Clicky

donderdag 31 juli 2025 - 06:52 uur
Home Blog Pagina 251

Deutsche Bahn ook in 2024 diep in het rood

BERLIJN – De Duitse staatsspoormaatschappij Deutsche Bahn is ook in 2024 diep in de rode cijfers beland. Oorzaak zijn de aanhoudende verstoringen op het spoor door bijvoorbeeld problemen met verouderde infrastructuur, achterstallig onderhoud en stakingen door treinmachinisten.

Het nettoverlies kwam uit op 1,8 miljard euro. Dat is wel fors minder dan de min van 2,7 miljard euro in 2023. Dat kwam vooral doordat de overheid met nabetalingen kwam aan Deutsche Bahn voor onderhoudsuitgaven van het bedrijf in 2023. De omzet kwam vorig jaar uit op 26,2 miljard euro. Deutsche Bahn vervoerde vorig jaar ongeveer 1,9 miljard reizigers, een toename van 1,6 procent.

Volgens Deutsche Bahn arriveerde vorig jaar 62,5 procent van de langeafstandstreinen op tijd op de bestemming, een historisch dieptepunt. Daarbij hanteert Deutsche Bahn een norm waarbij een trein een vertraging van minder dan zes minuten heeft. In 2023 arriveerde volgens het bedrijf 64 procent van de langeafstandstreinen op tijd.

Topman Richard Lutz zegt dat het bedrijf door alle problemen met verouderde infrastructuur in een grote crisis verkeert. Hij stelt dat het bedrijf nog ver weg is van wat klanten mogen verwachten. Deutsche Bahn is bezig met een enorm investeringsprogramma voor het aanpakken van de infrastructuur.

Deutsche Bahn heeft eerder gezegd dat er wel 150 miljard euro nodig is om het Duitse spoornet op de langere termijn te moderniseren en uit te breiden. Met een netwerk van ongeveer 34.000 kilometer heeft Deutsche Bahn het grootste spoornet van Europa.

Porsche en Mercedes het hardst geraakt door importheffingen VS

STUTTGART – De Duitse autofabrikanten Porsche en Mercedes-Benz zullen het hardst worden getroffen door de laatste Amerikaanse heffingen op geïmporteerde auto’s, opgelegd door president Donald Trump. De financiële gevolgen daarvan kunnen in de miljarden lopen.

De extra 25 procent invoerheffingen, die vanaf 3 april worden geïnd, kunnen ongeveer een kwart van de verwachte winst van Porsche en Mercedes in 2026 wegvagen, heeft de onderzoekstak van persbureau Bloomberg becijferd. Om dit negatieve effect te compenseren, zullen fabrikanten mogelijk de prijzen moeten verhogen of meer productie naar de Verenigde Staten moeten verplaatsen.

De Amerikaanse markt is cruciaal en lucratief voor de Duitse auto-industrie. De invoerheffingen zijn een extra domper voor de Duitsers omdat zij meer auto’s naar de VS exporteren dan enig ander land. Het gaat bijvoorbeeld om dure modellen zoals de Porsche 911 en de Mercedes S-Klasse, met hoge winstmarges.

Duitse douane onderschept bijna 10 miljoen illegale sigaretten in vrachtwagen, chauffeur gearresteerd

Foto: Duitse Politie

DRESDEN (D) – Tijdens een gezamenlijke controleactie van de Duitse douane en de federale politie zijn in de nacht van 25 op 26 maart 2025 op de snelweg A4 bij Dresden 9,9 miljoen illegale sigaretten in beslag genomen. De sigaretten werden aangetroffen in een vrachtwagen met Pools kenteken, die vanuit Polen onderweg was richting Dresden.

Bij de controle op parkeerplaats Rödertal verklaarde de 50-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur dat hij diepvriesapparatuur vervoerde en geen accijnsplichtige goederen bij zich had. Bij een eerste steekproef kwamen echter grote hoeveelheden sigaretten aan het licht, verborgen in kartonnen dozen achter pallets aan de binnenzijde van de oplegger.

Na volledig uitladen en tellen bleek het te gaan om 9,9 miljoen illegale sigaretten. De misgelopen belastinginkomsten bedragen circa 1,8 miljoen euro.

Foto: Duitse Politie

De vrachtwagenchauffeur werd ter plekke gearresteerd. De rechtbank in Görlitz heeft inmiddels, op verzoek van het openbaar ministerie, een arrestatiebevel uitgevaardigd. De verdere onderzoeken worden uitgevoerd door de douanerecherche van Dresden.

Duitse politie controleert naleving nachtelijk rijverbod voor vrachtwagens op B10

Foto: Duitse Politie

LANDAU – De Duitse politie heeft in de vroege ochtend van 27 mei 2025 tussen 01:00 en 02:00 uur een controle uitgevoerd op de naleving van het nachtelijke rijverbod voor vrachtwagens op de B10 nabij de aansluiting Landau-Nord.

Tijdens deze controle bleken 11 vrachtwagenchauffeurs rechtmatig onderweg op deze route, terwijl twee andere chauffeurs uit buurlanden het rijverbod hadden overtreden. Zij moesten met hun vrachtwagencombinaties rechtsomkeert maken en werden van de B10 naar de A65 geleid. Daarnaast werd van beide chauffeurs een borgsom van 125 euro geïnd.

Het nachtelijke rijverbod geldt op de B10 tussen Pirmasens en Landau dagelijks van 22:00 tot 06:00 uur voor vrachtwagens vanaf 7,5 ton. De maatregel is bedoeld om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Alleen vrachtverkeer met bestemming of oorsprong in de aangrenzende gemeenten en regio’s is vrijgesteld van dit verbod.

Vrachtwagenchauffeurs gebruiken deze route ‘s nachts vaak om de circa 45 kilometer langere omweg via de A6 te vermijden, waardoor ze tijd en transportkosten besparen.

Dode vrouw Arnhem niet door misdrijf om leven gekomen, man onterecht verdachte

Openbaar Ministerie

ARNHEM – De vrouw die 1 februari van dit jaar werd gevonden in een woning aan de Klarendalseweg in Arnhem, na een melding, is niet door een misdrijf om het leven gekomen, meldt het Openbaar Ministerie donderdag

De bewoner van het betreffende pand werd aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de dood van de vrouw. Hij werd na drie dagen vrijgelaten, in afwachting van het onderzoek. Het onderzoek is inmiddels afgerond.

De man blijkt ten onrechte als verdachte te zijn aangemerkt. Uit niets blijkt dat de hij een rol heeft gespeeld bij het overlijden. De vrouw is niet door een misdrijf om het leven gekomen.

Het Openbaar Ministerie heeft de zaak geseponeerd. Over de doodsoorzaak geven politie en justitie verder geen informatie.

Begrafenisondernemer blijkt cocaïne-importeur: 6 jaar cel geëist

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Hij deed zich voor als begrafenisondernemer: een 30-jarige man rijdend in een lijkwagen, gekleed in een strak pak, een zwarte das en nette schoenen. Hij beweerde twee lichamen in doodskisten vanuit Spanje naar Edam te moeten brengen. Maar de werkelijkheid bleek heel anders: de politie vond geen lichamen, maar ontdekte 230 kilo cocaïne in de doodskisten. Vandaag eist het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf van 6 jaar tegen de 30-jarige Fransman.

De man werd op vrijdag 13 december 2024 aangehouden op de snelweg A29, ter hoogte van Numansdorp, iets ten zuiden van Rotterdam. Na opvallend rijgedrag besloot de politie de man van de weg te halen om hem enkele vragen te stellen en zijn papieren te controleren. De verdachte toonde vervolgens Franse contracten en formulieren waaruit zou blijken dat hij lijken mocht vervoeren.

De agenten vertrouwden de papieren echter niet. Zo kwamen bijvoorbeeld de namen van de overledenen niet voor in de Nederlandse registers, en bij het natrekken van de uitvaartonderneming bleek het opgegeven adres een parfumerie op de Champs-Élysées in Parijs te zijn. De politie besloot de kisten in beslag te nemen en naar een uitvaartcentrum te brengen. In totaal vonden zij negen sporttassen gevuld met cocaïne.

Verdachte zelf verklaart deze klus in opdracht te moeten doen om een schuld af te lossen, maar daar heeft het Openbaar Ministerie geen boodschap aan. “Hier is sprake van invoer, een ernstig strafbaar feit, ook heeft verdachte gebruik gemaakt van vervalste documenten. Dit plan is zo zorgvuldig opgezet, uiterst planmatig, sluw en ondermijnend. Het misbruikt het respect voor overledenen, iets wat het Openbaar Ministerie als strafverhogend beschouwt. Verdachte deed er alles aan om de politie op een dwaalspoor te zetten, maar dankzij het gedegen en doortastende werk van de politie staan we hier vandaag in de zittingzaal, aldus de Officier van Justitie.”

TLN en Koninklijke VHG slaan handen ineen voor groene distributiecentra

Foto: Adobe Stock | Jason (AI)

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) is een samenwerking aangegaan met de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) om ondernemers te helpen distributiecentra duurzamer en groener te maken. Momenteel heeft slechts 5,5 procent van de warehouses in Nederland een duurzaamheidskeurmerk (BREEAM-NL). Dit aantal moet omhoog, vindt TLN, dat de ambitie heeft om in 2040 klimaatneutraal te opereren.

TLN en VHG gaan zich inzetten om natuurinclusieve distributiecentra te stimuleren. Dit betekent dat warehouses op eenvoudige wijze kunnen worden vergroend, bijvoorbeeld door het beplanten van gevels en daken, of het plaatsen van nestkasten, insectenhotels en vleermuiskasten. Volgens beide organisaties kan dit op een eenvoudige manier gerealiseerd worden en levert het direct voordelen op.

“Groene distributiecentra bieden zowel economische als ecologische voordelen,” stelt TLN. Naast lagere energiekosten en een verhoogde vastgoedwaarde zorgt vergroening ook voor een betere luchtkwaliteit, een beter waterbeheer en een aantrekkelijkere werkomgeving. Bovendien dragen groene warehouses bij aan een grotere biodiversiteit en een betere acceptatie door omwonenden.

Als start van hun samenwerking organiseren TLN en VHG een inspiratiesessie voor leden, waar ondernemers kennis kunnen maken met innovatieve manieren om logistieke gebouwen te vergroenen. Daarnaast ontwikkelen beide partijen een praktische gids, gepland voor medio 2025, waarin ondernemers concrete handvatten krijgen om zelf hun distributiecentra te vergroenen. Ook bieden ze ondernemers ondersteuning bij het benutten van subsidiemogelijkheden en het aangaan van samenwerkingen met groenprofessionals.

Cees Pille van TLN benadrukt dat veel ondernemers graag aan de slag willen met vergroening, maar niet weten waar ze moeten beginnen. “Met eenvoudige maatregelen en heldere richtlijnen willen wij ondernemers helpen om hun warehouses duurzamer en toekomstbestendig te maken.”

Marc Wichman van Koninklijke VHG voegt toe: “Onze leden beschikken over de benodigde kennis en ervaring om distributiecentra duurzaam en aantrekkelijk te maken. Door onze samenwerking met TLN kunnen we ondernemers nog beter ondersteunen en inspireren om deze kansen te benutten.”

Rijkswaterstaat en KBN roepen op: “Zet de schroef uit in de sluis”

Foto: Adobe Stock | Jason

DEN HAAG – Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) roepen binnenvaartschippers op om hun schroef uit te zetten zodra ze zijn afgemeerd in een sluis. Nu het recreatieseizoen weer begint en duizenden pleziervaartuigen het water opgaan, is het extra belangrijk om veiligheid in de sluizen te waarborgen.

Hoewel het uitzetten van de schroef altijd al verplicht is, blijkt dit nog regelmatig niet te gebeuren. “Een draaiende schroef veroorzaakt sterke stroming die kleinere recreatieschepen kan hinderen bij het afmeren en zelfs tot gevaarlijke situaties kan leiden,” benadrukt Rijkswaterstaat.

Daarnaast kan de stroming schade veroorzaken aan sluizen, zoals slijtage aan sluiswanden, bodembescherming en bewegingswerken. Zeker bij oudere sluizen, of bij grotere schepen met krachtiger motoren, kan dit snel tot ernstige schade leiden.

Rijkswaterstaat vergelijkt het met een rij auto’s die wacht voor een stoplicht: “Wanneer één voertuig plotseling begint te rollen of gas geeft, ontstaat er onrust bij de rest. Zo werkt het ook in de sluis: één draaiende schroef kan de hele sluis verstoren.”

Koninklijke Binnenvaart Nederland onderschrijft deze oproep. “Het lijkt misschien een kleine moeite om de schroef uit te zetten, maar het heeft grote positieve gevolgen voor de veiligheid en doorstroming in de sluizen,” aldus de KBN. “Hiermee voorkomen we onnodige vertragingen en schade. Uiteindelijk profiteert de binnenvaartsector hier zelf ook van.”

Beide partijen benadrukken het belang van wederzijds begrip tussen beroeps- en recreatievaart. “Nu het recreatieseizoen aanbreekt, is het cruciaal dat beroeps- en recreatieschippers rekening houden met elkaar. Alleen dan zorgen we voor een soepele en veilige doorvaart voor iedereen,” besluiten Rijkswaterstaat en KBN.

Verdachte internationaal georganiseerde domeinnaamfraude langer vast

GRONINGEN – De 34-jarige man uit Groningen, die wordt verdacht van internationaal georganiseerde domeinnaamfraude, heeft tijdens de pro forma zitting van 27 maart in de rechtbank van Groningen zijn voorlopige tenlastelegging aangehoord.

De officier verdenkt de man ervan dat hij, als leider van een criminele organisatie, ondernemingen heeft benaderd met het verhaal dat een andere partij geïnteresseerd is in de registratie van de door hen gebruikte domeinnaam met een andere extensie. De extensie is het laatste deel van een webadres, zoals .nl, .com, .org. Verdachte biedt de ondernemingen aan deze domeinnaam tegen betaling te registreren voor de duur van tien jaar. De domeinnaam wordt vervolgens geregistreerd bij een Amerikaanse onderneming. Niet voor de duur van tien jaar, maar voor een kortere periode.

De dienst die door de partijen is afgenomen wordt dus niet volledig geleverd. Na een jaar worden de ondernemingen veelal opnieuw benaderd met het verhaal dat ze hun domeinnaam kunnen registreren tegen betaling voor de duur van tien jaar, een jaar later opnieuw, en in sommige gevallen een jaar later weer. Dit levert de verdenking domeinnaamfraude op.

Uit het onderzoek blijkt volgens het OM dat de handelswijze van verdachte zich niet beperkt tot de vijf ondernemingen wiens aangifte is meegenomen in het dossier. Het gaat vermoedelijk om duizenden gedupeerde ondernemingen uit diverse landen in Europa. De opbrengsten zijn per slachtoffer relatief klein (200 à 300 euro), maar door de omvang en periode heeft verdachte volgens het OM in totaal miljoenen euro’s verdiend.

De ernst van de feiten zit hem niet in de individuele gevallen, maar in de bulk. Om dit in uitdrukking te brengen is als feit 2 op de voorlopige tenlastelegging het als leider deelnemen aan een criminele organisatie tenlastegelegd.

Daarnaast wordt de man verdacht van het opkopen van bedrijfsgegevens en data bij ondernemingen die benadeeld zijn in het fraudeonderzoek.

De rechtbank heeft besloten de voorlopige hechtenis van de verdachte te verlengen met maximaal drie maanden. Het onderzoek is bijna afgerond. Financiële onderzoeken zijn intensief en tijdrovend. Er is nog geen zicht op een datum voor de inhoudelijke behandeling.

De officier over dit onderzoek: “Aangezien het per onderneming om niet al te grote bedragen ging, is er een beperkte hoeveelheid aangiftes binnengekomen. Door het onderzoek dat is gestart naar aanleiding van deze aangiftes hebben we inmiddels zicht op zo’n 13.500 facturen, met een betaald benadelingsbedrag van een kleine 2,4 miljoen euro. Als wij meer aangiftes krijgen van dit soort fraudezaken wordt de kans groter dat verdachten kunnen worden opgespoord en vervolgd. Het heeft altijd nut om vermoedens van fraude te melden bij de politie”.

Panama trekt registratie in van schepen op westerse sanctielijst

SINGAPORE – Panama trekt de registratie in van 128 schepen die onder Panamese vlag varen. Het gaat om vaartuigen die op sanctielijsten staan van de Verenigde Staten, Amerikaanse bondgenoten of de Verenigde Naties.

Een topfunctionaris van de Panamese maritieme autoriteiten, Ramón Franco, zegt dat het gaat om zeker zeventig schepen en dat er meer gaan volgen. Dat kan volgens Franco dankzij nieuwe regels veel sneller worden geregeld dan voorheen.

Hij stelt dat Panama daarin met de tijd meegaat. Er is internationaal veel aandacht voor het gebruik van ‘schaduwvloten’ van soms oude vrachtschepen om sancties te ontwijken.

In Panama staan volgens de functionaris meer dan 8000 schepen geregistreerd en dat is een enorm aantal voor zo’n klein land. Dat duizenden vaartuigen onder Panamese vlag varen, betekent niet automatisch dat de eigenaar ook in Panama is gevestigd. Het Midden-Amerikaanse land staat erom bekend dat het heel eenvoudig is om er schepen te registreren.

ECB moet rentepauze overwegen door heffingen VS, zegt bestuurder

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) moet overwegen om de rente onveranderd te laten bij de volgende vergadering in april. Dat zei ECB-bestuurder Pierre Wunsch in een interview met zakenzender CNBC. Volgens de Belgische centralebankpresident wordt de besluitvorming van de ECB namelijk bemoeilijkt door het Amerikaanse handelsbeleid.

De importheffingen van president Donald Trump dreigen de inflatie aan te jagen en tegelijkertijd de economische groei te vertragen, waarschuwt Wunsch. “Ik zeg niet dat ik pleit voor een pauze in april, maar het is zeker iets dat op tafel zou moeten liggen”, zo gaf hij aan. De tarieven zorgen volgens hem voor “een zeer moeilijke omgeving” om doorheen te navigeren, want als de heffingen de inflatie omhoog duwen en de groei omlaag staat de ECB voor een lastige taak om het evenwicht te vinden tussen het bestrijden van prijsstijgingen en het stimuleren van groei.

Wunsch benadrukt daarnaast dat de ECB niet alleen naar de impact van de handelstarieven moet kijken, maar ook naar de enorme impuls aan overheidsuitgaven in Europa door de herbewapeningscampagne van de regio en de omvangrijke investeringsplannen van Duitsland in infrastructuur en defensie.

De ECB schroefde eerder deze maand de rente in het eurogebied opnieuw met een kwart procentpunt terug om de economie aan te jagen. Het was de zesde renteverlaging sinds juni vorig jaar. De renteverlagingen waren mogelijk omdat de inflatie in de eurozone zich gestaag richting de doelstelling van 2 procent lijkt te bewegen. De centrale bank heeft echter weinig tot geen signalen gegeven over toekomstige stappen.

PepsiCo maakt aardappeltransport voor Lay’s chips duurzamer met Bio-LNG via logistiek partner AB Texel

PepsiCo ziet Bio-LNG (vloeibaar natuurlijk biogas) als een waardevolle stap naar duurzamer aardappeltransport voor haar Lay’s chipsfabrieken in de Benelux. Jaarlijks rijdt PepsiCo’s logistieke partner AB Texel circa 3 miljoen kilometer om aardappelen van lokale telers naar de PepsiCo-fabrieken in Broek op Langedijk en Veurne te transporteren.

Het gebruik van Bio-LNG kan een besparing opleveren tot wel 2.545 ton CO₂ per jaar. Dit vloeibare gas ontstaat door de vergisting van organisch materiaal, zoals plantenresten of mest.

Rozanne Drost, Sustainability Senior Manager, Northern Europe bij PepsiCo, zegt: “Elke dag genieten wereldwijd meer dan een miljard mensen van onze producten. Ons bereik en onze expertise zetten we graag in om positieve verandering te versnellen. Samen met partners zoals AB Texel willen we barrières helpen doorbreken en duurzame impact maken. Daarom richten we ons, als onderdeel van ons pep+ programma, op duurzame inkoop, het transformeren van hoe we onze producten maken en verkopen, en het inspireren van consumenten om betere keuzes te maken.”

Piet Bakker, Manager Sustainability bij AB Texel, vult aan: “Als marktleider in agritransport beschouwen we het als onze verantwoordelijkheid om onze CO2-uitstoot zoveel mogelijk te verlagen. Samen met klanten zoals PepsiCo blijven we zoeken naar manieren om onze dienstverlening steeds duurzamer te maken. We zetten nu volop in op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en Bio-LNG, maar kijken ook vooruit: in de toekomst kan ook een deel van ons wagenpark batterij elektrisch zijn of op waterstof rijden.”

Naast het verduurzamen van het aardappeltransport werkt PepsiCo ook aan het vergroenen van de energievoorziening in haar snacksfabrieken in Broek op Langedijk en Veurne. PepsiCo werkt in Broek samen met energiepartner Eneco om Lay’s chips te produceren met schone stroom uit wind- en zonne-energie, die lokaal wordt opgeslagen.

PepsiCo streeft ernaar in Veurne meer dan 200 miljoen euro te investeren in de uitbreiding van de fabriek en om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen en de uitstoot van broeikasgassen met 75 procent te verlagen.

Daarnaast wil het bedrijf acht keer minder kraanwater gebruiken in het productieproces van chips en snacks. Deze initiatieven maken deel uit van pep+ (PepsiCo Positive), PepsiCo’s strategische transformatie die duurzaamheid en menselijk kapitaal centraal stelt in hoe we waarde creëren en groeien binnen planetaire grenzen, terwijl we positieve verandering stimuleren voor mens en planeet.

PepsiCo en AB Texel zetten zich ook in andere markten in voor duurzaamheid. Zo wordt in Engeland voor al het transport van AB Texel voor PepsiCo gebruik gemaakt van HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil), een hernieuwbare brandstof met lage emissies. Dit initiatief helpt jaarlijks 2.650 ton CO2 te besparen en draagt bij aan PepsiCo’s bredere duurzaamheidsdoelstellingen.

China ziet niets in Trumps voorstel over verkoop TikTok

BEIJING – China ziet niets in een deal waarbij de Verenigde Staten importheffingen tegen het land verlagen in ruil voor toestemming voor de verkoop van onderdelen van de video-app TikTok.

De VS voerde vorig jaar een wet in waarbij het Chinese moederbedrijf van TikTok, ByteDance, verplicht wordt tot zo’n verkoop op straffe van een downloadverbod. De Amerikaanse president Donald Trump stelde woensdag voor om heffingen tegen China licht te verlagen voor medewerking aan de verkoop van TikTok, maar Beijing ziet daar niets in.

“Wat betreft TikTok heeft China herhaaldelijk zijn standpunt gegeven”, reageerde een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. Er kwam ook een reactie op de importheffing van 25 procent op buitenlandse auto’s die de VS in april willen invoeren. “Er zijn geen winnaars in een handels- of tarievenoorlog.”

De deadline voor de verkoop is 5 april, maar Trump denkt die te kunnen uitstellen. Dat deed hij begin dit jaar ook al.

Franse minister denkt aan vergelding autoheffingen Trump

PARIJS – De Europese Unie kan bijna niet anders dan de Amerikaanse importheffingen op buitenlandse auto’s vergelden, meent de Franse minister van Economische Zaken Éric Lombard.

Hij reageerde op de aankondiging van de Amerikaanse president Donald Trump, die op 2 april een belasting op geïmporteerde auto’s van 25 procent wil invoeren. Die heffing is volgens Lombard “zeer slecht nieuws”.

“De vijandigheid neemt toe”, zei Lombard in een gesprek met radiozender France Inter. “De enige oplossing voor de EU is om de tarieven voor Amerikaanse producten te verhogen.”

De minister sprak tegelijkertijd de hoop uit snel met de Amerikaanse regering in gesprek te kunnen over het verlagen van de heffingen, omdat een handelsoorlog voor iedereen slecht zou uitpakken.

Red Bull bevestigt snelle rijderswissel: Tsunoda vervangt Lawson

DUBAI – Liam Lawson maakt na twee grands prix al plaats voor Yuki Tsunoda als teamgenoot van Max Verstappen. Red Bull bevestigde donderdagochtend de ongebruikelijk snelle rijderswissel in de Formule 1. Het team straft Nieuw-Zeelander Lawson voor zijn slechte seizoensstart, waarin hij geen punt pakte, door hem terug te zetten naar zusterteam Racing Bulls. De Japanner Tsunoda bewandelt de omgekeerde weg en stapt bij de Grote Prijs van Japan over ruim een week al in de RB21 van Red Bull.

Lawson (23) kwam zondag als vijftiende over de streep in de Grote Prijs van China, al schoof hij door drie diskwalificaties door naar de twaalfde plaats. In de sprintrace in Shanghai eindigde de Nieuw-Zeelander als veertiende. Bij de seizoensopening in Australië haalde hij de finish niet. Opmerkelijker waren zijn laatste plaatsen in de kwalificaties. De jonge Nieuw-Zeelander had grote moeite met het besturen van de Red Bull-auto.

“Het was moeilijk om te zien hoe Liam worstelde met de RB21. Als gevolg daarvan hebben we gezamenlijk besloten om vroegtijdig een wissel door te voeren. We begonnen het seizoen met twee ambities: het prolongeren van het wereldkampioenschap bij de coureurs en het heroveren van de constructeurstitel. Dit is een puur sportieve beslissing. We erkennen dat er nog veel werk aan de winkel is met de RB21 en Yuki’s ervaring zal zeer waardevol zijn bij het ontwikkelen van de huidige auto”, licht teambaas Christian Horner toe in een persbericht.

Laatste over de streep

Lawson was bij Racing Bulls de opvolger van de Mexicaan Sergio Pérez, wiens contract eind vorig jaar werd beëindigd.

De 24-jarige Tsunoda rijdt al sinds 2021 voor Racing Bulls en was aan het eind van vorig seizoen nog de teamgenoot van Lawson. Hij aasde al een tijdje op promotie naar Red Bull. De Japanner kwam zondag in de GP van China als laatste over de streep, maar werd een dag eerder wel zesde in de sprintrace.

Tsunoda wordt de zesde teamgenoot van Verstappen sinds diens debuut bij Red Bull in 2016. Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon, Pérez en Lawson gingen hem voor. De Nederlander won 63 grands prix, zijn teamgenoten bij elkaar negen.

×