Clicky

dinsdag 13 mei 2025 - 07:51 uur
Home Blog Pagina 241

Taakstraf geëist tegen agent die informatie doorspeelde aan criminelen

UTRECHT – Het Openbaar Ministerie (OM) eist een taakstraf van 140 uur tegen een man die werkzaam was voor de politie-eenheid Midden-Nederland. De oud-agent wordt verdacht van computervredebreuk en schending ambtsgeheim. Hij zou tussen 2017 en 2022 informatie hebben opgevraagd in politiesystemen, die vervolgens in handen kwam van criminelen.

De zaak kwam aan het licht toen een informant waarschuwde dat een ‘politiecontact’ gevoelige informatie zou doorspelen. Deze informatie bleek te zijn opgezocht met het account van de verdachte. Dit was verdacht omdat de agent deze handelingen niet had vastgelegd en omdat het systeem grotendeels in zijn vrije tijd werd geraadpleegd.

Gaandeweg het onderzoek doken er meer politiedocumenten op die in handen waren van een crimineel, allemaal uitgedraaid met het account van de verdachte. Op basis hiervan werd de verdachte op 30 augustus 2022 aangehouden en werden meerdere doorzoekingen verricht.

Vervolgens is er gekeken naar de zoekgeschiedenis van de agent in het politiesysteem. Daaruit blijkt dat er tientallen keren is gezocht op namen, adressen en kentekens die niet te koppelen zijn aan zijn werk als agent. Zo bekeek de verdachte informatie over zichzelf, zijn straat en familie- en gezinsleden. Er zijn chatgesprekken gevonden waaruit blijkt dat de verdachte op verzoek van familie en kennissen informatie doorspeelde uit politiesystemen.

Ook criminele contacten van de agent konden door de verdachte beschikken over gevoelige informatie. Dit brengt grote risico’s met zich mee. “Het zijn bevragingen waarvan de resultaten in potentie gebruikt kunnen worden om politieonderzoeken te schaden”, legt de officier van justitie uit. “Daarnaast kan het ook politiemedewerkers in gevaar brengen.”

In de visie van het OM speelde de agent informatie door, zodat hij ook weer informatie terug zou krijgen. “Dit lijkt wel een structurele werkwijze van de verdachte”, vertelt de officier van justitie. Dit neemt het OM de verdachte zeer kwalijk. “Burgers moeten er op kunnen vertrouwen dat medewerkers van de politie op respectvolle wijze omgaan met hun persoonlijke gegevens.”

Volgens het OM heeft de verdachte misbruik gemaakt van zijn positie als agent en zo ook de integriteit van de politie ernstige schade toegebracht. Al had de politie zelf ook meer moeten doen om de verdachte te stoppen, stelt de officier van justitie. “De politie heeft ook gebruik gemaakt van de informatiepositie van de verdachte, waarbij niet kritisch is gevraagd hoe de verdachte aan deze informatie is gekomen. Daar heeft de politie ook lering uit getrokken.”

Bij het bepalen van de strafeis is rekening gehouden met de ernst van de feiten. Daarbij speelt mee dat de verdachte ook na meerdere waarschuwingen van zijn werkgever en een gesprek met de officier van justitie (OM-hoorzitting) opnieuw de fout in ging. Ook is gekeken naar de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Zo is rekening gehouden met het ontslag en de gevolgen daarvan voor de verdachte.

Alles meewegende eist het Openbaar Ministerie een onvoorwaardelijke taakstraf van 140 uur. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Strafbeschikking voor bergingsbedrijf Collewijn Berging wegens dodelijk arbeidsongeval

ROTTERDAM – Het bedrijf Collewijn Berging B.V. betaalt een strafbeschikking in de vorm van een boete van 35.000 euro, die haar is opgelegd door het Openbaar Ministerie (OM). In 2023 vond er bij werkzaamheden een dodelijk arbeidsongeval plaats, waarbij een werknemer is overleden.

Dodelijk arbeidsongeval

Op 1 maart 2023 is een 52-jarige werknemer van het bergingsbedrijf om het leven gekomen. De werknemer raakte tijdens werkzaamheden aan een hydraulisch systeem van een bergingsvoertuig bekneld tussen het laadplateau en het frame van het voertuig. De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) startte onder gezag van het OM een strafrechtelijk onderzoek naar de oorzaak en toedracht van dit dodelijke bedrijfsongeval.

Daaruit blijkt volgens het OM dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen. Het bedrijf is immers tekort geschoten in de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Het OM legt het bedrijf daarom een strafbeschikking op van 35.000 euro.

Maatregelen

Het bergingsbedrijf zegt te betreuren dat één van haar werknemers tijdens werkzaamheden door een ongeval om het leven is gekomen, en ziet in dat het ongeval (mede) het gevolg is van tekortkomingen in het Arbo-beleid dat het bedrijf voerde. Indien dit beleid beter op orde was geweest, had het ongeval mogelijk voorkomen kunnen worden. Het bedrijf zegt dan ook “de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het verlies van haar zeer gewaardeerde collega”.

In gesprekken met het OM heeft het bedrijf aangetoond dat de tekortkomingen in het Arbo-beleid en de daarbij behorende maatregelen zijn onderkend en worden ondervangen. Zo worden reparaties aan hydrauliek niet meer door het bedrijf zelf uitgevoerd, maar uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven.

Ook is er onder andere vaker en structureler fysiek toezicht in de werkplaats, worden er extra preventiemedewerkers opgeleid en wordt de “Risico Inventarisatie en Evaluatie” van het bedrijf geüpdatet en herbeoordeeld. Mede wegens de constructieve opstelling van het bedrijf, vindt het OM een strafbeschikking van 35.000 euro een passende afdoening.

Medewerkers DAF stelen truckonderdelen, bedrijf doet aangifte

EINDHOVEN – Medewerkers van vrachtwagenfabrikant DAF hebben truckonderdelen gestolen van het bedrijfsterrein van DAF. Dit bevestigt een woordvoerder na berichtgeving in het Eindhovens Dagblad.

DAF heeft volgens hem aangifte bij de politie gedaan.

Tegen de medewerkers zijn “passende maatregelen” genomen. De vrachtwagenfabrikant wil verder niet ingaan op de gebeurtenis.

Het Eindhovens Dagblad schreef eerder woensdag op basis van ingewijden dat een groep medewerkers voor een paar miljoen euro aan onderdelen heeft gestolen. De diefstal zou in de tweede helft van vorig jaar hebben plaatsgevonden.

De ingewijden zeiden ook dat het wel vaker gebeurt dat medewerkers iets van het bedrijf stelen, maar niet zoveel als in dit geval.

Port of Antwerp-Bruges en Port of Rotterdam pleiten voor krachtige Clean Industrial Deal

Port of Antwerp-Bruges en Port of Rotterdam roepen de Europese Commissie op om stevig te investeren in het concurrentievermogen van de industrie in Europa. Zij doen dat in aanloop naar de publicatie van het Competitiveness Compass en de Clean Industrial Deal. ‘De strategische autonomie, energietransitie en welvaart van Europa staat op het spel’.

De twee grootste havens van Europa kunnen als energie-, logistieke en industriële clusters een belangrijke rol spelen in de uitvoering van de EU Clean Industrial Deal gericht op het versterken van het investeringsklimaat in Europa. Zij willen daarom dat de Europese Commissie kiest voor een benadering waarin het versterken van internationale ketens en industriële clusters centraal staat, in plaats van in te zetten op regio’s of sectoren. De havens willen het voortouw nemen in deze grensoverschrijdende aanpak door zelf intensiever samen te werken.

Gezamenlijke waarde wetenschappelijk onderbouwd

In opdracht van beide havens hebben de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmus Universiteit Rotterdam (Centre for Urban, Port and Transport Economics) onderzoek gedaan naar de positie en waarde van de gezamenlijke havencomplexen. Hieruit blijkt dat beide havens gezien moeten worden als een geïntegreerd logistiek en industrieel complex, verbonden aan het bredere industrieel cluster dat zich uitstrekt tot het Ruhrgebied: het ARRRA-cluster. De havens koppelen daarbij goederen- en energiestromen aan bedrijven en consumenten tot ver in het achterland. Door de gecombineerde schaal, de overlappende netwerken, onderlinge verbindingen en aanvullende sectoren en activiteiten ontstaat synergie waardoor het industrieel cluster een grote rol heeft in de industrie in Europa. Zo is het ARRRA-cluster goed voor 40% van de Europese petrochemische productie. ​

Samenwerking versterken

Het versterken van de samenwerking tussen Port of Antwerp-Bruges en Port of Rotterdam zou de voordelen van het gezamenlijk cluster verder kunnen vergroten, ook voor Europa. Dit op voorwaarde dat hiervoor het juiste kader wordt gecreëerd en dat Europa investeert in connectiviteit, regeldruk aanpakt en verduurzamingsinvesteringen sterker ondersteunt. Deze boodschap tijdens een gezamenlijk georganiseerd event in Brussel overgebracht aan de Europese Commissaris voor Klimaat, Net Zero en Schone Groei, Wopke Hoekstra.

Wopke Hoekstra, Europees Commissaris voor Klimaat, Net Zero en Schone Groei: “We hebben een punt bereikt waarop industriële groei met emissiereductie niet gewoon een keuze is. Het is een noodzaak. Al veel te lang domineert het narratief dat het bedrijfsleven en het klimaat niet samengaan. Met deze nieuwe Commissie schrijven we echter een ander verhaal. Op weg naar een schonere, groenere toekomst moeten we alle Europese bedrijven meenemen, van innovatieve cleantechbedrijven tot traditionele zware industrieën. Dat is waar onze nieuwe Clean Industrial Deal over gaat.”

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Een systemische havenclusteraanpak draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen van Europa. De havens van Antwerpen-Brugge en Rotterdam zijn unieke plaatsen waar multimodale logistiek, energie en industrie samenkomen. De transitie naar een duurzame economie vraagt om grensoverschrijdende samenwerking en realiteitszin. Als havens willen we gezamenlijk bijdragen aan een verankering van de Europese industrie voor de toekomst.”

Boudewijn Siemons, CEO Port of Rotterdam: “Europa staat voor de uitdaging om de transitie naar een duurzame economie samen te laten gaan met behoud van welvaart en strategische onafhankelijkheid. In onze havencomplexen is daarin de afgelopen jaren fors geïnvesteerd en worden nu grote projecten gerealiseerd. Tegelijkertijd zien we dat het concurrentievermogen van de Europese industrie terugloopt. Het is daarom belangrijk dat havens, nationale en Europese overheden hun krachten bundelen voor een Europees investeringsklimaat waarin bedrijven kunnen blijven bouwen aan de toekomst.”

Inspectie: nog steeds ernstige veiligheidsrisico’s in Ter Apel

DEN HAAG – Medewerkers en bewoners van het aanmeldcentrum in Ter Apel lopen nog steeds “zeer ernstige veiligheidsrisico’s”, meldt de Inspectie Justitie en Veiligheid. Die doet een beroep op asielminister Marjolein Faber om de locatie “echt veilig” te maken, onder meer door te zorgen voor een goede door- en uitstroom van asielzoekers. Dat laatste is het doel van de spreidingswet, maar de minister is van plan om deze juist te schrappen.

Omdat asielzoekers te weinig kunnen doorstromen naar andere plekken, moet het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) terugvallen op “ongeschikte en onveilige” noodlocaties. Mensen worden hierdoor heen en weer geschoven en kwetsbare bewoners zijn niet genoeg in beeld, schrijft de inspectie.

Asielzoekers horen drie tot tien dagen op een aanmeldlocatie te blijven, maar zijn daar soms maandenlang. Dat heeft een “nadelige invloed op het mentale en fysieke welzijn van bewoners”. Voor minderjarigen is er bijvoorbeeld geen echt onderwijs, te weinig privacy en nauwelijks speelruimte.

Verbeteringen

Volgens de inspectie hebben niet alleen vreemdelingen en COA-medewerkers er last van dat tijdelijk bedoelde oplossingen continu worden ingezet. “De structurele afhankelijkheid van noodvoorzieningen belast ook de omgeving zoals gemeenten, politie en omwonenden.”

De Inspectie Justitie en Veiligheid heeft al meerdere alarmerende brieven naar het kabinet gestuurd over de situatie in Ter Apel. “Onhoudbaar en onveilig”, schreef de inspectie bijvoorbeeld eind 2023. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft meermaals gewaarschuwd.

Het COA reageerde tegenover de inspectie dat het een reeks verbeteringen heeft doorgevoerd, zoals meer beveiligers en een apart hofje voor overlastgevers. Dat leidt tot een “substantiële afname” van incidenten, aldus het COA, maar volgens de inspectie is de veiligheid en leefbaarheid in Ter Apel ondanks de

Klein plusje voor goederenoverslag North Sea Port in 2024

Foto: North Sea Port

In 2024 boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 66,3 miljoen ton, een stijging van 0,7 procent ten opzichte van 2023. De binnenvaart ging er met 4,4 procent meer op vooruit.

Deze lichte stijging biedt continuïteit en houvast voor het komende jaar. Een jaar waarin bedrijven blijvend toekomst zien in North Sea Port en fors investeren, met een verwachte gronduitgifte van meer dan 30 hectare.

Deze stijgingen in de goederenoverslag zijn alvast opbeurend te noemen, zeker gezien de huidige economische en geopolitieke ontwikkelingen. De overslag via zeevaart nam met 0,4 miljoen ton goederen toe ten opzichte van de serieuze dip in 2023. Deze lichte stijging is te danken aan de eigenheid van North Sea Port als bulkhaven: de overslag van droge bulkgoederen en breakbulk (stukgoed) nam beduidend toe. De diversificatie van de activiteiten in onze haven biedt in onzekere tijden vaak een tegengewicht. Omgekeerd, de overslag van vloeibare bulk nam af. De daling van specifieke producten gelinkt aan de industrie (in een zeer uitdagend speelveld) speelt ons als haven hierbij parten.

De overslag via zeevaart met Groot-Brittannië nam met liefst ruim een kwart toe waardoor het de eerste plaats van de belangrijkste handelspartners inneemt. De gevolgen van Brexit inzake tonnen goederenoverslag lijken van de baan. North Sea Port verstevigt hiermee zijn rol als sterk Europees verankerde haven.

De overslag via de binnenvaart blijft het met bijna een handvol procenten groei weer eens erg goed doen. De ideale locatie op het kruispunt van de West-Europese binnenwateren, onze goede haveninfrastructuur en de modal shiftprojecten om meer goederen via de binnenwateren te transporteren, bevorderen dit duurzame transport. En, niet te vergeten, de eigenheid van de soort producten – namelijk bulkgoederen – leent zich perfect voor de binnenvaart.

30 hectare gronduitgifte

De uitdagingen voor de komende jaren blijven legio. Alleszins op geopolitiek vlak met de oorlog Rusland-Oekraïne, de brandhaard in het Midden-Oosten, en de mogelijke handelsbelemmeringen vanuit de Verenigde Staten. Daarnaast kent de energietransitie een vertraging en blijven een gelijk en competitief speelveld binnen Europa en een Europese Industrial Deal broodnodig.

North Sea Port ziet echter de komende jaren heel wat investeringen gerealiseerd worden. De voorziene investeringen voor 2025 in sectoren als energie, offshore, logistiek en circulariteit bieden zicht op extra toegevoegde waarde, meer jobs en bijkomende financiële zekerheid voor het havenbedrijf. North Sea Port voorziet voor 2025 de uitgifte van meer dan 30 hectare grond, net zoveel als in 2024.

De uitdagingen van de industrie laten zich vaak eenvoudig weg in de overslagcijfers weerspiegeld zien – wat duidelijk het geval is met de mindere overslag van vloeibare bulkgoederen. Echter, zodra de industrie zijn elan opnieuw terugvindt – binnen een Europees industrieel en duurzaam beleid – zal het tij keren, waardoor we als Europese tophaven opnieuw op koers komen te zitten.

Bulkhaven bij uitstek

North Sea Port is en blijft een bulkhaven. Maar liefst driekwart van de overslag wordt nog steeds ingenomen door droge en vloeibare bulkgoederen.

De droge bulk nam weer toe (+2,1 procent) en blijft meer dan de helft (54 procent) van de overslag vertegenwoordigen (35,9 miljoen ton). Meer aanvoer van ijzererts, houtpellets, chemische producten en sojabonen zorgen daarvoor. De overslag van bouwmaterialen blijft gelijke tred houden, die van koolzaad nam af.

Breakbulk gaat er ook op vooruit (+7 procent) en blijft 15 procent van de overslag innemen (10,2 miljoen ton). Overslag van cellulose neemt hierbij toe, plaatstaal neemt af.
De overslag van rollend materieel, ro/ro, blijft met 3,7 miljoen ton overslag op hetzelfde peil. Hiermee neemt dit segment hetzelfde aandeel binnen de totale overslag in (6 procent).

De overslag van vloeibare bulk daalde (-3,5 procent) en neemt ruim een vijfde van de totale maritieme overslag in (22 procent, 14,6 miljoen ton). De daling zit hem bij petroleumproducten, biodiesel en de chemische basisproducten; producten kenmerkend voor de industrie.

De overslag van containers kent een verlies in tonnen (-18 procent) en komt op een totaal van 1,8 miljoen ton oftewel 175.000 TEU (-50.000 TEU). Binnen de goederenoverslag via zeevaart blijft het aandeel van containers wel gelijk (3 procent).

Uitgedrukt in goederensoorten zien we een stijging bij landbouwproducten (+4,9 procent, gedeeltelijk herstel na verlies in 2023), ertsen en metaalresiduen (+5,8, door meer ijzerertsen), meststoffen (+5,7 procent), chemische producten (+7 procent), voertuigen en machines, en andere fabricaten (+14,7 procent, waaronder cellulose). Een status quo kan genoteerd worden voor vaste brandstoffen. Een daling stellen we vast bij de voedingsproducten (-13 procent, waaronder minder koolzaad), petroleumproducten (-4 procent), ruwe mineralen en bouwmaterialen (-3 procent) en producten van de metaalindustrie (-11 procent, minder staaloverslag).

De verhouding import/export bij de overslag via zeevaart is 70 procent-30 procent, waarbij het aandeel export over de jaren heen licht toeneemt.

Groot-Brittannië duwt Verenigde Staten van de eerste plaats

Groot-Brittannië neemt met 6,0 miljoen ton goederenoverslag en een stevige groei (+26 procent, +1,2 miljoen ton) prominent de eerste plaats in van de belangrijkste handelspartners van North Sea Port – hiermee is de impact van Brexit (hopelijk) van de baan.

De Verenigde Staten kennen voor het tweede jaar op rij een daling (-6 procent = -300.000 ton) en komen van de eerste op de tweede plaats terecht, met een totaal van 5,1 miljoen ton. De handel met Zweden neemt toe (+8 procent, +300.000 ton) waardoor het land naar de derde plaats stijgt met een overslag van 4,3 miljoen ton.
Canada neemt opnieuw de vierde plaats in, gevolgd door Brazilië, Noorwegen, Spanje, Frankrijk, Rusland en Turkije op de tiende plaats.

Van de totale goederenoverslag via zeevaart neemt Europa 58 procent in (+2 procent aandeel), Noord-Amerika 14 procent (status quo), Zuid-Amerika 14 procent (-1 procent), Afrika 7 procent (status quo), Azië 3 procent (-1 procent). Oceanië, tenslotte, neemt daar 4 procent van in (status quo van dit aandeel).

Ook binnenvaart stijgt

De goederenoverslag via binnenvaart kwam in 2024 uit op 64,2 miljoen ton. Met deze stijging van 4,4 procent is het verlies van 2023 tegenover 2022 (wat een tweede recordjaar op rij was) haast weer goedgemaakt.

De overslag van vloeibare bulk neemt toe met 7 procent tot 34,5 miljoen ton , onder meer bij vloeibare petroleumbrandstoffen en chemische basisproducten. Droge bulk groeit met 5 procent tot 23,3 miljoen ton door extra overslag van veevoeders, zand en grind, en ruwe mineralen.

Containers dalen met 15 procent tot 2,2 miljoen ton. In TEU zien we een daling van 17 procent tot 240.000 TEU.

Ro/ro-binnenvaartschepen zijn goed voor 0,1 miljoen ton (status quo). Breakbulk neemt licht af met 3 procent tot 4,0 miljoen ton.

De verhouding import-export blijft met 41 procent-59 procent ongewijzigd.

Vakbond: arbeidsmarkt voor journalisten verslechtert

AMSTERDAM – De arbeidsmarkt voor journalisten is vorig jaar verslechterd. Volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) zijn er na een jarenlange afname vorig jaar meer journalisten op zoek gegaan naar een nieuwe baan. De werkloosheid onder journalisten is hierdoor opgelopen naar 7 procent, maakt de vakbond op uit cijfers over het aantal ww-uitkeringen in de branche.

In een woensdag verschenen rapport worden tal van cijfers genoemd. Zo telde de NVJ flink minder openstaande vacatures ten opzichte van 2023. Weliswaar zijn freelancers meer gaan verdienen, maar zij haalden volgens de NVJ ook een groter deel van hun inkomen van buiten de journalistiek. Nederland heeft in totaal zo’n 18.500 journalisten, onder wie veel parttimers. Ruim de helft is volgens de bond in loondienst.

“Onze verwachting is dat de werkloosheid onder journalisten het komende jaar verder stijgt. De recente daling in vacatures, en ontwikkelingen die boven de markt hangen, scheppen geen rooskleurig beeld van de arbeidsmarkt”, merken de deskundigen bij de bond op. De NVJ wijst onder meer op de aangekondigde overheidsbezuinigingen bij de NPO. “De landelijke en de regionale publieke omroepen zijn samen een van de belangrijkste journalistieke werkgevers van het land. Hoewel nog niet duidelijk is waar de NPO precies op gaat bezuinigen, is de kans klein dat redacties helemaal buiten schot blijven.”

Freelancers

Voor freelancers is het volgens de bond ook een onzekere tijd. “Allereerst vanwege de kans dat Nederland weer een grote mediaorganisatie minder telt als de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media doorgang vindt. Hoewel RTL Nederland door die overname niet verdwijnt, tellen de zenders van de omroeporganisatie en alle andere titels van DPG Media na de overname voor de Belastingdienst als één opdrachtgever. Dat maakt het voor freelancers lastig om hun werk voldoende te spreiden. En het verslechtert hun onderhandelingspositie.”

Daarnaast is de fiscus met ingang van dit jaar begonnen de regels tegen schijnzelfstandigheid te handhaven. Voor freelancers die veel op redacties werken, wordt het daardoor lastiger om hun werk te blijven doen. Verschillende werkgevers in de branche sorteerden hier vorig jaar al op voor. Ze kondigden aan alleen nog te willen werken met werknemers in loondienst of zzp’ers die aan de strengere eisen voldoen. Volgens de NVJ voldoen veel freelancers hier momenteel niet aan.

Aanhoudende klachten over Qbuzz in Friesland, FNV eist gesprek en actieplan

Foto: Transport Online | E. van der Wal

UTRECHT – Een tekort aan bussen, het ontbreken van dodehoekspiegels en zonneschermen die de achteruitkijkspiegels afdekken. Vakbond FNV ontvangt al weken een stroom van ernstige klachten van buschauffeurs die werken voor Qbuzz in Friesland. De vervoerder verzorgt sinds eind vorig jaar het streekvervoer in deze provincie. De situatie is zo ernstig dat de vakbond direct met Qbuzz om tafel wil en een actieplan eist.

“De frustratie bij onze leden is enorm en we hebben al een brandbrief naar Qbuzz gestuurd”, zegt Edwin Kuiper, bestuurder van FNV Streekvervoer. “De werkgever doet nu vrijwel niets om de problemen op te lossen. De chauffeurs moeten dagelijks op pad met bussen waar van alles aan mankeert. Dit kan zo niet doorgaan, de werkgever moet actie ondernemen.”

Brandbrief

In de brandbrief aan Qbuzz laat de vakbond er geen gras over groeien. De FNV stelt onder meer dat het de hoogste tijd is voor maatregelen. Maar tot op heden heeft Qbuzz nog niet gereageerd. Het aantal klachten is groot en gaat voor een groot deel over de veiligheid van de bussen. Verder klagen de chauffeurs over de krappe tijden die zijn ingepland voor een rit. Chauffeurs moeten de hele dienst van halte naar halte racen om op tijd te rijden. Ook ontbreken essentiële faciliteiten, zoals werkende telefoons en een fatsoenlijke kantine waar de chauffeur terecht kan tijdens zijn of haar lunchpauze.

Veiligheid staat op het spel

Kuiper is strijdbaar: “Het is ongekend dat we zoveel klachten binnenkrijgen, het zijn er meer dan honderd. Qbuzz moet nu echt haar verantwoordelijkheid nemen. Het is tijd om dit op te lossen. Niet morgen, maar vandaag. De veiligheid van de buschauffeurs, onze leden, maar ook passagiers en andere weggebruikers en de kwaliteit van het openbaar vervoer in Friesland staan op het spel.”

Onrust is groot

“Het is niet alleen onacceptabel voor de chauffeurs, maar ook voor de passagiers en andere weggebruikers. De onrust is groot, er moet nu duidelijkheid komen over hoe Qbuzz deze problemen gaat oplossen”, aldus Kuiper.

Acties niet uitgesloten

De FNV benadrukt dat het de verantwoordelijkheid van Qbuzz is om te zorgen voor veilige en goed onderhouden bussen, duidelijke communicatie en fatsoenlijke werkcondities voor de chauffeurs. Als er niet snel verbeteringen komen sluit de vakbond acties niet uit.

Defensie spreekt met topvrouw KLM over ongewenste werving piloten

DEN HAAG – Luchtvaartmaatschappij KLM komt piloten tekort en kijkt daarvoor ook naar piloten van Defensie. Dat is een “punt van zorg” voor het ministerie dat ook kampt met een tekort aan vliegers. Hierover is woensdag een gesprek gepland tussen staatssecretaris Gijs Tuinman en topvrouw Marjan Rintel van KLM.

Een woordvoerder van de bewindsman bevestigt berichtgeving hierover van De Telegraaf. De luchtvaartmaatschappij zou interesse hebben in ongeveer dertig gevechtspiloten. “Het probleem is groot genoeg dat het raakt aan de gereedheid van Defensie en er dus een gesprek nodig is”, aldus het ministerie.

Vliegers van Defensie hebben ook wel belangstelling voor een functie bij de KLM, erkent de woordvoerder. Piloten verdienen veel meer geld bij de luchtvaartmaatschappij dan bij de luchtmacht. Defensie hoopt de kwestie “goed op te lossen” en zegt een “goede relatie” met de KLM te hebben. Het ministerie heeft vaker overleg met de KLM.

De opleiding tot gevechtspiloot is kostbaar voor Defensie. Aan vliegers worden hoge eisen gesteld. “Die vind je niet zo gemakkelijk”, aldus de woordvoerder. Het is trouwens niet ongebruikelijk dat vliegers van Defensie overstappen naar de burgerluchtvaart. Na een opleiding kunnen ze daar relatief snel aan de slag.

Vorig jaar minste inbraken sinds 2012, in sommige steden stijging

Diefstal

DEN HAAG – Niet eerder sloegen inbrekers zo weinig toe als vorig jaar. De politie registreerde in 2024 ongeveer 22.300 woninginbraken. Dat zijn er bijna 500 minder dan in het jaar ervoor, en het laagste aantal sinds de politie begon met het bijhouden van deze cijfers in 2012. Dat blijkt uit een analyse van het ANP.

Het aantal woninginbraken daalt al jaren. In 2012 registreerde de politie er nog meer dan 90.000, wat neerkomt op gemiddeld 251 keer per dag. Tot coronajaar 2021 nam het aantal continu af. Sindsdien schommelt dit aantal jaarlijks tussen de 22.000 en 24.000 keer. Vorig jaar werd iedere dag gemiddeld 61 keer ingebroken.

In de meeste grote gemeenten daalde het aantal woninginbraken. In Rotterdam nam dit aantal met bijna een kwart af, en kwam dit cijfer voor het eerst onder de duizend uit. In 2012 werd nog bijna 4500 keer ingebroken in de stad. Ook in Groningen, Nijmegen en Utrecht daalde dit aantal vorig jaar flink. Dit was niet in alle grote steden het geval: in Breda, Tilburg en vooral Almere registreerde de politie juist meer inbraken. In de grootste gemeente van Flevoland werd 113 keer vaker ingebroken dan in 2023. Dat is de grootste toename in Almere in jaren.

In absolute aantallen werd vorig jaar het vaakst ingebroken in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Tilburg. Naar verhouding met het aantal inwoners gebeurde dit het vaakst in het Gooise Laren, Rozendaal in Gelderland, Amstelveen en Blaricum. Deze gemeenten staan allemaal in de top tien van hoogste gemiddelde inkomen per inwoner.

Duitse economie krimpt in 2024 voor het tweede jaar op rij

WIESBADEN – De Duitse economie is in 2024 voor het tweede jaar op rij gekrompen. De grootste economie van Europa kromp met 0,2 procent vergeleken met een jaar eerder, meldt het Duitse statistiekbureau Destatis op basis van voorlopige cijfers. In 2023 liet de belangrijkste handelspartner van Nederland al een krimp zien van 0,3 procent. De laatste keer dat de Duitse economie twee opeenvolgende jaren kromp was in 2002-2003.

Economen hadden voor heel 2024 ook gerekend op een krimp met 0,2 procent. Het is de tweede keer sinds 1950 dat de Duitse economie twee jaren op rij is gekrompen. Destatis maakte ook een schatting voor het vierde kwartaal van 2024 bekend. In het laatste kwartaal van vorig jaar daalde het Duitse bruto binnenlands product (bbp), de maatstaf voor economische groei, met 0,1 procent vergeleken met een kwartaal eerder. Economen hadden hier gerekend op een groei met 0,1 procent.

De Duitse economie is het afgelopen jaar grotendeels stilgevallen. Na een marginale groei in het eerste kwartaal daalde deze in het tweede kwartaal en groeide deze slechts licht in het derde kwartaal. Duitsland kampt onder meer met afnemende vraag uit China en een stijging van het aantal faillissementen. De vooruitzichten voor de Duitse export zijn ook somber, gezien de problemen in de belangrijke autosector en chemische industrie. De zwakke consumentenvraag en de hoge energieprijzen worden ook gezien als een belemmering voor de Duitse economie in 2025.

De Bundesbank verlaagde in december al de verwachtingen voor de Duitse economie. De centrale bank voorziet voor dit jaar een groei van slechts 0,2 procent. Eerder rekende de Bundesbank nog op een groei van 1,1 procent in het nieuwe jaar. Ook waarschuwde de centrale bank voor een mogelijke nieuwe krimp in 2025 als de Verenigde Staten onder president Donald Trump importtarieven gaan invoeren op Europese goederen. Als Duitsland inderdaad in 2025 voor het derde jaar op rij krimpt, zou dat voor het eerst zijn sinds de Tweede Wereldoorlog.

Bovenop de zwakke economie komt de instabiele politieke situatie in Duitsland. De Duitse regeringspartij FDP trok in november zijn ministers terug uit de coalitie, waardoor het kabinet is gevallen. Duitsers moeten daarom op 23 februari weer naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen.

Doden en veel ongevallen in Duitsland door gladheid

STUTTGART – Gladheid heeft in Duitsland geleid tot veel verkeersongevallen. Er vielen zeker twee doden in de zuidelijke deelstaat Beieren.

Alleen in deelstaat Baden-Württemberg, die grenst aan Frankrijk en Zwitserland, worden volgens actualiteitenrubriek Tagesschau meer dan duizend ongevallen gemeld. De afdelingen spoedeisende hulp van ziekenhuizen zitten vol. De politie adviseert mensen zoveel mogelijk thuis te blijven.

Problemen ontstonden door een combinatie van neerslag en lage temperaturen. Een politiewoordvoerder in Reutlingen zei nog nooit zoiets te hebben meegemaakt. Regen die op de voorruit van auto’s viel, zou onmiddellijk zijn bevroren.

Het weer zorgt niet alleen voor overlast op de weg, maar ook in het vliegverkeer. Op de luchthaven van Stuttgart moest ijs van de banen worden gehaald. Vluchten liepen daardoor vertraging op. Twee vliegtuigen die onderweg waren naar de stad moesten worden omgeleid. Ze vlogen naar andere luchthavens in het zuiden van Duitsland.

IOC-baas Bach: Trump sportfan in hart en nieren

BERLIJN – Met Donald Trump hebben de Verenigde Staten vanaf volgende week een president die “een sportfan in hart en nieren” is. Dat zei Thomas Bach, de aftredend voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité (IOC), in een woensdag gepubliceerd interview met persbureau dpa. Bach ziet daarom geen enkel probleem met het oog op het WK voetbal van 2026, deels in de VS, en de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.

“Hij was betrokken bij de biedingsfase voor beide evenementen, waar hij op de een of andere manier campagne voerde voor het WK en de Olympische Spelen. Daarom weet ik zeker dat hij beide sporttoernooien zal steunen”, aldus Bach.

Trump dreigde onlangs onder meer met handelsmaatregelen richting Canada, dat hij het liefst wil inlijven en wekte irritatie in Mexico door te zeggen dat hij de Golf van Mexico wil veranderen in de Golf van Amerika. Beide landen zijn medeorganisator van het WK voetbal in 2026. Trump ruziede ook met de Californische gouverneur Gavin Newsom, die hij nalatigheid verwijt naar aanleiding van de branden in Los Angeles.

Bach voorziet geen problemen. De Duitser feliciteerde Trump eerder met zijn verkiezingssucces, maar zegt verder geen dialoog te zoeken in zijn laatste maanden als IOC-voorzitter. “Ik denk niet dat het echt eerlijk of juist zou zijn, zelfs met betrekking tot mijn opvolgers, om nu opnieuw contact te zoeken en misschien beslissingen te beïnvloeden die dan op mijn opvolger rusten”, legde Bach uit. Zijn opvolger wordt half maart gekozen. Er zijn zeven kandidaten. Trump wordt op 20 januari beëdigd als president van de VS.

Twintig ziekmeldingen AH na eten bessen, schadeclaim ingediend

ZAANDAM – Twintig mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen. Een klant heeft een schadeclaim ingediend, bevestigt een woordvoerster van AH na berichtgeving door de NOS.

Hoeveel geld de klant eist, weet de woordvoerster niet. “Alle meldingen die we krijgen, nemen we met de grootste zorg in behandeling.” De supermarktketen adviseert mensen die ziek worden naar de huisarts te gaan en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) te raadplegen.

Dinsdag waarschuwde AH dat kilozakken blauwe bessen uit het vriesvak van het huismerk besmet zijn geraakt met hepatitis A. De supermarktketen heeft de producten teruggeroepen. Klanten kunnen hun geld terugkrijgen.

België

Hoeveel mensen de zakken hebben gekocht, weet de woordvoerster niet. Het gaat om zeker 120.000 klanten die de zakken online hebben gekocht en persoonlijk zijn geïnformeerd door AH, onder wie 8000 klanten in België. In België heeft moederbedrijf Ahold Delhaize ook AH-filialen en locaties van supermarktketen Delhaize.

Ongeveer 2000 mensen met vragen hebben contact opgenomen met AH. Volgens de woordvoerster willen zij vooral weten wat ze moeten doen als ze zich ziek gaan voelen en of ze hun aankoopbedrag kunnen terugkrijgen.

Ziekteverschijnselen

Eerder werd bekend dat de besmette bessen uit Polen komen. De woordvoerster meldt dat nog onderzoek wordt gedaan naar hoe het fruit besmet is geraakt. Als dit bekend is, kijkt AH naar eventuele maatregelen tegen deze leverancier, aldus de zegsvrouw. Ze weet niet wanneer de bevindingen bekend zijn.

Hepatitis A is een leverontsteking die volgens het RIVM vooral bij kinderen voorkomt. Ook volwassenen kunnen het krijgen. Mensen die besmet zijn geraakt met het virus kunnen last krijgen van vermoeidheid, lichte koorts, pijn in de bovenbuik, misselijkheid en geelzucht. De meeste mensen zijn niet langer dan zes weken ziek.

ING: Flink meer woningverkopen met hogere huizenprijzen in 2025

Koopwoning

AMSTERDAM – De vraag naar koopwoningen blijft in 2025 verder toenemen, gedreven door hogere lonen, een verbeterd consumentenvertrouwen en een stijging van het aantal huishoudens. Tegelijkertijd komt er meer aanbod op de markt, al blijft dit historisch gezien beperkt. Volgens ING Research zal dit leiden tot meer dynamiek op een aanhoudend krappe woningmarkt.

Vraag naar koopwoningen blijft stijgen

De groeiende vraag naar koopwoningen wordt onder meer veroorzaakt door de verwachte stijging van het aantal huishoudens en de doorzettende loongroei, hoewel deze minder sterk is dan vorig jaar. Daarnaast wordt verwacht dat hypotheekrentes met een lange rentevaste periode stabiel blijven. Dit draagt bij aan een verbeterde betaalbaarheid van koopwoningen en vergroot de maximale leencapaciteit, wat ervoor zorgt dat woningzoekers meer kunnen bieden.

Het sentiment op de woningmarkt is eveneens verbeterd. Een groter aandeel woningzoekers verwacht dat de huizenprijzen zullen stijgen, wat hen kan aanmoedigen om hogere biedingen te doen. Dit creëert een zelfversterkend effect op de huizenmarkt.

Aanbod van koopwoningen neemt toe

Het aanbod van koopwoningen zal naar verwachting dit jaar groeien, mede doordat beleggers vaker huurwoningen verkopen. Ook het verbeterde sentiment speelt een rol, omdat huiseigenaren eerder bereid zijn hun woning te koop te zetten bij het zoeken naar een nieuw huis. Daarnaast draagt de verkoop van nieuwbouwwoningen aan meer aanbod bij, omdat kopers van nieuwbouw vaak hun bestaande woning verkopen voordat ze verhuizen.

Hoewel het aanbod toeneemt, blijft het niveau historisch laag. Hierdoor blijft de concurrentie onder woningzoekers groot en worden woningen naar verwachting snel verkocht.

Meer dynamiek in een krappe markt

De toename van zowel vraag als aanbod zorgt voor meer dynamiek. Het grotere aanbod biedt woningzoekers iets meer keuzemogelijkheden, maar door de aanhoudend hoge vraag blijft de markt krap.

Invloed van beleggers op de woningmarkt

Beleggers verkopen steeds vaker huurwoningen, wat bijdraagt aan een ruimer aanbod, met name van kleinere appartementen in steden. Dit drukt de prijsstijgingen enigszins. Tegelijkertijd vermindert de afgenomen vraag van beleggers naar bestaande woningen de opwaartse prijsdruk.

Verwachte groei woningverkopen en prijsstijging

Volgens ING Research zal het aantal woningverkopen dit jaar met 10 procent toenemen, naar een totaal van ongeveer 220.000. De huizenprijzen zullen naar verwachting stijgen met 5,5 procent, een minder sterke stijging dan vorig jaar.

×