DEN HAAG – Seniorenorganisaties scharen zich wel achter de voorstellen van NSC voor aanpassingen aan de pensioenwet. Ze denken dat het plan om pensioendeelnemers instemmingsrecht te geven over het overzetten van bestaande pensioenrechten “het draagvlak” voor de pensioenwet zal verhogen. Daarom roepen ze de Tweede Kamer op het plan te steunen. Eerder op de dag keerden werkgevers, pensioenfondsen, vakbond CNV en ook de VVD zich juist tegen de voorstellen.
Regeringspartij NSC diende met coalitiegenoot BBB een plan in voor referenda, waarbij deelnemers kunnen aangeven of hun pensioenfonds moet overstappen op het nieuwe pensioenstelsel of niet. Volgens organisaties als Senioren Brabant-Zeeland, KBO Utrecht, stichting PensioenBehoud en de Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen (NBP) is dat een goed idee. Het zal ook helpen voorkomen dat de pensioenfondsen speelbal worden van belangentegenstellingen, betogen de organisaties in een gezamenlijke verklaring.
Onder meer de werkgevers waarschuwden juist dat het plan zou leiden tot een groot risico op verslechtering van het pensioen van mensen die nu werken of al met pensioen zijn. Vakbond CNV benadrukte daarbij dat de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel met ruime meerderheid is aangenomen in de Tweede en Eerste Kamer. En pensioenfondsen onderstreepten dat het alsnog aanbrengen van wijzigingen in de wet veel extra kosten met zich mee zou brengen.
De seniorenorganisaties kijken hier anders tegenaan: “Een argument dat twee systemen niet naast elkaar kunnen bestaan omdat het duur en administratief lastig uit te voeren zou zijn, is ongeloofwaardig.” Volgens hen zou de wet in de huidige vorm daarbij “juridisch aanvechtbaar” zijn. “Dat is voor geen enkele partij van belang. De voorgestelde wetswijziging voorkomt dit.”
ROTTERDAM – Aan de werkonderbrekingen bij Hutchison Ports ECT Rotterdam, het grootste containeroverslagbedrijf van Europa, komt een einde. Vakbond FNV meldt dat er na een intensief onderhandelingsproces alsnog een positief cao-akkoord is bereikt voor de werknemers van het bedrijf in het Rotterdamse havengebied.
“De werkzekerheid is gewaarborgd, verslechteringen zijn van de tafel, en er zijn substantiële loonsverhogingen afgesproken. Wij kunnen hiermee vooruit”, laat FNV-bestuurder Niek Stam weten.
Eerder deze maand klaagde hij nog dat de onderneming weigerde akkoord te gaan met een werkzekerheidsgarantie voor het personeel. Dat was voor de bond reden om acties aan te kondigen.
Volgens FNV is nu afgesproken dat er per jaar naar het personeelsbestand wordt gekeken. Als er te veel werknemers zijn, zal er naar oplossingen worden gezocht, zoals oudere werknemers korter laten werken met behoud van salaris en pensioen.
Verder krijgen de ongeveer 1700 werknemers van Hutchison Ports ECT Rotterdam onder meer jaarlijks een loonsverhoging en een eenmalige uitkering van 1625 euro.
WASHINGTON – De nieuwe Amerikaanse regering heeft een hoge militair uit haar functie ontheven. Het gaat volgens de krant The Washington Post om admiraal Linda Fagan, de hoogste officier binnen de kustwacht.
Fagan was in 2022 de eerste vrouw die aan het hoofd van een krijgsmachtonderdeel kwam te staan. Haar vertrek is volgens de krant de eerste grote wijziging in de top van de strijdkrachten die onder de nieuwe regering wordt doorgevoerd.
Het ministerie van Binnenlandse Veiligheid laat aan CNN weten dat er meerdere redenen zijn voor het vertrek van Fagan. Zo zou zijn nagelaten om veiligheidsrisico’s aan de grens aan te pakken. Ook zou er een te grote focus zijn geweest op diversiteits- en inclusiviteitsbeleid. Daarnaast zijn er beschuldigingen van een “doofpotaffaire” rond Operation Fouled Anchor, een intern onderzoek naar seksueel misbruik bij de kustwacht.
Kritiek op diversiteitsbeleid
Bondgenoten van president Donald Trump hebben de kustwacht ervan beschuldigd te gefocust te zijn op diversiteitsbeleid. Zijn beoogde minister van Defensie, Pete Hegseth, heeft daarnaast gezegd dat “woke” admiraals en generaals moeten opstappen.
Waarnemend minister van Binnenlandse Veiligheid, Benjamine Huffman, prijst in een verklaring de “lange en indrukwekkende carrière” van Fagan. Ze wordt voorlopig vervangen door admiraal Kevin E. Lunday.
DEN HAAG – Als Greenpeace gelijk krijgt in een belangrijke rechtszaak over het stikstof- en natuurbeleid, wil PVV-leider Geert Wilders een discussie over de stikstofregels. Het kan wat hem betreft niet zo zijn “dat er een uitspraak komt die het hele land platlegt”, zei hij dinsdag tegen de pers. “Ik denk dat je daar wel zeker voor een groot deel een discussie over kan voeren, voordat je overstag gaat voor wat die rechters in Nederland allemaal vinden.”
Milieuactiegroep Greenpeace spande een zaak aan om de Staat te dwingen de stikstofneerslag in gevoelige natuur sneller terug te dringen. Woensdag doet de rechter uitspraak, iets waar politiek Den Haag met veel spanning naar kijkt. Als de Staat verliest, kan dit grote gevolgen hebben voor onder meer bouwvergunningen. Vanuit de regeringscoalitie en het kabinet kwamen de laatste tijd steeds vaker kritische geluiden over de stikstofregels.
Wilders zelf zei vorige week dat hij het liefst zou “kappen met die doorgeslagen stikstofregels”. Met enige jaloezie keek hij naar de Amerikaanse president Donald Trump, die vlak na zijn inauguratie de Verenigde Staten terugtrok uit het Klimaatakkoord van Parijs. Het liefst zou de leider van de grootste regeringspartij sommige besluiten ook zo doorvoeren. “Wij zitten hier te pielen in coalities”, verzuchtte Wilders.
Hoe dan ook is een mogelijke uitspraak in het voordeel van Greenpeace aanleiding voor hem om vragen te stellen als: “Zijn we wel op de goede weg bezig? Is dit nu wat we hebben bedoeld met deze regels? Zijn we niet te streng geweest?”
TEL AVIV – Air France gaat vanaf zaterdag weer op Tel Aviv vliegen. De luchtvaartmaatschappij begint met vijf vluchten per week tussen Parijs Charles de Gaulle en de Israëlische stad, meldt Air France.
Vorige week meldde het Duitse Lufthansa al in februari weer naar Tel Aviv te gaan vliegen. Luchtvaartmaatschappijen hadden vluchten naar bestemmingen in het Midden-Oosten opgeschort vanwege de spanningen in die regio, waaronder de oorlog tussen Israël en Hamas. Vorige week bereikten die een akkoord, dat onder meer bestaat uit een staakt-het-vuren.
Air France meldt verder de komende weken de vluchten tussen Parijs en de Libanese hoofdstad Beiroet weer op te starten. Transavia France vliegt vanaf 28 februari weer tussen de Franse luchthaven Orly en Tel Aviv.
Zustermaatschappij KLM heeft eerder de vluchten naar Tel Aviv tot en met eind maart opgeschort. Dit blijft zo, zegt een woordvoerder. Het is volgens hem nog niet bekend of KLM de vluchten vanaf april ook hervat. Ook de Nederlandse budgetmaatschappij Transavia vliegt tot eind maart niet naar de Israëlische stad. Hetzelfde geldt voor de luchthavens bij de Jordaanse hoofdstad Amman en Beiroet in Libanon.
ROTTERDAM – De Haagse band Golden Earring geeft op 30 januari 2026 een afscheidsconcert in Rotterdam Ahoy. Dat maakten bandleden Barry Hay, Cesar Zuiderwijk en Rinus Gerritsen dinsdag bekend in de Rotterdamse concertzaal. Bandlid George Kooymans, die door de ziekte ALS niet meer kan optreden, is mede-initiatiefnemer.
Een groot aantal Nederlandse artiesten, onder wie DI-RECT, Maan, Danny Vera en Acda en de Munnik, treedt op tijdens One Last Night, zoals de avond heet. De kaartverkoop start donderdag om 10.00 uur. Van elk verkocht kaartje gaat 5 euro naar een goed doel voor onderzoek naar en de behandeling van ALS. Ook Frank Lammers, The Opposites, Son Mieux, Flemming, DeWolff, Davina Michelle en Guus Meeuwis treden op.
Hay, Zuiderwijk en Gerritsen spelen mee met de aanwezige artiesten, maar gaan niet met z’n drieën zonder gitarist op het podium staan. “Het wordt heel lastig om George erbij te hebben”, zei Zuiderwijk dinsdag. Verder willen de bandleden geen uitspraken over hem doen. “Dat is aan hem en zijn familie.”
Golden Earring stopte in 2021 noodgedwongen toen bekend werd dat gitarist Kooymans de progressieve ziekte ALS heeft. Twee jaar daarvoor gaf de band een voorlopig laatste optreden, voordat de coronapandemie in 2020 alles platlegde. “Het zal voor niemand een verrassing zijn dat we onze carrière niet af hebben kunnen sluiten zoals we dat hadden willen doen”, zegt frontman Hay over de show. “Toen ik daar twee maanden geleden over sprak met George ontstond het idee om bevriende bands en artiesten te vragen om samen een groots afscheid te organiseren. We kunnen zelf natuurlijk niet meer twee uur op een podium staan, maar samen is dat een ander verhaal.”
Knallend einde
De band maakt gebruik van het decor van De Vrienden van Amstel LIVE. “Dus vandaag kunnen we dan toch aankondigen dat Golden Earring nog een laatste keer zal spelen”, aldus Hay. “Out with a bang baby!”
Golden Earring werd in 1961 opgericht in Den Haag. De band scoorde hits met nummers als Radar Love, Twilight Zone, Another 45 Miles en When The Lady Smiles.
DEN HAAG – Omwonenden van Schiphol moeten zich niet helemaal laten consumeren door overlast, zei minister Barry Madlener (Infrastructuur) bij het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer. “Over tien jaar is Schiphol nog steeds een grote luchthaven.”
Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) confronteerde Madlener met uitspraken die hij deed in het tijdschrift Luchtvaartnieuws. Daarin vroeg de minister zich af of sommige omwonenden van de luchthaven niet beter kunnen verhuizen. “Als het je leven gaat bepalen, moet je je afvragen of het gezond is hier te blijven.” De Hoop zei dat hij daar “verbijsterd” door is, en hij wees op de uitspraak van de rechter dat de overheid omwonenden beter moet beschermen tegen geluidshinder.
Madlener blijft bij zijn uitspraken. “Ik zeg dat omdat ik jarenlang makelaar ben geweest. Ik heb meegemaakt dat mensen heel moedig de strijd aangaan met een boze buurman of een fabriek, maar die strijd wordt niet gewonnen.” De minister geeft zijn advies “uit medemenselijkheid, en niet om mensen als zeurpiet af te schilderen”.
DEN HAAG – De VVD wil strengere regels tegen demonstraties die de openbare orde verstoren. De partij wil het blokkeren van belangrijke infrastructuur zoals snelwegen strafbaar stellen, strakker de identiteit bijhouden van mensen die aan verboden demonstraties meedoen, schade van demonstraties verhalen op daders en voorkomen dat demonstraties herdenkingen verstoren. Kamerlid Ingrid Michon zal deze voorstellen woensdag doen in een Tweede Kamerdebat over het demonstratierecht.
“Het demonstratierecht is een vrijbrief voor het plegen van strafbare feiten”, schrijft de partij. Snelwegen blokkeren mag bijvoorbeeld al niet, maar demonstranten die dat doen gaan meestal vrijuit. De VVD vindt het ook een probleem dat verboden of beperkte demonstraties veel politieagenten in beslag nemen. “Een verzoek van de politie om te vertrekken wordt door een deel van de betogers stelselmatig en opzettelijk genegeerd.”
De voorstellen geven autoriteiten meer mogelijkheden om demonstranten aan te pakken, en raken daarmee aan het demonstratierecht. Maar volgens de VVD zijn aanscherpingen juist nodig om het demonstratierecht te beschermen. Het recht om te demonstreren wordt volgens de partij “misbruikt voor vernielingen, het spuien van haat en extremisme” en daarmee “compleet uitgehold”.
Ook justitieminister David van Weel wil een scherper onderscheid maken tussen “vreedzaam demonstreren en gerichte ordeverstorende demonstraties”, zei hij eerder deze maand. Hij denkt na over regels tegen gezichtsbedekking bij demonstraties en wil kijken of de politie makkelijker toegang tot chatgroepen kan krijgen. Onderzoekscentrum WODC onderzoekt momenteel of de bestaande regels genoeg ruimte bieden om in te grijpen.
JENIN – De Israëlische krijgsmacht is een militaire operatie begonnen in de stad Jenin, op de Westelijke Jordaanoever. Premier Benjamin Netanyahu zegt dat met deze operatie “het terrorisme wordt geëlimineerd”. Volgens de Palestijnse autoriteiten zijn tot nu toe zeker vier Palestijnen omgekomen en 35 mensen gewond geraakt.
De Israëlische operatie wordt uitgevoerd door de veiligheidsdienst Shin Bet en de Israëlische grenspolitie. “We treden systematisch en doortastend op tegen de Iraanse as waar die zijn armen naar uitstrekt – in Gaza, Libanon, Syrië, Jemen en Judea en Samaria”, aldus Netanyahu. Met Judea en Samaria bedoelt hij de Westelijke Jordaanoever.
Hamas heeft Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever opgeroepen om harder te gaan vechten in reactie op het Israëlische offensief in Jenin. Troepen van de Palestijnse Autoriteit (PA) vechten al weken met extremistische strijders op de Westelijke Jordaanoever. Die komen uit de gelederen van onder meer Hamas en de Palestijnse Islamitische Jihad.
De Westelijke Jordaanoever wordt al sinds 1967 bezet door Israël. Dat land voert ook regelmatig operaties uit in de steden en dorpen in het gebied. Na de aanslagen op Israël in oktober 2023 en de daaropvolgende oorlog in Gaza, nam ook het geweld op de Westelijke Jordaanoever sterk toe.
AFFERDEN – Op de N322 vond dinsdagmiddag rond 13.20 uur een ernstig ongeval plaats tussen twee personenauto’s en een vrachtwagen.
Een echtpaar in een van de auto’s is zwaar getroffen: de 78-jarige man uit Nijmegen die de auto bestuurde overleed ter plaatse aan zijn verwondingen, terwijl de 75-jarige vrouw ernstig gewond raakte.
De inzittenden van de tweede auto en de vrachtwagenchauffeur kwamen met de schrik vrij en bleven ongedeerd.
Hulpdiensten hebben langdurig gewerkt aan de hulpverlening en het vrijmaken van de weg.
De N322 blijft voorlopig afgesloten voor onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
DEN HAAG – Het Franse autoconcern Citroën roept in Europa 869.000 auto’s terug naar de garage om een defect in de airbag, waarvan 400.000 in Frankrijk. Het gaat om een probleem met de airbags van de Japanse fabrikant Takata.
De terugroepactie betreft de modellen C3 en DS3 van Citroën. Vanaf eind deze maand worden de eerste 98.000 auto’s teruggeroepen, waarvan 73.000 in Frankrijk, maakte moederconcern Stellantis bekend. Ook in Nederland moeten auto’s terug naar de garage. Om hoeveel auto’s het gaat, is nog niet bekend. Het gaat om bepaalde uitvoeringen van de C3 en de DS3, die zijn gemaakt tussen 2009 en 2017.
“Terugroepacties van airbaginflators van het bedrijf Takata zijn gaande en hebben betrekking op voertuigen van veel automerken en fabrikanten wereldwijd”, zegt een woordvoerder van Stellantis. “De chemicaliën in deze inflators kunnen na verloop van tijd verslechteren, vooral wanneer ze worden blootgesteld aan warme, vochtige klimaatomstandigheden. Dit kan ertoe leiden dat sommige inflators bij een crash met te veel kracht ontplooien, wat in het ergste geval ernstig letsel of de dood tot gevolg kan hebben”, vervolgt hij.
Sinds 2014 zijn miljoenen auto’s die zijn uitgerust met Takata-airbags teruggeroepen. De Japanse fabrikant ging drie jaar later failliet. De airbags konden door een productiefout ontploffen, waarbij metaaldeeltjes door de wagen werden geslingerd. Wereldwijd zijn meerdere bestuurders daardoor overleden.
ROTTERDAM – Het vertrek van de VS uit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) betekent volgens Marion Koopmans, hoogleraar virologie in Rotterdam, een enorme financiële aderlating voor deze organisatie. Ook het vertrek van de vele Amerikaanse medewerkers betekent een groot verlies, met name op het gebied van kennis en contacten. “Als het vertrek wordt doorgezet, heeft dat een heel grote impact”, aldus Koopmans, eerder betrokken bij de bestrijding van de wereldwijde corona-epidemie.
De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump kondigde het vertrek uit de WHO maandag direct na zijn aantreden aan. “De VS betalen veel aan de WHO, 15 tot 20 procent. Trump vindt dat belachelijk en dat klinkt ook wel redelijk, maar de VS heeft er ook altijd een stevige vinger in de pap gehad.” Ze vindt het bovendien niet erg slim om te denken dat de VS, die nu bijvoorbeeld kampen met het overslaan van vogelgriep op koeien, diverse besmettelijke ziekten wel in hun eentje aankunnen en zelfs nog beter ook. “Dat is een vorm van zelfoverschatting, zulke problemen los je niet op als enkel land.”
In de WHO werken nu nog 194 landen samen. Gezamenlijk proberen ze ziekten te bestrijden en verspreiding van besmettingen tegen te gaan. Zo hebben ze elkaar onderling verplicht om het voorkomen van besmettelijke ziekten te melden, zoals Tanzania nu recent ook deed met het marburgvirus. Het is volgens Koopmans ook een “misverstand” dat de WHO de dienst uitmaakt in de aangesloten landen. “De organisatie kan een land echt niet overnemen. De geluiden uit de hele wereld worden door haar gewoon gehoord.”
Ze vraagt zich tevens af wat de gevolgen zijn voor de samenwerkingscentra die in de aangesloten landen zitten en informatie met elkaar delen. De VS tellen er al zeventig. Daaronder is een centrum op het gebied van polio, de gevreesde ziekte die met name verlamming kan veroorzaken. “Dat centrum heeft de wereldwijde database van poliovirussen opgezet, en andere landen worden ook geacht informatie over polio daar naartoe te sturen.” Ook in Nederland zijn vijftien van dergelijke centra, bijvoorbeeld gezondheidsinstituut RIVM en het Erasmus MC. Mogelijk moeten die het straks zonder informatie over ziekten uit de VS doen.
BREDA – De drie van drugshandel verdachte directeuren van het overslagbedrijf Bulk Terminal Zeeland (BTZ) komen op vrije voeten. Dat heeft de rechtbank in Breda dinsdag beslist. Tijdens een niet-inhoudelijke zitting vorige week vroegen hun advocaten om hun vrijlating.
De rechtbank verbindt wel een aantal voorwaarden aan de schorsing van de voorlopige hechtenis. De drie mannen mogen bijvoorbeeld geen contact met elkaar hebben en ze moeten hun paspoorten inleveren.
De Zeeuwse directeuren worden verdacht van invoer van cocaïne uit Zuid-Amerika, valsheid in geschrifte en deelname aan een criminele organisatie. De drugs zaten onder meer verstopt in scheepsladingen vanuit Brazilië met sojabonen, schroot, zand of kolen. Jacco G. (59), zijn broer René G. (57) en de 44-jarige Ko de K. zijn op 6 mei vorig jaar opgepakt bij een actie van de politie en de FIOD.
Politie en justitie hadden al jaren het vermoeden dat BTZ als dekmantel voor drugshandel werd gebruikt. De directeuren werden afgeluisterd en de politie was bij het bedrijf geïnfiltreerd.
Het is de bedoeling de strafzaak eind dit jaar inhoudelijk te behandelen.
Wilting Grondwerken heeft onlangs haar nieuwe grondzuigmachine in gebruik genomen. Deze innovatieve machine is gebouwd op een Volvo FH-chassis, geleverd door Van Dijk Trucks. De specialistische opbouw van de truck werd vakkundig verzorgd door Droogsma Grondzuigmachines.
Wilting Grondwerken is gespecialiseerd in infrawerken en machinaal straten en gebruikt daarvoor onder andere graafmachines. Voor graafwerkzaamheden op plekken met leidingen en kabels of plekken die moeilijk bereikbaar zijn worden grondzuigmachines ingezet. Tot voor kort beschikte Wilting niet over zo’n machine, maar daar is onlangs verandering in gekomen. “Er is veel vraag vanuit onze opdrachtgevers naar werk met een grondzuiger”, vertelt eigenaar Robert Wilting.
“In het verleden hebben we met een ander bedrijf combinatiewerkzaamheden uitgevoerd, maar door de groeiende vraag hebben we besloten zelf een grondzuigmachine aan te schaffen. De machine komt goed van pas bij werkzaamheden rond moeilijk bereikbare leidingen of bomen, waar traditioneel graven niet meer toegestaan is.”
Foto: Menno Ringalda
De machinist centraal
Voor het optimaliseren van de prestaties van de nieuwe grondzuigmachine, werd er veel aandacht besteed aan de werkervaring van de machinist. De opbouw, verzorgd door MTS, bestaat onder andere uit dubbele ventilatoren, een RVS-deksel en container, een lange arm met draaikop, rondomverlichting en geavanceerde detectiesystemen. Albin Droogsma van Droogsma Grondzuigmachines zegt: “De manier waarop Wilting onze sector benadert, is uitzonderlijk. Naast het integreren van de nieuwste innovaties om de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uit te voeren, is er ook aandacht besteed aan het werkplezier van de machinist. Het was een groot voorrecht voor ons om samen met het team van Van Dijk Trucks deze machine te ontwikkelen, het eindresultaat is echt indrukwekkend.”
Foto: Menno Ringalda
Typisch Van Dijk
Van Dijk Trucks is dealer van Volvo Trucks en Renault Trucks met vestigingen in Culemborg, Utrecht en Woerden. Van Dijk staat al bijna 100 jaar bekend om haar flexibele en klantgerichte aanpak. Dankzij hun expertise en nauwe samenwerking met Wilting Grondwerken en Droogsma Grondzuigmachines, kon een perfect op maat gemaakte grondzuigmachine worden gerealiseerd.
Peter Huisman, salesdirecteur bij Van Dijk Trucks, licht toe: ‘Het chassis is zorgvuldig gekozen op basis van de eisen van Wilting. Het werd een Volvo FH 8X4 met tridem-asopstelling, naafreductie, een krachtige D13K-motor van 540 pk en een indrukwekkend koppel van 2600 Nm. De ruime en luxueuze Globetrotter-cabine biedt ultiem comfort voor de chauffeur en is voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen. Bijzonder aan deze Volvo is de externe afstandsbediening voor de besturing, waarmee de machinist de werkzaamheden nog efficiënter kan uitvoeren.
Foto: Menno Ringalda
Succesvolle samenwerking
De grondzuigmachine wordt inmiddels bijna twee maanden gebruikt bij Wilting Grondwerken. Robert Wilting is zeer tevreden over de prestaties van de nieuwe machine: “Er was een lichte vertraging in de levering vanuit Duitsland, maar de machine werkt fantastisch. Het gaat de goede kant op en we kunnen aan de vraag van onze opdrachtgevers voldoen. Dat is voor ons het belangrijkste. De samenwerking met Van Dijk Trucks en Droogsma was ook erg prettig. Ze hebben mij goed geadviseerd, waardoor we de optimale grondzuigmachine voor onze werkzaamheden hebben kunnen samenstellen.”
Foto: Menno Ringalda
Droogsma voorziet in de verkoop en het onderhoud van grondzuigmachines en heeft een ruime voorraad onderdelen voor vrijwel alle merken grondzuigmachines. Daarnaast vertegenwoordigt Droogsma de grondzuigmachines van het Duitse MTS.
Wilting is gespecialiseerd in infrawerken en machinaal straten. Ze hebben veel ervaring in de aanleg van verschillende infrastructuren zoals gas, water en elektriciteit. Daarnaast is het bedrijf ook inzetbaar voor allerlei andere klussen.
DEN HAAG – De overgang van fossiele naar hernieuwbare energie gaat door, ook nu de Verenigde Staten opnieuw uit het klimaatakkoord van Parijs stappen. Dat zegt klimaatminister Sophie Hermans.
Groene energie is goedkoper, maakt minder afhankelijk van onbetrouwbare regimes en levert veel nieuwe banen op, aldus de bewindsvrouw.
De Amerikaanse president Donald Trump tekende direct na zijn inauguratie een decreet waarin hij de internationale afspraak om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad de rug toekeert. Deze stap “was te verwachten”, zegt Hermans. Toen Trump acht jaar geleden voor het eerst zijn intrek nam in het Witte Huis, deed hij hetzelfde.
Het besluit is wel “slecht nieuws”, vindt Hermans. “Want Amerika is de op een na grootste uitstoter ter wereld en ondervindt ook de gevolgen van klimaatverandering.” Nederland blijft volgens de minister samenwerking zoeken met andere landen om klimaatverandering aan te pakken, en “waar dit kan” ook met de VS.