Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 00:01 uur
Home Blog Pagina 227

Wrakingsverzoek afgewezen in de strafzaak Marengo

AMSTERDAM – De wrakingskamer heeft vrijdag het wrakingsverzoek in de zaak van Ridouan T., onderdeel van de strafzaak Marengo hoger beroep, afgewezen. Voor het kader verwijst de wrakingskamer naar eerdere uitspraken van Europese Hof voor de Rechten van de Mens en de Hoge Raad.

De wrakingskamer stelt vast dat de beslissing tot afwijzing van het verzoek van de verdediging tot het verlenen van meer voorbereidingstijd en vast te houden aan het door het hof beschreven tijdpad, een rechterlijke tussenbeslissing is die geen grond kan vormen voor wraking. In uitzonderlijke gevallen en naar objectieve maatstaven gemeten, kan uit de motivering van die beslissing wél van vooringenomenheid van het hof blijken. Maar daarvan is volgens de wrakingskamer geen sprake.

Op 16 december 2024 hebben de twee nieuw aangetreden raadslieden in de zaak van de verdachte Ridouan T. aan het hof verzoeken gedaan en standpunten ingenomen. De verdediging van Ridouan T. heeft onder meer gevraagd om de behandeling van de zaak tegen hun cliënt 16 maanden geheel stil te leggen. Het stilleggen van de zaak Ridouan T. is volgens de verdediging van T. nodig voor een goede voorbereiding van de behandeling in hoger beroep door hen als nieuwe raadslieden.

Op 9 januari 2025 heeft de strafkamer van het hof het verzoek van de verdediging van Ridouan T. om de behandeling van de zaak tegen hun cliënt 16 maanden geheel stil te leggen afgewezen. Het hof heeft een tijdpad voor de behandeling van de zaak aangegeven. Daarop hebben de raadslieden een wrakingsverzoek tegen de strafkamer ingediend. Volgens de verdediging is de motivering van de beslissing van het hof op vele punten onbegrijpelijk. Dit zou een zwaarwegende aanwijzing opleveren voor de mening dat het gerechtshof tegenover de verdachte een vooringenomenheid koestert. Daarmee zou de bestaande angst van de verdachte voor een dergelijke vooringenomenheid naar objectieve maatstaven gerechtvaardigd zijn.

De wrakingskamer heeft het wrakingsverzoek behandeld ter terechtzitting van 10 januari 2025. De verdediging heeft toen het wrakingsverzoek toegelicht en het Openbaar Ministere en de raadsheren van het hof hebben daarop een reactie gegeven. De verdachte, die fysiek de zitting wilde bijwonen, kon om veiligheidsredenen niet aangevoerd worden. Hij heeft vervolgens afgezien van het bijwonen van de zitting door middel van een videoverbinding.

De verdachte heeft een laatste woord laten uitspreken door zijn raadslieden.

Volgens de wrakingskamer zitten er onderdelen in de motivering van het hof waar de verdediging een andere zienswijze over heeft of kan hebben. Maar de wrakingskamer is van oordeel dat uit de beslissing tot afwijzing van de verzoeken of uit de motivering daarvan niet blijkt dat de raadsheren jegens de verdachte vooringenomen zijn of dat de verdachte daarvoor objectief gezien moet vrezen. En dat blijkt ook niet uit die beslissingen en de motivering samen. Dat de verdachte dat anders ziet is wel van belang maar niet doorslaggevend voor de beslissing.

Het is een omvangrijk dossier en van de nieuwe verdediging wordt het nodige gevergd. Maar de verdediging heeft zelf in de pleitnota gezegd dat het binnen het door het hof voorgestelde tijdpad ‘schier onmogelijk’ is effectieve en kwalitatieve rechtsbijstand te verlenen. Het kán dus wel. Ook aan het argument van de verdediging dat het hof niet ziet dat in deze zaak zeer specialistische kennis van de verdediging is vereist en het een bovenmatig gecompliceerde zaak is legt de wrakingskamer naast zich neer. De verdediging heeft niet gesteld dat zij niet beschikt of kan beschikken over die zeer gespecialiseerde kennis.

Volgens de verdediging is het hof partij geworden. Maar het hof is geen partij, het moet alleen een onpartijdige beslissing geven in het geding tussen het Openbaar Ministerie en de verdachte. En met het voorgestelde tijdpad is het hof geen partij in het geding geworden en heeft het niet de schijn van partijdigheid gewekt.

Volgens de wrakingskamer zat er ook in het laatste woord van de verdachte nog een wrakingsverzoek. Maar met dat wrakingsverzoek is de verdachte volgens de wrakingskamer te laat en bovendien kan een wrakingsverzoek niet gebaseerd worden op eerdere uitspraken van rechter waar een partij het niet mee eens is.

De behandeling van het wrakingsverzoek is met de beslissing van de wrakingskamer beëindigd en de strafzaak in de zaak van Ridouan T. gaat op 5 februari 2025 verder met dezelfde raadsheren van het hof.

Constructiefout in bruggen: TLN vreest dat transportbedrijven als eerste de dupe zijn

ZOETERMEER – Tientallen bruggen en viaducten in Nederland slijten sneller dan was voorzien. Dat liet minister Madlener gisteren aan de Tweede Kamer weten. De oorzaak is een constructiefout waardoor bewapening in beton sneller slijt dan normaal.

TLN vreest dat de transportsector opnieuw als eerste de dupe wordt wanneer de kapotte bruggen deels worden afgesloten en er gewichtsbeperkingen worden opgelegd.

Elisabeth Post, voorzitter van TLN: “Het gaat om zeer belangrijke knooppunten zoals het Prins Clausplein, Knooppunt Velperbroek en vele andere bruggen. Bij Velperbroek gelden al gewichtsbeperkingen en nu zal dat mogelijk op veel meer plaatsen gaan gebeuren.”

“De logistieke sector is meteen de dupe. Chauffeurs moeten omrijden, op zoek naar andere wegen of kunnen soms helemaal nergens meer komen. Nederland is een distributieland en dat kunnen we alleen blijven door ons wegennet op peil te houden. Mochten er toch afsluitingen noodzakelijk zijn, dan gaan we graag met Rijkswaterstaat in gesprek om kijken naar alternatieve routes of bijvoorbeeld de zwaarte van een gewichtsbeperking. Bovendien horen we dit soort nieuws liever aan de voorkant, zodat we weten wat er speelt en onze leden daar wellicht op kunnen inspelen.”

Karremans: dood jongen door ‘stikspel’ afschuwelijk incident

DEN HAAG – Staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd) vindt het overlijden van een jongen door een soort stikspel een “vreselijk tragisch en een afschuwelijk incident”, zei hij vrijdag voorafgaand aan de ministerraad. “Dit soort spelletjes, dat zijn geen spelletjes, dat is levensgevaarlijk”. Karremans gaat nadenken over wat de overheid aan dit soort dingen kan doen, “maar het is een lastige vraag om te beantwoorden”.

Het is volgens hem in ieder geval belangrijk dat je “als overheid en maatschappij een signaal geeft dat dit soort dingen absoluut niet kan. En dat het niet een onschuldig spelletje is”.

Op sociale media gaan filmpjes rond van deze zogeheten choking challenge waarbij deelnemers zichzelf wurgen en weer loslaten vlak voordat ze buiten bewustzijn raken. De bedoeling ervan is om een euforische roes te krijgen. Het is erg riskant en het heeft bovendien schadelijke effecten voor de hersenen, omdat door het dichtdrukken van de halsslagader minder bloed naar de hersenen stroomt, die daardoor beschadigd kunnen raken.

Onderzoek

Hoewel Karremans nog niet weet of er een relatie is tussen dit specifieke incident en sociale media, geeft hij aan al bezig te zijn met een onderzoek naar sociale media vanuit zijn eigen beleidsterrein. De misinformatie die daar op te vinden is, brengt volgens hem soms “enorm veel ellende met zich mee. Dat staat heel scherp op onze radar”. Maar het is moeilijk aan te pakken, zegt Karremans. “Dus ik wil niet zomaar verbieden. Maar dit is wel een dilemma waar we natuurlijk mee zitten”.

Hij heeft daar ook contact over met collega’s uit andere landen zoals Zweden. Daar hebben ze een minimumleeftijdsgrens, maar niet in de vorm van een verbod. “Je kan simpelweg niet controleren als kinderen van 9, 10 of 11 jaar wel of niet op sociale media zitten”, zegt Karremans. Maar volgens hem kun je als overheid wel heel duidelijke richtlijnen opstellen, zoals andere landen ook doen. “Ouders weten dan waar ze aan toe zijn.”

Twintig jaar gevangenisstraf voor moord in Wouwse Plantage

BREDA – Een 37-jarige man is door de rechtbank Zeeland-West-Brabant veroordeeld tot een gevangenisstraf van 20 jaar. Hij heeft zich schuldig gemaakt aan het medeplegen van de moord op de vader van zijn toenmalige vriendin.

De moord wordt gepleegd op 24 maart 2023. Een maand eerder wisselen de verdachte en zijn vriendin berichten uit op Snapchat. De vriendin zegt onder andere dat ze van haar vader af wil en dat daarvoor maar één optie is. De verdachte reageert dat hij haar hiermee wil helpen en doet suggesties om haar vader te doden. Hij geeft aan dat hij een plan aan het bedenken is om van haar vader af te zijn, zonder dat daarbij iemand de gevangenis in moet. Daarvoor zoekt hij ook op Google. Een maand later koopt de verdachte onder een valse naam een mes op internet.

Op 24 maart 2023 maakt de verdachte onder diezelfde valse naam, met een nieuwe telefoon en een nieuw telefoonnummer, een afspraak met de vader van zijn vriendin. Hij zegt dat hij oud ijzer wil verkopen. De vriendin van verdachte gaat vervolgens met haar vader mee naar die afspraak op een afgelegen plek in Wouwse Plantage. Onderweg in de auto zoekt zij, terwijl ze naast haar vader zit, op Google naar afbeeldingen met het thema ‘papa’ en ‘overlijden’. Iets voor half 10 ’s avonds komen de vriendin van verdachte en haar vader aan op de afgesproken plek. Een paar minuten later arriveert ook verdachte.

Een getuige komt vlak daarna aan op deze plek en ziet het slachtoffer liggen. Op het moment dat hij de verdachte aanspreekt, rijdt de verdachte snel weg. Later blijkt dat het slachtoffer meerdere keren in zijn hals en borst is gestoken met het mes dat de verdachte eerder besteld had. In de ochtend hierna heeft de verdachte zijn kleding en schoenen van die avond weggegooid in een vuilcontainer. Op deze kleding en op een schoen is bloed van het slachtoffer aangetroffen.

De verdachte verklaart dat hij wel op de plaats delict was, maar ontkent betrokken te zijn bij de dood van de vader van zijn toenmalige vriendin en schetst op zitting een alternatief scenario. Zo zou de vader van zijn vriendin al overleden zijn toen hij aankwam en is het bloed van het slachtoffer op zijn schoen en kleding terecht gekomen doordat hij het mes uit de borstkas heeft gehaald. De rechtbank noemt zijn alternatieve scenario volstrekt ongeloofwaardig en oordeelt dat de verdachte betrokken is geweest bij de dood van het slachtoffer.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de verdachte ervan dat hij samen met zijn vriendin haar vader heeft vermoord en dat er sprake is van medeplegen. Bij medeplegen moet er sprake zijn van een voldoende nauwe en bewuste samenwerking. Dat is volgens de rechtbank het geval. Ook is er sprake van voorbedachte rade en dus van moord. De verdachte heeft samen met zijn vriendin de moord gepland, hij heeft op meerdere momenten bijgedragen aan de voorbereiding van de moord en ook was hij aanwezig op de plaats delict.

De strafzaak van de vriendin van de verdachte wordt op een later moment behandeld. Een andere combinatie van rechters gaat haar zaak dan inhoudelijk behandelen.

De verdachte heeft geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn daad genomen en heeft geen inzicht gegeven in het motief voor de moord en de precieze toedracht. Dat rekent de rechtbank hem zwaar aan. De rechtbank legt hem een gevangenisstraf op van 20 jaar. Ook moet hij meer dan 100.000 euro schadevergoeding betalen aan de nabestaanden.

Vijf verdachten opgepakt na diefstal vrachtwagen met 500.000 euro aan melkpoeder

Foto: Politie

BREDA – Zondagavond heeft de politie bij Breda vijf verdachten aangehouden op verdenking van diefstal van een vrachtwagen en een vrachtwagentrailer. De trailer was gevuld met melkpoeder met een waarde van ongeveer 500.000 euro.

Zaterdag op zondagnacht werd een vrachtwagen gestolen bij een bedrijf in Barneveld. Zondagochtend werd de wagen zonder bestuurder teruggevonden door de politie op een industrieterrein in Harderwijk. Het vermoeden was dat deze vrachtwagen zou worden gebruikt om lading te stelen.

Verschillende teams van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties hebben de vrachtwagen geobserveerd. Zondagavond reed de vrachtwagen naar een bedrijf in Harderwijk, waar twee donker geklede personen een vrachtwagentrailer vastkoppelden. Daarna reed de vrachtwagen met trailer weg.

De politie had in de gaten dat er ook twee personenauto’s betrokken waren. Op een parkeerterrein bij Breda stopten de voertuigen. Daar heeft de politie vijf verdachten aangehouden, met leeftijden tussen de 18 en 58 jaar. Het gaat om vier Nederlanders en een persoon uit Bosnië.

De verdachten zitten vast voor verhoor.

Ladingsdiefstal

Ladingdiefstal is in Nederland een groot probleem. Bedrijven die er slachtoffer van worden lijden grote financiële schade. Dit kan in de honderdduizenden euro’s lopen. Meestal maken de dieven elektronica en kleding buit, maar ook andere producten die ze als verhandelbaar zien.

De Eenheid Landelijke Expertise en Operaties heeft teams die gespecialiseerd zijn in het herkennen en opsporen van dit type diefstal op onze snelwegen en werkt ook samen met regionale eenheden en partnerorganisaties.

Ook roept de politie bedrijven en chauffeurs op om melding te maken of aangifte te doen als er lading is gestolen, ook als alleen geprobeerd is om de lading te stelen.

Glasbok valt van vrachtwagen op A4: bestuurder van busje gewond

Foto: District8

RIJSWIJK – Op de A4 ter hoogte van Rijswijk is vrijdagochtend 24 januari een glasbok van een vrachtwagen gevallen. Een automobilist die achter de vrachtwagen reed, kon de glasbok niet ontwijken en botste tegen het metalen gevaarte.

Door de aanrijding gingen de airbags van het busje af en raakte de bestuurder gewond. De vrachtwagenchauffeur merkte de afgevallen glasbok pas later op en keerde uiteindelijk terug naar het ongeval.

De bestuurder van het bestelbusje werd ter plaatse gecontroleerd door ambulancepersoneel en werd uiteindelijk voor verdere observatie naar het ziekenhuis vervoerd.

Door het ongeval was de parallelbaan van de A4 richting Amsterdam deels afgesloten. Een politiekraan werd ingezet om de glasbok van de snelweg te verwijderen. Agenten hebben samen met de vrachtwagenchauffeur gekeken naar de afgevallen lading.

Foto: District8

De vrachtwagenchauffeur is samen met de verkeerspolitie van de snelweg gegaan om een verklaring af te leggen over het incident. Hoe de glasbok los kon schieten van de vrachtwagen is nog onbekend.

Poetin wil met Trump ook over beperking aantal kernwapens praten

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin wil de gestrande gesprekken met de VS over het beperken van het aantal kernwapens hervatten, heeft het Kremlin laten weten.

Het is een reactie op de uitspraak van de Amerikaanse president Donald Trump dat hij wil werken aan vermindering van het aantal nucleaire wapens en dat hij hoopt dat Rusland en China dat idee steunen en zelf ook hun aantal kernwapens verminderen.

Poetin wil volgens een woordvoerder zo snel mogelijk de dialoog hervatten, maar vindt dat het nu aan Trump is om het initiatief te nemen.

Het Kremlin beklemtoont dat de Russische president op een telefoontje wacht van zijn Amerikaanse ambtgenoot. Trump heeft herhaaldelijk in zijn verkiezingscampagne gezegd gauw contact met Poetin te willen, onder meer om snel een einde aan de oorlog in Oekraïne te maken.

Dronken vrachtwagenchauffeur rijdt achterop politiewagen op Oostenrijkse A12, agent gewond

Foto: Adobe Stock

WIESING – Op donderdag 23 januari 2025 ontving de Oostenrijkse politie een melding over een vrachtwagencombinatie die in slingerende lijnen over de A12 Inntalautobahn reed, ter hoogte van Wattens in de richting van Kufstein.

Een patrouille van de snelwegpolitie trof het voertuig rond 17.55 uur aan en constateerde dat de chauffeur moeite had om op de juiste rijstrook te blijven. De politie haalde het voertuig in en leidde het bij de afrit Wiesing/Zillertal van de snelweg af.

Tijdens het verlaten van de snelweg verminderde de chauffeur, een 64-jarige Duitser, zijn snelheid onvoldoende en botste tegen de betonnen geleiderail in een bocht. Vervolgens reed hij tegen de achterkant van de politiewagen, dat hierdoor ongeveer 20 meter naar voren werd geschoven. Bij het ongeval raakte een politieagent, die op de bijrijdersstoel van het dienstvoertuig zat, gewond. De andere agent en de vrachtwagenchauffeur kwamen met de schrik vrij.

De schade aan beide voertuigen en aan de verkeersgeleiderail is aanzienlijk, maar de exacte omvang is nog niet vastgesteld. Uit een blaastest bleek dat de chauffeur sterk onder invloed van alcohol was. Zijn rijbewijs is onmiddellijk ingenomen en hij kreeg een rijverbod opgelegd.

De chauffeur zal na afronding van het onderzoek worden aangeklaagd bij zowel het Openbaar Ministerie als de districtsautoriteiten.

Dieven stelen meer dan 100 espressomachines van slapende vrachtwagenchauffeur langs Duitse A2

Foto: Adobe Stock

LEHRTE – In de nacht van woensdag op donderdag hebben onbekende daders toegeslagen op een parkeerplaats langs de A2 bij Lehrte, in de regio Hannover.

Terwijl de vrachtwagenchauffeur lag te slapen, sneed een groep dieven het zeil van de oplegger open en stal een deel van de lading.

Volgens de politie gaat het om honderden espressomachines en luchtontvochtigers, met een totale waarde van ongeveer 50.000 euro.

De politie vermoedt dat meerdere personen bij de diefstal betrokken waren. Getuigen die meer informatie hebben over de daders of de gebeurtenis worden verzocht contact op te nemen met de politie via telefoonnummer +49 (0)511 109 89 32.

Tesla moet helft auto’s in China updaten vanwege veiligheidsrisico’s

BEIJING – Tesla ziet zich genoodzaakt om een software-update uit te voeren voor ongeveer 1,2 miljoen van zijn elektrische auto’s in China. Dat is ongeveer de helft van het totale aantal verkochte Tesla-voertuigen in het Aziatische land. De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s wil zo problemen met de stuurbekrachtiging en achteruitrijcamera’s oplossen die volgens Chinese autoriteiten voor veiligheidsrisico’s zorgen.

Het euvel met de stuurbekrachtiging komt voort uit een softwarefout die kan leiden tot het uitvallen van het elektronische stuurbekrachtigingssysteem, hebben autoriteiten naar buiten gebracht. Daarnaast kan een mogelijke storing van de achteruitrijcamera’s het zicht van bestuurders bij het achteruitrijden belemmeren, waardoor het risico op aanrijdingen zou toenemen.

Volgens Tesla zijn de problemen op te lossen met een update van de software, net als het bedrijf eerder al voor honderdduizenden auto’s in de Verenigde Staten aankondigde. De meeste auto’s hoeven daarvoor niet terug naar de garage. Eigenaren van voertuigen die de update niet op afstand kunnen ontvangen, zullen worden benaderd voor een afspraak.

China is een belangrijke markt voor Tesla, maar het bedrijf van topman Elon Musk kampt er de laatste tijd met felle concurrentie van lokale fabrikanten zoals BYD. Mede daardoor heeft Tesla in 2024 voor het eerst in ruim tien jaar minder elektrische auto’s verkocht dan een jaar eerder.

Turkish Airlines vliegt weer naar Damascus, Syrië

ISTANBUL – Sinds 23 januari 2025 hervat Turkish Airlines de vluchten naar Damascus, de hoofdstad van Syrië.

De luchtvaartmaatschappij begon deze route in februari 1984, maar zette de vluchten stop in april 2012. Er wordt drie keer per week gevlogen op dinsdag, donderdag en zondag.

Bilal Ekşi, de CEO van Turkish Airlines, sprak zijn enthousiasme uit over deze hervatting: “We zijn blij dat we onze vluchten naar Damascus weer starten. Hiermee versterken we de historische banden tussen onze landen en dragen we bij aan de handel en cultuur in de regio. Door nieuwe verbindingen in het Midden-Oosten te realiseren, bouwen we verder aan onze missie om landen en mensen wereldwijd met elkaar te verbinden via ons uitgebreide netwerk.”

Rijscholen Rijcenter Gons en Vechtdal Rijopleidingen bundelen krachten

ROGAT/HARDENBERG – Rijcenter Gons uit Rogat (Meppel) en Vechtdal Rijopleidingen uit Hardenberg zijn per 1 januari 2025 een samenwerking gestart. Door de krachten te bundelen, breiden ze hun aanbod uit met vrachtwagenrijlessen en Code 95 cursussen in Hardenberg.

Uitbreiding van dienstverlening Rijcenter Gons staat bekend om zijn expertise in opleidingen voor de transport- en logistieksector. De rijschool leidt veel beroepschauffeurs op en biedt onder andere Code 95 cursussen aan.

“Met onze opleidingen ontzorgen we ondernemers in de transportsector,” zegt Erik Hattem, mede-eigenaar van Rijcenter Gons.

Vechtdal Rijopleidingen begon in 2022 als een samenwerking tussen André Smit, Eric Horsman en Fons van der Vecht. Inmiddels zijn ze een vertrouwde naam voor auto- en aanhangwagenrijlessen in Hardenberg. Om ervoor te zorgen dat je voor alle rijlessen op één plek terecht kunt, breiden ze dit jaar hun aanbod uit met motor-, bromfiets- en vrachtwagenrijlessen.

Logistieke opleidingen naar Hardenberg

De samenwerking maakt het mogelijk om de logistieke opleidingen in Hardenberg aan te bieden onder de naam Rijcenter Vechtdal.

“Een van onze lestrucks zal vanuit Vechtdal Rijopleidingen in Hardenberg ingezet worden,” legt Bert Jansen, mede-eigenaar van Rijcenter Gons, uit. “Dit betekent dat cursisten uit die regio nu dichter bij huis hun vrachtwagenrijbewijs kunnen halen.”

Eric Horsman, voorheen internationaal chauffeur, nu mede-eigenaar van Vechtdal Rijopleidingen, ziet de samenwerking als een kans om verder te groeien. “We hopen elkaar te versterken en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Ik ben zelf inmiddels gestart met de opleiding tot rijinstructeur voor de vrachtwagen, zodat we ook intern de kennis en ervaring kunnen uitbreiden.”

Klaar voor de toekomst

Met deze samenwerking bieden beide rijscholen een compleet pakket aan rijopleidingen in een grote regio, van autorijbewijzen tot gespecialiseerde transportopleidingen en Code 95 cursussen. Kandidaten voor vrachtwagenrijlessen kunnen zich aanmelden via de websites van beide rijscholen.

Naast Vechtdal Rijopleidingen werkt Rijcenter Gons ook samen met Rijschool Kruidhof. Door deze samenwerkingen kunnen rijlessen voor het vrachtwagenrijbewijs gestart worden vanuit Rogat/Meppel, Staphorst/Rouveen/De Lichtmis en Hardenberg.

Van Hijum waarschuwt voor gevolgen ‘pensioenreferendum’

DEN HAAG – NSC-minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) waarschuwt dat het voorstel van zijn eigen partij om deelnemers van pensioenfondsen alsnog inspraak te geven over de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel, “behoorlijke gevolgen gaat hebben voor het transitieproces”. Hij wil die gevolgen “echt goed in beeld brengen”, zei hij vrijdag voor aanvang van de ministerraad. Een definitief oordeel over het voorstel gaf hij nog niet.

De wet die de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel mogelijk maakt, is al ruim anderhalf jaar van kracht. Van Hijum wijst erop dat pensioenfondsen, vakbonden en werkgevers daar al volop mee bezig zijn, en erop rekenen “dat zij met die wet verder kunnen”. Het voorstel van NSC opent volgens hem een nieuwe discussie over een “vrij fundamenteel aspect” van het stelsel. “Daar moet je goede en zwaarwegende argumenten voor hebben.”

NSC wil dat de deelnemers van pensioenfondsen zich in een referendum mogen uitspreken over de vraag of bestaande aanspraken mogen worden overgezet naar de nieuwe pensioenregeling. Dat wordt ook wel ‘invaren’ genoemd. De partij wil dat voorstel laten meeliften met een wetsvoorstel dat nodig is om pensioenfondsen meer tijd te geven om over te stappen. De behandeling daarvan staat voor komende week op de agenda van de Tweede Kamer.

Het voorstel kwam NSC op zware kritiek te staan vanuit de pensioenwereld en de vakbeweging. De partij wil tijdens het spel de regels aanpassen en brengt daarmee volgens critici een ordentelijke overgang naar een nieuw pensioenstelsel, waar door alle betrokkenen jarenlang aan gewerkt is, in gevaar.

In de Tweede Kamer zijn de meningen verdeeld. Coalitiepartner VVD noemde het voorstel van NSC “zeer onverstandig”. Ook D66 en GroenLinks-PvdA zijn kritisch. In een speciaal ingelaste vergadering verzocht de Kamer Van Hijum donderdag de Raad van State om advies te vragen. De minister zegt dat toe, en wil daarnaast in gesprek met de pensioenfondsen en sociale partners.

De partijen die tegen het nieuwe pensioenstelsel waren, hebben sinds de vorige verkiezingen samen een meerderheid in de Tweede Kamer. Anders ligt dat in de Eerste Kamer, waar de voorstanders van de transitie het voorstel zouden kunnen blokkeren. Dan moeten zij wel het hele wetsvoorstel wegstemmen. De senaat mag zich niet uitspreken over wijzigingen die de Tweede Kamer heeft aangebracht.

Montea en Lekkerland winnen award PropertyNL voor nieuw DC

Foto: Heijblom Fotografie

AMSTERDAM – Logistiek vastgoedontwikkelaar en -investeerder Montea heeft de Logistics Award van vastgoedvakblad PropertyNL in de wacht gesleept. Montea won de prijs samen met Lekkerland Nederland, de klant waarvoor het afgelopen jaar in Waddinxveen een nieuw distributiecentrum realiseerde en opleverde.

De jury van de PropertyNL Awards prees het pand om zijn duurzaamheid, innovatieve elementen en medewerkersvriendelijkheid. Ook de nauwe samenwerking tussen Lekkerland, Montea en bouwpartner Remmers werd gewaardeerd.

De PropertyNL Awards werden donderdag uitgereikt in de Zuiderkerk in Amsterdam. PropertyNL wil met de award een tegengeluid geven in de zogeheten verdozingsdiscussie. Daarom looft het vakmedium elk jaar een prijs uit aan een combinatie van een ontwikkelaar en een eindgebruiker. Het vakblad wil zo aandacht creëren voor de grote mate van vernuft, verduurzaming en innovatie in de logistieke vastgoedsector.

‘Trots op gezamenlijke prestatie’

“We zijn ontzettend trots dat onze gezamenlijke prestatie door de jury is uitgelicht als voorbeeld voor onze sector”, zegt Montea Nederland-directeur Hylcke Okkinga. “We werken er elke dag met man en macht aan om voor onze eindgebruikers en voor onze aandeelhouders op de meest toekomstbestendige manier zoveel mogelijk waarde te creëren.”

Mededirecteur Cedric Montanus vult aan: “De kritiek waarmee onze sector te maken krijgt, is veelal onterecht en het is prachtig om te zien dat ons werk nu wordt opgevoerd als hét bewijs tegen die onterechte kritiek. Deze prijs sterkt ons in de overtuiging dat we op de juiste weg zijn en om daarin nog meer gas bij te geven.”

Foto: Heijblom Fotografie

Het prijswinnende Lekkerland-distributiecentrum in Waddinxveen werd in september opgeleverd door Montea en Remmers Bouwgroep. Het pand beslaat 50.000 m² en beschikt over een van de efficiëntste koelinstallaties van Nederland. Lekkerland was nauw betrokken in het ontwikkelproces om het eindresultaat optimaal te maken. Het gasloze gebouw heeft een voorziening om hemelwater van het dak af te voeren en in de omgeving te hergebruiken.

Het vernuftige koelsysteem is gebouwd volgens het box-in-box-principe, zodat het pand voor latere gebruikers relatief gemakkelijk is aan te passen. De warmte van de motor van het koelsysteem, wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat de vloeren van de vriescellen niet bevriezen en zo begaanbaar blijven. In het pand zijn grote raampartijen aangebracht om ervoor te zorgen dat er veel natuurlijk licht naar binnen valt. In combinatie met de keuze voor lichte tinten zorgt dat ervoor dat mensen die in het distributiecentrum werken een prettige werkomgeving hebben.

Vakjury

De longlist van kandidaten is samengesteld op basis van de eigen berichtgeving van PropertyNL, aangevuld met input van lezers. Een vakjury met onder anderen ingenieur en onderzoeker Merten Nefs (Erasmus Universiteit Rotterdam) en de gerenommeerde consultant René Buck stelde de shortlist samen. De andere genomineerde combinaties waren Aberdeen/Albert Heijn, CTP/Growy en Necron/Bausch & Lomb en JAS Forwarding.

ILT-Luchtvaartautoriteit zet dronedetectiesystemen in voor toezicht en monitoring luchtruim

Foto: ILT

DEN HAAG – Vanaf 2025 zet de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) dronedetectieapparatuur in bij het toezicht op vluchten met drones. De apparatuur gaat onder meer helpen bij het toezicht op de naleving van vluchtplannen van dronevliegers met een vergunning voor risicovolle vluchten.

Ook geeft de detectieapparatuur inzicht in het vlieggedrag van professionele en recreatieve dronebestuurders. Zo kan de ILT-Luchtvaartautoriteit adequaat toezicht houden in risicovolle gebieden en de veiligheid in de lucht en op de grond vergroten.

Inzet in risicovolle gebieden

De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft de beschikking over mobiele en een semipermanente detectiesystemen. De systemen worden door heel Nederland ingezet, met de focus op gebieden met een verhoogd lucht- of grondrisico. Dit zijn bijvoorbeeld gecontroleerde luchtruimgebieden (CTR’s) of locaties waar grote evenementen plaatsvinden.

Gebruik van Remote ID

Met het mobiele systeem kan een inspecteur zien welke drones zich in de lucht bevinden, welke route zij afleggen en waar de dronebestuurder zich bevindt. Daarbij maakt het systeem onder andere gebruik van Remote ID. Een drone met Remote ID zendt continu een signaal naar de omgeving. Dit signaal bevat informatie waarmee de drone is te herkennen. Daarnaast maakt het systeem gebruik van andere technieken om de drone te detecteren. Als een drone (bewust) geen Remote ID uitzendt, dan is dat zichtbaar. Bij een overtreding is de dronevlieger zo dus makkelijker te bereiken. Afhankelijk van de aard van de omgeving hebben de detectiesystemen een bereik van 2 tot 10 kilometer.

Monitoring van locaties met extra risico

Het semipermanente detectiesysteem zet de ILT-Luchtvaartautoriteit in voor een meer langdurige monitoring van een locatie waar vliegen met drones niet of alleen met een vergunning onder voorwaarden is toegestaan. Denk hierbij aan locaties in de buurt van een luchthaven of bij vitale infrastructuur. Zo krijgt de luchtvaartautoriteit inzicht in het vlieggedrag met drones op deze locaties en kan zij potentiële risico’s in kaart brengen.

Toezicht van de ILT-Luchtvaartautoriteit

De ILT-Luchtvaartautoriteit is verantwoordelijk voor het toezicht op dronevluchten met hogere risico’s (categorie specifiek). Zoals het vliegen met zware drones en vliegen in de buurt van grote groepen mensen, bewoonde omgeving of vliegvelden. Ook vluchten buiten zichtafstand van de dronebestuurder en vluchten waarbij drones iets laten vallen (bijvoorbeeld het besproeien van gewassen), behoren tot de risicovolle dronevluchten. Voor deze vluchten is een vergunning nodig van de ILT-Luchtvaartautoriteit.

×