Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 04:23 uur
Home Blog Pagina 221

Ravage nadat vrachtwagenchauffeur zijn vrachtwagen vastrijdt onder spoortunnel [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

HAMM-MITTE – Dinsdagmiddag is de Wilhelmstraße in Hamm-Mitte urenlang afgesloten geweest door een incident met een vrachtwagen.

Rond 17.00 uur reed een 47-jarige Macedonische vrachtwagenchauffeur met zijn vrachtwagencombinatie in oostelijke richting over de Wilhelmstraße. Bij het passeren van een spoorwegtunnel kwam de oplegger vast te zitten tegen de boog van de brug. Door de klap raakte de oplegger zwaar beschadigd en viel een groot deel van de lading kratjes met lege flesjes op de weg.

Een ingeschakeld bergingsbedrijf heeft de vrachtwagen en oplegger uiteindelijk weggetakeld.

Een noodmanager van Deutsche Bahn werd ook ter plaatse geroepen. Hij stelde vast dat de aanrijding geen structurele schade aan de brug heeft veroorzaakt, waardoor het treinverkeer ongehinderd kon doorgaan.

Foto: Duitse Politie

Tijdens de afhandeling van het ongeval en het bergen van de vrachtwagencombinatie was de Wilhelmstraße deels volledig afgesloten. De laatste afsluitingen werden pas rond 02.00 uur opgeheven, wat leidde tot aanzienlijke verkeershinder.

De omvang van de materiële schade is nog niet bekend. De 47-jarige vrachtwagenchauffeur, die een boete kreeg, bleef bij het incident ongedeerd.

Omzetgroei zet door, personeelstekorten blijven uitdaging in sector Transport en Logistiek

Uit de nieuwste Sectormonitor Transport en Logistiek blijkt dat de sector zich blijft herstellen. In het derde kwartaal van 2024 steeg de omzet in het goederenvervoer over de weg met 5 procent, terwijl de logistieke dienstverlening een groei van 11,6 procent liet zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit herstel volgt op een periode van dalende omzetten in 2023, waarin de logistieke dienstverlening zelfs vijf kwartalen op rij verlies rapporteerde.

Personeelstekorten blijven knellen

Ondanks de positieve omzetontwikkelingen blijft de sector kampen met een ernstig tekort aan personeel. Eind Q3 2024 stonden er ongeveer 7.100 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, vergelijkbaar met vorig jaar. Het aantal nieuwe vacatures nam echter toe. Voor 65 procent van de bedrijven in de sector vervoer over land vormt het tekort aan arbeidskrachten de grootste uitdaging, een stijging ten opzichte van de 55 procent in dezelfde periode een jaar eerder.

Arbeidsmarktontwikkelingen

De arbeidsmarkt in de transport- en logistieksector blijft veranderen:

  • Werknemers en chauffeurs: Het totale aantal werknemers in de sector daalde met 1,3 procent ten opzichte van Q3 2023. De uitstroom van vrachtwagenchauffeurs (2.620) blijft hoger dan de instroom (2.372).
  • Vergrijzing: De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft stijgen en ligt nu boven de 45 jaar.
  • Flexibiliteit: Het aandeel oproepkrachten blijft stabiel op 20 procent, terwijl het aandeel parttime chauffeurs steeg van 12 procent naar 13 procent.

Vooruitzichten

Ondernemers in de sector vervoer over land zijn voorzichtig positief over de personeelsgroei in de komende maanden, ondanks licht negatieve verwachtingen voor het economische klimaat. De krapte op de arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft in de meeste regio’s een groot knelpunt. Strategische investeringen in scholing, instroombevordering en behoud van ervaren chauffeurs worden gezien als essentiële stappen om te voldoen aan de blijvende vraag naar arbeidskrachten in de sector.

Rechter: Staat moet stikstofdoel 2030 halen

DEN HAAG – De Staat moet voor 31 december 2030 zorgen dat op de helft van de stikstofgevoelige natuur niet meer stikstof neerkomt dan die natuur aankan, zoals in de wet is vastgelegd. Dat heeft de rechter woensdagochtend gezegd in de rechtbank in Den Haag. De rechter wil ook dat de Staat prioriteit geeft aan de meest kwetsbare natuur. De rechter verbindt aan dit bevel een dwangsom van 10 miljoen euro. Greenpeace had de zaak tegen de Staat aangespannen en krijgt op veel punten gelijk.

Voor de rechtbank is helder dat de overheid al jaren te weinig doet om de achteruitgang van natuurgebieden te stoppen. Op veel beschermde Natura 2000-gebieden komt meer stikstof terecht dan de natuur aankan en dat is in strijd met Nederlandse en Europese wetgeving. De rechtbankvoorzitter noemde de wettelijk vastgelegde doelen “de absolute ondergrens”. Van het doel voor dit jaar staat al vast dat het niet meer haalbaar is. Voor het doel van 2030 is dat volgens de rechtbank ook waarschijnlijk.

In het vonnis wijzen de rechters erop dat het vorige kabinet allerlei plannen had gemaakt om de verslechtering van de natuur te stoppen. Het huidige kabinet heeft echter een streep gezet door veel van de plannen, waaronder het Nationaal Programma Landelijk Gebied en het transitiefonds van ruim 24 miljard euro. De rechtbank ziet daarin een duidelijke “stap terug”, zeker omdat het beschikbare budget omlaag gaat naar zo’n 5 miljard euro, dat voornamelijk voor innovaties is bedoeld.

De rechtbank stelt vast dat “stevige, onvermijdelijke reducties” noodzakelijk zijn en draagt de overheid op direct te beginnen met de uitvoering van het vonnis. De Staat kan wel in beroep gaan, maar zal dus in de tussentijd al maatregelen moeten nemen om de doelen dichterbij te brengen. Daarbij moeten de meest kwetsbare gebieden die te hoge concentraties ammoniak en stikstofoxiden te verduren hebben steeds de hoogste prioriteit krijgen.

Een dwangsom opleggen aan de Staat gebeurt niet vaak, legt de rechtbank nog uit. Maar toch vindt de rechter het in dit geval nodig, omdat de Staat stikstofbeleid heeft geschrapt en er geen duidelijk plan ligt om de doelen alsnog te halen.

Dawsongroup wordt overgenomen door KKR in strategische samenwerking gericht op duurzaamheid

MILTON KEYNES – Dawsongroup (de “Groep”), een toonaangevend onafhankelijk verhuurbedrijf dat een breed scala aan bedrijfskritische oplossingen biedt, en KKR, een wereldwijd toonaangevend investeringsbedrijf, hebben vandaag aangekondigd dat KKR een bindende overeenkomst heeft gesloten met de aandeelhouders van Dawsongroup om de Groep over te nemen.

De overname maakt deel uit van KKR’s Global Climate-strategie, gericht op het opschalen van netto-nuloplossingen en het verduurzamen van activa met hoge uitstoot. Dit sluit nauw aan bij de langetermijnambities van Dawsongroup op het gebied van duurzaamheid.

Dawsongroup, gevestigd in Milton Keynes, VK, heeft een solide basis ontwikkeld met uitstekende relaties met leveranciers, een divers klantenbestand en een ondersteunende rol als werkgever voor meer dan 1.150 medewerkers in 11 landen.

Sinds de oprichting in 1935 is Dawsongroup uitgegroeid tot een marktleider in activaverhuur, waaronder voertuigen en gekoelde opslagoplossingen. De onderneming biedt een geïntegreerd bedrijfsmodel dat maatwerk, onderhoud en reparaties omvat. Met haar succesvolle Smarter Asset Strategy stelt Dawsongroup bedrijven in staat om kosteneffectief de overgang naar netto-nuluitstoot te maken.

Dawsongroup heeft een sterke groeihistorie en een ambitieuze duurzaamheidsstrategie om haar aanzienlijke potentieel te benutten. Vorig jaar behaalde de Groep een recordomzet met een EBITDA van circa £250 miljoen. Onder het nieuwe eigenaarschap zal het management voortbouwen op dit sterke fundament en de markten die het bedient uitbreiden in de gehele toeleveringsketen.

De familie Dawson heeft de Groep meer dan 90 jaar geleid en toezicht gehouden op de aanzienlijke groei. De samenwerking met KKR zal Dawsongroup in staat stellen de volgende fase van ontwikkeling te realiseren, met voordelen voor zowel klanten als medewerkers. Door het gebruik van elektrische voertuigen, zonnepanelen, Stage 5-generatoren en batterijopslag binnen haar diensten, zal de strategische samenwerking tussen Dawsongroup en KKR de verduurzaming van voertuig- en activaverhuur aanzienlijk versnellen. Daarnaast zal KKR samenwerken met Dawsongroup om een programma voor medewerkersparticipatie te implementeren, waarmee medewerkers direct kunnen bijdragen aan het toekomstige succes van de Groep.

Stephen Miller, CEO van Dawsongroup, zei: “De steun van KKR zal de lancering van onze duurzame groeistrategie versnellen, terwijl we marktleidende diensten blijven leveren in het VK, onze EBITDA-marge behouden en internationaal uitbreiden. We zijn verheugd om met KKR samen te werken en een effectieve bijdrage te leveren aan de transitie van onze klanten naar emissievrije oplossingen.”

Vincent Policard, Partner en Co-Head of European Infrastructure bij KKR, voegde toe: “Als een van de grootste onafhankelijke verhuurders van voertuigen en temperatuurgecontroleerde oplossingen in het VK speelt Dawsongroup een sleutelrol in de verduurzaming van mobiliteit. Wij zien een belangrijke kans om de elektrificatie van de vloot van Dawsongroup te versnellen, ter ondersteuning van hun focus op duurzame oplossingen, in lijn met KKR’s inzet voor een koolstofarme toekomst. Met onze wereldwijde expertise en netwerk zullen we Dawsongroup helpen duurzame groei te realiseren, nieuwe markten te betreden en bij te dragen aan schonere en veerkrachtigere infrastructuur.”

Freya Dawson, namens de familie Dawson, zei: “Ik ben enorm trots op de prestaties van Dawsongroup tot nu toe en wij ondersteunen deze strategische samenwerking met KKR volledig. Dankzij de steun van de Dawson-familie en onze medewerkers is Dawsongroup geëvolueerd tot het innovatieve verhuurplatform dat het vandaag is. Door de ervaren managementteams van Dawsongroup en KKR te combineren, geloven wij dat het indrukwekkende groeipad van de Groep nog verder kan versnellen.”

Met meer dan 15 jaar ervaring in infrastructuurinvesteringen heeft KKR aanzienlijke expertise opgebouwd in hernieuwbare energie en klimaatgerelateerde investeringen. Tot nu toe heeft KKR meer dan $21 miljard geïnvesteerd in deze sector, waaronder in Zenobē, een Britse marktleider op het gebied van transportelektrificatie en batterijopslagoplossingen. Daarnaast heeft KKR de afgelopen drie jaar meer dan $5 miljard geïnvesteerd in duurzame projecten in het VK.

De transactie is onderhevig aan goedkeuring door de regelgevende instanties.

China ontkent dat het zich bemoeit met Panamakanaal

BEIJING – China heeft zich nooit “bemoeid” met het Panamakanaal, benadrukt een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De nieuwe Amerikaanse president Donald Trump beweert dat China het belangrijke kanaal runt, maar Beijing ontkent dat.

“China neemt niet deel aan het beheer en de exploitatie van het kanaal en heeft zich nooit bemoeid met de aangelegenheden van het kanaal”, aldus woordvoerster Mao Ning. Eerder ontkenden de Panamese president en het bedrijf dat het kanaal beheert al dat de waterweg onder controle staat van de Chinese overheid.

Trump claimt dat Amerikaanse schepen onredelijk hoge prijzen moeten betalen om door het Panamakanaal te varen en dreigt dat de Verenigde Staten de vaarroute terugnemen. De Amerikanen legden het kanaal begin vorige eeuw aan, maar overhandigden het in 1999 aan Panama.

De beweringen van Trump hebben te maken met havens aan beide zijden van het kanaal die worden beheerd door een Chinees bedrijf, gevestigd in Hongkong. Dat bedrijf, Hutchison Ports PPC, won in 1997 de aanbesteding.

Auto botst tegen twee vrachtwagens op A28

Foto: NuMeppel

LANKHORST – Woensdagochtend rond 08.30 uur heeft een verkeersongeval plaatsgevonden op de A28, ter hoogte van het knooppunt Lankhorst, tussen De Wijk en Staphorst. Bij het ongeval waren een personenauto en een vrachtwagen betrokken.

Na de eerste botsing begon de personenauto te tollen en raakte hierbij ook een tweede vrachtwagen. De auto liep zware schade op aan de achterzijde.

Vanwege het ongeval en de afsluiting van een rijstrook ontstonden files tussen De Wijk en Staphorst, evenals tussen Meppel-Zuid en Staphorst.

Twee inzittenden van de personenauto zijn ter plaatse onderzocht door ambulancepersoneel, maar vervoer naar het ziekenhuis bleek niet nodig.

Een bergingsbedrijf zal de beschadigde auto afslepen, waarna de weg schoongemaakt wordt. De politie is een onderzoek gestart naar de oorzaak van het ongeval.

Grootste verkoopdaling luxegoederen in China in meer dan 10 jaar

BEIJING – De verkoop van luxeartikelen in China zoals dure horloges, sieraden, lederwaren en andere accessoires is vorig jaar naar schatting met 20 procent gedaald, de scherpste daling sinds ten minste 2011. Het vooruitzicht voor 2025 is niet veel rooskleuriger, meldt het Amerikaanse adviesbureau Bain & Company.

Hiermee komt een abrupt einde aan jaren van sterke groei, die mede werd aangejaagd door een binnenlandse koopgolf tijdens de coronasluitingen. De Chinese luxesector staat vooral onder druk door de economische teruggang in het land en een gedaald consumentenvertrouwen.

Bain verwacht dat vooral de eerste helft van dit jaar moeilijk blijft, met vlakke verkoopcijfers in China. De afname in bestedingen in China heeft grote luxeconcerns als LVMH en Kering hard geraakt.

China is de op een na grootste economie ter wereld en de belangrijkste motor achter de groei van de wereldwijde luxemarkt in het afgelopen decennium.

Meer passagiers voor easyJet in vierde kwartaal

LUTON – De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het afgelopen kwartaal meer passagiers vervoerd en is positief gestemd over de boekingen voor de komende zomerperiode. Ook de verkoop van vakantiepakketten voor de zomer loopt goed, aldus easyJet dat vorig jaar nog een recordzomer draaide. De maatschappij is een grote speler op luchthaven Schiphol.

Volgens easyJet stapten er in de afgelopen periode 21,2 miljoen passagiers aan boord van zijn vliegtuigen. Dat is een stijging van 7 procent vergeleken met een jaar eerder. De maatschappij maakte meer vluchten en vergroot haar capaciteit om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. De omzet steeg met 13 procent tot 2 miljard pond, omgerekend ruim 2,3 miljard euro. De budgetvlieger leed verder een kleiner verlies dan een jaar eerder. Dat verlies kwam mede door boekhoudkundige effecten.

De maatschappij zegt dat vooral zomervluchten en vakanties naar de Spaanse bestemmingen Alicante en Palma en het Portugese Faro goed lopen. Ook nieuwe bestemmingen als Tunesië en het Egyptische Caïro zijn populair, aldus easyJet.

Nieuwe topman

Het is de eerste cijferpresentatie onder leiding van de nieuwe topman Kenton Jarvis. De voormalige financieel directeur volgde begin dit jaar Johan Lundgren op, die zeven jaar topman was van het bedrijf. Volgens Jarvis boekt easyJet goede vooruitgang bij het bereiken van zijn doelstelling op de middellange termijn voor een jaarlijkse winst voor belastingen van meer dan 1 miljard pond.

Vorige week vrijdag werd nog bekend dat easyJet vanaf 1 juni weer gaat vliegen naar Tel Aviv nu er een wapenstilstand is gesloten tussen Israël en Hamas. De maatschappij had uit veiligheidsoverwegingen vluchten naar Israël opgeschort. Het bedrijf heeft onder meer routes van Amsterdam, Londen en Milaan naar Tel Aviv.

Een vijfde minder vreemdelingen uitgezet sinds nieuwe kabinet

DEN HAAG – In de tweede helft van 2024 zijn minder vreemdelingen van buiten de Europese Unie uitgezet naar hun land van herkomst dan in de eerste zes maanden van dat jaar. Het gaat om een afname van bijna 20 procent, blijkt uit cijfers van de Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV) die zijn afgerond op tientallen.

In de periode tot en met juni, toen het vorige kabinet er nog zat, ging het om 440 uitzettingen. In de tweede jaarhelft, na het aantreden van het kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB op 2 juli, keerden 360 vreemdelingen gedwongen terug naar hun land van herkomst. Een van de verschillen zit in het aantal uitzettingen van Marokkanen. Eerder werd al bekend dat het in de eerste zes maanden ging om 120 gedwongen vertrekken, in de tweede helft van het jaar waren dat er 50.

De daling kan met “een veelheid van factoren te maken hebben”, laat een woordvoerder van de verantwoordelijk minister van Asiel en Migratie, Marjolein Faber, weten. Zo kan het volgens hem komen door “de beschikbaarheid van personeel, de beschikbaarheid van detentieplekken en het feit of de vreemdeling definitief uitzetbaar is en niet een nieuwe procedure is gestart die in Nederland afgewacht mag worden”.

Marokko

Het vorige kabinet verbeterde de betrekkingen en daarmee de samenwerking met Marokko, waardoor er in 2023 meer Marokkanen werden uitgezet, na een periode waarin er amper uitzettingen naar Marokko waren.

Revijara Oosterhuis, coördinator van het Meldpunt Vreemdelingendetentie van de Stichting Landelijk Ongedocumenteerden Steunpunt liet eerder weten dat een mogelijke verklaring is dat Marokko “niet blij” is met het nieuwe kabinet. Maar volgens de woordvoerder van Faber was de “terugkeersamenwerking met de Marokkaanse autoriteiten” ook in de tweede helft van 2024 “onverminderd goed”.

In de tweede helft van 2024 werden wel flink meer Algerijnen uitgezet, namelijk 90, tegenover 30 in de zes maanden daarvoor. Dat is te danken aan “de goede medewerking van Algerije”, aldus de woordvoerder van de minister.

Groothof Transport failliet verklaard

APPINGEDAM – Het transportbedrijf Groothof Transport BV uit Appingedam is op dinsdag 21 januari 2025 door de rechtbank van Noord-Nederland failliet verklaard.

Op dit moment is nog onduidelijk wie het faillissement heeft aangevraagd en wat de precieze reden is voor het faillissement.

Groothof Transport BV werd opgericht in 2013 en heeft zich gespecialiseerd in zowel nationaal als internationaal transport. Daarnaast biedt het bedrijf ook koeriersdiensten aan. De onderneming beschikt over een divers wagenpark, bestaande uit zowel busjes als vrachtwagens.

Hoeveel medewerkers er in dienst zijn bij Groothof Transport is niet bekend.

Als curator is mr. P.T. Bakker aangesteld. Hij zal onderzoeken of een doorstart van het bedrijf mogelijk is.

Europarlementariër GL-PvdA: stop speculatie op woningmarkt

STRAATSBURG – De Nederlandse Europarlementariër Marit Maij (GroenLinks-PvdA) vindt dat er in de strijd tegen het tekort aan betaalbare woningen een einde moet komen aan speculatie op de woningmarkt. Daarvoor gaat ze zich hardmaken in de nieuwe commissie voor betaalbare woningen van het Europees Parlement die woensdag in Straatsburg officieel van start gaat.

Huisvesting is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de EU-lidstaten zelf, maar Europa kan volgens Maij een aantal maatregelen nemen om huurders te helpen en te beschermen. Naast “een spaak tussen de wielen steken van malafide investeerders” wil ze een verbod op huurverhogingen als huizen niet beter worden geïsoleerd. Europa kan daarnaast bouwregels voor sociale huurwoningen versoepelen, wil Maij.

In heel Europa is een groot tekort aan betaalbare woningen, zegt de Europarlementariër. Alleen al in Nederland zijn 400.000 huishoudens op zoek naar betaalbare woonruimte. Jongeren maken zich volgens haar grote zorgen dat ze later geen huis kunnen krijgen. “Dit probleem is te groot om over te laten aan alleen afzonderlijke landen. We hebben grof geschut nodig”, zegt Maij.

Vanwege de wooncrisis in de EU heeft de Europese Commissie voor het eerst een speciale Eurocommissaris belast met huisvesting, de Deen Dan Jørgensen. “Mensen worstelen om een betaalbaar huis te vinden”, zei voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen bij haar herbenoeming medio juli.

Minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) heeft vorige week in Brussel gepleit voor het versoepelen van Europese regels bij woningnood.

TIP Group lanceert, samen met twee partners, eerste e-reefer op batterij, zonne-energie en energieterugwinning

AMSTERDAM – TIP Group werkt samen met SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH aan een uniek project: een e-reefer aangedreven door zonne-energie met een as die energie terugwint. Deze oplossing toont de inzet voor CO2-uitstoot en schone energie in transport, door energie te benutten van zowel de as van de aanhanger als de zon.

Deze e-reefer, genaamd Powered Trailer, combineert batterijopslag, zonne-energie en energieterugwinning om zijn koelunit kosteloos en duurzaam van stroom te voorzien. Deze technologieën zetten zonlicht en bewegingsenergie om in elektriciteit voor koeling. De volledig elektrische MITSUBISHI TEF1500 koelunit, uitgerust met efficiënte invertertechnologie, vervangt de traditionele dieselmotor en elimineert zo de brandstofkosten voor koeling.

TIP Group verhuurt deze milieuvriendelijke en kostenbesparende oplossing aan Zippel Fresh, die deze de komende maanden zal testen. Dankzij het vermogen om koolstofemissies en operationele kosten te verlagen, biedt de Powered Trailer een aantrekkelijke optie voor wagenparkbeheerders die focussen op duurzaamheid op lange termijn.

Kostenbesparende oplossing voor gekoeld transport

“Deze samenwerking brengt marktleiders samen om een oplossing te ontwikkelen die zowel de koolstofuitstoot vermindert als kostenbesparingen realiseert”, vertelt Rogier Laan, Vicepresident Sales & Marketing bij TIP Group.

“De SolarEdge e-Mobility e-reefer is het eerste model dat batterij, zonne-energie en energieterugwinning in één systeem integreert en test. Dit stelt ons in staat om direct effectieve oplossingen rechtstreeks aan wagenparkbeheerders te bieden. We testen en valideren deze technologieën zelf, zodat onze klanten zich kunnen concentreren op hun bedrijfsvoering terwijl ze hun brandstofverbruik en operationele kosten verminderen.”

“Steeds meer van onze klanten zoeken naar oplossingen die zowel duurzaamheid bevorderen als hun operaties stroomlijnen. Met de integratie van verschillende hernieuwbare energiebronnen leveren we een uniek product dat de standaard zet voor efficiëntie en duurzaamheid in transport”, voegt Oliver Bange, Vicepresident Centrale Regio bij TIP Group, toe.

Innovatieve aanpak voor duurzame logistiek

“De SolarEdge e-Mobility e-reefer helpt bedrijven hun koolstofvoetafdruk en operationele kosten te verlagen”, aldus Pavel Gilman, Senior Director Sales & Marketing en Project Management bij SolarEdge e-Mobility.

“De vraag naar duurzame logistiek neemt toe door strengere regelgeving, maatschappelijke verantwoordelijkheid en een verschuivende publieke opinie. Bedrijven die deze technologieën adopteren voldoen niet alleen aan regelgeving, maar onderscheiden zich ook op het gebied van duurzaamheid binnen de sector.”

Prijzen koopwoningen in 2024 met 8,7 procent omhoog

Koopwoning

DEN HAAG – De prijzen van bestaande koopwoningen zijn vorig jaar gemiddeld met 8,7 procent gestegen, maakten het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster bekend. In de maand december werden woningen gemiddeld 10,9 procent duurder dan dezelfde maand een jaar eerder.

Die prijsstijging is kleiner dan in de vier maanden daarvoor. Vergeleken met november vorig jaar daalden de prijzen in december met 0,7 procent, constateren de organisaties.

De prijzen van koopwoningen bereikten in juli 2022 een piek. Daarna sloeg de trend om en werden woningen enige tijd goedkoper. Sinds juni 2023 is de trend echter weer stijgend. Vorige maand lagen de prijzen gemiddeld 7,6 procent hoger dan bij de vorige piek in juli 2022. Huizenkopers telden vorige maand gemiddeld meer dan 455.500 euro neer voor bestaande koopwoningen. Volgens het Kadaster verwisselden afgelopen jaar 203.555 woningen van eigenaar, bijna 12 procent meer dan in 2023.

Nieuwbouw

Woningmarktexperts wijzen al lange tijd op het grote belang van nieuwbouwwoningen voor het op gang brengen van de doorstroming op de woningmarkt. Het kabinet streeft ernaar om de komende tijd structureel 100.000 woningen per jaar te bouwen. Volgens kenners blijft die overheidsdoelstelling echter voorlopig uit zicht.

Vorig jaar zijn er ongeveer 82.000 woningen bijgekomen, door nieuwbouw of de verbouw van andere gebouwen. Dat aantal ligt niet alleen lager dan in de zes jaar ervoor, maar is dus ook nog ver weg van het doel van 100.000 nieuwe woningen per jaar. De bouwdip is vooral het gevolg van de hoge rente en de stijgende kosten van onder meer bouwmaterialen. De verwachting van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is dat er ook dit jaar te weinig woningen bijkomen. Pas in 2027 zal het aantal naar 100.000 woningen stijgen.

Doordat kopers meer kunnen betalen en er nog altijd weinig huizen te koop staan, blijven de prijzen stijgen. Ook beschikken kopers door de gestegen salarissen en de lichte daling van de hypotheekrente over een grotere leencapaciteit.

Citroën roept in Nederland 45.475 auto’s terug vanwege probleem met airbag

AMSTERDAM – Het Franse automerk Citroën roept in Nederland 45.475 auto’s terug naar de garage om een defect in de airbag, maakte een woordvoerder van moederconcern Stellantis bekend. Het gaat om een probleem met de airbags van de Japanse fabrikant Takata. In heel Europa worden 869.000 auto’s teruggeroepen.

De terugroepactie betreft bepaalde uitvoeringen van de modellen C3 en DS3 van Citroën, gemaakt tussen 2009 en 2019.

Sinds 2014 zijn miljoenen auto’s van verschillende automerken die zijn uitgerust met Takata-airbags teruggeroepen. De Japanse fabrikant ging drie jaar later failliet. De airbags konden door een productiefout scheuren, waarbij metaaldeeltjes door de wagen werden geslingerd. Wereldwijd zijn meerdere bestuurders daardoor overleden.

Andere landen voorrang

“Terugroepacties van airbaginflators van het bedrijf Takata zijn gaande en hebben betrekking op voertuigen van veel automerken en fabrikanten wereldwijd”, zei een woordvoerder van Stellantis eerder op de dag. “De chemicaliën in deze inflators kunnen na verloop van tijd verslechteren, vooral wanneer ze worden blootgesteld aan warme, vochtige klimaatomstandigheden. Dit kan ertoe leiden dat sommige inflators bij een crash met te veel kracht ontplooien, wat in het ergste geval ernstig letsel of de dood tot gevolg kan hebben”, vervolgde hij.

Nederland komt nu pas aan de beurt voor de terugroepactie omdat landen met een warm en vochtig klimaat voorrang kregen. In die landen is het risico op problemen met de airbags namelijk groter. In Noord-Europa, waar het klimaat koeler en droger is, is dat risico veel kleiner, aldus de woordvoerder. Het is dus niet nodig dat eigenaren van de betreffende auto’s uit voorzorg stoppen met rijden.

Meerdere mensen neergestoken in Tel Aviv

TEL AVIV – Zeker vier mensen zijn gewond geraakt door een steekpartij in Tel Aviv.

De dader is doodgeschoten, bericht nieuwssite Times of Israel.

De politie gaat uit van een terreurdaad.

De slachtoffers, vier mannen, zijn neergestoken op verschillende locaties.

Over de identiteit van de aanvaller is nog niets bekendgemaakt.

×