Clicky

maandag 19 mei 2025 - 23:46 uur
Home Blog Pagina 242

Timmermans: ik ken geen geheime lobbycontracten over Green Deal

DEN HAAG – Leider Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA is naar eigen zeggen niet bekend met geheime contracten die volgens De Telegraaf zijn gesloten toen hij Eurocommissaris was. Hierin zou volgens het dagblad zijn afgesproken dat milieuorganisaties in ruil voor subsidies van de Europese Commissie lobbyden voor de Green Deal van Timmermans. “Ik heb zelf nooit contracten gesloten en me er niet rechtstreeks mee beziggehouden in mijn tijd als Eurocommissaris”, reageert hij.

De fractieleider vindt het “belangrijk dat er volledige transparantie en openbaarheid komt” en dat daarom wordt onderzocht of de berichtgeving klopt. Het is aan de huidige Commissie om hierop te reageren, vindt Timmermans.

Dat de Commissie belangengroepen van milieu- tot landbouworganisaties financieel steunt, is geen geheim, benoemt Timmermans. Hij vindt dat ook juist goed. “Iedere politieke besluitvorming heeft baat bij een evenwichtig debat tussen verschillende belangen. Het grote bedrijfsleven beschikt over veel geld, maatschappelijke organisaties niet.”

In de Tweede Kamer willen NSC en de VVD opheldering van premier Dick Schoof. Pieter Omtzigt en Sander van Waveren (NSC) en Thom van Campen (VVD) willen van hem weten of de Nederlandse regering op de hoogte was van de werkwijze van de commissie, en of Nederlandse ministeries ook dergelijke contracten hanteren. Ook willen de partijen in debat met Schoof over de kwestie.

Wiersma na stikstofuitspraak: gedwongen uitkoop gaan we niet doen

DEN HAAG – Hoe de nieuwe stikstofplannen van het kabinet er na de uitspraak van de rechter uit gaan zien, kan landbouwminister Femke Wiersma nog niet zeggen. Wel is zij stellig over welke ingreep geen deel zal uitmaken van het nieuwe beleid: over gedwongen uitkoop heeft de coalitie afgesproken “dat we dat niet gaan doen”, benadrukt de bewindsvrouw. “En ik ga dat als minister ook niet meemaken.”

Het huidige stikstofbeleid is door de rechter “niet voldoende overtuigend” bevonden, erkende Wiersma. Volgens haar was dat ook te verwachten, omdat haar plannen nog moeten worden uitgewerkt. Wel zal het kabinet, vanuit een speciaal hiervoor opgerichte ministeriële commissie, ook met een nieuwe aanpak komen. Dat was overigens al de bedoeling, benadrukte de minister. “Desalniettemin was er al een stikstofprobleem. We hebben al meerdere kabinetten daar ook mee geworsteld. Dat is voor dit kabinet niet anders.”

Bij dat nieuwe beleid zal het kabinet “alle belangen afwegen”. Vanuit de coalitie gaan ook stemmen op over het aanpassen van de stikstofregels om te voorkomen dat er stevig moet worden ingegrepen in de agrarische sector. Volgens Wiersma biedt dat plan, ook vanuit haar eigen partij BBB, niet direct soelaas. Zo wil de coalitie kijken naar een alternatief voor de kritische depositiewaarde (kdw), de bovengrens voor stikstof in bepaalde gevoelige natuur. “Maar als ik kijk naar de gehele uitspraken van de rechter dan is hij wel zeer kritisch, ook als het gaat om stikstofgevoelige planten, het habitat”, aldus Wiersma. “Dan betwijfel ik of dat echt tot een heel andere uitspraak geleid had.”

De minister kan ook nog niet zeggen wanneer het kabinet met nieuwe plannen komt. “Ja, op de kortst mogelijke termijn natuurlijk.” Het kabinet moet voor eind 2030 verzekeren dat op meer dan de helft van de stikstofgevoelige natuur niet te veel stikstof neerdaalt. “De urgentie is hoog, maar dat was het vorige week ook”, aldus Wiersma. Het probleem staat hoog op de agenda van het kabinet, verzekert de bewindsvrouw. “Met dit kabinet gaan we er wel voor om een doorbraak te forceren.”

Nederlandse en Britse marine volgen samen Russisch spionageschip Yantar

DEN HAAG – De Nederlandse en Britse marine houden samen het Russische spionageschip Yantar in de gaten. Het wordt geëscorteerd door een Brits marineschip en Nederland zet een NH90-helikopter en de Kustwacht in, laat een woordvoerster van het ministerie van Defensie aan het ANP weten. Meer wil ze er niet over kwijt, omdat de operatie nog bezig is.

De Britse minister van Defensie verklaarde tegen persbureau Reuters dat de HMS Somerset de Yantar sinds maandag volgt toen het Britse wateren binnenvoer. Twee dagen later bereikte het vaartuig Nederlandse wateren. Sindsdien wordt dus samengewerkt bij het escorteren met de Nederlandse marine. De Yantar komt volgens de Britten uit de Middellandse Zee.

De Britten hadden het Russische schip in november betrapt toen het rondhing boven onderzeese infrastructuur. Een Britse onderzeeboot is toen vlak bij de Yantar aan de oppervlakte gekomen om het te waarschuwen dat het nauwgezet werd gevolgd, aldus de Britse regering. Russische schepen brengen leidingen en kabels in beeld om mogelijk sabotage te plegen, waarschuwen inlichtingendiensten al lang.

“Een militair schip in de Nederlandse wateren wordt altijd geëscorteerd”, aldus de woordvoerster van Defensie. Dat gebeurt uit waakzaamheid, maar ook om af te schrikken. Bovendien wordt dan informatie verzameld over het schip. Sinds de oorlog in Oekraïne heeft de NAVO de waakzaamheid op zee opgevoerd.

Auto botst tegen vrachtwagen op Westparallel N69

Foto: SQVision

WESTERHOVEN – Op de Westparallel (N69) in Westerhoven heeft woensdagmiddag een ongeval plaatsgevonden. Een oudere vrouw is met haar auto gaan tollen nadat ze waarschijnlijk aangereden werd door een voertuig. Dit voertuig is spoorloos.

Daarna botste ze achter tegen een vrachtwagen. Hier werd een achterlicht en bumper verbogen.

De schade aan de auto van de oudere vrouw is aanzienlijk. De vrouw bleef ongedeerd en werd even nagekeken door een verpleegster die passeerde.

Het verkeer kon om het ongeval heen. De auto zal worden afgesleept.

Bedrijven in Rotterdamse haven vrezen ‘verder vastlopen economie’

ROTTERDAM – Bedrijven in de Rotterdamse haven roepen de overheid op snel serieuze stappen te zetten om “verder vastlopen van de economie” te voorkomen. Volgens Deltalinqs, de ondernemersvereniging voor bedrijven in het havengebied, onderstreept de stikstofuitspraak van de rechter van woensdag dat de overheid de stikstofuitstoot drastisch en snel omlaag moet brengen.

De rechter oordeelde dat de Staat al jaren onvoldoende doet om de natuur te beschermen tegen stikstofuitstoot. De overheid moet ervoor zorgen dat voor eind 2030 op de helft van de stikstofgevoelige natuur niet meer stikstof neerkomt dan die gebieden aankunnen. Dat is wettelijk vastgelegd. Greenpeace had de rechtszaak aangespannen.

“Met deze uitspraak is nu één ding in ieder geval glashelder. Provincie en Rijk moeten razendsnel aan de slag met haalbare plannen voor natuurherstel”, reageerde Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs.

Natuurherstel is volgens de belangenbehartiger van bedrijven in de haven de enige structurele oplossing “om uit het stikstofmoeras te komen”. “Nu stagneren talloze projecten voor de energietransitie in de haven en ook woningbouwprojecten waarvoor meestal maar een klein beetje stikstofruimte nodig is.”

Volgens Van der Chijs denkt Deltalinqs graag mee met de overheid over opties voor regionaal natuurherstel. “Inzet moet zijn dat projecten die juist op langere termijn zorgen voor minder stikstofuitstoot, zoals de energietransitieprojecten, toch door kunnen gaan.”

 

Wezenberg Trailers levert 125e Krone polyester koeloplegger aan BLT Transport

OUDKARSPEL – De afgelopen periode zijn er door Wezenberg Trailers wederom vijf nieuwe Krone polyester koelopleggers geleverd.

De laatste van de serie is de 125e door Wezenberg geleverde oplegger aan BLT Transport.

Speciaal voor deze gelegenheid is de oplegger voorzien van de “Oude” Boekel transport en Leegwater transport reclame en kleuren.

De Wezenberg Krone polyester opleggers zijn door de monteurs van Wezenberg Trailers volledig aangepast aan de wensen van de klant.

Voor de koeling wordt er gebruikgemaakt van een Thermo King Advancer 400 koelmachine.

BLT Transport is voortgekomen uit een samenwerking tussen Boekel Transport en Leegwater Transport. BLT is gespecialiseerd in geconditioneerd vervoer en het vervoer van los gestorte agrarische producten.

Transport is ooit ontstaan als eigen vervoer voor de handelsmaatschappij vanuit Waarland maar maakt inmiddels succesvol deel uit van de totale bedrijfsvoering vanuit Oudkarspel.

Op de locatie aan de Berrie 1 in Oudkarspel staat een bedrijf wat zich kenmerkt door professie en passie in handel en transport.

Nieuw pensioencontract voor de Koopvaardij

De Nederlandse overheid heeft besloten het pensioenstelsel te hervormen via de Wet Toekomst Pensioenen. Deze wet is op 1 juli 2023 ingegaan. Hieronder valt ook het Bedrijfstakpensioenfonds voor de Koopvaardij waar Nederlandse en Europese zeevarenden hun pensioen opbouwen.

Om dit in goede banen te leiden zijn maritieme vakbond Nautilus (FNV), de werkgevers in de zeevaart en het pensioenfonds sinds de zomer van 2022 intensief met elkaar in gesprek gegaan om ook in de toekomst een goede pensioenregeling voor zeevarenden te kunnen blijven faciliteren. Zij hebben daarover eind 2023 een akkoord bereikt.

Dit akkoord hebben Nautilus en de werkgevers in de zeevaart vertaald in een transitieplan. Daarin staan de afspraken voor de nieuwe pensioenregeling, met als basis een zogenaamde ‘solidaire premieregeling’. Ook is erin geregeld wat er gebeurt met de pensioenen die al zijn opgebouwd en de pensioenen die nu worden uitgekeerd.

Verder staat in het plan beschreven welke maatregelen de werkgevers en Nautilus willen nemen om ervoor te zorgen dat de overgang eerlijk en evenwichtig plaatsvindt. Voor iedereen: gepensioneerden, actieve zeevarenden en voormalig zeevarenden die pensioen hebben opgebouwd in het fonds. Sociale partners hebben hierover, in het kader van het hoorrecht voor verenigingen van gepensioneerden, ook gesproken met het Maritiem Platform Gepensioneerden. Ook zij hebben met instemming kennisgenomen van het transitieplan.

Sociale partners in de zeevaart zijn trots op dit resultaat en vertrouwen erop dat zij tijdig de structuur van het nieuwe stelsel hebben gebouwd. Nu kan het pensioenfonds verder aan de slag met het voorbereiden van de overgang naar het nieuwe stelsel per 1 januari 2026.

Van der Plas legt schuld stikstofdebacle bij vorige kabinetten

DEN HAAG – BBB-leider Caroline van der Plas vindt niet dat het huidige kabinet schuld heeft aan de terechtwijzing van de Staat door de rechter over het stikstofbeleid. “Vorige kabinetten hebben ons in wet- en regelgeving helemaal klem gezet”, zegt zij. “Dat is waar de rechter aan toetst.” Zij spreekt evengoed van een “stevige uitspraak”, die zij goed gaat bestuderen.

De rechter benoemde in zijn uitspraak juist dat het huidige kabinet maatregelen die door zijn voorganger waren bedacht, heeft teruggedraaid. Mede daardoor is er onvoldoende zekerheid dat de doelen voor vermindering van de stikstofuitstoot, zoals ook vastgelegd in het coalitieakkoord, ook echt worden gehaald.

De rechter zegt met de uitspraak dat het kabinet zich niet aan de huidige wet houdt, zo interpreteert Van der Plas. “Dus wat doe je: dan ga je andere wetgeving maken.” Daar is niets geks aan volgens de politica. “Er worden hier heel vaak wetten veranderd.” Ze noemt de wetten tegen kinderarbeid en voor vrouwenkiesrecht als voorbeelden.

Dwangsom

De rechter oordeelde woensdag dat de Staat voor eind 2030 moet zorgen dat op de helft van de stikstofgevoelige natuur niet meer stikstof neerkomt dan deze aankan. Anders dreigt er een dwangsom van 10 miljoen euro. Als de wet voor die tijd wordt aangepast, hoeft het niet zo ver te komen, denkt de BBB-leider.

“Natuur is belangrijk”, erkent Van der Plas. “Maar er zijn meer belangen.” Zij noemt behalve de landbouw ook de industrie en de woningbouw. Daarom wil zij de huidige stikstofnorm, de zogenoemde kritische depositiewaarde (kdw), uit de wet halen. Dat is “heel urgent”, vindt zij. “Dit zet heel Nederland op slot.” Zij wijst er daarnaast op dat er ook andere “drukfactoren” zijn op de natuur dan alleen stikstof.

Ryanair: Trump terug in Witte Huis maakt Boeing concurrerender

DUBLIN – De terugkeer van Donald Trump naar het Witte Huis zal de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing de impuls geven die nodig is om sterker te concurreren met het Europese Airbus, zegt Eddie Wilson, bestuursvoorzitter van Ryanair. De Ierse prijsvechter is de grootste Europese gebruiker van de Boeing 737 Max.

“Trump wil nationale industrieën ondersteunen. Wij hopen dat Boeing daardoor veel agressiever wordt in hun concurrentie met Airbus”, aldus Wilson.

Boeings productie kampte vorig jaar met zware tegenslagen, waaronder een ongeval met de 737 Max in januari en een staking van bijna twee maanden later in het jaar. Dit vertraagde Ryanairs plannen om haar volledig uit Boeings bestaande vloot uit te breiden tot 800 toestellen in 2034. Ondertussen leverde Airbus twee keer zoveel vliegtuigen, waarvan veel naar concurrenten zoals EasyJet en Wizz Air gingen.

Duitse brouwers: bierverkopen in Duitsland opnieuw lager

BERLIJN – Duitsers hebben vorig jaar opnieuw minder bier gedronken. Die trend is al langer gaande in het land dat lang beroemd was om zijn bier, meldt de Duitse Brouwersvereniging.

De definitieve verkoopcijfers van bier zijn voor 2024 naar verwachting nog zwakker dan in 2023, het jaar waarin de laagste bierverkoop in decennia werd genoteerd, aldus de brouwers.

De verkoop tot en met november lag 2,1 procent onder de cijfers van het voorgaande jaar. De definitieve cijfers van december zijn nog niet verwerkt.

Volgens voorzitter Christian Weber van de belangenvereniging zijn slecht weer, inflatie en terughoudende consumentenbestedingen enkele factoren die bijdroegen aan de lagere bierverkoop.

Veel van de ongeveer 1500 bierbrouwerijen in Duitsland hopen dat alcoholvrije varianten de dalende verkoop van traditioneel bier kunnen compenseren. Eind vorig jaar besloeg alcoholvrij bier 8,9 procent van de Duitse biermarkt, volgens de brouwersvereniging.

Woningbouwers hopen op aanpak stikstofprobleem en meer nieuwbouw

DEN HAAG – Branchevereniging WoningBouwersNL hoopt dat het Rijk meer gaat doen om het stikstofprobleem op te lossen, zodat meer woningen gebouwd kunnen worden. Dit zegt directeur Coen van Rooyen van WoningBouwersNL na de uitspraak van de rechtbank in Den Haag woensdag in de zaak die Greenpeace had aangespannen tegen de Staat.

De rechtbank stelde dat de overheid al jaren te weinig doet om de natuur te beschermen tegen stikstofuitstoot. De Staat moet ervoor zorgen dat voor eind 2030 op de helft van de stikstofgevoelige natuur niet meer stikstof neerkomt dan die natuur aankan, zoals in de wet is vastgelegd. “Lever wat je belooft. Hoe harder het Rijk loopt om het stikstofprobleem op te lossen en de stikstofuitstoot bij natuurgebieden omlaag gaat, hoe meer ruimte er is voor woningbouw”, zegt Van Rooyen.

Volgens hem moeten vooral de landbouw, de industrie en de luchtvaart, minder stikstof uitstoten. “Er moeten een heleboel sectoren een stapje terug doen om ervoor te zorgen dat we 100.000 woningen per jaar kunnen bijbouwen.”

Plannen maken

Schiphol wil niet reageren op de uitspraak. Een woordvoerder van de luchthaven verwijst daarvoor door naar de overheid.

Zonder stikstofvermindering “lossen we het woningtekort niet op, leggen we geen nieuwe weg aan en kunnen we de energietransitie op onze buik schrijven”, stelt Arno Visser, de voorzitter van brancheorganisatie Bouwend Nederland. “Hopelijk wordt nu eindelijk iedereen wakker geschud. Dit is de zoveelste stikstofuitspraak, het zoveelste bewijs van onvermogen het stikstofprobleem aan te pakken. Vertragen, afwachten, uitstellen: het probleem wordt alleen maar verergerd.”

Het kabinet moet wat hem betreft meer plannen maken om de stikstofuitstoot terug te dringen en die uitvoeren. “Terwijl Nederland al jaren op een stikstofslot zit, gooide dit kabinet plannen in de prullenbak zonder alternatief”, aldus Visser.

Britse krantenuitgever schikt en zegt sorry tegen prins Harry

LONDEN – News Group Newspapers (NGN) van mediatycoon Rupert Murdoch heeft geschikt in de rechtszaak met prins Harry, meldt de BBC. De prins had de zaak aangespannen omdat kranten van Murdoch op onrechtmatige wijze privé-informatie van de Britse prins zouden hebben verkregen. NGN heeft excuses aangeboden, werd woensdag bekend. Prins Harry werd tussen 1996 en 2011 afgeluisterd door The Sun, een van de tabloids die NGN uitgeeft.

News Group Newspapers verontschuldigt zich bij de hertog van Sussex “voor de impact op hem van de uitgebreide berichtgeving en de ernstige inbreuk op zijn privéleven en het privéleven van Diana, prinses van Wales, zijn overleden moeder, met name tijdens zijn jonge jaren”. Ook erkent NGN schuld en biedt de organisatie excuses aan “voor het leed dat de hertog is aangedaan en de schade die is toegebracht aan zijn relaties, vriendschappen en familie”. De uitgever zegt Harry “een aanzienlijke schadevergoeding te betalen” voor zijn leed. Hoe hoog die vergoeding is, werd niet bekendgemaakt.

NGN heeft ook excuses aangeboden aan Tom Watson, de voormalige vicevoorzitter van de Britse Labour Party, die tussen 2009 en 2011 door News of the World werd bespied. “NGN erkent en verontschuldigt zich ook voor de negatieve gevolgen die dit heeft gehad voor de familie van Lord Watson en heeft ermee ingestemd hem een aanzienlijke schadevergoeding te betalen.”

‘Monumentale zege’

De rechtszaak zou eigenlijk dinsdag beginnen in Londen, maar werd vertraagd. De afgelopen dagen waren beide partijen “in zeer intensieve onderhandelingen” om de zaak te schikken.

Prins Harry noemt de schikking en excuses “een monumentale zege”. Zijn advocaat David Sherborne las woensdag voor de rechtbank in Londen een verklaring voor in het bijzijn van Britse media. “Vandaag zijn de leugens blootgelegd. Vandaag zijn de doofpotaffaires onthuld. En vandaag bewijst dat niemand boven de wet staat. De tijd om verantwoording af te leggen is aangebroken.”

Volgens Britse media zou de schadevergoeding een bedrag van “acht cijfers” zijn.

Doden bij steekpartij in Duitse Aschaffenburg

ASCHAFFENBURG – De verdachte van de steekpartij woensdag in de Duitse plaats Aschaffenburg is een 28-jarige Afghaanse burger. Dat heeft de politie bekendgemaakt.

Hij doodde twee personen, onder wie een 2-jarig kind. Het andere slachtoffer is een man van 41. Twee andere personen raakten zwaargewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht.

De verdachte werd snel opgepakt door de politie. Zijn motief is nog onduidelijk. De politie vraagt op X om daar niet over te speculeren. Persbureau dpa achterhaalde dat de man was ondergebracht in een asielopvang in de omgeving. Hij zou een geschiedenis van psychische problemen hebben.

Nog onbekend is wanneer de man aankwam in Duitsland en of hij al in beeld was bij de politie. “Hij wordt verhoord”, zegt de politie op X.

Wiersma baalt van stikstofvonnis, noemt hoger beroep een optie

DEN HAAG – Landbouwminister Femke Wiersma baalt van de verloren rechtszaak tegen Greenpeace over het stikstofbeleid van het kabinet. “Dit is niet de uitspraak waarop ik had gehoopt”, erkent zij in een bericht op X. Ze zegt het vonnis samen met haar collega-ministers grondig te gaan bestuderen. “Daarbij neem ik uiteraard ook de optie voor een hoger beroep mee.”

De rechtbank in Den Haag draagt het kabinet op veel meer te doen om kwetsbare natuur tegen de uitstoot van stikstofverbindingen te beschermen. In minstens de helft van de natuurgebieden moet de stikstofneerslag in 2030 gedaald zijn tot onder de normwaarde. De rechter stipte in zijn vonnis aan dat het huidige kabinet juist maatregelen heeft teruggedraaid die daaraan hadden kunnen bijdragen.

Wiersma bezweert desondanks dat het kabinet het stikstofprobleem “zeer serieus” neemt. “We voeren al veel maatregelen uit en ontwikkelen aanvullend beleid.” Maar de BBB-bewindsvrouw zegt ook de “brede maatschappelijke impact” van die aanpak niet uit het oog te willen verliezen. “We kunnen immers niet het onmogelijke vragen van mensen en bedrijven.”

Binnen het kabinet brengt een ministeriële commissie in kaart waar de te hoge stikstofuitstoot voor problemen zorgt, en wat mogelijke oplossingen zijn. “In die samenstelling gaan we de uitspraak snel en grondig bestuderen om te bepalen wat de uitspraak van ons vraagt”, aldus Wiersma. Zij wil daar verder nog niet op vooruitlopen.

Voetganger overleden na ongeval met auto in Bergeijk

BERGEIJK – In Bergeijk is woensdagochtend een 82-jarige voetganger uit België overleden na een ongeval met een auto.

De bestuurder, een 29-jarige man uit de Nederlandse grensplaats Reusel, is aangehouden en zit vast, aldus de politie.

Het ongeluk gebeurde op de weg Witrijt in de Noord-Brabantse gemeente. Het onderzoek naar de toedracht loopt nog.

×