Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 11:22 uur
Home Blog Pagina 234

Greenpeace opgelucht na stikstofuitspraak, bekijkt hoger beroep

DEN HAAG – Greenpeace is “opgelucht” dat de rechter heeft geoordeeld dat de Staat meer haast moet maken met de aanpak van de stikstofuitstoot, maar spreekt ook van een “dubbel gevoel”.

De Staat moet ervoor zorgen dat in 2030 de helft van de kwetsbare natuurgebieden niet meer overbelast is. Wordt dat doel niet gehaald, dan wordt een dwangsom van 10 miljoen euro opgelegd.

“Nederland trekt altijd aan het kortste eind en eindelijk zegt een rechter nu: ‘Zo kan het niet’. De overheid overtreedt zijn eigen wetten en moet nu aan de slag, die stikstofuitstoot moet naar beneden”, zegt Greenpeace-directeur Andy Palmen in een eerste reactie na de uitspraak. “Als je als kabinet nu niet luistert, weet ik het ook niet meer.” Tegelijkertijd is hij zich bewust van de consequenties van de uitspraak voor boeren, bedrijven en de bouw.

De milieuorganisatie bekijkt nog of ze in hoger beroep gaat.

Nederlandse bloemenexport groeit weer door Britse vraag

ZOETERMEER – De Nederlandse export van bloemen is vorig jaar met 4 procent gegroeid tot 7,1 miljard euro, meldt de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB).

De groei werd vooral gestuwd door het Verenigd Koninkrijk, na Duitsland de belangrijkste exportmarkt voor Nederland, met een opvallende groei van 8,5 procent.

De bloemen- en plantenexport naar Polen steeg het sterkst met bijna 19 procent. De export naar Frankrijk presteerde het zwakst, met een daling van 6 procent.

“Na twee jaren van krimp realiseren we weer groei, maar we staan voor aanzienlijke uitdagingen”, zegt Matthijs Mesken, directeur van de VGB, in een toelichting. Hij wijst op de druk op winstmarges.

“Handelaren moeten duurder inkopen, terwijl ze te maken hebben met oplopende kosten voor arbeid, inspecties, transport, energie en veilingkosten. Het is niet mogelijk om al deze kosten door te berekenen aan klanten”, vervolgt de directeur.

Doekle Terpstra vertrekt bij Techniek Nederland

Doekle Terpstra treedt uiterlijk op 30 juni af als voorzitter van Techniek Nederland. Zijn tweede en statutair laatste zittingstermijn is op 1 februari 2025 formeel afgelopen.

Terpstra blijft nog in functie tot er een nieuwe voorzitter is gevonden. Wie zijn opvolger wordt, verwacht de brancheorganisatie dit voorjaar bekend te kunnen maken.

Sterke technieksector

Doekle Terpstra is sinds 2017 voorzitter van Techniek Nederland. Tijdens zijn voorzitterschap heeft hij zich onvermoeibaar ingezet voor het versterken van de technieksector.

Terpstra slaagde er keer op keer in om de aandacht te vestigen op onder meer de cruciale rol van installateurs in de energietransitie en het grote maatschappelijk belang van het technisch beroepsonderwijs.

Op de kaart gezet

Algemeen directeur Erik van Engelen van Techniek Nederland vindt dat de branche veel aan Terpstra te danken heeft. “Hij heeft Techniek Nederland en de technieksector stevig op de kaart gezet, zowel bij beleidsmakers en politici als in de media. Zijn opvolger kan voortbouwen op wat Doekle heeft neergezet.”

Europa zoekt voorzichtig toenadering tot Trump

STRAATSBURG – De Europese Unie zoekt voorzichtig toenadering tot de nieuwe regering van Donald Trump. Voorzitter António Costa van de bijeenkomsten van de EU-leiders en voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie benadrukten woensdag in het Europees Parlement het belang van een goede relatie met de VS. Wel gaven ze alvast grenzen aan. De samenwerking moet eerlijk en gelijkwaardig zijn en aan de Europese waarden en normen valt niet te tornen, was hun boodschap.

Volgens Costa is het in het belang van de VS en de EU “om een stabiele, evenwichtige en voorspelbare handelsrelatie te blijven koesteren”.

De eerste prioriteit van Von der Leyen “is om in een vroeg stadium in gesprek te gaan, gemeenschappelijke belangen te bespreken en klaar te staan om te onderhandelen”. Maar, zo tekende ze meteen daarbij aan, “we zullen altijd vasthouden aan onze Europese principes”.

Waarschuwing

Beide voorzitters gaven Trump, zonder hem te noemen, ook een verhulde waarschuwing. De EU kijkt nadrukkelijk naar andere landen en continenten om mee samen te werken, zeiden beiden.

“De wereld is tegenwoordig multipolair en dat biedt nieuwe kansen voor Europa”, zei Costa. “De Europese Unie moet haar bilaterale en multilaterale relaties met derde landen versterken, op basis van gemeenschappelijke belangen, wederzijdse welvaart en gedeelde prioriteiten zoals klimaatactie, duurzame ontwikkeling of de bestrijding van armoede en ziekten.”

Samenwerking

De EU moet haar economische veerkracht versterken, zei Von der Leyen. Sinds het aantreden van de nieuwe Europese Commissie zijn drie nieuwe economische partnerschappen gesloten, met Mercosur, Mexico en Zwitserland. Maandag zijn onderhandelingen met Maleisië hervat. “Ze openen nieuwe en dynamische exportmarkten”, zei de Duitse politica.

“We willen meer samenwerking met iedereen die daarvoor openstaat”, benadrukte ze. De relatie met “naaste partner” VS blijft belangrijk, voegde ze daaraan toe. “Miljoenen banen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan zijn afhankelijk van onze handel en investeringen. Het handelsvolume bedraagt 1,5 biljoen euro.” Maar daarnaast delen Europa en de VS “vriendschappen, familiebanden, gemeenschappelijke geschiedenis en cultuur.”

Von der Leyen wil op korte termijn met de Amerikaanse president Donald Trump in gesprek, gaf ze eerder aan. Tot nu toe is het niet gelukt om een ontmoeting te regelen.

Politie controleert vrachtverkeer op Duitse A1 en in Wittlich: overtredingen geconstateerd [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

Tijdens controles van het goederenvervoer op de tank- en rustplaats Eifel-West aan de Duitse A1 en in Wittlich hebben agenten van de zware transportcontrolegroep van het politiebureau Trier gisteren meerdere overtredingen geconstateerd.

Twee vrachtwagencombinaties van een Spaans bedrijf bleken beide de toegestane afmetingen fors te overschrijden, zonder dat hiervoor de vereiste ontheffingen of vergunningen konden worden getoond.

Eerste geval: te hoge vrachtwagen met bus als lading

In de ochtend controleerden de agenten een vrachtwagencombinatie met op de laadruimte een oude touringcar. De totale hoogte met lading bleek 4,20 meter te zijn, terwijl de totale lengte 19,68 meter bedroeg.

De chauffeur kon enkel voor de overschrijding van de lengte een vergunning tonen, maar niet voor de overschrijding van de hoogte. Daarom werd de verdere rit tijdelijk verboden. Nadat de chauffeur de touringcar op de laadruimte had verplaatst en aanpassingen had gedaan, mocht hij zijn reis hervatten.

Tweede geval: nieuwe vrachtwagens als lading

In de middag controleerden de agenten een andere vrachtwagencombinatie van hetzelfde bedrijf in Wittlich. Deze was geladen met twee nieuwe vrachtwagens. De totale hoogte met lading was 4,47 meter en de totale lengte 18,58 meter. In dit geval kon de chauffeur geen enkele vergunning of ontheffing tonen voor de overschrijding van de afmetingen. De rit werd opnieuw verboden totdat de benodigde vergunningen konden worden overlegd.

Foto: Duitse Politie

Boetes en juridische stappen

In beide gevallen is een boeteprocedure gestart tegen de chauffeurs. Daarnaast is tegen het bedrijf een procedure gestart om de transportopbrengsten te laten confisqueren. Omdat het bedrijf al vaker voor soortgelijke overtredingen is beboet, kunnen de opgelegde sancties dit keer aanzienlijk hoger uitvallen.

Ravage nadat vrachtwagenchauffeur zijn vrachtwagen vastrijdt onder spoortunnel [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

HAMM-MITTE – Dinsdagmiddag is de Wilhelmstraße in Hamm-Mitte urenlang afgesloten geweest door een incident met een vrachtwagen.

Rond 17.00 uur reed een 47-jarige Macedonische vrachtwagenchauffeur met zijn vrachtwagencombinatie in oostelijke richting over de Wilhelmstraße. Bij het passeren van een spoorwegtunnel kwam de oplegger vast te zitten tegen de boog van de brug. Door de klap raakte de oplegger zwaar beschadigd en viel een groot deel van de lading kratjes met lege flesjes op de weg.

Een ingeschakeld bergingsbedrijf heeft de vrachtwagen en oplegger uiteindelijk weggetakeld.

Een noodmanager van Deutsche Bahn werd ook ter plaatse geroepen. Hij stelde vast dat de aanrijding geen structurele schade aan de brug heeft veroorzaakt, waardoor het treinverkeer ongehinderd kon doorgaan.

Foto: Duitse Politie

Tijdens de afhandeling van het ongeval en het bergen van de vrachtwagencombinatie was de Wilhelmstraße deels volledig afgesloten. De laatste afsluitingen werden pas rond 02.00 uur opgeheven, wat leidde tot aanzienlijke verkeershinder.

De omvang van de materiële schade is nog niet bekend. De 47-jarige vrachtwagenchauffeur, die een boete kreeg, bleef bij het incident ongedeerd.

Omzetgroei zet door, personeelstekorten blijven uitdaging in sector Transport en Logistiek

Uit de nieuwste Sectormonitor Transport en Logistiek blijkt dat de sector zich blijft herstellen. In het derde kwartaal van 2024 steeg de omzet in het goederenvervoer over de weg met 5 procent, terwijl de logistieke dienstverlening een groei van 11,6 procent liet zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit herstel volgt op een periode van dalende omzetten in 2023, waarin de logistieke dienstverlening zelfs vijf kwartalen op rij verlies rapporteerde.

Personeelstekorten blijven knellen

Ondanks de positieve omzetontwikkelingen blijft de sector kampen met een ernstig tekort aan personeel. Eind Q3 2024 stonden er ongeveer 7.100 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, vergelijkbaar met vorig jaar. Het aantal nieuwe vacatures nam echter toe. Voor 65 procent van de bedrijven in de sector vervoer over land vormt het tekort aan arbeidskrachten de grootste uitdaging, een stijging ten opzichte van de 55 procent in dezelfde periode een jaar eerder.

Arbeidsmarktontwikkelingen

De arbeidsmarkt in de transport- en logistieksector blijft veranderen:

  • Werknemers en chauffeurs: Het totale aantal werknemers in de sector daalde met 1,3 procent ten opzichte van Q3 2023. De uitstroom van vrachtwagenchauffeurs (2.620) blijft hoger dan de instroom (2.372).
  • Vergrijzing: De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft stijgen en ligt nu boven de 45 jaar.
  • Flexibiliteit: Het aandeel oproepkrachten blijft stabiel op 20 procent, terwijl het aandeel parttime chauffeurs steeg van 12 procent naar 13 procent.

Vooruitzichten

Ondernemers in de sector vervoer over land zijn voorzichtig positief over de personeelsgroei in de komende maanden, ondanks licht negatieve verwachtingen voor het economische klimaat. De krapte op de arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft in de meeste regio’s een groot knelpunt. Strategische investeringen in scholing, instroombevordering en behoud van ervaren chauffeurs worden gezien als essentiële stappen om te voldoen aan de blijvende vraag naar arbeidskrachten in de sector.

Rechter: Staat moet stikstofdoel 2030 halen

DEN HAAG – De Staat moet voor 31 december 2030 zorgen dat op de helft van de stikstofgevoelige natuur niet meer stikstof neerkomt dan die natuur aankan, zoals in de wet is vastgelegd. Dat heeft de rechter woensdagochtend gezegd in de rechtbank in Den Haag. De rechter wil ook dat de Staat prioriteit geeft aan de meest kwetsbare natuur. De rechter verbindt aan dit bevel een dwangsom van 10 miljoen euro. Greenpeace had de zaak tegen de Staat aangespannen en krijgt op veel punten gelijk.

Voor de rechtbank is helder dat de overheid al jaren te weinig doet om de achteruitgang van natuurgebieden te stoppen. Op veel beschermde Natura 2000-gebieden komt meer stikstof terecht dan de natuur aankan en dat is in strijd met Nederlandse en Europese wetgeving. De rechtbankvoorzitter noemde de wettelijk vastgelegde doelen “de absolute ondergrens”. Van het doel voor dit jaar staat al vast dat het niet meer haalbaar is. Voor het doel van 2030 is dat volgens de rechtbank ook waarschijnlijk.

In het vonnis wijzen de rechters erop dat het vorige kabinet allerlei plannen had gemaakt om de verslechtering van de natuur te stoppen. Het huidige kabinet heeft echter een streep gezet door veel van de plannen, waaronder het Nationaal Programma Landelijk Gebied en het transitiefonds van ruim 24 miljard euro. De rechtbank ziet daarin een duidelijke “stap terug”, zeker omdat het beschikbare budget omlaag gaat naar zo’n 5 miljard euro, dat voornamelijk voor innovaties is bedoeld.

De rechtbank stelt vast dat “stevige, onvermijdelijke reducties” noodzakelijk zijn en draagt de overheid op direct te beginnen met de uitvoering van het vonnis. De Staat kan wel in beroep gaan, maar zal dus in de tussentijd al maatregelen moeten nemen om de doelen dichterbij te brengen. Daarbij moeten de meest kwetsbare gebieden die te hoge concentraties ammoniak en stikstofoxiden te verduren hebben steeds de hoogste prioriteit krijgen.

Een dwangsom opleggen aan de Staat gebeurt niet vaak, legt de rechtbank nog uit. Maar toch vindt de rechter het in dit geval nodig, omdat de Staat stikstofbeleid heeft geschrapt en er geen duidelijk plan ligt om de doelen alsnog te halen.

Dawsongroup wordt overgenomen door KKR in strategische samenwerking gericht op duurzaamheid

MILTON KEYNES – Dawsongroup (de “Groep”), een toonaangevend onafhankelijk verhuurbedrijf dat een breed scala aan bedrijfskritische oplossingen biedt, en KKR, een wereldwijd toonaangevend investeringsbedrijf, hebben vandaag aangekondigd dat KKR een bindende overeenkomst heeft gesloten met de aandeelhouders van Dawsongroup om de Groep over te nemen.

De overname maakt deel uit van KKR’s Global Climate-strategie, gericht op het opschalen van netto-nuloplossingen en het verduurzamen van activa met hoge uitstoot. Dit sluit nauw aan bij de langetermijnambities van Dawsongroup op het gebied van duurzaamheid.

Dawsongroup, gevestigd in Milton Keynes, VK, heeft een solide basis ontwikkeld met uitstekende relaties met leveranciers, een divers klantenbestand en een ondersteunende rol als werkgever voor meer dan 1.150 medewerkers in 11 landen.

Sinds de oprichting in 1935 is Dawsongroup uitgegroeid tot een marktleider in activaverhuur, waaronder voertuigen en gekoelde opslagoplossingen. De onderneming biedt een geïntegreerd bedrijfsmodel dat maatwerk, onderhoud en reparaties omvat. Met haar succesvolle Smarter Asset Strategy stelt Dawsongroup bedrijven in staat om kosteneffectief de overgang naar netto-nuluitstoot te maken.

Dawsongroup heeft een sterke groeihistorie en een ambitieuze duurzaamheidsstrategie om haar aanzienlijke potentieel te benutten. Vorig jaar behaalde de Groep een recordomzet met een EBITDA van circa £250 miljoen. Onder het nieuwe eigenaarschap zal het management voortbouwen op dit sterke fundament en de markten die het bedient uitbreiden in de gehele toeleveringsketen.

De familie Dawson heeft de Groep meer dan 90 jaar geleid en toezicht gehouden op de aanzienlijke groei. De samenwerking met KKR zal Dawsongroup in staat stellen de volgende fase van ontwikkeling te realiseren, met voordelen voor zowel klanten als medewerkers. Door het gebruik van elektrische voertuigen, zonnepanelen, Stage 5-generatoren en batterijopslag binnen haar diensten, zal de strategische samenwerking tussen Dawsongroup en KKR de verduurzaming van voertuig- en activaverhuur aanzienlijk versnellen. Daarnaast zal KKR samenwerken met Dawsongroup om een programma voor medewerkersparticipatie te implementeren, waarmee medewerkers direct kunnen bijdragen aan het toekomstige succes van de Groep.

Stephen Miller, CEO van Dawsongroup, zei: “De steun van KKR zal de lancering van onze duurzame groeistrategie versnellen, terwijl we marktleidende diensten blijven leveren in het VK, onze EBITDA-marge behouden en internationaal uitbreiden. We zijn verheugd om met KKR samen te werken en een effectieve bijdrage te leveren aan de transitie van onze klanten naar emissievrije oplossingen.”

Vincent Policard, Partner en Co-Head of European Infrastructure bij KKR, voegde toe: “Als een van de grootste onafhankelijke verhuurders van voertuigen en temperatuurgecontroleerde oplossingen in het VK speelt Dawsongroup een sleutelrol in de verduurzaming van mobiliteit. Wij zien een belangrijke kans om de elektrificatie van de vloot van Dawsongroup te versnellen, ter ondersteuning van hun focus op duurzame oplossingen, in lijn met KKR’s inzet voor een koolstofarme toekomst. Met onze wereldwijde expertise en netwerk zullen we Dawsongroup helpen duurzame groei te realiseren, nieuwe markten te betreden en bij te dragen aan schonere en veerkrachtigere infrastructuur.”

Freya Dawson, namens de familie Dawson, zei: “Ik ben enorm trots op de prestaties van Dawsongroup tot nu toe en wij ondersteunen deze strategische samenwerking met KKR volledig. Dankzij de steun van de Dawson-familie en onze medewerkers is Dawsongroup geëvolueerd tot het innovatieve verhuurplatform dat het vandaag is. Door de ervaren managementteams van Dawsongroup en KKR te combineren, geloven wij dat het indrukwekkende groeipad van de Groep nog verder kan versnellen.”

Met meer dan 15 jaar ervaring in infrastructuurinvesteringen heeft KKR aanzienlijke expertise opgebouwd in hernieuwbare energie en klimaatgerelateerde investeringen. Tot nu toe heeft KKR meer dan $21 miljard geïnvesteerd in deze sector, waaronder in Zenobē, een Britse marktleider op het gebied van transportelektrificatie en batterijopslagoplossingen. Daarnaast heeft KKR de afgelopen drie jaar meer dan $5 miljard geïnvesteerd in duurzame projecten in het VK.

De transactie is onderhevig aan goedkeuring door de regelgevende instanties.

China ontkent dat het zich bemoeit met Panamakanaal

BEIJING – China heeft zich nooit “bemoeid” met het Panamakanaal, benadrukt een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump beweert dat China het belangrijke kanaal runt, maar Beijing ontkent dat.

“China neemt niet deel aan het beheer en de exploitatie van het kanaal en heeft zich nooit bemoeid met de aangelegenheden van het kanaal”, aldus woordvoerster Mao Ning. Eerder ontkenden de Panamese president en het bedrijf dat het kanaal beheert al dat de waterweg onder controle staat van de Chinese overheid.

Trump claimt dat Amerikaanse schepen onredelijk hoge prijzen moeten betalen om door het Panamakanaal te varen en dreigt dat de Verenigde Staten de vaarroute terugnemen. De Amerikanen legden het kanaal begin vorige eeuw aan, maar overhandigden het in 1999 aan Panama.

De beweringen van Trump hebben te maken met havens aan beide zijden van het kanaal die worden beheerd door een Chinees bedrijf, gevestigd in Hongkong. Dat bedrijf, Hutchison Ports PPC, won in 1997 de aanbesteding.

Auto botst tegen twee vrachtwagens op A28

Foto: NuMeppel

LANKHORST – Woensdagochtend rond 08.30 uur heeft een verkeersongeval plaatsgevonden op de A28, ter hoogte van het knooppunt Lankhorst, tussen De Wijk en Staphorst. Bij het ongeval waren een personenauto en een vrachtwagen betrokken.

Na de eerste botsing begon de personenauto te tollen en raakte hierbij ook een tweede vrachtwagen. De auto liep zware schade op aan de achterzijde.

Vanwege het ongeval en de afsluiting van een rijstrook ontstonden files tussen De Wijk en Staphorst, evenals tussen Meppel-Zuid en Staphorst.

Twee inzittenden van de personenauto zijn ter plaatse onderzocht door ambulancepersoneel, maar vervoer naar het ziekenhuis bleek niet nodig.

Een bergingsbedrijf zal de beschadigde auto afslepen, waarna de weg schoongemaakt wordt. De politie is een onderzoek gestart naar de oorzaak van het ongeval.

Grootste verkoopdaling luxegoederen in China in meer dan 10 jaar

BEIJING – De verkoop van luxeartikelen in China zoals dure horloges, sieraden, lederwaren en andere accessoires is vorig jaar naar schatting met 20 procent gedaald, de scherpste daling sinds ten minste 2011. Het vooruitzicht voor 2025 is niet veel rooskleuriger, meldt het Amerikaanse adviesbureau Bain & Company.

Hiermee komt een abrupt einde aan jaren van sterke groei, die mede werd aangejaagd door een binnenlandse koopgolf tijdens de coronasluitingen. De Chinese luxesector staat vooral onder druk door de economische teruggang in het land en een gedaald consumentenvertrouwen.

Bain verwacht dat vooral de eerste helft van dit jaar moeilijk blijft, met vlakke verkoopcijfers in China. De afname in bestedingen in China heeft grote luxeconcerns als LVMH en Kering hard geraakt.

China is de op een na grootste economie ter wereld en de belangrijkste motor achter de groei van de wereldwijde luxemarkt in het afgelopen decennium.

Meer passagiers voor easyJet in vierde kwartaal

LUTON – De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het afgelopen kwartaal meer passagiers vervoerd en is positief gestemd over de boekingen voor de komende zomerperiode. Ook de verkoop van vakantiepakketten voor de zomer loopt goed, aldus easyJet dat vorig jaar nog een recordzomer draaide. De maatschappij is een grote speler op luchthaven Schiphol.

Volgens easyJet stapten er in de afgelopen periode 21,2 miljoen passagiers aan boord van zijn vliegtuigen. Dat is een stijging van 7 procent vergeleken met een jaar eerder. De maatschappij maakte meer vluchten en vergroot haar capaciteit om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. De omzet steeg met 13 procent tot 2 miljard pond, omgerekend ruim 2,3 miljard euro. De budgetvlieger leed verder een kleiner verlies dan een jaar eerder. Dat verlies kwam mede door boekhoudkundige effecten.

De maatschappij zegt dat vooral zomervluchten en vakanties naar de Spaanse bestemmingen Alicante en Palma en het Portugese Faro goed lopen. Ook nieuwe bestemmingen als Tunesië en het Egyptische Caïro zijn populair, aldus easyJet.

Nieuwe topman

Het is de eerste cijferpresentatie onder leiding van de nieuwe topman Kenton Jarvis. De voormalige financieel directeur volgde begin dit jaar Johan Lundgren op, die zeven jaar topman was van het bedrijf. Volgens Jarvis boekt easyJet goede vooruitgang bij het bereiken van zijn doelstelling op de middellange termijn voor een jaarlijkse winst voor belastingen van meer dan 1 miljard pond.

Vorige week vrijdag werd nog bekend dat easyJet vanaf 1 juni weer gaat vliegen naar Tel Aviv nu er een wapenstilstand is gesloten tussen Israël en Hamas. De maatschappij had uit veiligheidsoverwegingen vluchten naar Israël opgeschort. Het bedrijf heeft onder meer routes van Amsterdam, Londen en Milaan naar Tel Aviv.

Een vijfde minder vreemdelingen uitgezet sinds nieuwe kabinet

DEN HAAG – In de tweede helft van 2024 zijn minder vreemdelingen van buiten de Europese Unie uitgezet naar hun land van herkomst dan in de eerste zes maanden van dat jaar. Het gaat om een afname van bijna 20 procent, blijkt uit cijfers van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV) die zijn afgerond op tientallen.

In de periode tot en met juni, toen het vorige kabinet er nog zat, ging het om 440 uitzettingen. In de tweede jaarhelft, na het aantreden van het kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB op 2 juli, keerden 360 vreemdelingen gedwongen terug naar hun land van herkomst. Een van de verschillen zit in het aantal uitzettingen van Marokkanen. Eerder werd al bekend dat het in de eerste zes maanden ging om 120 gedwongen vertrekken, in de tweede helft van het jaar waren dat er 50.

De daling kan met “een veelheid van factoren te maken hebben”, laat een woordvoerder van de verantwoordelijk minister van Asiel en Migratie, Marjolein Faber, weten. Zo kan het volgens hem komen door “de beschikbaarheid van personeel, de beschikbaarheid van detentieplekken en het feit of de vreemdeling definitief uitzetbaar is en niet een nieuwe procedure is gestart die in Nederland afgewacht mag worden”.

Marokko

Het vorige kabinet verbeterde de betrekkingen en daarmee de samenwerking met Marokko, waardoor er in 2023 meer Marokkanen werden uitgezet, na een periode waarin er amper uitzettingen naar Marokko waren.

Revijara Oosterhuis, coördinator van het Meldpunt Vreemdelingendetentie van de Stichting Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt liet eerder weten dat een mogelijke verklaring is dat Marokko “niet blij” is met het nieuwe kabinet. Maar volgens de woordvoerder van Faber was de “terugkeersamenwerking met de Marokkaanse autoriteiten” ook in de tweede helft van 2024 “onverminderd goed”.

In de tweede helft van 2024 werden wel flink meer Algerijnen uitgezet, namelijk 90, tegenover 30 in de zes maanden daarvoor. Dat is te danken aan “de goede medewerking van Algerije”, aldus de woordvoerder van de minister.

Groothof Transport failliet verklaard

APPINGEDAM – Het transportbedrijf Groothof Transport BV uit Appingedam is op dinsdag 21 januari 2025 door de rechtbank van Noord-Nederland failliet verklaard.

Op dit moment is nog onduidelijk wie het faillissement heeft aangevraagd en wat de precieze reden is voor het faillissement.

Groothof Transport BV werd opgericht in 2013 en heeft zich gespecialiseerd in zowel nationaal als internationaal transport. Daarnaast biedt het bedrijf ook koeriersdiensten aan. De onderneming beschikt over een divers wagenpark, bestaande uit zowel busjes als vrachtwagens.

Hoeveel medewerkers er in dienst zijn bij Groothof Transport is niet bekend.

Als curator is mr. P.T. Bakker aangesteld. Hij zal onderzoeken of een doorstart van het bedrijf mogelijk is.

×