Hamburg pendelt. De brandweer is met boten uitgerukt naar de plek van de aanvaring. Een persoon is met een levensbedreigende hoofdwond naar het ziekenhuis gebracht.

De aanvaring in de vroege ochtend heeft de veerboot zwaar beschadigd. Op foto’s is te zien dat ramen aan de zijkant volledig zijn weggeslagen. Volgens een passagier kwam er daardoor een grote golf water naar binnen en werden veel mensen kletsnat. De brandweer deelde dekens uit.

Het is nog niet duidelijk hoe het ongeluk kon gebeuren, maar volgens de autoriteiten was er sprake van een dikke mist. Volgens de brandweer is er geen risico dat de pont zal zinken.

PostNL: 2024 ‘financieel teleurstellend jaar’ met lagere winst

DEN HAAG – PostNL heeft een “financieel teleurstellend jaar” achter de rug. Volgens de post- en pakketbezorger viel de winst in 2024 lager uit dan verwacht. PostNL heeft het al langer moeilijk door de krimpende postmarkt. Ook kampte het bedrijf met hogere loonkosten door personeelstekorten en een hoger dan verwacht ziekteverzuim. Daarnaast werd in het vierde kwartaal minder kerstpost verstuurd dan eerder ingeschat, aldus PostNL.

Volgens een voorlopige update werd vorig jaar een winst voor aftrek van rente en belastingen behaald van 53 miljoen euro. Dat was 92 miljoen euro een jaar eerder. PostNL had in november nog een verwachting uitgesproken voor een resultaat in 2024 van circa 80 miljoen euro. De omzet bedroeg afgelopen jaar ruim 3,2 miljard euro.

“Deze financiële resultaten laten opnieuw zien dat het huidige bedrijfsmodel niet meer houdbaar is. De urgente noodzaak om de UPD-verplichting (Universele Postdienst) aan te passen, naast een financiële bijdrage van de overheid, is essentieel om een toekomstbestendig en financieel gezonde postvoorziening zeker te stellen”, zegt topvrouw Herna Verhagen in een toelichting op de voorlopige cijfers.

Opvolging

Verhagen treedt in april af bij PostNL en zal dan in de hoogste functie bij het bedrijf worden opgevolgd door financieel directeur Pim Berendsen.

PostNL komt op 24 februari met volledige resultaten over 2024 en het vierde kwartaal en ook met vooruitzichten voor dit jaar.

Kerstkaarten

Berendsen wilde in een nadere toelichting geen cijfers geven over de exacte hoeveelheid verstuurde kerstkaarten in december, maar het bedrijf had eerder al wel gezegd dat dit er opnieuw minder waren dan een jaar eerder. Verder heeft PostNL volgens hem ook te maken met toenemende margedruk bij pakketbezorging, omdat grotere klanten harder groeien dan kleinere klanten. Grotere klanten betalen een lager tarief. Daarnaast kwam de volumegroei in de laatste twee maanden van 2024 iets lager uit dan de prognoses van PostNL.

Overigens is PostNL wel van plan om dividend uit te keren aan de aandeelhouders. Op de beurs in Amsterdam is het aandeel PostNL de afgelopen jaren fors in waarde gedaald. De koers staat nu op iets meer dan 1 euro per aandeel. In mei 2021 was dat nog meer dan 4,80 euro.

Organisaties vertrekken van X op dag van inauguratie Trump

DEN HAAG – Zeventien organisaties en zo’n 4000 particulieren vertrekken maandag van het socialemediaplatform X, voorheen bekend als Twitter. Zij sluiten zich daarmee aan bij #DetoX, een initiatief van DeGoedeZaak en Stem op een Vrouw. Met de actie willen de maatschappelijke organisaties een statement maken “tegen online haat, desinformatie en politieke inmenging”.

Volgens de organisaties is de aanstelling van X-eigenaar Elon Musk als hoofd van het ministerie van Overheidsefficiëntie onder president Donald Trump, die maandag wordt geïnaugureerd, voor velen de aanleiding. “Musk wordt nu al gezien als ‘schaduwpresident’ en mengt zich in de politiek van onze buurlanden. X is een politiek project geworden en vormt een steeds grotere bedreiging voor onze democratische rechtsstaat.”, zegt directeur Jurjen van den Bergh van DeGoedeZaak. “Het is niet te verkopen dat het maatschappelijk debat in Nederland dan juist op dat platform plaatsvindt.”

Beide organisaties wijzen er bovendien op dat niet alle mensen even vrij zijn om zich te uiten op X. “Voor sommige groepen mensen is X nog giftiger, omdat zij wegens hun etniciteit, gender of beroep een dartbord op hun rug hebben.” Daarbij worden “extreme en haatdragende stemmen vergroot omdat die het goed doen in het algoritme”, stellen DeGoedeZaak en Stem op een Vrouw. “X en Musk verdienen flink aan de polarisatie en haatzaaierij die het platform veroorzaakt. Het is tijd dit patroon te doorbreken.”

De initiatiefnemers willen dat zoveel mogelijk politici, journalisten, maatschappelijke organisaties en individuen X de rug toekeren. Devika Partiman, directeur van Stem op een Vrouw, stelt dat men elkaar op X “gegijzeld” houdt. “Omdat veel politici het platform gebruiken, voelen journalisten zich verplicht daar te blijven – en dus blijven organisaties en individuen die het publieke debat willen volgen en beïnvloeden. Zo houd je elkaar in een houdgreep waarbij niemand als eerst wil gaan.”

Naast DeGoedeZaak en Stem op een Vrouw zelf vertrekken onder meer Oxfam Novib, COC, Urgenda, Bits of Freedom en Terre des Hommes van X. De campagne is onderdeel van de bredere beweging Make Socials Social Again, die de komende maanden meerdere evenementen organiseert “om Nederland te helpen in de transitie naar een eerlijker, veiliger en democratischer maatschappelijk debat”.

×