Clicky

dinsdag 12 augustus 2025 - 04:12 uur
Home Blog Pagina 220

Mobiliteit volledig vergeten in Voorjaarsnota

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – “Teleurstellend wat het kabinet op mobiliteitsgebied doet. Het Kabinet is begonnen met de slogan wat er wel kan. Helaas moet ik constateren dat er in de Voorjaarsnota 2025 vooral veel niet kan. Er is geen extra stimulerend beleid voor de mobiliteit te vinden, terwijl dit de motor is voor het goed functioneren van Nederland”, aldus Frits van Bruggen – voorzitter Koninklijke RAI Vereniging.

Er is behoefte aan stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid. “Een duidelijk boter-bij-de-visbeleid ofwel gewoon doorpakken”, aldus Van Bruggen.

Consistente stimulering van emissievrije mobiliteit in alle vormen is hierbij noodzakelijk om de transitie op gang te houden. Dit draagt er ook aan bij dat Nederland bereikbaar blijft en mobiliteit voor iedereen betaalbaar is.

Kosten voor mobiliteit blijven toenemen, hoogste tijd om ook dat een halt toe te roepen. Maar nog lang niet voldoende om meer Nederlanders de mogelijkheid te bieden om over te kunnen stappen naar schonere alternatieven en de klimaatdoelstellingen te halen.

De mobiliteitsindustrie is een innovatieve industrie die bijdraagt aan het verdienvermogen van Nederland en aan betaalbare en veilige mobiliteit. Maar ook voor de logistieke sector en de uitdaging voor goede laadinfra om transitie op gang te houden.

Samenwerking met en een bijdrage vanuit de overheid om deze innovatie te stimuleren is cruciaal. Het is hoog tijd dat er nu een opvolging komt voor het door de overheid afgebouwde Groeifonds, om innovatie in de sector te stimuleren.

Onze leden kijken reikhalzend uit naar de door minister Madlener toegezegde Klimaatbrief Mobiliteit die voor 1 mei 2025 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Wij gaan ervan uit dat daar in elk geval meer stimulerende maatregelen in staan voor emissievrije mobiliteit en het onderhoud daarvan.

Gasly snelste in eerste training Jeddah, Verstappen negende

JEDDAH – Max Verstappen heeft in de eerste vrije training voor de Grote Prijs van Saudi-Arabië de negende tijd neergezet. De Nederlander kende op het circuit van Jeddah opnieuw problemen met overstuur in zijn Red Bull.

De Fransman Pierre Gasly reed in zijn Alpine de snelste tijd in 1.29,239. Daarmee hield Gasly de McLaren van Lando Norris achter zich. Charles Leclerc klokte in zijn Ferrari de derde tijd.

Later vrijdag wordt de tweede vrije training op het snelle stratencircuit van Jeddah afgewerkt.

Voor Verstappen was het contrast met vorig jaar groot. In 2024 was de viervoudig wereldkampioen nog de beste in Saudi-Arabië, waar hij de poleposition pakte en voor de tweede keer de Grote Prijs won. De vijfde grand prix van het seizoen start zondag om 19.00 uur.

Daimler Truck levert nieuwste generatie autonome trucks aan Torc: commerciële introductie in 2027 gepland

PORTLAND/STUTTGART – Daimler Truck heeft de nieuwste generatie van zijn autonoom-rijdende vrachtwagens geleverd aan dochteronderneming Torc Robotics. De trucks zijn gebaseerd op de vijfde generatie Freightliner Cascadia, voorzien van dubbele veiligheidssystemen en specifiek ontwikkeld voor autonome toepassingen. Torc treedt hiermee officieel de productiefase binnen, met als doel een commerciële lancering in 2027.

De trucks worden niet alleen getest op bestaande routes in New Mexico, Texas en Arizona, maar ook op een nieuwe testcorridor tussen Laredo en Dallas, een van de drukste vrachtverbindingen van de Verenigde Staten. Deze corridor omvat onder meer de steden San Antonio en Austin, waar een groot deel van het Amerikaanse vrachtverkeer passeert.

Nieuwe mijlpaal

“De levering van dit platform inclusief productieklare autonome hardware aan Torc betekent een belangrijke mijlpaal op weg naar seriematige inzet en opschaling,” aldus Joanna Buttler, hoofd van de Autonomous Technology Group bij Daimler Truck.

De autonome trucks zijn uitgerust met redundante besturings- en remsystemen om veilig zonder chauffeur te kunnen opereren. Daimler Truck was de eerste fabrikant in de sector die een schaalbaar, aandrijflijn-onafhankelijk autonoom platform ontwikkelde met meer dan 1.500 technische eisen vertaald in concrete functies. De nieuwste Cascadia beschikt daarnaast over een geavanceerd netwerk van elektronisch aangestuurde systemen, waaronder een intelligente remregeling en dual-stage LED-verlichting.

Autonome testbasis in Dallas-Fort Worth

Torc Robotics heeft recent een huurovereenkomst gesloten voor een autonome testhub in de regio Dallas-Fort Worth, die zal dienen als basis voor tests, klantenpilots en toekomstige commerciële activiteiten. De voertuigen zijn bij levering al volledig voorbereid op de integratie van Torc’s virtuele chauffeur, dankzij de installatie van sensoren en rekeneenheden tijdens de productie.

In 2024 voltooide Torc met succes testritten zonder chauffeur op een meerbaans testcircuit in Texas. De volgende stap is het veilig realiseren van deze ‘driver-out’ functionaliteit op de openbare weg.

Eerste commerciële inzet vanaf 2027

Daimler Truck en Torc mikken op een marktintroductie in 2027 van vrachtwagens met SAE Level 4-autonomie. In deze toepassing neemt het voertuig volledig de rijtaak over tussen twee logistieke hubs – zonder menselijke tussenkomst.

Volgens Peter Vaughan Schmidt, CEO van Torc, betekent de samenwerking met Daimler Truck “zes jaar van succesvolle innovatie in goederenvervoer.” De integratie van Torc’s autonome rijtechnologie met de Freightliner Cascadia creëert volgens hem “een schaalbare en fysieke AI-oplossing die waarde toevoegt voor klanten en structurele knelpunten in de sector aanpakt.”

Autonome trucks kunnen volgens Daimler Truck een sleutelrol spelen bij het opvangen van het chauffeurstekort, het verhogen van verkeersveiligheid en het verbeteren van operationele efficiëntie. Bovendien blijven autonome systemen alert, raken niet vermoeid en kunnen ze het aantal ongevallen mogelijk terugdringen.

Ontwerp vredesplan VS bevat versoepeling sancties tegen Rusland

PARIJS/BRUSSEL – Amerikaanse voorstellen voor het staken of stoppen van de oorlog in Oekraïne bevatten versoepeling van de westerse sancties tegen Rusland. Het plan richt zich op het stoppen van de vijandelijkheden. Indien dat langere tijd lukt, zouden de strafmaatregelen tegen Rusland versoepeld moeten worden.

De Amerikaanse voorstellen zijn volgens anonieme Europese bronnen voorgelegd aan de Europeanen bij overleg in Parijs. Amerikaanse gezanten spraken er met Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Oekraïne. Europese landen zien voorlopig niets in versoepeling en werken juist aan extra sancties.

Er wordt in de plannen niet uitgegaan van terugtrekking van Russische troepen uit de bezette delen van Oost- en Zuid-Oekraïne. De frontlijn zou ‘bevroren’ worden, zoals wel vaker in oorlogen die in een impasse geraken en waarbij strijdende partijen aanspraken op grondgebied handhaven.

Oekraïne zou zijn hoop op NAVO-toetreding volgens de plannen moeten opgeven. Rusland zegt een Oekraïens NAVO-lidmaatschap niet te kunnen accepteren. De VS voelen er ook niet voor.

Rusland noemt het legeren van westerse troepen in Oekraïne, waaraan bondgenoten van de regering in Kyiv onder leiding van het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk werken, eveneens onverteerbaar. Maar de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio zei vrijdag dat Oekraïne het recht heeft om daarover afspraken te maken met andere landen. De VS reageren tot dusver wisselend op de plannen van de zogenoemde coalitie van bereidwillige landen. Die hoopt juist de Amerikanen over te halen de ‘veiligheidsgaranties’ in wording te ondersteunen met de belofte om zo nodig hulp te bieden.

Oekraïnes bondgenoten zouden volgens Rusland ook de militaire hulp aan dat land moeten stoppen. Dat is onbespreekbaar voor Kyiv en de meeste Europese landen. De Amerikaanse steun stokt sinds het aantreden van president Donald Trump.

Dat wordt mogelijk bestendigd als een akkoord over een wapenstilstand uitblijft. President Trump wil haast maken en gaat niet eindeloos proberen de oorlog in Oekraïne te beëindigen als er geen kans van slagen is, zegt Rubio. Trump heeft volgens hem in de wereld ook andere prioriteiten.

Rijkswaterstaat: drukste vrijdagspits van het jaar door paasverkeer

DEN HAAG – De spits van vrijdag is de drukste vrijdagspits van het jaar, meldt Rijkswaterstaat (RWS). Op het hoogtepunt om 14.25 uur stond er 535 kilometer op de rijkswegen.

De langste files stonden in het zuiden en rond de grensgebieden.

Eerder deze week waarschuwden RWS en de ANWB al voor extra drukte door het lange paasweekend en de start van de meivakantie.

De drukte begon al aan het eind van de ochtend. Rond 11.00 uur stond er 200 kilometer file, terwijl er gemiddeld op dat tijdstip ongeveer 50 kilometer staat. Naast vakantie- en recreatieverkeer zorgden ook verschillende incidenten voor files.

De ANWB meldde op het hoogtepunt ruim 700 kilometer file op de snelwegen en provinciale wegen.

Man rijdt in op tramhalte Rotterdam, vrouw gewond

ROTTERDAM – Een man is vrijdagmiddag in Rotterdam ingereden op een tramhalte, bevestigt de politie na berichtgeving van Rijnmond. Bij de halte stond een 40-jarige vrouw. Zij is meegesleurd door de auto en moest met spoed naar het ziekenhuis.

Een woordvoerster van de politie zegt dat de man mogelijk onwel werd en daardoor op de trambaan aan de Laan op Zuid terechtkwam. De politie onderzoekt nog wat er precies is gebeurd, maar er zijn volgens de woordvoerster “geen signalen” dat er opzet in het spel was.

Het voorval gebeurde rond 13.30 uur. De tramhalte waar de man op inreed, is Vuurplaat. De bestuurder van de auto is in de zeventig. De auto waarin hij reed stond op naam van een man van 74 uit Rotterdam, maar de politie weet niet helemaal zeker of dit dezelfde man is. De vrouw komt ook uit Rotterdam.

Alle ministeries betrokken bij datalek overheidswebsites

DEN HAAG – Alle ministeries zijn betrokken bij een datalek op de websites rijksoverheid.nl, openoverheid.nl en overheid.nl. De namen van ambtenaren waren zichtbaar in de metadata achter 100.000 van de 500.000 onderzochte documenten. Volgens een woordvoerder van Binnenlandse Zaken gaat het om documenten als beleidsnota’s, rapporten en documenten die worden gedeeld vanuit de Wet open overheid.

Het probleem was dat metadata van een document, zoals informatie over welke ambtenaren het bewerkt hadden, bleef bestaan als het stuk naar een pdf werd omgezet. Het ging dan meestal om namen of gebruikersnamen van ambtenaren, maar in sommige gevallen ook om telefoonnummers.

Op 8 april hebben de ministeries van Binnenlandse Zaken en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een melding van het probleem gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat was mede namens de ministeries VWS, J&V, A&M, EZ, KGG en LVVN. Later kwamen daar OCW en I&W bij. De overige ministeries hebben zelf melding gedaan.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Zsolt Szabó van Digitalisering dat het probleem voor de toekomst is opgelost. Bij oudere documenten kunnen nog persoonsgegevens staan. Ministeries kunnen er in dit geval voor kiezen om die documenten tijdelijk offline te halen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken vond het lek bij een interne controle. Het onderzoek naar de omvang van het lek is nog bezig. Het ministerie heeft contact met andere overheden omdat rekening wordt gehouden dat andere overheidswebsites hetzelfde probleem hebben.

Kosten NAVO-top lopen op tot ‘vooralsnog’ 183 miljoen euro

DEN HAAG – De NAVO-top in juni is duurder dan gedacht. In de vrijdag gepubliceerde voorjaarsnota staat dat de top in Den Haag “vooralsnog” 183,4 miljoen euro kost. Eerder werd een bedrag van zeker 95 miljoen euro genoemd.

Vier ministeries trekken vanwege de top extra geld uit. Justitie en Veiligheid draagt 81,7 miljoen euro bij, Binnenlandse Zaken 53 miljoen, Defensie 42,6 miljoen en Infrastructuur en Waterstaat 6,1 miljoen.

“Noodzakelijke veiligheidsmaatregelen” spelen mee in de gestegen kosten. De beveiliging is veel zwaarder dan bij de vorige grote top in Den Haag, legt een woordvoerder uit. Sinds die bijeenkomst in 2014 zijn de gevaren voor westerse landen en leiders aanzienlijk toegenomen. Bovendien zijn er meer gasten te beveiligen. De meer dan veertig wereldleiders die naar Den Haag komen, reizen met een veel groter gevolg.

Die ministers, diplomaten en journalisten hebben allemaal onderdak nodig, brengt de woordvoerder in herinnering. Dat geldt ook voor de duizenden politieagenten en andere beveiligers uit heel het land die tijdens de top in Den Haag verblijven. Beveiligers en al het benodigde materieel zijn door inflatie en personeelsschaarste ook een stuk duurder geworden. Sommige spullen zijn niet meer te huur en moeten nu worden gekocht.

Daarnaast zijn er extra bijeenkomsten rond de top toegevoegd. Zo komt de defensie-industrie er samen om te overleggen over het opvoeren van de productie. Dat is hard nodig om leeggeraakte magazijnen te vullen en NAVO-landen te herbewapenen.

Het kabinet werkt nog aan een loket waar ondernemers een vergoeding kunnen aanvragen voor schade door de top. Zij ondervinden bijvoorbeeld hinder doordat sommige wegen worden afgesloten.

Mochten hoge gasten een langer bezoek aan Nederland willen brengen, dan brengt dat mogelijk nog meer kosten met zich mee. Zo greep de toenmalige president Barack Obama de top in 2014 aan om het Rijksmuseum te bezoeken. De komende top wordt waarschijnlijk zoveel mogelijk in één dag, woensdag 25 juni, samengebald.

Over enige tijd volgt nog een nauwkeurigere raming van de totale kosten.

Huurbevriezing bespaart overheid half miljard per jaar

DEN HAAG – De bevriezing van de sociale huur bespaart de overheid 492 miljoen euro per jaar, omdat lagere huren ook lagere huurtoeslag betekent. Dat staat in de voorjaarsnota.

Dat geld wordt voor een deel al direct uitgegeven: in 2026 gaat de huurtoeslag eenmalig omhoog, wat de overheid 1 miljard euro kost. De coalitiepartijen verkochten dit als ‘boodschappenbonus’.

Het kabinet trekt voor de komende jaren ook in totaal 1,1 miljard euro uit om woningbouwcorporaties te compenseren voor de huurbevriezing. Door de bevriezing stijgt de huur voor sociale huurders niet, maar lopen dus ook de inkomsten van de woningbouwcorporaties terug. Branchevereniging Aedes waarschuwt dat met deze maatregel 50 miljard minder investeringscapaciteit beschikbaar is. Minister Mona Keijzer komt ze tegemoet door in 2026 270 miljoen euro en in 2027 én 2028 405 miljoen euro uit te trekken voor investeringen in de sociale huur. In totaal komt dat neer op 1,1 miljard euro in de voorjaarsnota.

De minister van Financiën, Eelco Heinen, zegt dat de meevaller van de huurbevriezing deels terechtkomt bij de corporaties, maar dat op de lange termijn de overheid er inderdaad geld aan overhoudt. Of huurders nu uiteindelijk meer geld in de portemonnee overhouden, kan Heinen nog niet zeggen. “Pas in augustus heb ik de koopkrachtplaatjes.”

Toch geen miljoenen voor aanpak N50 bij Kampen

DEN HAAG – Het kabinet trekt toch geen miljoenen uit voor de aanpak van de N50 bij Kampen. De BBB meldde woensdag dat er 365 miljoen euro zou worden uitgetrokken voor de weg, maar in de voorjaarsnota is er niets over te vinden.

“Daarnaast komt er respectievelijk 365 en 115 miljoen euro voor de aanpak van de N50 en N36 in Overijssel”, bracht de BBB naar buiten kort nadat de coalitiepartijen een akkoord hadden bereikt over de bijstelling van de begroting. Inmiddels is het persbericht op de website van de partij aangepast. Er staat alleen nog dat de aanpak van de N50 moet “aanhaken” op een breder plan voor infrastructuur.

“Dat is een communicatiefoutje geweest”, zegt een woordvoerder van de BBB. Het geld zou “tot op het laatste moment” op tafel hebben gelegen, maar werd toch nog geschrapt. “Dat is niet zorgvuldig in onze communicatie verwijderd.” De partij hoopt dat de aanpak van de N50 alsnog een plek krijgt in de miljoenennota.

De afgelopen tien jaar zijn zeker tien mensen omgekomen op de N50.

BBB-leider Caroline van der Plas heeft vrijdag gebeld met de burgemeester van Kampen, meldt haar partij. In een verklaring zegt Van der Plas: “Ik heb hem verteld dat ik de teleurstelling en verwarring volledig begrijp en me dit ook aantrek.”

Meer agressie tegen personeel Deutsche Bahn

Deutsche Bahn

BERLIJN – Personeel van de Duitse spoormaatschappij Deutsche Bahn heeft vorig jaar vaker te maken gehad met agressie. Volgens Deutsche Bahn-topman Richard Lutz waren er vorig jaar ongeveer 3300 gevallen van fysiek geweld tegen werknemers, een toename van 6 procent. “Elke vorm van geweld tegen werknemers is volstrekt onacceptabel”, aldus Lutz.

Het gaat dan om agressie tegen treinpersoneel zoals conducteurs, maar ook schoonmakers, klantservicemedewerkers en buschauffeurs van Deutsche Bahn. Het staatsbedrijf rust werknemers die vaak in contact komen met passagiers meer uit met bodycamera’s. Ook krijgt personeel training om agressieve situaties te de-escaleren en worden treinen voorzien van alarmsystemen om snel hulpdiensten in te kunnen schakelen.

Lutz stelt dat die toename een weerspiegeling is van maatschappelijke ontwikkelingen, met meer agressief gedrag in de samenleving. Tegelijkertijd kampt Deutsche Bahn vaak met vertragingen en treinuitval door problemen met verouderd spoor en materiaal of door onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast waren er vorig jaar geregeld treinstakingen.

Ook NS-medewerkers werden afgelopen jaar vaker slachtoffer van ernstige fysieke en verbale incidenten. In totaal zijn 1095 meldingen in de zogenoemde A-categorie geregistreerd, 5 procent meer dan een jaar eerder, meldt de NS in het jaarverslag.

ING: schok van half miljard voor Nederland bij farmaheffingen VS

AMSTERDAM – De Nederlandse economie kan een schok krijgen van een half miljard euro als de Amerikaanse president Donald Trump importheffingen van 25 procent op farmaceutische producten oplegt. Dat hebben kenners van ING berekend. Door die heffingen kunnen bijvoorbeeld farmaceuten besluiten meer te investeren in productiecapaciteit in de Verenigde Staten, ten koste van investeringen in Nederland en Europa. Ook kunnen bedrijven gaan besparen op onderzoek en ontwikkeling.

Volgens ING exporteert Nederland jaarlijks voor 35,5 miljard euro aan geneesmiddelen en wordt voor 23,6 miljard euro aan farmaceutische producten geïmporteerd. De schok van een half miljard kan volgens de bank op de middellange termijn toenemen als er in de VS alternatieven worden gevonden voor Nederlandse producten. Dan heeft ING het over een termijn van zes tot tien jaar. De bank zegt dat het allerminst zeker is dat die productiecapaciteit wordt gevonden in de VS door de economische onzekerheid over Trumps beleid.

Andere Europese landen die kwetsbaar zijn voor heffingen zijn volgens ING vooral Duitsland en Ierland. Door de heffingen wil Trump dat er meer geneesmiddelen in eigen land worden geproduceerd om zo minder afhankelijk te zijn van buitenlandse leveranciers, met name in China en India.

Beschermen

ING denkt dat de prijzen in de VS zullen stijgen als gevolg van de heffingen. Verder zegt ING dat producenten van zogenoemde generieke medicijnen, kopieën van oorspronkelijke medicijnen, de Amerikaanse markt kunnen gaan mijden, waardoor er in de VS tekorten kunnen ontstaan en er meer van die middelen op de Europese markt komen. Dat zou dan weer de prijzen omlaag kunnen duwen, waardoor Europese fabrikanten minder geneigd kunnen zijn om productie naar Europa te halen, zoals de Europese Commissie graag wil.

ING zegt dan ook dat de Commissie moet opletten door de Europese farmaciesector te beschermen, terwijl tegelijkertijd stappen worden gezet om meer productie van de belangrijkste generieke medicijnen naar Europa te halen.

Blue Workx neemt KBK Carrosserie B.V. over

VENLO – Blue Workx uit Venlo heeft per 18 april alle activiteiten van KBK Carrosserie B.V, eveneens uit Venlo, overgenomen. De overname past in de strategie van Blue Workx om haar productenportfolio uit te breiden en een optimale inzet van mensen en middelen te bereiken.

KBK Carrosserie B.V. is een gespecialiseerd bedrijf in alle soorten opbouwen van bedrijfswagens, voor zowel gesloten als open toepassingen. Daarnaast verzorgt KBK reparaties, renovaties en onderhoud aan carrosserieën. Ook voor onderhoud en LKP-keuringen van laadkleppen is KBK een ervaren partner.

KBK werkt met een team van acht ervaren medewerkers voor een vaste klantenkring, waaronder vele toonaangevende Limburgse dealers.

Blue Workx is een vooraanstaande producent van transport- en opslagsystemen voor de prefab (beton-) industrie. Blue Workx beschikt over een team van ervaren medewerkers dat gebruik maakt van moderne productietechnieken, waaronder lasersnijden en robotlassen.

Mat Kessels, eigenaar van KBK Carrosserie: “We zijn blij dat we met Blue Workx in onze ogen een geschikte partner hebben gevonden die de toekomst en continuïteit van KBK Carrosserie kan waarborgen. Beide bedrijven hebben raakvlakken met elkaar en zullen zich daardoor alleen maar sterker maken in de toekomst.”

Wim Killaars, eveneens eigenaar, vult aan: “Blue Workx heeft een meerwaarde voor ons bedrijf gezien hun uitgebreid machinepark en technische kennis. Ons bedrijf is een goede aanvulling op hun bedrijfsfilosofie en biedt onze gespecialiseerde medewerkers van KBK Carrosserie een goede toekomst. Wij verheugen ons op de samenwerking met Fred, Rico en hun team en zullen er alles aan doen om onze bestaande klantenkring tot volle tevredenheid te blijven bedienen en waar mogelijk onze klanten mee te laten profiteren van hun ongekende mogelijkheden.”

Fred Driessen, eigenaar van Blue Workx en van Driessen Techniek uit Horst, geeft aan: “We zijn verheugd met de overname van KBK carrosserie. KBK heeft een goede naam in de regio en heeft daardoor een trouwe klantenkring opgebouwd in de afgelopen jaren. Het is een welkome aanvulling op onze huidige activiteiten. We zien KBK als de missing link tussen de staalconstructie-activiteiten van Blue Workx en de commerciële bedrijfswagengarage van Driessen Techniek.”

Rico Schinck, eveneens eigenaar van Blue Workx: “We heten onze nieuwe collega’s welkom en hopen dat zij zich snel thuis zullen voelen bij Blue Workx.”

Wim Killaars en Mat Kessels blijven betrokken bij KBK Carrosserie, zodat er in de komende jaren een goede overdracht plaatsvindt naar de nieuwe eigenaren. Rico en Fred vertrouwen op een goede samenwerking met Mat en Wim, en gaan ervoor om de goede naam en gewaardeerde relaties van KBK op lange termijn voort te zetten.

Vele tientallen doden bij Amerikaans bombardement op haven Jemen

SANAA – Door een Amerikaans bombardement op de haven Ras Isa in Jemen zijn 74 doden en meer dan 170 gewonden gevallen, meldt de Houthi-beweging. Dit was een van de dodelijkste aanvallen van de Verenigde Staten op de Houthi’s.

De luchtaanvallen van donderdag waren volgens de Amerikaanse strijdkrachten bedoeld om een brandstofbron van de Houthi-rebellen af te sluiten. “Het doel van deze aanvallen is om de economische machtsbron van de Houthi’s te ondermijnen”, aldus het Amerikaanse leger.

De VS begonnen recent weer met grootschalige aanvallen op de Houthi’s. Ze zeiden niet te stoppen tenzij de Houthi’s hun aanvallen op schepen in de Rode Zee staken.

Onwettig

Iran, dat de beweging van de Houthi’s steunt, heeft de aanval “barbaars” genoemd en wijst erop dat het een flagrante schending is van het Handvest van de Verenigde Naties. De Palestijnse beweging Hamas noemt de aanvallen “schandelijke agressie” en “die misdaad schendt de soevereiniteit van Jemen”.

De Houthi’s uit het noorden van Jemen hebben in de burgeroorlog een groot deel van het land veroverd, inclusief de hoofdstad en de westkust. Ze beheersen de dichtstbevolkte gebieden. Ze vallen schepen aan, voornamelijk in de Rode Zee, als actie om de Palestijnen in de Gazastrook te steunen.

De VS voeren al meer dan vijftien maanden aanvallen uit op Jemen. Volgens activisten in de VS zijn die onwettig omdat de president ze zonder toestemming van het Congres is begonnen.

ProRail heeft moeite voldoende treinverkeersleiders te vinden

UTRECHT – ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden steeds duidelijker, schrijft de spoorbeheerder in zijn vrijdag gepubliceerde jaarverslag. Er is een tekort aan opleiders en opleidingsplekken zijn lastiger te vullen, al leidt dit volgens het bedrijf niet tot acute bezettingsproblemen.

Volgens ProRail werd in april vorig jaar een eerder tekort aan treinverkeersleiders weggewerkt. Maar de rest van het jaar liep het tekort sommige perioden op tot 3 procent. Er zijn ook speciale opleidingsplekken. Deze kandidaten zijn nu in opleiding. Het slagingspercentage van de groep die in 2023 startte, lag echter op slechts 55 procent. Een jaar eerder was dit nog 66 procent.

“Dat bevestigt dat de gemiddelde kwaliteit van de kandidaten afneemt door toegenomen concurrentie op de arbeidsmarkt”, schrijft ProRail, dat verwacht dat het personeelsbestand verder krimpt en er nieuwe tekorten ontstaan. Door vergrijzing gaan er bijvoorbeeld ook regelmatig mensen met pensioen. Om vertrekkende collega’s te vervangen, zoekt de organisatie jaarlijks 120 nieuwe medewerkers om in opleiding te gaan tot treinverkeersleider.

Een woordvoerder stelt dat er nu niet direct grote problemen zijn. Enkele jaren terug waren de tekorten volgens hem groter. “Vier jaar terug hebben er enkele malen geen treinen kunnen rijden als gevolg van een tekort bij de treinverkeersleiders. Dat is hopelijk nu niet nodig.” Hij benadrukt dat ProRail de afgelopen jaren het werk al aantrekkelijker heeft gemaakt. Ook is het bedrijf eerder een wervingscampagne gestart.

De situatie kan wel leiden tot hogere werkdruk voor bestaande medewerkers, staat in het jaarverslag. Om problemen in de uitvoering te voorkomen, wil ProRail het werk met minder mensen mogelijk maken. “Daarom investeren we in digitalisering en organiseren we werk anders.”

De spoorbeheerder waarschuwde reizigers eerder al dat ze ook dit jaar weer veel hinder kunnen ondervinden door de vele werkzaamheden aan het spoor. Door personeelstekorten bij aannemers zijn deze werkzaamheden volgens ProRail steeds vaker overdag, in weekenden en buiten vakanties.

×