Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 05:20 uur
Home Blog Pagina 220

Biden waarschuwt dat een oligarchie Amerika overneemt

WASHINGTON – De uitgaande Amerikaanse president Joe Biden heeft donderdag in zijn afscheidstoespraak gewaarschuwd voor een “gevaarlijke concentratie” van “technologie, macht en rijkdom”. Biden zei in een duidelijke verwijzing naar zijn opvolger Donald Trump dat “een oligarchie bezit neemt van Amerika”. Trump wil onder meer dat multimiljardair Elon Musk een nieuw ministerie voor Overheidsefficiëntie gaat leiden.

Tegelijkertijd wordt het land overspoeld door desinformatie en wordt de persvrijheid bedreigd. Die “lawine aan desinformatie” maakt machtsmisbruik door een ultrarijke elite mogelijk, hield Biden het Amerikaanse publiek voor in zijn live op televisie uitgezonden toespraak. Hij verwees, zonder de naam van het bedrijf te noemen, naar de beslissing van Meta, het moederbedrijf van Facebook, om in de Verenigde Staten de samenwerking met onafhankelijke factcheckers te stoppen. Veel commentatoren zien die beslissing van het bedrijf van Mark Zuckerberg als een knieval voor de aankomende president.

Biden stond kort stil bij wat volgens hem de successen van zijn presidentschap waren, zoals economisch herstel en banen die terugkeren naar de VS, een aanscherping van de wapenwet en een toename van het aantal Amerikanen dat een ziekteverzekering heeft. Ook het bestand tussen Israël en Hamas, dat zondag moet ingaan, schreef hij op zijn conto. Het plan voor het bestand is door zijn regering ontworpen, benadrukte hij, en hij heeft vertegenwoordigers van Trumps aanstaande regering erbij betrokken. Trump zei woensdag dat het “epische bestand” het gevolg was van zijn verkiezingsoverwinning.

De toespraak wordt niet alleen gezien als het afscheid van de 82-jarige Biden van het Witte Huis, maar ook van de Amerikaanse politiek. Oud-president Barack Obama bedankte Biden direct na zijn toespraak op X “voor zijn leiderschap, vriendschap en leven van dienstbaarheid aan dit land”.

Bram Smits nieuwe Managing Director van Nedcargo Logistiek

Foto: Adobe Stock

WADDINXVEEN – Nedcargo heeft Bram Smits benoemd tot Managing Director en statutair directeur van Nedcargo Logistiek. In deze functie wordt Smits verantwoordelijk voor alle logistieke activiteiten binnen de organisatie. Zijn komst is een belangrijke stap in het versterken van de operationele slagkracht en het verder schaalbaar maken van de logistieke dienstverlening van Nedcargo.

Met zijn ruime ervaring in de logistieke sector, retail en food & beverage brengt Smits een schat aan kennis en expertise mee. Hij was eerder actief bij CEVA, Ahold en Heineken, waar hij de afgelopen vijf jaar deel uitmaakte van het directieteam van Heineken Nederland Supply. Bij Heineken bekleedde hij de rollen van directeur logistiek en brouwerijdirecteur van Den Bosch en Wijlre.

Als Managing Director gaat Smits zich richten op het optimaliseren en stroomlijnen van processen binnen Nedcargo, van orderintake tot uitvoering. Dit moet leiden tot een verbeterde samenwerking tussen afdelingen en een versterking van de relaties met klanten. Deze professionalisering bereidt de organisatie voor op verdere groei.

De benoeming van Smits geeft Diederik Jan Antvelink, eigenaar van Nedcargo, meer ruimte om zich te richten op de strategische ontwikkeling van de organisatie. Dit omvat het realiseren van groeiambities en het benutten van de bestaande capaciteit. In het onlangs gepresenteerde vijfjarenplan ligt de nadruk op de uitbreiding van Expeditie en Value Added Services (VAS).

Naast autonome groei blijft Nedcargo inzetten op strategische groei via overnames en investeringen. Tegelijkertijd werkt het bedrijf aan het versterken van de financiële basis om toekomstige groeikansen optimaal te benutten.

Met deze versterking in het managementteam zet Nedcargo een volgende stap in het uitbouwen van haar positie als toonaangevende logistieke partner in de food- en drankenindustrie.

Meer zieke mensen melden zich bij AH na eten blauwe bessen

ZAANDAM – Meer mensen hebben zich bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen. Eerder op woensdag ging het nog om tien mensen. Later liep dit op naar twintig mensen. Woensdagavond had de keten 31 meldingen ontvangen.

Maandag waarschuwde Albert Heijn dat kilozakken blauwe bessen uit het vriesvak van het huismerk besmet zijn geraakt met hepatitis A. De supermarktketen heeft de producten teruggeroepen. Klanten kunnen hun geld terugkrijgen.

“Het aantal ziekmeldingen wordt door het RIVM bijgehouden. Wij hebben inmiddels 3000 klantcontacten gehad. Hiervan zijn er 31 van klanten met klachten. Met de klanten die zich bij ons hebben gemeld gaan wij in gesprek om de melding met de grootste zorg af te handelen”, laat een woordvoerster van Albert Heijn weten.

De zegsvrouw spreekt verder van “enkele schademeldingen”. “Denk daarbij aan het aanspreken van het eigen risico voor bloedonderzoek op advies van de huisarts.”

Om iedereen zo goed mogelijk te helpen, heeft Albert Heijn ook een speciaal team ingericht. Dit team, dat wordt opgeschaald indien nodig, staat klaar om klanten “snel, persoonlijk en met begrip” bij te staan.

Albert Heijn doet geen mededelingen over de bedragen voor mogelijke claims.

Olieprijzen omhoog ondanks wapenstilstand tussen Israël en Hamas

LONDEN – De olieprijzen zijn woensdagavond verder gestegen, ondanks het nieuws dat er een deal over een wapenstilstand is bereikt tussen Israël en Hamas. Op de oliemarkten stond de handel vooral in het teken van de nieuwe Amerikaanse inflatiecijfers en de tijdelijke sluiting van een belangrijke Amerikaanse brandstofpijpleiding. Ook leven er bij oliehandelaren al langer zorgen over verstoringen in de olietoevoer door de sancties tegen Rusland.

Een bestand in het Midden-Oosten zou onder andere omstandigheden voor een daling van de olieprijzen hebben kunnen zorgen. Daarmee lijkt immers een tijdelijk einde te komen aan een conflict dat ook de mondiale oliehandel behoorlijk heeft verstoord. De markten reageerden echter nauwelijks op dit bericht. Daarbij speelt waarschijnlijk ook mee dat handelaren al rekening hielden met een mogelijke deal aangezien dinsdag al bekend werd dat een akkoord nabij leek.

Een vat Amerikaanse olie liet in de loop van de avond een prijsstijging zien van bijna 3 procent tot bijna 80 dollar. Brentolie, de olie uit onder meer het Midden-Oosten en de Noordzee, klom ruim 2 procent tot bijna 82 dollar. Uit de inflatiecijfers kwam naar voren dat de consumentenprijzen in de VS minder zijn gestegen dan verwacht, wat de koers van de dollar onder druk zette. Ook reageerden de oliemarkten op een bericht dat Colonial Pipeline de grootste brandstofpijp in de VS had stilgelegd om een mogelijk lek in Georgia.

De olieprijzen waren al opgelopen tot het hoogste niveau in maanden. Dat kwam mede door nieuwe Amerikaanse sancties tegen Rusland. Ook bij tankstations in Nederland is de laatste tijd te merken dat de prijzen oplopen. Volgens cijfers van consumentencollectief UnitedConsumers bedroeg de landelijke adviesprijs voor een liter Euro95 woensdag 2,172 euro. Dat is enkele centen meer dan rond de jaarwisseling. De adviesprijzen worden doorgaans alleen langs de snelweg gevraagd. Elders kun je vaak goedkoper tanken.

Trump bevestigt deal over vrijlating gijzelaars in Gazastrook

WASHINGTON – De aanstaande Amerikaanse president Donald Trump bevestigt dat er een deal is bereikt over de strijd in de Gazastrook. “We hebben een deal voor de gijzelaars in het Midden-Oosten. Ze worden snel vrijgelaten. Dank u!”, laat hij weten in een bericht op zijn platform Truth Social.

Vertegenwoordigers van Trumps aanstaande regering waren betrokken bij de indirecte gesprekken tussen Israël en Hamas, die sinds oktober 2023 met elkaar in oorlog zijn. “Dit is nog maar het begin van grootse dingen die Amerika en de hele wereld te wachten staan”, verklaart Trump op Truth Social.

Trumps gezant voor het Midden-Oosten, Steve Witkoff, werkte de afgelopen tijd samen met Brett McGurk, de vertegenwoordiger van de Amerikaanse president Joe Biden. Beide mannen waren afgelopen week aanwezig bij de onderhandelingen in Qatar. Trump schrijft dat zijn gezant nauw blijft samenwerken met Israël en bondgenoten om “ervoor te zorgen dat Gaza nooit meer een veilige haven voor terroristen wordt”.

De aanstaande president stelt dat het “epische bestand” het gevolg is van zijn verkiezingsoverwinning in november en dat zijn nieuwe regering zich zal inzetten voor vrede. “We hebben al zoveel bereikt zonder zelfs in het Witte Huis te zitten. Stel je eens voor wat voor geweldige dingen er allemaal gaan gebeuren als ik terugkeer naar het Witte Huis.”

Media: Israël en Palestijnse Hamas bereiken akkoord over bestand

DOHA/WASHINGTON – Israël en de Palestijnse beweging Hamas hebben een akkoord bereikt over een staakt-het-vuren bereikt voor de Gazastrook, na vijftien maanden bloedige strijd. Dat meldden meerdere media op basis van onder anderen Amerikaanse functionarissen.

Onderhandelaars bereikten een overeenkomst dat de wapens worden neergelegd en Palestijnse gevangenen worden geruild tegen de gijzelaars die nog in handen zijn van Hamas.

Het bestand komt kort voor de inauguratie van de Amerikaanse president Donald Trump en volgt na maandenlange onderhandelingen tussen bemiddelaars uit Qatar en Egypte, met de steun van de Verenigde Staten.

Israëlische troepen vielen Gaza binnen nadat strijders onder leiding van Hamas op 7 oktober 2023 Israël binnenvielen en 1200 soldaten en burgers om het leven brachten. Meer dan 250 buitenlanders en Israëliërs werden ontvoerd. Bij de Israëlische vergelding in Gaza kwamen ruim 46.000 mensen om het leven, volgens cijfers van het Gazaanse ministerie van Volksgezondheid.

Opnieuw auto onder vrachtwagen op A1

Foto: Fotomoment

DE LUTTE – De hulpdiensten zijn woensdag aan het einde van de middag uitgerukt voor een ernstig ongeval op de A1 bij de Lutte.

Bij het ongeval is een personenauto onder de trailer van een vrachtwagen terechtgekomen.

De bestuurder van de personenauto is door de hulpdiensten uit de auto gehaald en overgedragen aan het ambulancepersoneel. Het slachtoffer is per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Het verkeer op de snelweg A1 tussen Oldenzaal en De Lutte staat stil in verband met het ongeval.

De laatste maanden zijn er al meerdere ongevallen gebeurd op de A1 waar een automobilist met zijn voertuig onder een vrachtwagen terecht is gekomen. Bij deze ongevallen zijn twee personen om het leven gekomen.

Code geel in delen Nederland vanwege dichte mist

DEN HAAG – Het KNMI waarschuwt dat er in het Waddengebied, rondom het IJsselmeer en in Limburg plaatselijk dichte mist voorkomt.

Hier is code geel voor afgegeven tot middernacht.

“Vanavond kan de dichte mist zich weer uitbreiden. Het verkeer kan hinder van de mist ondervinden”, aldus het KNMI.

Doden gemeld na eerste Israëlische aanval op nieuw regime Syrië

DAMASCUS – Israël heeft voor het eerst een militair doelwit van de nieuwe autoriteiten in Syrië aangevallen en daarbij zijn drie doden gevallen, meldt het Syrisch Observatorium voor de Mensenrechten. Een medische bron meldt aan persbureau AFP eveneens drie doden.

De in Engeland gevestigde waarnemingsorganisatie zegt dat een militair konvooi werd aangevallen door een Israëlische drone. Dit gebeurde in het zuiden van Syrië, in de regio Quneitra. Het hoofd van het Observatorium, Rami Abdel Rahman, meldt dat veiligheidsdiensten er op zoek waren naar wapens in woningen van burgers.

Israël heeft honderden aanvallen uitgevoerd op doelen van de veiligheidsdiensten van de Syrische dictator Bashar al-Assad, die in december na ruim twee decennia werd verdreven. Volgens het Observatorium is het grootste deel van het wapentuig van het leger vernietigd.

Vrachtwagen rijdt in Lijnden door vangrail, brugwanden en tegen zes auto’s [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

LIJNDEN – Woensdagmiddag rond half vier is op de Akerdijk in Lijnden een vrachtwagen, door nog onbekende oorzaak, tegen meerdere auto’s gereden.

In totaal zes voertuigen werden door de vrachtwagen geraakt.

De vrachtwagen is door de vangrail en de brugwanden heengereden. Hierdoor is het glas van de muur/geluidswal gebroken

Het scheepvaartverkeer is tijdelijk gestremd. De duur van de stemming loopt waarschijnlijk in de dagen of weken omdat de brug vermoedelijk niet meer open kan.

Computersystemen hogeschool Fontys onbereikbaar door ddos-aanval

TILBURG – Studenten en medewerkers van hogeschool Fontys in Tilburg kunnen geen verbinding krijgen met het computernetwerk van de instelling. Volgens Fontys zijn de systemen onbereikbaar door een ddos-aanval op de systemen van SURF in het zuiden van het land.

In SURF werken alle universiteiten, hogescholen, universitaire ziekenhuizen en een groep mbo’s en onderzoeksinstituten samen op IT-gebied. De Universiteit Utrecht zegt dat haar netwerk trager werkt door de storing bij SURF, waardoor applicaties traag of niet reageren.

De universiteit in Maastricht zegt dat verschillende diensten “niet of slecht beschikbaar” waren, maar dat de storing inmiddels is opgelost. Ook de universiteit van Tilburg laat weten dat de verbindingen hersteld zijn. Andere zuidelijke instellingen hebben nog niets gemeld over verstoringen.

De storing bij SURF begon dinsdag. Het is onbekend wie achter de digitale aanvallen zit. Ook is het onduidelijk of er een verband is met de computerstoring bij de Technische Universiteit in Eindhoven en met een grote ddos-aanval op overheidsdiensten als DigiD. Door die aanval konden mensen dinsdag niet inloggen bij onder meer MijnOverheid, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en het Centraal Justitieel Incassobureau.

Vrachtwagenchauffeur veroorzaakt ongeval onder invloed van alcohol en pleegt vluchtmisdrijf op Duitse B10

Foto: Duitse Politie

HINTERWEIDENTHAL – Op dinsdagavond 14 januari 2025, omstreeks 23:12 uur, heeft een verkeersongeval plaatsgevonden op de Duitse B10 ter hoogte van de afrit LD-Nord ter hoogte van wegwerkzaamheden. De aanrijding werd veroorzaakt door een 48-jarige vrachtwagenchauffeur die onder invloed van alcohol reed.

De chauffeur raakte in de richting van Annweiler van zijn rijstrook af en botste op een tegemoetkomende tankwagen. De bestuurder van de tankwagen, een 37-jarige man, liep snijwonden op door rondvliegende glasscherven. Na de aanrijding schakelde de veroorzaker kort de alarmlichten in, maar reed vervolgens door zonder zich om de gevolgen van het ongeval te bekommeren.

Een onmiddellijke zoekactie leidde tot het opsporen van de vrachtwagenchauffeur bij een parkeerplaats van een horecagelegenheid in Hinterweidenthal. Uit een controle bleek dat de man zwaar onder invloed was, met een alcoholpromillage van 2,1. De politie heeft een bloedproef laten uitvoeren en het rijbewijs van de bestuurder in beslag genomen.

De strafrechtelijke onderzoeken tegen de man zijn inmiddels gestart. De gewonde chauffeur van de tankwagen is behandeld aan zijn verwondingen en maakt het naar omstandigheden goed.

Martijn Krabbé heeft uitgezaaide kanker, wordt niet meer beter

AMSTERDAM – Presentator Martijn Krabbé heeft uitgezaaide longkanker en wordt niet meer beter. Dat heeft de 56-jarige presentator bekendgemaakt op Instagram en in een interview met het tijdschrift LINDA. De kanker is inmiddels uitgezaaid naar zijn hersenen.

Eind januari vorig jaar ontdekte Krabbé tijdens een vakantie in Thailand dat hij een hersenbloeding had gehad. Die kwam voort uit de uitgezaaide kanker in zijn hersenen. “Oftewel: ik had gewoon full scale kanker. Uitgezaaide longkanker, in het laatste stadium”, vertelt Krabbé in het interview dat hij samen met zijn 20-jarige dochter Michelle heeft gegeven.

Krabbé weet niet hoelang hij nog te leven heeft. “Mijn casemanager zegt dat ik mazzel heb dat ik die eerste maanden ben doorgekomen. Ik krijg immunotherapie en scans en ja, die kunnen goed of slecht uitvallen. Je rolt elke zes weken opnieuw de dobbelsteen.”

Eerder maakte Krabbé op sociale media al bekend dat hij kanker had, maar hij deelde niet wat hij precies heeft. “Ik googel zelf al niet wat de perspectieven voor mijn vorm van kanker zijn, dus ik moet er niet aan denken dat wildvreemden dat gaan doen, uit een soort sensatiezucht”, zegt hij daarover.

Het moeilijkst aan ernstig ziek zijn, vindt Krabbé dat hij afscheid moet nemen van dingen die hij graag deed, zoals koken. Autorijden mag de presentator niet meer. “Omdat ik vorig jaar een epileptische aanval kreeg, waardoor ik uit huis getakeld moest worden. Achilles was daarbij, heel traumatisch.” Krabbé straalt het liefst uit dat alles goed gaat, maar hij merkt dat hij verzwakt. “Ook mentaal. Ik ben aan het wegrotten. Zo is het gewoon.”

De presentator, vooral bekend van programma’s als The Voice of Holland, Kopen Zonder Kijken en Uitstel van Executie, heeft uit een eerder huwelijk met zijn ex Amanda vier kinderen: Bickel (24), Michelle (20), Jasmijn (18) en Achilles (16). Hij is sinds 2019 getrouwd met Deborah.

Mitchel van den Brink laat de winst aan Loprais

Foto: MMPhoto

SHUBAYTAH – Mitchel van den Brink heeft in de tiende etappe van de Dakar Rally, net als dinsdag, een tweede plaats behaald. Ook vandaag was zijn grote rivaal Aleš Loprais net iets sneller.

De equipe van Eurol Rally Sport heeft echter de tweede plaats nog altijd in handen. Dat is de grootste winst van vandaag. Met nog twee etappes voor de boeg heeft Mitchel ruim 4 minuten voorsprong op de ontketende Tsjech.

Aleš Loprais boekte vandaag zijn vierde etappezege in de Dakar Rally van 2025. Voor Mitchel, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol was het de derde keer dat het trio de Iveco van MM Technology als tweede in het bivak parkeerde. In het zware zand en de hoge duinen rond Shubaytah behoorde Mitchel vandaag tot de favorieten voor de dagzege.

‘Geen bereik vanuit bivak’

De rijders van Eurol Rally Sport bleven na afloop van de proef onbereikbaar voor de buitenwereld. “Er is geen bereik vanuit het bivak,” liet Peter Willemsen bij een 6 kilometer verderop staande zendmast weten.

De Belgische teambegeleider kon namens Mitchel het volgende melden: “We begonnen goed en dat hielden we vol. De etappe verliep volgens plan. Een dagzege is leuk, maar nu hadden we besloten om te proberen kort achter Loprais te eindigen. In de etappe van morgen starten wij dan achter hem en kunnen proberen naar hem toe te rijden. Dat is vaak makkelijker dan de proef te moeten openen.”

Dat geldt zeker voor de etappe van donderdag. Zowel de motoren, als de auto’s en de vrachtwagens hebben ieder een afwijkend parcours.

Na de eerste meting (45 kilometer) had de 23-jarige Harskamper 4 seconden voorsprong op Martin Macik en 7 tellen op Loprais. Het eerste meetpunt werd na ruim 56 minuten bereikt. De gemiddelde snelheid lag vandaag door de bizarre duinen niet bijster hoog. Loprais had 2u22m41s nodig voor de 120 kilometers tellende special stage. Mitchel deed er 48 tellen langer over. Koploper Macik volgde als derde op 2m23s.

De kaarten worden geschud

In de strijd om de tweede plaats in het klassement volgt er morgen nog een boeiende etappe. Ook dan trekt het circus de duinen rond Shubaytah in. Op een ander deel in het Empty Quarter worden morgen de kaarten vrijwel zeker geschud. Mitchel heeft nog 4 minuten en 8 seconden voorsprong op Loprais om de tweede plaats te behouden. Dat zal morgen en vrijdag dan ook het grote doel zijn voor de formatie van Eurol Rally Sport. Donderdag telt de proef nog 275 zware kilometers met gevarieerd terrein en fikse duinen. Vrijdag is de slotrit over slechts 61 kilometer. Dan is het een kwestie van heel houden en ‘met verstand naar de finish rijden.’

Martin zevende in klassement

Martin van den Brink kende een zwaar begin van de tiende etappe. De equipe met ook Bart van Heun en Richard Mouw aan boord verloor bij de eerste meting 1 uur en 10 minuten. Wat daar precies de oorzaak van was, is door het gebrek aan contact met de rijders in de grootste woestijn van Saoedi-Arabië nog onduidelijk. Voor de meeste truckers was het een loodzware proef. In totaal gingen er 37 vrachtwagens van start. Halverwege de middag had slechts de helft het eerste meetpunt van de etappe bereikt. Veel rijders komen vandaag in het donker binnen of misschien wel helemaal niet.

Bij de finish en na een sterke inhaalrace bleef de schade beperkt. Martin en zijn manschappen staan na de vijftiende plaats in de etappe nu zevende in het klassement. De achterstand op Vaidotas Žala, die de zesde plaats heeft overgenomen, bedraagt slechts 13 minuten. Daar kan morgen nog van alles veranderen.

BAM en VolkerRail installeren camerasystemen voor digitalisering inspecties treinen

GOUDA – BAM Infra Nederland en VolkerRail Nederland bv zijn samen met Arcadis, CAF Digital Services en Camlin Rail door NS geselecteerd voor het ontwerpen en installeren van tien camerasystemen langs het spoor. Met inzet van de camerasystemen is NS in staat om 48-uurs inspecties aan haar treinen te digitaliseren.

Monteurs kunnen met de camerabeelden de inspecties tijd- en locatieonafhankelijk digitaal uitvoeren wat leidt tot een efficiënter gebruik van de sporen, servicelocaties en opstelterreinen. Op de locaties Hoofddorp, Hekendorp, Zwolle, Hemtunnel en Harderwijk heeft VolkerRail, een VolkerWessels-onderneming, de portalen met de camerasystemen inmiddels gerealiseerd. In 2025 installeren BAM en VolkerRail deze ook op de locaties Halfweg, Woerden, Zwijndrecht, Hilversum en Rosmalen.

Plaats- en tijdonafhankelijk digitaal inspecteren

De innovatie om de 48-uurs inspecties van de vloot te digitaliseren draagt bij aan het doel van NS om een betrouwbare dienstregeling te bieden aan reizigers, nu en in de toekomst. Door op tien locaties verspreid door Nederland camerasystemen te plaatsen, ontstaat een landelijk dekkend netwerk. Waar NS-monteurs nu nog fysiek ’s nachts de 48-uurs inspecties van de stroomafnemers en draaistellen uitvoeren op een servicelocatie, kunnen zij dat met behulp van de camerabeelden die tijdens de reguliere dienstregeling worden gemaakt, straks plaats- en tijdonafhankelijk digitaal doen. Hierdoor ontstaat ruimte voor de monteurs om herstelwerkzaamheden uit te voeren tijdens de (nacht)diensten. Bovendien is het niet meer nodig om treinen elke 48 uur op een servicelocatie te hebben.

Barbara de Jong, projectmanager NS: “Met de camerasystemen kan NS 48-uurs inspecties aan de vloot digitaliseren, wat optimalisatie van het onderhoudsproces mogelijk maakt. NS kan overdag inspecties uitvoeren wat ‘s nachts correctief onderhoud mogelijk maakt. De gewijzigde manier van werken door middel van de camerabeelden maakt vervolgens andere optimalisaties in het onderhoudsproces mogelijk. Na de eerste stap van camera-inspecties zullen nog andere stappen ten behoeve van onderhoudsoptimalisatie volgen.”

Henk de Groot, projectmanager BAM Infra Nederland: “Het digitaliseren van de 48-uurs inspectie van treinen is een enorme innovatie voor de spoorbranche in Nederland en Europa. We zijn als BAM en VolkerRail blij met het vertrouwen van NS dat wij de installatie van de portalen en camerasystemen op de tien locaties kunnen verzorgen. We krijgen veel energie van het samenwerken in het bouwteam samen met NS, Arcadis, CAF en Camlin waardoor we maximaal gebruik maken van elkaars kennis en kunde om deze innovatie samen succesvol te realiseren.”

Bouwteam

Voor het installeren van de portalen en camerasystemen werken BAM, VolkerRail, Arcadis, CAF en Camlin Rail nauw samen in een bouwteam. Op die manier benutten de bedrijven elkaars kennis en expertise optimaal bij het realiseren van deze innovatie. In tegenstelling tot gebruikelijke bovenleiding- of seinportalen langs het spoor kennen deze portalen specifieke eisen voor realisatie en onderhoud om de bruikbaarheid van de camerabeelden te garanderen. De samenwerking in het bouwteam heeft geleid tot een beter begrip van de voor elke betrokken partij geldende eisen.

In het door Arcadis opgestelde 3D-model zijn de onderdelen van de portalen en de camerasystemen geïntegreerd en zijn de raakvlakken geborgd. Vervolgens is de bouwmethode per stap goed afgestemd en opgenomen in een montagehandleiding. Het in elkaar zetten van het ‘bouwpakket’ verliep vervolgens zonder problemen.

De internationale samenwerking van BAM en VolkerRail met de Spaanse leverancier CAF en Noord-Ierse onderleverancier Camlin Rail maakt dit project extra bijzonder. Ook wordt nauw samengewerkt met spoorbeheerder ProRail, omdat de portalen en camerasystemen langs de hoofdbaan worden gebouwd op grond die eigendom is van ProRail.

×