Clicky

zondag 3 augustus 2025 - 22:36 uur
Home Blog Pagina 237

Tanken in Nederland goedkoper door dalende olieprijzen

DEN HAAG – Nederlanders lijken weer goedkoper benzine te kunnen tanken doordat de olieprijzen flink dalen. Consumentencollectief UnitedConsumers meldt dat de adviesprijs voor een liter Euro95 vrijdag 2,15 euro is, 0,6 eurocent minder dan donderdag. Energie-analist Hans van Cleef van adviesbedrijf Publieke Zaken verwacht dat de benzineprijs de komende weken waarschijnlijk verder daalt.

De olieprijzen zijn fors gezakt nadat de Amerikaanse president Donald Trump woensdag importheffingen aankondigde. Persbureau Bloomberg meldt vrijdag dat de olieprijzen hun laagste niveaus in vier jaar hebben bereikt. Ook de hoger dan verwachte productieverhoging door oliekartel OPEC+ volgende maand heeft hieraan bijgedragen.

Alle omstandigheden wijzen op een verdere daling van de benzineprijzen, stelt Van Cleef. “Tenzij Trump tot inkeer komt en dingen terugdraait.” Ook de gedaalde dollarkoers ten opzichte van de euro is volgens hem gunstig.

Wat de benzineprijs de komende tijd doet, hangt volgens directeur Paul van Selms van UnitedConsumers af van wat er in de wereld gebeurt. “Oorlogen en onzekerheid in de wereld werken prijsverhogend. Maar als de economie door de maatregelen van Trump achteruitgaat en er minder vraag naar ruwe olie is, werkt dat weer prijsverlagend”, verklaart hij. Van Selms verwacht dat een liter benzine op korte termijn hooguit een paar cent goedkoper of duurder wordt.

Ook ING-econoom Bert Colijn wijst erop dat het nog afwachten is hoe bijvoorbeeld de heffingen van Trump uitpakken. Overeenkomsten tussen de Verenigde Staten en andere landen over lagere heffingen of uitstel van maatregelen kunnen leiden tot lagere olieprijzen, wat weer gunstig is voor de benzineprijs.

Ongeval met meerdere vrachtwagens op A73 [+foto’s]

ROERMOND – De A73 richting Venlo is donderdagmiddag afgesloten tussen knooppunt Het Vonderen en Roermond-Oost vanwege een ongeval met meerdere voertuigen.

Bij het ongeval, dat rond 15:00 uur plaatsvond, waren onder meer drie vrachtwagens en een auto betrokken. Rijkswaterstaat verwacht dat de weg tot ongeveer 20:00 uur afgesloten zal blijven voor bergingswerkzaamheden en politieonderzoek, meldt Rijkswaterstaat.

Meerdere hulpdiensten zijn ter plaatse, waaronder de politie die onderzoek doet naar de toedracht van het ongeval. Weggebruikers die vanuit het zuiden richting Venlo willen rijden, worden geadviseerd om vanaf knooppunt Het Vonderen om te rijden via de A2 en A67.

Het verkeer dat was ingesloten tussen het ongeval en de afzetting wordt momenteel teruggeleid. Op de A73 richting het zuiden neemt de vertraging toe doordat automobilisten afremmen bij het incident.

Rijkswaterstaat meldt dat rond 16:30 uur op de A2 ongeveer 40 minuten vertraging is tussen Roosteren en Grathem. Dit komt mede door verkeer dat geen gebruik kan maken van de A73 en hun weg via de A2 moet vervolgen.

Bert Huisjes wordt onderzoeksverslaggever bij De Telegraaf

AMSTERDAM – Bert Huisjes, oud-omroepbestuurder van Omroep WNL, heeft een nieuwe baan. Hij gaat per 1 mei aan de slag als onderzoeksverslaggever bij De Telegraaf, laat hoofdredacteur Kamran Ullah desgevraagd weten.

Huisjes vertrok in oktober bij WNL na meldingen van grensoverschrijdend gedrag. De raad van toezicht (rvt) van de omroep besloot op basis van het – niet openbaar gemaakte – rapport dat Huisjes kon aanblijven als bestuurder. Dat leidde tot veel weerstand bij medewerkers van de omroep, waarna de rvt de beslissing terugdraaide en Huisjes vertrok. Hij was sinds 2011 hoofdredacteur van de omroep en werd een jaar later bestuurder.

Ullah laat weten dat de situatie tijdens het sollicitatiegesprek rond Huisjes bij WNL wel aan bod is gekomen, maar weidt daar verder niet over uit. “In iedere reguliere sollicitatieprocedure is ervaring en achtergrond van de sollicitant onderwerp van gesprek, dus ook bij het invullen van deze vacature voor een onderzoeksjournalist.”

Banengroei in VS versnelt, ook licht hogere werkloosheid

WASHINGTON – In de Verenigde Staten zijn er vorige maand 228.000 banen bijgekomen, heeft een statistiekbureau van het ministerie van Arbeid bekendgemaakt. Dat is een sterkere groei dan een maand eerder. Tegelijkertijd liep de werkloosheid licht op.

In februari steeg het aantal banen nog met 117.000. De stijging in maart was veel sterker dan economen in doorsnee hadden verwacht.

Onder andere in de zorg, transportsector en detailhandel kwamen er banen bij. Bij de federale overheid, waar een team van Trumps topadviseur Elon Musk massaontslagen doorvoert, daalde de werkgelegenheid.

Canada

De werkloosheid kwam uit op 4,2 procent. Een maand eerder was nog 4,1 procent van de beroepsbevolking werkloos.

Het Witte Huis legde in een persbericht een verband tussen de banengroei en de pogingen van president Donald Trump om via importheffingen meer productie naar de Verenigde Staten te halen. In maart gingen al importheffingen tegen Mexico en Canada in. Maar economen waarschuwen dat nadelige economische effecten van de heffingen, waarvoor beleggers op de aandelenmarkten vrezen, zich pas de komende maanden echt doen voelen.

In Canada lijkt de onzekerheid rond het handelsconflict met de VS al te drukken op de arbeidsmarkt. Voor het eerst in meer dan drie jaar daalde het aantal banen in dat land, met 32.600. De werkloosheid steeg van 6,6 procent in februari naar 6,7 procent in maart.

Man uit Nieuwegein aangehouden op verdenking van terrorisme

NIEUWEGEIN – De politie heeft afgelopen dinsdag in Nieuwegein een 25-jarige man aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij terroristische misdrijven, meldt het Openbaar Ministerie vrijdag.

De aanleiding voor het strafrechtelijk onderzoek was informatie van de AIVD. De man zou aanhanger zijn van rechts-extremistisch gedachtegoed en zichzelf zien als onderdeel van de strijd. Hij zou ook gewelddadige bedoelingen hebben uitgesproken en mogelijk in het bezit zijn van een vuurwapen.

Het strafrechtelijk onderzoek wordt uitgevoerd door de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO) van de politie. Bij de doorzoeking van de woning van de verdachte is beslag gelegd op telefoons en andere gegevensdragers.

Verder zijn twee onklaar gemaakte, historische vuurwapens en een tweesnijdende bajonet in beslag genomen.

De man is vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris bij de rechtbank Rotterdam en voor twee weken in bewaring gesteld.

Rabobank-econoom: VS vragen EU mogelijk om heffingen op China

UTRECHT – Economen van Rabobank vrezen een verdere escalatie van de handelsoorlog nu China met een stevige vergelding is gekomen voor de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.

Econoom Hugo Erken van de bank houdt inmiddels ook rekening met een scenario waarin de VS straks aan Europa vragen of zij ook handelstarieven willen opleggen aan China.

“Iedereen houdt zich bezig met waarom Trump dit allemaal doet”, aldus Erken. “Het kan zo zijn dat de Amerikanen dit als eerste steen in de vijver hebben gegooid om de onderhandelingsmacht op te drijven en dat ze op een gegeven moment proberen om landen aan hun zijde te krijgen om ook tarieven op China te heffen.”

China kondigde vrijdag extra invoerheffingen van 34 procent aan op Amerikaanse goederen, in reactie op de laatste heffingen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd. Vanuit Europa verwacht Erken ook nog een “proportionele reactie” op de Amerikaanse heffingen die aan het blok zijn opgelegd.

Het is niet te zeggen wanneer de escalatie stopt, volgens de econoom. “Het wordt voor Europa wel penibeler als vloeibaar gemaakt aardgas als wapen in de handelsstrijd zou worden gegooid in dit geopolitieke conflict. Hetzelfde geldt voor defensie en defensiematerieel. We zijn op veel fronten nog afhankelijk van de VS.”

Het lijkt Erken stug dat Trump de heffingen alleen oplegt om het handelstekort terug te dringen. “Ik denk dat er een bredere strategie achter zit om de geopolitieke positie van de VS te versterken en die van China te verzwakken.”

Zuid-Holland praat met experts over uitbreiding Maasvlakte op zee

Foto: Adobe Stock | PoppyPix

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland heeft experts uitgenodigd om eind volgende maand te praten over mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte op zee. Dat gebeurt op initiatief van de VVD-fractie in de Provinciale Staten, die in november met een breed gedragen voorstel kwam om zeewaartse uitbreiding van het Rotterdamse havengebied te bespreken met alle betrokken partijen.

Verantwoordelijk gedeputeerde Arne Weverling heeft nu voor 26 mei de ‘Conferentie Zeewaarts’ gepland. Experts uit verschillende hoeken praten dan op het provinciehuis over “nut en noodzaak” en de voor- en nadelen van uitbreiding van de Maasvlakte. “We willen dat Rotterdam een wereldhaven blijft, daarom is het goed om een discussie over zeewaartse uitbreiding te voeren”, zei Weverling eerder al.

Vanaf 2030 dreigt een gebrek aan ruimte in de haven te ontstaan. Het Rijk, de provincie, gemeente Rotterdam en het havenbedrijf hebben daarom afgesproken de mogelijkheden van zeewaartse uitbreiding te onderzoeken. Alle betrokken partijen, de zogeheten NOVEX-partners, presenteerden deze week hun ontwikkelingsplannen voor de haven. Onderdeel hiervan zijn een onderzoek naar het ruimtegebrek en een technische verkenning van uitbreiding op zee.

De partijen kijken ook wat dit zou betekenen voor onder meer stikstofdepositie, de benodigde natuurcompensatie, impact op de visserij en de beschikbaarheid van zand. Volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) is namelijk ook al heel veel zand nodig om de kust en dijken te versterken. “Een kustuitbreiding vergroot, door de aanleg en aanvullend onderhoud, de druk op onze strategische zandvoorraad.”

Het haven- en industriegebied rond Rotterdam is al twee keer uitgebreid op zee. Via opspuiting van zand ontstonden de Eerste en Tweede Maasvlakte.

Zuid-Holland, Rotterdam en het havenbedrijf sloegen onlangs alarm. Volgens hen is de toekomst van de haven als “motor van de Nederlandse economie” in gevaar. Door de hoge energieprijzen en vastgelopen vergunningverlening, als gevolg van de stikstofcrisis, sluiten steeds meer bedrijven hun fabrieken in de haven.

Buitenlandminister VS: uitsluitsel van Rusland kwestie van weken

BRUSSEL – De Verenigde Staten geven Rusland geen maanden meer de tijd om duidelijk te maken of het echt een eind wil maken aan de oorlog tegen Oekraïne. “We zullen dat snel genoeg weten”, zei buitenlandminister Marco Rubio na overleg met zijn collega’s van de NAVO-landen. Dat is “een kwestie van weken, niet van maanden”.

De VS hebben voorgesteld een oorspronkelijk staakt-het-vuren voor energievoorzieningen uit te breiden met de Zwarte Zee. Rusland stelt daaraan allerhande voorwaarden. Het dreigt daarmee op den duur het geduld van de Amerikaanse president Donald Trump te verliezen, zou Rubio tegen de andere ministers hebben gezegd. Die geloven niet dat de Russische president echt op vrede uit is en vroegen om meer druk op Moskou. Meerdere landen willen een deadline, Pasen bijvoorbeeld.

Trump “zal niet in de val van eindeloze onderhandelingen” trappen, zei Rubio na afloop van het tweedaagse overleg in Brussel. “Vertragingstactieken zijn aan hem niet besteed.” Het geduld raakt op, waarschuwde Rubio.

Zwarte Zee

Die boodschap heeft de Amerikaanse minister naar eigen zeggen ook de Russische gezant gegeven die deze week in Washington gesprekken heeft gevoerd. Hij heeft deze Kirill Dmitriëv een duidelijk tijdpad voorgehouden, zei hij. En dat de tijd “behoorlijk kort” is.

De VS stelden aanvankelijk een volledig staakt-het-vuren voor, maar daar wilde Rusland niet aan. Een beperkter bestand om energie-infrastructuur te ontzien, wordt volgens beide partijen door de ander geschonden. Uitbreiding van dat staakt-het-vuren naar de Zwarte Zee heeft de instemming van Kyiv, maar nog niet die van Moskou.

300 kilo ketamine gevonden bij grenscontrole De Lutte

DE LUTTE – Een 41-jarige man uit Oekraïne is afgelopen woensdag aangehouden na een grenscontrole bij de Lutte.

Hij wordt verdacht van het vervoeren van verdovende middelen. In de kleine vrachtwagen werd ongeveer driehonderd kilo vermoedelijk ketamine aangetroffen. De geschatte verkoopprijs is ongeveer acht miljoen euro, meldt de politie vrijdag.

De Douane voerde afgelopen woensdag een grenscontrole uit op de A1 bij de Lutte. Tijdens de controle van een kleine vrachtwagen troffen zij verdachte stoffen aan. De Landelijke Faciliteit Ontmantelen (LFO), een team van de politie dat is gespecialiseerd in onderzoek naar onder andere verdovende middelen, kwam ter plaatse.

Uit het eerste onderzoek blijkt dat het vermoedelijk gaat om ketamine. De politie doet verder onderzoek naar de achtergrond van het transport en de betrokkenen.

Volgens de politie maken criminelen gebruik van vrachtwagens en chauffeurs, bijvoorbeeld voor het verplaatsen van drugs of grondstoffen voor drugs. Een signaal van een verdacht transport is bijvoorbeeld dat er wordt geladen of gelost op een vreemde locatie of een vreemd tijdstip.

Vuurwapens, explosieven en uniformen gevonden bij inval Amsterdam

AMSTERDAM – Bij een inval in twee woningen in Amsterdam zijn deze week onder meer vuur- en automatische wapens, explosieven en politie-uniformen aangetroffen.

De uniformen waren nagemaakt, maar lijken heel erg op echte politie-uniformen, aldus een politiewoordvoerder. In totaal zes mensen zijn aangehouden.

De vondst werd gedaan in twee woningen aan het Ma Braunpad in Amsterdam-West. Agenten namen ook drugs en contant geld in beslag. Bij de inval afgelopen woensdagnacht hielden ze vier verdachten aan.

Eerder op de avond werden binnen hetzelfde onderzoek op de A2 al twee mensen opgepakt. Hierbij werd een vuurwapen gevonden. De aangehouden verdachten zijn vier mannen van 23, 31, 36 en 61 jaar en twee vrouwen van 37 en 60 jaar uit Amsterdam. Ze worden vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Fietser overleden na aanrijding in Den Bosch

Ambulance

DEN BOSCH – Een 58-jarige man uit Den Bosch is overleden nadat hij donderdagavond in zijn woonplaats was aangereden.

De Bosschenaar fietste op de Van Grobbendoncklaan toen hij werd aangereden door een auto. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht, waar hij vrijdagochtend bezweek aan zijn verwondingen.

Rechter: Europastry niet aansprakelijk voor schade failliet transportbedrijf

Foto: Adobe Stock | DeepView (AI)

ALMELO – De rechtbank Overijssel heeft woensdag 2 april 2025 geoordeeld dat Europastry Central Europe B.V. uit Oldenzaal niet aansprakelijk is voor de schade van een inmiddels failliet verklaard transportbedrijf uit Twente.

Volgens curator Peter Weenink zou Europastry zich niet aan de afspraken hebben gehouden die in 2020 waren vastgelegd over transportwerkzaamheden en opleggerbelettering.

In januari 2020 tekenden Europastry, Sintrex Transport Service en het betreffende transportbedrijf een overeenkomst waarin werd vastgelegd dat Sintrex de eerste keuze zou krijgen bij het verdelen van FTL-ritten (Full Truck Load) voor Europastry. Ook zou het transportbedrijf als tegenprestatie voor belettering van opleggers een groeiend aantal ritten krijgen ten opzichte van augustus 2019.

Volgens de curator heeft Europastry die afspraken geschonden door ritten aan een ander bedrijf uit te besteden, wat tot schade en omzetverlies bij het inmiddels failliete transportbedrijf zou hebben geleid.

De rechtbank volgt deze uitleg niet en stelt vast dat er geen exclusiviteit was afgesproken en dat Europastry aan haar verplichtingen heeft voldaan. De groei van ritten is volgens de rechter bovendien gerealiseerd, gezien de stijgende omzet in de jaren na het sluiten van de overeenkomst.

De vordering van de curator is daarom afgewezen. De curator moet tevens ruim 2.000 euro aan proceskosten betalen aan Europastry.

Rechtbank wijst verrekening schade aan gekantelde vrachtwagen na berging af

Foto: Inter Visual Studio

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland heeft in een recente uitspraak bepaald dat Kennemer Wegen- en Waterbouwmaatschappij (KWW) ten onrechte schade heeft verrekend met een openstaande factuur van bergingsbedrijf Haulo uit Den Helder.
De zaak draaide om schade aan een vrachtwagen die tijdens bergingswerkzaamheden ontstond.

Op 13 oktober 2023 belandde een vrachtwagen van KWW volgeladen met aarde ondersteboven in een sloot. Haulo voerde de berging uit, maar daarbij ontstond schade aan de bladveren en ophanging. KWW besloot vervolgens deze schade te verrekenen met de factuur van Haulo, waardoor een bedrag van € 6.248,14 onbetaald bleef.

De rechtbank oordeelde dat Haulo niet aansprakelijk is voor de ontstane schade, omdat het bedrijf tijdens de werkzaamheden voldoende zorg heeft betracht. Twee onafhankelijke expertiserapporten bevestigden dat onder de extreme omstandigheden waarin de berging plaatsvond, schade onvermijdelijk was.

Foto: Inter Visual Studio

KWW moet nu alsnog het resterende factuurbedrag, inclusief wettelijke rente en proceskosten, betalen aan Haulo. Daarnaast werd de tegenvordering van KWW voor verdere schadevergoeding afgewezen.

China vergeldt tarieven Trump met extra forse heffingen voor VS

BEIJING – China heeft extra invoerheffingen van 34 procent aangekondigd op goederen die het uit de Verenigde Staten importeert. Met deze tarieven, die vanaf 10 april ingaan, reageert het land op de laatste heffingen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd. Daarmee escaleert de handelsoorlog verder.

Chinese autoriteiten verklaarden ook dat ze per direct de export van enkele zeldzame aardmetalen zullen beperken. Ze starten tevens een antidumpingonderzoek naar medische CT-scanners uit de VS en India. Verder zet China de invoer van pluimveeproducten van twee Amerikaanse bedrijven stop. Daarnaast voegen de autoriteiten onder meer elf Amerikaanse defensiebedrijven toe aan een lijst van onbetrouwbare partijen.

Trump legde deze week eveneens een extra importheffing van 34 procent op Chinese invoer. Gecombineerd met eerdere heffingen steeg de importbelasting voor producten uit China in de VS daardoor naar 54 procent.

De Chinese overheid verklaarde kort na Trumps aankondigingen al “tegenmaatregelen te nemen om zijn eigen rechten en belangen te beschermen”. “Een handelsoorlog kent geen winnaar, en voor protectionisme bestaat geen uitweg”, voegde het Chinese ministerie van Handel daar toen ook aan toe.

De relatie tussen Washington en Beijing lijkt verslechterd sinds Trump in januari terugkeerde in het Witte Huis. Kenners vinden het opvallend dat de Amerikaanse president meer dan twee maanden na zijn inauguratie nog niet heeft gesproken met zijn Chinese ambtgenoot. Trump kondigde al meermaals heffingen tegen China aan, met als argument dat het land te weinig doet om de smokkel van de dodelijke drug fentanyl naar de VS tegen te gaan.

Ook bedrijven raakten betrokken bij het conflict tussen de grootmachten. Zo probeerde het Amerikaanse winkelconcern Walmart Chinese leveranciers onder druk te zetten om prijzen te verlagen en daarmee Trumps tarieven te compenseren. De Hongkongse tycoon Li Ka-shing wekte Beijings woede door in te stemmen met de verkoop van havens in Panama, waarmee hij Trump tevreden zou stellen.

Kaatee Transport koopt twee Scania’s 770S V8 uitgerust voor LZV

AMSTELVEEN – Bloemen- en plantenvervoerder Kaatee Transport BV uit Amstelveen nam deze maand twee nieuwe Scania 770S 6×2 bakwagens in gebruik. De high spec voertuigen met de sterkste V8 motor die Scania in het programma heeft, gaan ingezet worden als LZV voor het transport op Duitsland.

Het familiebedrijf Kaatee is al sinds jaar en dag expert op het gebied van het vervoer van bloemen en planten op Duitsland. Sinds enige jaren rijdt het bedrijf voornamelijk met LZV’s die geconfigureerd zijn als bakwagen met daarachter een dolly gekoppeld met een trailer. “Het is 15 jaar geleden dat wij onze laatste Scania inruilde”, vertelt directeur eigenaar Pascal Kaatee.

“Maar ook wij zien dat het einde van het dieseltijdperk heel langzaam aan in zicht komt. Wij rijden voornamelijk internationaal. Daar is nu nog in ons werk nog geen vervanger voor diesel. LNG hebben we overgeslagen omdat het niet paste bij de dagelijkse hectiek van ons werk. Wij willen graag 10 jaar doen met een truck. En in 2035 kan het wel eens allemaal anders zijn. Daarom willen wij er nu graag nog van genieten. Dat sentiment voerde ons ook richting een V8. Ja, dan is de keuze gauw gemaakt, toch?”

Scania V8 motoren heb je van sterk tot héél sterk. Maar Pascal vond dat áls je dan voor een V8 gaat, het ook de allersterkste moest zijn. Het werden dus twee Scania’s 770S als bakwagen met de luxe S-cabine, rondom luchtgeveerd en als 6×2 met gestuurde en hefbare naloopas. Net als alle andere auto’s van Kaatee zijn ook deze twee volledig uitgerust uitgevoerd. “Ik heb bij de Scaniadealer in Uithoorn alle opties overwogen en uitgekozen. Daarbij letten we niet alleen op luxe zoals het Scania V8 pakket met leer, rode stiksels, het V8 logo op de achterwand, premium stoelen, magnetron en wat al niet.”

“Ook de veiligheid vinden wij heel belangrijk. Dus kozen wij standaard ook voor standkoeling. Want onze chauffeurs werken veel in de nachtelijke uren en dan wil je dat ze ook overdag goed kunnen slapen. Immers, een goed uitgeruste chauffeur is een veilige chauffeur. Daarom kiezen wij ook dubbele accupakketten. Dan is er altijd genoeg stroom beschikbaar aan boord. Omdat onze auto’s voor het merendeel als LZV rijden, hebben we ook retarders. ACC hoort er ook bij en deze voertuigen zijn ook uitgerust met camera’s, dodehoek detectie voor zowel auto’s als zwakkere verkeersdeelnemers en het Scania Electric Active Steering.

“Dat wij voor veel vermogen kiezen, is niet alleen voor de kick en om de chauffeur te plezieren”, vertelt Pascal. “Wij hechten heel erg aan een hoge gemiddelde snelheid. Iedereen rijdt ongeveer even hard. Dus de winst moet komen van hoelang je je snelheid kunt vasthouden op de helling en hoe veilig je kunt dalen. Maar met deze auto’s wordt heel Europa plotseling tamelijk vlak. En met de huidige stand van motorentechniek, hebben die zware motoren ook een voor ons acceptabel verbruik gekregen.”

De keuze voor 770 pk voor bloemen heeft zeker te maken met de tijdsdruk en het losschema. “Omdat wij met een LZV 40 procent meer lading meenemen, in ons geval 69 in plaats van 49 Deense karren, hebben wij ook meer losadressen per auto. Idealiter rijdt een chauffeur bij ons om 19.00 uur weg van de veiling, lost dan de hele nacht bij tuincentra en andere plaatsen waar wij met een LZV kunnen komen en probeert dan voor 07.00 uur leeg te zijn. Dus voor het weer druk wordt op de weg. Dan gaat hij rusten en dat is afhankelijk van waar hij gelost heeft en waar hij gaat retourladen. Op die manier maken we ca. 150.000 km per jaar. Dat is heel efficiënt, maar vraagt wel om een topchauffeur. En bij de beste chauffeur hoort het beste materieel. Daarmee is de cirkel weer rond.”

Inmiddels doen we 80 procent van de transporten bij Kaatee met een LZV. “Als je het terugrekent, komt het precies uit. Vroeger reden we met 50 trucks, nu met 30. Maar we vervoeren evenveel. Daarmee is het voor ons zonneklaar dat een LZV écht beter is in de strijd om de uitstoot van CO2 en de files.”

Volgens Pascal komt daar nog bij dat zijn LZV’s ook veel aantrekkingskracht hebben op chauffeurs. “Ze vinden het stoer om er op te rijden. Het getuigt van vakmanschap en de uitstraling geeft ze een morele boost. Het vraagt wel om chauffeurs met een bepaalde inslag. En dat gezegd hebbende, zijn er ook die er niets van moeten hebben. Maar de twee mannen die nu op deze nieuwe voertuigen rijden, zijn dubbel blij: én een heel dikke Scania V8 én een LZV.”

×