Clicky

vrijdag 11 juli 2025 - 15:01 uur
Home Blog Pagina 23

ING: AI maakt groothandel slimmer, sneller en strategischer

Foto: Adobe Stock | Tierney

AMSTERDAM – Goed voorraadbeheer is cruciaal voor groothandelsbedrijven, zeker in tijden van toenemende concurrentie en aanhoudende onzekerheid in de wereld. Dit kan met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De inzet van AI-technologie geeft groothandelsbedrijven een nieuwe rol in de keten.

Door AI slim in te zetten voor vraagvoorspelling, voorraadbeheer en prijsstrategie verschuift hun positie van logistieke schakel naar een onmisbare strategische partner. Maar om die rol waar te maken is meer samenwerking en datadeling met andere partners binnen de keten nodig dan nu veelal het geval is. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd artikel van ING Research.

ā€œHet vermogen om AI slim te integreren in voorraadstrategieĆ«n bepaalt in toenemende mate het onderscheidend vermogen van groothandels in de huidige dynamische en competitieve marktā€, stelt Dirk Mulder, Sector Banker Trade & Retail bij ING Business Banking.

ā€œGroothandelsbedrijven die AI-technologie toepassen om de vraagvoorspelling en voorraadoptimalisatie te verbeteren, creĆ«ren niet alleen operationele efficiĆ«ntie, maar ook strategische waarde voor hun klanten. Zij positioneren zich daardoor als onmisbare schakel in de keten en kunnen hierdoor hun concurrentiepositie aanzienlijk verbeteren.ā€

AI maakt groothandel slimmer, sneller en winstgevender

Op basis van historische verkoopdata, seizoensgebonden trends en weersvoorspellingen kan AI nauwkeurige voorspellingen doen over de toekomstige vraag. Dit stelt groothandelsbedrijven in staat hun voorraadniveaus hier optimaal op af te stemmen. Ook in het logistieke proces biedt AI-technologie uitkomst voor de groothandel.

Zo kan AI de rittenplanning optimaliseren en aangeven hoe winkels en distributiecentra het meest efficiƫnt kunnen worden bevoorraad. Dit leidt tot kortere leveringstijden en lagere opslag- en transportkosten. Een derde mogelijkheid waar AI-technologie kan worden ingezet is bij de prijsstelling van producten. Hierbij analyseren AI-tools real-time marktgegevens om de juiste prijsstelling te bepalen, onder meer op basis van vraag en aanbod in de markt, de beschikbare voorraden en de concurrentie. Strategische beprijzing maakt handelaren flexibeler in hun prijsstrategie, waardoor de winstmarge verbetert en ze concurrerend kunnen blijven.

Voorraadoptimalisatie zorgt voor hogere winstmarge

Een goede balans in de voorraden zorgt onder meer voor lagere opslag- en transportkosten, minder verspilling en een efficiƫnter werkkapitaalbeslag. Onder aan de streep leidt voorraadoptimalisatie dan ook tot betere winstmarges voor de groothandel. Deze waren in de afgelopen jaren juist verslechterd, onder andere door oplopende werkkapitaalkosten als gevolg van de omvangrijke voorraden in combinatie met een relatief hoge rente in 2023. Uit onze berekeningen blijkt dat wanneer de eindvoorraden met 10% afnemen, de winstmarge in de groothandel structureel met circa 0,65% verbetert. Dit lijkt relatief weinig, maar in absolute aantallen betreft het een enorme winstverbetering, zeker voor een sector met relatief dunne winstmarges.

Knelpunten die een snelle implementatie in de weg staan

Uit gesprekken met verschillende partijen in de toeleveringsketen blijkt dat er een aantal knelpunten zijn die een snelle implementatie van AI bij veel groothandelsbedrijven belemmeren. Het grootste knelpunt dat door bedrijven wordt ervaren betreft de kwaliteit en toegang tot data, gevolgd door een verouderde digitale infrastructuur en een gebrek aan de juiste expertise.

Data wordt nog onvoldoende gedeeld binnen de keten

Met name de beschikbaarheid over veel en kwalitatief goede data is cruciaal voor een optimale werking van AI-technologie. Zonder goede data kunnen er geen nauwkeurige voorspellingen door AI worden gedaan. Bovendien wordt AI-technologie getraind op data. Binnen bedrijven is er nog lang niet altijd sprake van eenduidigheid in de data tussen verschillende afdelingen omdat er nog te vaak in aparte silo’s wordt gewerkt.

Ook in de toeleveringsketen kunnen nog grote stappen worden gemaakt, zowel op het gebied van datakwaliteit als op toegankelijkheid. Als het mogelijk is om data van de leverancier tot aan de klant te ontsluiten leidt dat tot een efficiƫntere keten. Dat gebeurt nu nog onvoldoende omdat leveranciers en afnemers in de toeleveringsketen nog lang niet altijd bereid zijn hun data te delen met de groothandel.

Waarde creƫren met data

Door meer datagedreven te werken kunnen groothandelsbedrijven innovatieve dienstverlening in de toeleveringsketen aanbieden. Zo kan de groothandel, op basis van real-time data, retailers bijvoorbeeld, inzicht geven in welke producten wel of juist niet goed lopen, wat de markttrends zijn en wat voor optimale voorraad de retailer zou moeten aanhouden op basis van de te verwachten vraag.

Met behulp van data kan de groothandel de klantvraag koppelen aan de leveranciersvraag. Daardoor kan de groothandel in plaats van het aansturen van de distributie, de productie aansturen aan de hand van wat de AI-tools aangeven waar behoefte aan is. Hierdoor transformeert de rol van de groothandel van tussenpersoon naar strategisch partner.

ā€œAangezien nog lang niet alle handelsbedrijven AI-technologie in hun dagelijkse werk toepassen is de kans reĆ«el dat er in de toekomst een grotere tweedeling ontstaat tussen bedrijven die meegaan in de AI-transitie en bedrijven die dat niet doen of kunnenā€, aldus Mulder.

ā€œDoordat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan, komen de achterblijvende bedrijven alleen maar verder op achterstand. Het is dan ook niet de vraag óf groothandelsbedrijven moeten transformeren, maar hoe snel ze dat kunnen doen om relevant te blijven in de toekomst.ā€

Trump hint op verminderen subsidies voor bedrijven Musk

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft gehint op forse bezuinigingen op subsidies waar zijn eerdere bondgenoot Elon Musk van profiteert. Musk was een grote financier van Trumps verkiezingscampagne en leidde de taskforce DOGE voor besparingen op overheidsuitgaven. Trump suggereert dat diezelfde instelling moet korten op overheidsgeld voor Musks bedrijven SpaceX en Tesla.

“Elon krijgt wellicht meer subsidie dan wie dan ook, en zonder subsidies zou Elon waarschijnlijk moeten sluiten en terugkeren naar huis in Zuid-Afrika. Geen raketlanceringen, satellieten of productie van elektrische auto’s meer en ons land zou een FORTUIN besparen. Misschien moet DOGE hier eens goed naar kijken?”, schreef Trump op zijn platform Truth Social.

Musk en Trump maakten vorige maand openlijk ruzie, waarbij de techmiljardair afgaf op een nieuwe begrotingswet die het overheidstekort flink doet oplopen. De Tesla-baas stelt nu voor een nieuwe politieke partij in de VS op te richten. “Als deze krankzinnige begrotingswet erdoor komt, wordt de Amerika Partij nog de volgende dag opgericht”, schreef hij dinsdag op X.

Trump dreigde eerder met het beĆ«indigen van overheidscontracten met ruimtevaartbedrijf SpaceX en overheidssubsidies voor elektrische auto’s. Aandelen van Tesla gingen daardoor hard onderuit, waarbij ongeveer 150 miljard dollar aan beurswaarde verdampte. Inmiddels is de beurskoers weer hersteld.

Musk leek openlijk in te binden, maar zaterdag noemde hij het voorstel op X “krankzinnig en vernietigend”. Senatoren die eerder campagne voerden voor bezuinigingen en Trumps voorstel nu steunen zouden zich volgens hem moeten schamen.

Aantal passagiers budgetmaatschappijen verdrievoudigd in twintig jaar: 27,8 miljoen reizigers in 2024

DEN HAAG – Het aantal passagiers dat via een Nederlandse luchthaven met een budgetvliegtuigmaatschappij reist, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 vlogen 27,8 miljoen mensen met een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag op basis van nieuwe cijfers.

Budgetmaatschappijen winnen al jaren terrein ten opzichte van traditionele luchtvaartmaatschappijen. In 2004 vloog nog slechts ƩƩn op de vijf passagiers met een lowcost airline, in 2024 is dat inmiddels twee op de vijf. Tegelijkertijd steeg het aantal passagiers van traditionele maatschappijen in dezelfde periode van 35,2 naar 48,4 miljoen.

Schiphol koploper, maar regionale luchthavens groeien sterk

Hoewel prijsvechters vaak kiezen voor regionale luchthavens vanwege lagere kosten, blijft Amsterdam Schiphol veruit de grootste luchthaven voor budgetvluchten. In 2024 verwerkte Schiphol 18,6 miljoen budgetpassagiers, terwijl Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Groningen samen op 9,2 miljoen uitkwamen.

Opvallend is dat het aantal passagiers op de vier kleinere luchthavens tussen 2004 en 2024 is verviervoudigd. Van alle passagiers die daar vlogen, reisde maar liefst 98 procent met een budgetmaatschappij.

Spanje en het VK het populairst

Spanje blijft veruit de populairste bestemming onder reizigers met een budgetmaatschappij: bijna 30 procent van de vluchten ging in 2024 van of naar Spanje. Het Verenigd Koninkrijk en Italiƫ volgen op plaats twee en drie. Traditionele maatschappijen vlogen in 2024 vooral op de Verenigde Staten, het VK en Duitsland.

Efficiƫnt model

Budgetmaatschappijen houden hun kosten laag door efficiƫnt te werken: beperkte service aan boord, toeslagen voor bagage en stoelkeuze, en een vloot met weinig verschillende vliegtuigtypes. Daardoor kunnen ze concurrerende tarieven blijven bieden aan prijsbewuste reizigers.

Met deze groeicijfers lijken budgetmaatschappijen zich stevig te hebben verankerd in de Nederlandse luchtvaartsector en blijven ze zowel Schiphol als de regionale luchthavens voorzien van miljoenen passagiers per jaar.

Nederlandse inflatie koelt verder af tot 3,1 procent in juni

DEN HAAG – Het dagelijks leven is in juni gemiddeld 3,1 procent duurder geworden ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een snelle raming. De inflatie was daarmee lager dan de 3,3 procent in mei.

Ten opzichte van de voorgaande maand lagen de prijzen voor consumenten in juni op vrijwel hetzelfde niveau. Het CBS berekent de snelle raming op basis van nog onvolledige gegevens. De definitieve inflatiecijfers van juni worden op 8 juli gepubliceerd.

De inflatie werd vooral veroorzaakt door de ontwikkeling van de prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak. Die werden in juni 4,6 procent duurder, na een stijging van 7,1 procent in mei. De prijzen in de dienstensector stegen vorige maand met 4,4 procent, na een toename van 3,8 procent in mei. Energie werd 0,6 procent duurder, na een prijsdaling van 1 procent in mei. In dat cijfer zijn ook motorbrandstoffen meegenomen.

Relatief hoog

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode kwam vorige maand uit op 2,8 procent. In mei was dat 2,9 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, worden de kosten voor het wonen in een eigen woning niet meegerekend.

De inflatie in Nederland is al geruime tijd relatief hoog vergeleken met andere Europese landen. Dat komt onder meer door een sterkere prijsstijging van voedingsmiddelen, dranken en tabak in Nederland. In het eurogebied stegen de prijzen in mei met 1,9 procent. De inflatie in het eurogebied ligt daarmee net onder de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB). Later op de dag komt statistiekbureau Eurostat met een snelle raming voor de eurozone voor de maand juni.

Mitsui O.S.K. Lines rondt overname LBC Tank Terminals af en breidt positie in chemielogistiek uit

ROTTERDAM – Het Japanse scheepvaartconcern Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) heeft op 30 juni 2025 de overname van LBC Tank Terminals volledig afgerond. Daarmee is MOL nu voor 100 procent eigenaar van de internationale opslag- en overslagspecialist voor vloeibare bulkgoederen. De overname, die eerder in maart werd aangekondigd, luidt een nieuwe fase in voor LBC, waarbij het bedrijf zich aansluit bij MOL’s strategische groeiplan gericht op chemielogistiek en energievoorziening van de toekomst.

LBC blijft als zelfstandige onderneming opereren, maar werkt voortaan nauw samen met MOL om nieuwe markten en diensten te verkennen. Door de wereldwijde maritieme infrastructuur van MOL te combineren met de terminalcapaciteit en expertise van LBC in vloeibare bulkopslag, verwachten beide partijen schaalvoordelen te realiseren en hun aanbod verder te verduurzamen.

De overname is onderdeel van MOL’s bredere strategie ā€˜BLUE ACTION 2035’, waarin chemielogistiek wordt gezien als een van de pijlers voor langetermijngroei. MOL wil zich ontwikkelen tot een leverancier van sociale infrastructuurdiensten en ziet in LBC een belangrijke partner om deze ambities waar te maken.

ā€œWe zijn verheugd om LBC, een van ’s werelds grootste tankterminalexploitanten, te verwelkomen binnen de MOL Groupā€, aldus MOL-president en CEO Takeshi Hashimoto. ā€œSamen zullen we nieuwe waarde creĆ«ren voor klanten en samenleving door onze wereldwijde reikwijdte te combineren met de specialistische kennis van LBC.ā€

Ook LBC-topman Frank Erkelens spreekt van een belangrijke stap: ā€œAls onderdeel van de MOL Group kunnen we onze krachten bundelen, onze wereldwijde aanwezigheid uitbreiden en inspelen op de veranderende behoeften binnen de energie- en chemiesector. We kijken uit naar een periode van samenwerking en gedeelde groei.ā€

Met de overname wil MOL haar positie binnen de wereldwijde ketens van chemie- en energietransport versterken en bijdragen aan innovatieve en duurzame logistieke oplossingen. LBC blijft zich in die rol inzetten als vertrouwde en verbonden partner voor opslagoplossingen wereldwijd.

Dode vrachtwagenchauffeur ongeluk A58 is 57-jarige man uit Middelburg

Foto: HVZeeland

‘S-HEER ARENDSKERKE – De vrachtwagenchauffeur die maandag rond 17.00 uur op de A58 bij ‘s-Heer Arendskerke bij een verkeersongeluk om het leven kwam, is een 57-jarige man uit Middelburg. Dat meldt de politie dinsdag.

De man kantelde met zijn vrachtwagen.

Hoe dit kon gebeuren wordt nog onderzocht.

Bij het ongeluk raakte ook een personenauto beschadigd.

Man en vrouw omgekomen door ongeval op A9

Doden ongeval A9
ANP

BADHOEVEDORP – Bij het dodelijke ongeval op de snelweg A9 bij Badhoevedorp zijn maandagavond twee mensen om het leven gekomen, meldt de politie.

Het gaat om een 45-jarige vrouw uit Leerdam en een man van 70 jaar uit de gemeente Bronckhorst. Beiden zaten in een personenauto.

Het ongeval tussen een vrachtwagen en twee personenauto’s gebeurde rond 19.25 uur. De bestuurder van de vrachtwagen is een 76-jarige man uit BelgiĆ«.

Hij is voor controle naar het ziekenhuis gebracht en later aangehouden. Dat is gebruikelijk na zo’n ongeval.

De politie onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.

De weg was lange tijd dicht, maar is inmiddels weer open.

Amerikaans visum Bob Vylan ingetrokken na uitspraken Glastonbury

WASHINGTON – Het Amerikaanse visum van het Britse rapduo Bob Vylan is ingetrokken. Op X deelt de Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken, Christopher Landau, dat de Britten het land niet meer in mogen.

Het visum van Bob Vylan is “in het licht van hun hatelijke tirade op Glastonbury” en vanwege het inzetten van spreekkoren waarin met de dood wordt gedreigd, ingetrokken. “Buitenlanders die geweld en haat verheerlijken zijn geen welkome bezoekers in ons land.”

Tijdens het optreden zaterdag van Bob Vylan werden leuzen geroepen als “Dood, dood aan de IDF”, over het IsraĆ«lische leger. Glastonbury nam afstand van de uitlatingen.

Het duo zou in oktober en november in de Verenigde Staten optreden. Op 12 september staat Bob Vylan in Paradiso in Amsterdam op het programma.

IND mag deel van tweestatusstelsel later invoeren

DEN HAAG – De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) mag een deel van het tweestatusstelsel voor asielzoekers later invoeren. Dat schrijft minister Mona Keijzer voor Asiel en Migratie (BBB) in een brief aan de Tweede Kamer. Ze komt hiermee met name het CDA tegemoet, dat kritiek had op het moment waarop de wet in werking zou treden. Of de wet wordt aangenomen, is nog onzeker.

Het tweestatusstelsel regelt een onderscheid tussen mensen die vluchten vanwege een persoonlijke dreiging en anderen die vluchten voor oorlog en geweld. Familieleden van deze tweede groep zijn bijvoorbeeld pas welkom als degene in Nederland al twee jaar een asielvergunning heeft, een inkomen verdient en een woning heeft. Deze eisen kunnen al wel meteen ingaan vanaf het moment dat de wet geldt, schrijft Keijzer.

De invoering van de wet in alle “systemen en procedures” mag wat de minister betreft gelijklopen met de inwerkingtreding van het EU-migratiepact. Dat gaat op 12 juni volgend jaar van kracht. Bij de IND leven zorgen dat er met de wetswijziging en het pact twee grote hervormingen aankomen. Het CDA deelt die zorgen en pleitte er daarom voor om Keijzers wet gelijk te trekken met het EU-pact.

Nareizigers

Ook de stem van de PVV is nog onzeker. De partij zei donderdag in een debat niet akkoord te gaan met een “slap aftreksel” van de twee asielwetten die momenteel in de Tweede Kamer liggen. De stem van de PVV hangt af van de amendementen, aanpassingen aan de wetsvoorstellen, waarover dinsdag wordt gestemd.

Een woordvoerder van Asiel en Migratie benadrukt dat de strengere regels voor nareizigers meteen kunnen ingaan als de wet van kracht wordt. Daarover zou overeenstemming zijn bereikt met de IND. In Keijzers brief staat dat het volgens de IND “feitelijk mogelijk is” om hier alvast mee te beginnen, “zij het beperkt in volume”.

Uitvoeringstoets

Keijzer schrijft ook dat er nog een uitvoeringstoets komt “om nog beter zicht te krijgen op de concrete invoering van het tweestatusstelsel in de systemen en procedures”. Als daar een ander beeld uit komt, kan de timing nog worden aangepast.

Vrachtwagen volledig uitgebrand in weiland in Hoornsterzwaag

Foto: Noordernieuws

HOORNSTERZWAAG – Maandagavond omstreeks 19:50 uur is de brandweer gealarmeerd voor een vrachtwagenbrand aan de Bij de Leiwei in Hoornsterzwaag.

Op een weiland stond een vrachtwagen volledig in brand.

De rookwolken waren in de verre omtrek zichtbaar en trokken veel bekijks.

Ondanks de snelle inzet van de brandweer kon niet worden voorkomen dat de vrachtwagen volledig uitbrandde.

Ook een stuk van het omliggende land heeft vlam gevat en is deels mee afgebrand.

Over de oorzaak van de brand is op dit moment niets bekend.

Vrachtwagen in brand op A9 na zeer ernstig ongeluk, tenminste ƩƩn dode, meerdere gewonden [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

BADHOEVEDORP – De A9 richting Amstelveen is maandagavond ter hoogte van knooppunt Badhoevedorp dicht vanwege een vrachtwagenbrand.

De brand volgde op een zeer ernstig ongeval dat is gebeurd.

Bij het ongeval op de A9 is in ieder geval ƩƩn dodelijk slachtoffer te betreuren. Er zijn meerdere gewonden, meldt een woordvoerder van de politie Noord-Holland.

De brandweer heeft naast de gewone brandweerwagens ook een crashtender ingezet die vanaf het viaduct kon blussen.

Foto: Inter Visual Studio

De brand is inmiddels geblust, maar de hulpdiensten zijn in beide richtingen nog volop bezig.

De A9 richting Amstelveen is daarom dicht tussen knooppunt Raasdorp en knooppunt Badhoevedorp, en zal naar verwachting pas in de loop van de nacht vrij kunnen worden gegeven. Het ingesloten verkeer wordt weggeleid.

De A9 richting Alkmaar is alleen ter hoogte van het knooppunt dicht. Verkeer vanuit Amstelveen wordt de A4 richting Den Haag opgestuurd en omgeleid via de A5. Rijkswaterstaat verwacht de weg in deze richting straks wel weer vrij te kunnen geven.

GRIP 1: Bakwagentje vol vuurwerk aangetroffen in Nuenen

NUENEN – Op de Aan Boord in de gemeente Nuenen is een vrachtwagentje aangetroffen met een grote hoeveelheid vuurwerk. Daarnaast zou ook nog een container met vuurwerk staan met vuurwerk dat in Nederland niet verkocht mag worden.

Vanwege onder meer de hoge buitentemperatuur wordt een inschatting gemaakt van de gevaar setting.

Uit voorzorg is een gebied van 200m ontruimd, meldt de Veiligheidsregio. Ook is GRIP 1 van kracht.

Een gespecialiseerd bedrijf heeft de situatie in beeld gebracht en advies gegeven het vuurwerk professioneel uit te laden om het vervolgens af te voeren.

Dit gaat naar verwachting enige uren in beslag nemen.

De politie start tevens een onderzoek op.

Explosie in elektriciteitskast NS-trein kwam door kapot onderdeel

UTRECHT – De ontploffing in een elektriciteitskast in een NS-trein bij Castricum zondag werd veroorzaakt door een defect “specifiek type condensator in de installatie van de trein”, meldt de NS.

Volgens de spoorvervoerder is het voor het eerst dat zoiets is gebeurd en is de kans op herhaling klein. Wel voert de NS bij alle treinen met hetzelfde type condensator uit voorzorg extra inspecties uit.

Om hoeveel treinen het gaat, wordt nog geĆÆnventariseerd, aldus een woordvoerder.

Bij de ontploffing op zondagavond raakte iemand gewond doordat een deel van een wand wegsprong. Ongeveer 650 reizigers werden geƫvacueerd. Zij zijn in een evacuatietrein naar Alkmaar gebracht. De NS zegt te betreuren dat het incident heeft kunnen gebeuren.

Vrachtwagenchauffeur ongeluk A58 overleden

Foto: HVZeeland

GOES – De chauffeur van de vrachtwagen die vanmiddag kantelde na een aanrijding op de A58 bij Goes, is overleden. Dat heeft een woordvoerder van de politie zojuist bevestigd.

Het noodlottige ongeval vond rond 17.00 uur plaats op de rijbaan richting Vlissingen, ongeveer ter hoogte van tankstation Vliedberg bij ‘s-Heer Arendskerke. Een Duitse personenauto die vanuit de richting van knooppunt De Poel kwam, raakte door onbekende oorzaak betrokken bij een botsing met de vrachtwagen.

De vrachtwagen kwam door de klap deels op zijn zijkant en deels op zijn kop tot stilstand. De hulpdiensten rukten massaal uit maar de hulp mocht helaas niet baten, zo heeft de politie zojuist bekendgemaakt.

De inzittende(n) van de personenauto raakte(n) niet gewond. Wel raakte het voertuig zwaar beschadigd.

Vanwege het ongeluk is de A58 richting Vlissingen voorlopig afgesloten tussen knooppunt De Poel bij Goes en knooppunt Stelleplas bij Heinkenszand. Verkeer dat in de file stond te wachten, is inmiddels (grotendeels) langs de ongevalslocatie geleid. De Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) riep wachtende weggebruikers eerder op om te zorgen voor verkoeling. Ook werd opgeroepen om te kijken naar anderen.

De politie doet nog nader onderzoek naar de toedracht van de botsing.

Grote meerderheid voor medicijn tegen obesitas in basispakket

DEN HAAG – Bijna negen op de tien Nederlanders vinden dat medicatie tegen obesitas vanuit het basispakket moet worden vergoed. Dat staat in een peiling die minister DaniĆ«lle Jansen (Volksgezondheid) maandag met de Tweede Kamer heeft gedeeld. Driekwart stelt daar wel voorwaarden aan, bijvoorbeeld dat een specialist het medicijn voorschrijft en dat de ontvanger zelf ook veel heeft gedaan om af te vallen.

De rest van de voorstanders, 12 procent, vindt dat ‘gewichtsverliesmedicatie’ zoals de bekende middelen Ozempic en Wegovy zonder voorwaarden vergoed moet worden. Nadat de peiling vermeldde dat de premie met een paar euro per maand omhoog zou kunnen gaan, nam de acceptatie van deze vergoeding iets af.

Aan de peiling van Ipsos I&O deden 1422 Nederlanders van boven de 18 jaar mee. De resultaten werden onder meer gewogen op geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Deelnemers mochten ook zelf hun mening opschrijven. “Iedereen heeft recht op afvallen”, vond een van hen bijvoorbeeld. Een ander: “Ik heb het overgewicht niet veroorzaakt, ik hoef ook niet te betalen aan een oplossing.”

Vorig jaar adviseerde het Zorginstituut Nederland om Wegovy niet in het basispakket op te nemen. Eerst is volgens het instituut een “bredere maatschappelijke discussie” over dergelijke middelen nodig. In navolging van dat advies vroeg het kabinet om de peiling, schrijft NSC-minister Jansen.