Clicky

zaterdag 24 mei 2025 - 15:53 uur
Home Blog Pagina 232

Recordaantal passagiers voor luchthaven van Dubai in 2024

Foto: Adobe Stock

DUBAI – De internationale luchthaven van Dubai heeft vorig jaar 92,3 miljoen passagiers over de vloer gehad. Daarmee werd het record van 89,1 miljoen uit 2018 doorbroken, ondanks regionale spanningen door de oorlog in Gaza en de ongekende overstromingen in april die het vliegverkeer ernstig verstoorden.

Dubai geldt inmiddels al jaren als ‘s werelds drukste internationale luchthaven. Volgens het Franse persbureau AFP onderstrepen de nieuwe cijfers de economische bloei van de stad na de coronapandemie. Luchthaventopman Paul Griffiths is enthousiast over de aantallen. “We zijn in staat geweest om terug te keren naar onze volledige capaciteit, we hebben nieuwe luchtvaartmaatschappijen kunnen aantrekken en we hebben het afgelopen jaar dubbele groeicijfers gezien in de meeste sectoren als gevolg daarvan.”

Dubai profiteert volgens Griffiths ook van het trage herstel van luchtvaartmaatschappijen uit andere landen en hun thuisluchthavens, die gehinderd worden door de langzame levering van vliegtuigbestellingen. “Als je veel vliegtuigen uit je vloot haalt en hele vloten buiten dienst stelt, is de enige manier om snel te reageren door nieuwe vliegtuigen aan te schaffen”, zei hij verwijzend naar de leveringsproblemen bij bijvoorbeeld Boeing. “Als je nu een nieuw vliegtuig zou bestellen, is de levertijd waarschijnlijk langer dan ooit tevoren.”

Ter vergelijking: Schiphol zag vorig jaar 66,8 miljoen passagiers voorbijkomen. Het aantal passagiers en vluchten lag hier in 2024 nog steeds onder het niveau van 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis. De capaciteit van de grootste luchthaven van Nederland is al langer een groot punt van discussie. Omwonenden en andere partijen willen vanwege geluidshinder dat het maximale aantal toegestane vluchten wordt beperkt.

Dubai mikt op verdere groei in de luchtvaart. Zo staat een uitbreiding en verhuizing ter waarde van 35 miljard dollar gepland naar Al Maktoum International, aan de rand van de stad. “Dat zal een gamechanger zijn”, aldus Griffiths. Hij denkt dat Dubai in 2027 de grens van 100 miljoen passagiers zal overschrijden, voordat de luchthaven in 2032 naar de nieuwe locatie verhuist. De nieuwe luchthaven zal in fasen worden opgeschaald, met een uiteindelijke capaciteit van ongeveer 240 miljoen passagiers per jaar.

Bijna half miljoen euro aan boetes voor illegale arbeid flitsbezorgers

DEN HAAG – De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft voor 467.275 euro aan boetes verstuurd aan bedrijven actief in de flitsbezorging. In de zomer van 2024 constateerde de Arbeidsinspectie in 1,5 maand tijd meer dan 180 overtredingen bij bedrijven in de flitsbezorging en een platform dat zij gebruiken. In vrijwel alle gevallen was er sprake van illegale arbeid.

Zowel de flitsbezorgbedrijven als het platformbedrijf hebben boetes ontvangen. De meeste boetes zijn voor overtredingen van de Wet arbeid vreemdelingen door illegale arbeid en het niet aanmelden van werknemers waarvoor een meldplicht geldt.

De bedrijven krijgen ook boetes voor het niet verstrekken van persoonsgegevens van werknemers aan de Inspectie. En boetes voor overtredingen van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs en een enkele voor overtredingen van de Arbeidstijdenwet waarbij de regels voor jeugdigen niet zijn nageleefd.

Mensen buiten de Europese Economische Ruimte mogen alleen werken met een geldige tewerkstellingsvergunning van het UWV. Daar zijn strenge regels voor. Het Stappenplan verificatieplicht van de Arbeidsinspectie helpt om te controleren of iemand in Nederland mag werken. Het hebben van bijvoorbeeld alleen een BSN biedt geen garantie dat iemand in Nederland mag werken.

Britse zangeres Marianne Faithfull (78) gestorven

LONDEN – De Britse zangeres en actrice Marianne Faithfull is op 78-jarige leeftijd overleden. Dat maakte een woordvoerder bekend. Faithfull had in de jaren zestig groot succes met het nummer As Tears Go By.

“Met groot verdriet kondigen we het overlijden aan van zangeres, liedjesschrijfster en actrice Marianne Faithfull”, luidt de verklaring die gedeeld is met de BBC. “Marianne is vandaag vredig overleden in Londen, in het bijzijn van haar liefhebbende familie. Ze zal erg gemist worden.”

As Tears Go By werd geschreven door Rolling Stones-leden Mick Jagger en Keith Richards. Met Jagger had de zangeres ook jarenlang een relatie. Faithfull kampte lange tijd met een drugsverslaving.

Andere muzikale successen van de zangeres waren nummers als The Ballad of Lucy Jordan, It’s All Over Now Baby Blue en Broken English.

Afdwingen terugkeer asielzoekers moet in hele EU hetzelfde zijn

WARSCHAU – Eurocommissaris Magnus Brunner (Migratie) vindt dat de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers in de hele Europese Unie op dezelfde manier moet worden afgedwongen. Dat vergt meer coördinatie in de EU, zei Brunner na afloop van overleg van EU-ministers die verantwoordelijk zijn voor migratie.

Brunner denkt daarbij aan uniforme regels in de EU op basis waarvan uitgeprocedeerde asielzoekers naar hun land van herkomst worden teruggestuurd.

“Wanneer iemand wordt bevolen een lidstaat te verlaten, geldt dat bovendien voor de hele Europese Unie”, zei Brunner. Effectieve handhaving van terugkeerbesluiten is daarbij volgens hem van essentieel belang.

Nieuwe en strengere EU-regels voor het uitzetten van asielzoekers stonden donderdag centraal in het overleg van de EU-ministers, onder wie Marjolein Faber (Asiel en Migratie). De Europese Commissie komt in maart met een voorstel voor nieuwe EU-wetgeving voor terugkeer. Brunner zei in Warschau vooral te hebben geluisterd naar de wensen en behoeften van de lidstaten. Dat gaat hij de komende weken gebruiken voor zijn voorstel.

Grote brand uitgebroken in bedrijfspand Medemblik [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

MEDEMBLIK – In Medemblik is een grote brand uitgebroken in een bedrijfspand. Het gaat om een bedrijf dat polyester verwerkt, meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.

De brand brak rond 18.00 uur uit. Er komt volgens de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord veel rook vrij. Daarom is ook een NL-Alert verstuurd naar mensen in de omgeving. Het advies is om de ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. In de rook zitten mogelijk ook asbestdeeltjes, waarschuwt de veiligheidsregio. Ook is in de omgeving asbest gevonden.

Foto: Inter Visual Studio

Niet ver van de brand is ook een sportcomplex. Volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio zijn de aanwezigen daar ook gealarmeerd en gevraagd om uit de rook te blijven.

De veiligheidsregio riep mensen eerder via sociale media op om weg te blijven bij de brand, omdat er mensen kwamen kijken. “Er zat ook een gevaar voor de eigen gezondheid in”, aldus de woordvoerder. “Maar de oproepen hebben geholpen. Mensen kunnen hier hun werk doen.”

GroenLinks en PvdA gaan in meeste gemeenten samen verkiezingen in

DEN HAAG – GroenLinks en PvdA gaan ook op lokaal niveau nauwer samenwerken. De linkse partijen trekken volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen samen op in bijna negen op de tien gemeenten waarin zij allebei vertegenwoordigd zijn. Het gaat om minstens 230 gemeenten, drie keer zoveel als in 2022.

In de meeste gevallen betekent de linkse samenwerking dat de partijen met een gezamenlijke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma meedoen. Dat is bijvoorbeeld het geval in drie van de vier grote steden, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

In Amsterdam doen GroenLinks en PvdA nog apart mee aan de verkiezingen, maar gaan zij daarna wel één fractie vormen in de hoofdstedelijke gemeenteraad. Andere vormen van samenwerking die voorkomen, zijn bijvoorbeeld een stembusakkoord of gezamenlijk campagne voeren.

Gezamenlijke beweging

GroenLinks en PvdA deden in november 2023 samen mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Met 25 zetels werden zij achter de PVV de tweede partij. Hun gezamenlijke fractie in de Eerste Kamer, gevormd nadat zij wel ieder voor zich hadden deelgenomen aan de provinciale verkiezingen, is ook de op een na grootste.

Politiek leider Frans Timmermans is blij dat de progressieve samenwerking ook in de gemeenten meer navolging vindt. “Het is prachtig om te zien hoe onze lokale volksvertegenwoordigers de blik vooruit richten en kiezen voor onze gezamenlijke beweging richting de gemeenteraadsverkiezingen in 2026.”

Partijvoorzitter Esther-Mirjam Sent van de PvdA spreekt van “een mooie nieuwe stap” in de linkse samenwerking. Ook GroenLinks-voorzitter Katinka Eikelenboom is tevreden. “Onze lokale afdelingen laten zien dat progressieve samenwerking werkt.”

Lijnbus belandt in sloot na aanrijding met auto, meerdere gewonden

Foto: MediaTV

ZWARTEWAAL – Door een ongeluk met een lijnbus in Zwartewaal in Zuid-Holland zijn tien inzittenden van de bus gewond geraakt, meldt de politie. Een van hen is gereanimeerd en met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Drie anderen werden ook naar het ziekenhuis vervoerd.

De bus zou rond 16.00 uur in botsing zijn gekomen met een auto op de Groene Kruisweg, en reed daarna een sloot in.

Op beelden is te zien dat de bus veel schade heeft opgelopen aan de voor- en zijkanten. Meerdere ruiten liggen eruit.

De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd.

Enver stelt begeleider pleegmeisje Vlaardingen op non-actief

ROTTERDAM – De begeleider van het zwaar mishandelde pleegmeisje in Vlaardingen is door pleegzorgorganisatie Enver op non-actief gesteld. Dat laat de instelling desgevraagd weten.

De Telegraaf berichtte eerder al over de begeleider, die volgens de krant “eerder op een huisvriend dan een jeugdhulpverlener” leek. Hij zou “amicaal aan het bier” hebben gezeten met de pleegouders die het inmiddels 11-jarige meisje zouden hebben mishandeld. Een woordvoerster zegt die details niet te kunnen bevestigen.

“Wat wij zien is dat er onvoldoende professioneel gehandeld is volgens richtlijnen en protocollen”, aldus de zegsvrouw. “Het ontbreken van professionele afstand heeft vervolgens geleid tot tunnelvisie met desastreuze gevolgen.”

Donderdag publiceerden de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en Inspectie Justitie en Veiligheid een kritisch rapport over het gebrek aan handelen van instanties, waaronder Enver. De pleegzorgorganisatie staat onder “geïntensiveerd toezicht” van de inspecties.

Ongeval met twee vrachtwagens op A4

Foto: Rijkswaterstaat

DEN HAAG – Op de A4 bij knooppunt Prins Clausplein heeft een ongeval plaatsgevonden met twee vrachtwagens.

Eén rijstrook richting Den Haag is afgesloten. Ook is de verbindingsweg vanuit Amsterdam (A4) naar Utrecht (A12) dicht, meldt Rijkswaterstaat.

De berger is onderweg.

Het verkeer richting Utrecht wordt omgeleid.

Belgische luchtruim heropent na sluiting van ongeveer een uur

BRUSSEL – Het Belgische luchtruim, dat donderdagmiddag door een technisch probleem bij de Belgische luchtverkeersleider skeyes tijdelijk dichtging, is heropend. Dat betekent dat het vliegverkeer op de Belgische luchthavens weer kan opstarten, al zal dat wel geleidelijk gaan.

Rond 15.00 uur bleek dat het luchtverkeersleidingssysteem van skeyes niet goed functioneerde. Daarom werd het luchtruim tijdelijk gesloten en konden er geen vliegtuigen landen of opstijgen op de belangrijkste luchthavens in België, zoals Brussels Airport. Alle vliegtuigen die op dat moment in het luchtruim vlogen dat skeyes controleert (tot ongeveer 7500 meter hoogte), werden omgeleid naar omringende landen.

Maar rond 16.00 uur was het systeem weer operationeel. “We are back in business”, verklaarde een woordvoerder van skeyes. De oorzaak van het probleem is nog niet duidelijk.

Doorgaans vliegen er ook veel vliegtuigen over België naar Nederland, maar de impact op vliegverkeer van en naar ons land was beperkt. Vluchten die boven de 7500 meter over België gingen, konden namelijk wel doorgaan. Die worden gecontroleerd door Eurocontrol. Alleen vluchten tussen Nederland en België konden volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) tijdelijk niet vertrekken.

Faber trekt eigen asielplan als het in EU niet ver genoeg gaat

WARSCHAU – Als het Europese migratiebeleid niet gaat zoals minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) beoogt, trekt zij haar eigen plan. Dat zei de minister in Warschau, waar de EU-ministers die verantwoordelijk zijn voor migratie overleggen over strengere terugkeerregels voor uitgeprocedeerde en illegale asielzoekers. Ze keert de Europese Unie evenwel niet helemaal de rug toe.

“Natuurlijk willen we samenwerken, maar het gaat om de gezamenlijke doelen die wij kunnen bereiken. Op het moment dat het Europees niet gaat zoals ik wil, dan moet je gewoon je nationale plan ook maken”, zei Faber donderdag na afloop van het beraad.

Als Faber een bepaald doel heeft dat ze via de Europese Unie “beter en sneller en makkelijker” kan bereiken, “dan zal ik dat niet nalaten”.

Afspraken

In het discussiestuk van het Pools voorzitterschap van de EU, waarover de ministers woensdag overlegden, wordt benadrukt dat het belangrijk is dat de EU-lidstaten als een blok optreden. Als lidstaten zelf overeenkomsten sluiten met andere landen, bestaat het risico dat de regeringen van deze landen steeds meer voorwaarden gaan stellen aan het terugnemen van asielzoekers. Daarmee zou “de positie van de lidstaten en de Europese Unie als geheel worden verzwakt”, waarschuwt voorzitter Polen.

Nederland heeft onder andere met Marokko afspraken gemaakt over het terugnemen van asielzoekers die niet in Nederland mogen blijven. Met Algerije is Faber hierover in gesprek.

Faber deelt de zorgen van de Polen niet. “Als blok ben je natuurlijk groter, maar de kennis die wij daar opdoen, kunnen we delen met Europese lidstaten. Ik zie dat niet zozeer als negatief. Ik denk dat je elkaar daar wel in kunt versterken.”

Duitse transportsector waarschuwt voor gevolgen van permanente grenscontroles

BERLIJN – De Duitse transportsector slaat alarm over de mogelijke gevolgen van alomvattende en permanente grenscontroles, zoals voorgesteld door de Duitse politieke partij CDU/CSU. Volgens de branchevereniging Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) zouden dergelijke maatregelen kunnen leiden tot aanzienlijk hogere kosten en onvoorspelbare verstoringen in de logistieke ketens.

Risico’s voor transport en leveringen

Dirk Engelhardt, woordvoerder van de BGL, waarschuwde vandaag in een verklaring aan persbureau Reuters dat de naleving van wettelijk voorgeschreven rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs door grenscontroles verder bemoeilijkt zou worden. “De logistieke ketens worden steeds onvoorspelbaarder en transportbedrijven krijgen te maken met aanzienlijke extra kosten,” aldus Engelhardt.

Extra wachttijden door files en verhoogde personeelskosten zouden de sector zwaar belasten. Bedrijven zouden mogelijk genoodzaakt zijn om extra chauffeurs aan te nemen en nieuwe voertuigen aan te schaffen om vertragingen te compenseren.

Groene rijstroken als oplossing

Voor bedrijven in grensregio’s en bedrijven die gebruikmaken van just-in-time leveringen, kunnen uitgebreide grenscontroles een ernstige bedreiging vormen. De BGL pleit daarom voor de invoering van zogenoemde “Green Lanes” – speciale rijstroken voor vrachtwagens, zodat zij zonder of met minimale vertraging de grens kunnen passeren. Tijdens de coronapandemie bleken deze rijstroken een effectieve oplossing om de doorstroming van goederenverkeer te waarborgen.

De impact van grenscontroles op de transport- en logistieke sector zal grotendeels afhangen van de mate van controle-intensiteit en de bestaande infrastructuur. “Daarom pleiten wij, mocht het zover komen, voor de onmiddellijke invoering van Green Lanes,” benadrukte Engelhardt.

Politieke context

De discussie over strengere grenscontroles komt op gang na een dodelijke steekpartij in Aschaffenburg, die tot een storm aan politieke reacties leidde. Unions-kanselierskandidaat Friedrich Merz pleit in de Bondsdag voor een verscherping van het migratiebeleid, waarbij ook permanente controles aan alle Duitse grenzen een onderdeel zijn van de voorgestelde maatregelen.

De logistieke sector vreest dat zonder aanvullende maatregelen zoals Green Lanes, de negatieve gevolgen voor de transportsector en de economie als geheel aanzienlijk zullen zijn.

ECB verlaagt rente eurozone opnieuw met kwart procentpunt

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) verlaagt de rente in de eurozone nog verder om zo de zwakke economie te ondersteunen. Het belangrijkste rentetarief gaat opnieuw met een kwart procentpunt omlaag, zoals algemeen was verwacht op de financiële markten. Het is daarmee de vijfde renteverlaging met een kwart procentpunt.

Het belangrijkste rentetarief gaat daarmee naar 2,75 procent. Door een lagere rente kunnen banken goedkoper geld lenen bij de centrale bank in Frankfurt. Banken kunnen de rente voor het geld dat zij uitlenen aan consumenten, bedrijven en overheden daardoor verlagen, waardoor die mogelijk meer uitgeven en investeren. Ook de hypotheekrentes kunnen dalen, maar sparen levert wel minder op.

Eerder op de dag werd bekend dat de economische groei van de eurozone in het afgelopen kwartaal tot stilstand is gekomen, mede door krimp in Frankrijk en Duitsland, de grootste economieën in de regio. De Duitse regering kwam deze week ook nog met een forse neerwaartse bijstelling van de groeiverwachting voor dit jaar. Vorig jaar kromp de Duitse economie voor het tweede jaar op rij.

ECB-president Christine Lagarde komt later met een toelichting op het rentebesluit. Lagarde had eerder al gezegd meer renteverlagingen te verwachten. Ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) had aangegeven op verdere stappen te rekenen. In maart staat de volgende rentevergadering op de agenda.

In een verklaring stelt de ECB dat de inflatie zich grotendeels ontwikkelt volgens de verwachtingen en dat die in de loop van dit jaar zou moeten uitkomen op de doelstelling van 2 procent. De centrale bank herhaalde ook dat rentebesluiten afhangen van de beschikbare economische informatie en dat beslissingen stap voor stap worden genomen. Het rentepad is niet vooraf vastgelegd, aldus de ECB.

De Federal Reserve liet woensdag de rente in de Verenigde Staten juist nog onveranderd, na de drie verlagingen van vorig jaar. Fed-voorzitter Jerome Powell verklaarde ook dat de Amerikaanse centrale bank geen haast heeft met het verder verlagen van de rente.

Brandweer verwacht geen overlevenden na vliegtuigcrash in VS

WASHINGTON – De brandweerchef van Washington, John Donnelly, gelooft niet dat er overlevenden zijn van de vliegtuigcrash bij de luchthaven Reagan National aan de rivier de Potomac.

De reddingsoperatie is nu een bergingsoperatie geworden, zei hij. Er zaten 64 mensen in een verkeersvliegtuig en drie in een legerhelikopter die met elkaar in botsing kwamen en in de rivier stortten.

Vooralsnog zijn er 28 doden uit de wrakstukken en de rivier geborgen, 27 mensen die in het verkeersvliegtuig zaten en een inzittende van de militaire helikopter. Eerder meldden lokale media meer geborgen slachtoffers.

De autoriteiten zeggen dat de botsing tijdens helder weer was en het niet ongebruikelijk was dat een militaire helikopter in de buurt van de internationale luchthaven vloog.

De Black Hawk moest naar een landingsplek op de oostelijke rivieroever, circa 2 kilometer ten zuidoosten van de landingsbaan die het vliegtuig van American Eagle, afkomstig uit de staat Kansas, naderde.

Zeevaart bunkerde iets minder brandstof in Rotterdam in 2024, maar 52 procent meer vraag naar LNG

Foto: Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – Afgelopen jaar heeft de zeevaart iets minder brandstof gebunkerd in Rotterdam; 9,8 miljoen ton in 2024 tegenover 9,9 miljoen ton in 2023. Daar was vraag naar stookolie, gasolie en andere brandstoffen 0,9 procent lager dan in 2022.

Daarnaast viel op dat in 2024 de vraag naar LNG weer helemaal terug was na de dip in de vraag tijdens de periode van hoge gasprijzen. Met een totaal van 0,94 miljoen m3 was de vraag naar LNG zo’n 52 procent hoger dan in 2023. Toen werd er 0,62 miljoen m3 gebunkerd.

Nadat in 2023 de eerste biomethanolbunkering plaatsvond in de Rotterdamse haven, groeide de vraag naar biomethanol in 2024 voorspoedig: naar bijna 4.000 ton tegenover 750 ton in 2023.

Tweedeling bij bioblends

De vraag naar bioblended brandstoffen liet in 2024 een grote tweedeling zien in het jaar. Waar in de eerste helft van 2024 nog een lichte groei te zien was, stortte de vraag in de tweede helft van het jaar in.

Met name de vraag naar bioblended VLSFO, de grootste binnen alle bioblends. De reden hiervoor is dat de beschikbaarheid van bioblended brandstoffen in Azië toenam nadat de antidumpingsheffingen op Chinese biodiesel invoerde.

De vraag naar bioblends bleef met een getal van 750.000 ton desalniettemin gelijk aan 2023.

×