Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 23:31 uur
Home Blog Pagina 229

Olieconcern BP gaat duizenden banen schrappen, meldt Bloomberg

LONDEN – Het Britse olieconcern BP schrapt duizenden banen. Volgens Bloomberg heeft topman Murray Auchincloss dat donderdag aan het personeel laten weten in een e-mail, die ook in handen is van het persbureau. Het gaat om 4700 banen binnen het bedrijf en de banen van 3000 ingehuurde medewerkers. Met de reorganisatie wil BP de kosten terugdringen.

De banen die BP schrapt, vertegenwoordigen 5 procent van het personeelsbestand. Bij BP werken ongeveer 90.000 mensen. Waar precies banen zullen verdwijnen is niet bekendgemaakt. Het olieconcern heeft een grote raffinaderij in Rotterdam, naar eigen zeggen een van de grootste van West-Europa, met 730 vaste medewerkers. Een woordvoerder van BP in Nederland was niet direct bereikbaar voor commentaar.

“Ik begrijp en erken de onzekerheid die dit met zich meebrengt voor iedereen wiens baan mogelijk op de tocht staat, en ook de impact die het kan hebben op collega’s en teams”, schreef Auchincloss in de e-mail. “We hebben verschillende ondersteuningsmaatregelen beschikbaar. Blijf alsjeblieft voor elkaar zorgen, wees attent en blijf veiligheid vooropstellen – vooral in tijden van verandering.”

Auchincloss kondigde vorig jaar aan dat het de kosten binnen het bedrijf met minstens 2 miljard dollar wil verlagen. Daarnaast heeft BP sinds juni vorig jaar al dertig projecten gestopt of gepauzeerd om zich op winstgevender projecten te richten.

BP presteert de afgelopen jaren minder dan bijvoorbeeld concurrent Shell, dat inmiddels meer dan twee keer zo veel waard is. De aangekondigde reorganisatie volgt twee dagen na een winstwaarschuwing van het olieconcern. BP waarschuwde dinsdag dat de winst in het vierde kwartaal van vorig jaar wordt gedrukt door lagere winstmarges op het raffineren van ruwe olie.

Pro-Palestijns protest bij UvA in Amsterdam gaat donderdag door

AMSTERDAM – De pro-Palestijnse demonstratie die donderdag staat gepland bij het Maagdenhuis in Amsterdam gaat door. Het aanstaande staakt-het-vuren in de Gazastrook is geen reden om het protest te annuleren, laat een van de initiatiefnemers van Amsterdam Student Encampment desgevraagd weten. Ook in Groningen komen pro-Palestijnse betogers bijeen voor een viering en demonstratie, meldt Encampment RUG op Instagram.

Pro-Palestijnse actiegroepen houden om 16.30 uur een lawaaiprotest bij het bestuurlijk centrum van de Universiteit van Amsterdam. Donderdagmiddag wordt de zogenoemde Dies Natalis gevierd, de 393e verjaardag van de UvA. Volgens de betogers zou er geen feest moeten zijn “in tijden van genocide”, staat in een bericht op Instagram. “We mogen hun medeplichtigheid aan de systematische en voortdurende genocide op de Palestijnen niet laten vergeten.”

Op de Vismarkt in Groningen komen om 13.00 uur pro-Palestijnse actievoerders bijeen. “Staakt-het-vuren vandaag, bevrijding morgen”, staat in het bericht.

De actiebereidheid voor pro-Palestijnse demonstraties blijft, zegt ook Martijn Dekker van XR Justice Now!. Volgens hem betekent het akkoord tussen Israël en Hamas nog geen rechtvaardigheid en vrede voor de Palestijnen. Zondag is er een mars in Amsterdam van de Dam naar het Museumplein, waarmee onder meer aandacht wordt gevraagd voor de situatie in Gaza.

China voert invoerheffingen in op plastic uit EU en VS

BEIJING – China beschuldigt de Europese Unie, de Verenigde Staten, Japan en Taiwan ervan bepaalde plastics voor lage prijzen te dumpen op de Chinese markt.

Op basis van voorlopige conclusies uit een onderzoek naar de plastichandel voert China tegenmaatregelen in, maakte het ministerie van Handel bekend. Die bestaan uit importheffingen die kunnen oplopen tot bijna 75 procent.

De landen zouden zich schuldig maken aan prijsdumping op de markt voor polyoxymethyleen. Dat is een plastic dat bekendstaat om zijn hardheid en geschiktheid voor de industrie, elektronica en auto-onderdelen.

De heffingen op het plastic kunnen per land of fabrikant sterk verschillen. Het gaat om extra invoerbelastingen tussen 3,8 procent en 74,9 procent.

Luchtvaartconcern Lufthansa gaat weer op Tel Aviv vliegen

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa vliegt vanaf volgende maand weer naar Tel Aviv. De vluchten naar de Israëlische stad waren opgeschort om veiligheidszorgen, door de oorlog tussen Israël en Hamas in Gaza. Woensdag werd bekend dat de strijdende partijen het eens zijn geworden over een staakt-het-vuren.

“Vluchten van en naar Tel Aviv zullen op 1 februari 2025 worden hervat”, meldde Lufthansa. Ook Brussels Airlines, een dochterbedrijf van Lufthansa, maakte bekend weer naar Israël te vliegen.

Ook KLM schortte de vluchten naar Tel Aviv op als gevolg van de spanningen in het Midden-Oosten. Tot eind maart vliegt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij niet naar de Israëlische luchthaven. “We monitoren de situatie continu om te beoordelen wat er na die datum gebeurt”, meldt een woordvoerder.

Budgetmaatschappij Transavia, onderdeel van de luchtvaartgroep Air France-KLM, vliegt voor het einde van maart ook niet naar Tel Aviv. Hetzelfde geldt voor de luchthavens bij de Jordaanse hoofdstad Amman en Beiroet in Libanon.

Israël: Hamas creëert crisis, nog geen stemming over akkoord

TEL AVIV – Hamas heeft volgens het kantoor van de Israëlische premier Netanyahu op het laatste moment een crisis gecreëerd door terug te komen op een aantal punten in de afgesproken Gaza-deal. Om die reden wordt de Israëlische stemming over de overeenkomst nog niet gehouden, staat in een verklaring. Onduidelijk is wanneer een eventuele stemming wel plaats zou kunnen vinden.

Israël is pas officieel akkoord als het veiligheidskabinet en daarna de regering de overeenkomst hebben goedgekeurd. Die zouden donderdag samenkomen, maar er was nog geen tijdstip bekendgemaakt. Volgens Netanyahu’s kantoor probeert Hamas “op het laatste moment concessies af te dwingen” en wil Israël dat Hamas de bemiddelaars laat weten akkoord te gaan met alle overeengekomen afspraken.

De deal tussen Israël en Hamas werd woensdag aangekondigd, nadat in de voorgaande dagen al was gemeld dat die aanstaande was. Israël reageerde herhaaldelijk terughoudend. Zo zei Netanyahu’s kantoor dat de laatste details nog moesten worden uitgewerkt, terwijl veel bronnen en de aanstaande Amerikaanse president Donald Trump, wiens gezant bij de onderhandelingen was, meldden dat er een akkoord was bereikt.

Maandenlange onderhandelingen

Meerdere Israëlische ministers hebben publiekelijk kritiek geuit op een eventuele deal en de afspraken die nu op tafel liggen. Een ultrarechtse minister dreigde zelfs uit de coalitie te stappen.

De overeenkomst is het resultaat van maandenlange onderhandelingen. De eerste fase van het bestand duurt in eerste instantie zes weken en in deze periode komen 33 gijzelaars vrij in ruil voor honderden Palestijnse gevangenen. Ook vinden dan onderhandelingen plaats voor de tweede fase, waarin de oorlog permanent moet eindigen. In de derde en laatste fase ligt de focus op de wederopbouw van de Gazastrook.

Gebr. Jansen neemt Transportbedrijf W.B. Van der Donk over

DONGEN – Gebr. Jansen B.V., gespecialiseerd in de verwerking van asfalt, heeft Transportbedrijf W.B. Van der Donk B.V., een gerenommeerde partij in het transport van bulk en asfalt, overgenomen. Deze overname versterkt de gezamenlijke positie in de waardeketen van asfaltprojecten en legt de basis voor een toekomstgerichte aanpak binnen de sector.

Met deze bundeling van krachten biedt het nieuwe samenwerkingsverband zekerheid, kwaliteit en continuïteit aan bestaande en nieuwe partners. Het vakmanschap en de efficiëntie van beide bedrijven worden gecombineerd om innovatieve oplossingen te leveren, inclusief maatwerk voor zowel transport als asfaltverwerking.

Voor partners die eerder met slechts één van beide bedrijven samenwerkten, opent deze fusie nieuwe mogelijkheden. De uitgebreide dienstenportfolio creëert meer waarde en gemak, waardoor klanten volledig worden ontzorgd.

Beide bedrijven delen een sterke focus op familiegevoel en klantgerichtheid, wat deze samenwerking een logische en natuurlijke stap maakt. De gezamenlijke expertise en gedeelde kernwaarden zorgen voor een grotere slagkracht en efficiëntere realisatie van doelen.

Met deze fusie wordt gebouwd aan een toekomst die sterk, duurzaam en mensgericht is. Medewerkers en partners staan centraal in dit succes, en deze samenwerking zet de toon voor een vernieuwde, toekomstgerichte aanpak in de asfaltsector.

Vliegverkeer Eindhoven Airport kampt met naweeën mist

EINDHOVEN – Het vliegverkeer op Eindhoven Airport heeft nog last van naweeën van de hinder door mist van woensdag. Toen kwamen de vluchten van en naar de Brabantse luchthaven helemaal stil te liggen door de mist, waardoor tientallen vluchten niet doorgingen. Daardoor kwamen enkele vliegtuigen niet aan in Eindhoven die nodig zijn voor de eerste vluchten op donderdagochtend.

Drie vluchten die zouden vertrekken vanaf Eindhoven Airport zijn geannuleerd. Ook is een aantal vluchten vertraagd.

“Ondanks het feit dat de weersomstandigheden beter zijn en de mist minder erg, is het nog altijd raadzaam om de actuele informatie op de website in de gaten te houden”, zegt een woordvoerder van de luchthaven.

Op Schiphol gingen woensdag ruim honderd vluchten niet door omdat de mist het zicht beperkte. Vliegtuigen moeten elkaar dan meer ruimte geven, waardoor de capaciteit minder is en er minder vluchten mogelijk zijn. KLM schrapte uit voorzorg ook veertig vluchten die op donderdag waren gepland om de voorspelde mist.

Volgens een woordvoerder van Schiphol zijn de weersomstandigheden verbeterd, doordat de mist voor een groot deel is opgeklaard. Er zijn geen nieuwe annuleringen bijgekomen als gevolg van de weersomstandigheden. Wel zijn sommige vluchten vertraagd.

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen na aanrijding in dichte mist op Duitse B174 [+foto’s]

WOLKENSTEIN – Woensdagmiddag heeft een tragisch ongeval plaatsgevonden op de Duitse B174 bij Wolkenstein, in het Ertsgebergte. Een vrachtwagenchauffeur verloor het leven toen zijn voertuig in dichte mist tegen een andere vrachtwagen botste.

Het fatale ongeval gebeurde rond 13.35 uur op de Bundesstraße tussen Marienberg en Heinzebank. Door de dichte mist was het zicht op sommige plekken minder dan 50 meter, wat de verkeerssituatie uiterst gevaarlijk maakte.

Volgens de politie moest een vrachtwagenchauffeur in een Scania om verkeersredenen remmen en stoppen. De bestuurder van een achteropkomende MAN-vrachtwagen merkte dit te laat op en botste frontaal tegen het zware voertuig. Door de enorme impact werd de cabine van de MAN volledig ingedrukt.

De bestuurder van de MAN liep ernstige verwondingen op en overleed ter plekke, zo meldde de politie aan de Duitse media.

De B174 werd na het ongeval volledig afgesloten. Pas in de avonduren kon de weg weer worden vrijgegeven.

Voor meer foto’s klikt u hier!

Verzekeraars schatten schade jaarwisseling op ongeveer 16 miljoen

DEN HAAG – Het Verbond van Verzekeraars schat dat particulieren tijdens de jaarwisseling voor ongeveer 16 miljoen euro schade hebben geleden door vuurwerk. Dat is flink meer dan de schade tijdens de vorige jaarwisseling, toen het ging om 12,7 miljoen euro. Volgens het verbond is er opvallend meer schade gemeld aan auto’s dan bij eerdere jaarwisselingen. Minder schade was er in gemeenten waar een vuurwerkverbod gold.

Uit deze gemeenten ontvingen verzekeraars bijvoorbeeld minder claims voor schade aan huizen dan in voorgaande jaren. In gemeenten zonder vuurwerkverbod was het aantal claims vergelijkbaar met voorgaande jaren. Claims voor beschadigde auto’s daarentegen lagen in beide gevallen hoger dan gemiddeld.

Het Verbond van Verzekeraars baseert de schatting op meldingen die binnenkwamen tijdens oudjaarsavond en nieuwjaarsdag. Ook een overzicht van Stichting Salvage is meegenomen. Deze stichting biedt volgens het verbond eerste hulp aan gedupeerden van schade namens brandverzekeraars. Stichting Salvage werd op 31 december en 1 januari 112 keer opgeroepen, meer dan de 88 keer op dezelfde data een jaar eerder. Deze stijging komt onder meer door een toename in het aantal vuurwerkgerelateerde meldingen.

Werkelijke schade

De branchevereniging benadrukt dat de schatting gaat over de dekking die valt onder de particuliere opstal-, inboedel- en autoverzekeringen. “De werkelijke schade van de jaarwisseling 2024/2025 ligt dus aanmerkelijk hoger door medische kosten, claims op zakelijke verzekeringen en schade aan niet-verzekerde overheidseigendommen.”

De jaarwisseling met de meeste particuliere schade in de meest recente jaren was die van 2016/2017. Toen kwam de hoogte van het totale aantal claims uit op 19,5 miljoen euro. De jaarwisseling van 2020/2021 leidde tot de kleinste schadepost van de afgelopen twaalf jaarwisselingen, van in totaal 5,2 miljoen euro. Toen waren er lockdownmaatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Eerste loonstrook 2025 pakt positief uit voor meeste werknemers in sector transport

Foto: Adobe Stock

CAPELLE AAN DEN IJSSEL – Het eerste loon in het nieuwe jaar betekent voor de meeste werknemers in de transport goed nieuws. Werknemers met een bruto modaal inkomen, € 3.588, krijgen in vergelijking met vorig jaar € 40 meer bijgeschreven op hun bankrekening. Dit blijkt uit berekeningen van HR- en salarisdienstverlener ADP.

De belangrijkste reden dat er onderaan de streep voor de meesten meer geld overblijft is een lager belastingtarief in de eerste schijf die loopt tot en met een jaarinkomen van € 38.441. Werknemers met een minimumloon op basis van 40 uur, € 2.446, gaan er netto € 55 op vooruit. Bij een bruto inkomen van twee keer modaal, € 7.176, bedraagt de toename € 42.

Door wijzigingen in de heffingskortingen gaan werknemers met een brutoloon tussen € 1.000 en € 2.000 per maand er op achteruit. In het algemeen zijn dit mensen die in deeltijd werken. In de transportsector krijg je bij een brutoloon van € 2.000 per maand € 25 minder per maand dan afgelopen jaar.

Werkgeverslasten

De werkgeverslasten, bestaan uit onder andere premies werknemersverzekeringen, Zvw-bijdrage en pensioenpremies. De premies voor de werknemersverzekeringen stijgen, maar de Zvw-bijdrage daalt. Het maximumbedrag waarover de premies en bijdrage worden berekend wordt verhoogd.

De werkgever gaat bij een minimumloon op basis van 40 uur en een modaal inkomen respectievelijk € 19 en € 1 meer betalen. De totale werkgeverslasten stijgen met € 150 voor een werknemer met een inkomen van twee keer modaal.

Bij een loon tot en met € 5.500 dalen de pensioenlasten. Daarboven stijgen de pensioenlasten door de hogere maximum pensioengrondslag. De werkgever is maximaal € 56 per maand, per werknemer meer kwijt aan pensioenpremie.

PAX: Trump mogelijk verdere annexatie Jordaanoever toegezegd

UTRECHT – De aanstaande Amerikaanse president Donald Trump heeft mogelijk in een onderhandse deal met Israël toegezegd dat het land verdere delen van de Westelijke Jordaanoever mag annexeren. In ruil daarvoor zou Israël akkoord zijn gegaan met het bestand met Hamas, meldde vredesorganisatie PAX donderdag.

“Het is een realistisch scenario dat het zo is gegaan”, zei Thomas van Gool van PAX. Het is volgens hem opvallend dat Israël nu ineens wel akkoord lijkt te zijn met een deal die er al maanden lag, net nu Trump weer aan de macht komt. De aanstaande president liet in zijn vorige termijn duidelijk merken voor meer nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever te zijn.

Het is volgens PAX “belangrijk” dat verdere annexatie uitblijft. “Het is cruciaal dat de internationale gemeenschap nu doorpakt en zorgt dat internationaal recht nageleefd wordt. We blijven ons hiervoor inzetten”, aldus de vredesorganisatie.

Het aanstaande staakt-het-vuren vindt PAX “goed nieuws”, maar ook pas een begin. Er moet wat betreft de vredesorganisatie nu verder worden gekeken naar een duurzame toekomst. “De grondoorzaken moeten daarom worden aangepakt: een einde aan de gehele bezetting, ongelijkheid en apartheid.”

Explosieve groei e-commerce buiten EU brengt risico’s: Douane en toezichthouders slaan alarm

Foto: HVDM | Sander Koning | Douane

DEN HAAG – Het aantal producten dat via e-commerce platforms van buiten de Europese Unie (EU) rechtstreeks bij consumenten terechtkomt, groeit explosief. Jaarlijks bereiken meer dan 1 miljard pakketjes via Nederland de EU, wat neerkomt op ongeveer 40 procent van de totale e-commerce import in de EU. Hoewel deze ontwikkeling de consument toegang biedt tot een breed scala aan producten, brengt het ook grote risico’s met zich mee. Nederlandse markttoezichthouders en de Douane roepen daarom op tot een gezamenlijke aanpak om consumenten en markten te beschermen tegen onveilige en niet-duurzame producten.

Forse risico’s bij e-commerce platforms

Volgens onderzoek van Europese markttoezichtautoriteiten voldoet 85 procent tot 95 procent van de geïnspecteerde producten van platforms zoals SHEIN, Temu, AliExpress en Alibaba niet aan de Europese productwetgeving. Dit leidt tot gevaarlijke situaties: speelgoed met verstikkingsgevaar, elektronica die oververhit raakt en in brand vliegt, en producten met verboden stoffen zoals lood.

“Deze volumes maken het onhoudbaar om ons werk goed te doen en dit zorgt voor risico’s. Er moet gezamenlijk gezocht worden naar een effectieve vorm van toezicht,” aldus Nanette van Schelven, Directeur-generaal Douane.

Oneerlijke concurrentie en druk op de veiligheid

De slechte naleving van Europese regelgeving door e-commerce leveranciers uit met name Azië veroorzaakt niet alleen risico’s voor consumenten, maar leidt ook tot oneerlijke concurrentie voor bedrijven die wel aan de Europese normen voldoen. Bovendien wordt het toezicht bemoeilijkt doordat individuele pakketjes in plaats van grote zendingen moeten worden gecontroleerd, wat voor toezichthouders en de Douane een bijna onmogelijke opgave is.

Europese productregels onder druk

In Europa gelden strenge regels om ervoor te zorgen dat producten veilig, duurzaam en effectief zijn. Bedrijven die producten op de Europese markt brengen, moeten bewijzen dat deze voldoen aan de regelgeving en een lokale vertegenwoordiger aanwijzen die verantwoordelijk is voor naleving. De toezichthouders, waaronder de ILT, NVWA, IGJ, RDI en Arbeidsinspectie, zien samen met de Douane toe op naleving. Door de snelle groei van directe leveringen vanuit e-commerce platforms wordt dit toezicht echter steeds moeilijker.

Pleidooi voor gezamenlijke aanpak

De Nederlandse toezichthouders en de Douane pleiten voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle partijen in de keten: producenten, handelaren, transporteurs, consumenten en de overheid. Alleen door samen te werken kan de import van onveilige, ongezonde en niet-duurzame producten worden aangepakt.

De toezichthouders hebben hun zorgen in een signaalrapport gedeeld met minister Beljaarts van Economische Zaken en willen hierover verder in gesprek. “Het is cruciaal om consumenten en markten te blijven beschermen tegen de risico’s van deze explosieve groei in e-commerce,” aldus de toezichthouders.

Met dit pleidooi hopen de autoriteiten een stap te zetten naar een veiligere en duurzamere markt voor consumentengoederen in Nederland en de EU.

Dachser zet honderdste e-truck in voor distributie van Food Logistics

KEMPTEN – De wereldwijde logistieke dienstverlener Dachser neemt zijn 100e e-truck met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton in gebruik. De 16-tons Volvo FL Electric met een gekoelde laadruimte zal per direct verse levensmiddelen leveren in Hamburg en omgeving.
Het model is afkomstig uit de nieuwste generatie voertuigen en is uitgerust met een batterij met een opslagcapaciteit van 375 kWh. Deze batterij kan de koelunit betrouwbaar van energie voorzien en biedt tegelijkertijd een actieradius van ongeveer 300 kilometer.

“Met deze e-truck kunnen we een volledige dagroute voor de distributie van levensmiddelen afleggen, als vervanging van een dieselvoertuig met een koelunit”, zegt Christoph Kellermann, Operations Manager European Logistics bij het logistieke centrum van Dachser in Hamburg.

“De nieuwe truck laat zien dat e-mobiliteit volwassen begint te worden in de logistiek en dat volledig praktische oplossingen nu ook beschikbaar zijn voor levensmiddelenlogistiek en groupagevervoer over langere afstanden. Tegelijkertijd bieden laadstations een hogere capaciteit, waardoor stilstandtijden worden verminderd.”

Hamburg is een van de drie e-mobility-locaties die Dachser beheert. Hier test de logistieke dienstverlener emissievrije trucks voor groupagelogistiek en onderzoekt het de samenhang tussen fotovoltaïsche systemen, batterijopslag, intelligente laadsystemen en laadinfrastructuur. Met het nieuwe Volvo FL Electric beschikt Hamburg nu over vier batterij-elektrische distributievoertuigen en drie elektrische trucks voor lange afstanden in de kenmerkende geel-blauwe kleuren van Dachser. De logistieke dienstverlener verzorgt in een afgebakend gebied in het centrum van Hamburg uitsluitend emissievrije leveringen, zij het alleen voor niet-gekoelde goederen.

100 e-trucks in het netwerk

De Volvo FH Electric voor levensmiddelenlogistiek is officieel de 100e elektrische truck met een totaalgewicht van meer dan 3,5 ton die wordt ingezet in het Europese netwerk van Dachser.

“Als onderdeel van onze langetermijnstrategie voor klimaatbescherming, waarbij de focus ligt op efficiëntie, innovatie en inclusieve verantwoordelijkheid, was het belangrijk voor ons om al in een vroeg stadium praktische ervaring op te doen met emissievrije voertuigen. Daarom is de ingebruikname van de 100e elektrische vrachtwagen in het groupagenetwerk een opmerkelijke mijlpaal,” zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser.

“Toch is er nog een lange weg te gaan voordat e-mobiliteit economisch rendabel wordt. De aanschafkosten zijn nog steeds hoog en openbare laadinfrastructuur voor vrachtwagens is schaars; deze factoren blijven de snelle uitbreiding van e-mobiliteit in de logistiek belemmeren.”

Fastned minder optimistisch na tragere groei elektrisch wagenpark

AMSTERDAM – De uitbater van laadstations voor elektrische auto’s Fastned is minder optimistisch geworden over de groei dit jaar. Het aantal elektrische auto’s op de weg neemt minder snel toe dan eerder verwacht. Ook kost het meer tijd om nieuwe laadstations te openen.

Waar Fastned eerder nog rekende op een gemiddelde omzet van 400.000 euro per station in 2025, stelt het bedrijf dat nu naar beneden bij naar ruim 325.000 euro per station. Ook vallen de winstmarges dit jaar lager uit dan Fastned verwachtte bij de presentatie van zijn doelstellingen tweeënhalf jaar geleden. Toen rekende Fastned ook op vierhonderd snellaadstations die voor het einde van 2024 operationeel moeten zijn. De teller bleef eind vorig jaar steken op 346 stations, verdeeld over Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Denemarken, Zwitserland en Frankrijk

Het bedrijf noemt 2024 een jaar “vol uitdagingen” door een “negatief sentiment” in de media rond elektrisch rijden en een tegenvallende groei van het aantal elektrische auto’s. Tegelijkertijd stelt het bedrijf dat er de komende jaren steeds meer elektrische voertuigen bij zullen komen, wat Fastned verdere groei oplevert.

Omzetstijging

In enkele grote Europese automarkten staan de verkopen van elektrische auto’s onder druk. Met name in Duitsland daalden de verkopen vorig jaar sterk doordat de regering sneed in subsidies voor stekkerauto’s. In Nederland steeg het aantal verkochte nieuwe elektrische auto’s wel.

Hoewel Fastned de groeiverwachtingen afzwakt, blijft het bedrijf groeien. In de laatste drie maanden van vorig jaar steeg de omzet met 39 procent tot 26,6 miljoen euro. Dat kwam onder andere doordat het bedrijf vorig jaar in totaal vijftig nieuwe laadstations opende. Ook stegen de opbrengsten per station met 20 procent. Winst- of verliescijfers gaf Fastned niet in het kwartaalbericht.

Steeds minder cafés, sterkste daling in noordoosten

DEN HAAG – Steeds meer cafés sluiten hun deuren, met name in de noordelijke en oostelijke provincies van het land. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel die het ANP opvroeg en heeft geanalyseerd. Tegelijkertijd steeg het aantal cafés in enkele grote gemeenten zoals Leiden en Eindhoven juist wel.

Het aantal kroegen daalde vorig jaar met 280, de grootste afname na corona. In totaal telt Nederland nu bijna 11.000 cafés. In alle provincies, behalve Flevoland, nam het aantal cafés het afgelopen jaar af. De sterkste daling was in de provincie Drenthe, daar waren 8 procent minder cafés dan in het voorgaande jaar. Ook in Overijssel en Groningen gingen veel cafés dicht: in beide provincies daalde het aantal met ongeveer 5 procent.

In acht van de twintig gemeenten met de meeste cafés nam het aantal juist toe, waaronder in Leiden, Eindhoven en Maastricht. De gemeente met veruit de meeste cafés is Amsterdam met meer dan 1100 kroegen. Daarna volgen Rotterdam en het qua inwoners aanzienlijk kleinere Den Bosch, met allebei iets meer dan 500 vestigingen.

Het aantal cafés daalt al jaren. Tien jaar geleden waren er in Nederland nog ruim 14.000 cafés, 22 procent meer dan nu.

Het aantal restaurants neemt de afgelopen jaren wel licht toe, vorig jaar met 123. In totaal zijn er in Nederland nu ongeveer 20.500 restaurants.

Tijdens de jaarlijkse horecavakbeurs Horecava meldde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dat 2024 een “uitdagend” jaar was voor de Nederlandse horeca. De brancheorganisatie verwijst daarbij naar personeelstekorten en stijgende kosten voor onder meer restaurant-, hotel- en caféhouders.

×