Clicky

zondag 4 mei 2025 - 19:43 uur
Home Blog Pagina 22

Miljardair Branson: beleid Trump ondermijnt gezonde bedrijven

LONDEN – De Britse miljardair Richard Branson, bekend van zijn zakenimperium Virgin Group, heeft harde kritiek geuit op het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump.

Hij noemde de maatregelen “wispelturig en onvoorspelbaar” en waarschuwde dat ze goed draaiende bedrijven, waaronder onderdelen van zijn eigen concern, in onzekerheid storten.

“Onze cruises gingen uitstekend, de luchtvaartmaatschappij draaide goed, onze sportscholen zaten vol. Ze doen het nog steeds oké, maar als hij zo doorgaat, dreigt hij veel schade aan te richten”, zei Branson tijdens een bijeenkomst in Londen. Veel Amerikanen die hij kent zijn “ontzettend verdrietig” over Trumps economische koers.

Shai Weiss, de directeur van Bransons luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic, voegde eraan toe dat de vraag naar vluchten tussen de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk afzwakt. Dit komt volgens hem mede door zorgen over het tarieven- en immigratiebeleid van Trump.

Koninklijke opening luidt nieuw tijdperk in van duurzame fashion logistiek bij Bleckmann Almelo

ALMELO – Prins Constantijn en prinses Eloise waren aanwezig bij de officiële opening van het nieuwe geautomatiseerde magazijn van Bleckmann in Almelo, waar de logistieke expert en het digitale modeplatform Otrium een geavanceerde AutoStore-oplossing van Kardex onthulden. Hun bezoek onderstreepte de samensmelting van technologische innovatie en duurzaamheid in de fashion logistiek.

Koninklijke goedkeuring van innovatie

Tijdens het evenement onthulde Prins Constantijn, speciaal gezant van Techleap, het nationale startup-initiatief van Nederland, een speciaal gemerkte AutoStore-robot met het Techleap-logo. Zijn aanwezigheid onderstreepte het belang van innovatie en technologisch leiderschap voor de toekomst van de Nederlandse industrie.

Het geeft nog maar eens aan het belang van deze investering in automatisering als pijler van duurzame groei, ter ondersteuning van Otrium’s missie om modeafval te verminderen en Bleckmann’s focus op operational excellence en schaalbare logistiek.

Logistiek veranderen met AutoStore

Om de capaciteit uit te breiden en de uitdagingen van de arbeidsmarkt aan te gaan, werkte Bleckmann samen met intralogistiek expert Kardex om een zeer efficiënt AutoStore systeem te ontwerpen en te implementeren in de vestiging Columbus in Almelo. Dit nieuwe geautomatiseerde magazijn fungeert als centraal Europees distributiecentrum voor Otrium en zorgt voor een snellere en duurzamere levering van modeartikelen over het hele continent.

Naadloze orkestratie van voorraad en activiteiten

De AutoStore oplossing is ontworpen met het oog op flexibiliteit, snelheid en energie-efficiëntie en versterkt Bleckmann’s vermogen om aan de groeiende vraag van klanten te voldoen en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Met een zo laag energieverbruik dat tien robots net zo weinig stroom verbruiken als een huishoudstofzuiger, ondersteunt het systeem de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van beide bedrijven.

Samen werken aan duurzame groei

“Deze mijlpaal markeert een belangrijke stap in onze strategische reis om onze logistieke activiteiten klaar te maken voor de toekomst”, zegt Kurt Pierloot, CEO van Bleckmann. “Door automatisering te omarmen, kunnen we onze partners zoals Otrium beter van dienst zijn en tegelijkertijd ons streven naar innovatie en duurzaamheid versterken.”

Otrium, met hoofdkantoor in Amsterdam, werkt samen met meer dan 300 modemerken om de levenscyclus van kleding te verlengen en ervoor te zorgen dat elk geproduceerd item een thuis vindt. Samen geven Bleckmann, Otrium en Kardex – en nu met een koninklijke goedkeuring – vorm aan de toekomst van fashion logistiek: slimmer, groener en veerkrachtiger.

Wereldwijde logistieke oplossingen op maat

Illustratie: Adobe Stock | Panuwat

HENGELO – De logistieke sector ondergaat een revolutionaire transformatie dankzij geavanceerde technologieën. Deze innovaties spelen een cruciale rol in het optimaliseren van wereldwijde logistieke oplossingen, essentieel voor bedrijven die wereldwijd opereren. We verkennen hoe digitalisering, duurzaamheid, e-commerce groei, globalisering en flexibiliteit de toekomst van logistiek vormgeven.

Digitalisering in logistiek

Geavanceerde technologieën

Digitalisering heeft een enorme impact op de logistieke sector. Technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en big data worden steeds vaker ingezet om logistieke processen te optimaliseren. AI kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor route-optimalisatie, waardoor transportbedrijven efficiënter kunnen werken en kosten kunnen besparen. IoT-sensoren bieden real-time tracking van goederen, wat leidt tot betere zichtbaarheid en controle over de supply chain.

Data-analyse en besluitvorming

Big data speelt een cruciale rol in het verbeteren van besluitvormingsprocessen binnen de logistiek. Door enorme hoeveelheden data te analyseren, kunnen bedrijven trends en patronen identificeren die hen helpen om proactieve beslissingen te nemen. Dit leidt tot een efficiëntere planning en uitvoering van logistieke operaties.

Duurzaamheid in transport

Milieuvriendelijke transportoplossingen

Duurzaamheid is een groeiende trend binnen de logistieke sector. Bedrijven richten zich steeds meer op het verminderen van hun ecologische voetafdruk door milieuvriendelijke transportoplossingen te gebruiken. Dit omvat elektrische voertuigen, geoptimaliseerde routes om brandstofverbruik te minimaliseren en duurzame verpakkingsmaterialen.

CO2-reductie initiatieven

Veel logistieke bedrijven nemen deel aan initiatieven om hun CO2-uitstoot te verminderen. Dit varieert van investeringen in hernieuwbare energiebronnen tot het ontwikkelen van groene logistieke hubs. Deze initiatieven zijn niet alleen goed voor het milieu, maar verbeteren ook het imago bij milieubewuste consumenten.

E-commerce groei en logistiek

Snelle en efficiënte diensten

De explosieve groei van e-commerce heeft geleid tot een toenemende vraag naar snelle en efficiënte logistieke diensten. Consumenten verwachten tegenwoordig snelle levertijden en betrouwbare bezorgdiensten. Om aan deze verwachtingen te voldoen, moeten logistieke bedrijven hun processen voortdurend optimaliseren en innovatieve oplossingen implementeren.

Last-mile delivery

Last-mile delivery is een cruciaal aspect binnen de e-commerce logistiek. Het betreft de laatste stap in het bezorgproces, waarbij goederen direct aan de consument worden geleverd. Efficiënte last-mile delivery vereist geavanceerde technologieën zoals drones en autonome voertuigen om de snelheid en nauwkeurigheid van leveringen te verbeteren.

Globalisering: uitdagingen en oplossingen

Complexiteit in internationale handel

Globalisering brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee voor de logistieke sector. De complexiteit van internationale handel vereist uitgebreide kennis van douanevoorschriften, documentatievereisten en risicobeheer. Bedrijven moeten flexibel zijn om zich aan te passen aan veranderende regelgeving en marktvoorwaarden.

Wereldwijde netwerken

Het opzetten van wereldwijde netwerken is essentieel voor succesvolle internationale logistiek. Dit omvat strategische partnerschappen met lokale transportbedrijven, douane-expediteurs en magazijndiensten om een naadloze supply chain te garanderen. TransHeroes biedt uitgebreide wereldwijde logistieke oplossingen die bedrijven helpen efficiënt internationaal te opereren.

Flexibiliteit en veerkracht in logistieke ketens

Aanpassingsvermogen bij verstoring

Recente wereldwijde verstoringen zoals pandemieën hebben aangetoond hoe belangrijk flexibiliteit en veerkracht zijn binnen logistieke ketens. Bedrijven moeten snel kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen door alternatieve routes of transportmethoden te gebruiken. Dit vereist een robuuste infrastructuur en geavanceerde planningssystemen.

Risicobeheer

Effectief risicobeheer is cruciaal voor het handhaven van continuïteit binnen de supply chain. Dit omvat proactieve maatregelen zoals diversificatie van leveranciers, investeringen in technologieën voor real-time monitoring en ontwikkeling van noodplannen om operationele verstoringen te minimaliseren.

Door technologische vooruitgang, duurzaamheidstrends, e-commerce groei, globalisering en flexibiliteit effectief te integreren in hun operaties kunnen bedrijven niet alleen hun efficiëntie verbeteren maar ook beter inspelen op veranderende marktomstandigheden.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Kostenstijging in goederenvervoer over water zet door, extremen verleden tijd

Naar verwachting gaan de kosten voor het vervoer per binnenvaart in 2025 verder toenemen, al zijn de extreme stijgingen nu echt verleden tijd. Dat geldt voor alle scheepstypen, grootteklassen en inzetpatronen. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld degenen die actief zijn in het internationale transport en volcontinu varen, kennen een kleinere kostenstijging dan de schepen op de binnenlandse markt. Dit alles hangt samen met de verwachte dalende kosten voor brandstof in 2025.

Dit en meer blijkt uit de kostenrapportages voor de binnenvaart die recentelijk zijn geactualiseerd door Panteia in opdracht van Koninklijke Binnenvaart Nederland.

Ook in 2024 nam de kostprijs voor binnenvaartvervoer toe

In 2024 namen de vervoerskosten voor binnenvaartondernemingen ook toe. Deze stijging was voornamelijk het gevolg van hogere kapitaalkosten, verzekeringskosten, arbeidskosten en reparatie- en onderhoudskosten. De kapitaalkosten namen toe door hogere rentekosten. Dit is gebaseerd op het gemiddelde renteniveau van de afgelopen vijf jaar. De verzekeringskosten namen toe doordat de schades groter worden.

Personeel in de binnenvaart is schaars en de combinatie van toegenomen vraag (meer transporten en nieuwbouwprojecten) met veel uittreders (pensionering) maakt dat geschikte arbeidskrachten moeilijk te vinden zijn. De kosten voor reparatie- en onderhoud namen toe door stijgende loonkosten bij werven, duurder materiaal en een grote vraag naar werfcapaciteit. De brandstofkosten kenden in 2024 als enige kostensoort een dalende trend: -3,7 procent.Dit remde de totale kostenstijging, die varieerde van +0,3 procent tot +3,7 procent, afhankelijk van het type schip, het geografische gebied waarin het schip actief is en de exploitatiewijze.

Worden brandstofkosten buiten beschouwing gelaten, dan was een kostenstijging waarneembaar van +4,3 procent tot +6,0 procent. Schepen die relatief veel vaaruren maken, bijvoorbeeld grote tankers en containerschepen actief in de Rijnvaart, kenden de laagste kostenstijging. In het bouwstoffenvervoer stegen de kosten met +1,9 procent tot +3,6 procent.

Voor 2025 wordt een stijging van de kosten voor vervoer per binnenvaartschip verwacht. Dit hangt samen met een kostenstijging van vrijwel alle kostenposten, met uitzondering van de brandstofkosten. Er wordt een totale kostenstijging verwacht, variërend van +1,2 procent tot +3,8 procent. In het bouwstoffenvervoer gaat het om een stijging van +2,5 procent tot +3,7 procent.

Ook hierbij geldt dat schepen in de internationale markten een lagere kostenstijging kennen dan schepen actief op de binnenlandse markt, door de verwachte dalende brandstofprijzen (-1,8 procent). Bij vervoer over korte afstanden zijn de arbeidskosten bepalender voor de uiteindelijke prijs van het vervoer, terwijl bij langere afstanden het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten juist toeneemt. De arbeidskosten stijgen al jaren in de binnenvaart door het toenemende personeelstekort. Naast de arbeidskosten stijgen ook de kosten voor kapitaal, reparatie & onderhoud en verzekeringen.

In de binnenvaart wordt gebruik gemaakt van diverse contractvormen. Binnenvaartondernemers die hun schip verhuurd hebben en langdurige vervoerscontracten kennen, krijgen opslag op de afgesproken prijs afhankelijk van de hoogte van de brandstofprijzen. Voor hen is de kostenontwikkeling exclusief brandstof van belang. Daar wordt voor 2025 een grotere kostenstijging verwacht: van 3,9 procent tot 5,1 procent.

Brussel beboet Apple en Meta voor honderden miljoenen

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft Apple en Meta boetes opgelegd voor het overtreden van de wet digitale markten (Digital Markets Act). De boete voor Apple is 500 miljoen euro, voor Meta 200 miljoen euro. Dit zijn de eerste boetes voor het niet naleven van die wet.

Apple krijgt de boete omdat het bedrijf erop aanstuurt apps alleen in de eigen appstore aan te bieden. Volgens de wet moet het voor app-ontwikkelaars mogelijk zijn om via de Apple appstore hun klanten te informeren over alternatieve appstores en aanbiedingen. Dat doet Apple niet, ook niet na herhaaldelijke gesprekken met en waarschuwingen hierover door de Europese Commissie.

Meta krijgt de boete omdat het consumenten onvoldoende mogelijkheden geeft om minder persoonlijke data te delen via Facebook en Instagram. Tussen maart en november vorig jaar konden EU-burgers kiezen om Meta’s diensten gratis te blijven gebruiken als ze toestemming gaven dat hun persoonlijke data gebruikt kon worden voor gerichte advertenties. De andere optie was een betaald abonnement voor een advertentievrij Facebook en Instagram.

Geen keuze

Daarbij zat geen keuze om geen persoonlijke data te gebruiken, concludeert de Commissie. In november vorig jaar introduceerde Meta naar eigen zeggen een vernieuwde gratis optie waarbij minder persoonlijke data zou worden gebruikt voor gerichte reclames. De Commissie onderzoekt nog of dit inderdaad het geval is.

Apple en Meta hebben zestig dagen om de boete te betalen. Doen ze dat niet, dan gaat het bedrag omhoog.

Handelstarieven

Eerder gaf de Europese Commissie veel hogere boetes aan techbedrijven voor het overtreden van EU-wetten. Vorig jaar maart kreeg Apple nog een boete van 1,8 miljard euro voor het niet naleven van een andere wet voor de appstore.

Een EU-bron zei woensdag dat de boetes voor de Amerikaanse techbedrijven losstaan van de handelstarieven vanuit de Verenigde Staten. In reactie op Amerikaanse importtarieven wilde de Europese Commissie tegentarieven invoeren op Amerikaanse producten. Dat plan is op pauze gezet, in de hoop dat EU en VS een deal kunnen sluiten.

Bandenleverancier Toyota verhoogt prijzen in VS tot 25 procent

TOKIO – De Japanse bandenproducent Sumitomo Rubber Industries, onder meer leverancier van Toyota, verhoogt per 1 mei zijn prijzen in de Verenigde Staten en Canada met maximaal 25 procent.

De prijsverhoging is een reactie op de door president Donald Trump aangekondigde importheffingen.

Voor personenauto’s en lichte vrachtwagens stijgen de bandenprijzen met maximaal een kwart, terwijl vrachtwagen-, bus- en motorbanden tot 10 procent duurder worden. Sumitomo sluit verdere verhogingen niet uit, afhankelijk van de ontwikkelingen rond de heffingen. De laatste grote prijsverhoging in de VS was in 2021.

Hoewel het bedrijf overweegt om de productie in de VS uit te breiden, is daarover nog geen besluit genomen. De meeste banden die Sumitomo in de VS verkoopt, worden geproduceerd in Thailand en deels in Japan. Op 3 april ging een invoertarief van 25 procent op buitenlandse auto’s in werking, en op 3 mei volgen de auto-onderdelen.

Raad van State: opvang derdelanders uit Oekraïne mag stoppen

DEN HAAG – Migratieminister Marjolein Faber (PVV) mag de opvang van zogenoemde ‘derdelanders’ uit Oekraïne beëindigen, oordeelt de Raad van State in drie uitspraken. Daarmee volgt de hoogste bestuursrechter een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie. Het gaat hierbij om mensen zonder de Oekraïense nationaliteit die zijn gevlucht nadat het land werd binnengevallen door Rusland in 2022. Zij kregen net als de gevluchte Oekraïners tijdelijke bescherming in Nederland.

Momenteel verblijven ongeveer nog 1700 van deze derdelanders in Nederland, meldt de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).

Fabers voorganger Eric van der Burg (VVD) wilde eerder stoppen met de opvang van deze groep. Maar hij pauzeerde dit besluit nadat de Raad van State hierover vragen had gesteld bij het EU-hof. Dat oordeelde in december dat de bescherming van derdelanders inderdaad mocht worden beëindigd. Lidstaten van de Europese Unie mogen derdelanders opvangen volgens de Europese rechter, maar zijn daartoe niet verplicht.

EU-hof

De Raad van State heeft nu geoordeeld hoe dat advies van toepassing is op Nederland. Faber is in december al begonnen om het vertrek van de derdelanders voor te bereiden. Ze ging er namelijk na de uitspraak van het EU-hof van uit dat ze daar toestemming voor zou krijgen van de hoogste bestuursrechter.

De uitspraak is niet van toepassing op staatlozen en mensen die een permanent verblijf hadden in Oekraïne.

Tijdelijke bescherming

De raad meldt woensdag dat de derdelanders vanaf 4 maart 2024 geen recht meer hadden op tijdelijke bescherming. De bestuursrechter oordeelde begin vorig jaar namelijk dat de bescherming op die datum zou aflopen.

Daarop stapten meerdere derdelanders naar de rechter. Omdat rechtbanken tegenstrijdige uitspraken deden, leidde dit tot verwarring. De rechtbank in Amsterdam en de raad stelden daarop vragen aan het EU-hof. In afwachting van uitleg hierover door de Europese rechters oordeelde de raad vervolgens dat deze groep voorlopig mocht blijven.

Toenmalig staatssecretaris Van der Burg heeft deze mensen eerder opgedragen om voor 4 maart 2024 de Europese Unie te verlaten. Dat terugkeerbesluit is te vroeg genomen naar het oordeel van de bestuursrechter.

OM: diefstal 1400 kilo cocaïne aanleiding reeks geweldsincidenten

DEN HAAG – De diefstal van een partij cocaïne was vermoedelijk aanleiding voor een reeks heftige geweldsincidenten in en rond Den Haag, Alphen aan den Rijn en Leiden in oktober vorig jaar. Voor de explosies, beschietingen, brandstichtingen en bedreigingen zijn in het afgelopen half jaar 30 verdachten aangehouden, de laatsten nog deze maand, meldt het Openbaar Ministerie.

Op 29 augustus 2024 werd in België een partij van 1400 kilo cocaïne ingevoerd. Anderen wisten met geweld de partij te onderscheppen en namen het mee naar Nederland, een zogenoemde ripdeal. Door de Belgische autoriteiten zijn diverse personen aangehouden voor betrokkenheid bij deze ripdeal.

In een loods in Oud Gastel werden na de ripdeal de drugs onder een grote groep personen verdeeld. Een deel van de gestolen partij werd begin oktober in Ter Aar opgeslagen in een loods van een Alphense ondernemer. Daar werden de gestolen drugs in de nacht van 10 oktober ook weer gestolen.

Begin oktober vond een aantal incidenten plaats bij woningen en bedrijfspanden in Den Haag, Rijswijk en Delft. Er werd onder meer brand gesticht in de Chicagostraat in Den Haag en de Herenstraat in Rijswijk. Ook waren er explosies. Uit onderzoek blijkt dat de getroffen bewoners en ondernemers zelf geen rol hadden in het criminele conflict, maar hooguit zijdelings gelinkt kunnen worden (bijvoorbeeld als familie of vrienden) aan vermoedelijke opdrachtgevers voor de ripdeal in België.

Nadat de drugs uit de loods in Ter Aar waren gestolen, volgde vervolgens een reeks geweldplegingen in en rond Alphen aan den Rijn en Leiden. Of de Alphense ondernemer wist dat er drugs waren opgeslagen in zijn loods is onderwerp van onderzoek; in ieder geval werden nu niet alleen hij maar ook een werknemer, familie en vrienden van de ondernemer slachtoffer van bedreigingen, beschietingen en explosies. Er waren onder meer beschietingen en explosies in Alphen aan den Rijn, Rijnsaterwoude, Leiden en Valkenburg.

Een Team Grootschalige Opsporing van de politie onder leiding van het Openbaar Ministerie heeft sinds oktober intensief onderzoek gedaan naar de geweldsincidenten en verbanden in kaart gebracht. Het dossier geeft een beeld dat eerst in en rond Den Haag (bekenden van) vermeende opdrachtgevers van de ripdeal in België werden aangepakt. Toen zij ook zelf werden geript, verlegde de geweldsgolf zich naar de regio Alphen aan den Rijn.

In alle incidenten ziet het Openbaar Ministerie in ieder geval één overeenkomst: onschuldige mensen liepen groot gevaar omdat criminelen een conflict wilden uitvechten. Niet alleen de directe slachtoffers, die vaak niets te maken hadden met het onderliggend conflict, maar ook omwonenden en omstanders werden blootgesteld aan het geweld. De beschietingen en explosies werden vaak op onachtzame wijze en soms zelfs op klaarlichte dag uitgevoerd, met alle risico’s van dien. Ook uit deze reeks van incidenten blijkt zonneklaar dat drugs gerelateerde criminaliteit de samenleving in ernstige mate ondermijnt.

In de afgelopen maanden werden in totaal 30 verdachten aangehouden. In de meeste gevallen gaat het om uitvoerders die waren benaderd voor een klus en waarschijnlijk geen weet hadden van het onderliggende conflict. Ook enkele ‘brokers’ werden opgepakt, verdachten die – ook weer in opdracht – uitvoerders ronselden en aanstuurden. De Alphense ondernemer is als verdachte gehoord over de in zijn loods opgeslagen drugs, maar niet aangehouden.

Onderzoek naar de opdrachtgevers loopt nog. Het Openbaar Ministerie sluit niet uit dat nog meer verdachten worden aangehouden. De zaken van de uitvoerders en brokers worden onderwijl al afzonderlijk aangebracht bij de rechtbank, zij staan terecht voor hun eigen aandeel in het geweld.

Systemen UWV overbelast door vele aanvragen Noodfonds Energie

ROTTERDAM – Het aantal mensen dat steun wil aanvragen voor hun energiekosten is zo hoog dat de systemen van het UWV overbelast zijn geraakt. Dit meldt een woordvoerder van het Tijdelijk Noodfonds Energie woensdag. Het noodfonds heeft sinds de heropening dinsdag al zo’n 15.000 aanvragen binnengekregen.

Bij het aanvragen van de regeling hebben mensen inkomensgegevens uit de systemen van het UWV nodig. Maar vanwege de “enorme drukte” zijn die systemen volgens de woordvoerder overbelast geraakt. Daardoor belanden sommige aanvragers in een wachtrij van zo’n twintig minuten. “We begrijpen dat het frustrerend is en doen er met het UWV alles aan om de drukte te verlichten.” De woordvoerder adviseert mensen die het niet lukt het laat in de avond of vroeg in de ochtend nog een keer te proberen.

Huishoudens met een laag inkomen en hoge energierekening kunnen dit jaar opnieuw terecht bij het fonds voor steun voor hun energiekosten.

100.000 huishoudens

Met de regeling hoopt het fonds dit jaar 100.000 huishoudens te helpen. Degenen die in aanmerking komen, krijgen een deel van de energierekening voor zes maanden vergoed. De overheid heeft daarvoor 56,3 miljoen euro beschikbaar gesteld. Energieleveranciers en netbeheerders leveren ook een bijdrage, van in totaal 13,2 miljoen euro.

De afgelopen twee jaar hebben in totaal ruim 160.000 huishoudens gebruikgemaakt van de regeling. Eind vorig jaar leek het erop dat het fonds dit jaar niet zou kunnen doorgaan omdat de benodigde bijdrage vanuit het bedrijfsleven uitbleef. Die is nodig omdat de EU het anders mogelijk ziet als ongeoorloofde staatssteun. Begin dit jaar werd het noodfonds toch verlengd.

Cao-overleg Openbaar Vervoer opnieuw zonder resultaat: onvrede bij vakbonden groeit

Foto: Adobe Stock | Natee Meepian

UTRECHT – De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het Openbaar Vervoer zijn dinsdag 22 april hervat, maar opnieuw zonder concreet resultaat afgesloten. Vakbond FNV Streekvervoer laat weten zeer teleurgesteld te zijn over het uitblijven van afspraken op het gebied van werkdrukverlaging en loon.

Volgens de bond zijn na zes onderhandelingsrondes nog altijd alle verslechteringsvoorstellen van de werkgeverszijde ongewijzigd op tafel blijven liggen. “We willen positief het gesprek blijven voeren, maar dat is lastig als de werkgevers vasthouden aan verslechteringen,” aldus FNV in een verklaring.

Teleurstelling over gebrek aan voortgang

FNV gaf bij aanvang van de zesde onderhandelingsronde aan dat er tot nu toe geen enkele concrete stap is gezet richting het verlagen van de werkdruk of het verbeteren van de beloning. “Het werk moet aantrekkelijk blijven voor alle OV-medewerkers,” benadrukt de bond. “Maar zonder duidelijk perspectief op verbetering is eindeloos door onderhandelen geen optie.”

Aangepaste voorstellen van tafel

In de loop van de dag werd duidelijk dat twee eerdere voorstellen van werkgevers zijn ingetrokken: het verhogen van de pensioenpremie voor werknemers van circa 20 procent naar 33 procent en het verlagen van de overwerktoeslag van 35 procent naar 20 procent. Over andere voorstellen, waaronder de loondoorbetaling bij ziekte en het opschuiven van leeftijdsregelingen van 50 naar 55 jaar, bestaat nog altijd geen overeenstemming. Op het thema loon is volgens de vakbond “nog niets gebeurd”.

Over de RVU-regeling (Regeling voor Vervroegde Uittreding) is wél een voorlopige afspraak gemaakt: als partijen er niet uitkomen, zal er per 1 januari 2026 een regeling komen voor ‘roostergebonden personeel’.

Werkdruk blijft twistpunt

Het belangrijkste twistpunt blijft echter de werkdruk. FNV benadrukt dat de werkgevers nog steeds geen concrete voorstellen hebben gedaan om de hoge werkdruk in het OV terug te dringen. Dit leidt tot groeiend onbegrip bij de vakbond. “De vraag is inmiddels of het überhaupt zin heeft om verder te praten, zolang alle verslechteringen blijven liggen,” aldus FNV.

Tijdens de laatste schorsing van het overleg, die plaatsvond tijdens het diner, spraken de werkgevers wel de intentie uit om er “gezamenlijk uit te komen”. Maar volgens FNV staat deze intentie haaks op de realiteit aan de onderhandelingstafel.

Vervolg op 28 april

Het overleg wordt hervat op maandag 28 april om 14.00 uur. FNV spreekt van een “beslissend moment”. Of partijen dan wel tot een doorbraak weten te komen, is vooralsnog onzeker.

Lichaam paus overgebracht naar Sint-Pietersbasiliek

VATICAANSTAD – De overleden paus Franciscus is overgebracht naar de Sint-Pietersbasiliek in . Zijn lichaam blijft daar opgebaard tot de uitvaart van zaterdag. Tot die tijd kan het publiek de paus de laatste eer bewijzen.

De 88-jarige paus stierf maandag in zijn appartement in Casa Santa Marta, officieel een gastenverblijf van de Heilige Stoel. Zijn lichaam werd daarna overgebracht naar de kapel van Casa Santa Marta. Daar werd woensdagochtend gebeden voordat de open kist met het lichaam werd verplaatst naar de Sint-Pietersbasiliek.

De processie ging via het Santa Martaplein naar het Sint-Pietersplein, waar veel gelovigen waren samengekomen, en ging via de hoofdingang de Sint-Pietersbasiliek binnen. Onder anderen kardinalen liepen mee in de processie, die werd geleid door camerlengo Kevin Farrell. Ook leden van de Zwitserse Garde, verantwoordelijk voor onder meer de veiligheid van de paus, liepen mee.

De houten kist is bij het hoofdaltaar geplaatst. De basiliek gaat om 11.00 uur, na een ceremonie, open voor het publiek en blijft tot middernacht toegankelijk. Belangstellenden kunnen ook donderdag en vrijdag afscheid nemen van paus Franciscus. Vrijdagavond beginnen de voorbereidingen voor de uitvaart op zaterdag.

GLS Netherlands en Ayvens werken samen aan emissievrije bezorging

UTTRECHT – GLS Netherlands en leasemaatschappij Ayvens bundelen hun krachten in een strategisch partnership om de transitie naar elektrisch vervoer in de pakketbranche te versnellen. Dankzij deze samenwerking kunnen de transportpartners van GLS Netherlands via Ayvens elektrische voertuigen leasen tegen gunstige voorwaarden. Dit drukt de totale kosten voor transportpartners in de overstap van fossiel naar elektrisch vervoer.

Voor de bezorging van pakketten werkt GLS Netherlands intensief samen met externe vervoersbedrijven (de transportpartners). Maar voor veel van deze vervoerders is de overstap naar elektrisch rijden lastig. De aanschaf van elektrische voertuigen vraagt namelijk om extra investeringen en de bijbehorende verzekeringspremies zijn fors. Daardoor zitten vervoerders in een lastig parket, want wet- en regelgeving (zoals zero-emissiezones in binnensteden) en de strategie van GLS Netherlands dwingen hen toch richting emissievrij vervoer.

Elektrisch leasen met minimale risico’s

De samenwerking tussen GLS Netherlands en Ayvens biedt transportpartners van GLS Netherlands op maat gemaakte oplossingen om dit probleem op te lossen. Via de samenwerking kunnen transportpartners elektrische bestelbussen bij Ayvens leasen op basis van full operational lease. Dit is een totaalpakket inclusief verzekering, reparaties, banden, afschrijving, onderhoud en belastingen. GLS Netherlands vergoedt bovendien de extra kosten van een elektrische bestelbus ten opzichte van een dieselbestelbus.

“We hebben grote ambities om te verduurzamen. Maar er zijn heel veel transportpartners in de branche werkzaam die het heel moeilijk vinden om de transitie naar emissievrij vervoer te maken”, zegt Theo Harmsen, Duurzaamheidsmanager bij GLS Netherlands.

“Met gelijkgestemde partners zoals Ayvens hebben we echter het nodige schaalvoordeel om deze transportpartners te ondersteunen in hun verduurzaming. Dit soort initiatieven is erg belangrijk om de komende jaren het momentum richting emissievrij vervoer te behouden.”

“Samen met GLS Netherlands maken we emissievrij vervoer mogelijk. Hiervoor gebruiken we de ervaringen en inzichten die we in de afgelopen jaren hebben verkregen in het verduurzamen van ons eigen wagenpark”, zegt Frank van den Akker, Senior Sales Manager Bedrijfswagens bij Ayvens in Nederland. “Flexibiliteit is daarbij een vereiste, want als een transportpartner een opdracht niet kan uitvoeren of zelfs stopt, moeten de leasevoertuigen kunnen worden ingezet bij andere partijen.”

Van landelijke naar wereldwijd impact

Zowel GLS als Ayvens zijn een groene weg ingeslagen. GLS heeft zich verbonden aan het Science Based Targets initiative (SBTi), een wereldwijd programma dat bedrijven helpt wetenschappelijk onderbouwde doelen te stellen om hun uitstoot te verminderen. Daarbinnen streeft GLS naar zero emissie tegen 2045. Een belangrijke mijlpaal is om tegen 2030 50% van het wagenpark zero- en low-emissie te hebben. Naar de toekomst toe wil GLS ook de verkeersveiligheid verbeteren met geavanceerde veiligheidssystemen in elektrische voertuigen. Ayvens heeft soortgelijke ambities: het eigen wagenpark in Nederland is sinds enkele jaren al volledig elektrisch.

De andere GLS-landen kijken met interesse naar de ontwikkeling van dit partnership. Beide partijen zijn onderdeel van grote, internationale organisaties, en succesvolle verduurzaming in Nederland kan als voorbeeld dienen voor de uitrol van soortgelijke samenwerkingen in andere landen. Zo kunnen de lokale takken van GLS en Ayvens wereldwijd impact maken.

Eerst is er echter nog volop winst te behalen in Nederland: de eerste voertuigen zijn operationeel en een tweede ronde van voertuigen wordt binnenkort verwacht.

Studie: AI kan longkanker eerder vinden in data huisarts

AMSTERDAM – Onderzoekers van het Amsterdam UMC denken dat huisartsen met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) mensen met longkanker tot vier maanden eerder kunnen opsporen. Ze schrijven erover in een studie die woensdag verschijnt in het British Journal of General Practice.

Een algoritme bekijkt alle medische informatie van een huisartsenpraktijk, leggen de onderzoekers uit. In de medische voorgeschiedenis van patiënten pikt het “een voorspellend signaal op”.

In andere studies worden bepaalde zoektermen gebruikt, zoals ‘roken’ of ‘bloed ophoesten’. Maar in de zogenoemde ‘vrije tekst’ over patiënten staat blijkbaar informatie waarmee het algoritme uit dit onderzoek patiënten met kanker eerder kan opsporen, verduidelijkt Ameen Abu-Hanna, hoogleraar Klinische Informatiekunde en mede-onderzoeker.

Verder onderzoek moet aantonen op welke gegevens het algoritme precies aanslaat, voordat het in de praktijk kan worden ingezet. Voor de woensdag verschenen studie zijn gegevens van 525.526 patiënten gebruikt uit vier academische huisartsennetwerken in Amsterdam, Utrecht en Groningen.

De wetenschappers benadrukken dat uit eerder onderzoek is gebleken dat de overlevingskans bij longkanker al kan toenemen als de behandeling vier weken eerder begint.

Bijna helft van ondernemers controleert nooit eigen gegevens in Handelsregister

Kamer van Koophandel

UTRECHT – Uit recent onderzoek van de Kamer van Koophandel (KVK) onder 500 ondernemers blijkt dat maar liefst 42 procent van de ondernemers zelden of nooit hun eigen bedrijfsgegevens in het Handelsregister van KVK controleert. Dit terwijl bijna driekwart (71 procent) van de ondernemers zich wél bewust is van het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor een juiste en actuele registratie.

Slechts 7 procent van de ondernemers controleert zijn gegevens vaker dan één keer per jaar. 19 procent doet dit jaarlijks, en ongeveer 27 procent kijkt alleen bij een wijziging of de registratie nog klopt. Opvallend is dat 42 procent van de ondernemers niet zeker weet of hun gegevens volledig en correct in het Handelsregister staan.

Volgens Marije Hovestad, directeur Dataverstrekkingen bij KVK, zijn de uitkomsten herkenbaar: “Veel ondernemers gaan ervan uit dat hun gegevens in het Handelsregister wel kloppen, maar in de praktijk blijkt informatie regelmatig verouderd. Denk aan vergeten adreswijzigingen, nieuwe bestuurders die niet zijn doorgegeven, of verouderde contactgegevens. Dit kan leiden tot: administratieve fouten, juridische problemen, financiële schade en/of vertraging bij aanvragen of procedures.”

“Niet alleen verouderde bedrijfsgegevens kunnen bij ondernemers voor problemen zorgen maar ook een verkeerd ingevulde bedrijfsactiviteit, waar de Standaard Bedrijfsindeling (SBI) op is gebaseerd, kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld: belastingtarieven, het aanvragen van subsidieregelingen, financieringsaanvragen of pensioenpremies”, aldus Hovestad.

Daarnaast wijst Hovestad ook op het belang van betrouwbare gegevens voor externe relaties: “Leveranciers, klanten en opdrachtgevers raadplegen regelmatig het Handelsregister om te kijken met wie ze zakendoen. Het is dus niet alleen wettelijk verplicht om zelf zorg te dragen voor het tijdig en correct doorgeven van wijzigingen, maar ook zakelijk gezien verstandig om je bedrijfsgegevens op orde te houden.”

“We adviseren ondernemers dan ook om zeker jaarlijks hun registratie te controleren en wijzigingen, zoals een nieuw bedrijfsadres of andere activiteiten, binnen een week aan ons door te geven. Dit kan eenvoudig via Mijn KVK”, aldus Hovestad.

Trump wil ‘heel aardig’ zijn bij heffingsbesprekingen met China

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump is van plan “heel aardig” tegen China te zijn bij onderhandelingen over de importheffingen van de twee landen. De heffingen tegen China zullen volgens hem dalen als er een deal komt.

“Het zal aanzienlijk dalen, maar niet naar nul”, zei Trump over de heffingen tijdens de beëdigingsceremonie van de nieuwe voorzitter van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. De Verenigde Staten hebben de importheffing op de meeste Chinese goederen recent flink verhoogd naar 145 procent, waarop China terugsloeg met een heffing van 125 procent. “Wij gaan heel aardig zijn en zij gaan heel aardig zijn, en dan zullen we zien wat er gebeurt”, voegde Trump daaraan toe.

Zijn beweringen zijn een teken dat Trump mogelijk zijn harde opstelling tegenover China afzwakt. De tarievenoorlog tussen de twee grootste economieën ter wereld heeft grote onrust op de financiële markten veroorzaakt.

Hard spelen

Trump zei daarnaast dat hij niet van plan is om “het hard te spelen” met de Chinese president Xi Jinping en dat hij het tijdens besprekingen niet zal hebben over het coronavirus. Het Witte Huis lanceerde vorige week een website met de bewering dat het virus is ontstaan in een lab in China. Dat leidde tot kritiek van China. Beijing zei dat het “extreem onwaarschijnlijk” is dat het virus uit een laboratorium kwam.

“Als ze geen deal sluiten, zullen wij de deal bepalen. En het zal een eerlijke deal zijn voor iedereen”, zei Trump verder.

Onhoudbaar

De opmerkingen van Trump volgen op beweringen van de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent dinsdag. Die stelde dat de impasse tussen de VS en China onhoudbaar is.

Xi zei woensdag dat de tarieven- en handelsoorlog de legitieme rechten en belangen van alle landen ondermijnen, het internationale handelssysteem schaden en de economische wereldorde beïnvloeden, meldt staatspersbureau Xinhua. Xi zei dit tijdens een ontmoeting met de Azerbeidzjaanse president Ilham Aliyev in Beijing.

×