Clicky

donderdag 1 mei 2025 - 02:01 uur
Home Blog Pagina 219

Emirates SkyCargo breidt capaciteit in 2025 met 15 procent uit om aan wereldwijde vraag te voldoen

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM –  In 2024 bleef de vraag naar het gespecialiseerde productportfolio, het uitgebreide wereldwijde netwerk en de volledige widebody-toestellen van Emirates SkyCargo exponentieel groeien. Om te voldoen aan de wereldwijde toenemende vraag, heeft Emirates twee extra Boeing 747- vrachttoestellen gehuurd via een wet-lease, waarmee de maatschappij 2025 begint met 15% extra vrachtcapaciteit ten opzichte van januari 2024.

Badr Abbas, Divisionele Senior Vice President van Emirates SkyCargo, zei: “Gedurende 2024 hebben we aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe en gehuurde vrachttoestellen om te anticiperen op de toenemende vraag van toeleveringsketens en luchtvracht wereldwijd. Dit zorgde ervoor dat we een stabiele capaciteit beschikbaar hadden om onze wereldwijde klanten zo goed mogelijk te kunnen voorzien. Dit blijft een belangrijke prioriteit voor Emirates SkyCargo terwijl de luchtvaartmaatschappij zich blijft richten op het volgende tijdperk.”

“We verwachten dat de vraag zal blijven groeien en dit weerspiegelt tevens de leidende rol van Dubai als wereldwijd logistiek knooppunt. Het versterken van de vrachtcapaciteit is vitaal om de economische agenda van Dubai te kunnen ondersteunen. Daarom kan Emirates nieuwe bestemmingen bereiken, de huidige operaties versterken en uiteindelijk het gespecialiseerde productportfolio uitbreiden.”

Strategische samenwerking en investeringen

De meerjarige leaseovereenkomst voor de Boeing 747’s werd ondertekend met de Compass Group, een van de langst bestaande en betrouwbaarste partners van Emirates SkyCargo. Deze investering in extra Boeing 747F toestellen maakt het mogelijk voor Emirates om extra capaciteit snel in te kunnen zetten. Hierdoor is Emirates in staat om direct in te spelen op de toenemende vraag. Tegelijkertijd kunnen de partners verdere uitbreidingsmogelijkheden van de samenwerking bespreken.

Toestel-uitbreiding en netwerkgroep voor e-commerce

De leasingstrategie van Emirates SkyCargo vult de eigen toestellen aan. In 2024 ontving Emirates twee nieuwe Boeing 777F’s, die direct in gebruik werden genomen. De focus lag hierbij op de groeiende vraag naar e-commerce-zendingen vanuit Aziatische markten. Door deze extra toestellen kon Emirates SkyCargo haar netwerk van vrachtbestemmingen uitbreiden naar 38. Dit werd onder andere mogelijk door de inzet van een wekelijkse vrachtvlucht naar Kopenhagen.

Toekomstige investeringen

De actieve operationele toestellen van Emirates SkyCargo bestaan nu uit 10 Boeing 777 F’s en zes via wet-lease gehuurde Boeing 747’s. Dit komt neer op een totaal van 16 toestellen. Emirates heeft daarnaast 13 Boeing 777 F’s besteld en de verwachte levering zal tussen 2025 en 2026 zijn. Deze aanzienlijke orderportefeuille zal de luchtvaartmaatschappij ondersteunen tijdens de volgende groeifase. Emirates onderzoekt alle mogelijkheden voor toekomstige toestellen, waaronder de Boeing 777-8F en de Airbus A350-1000F.

Versterking van vrachtcapaciteit

Om de snelle, betrouwbare en efficiënte verplaatsing van goederen mogelijk te maken, maakt Emirates SkyCargo gebruik van de widebody-toestellen en de frequentie van de passagiersvluchten van Emirates. De recent verhoogde passagiersvluchten vliegen naar belangrijke steden, waaronder Madagaskar via de Seychellen, Oeganda en Ethiopië, gevolgd door Johannesburg, Zuid-Afrika en Melbourne, Australië. Hierdoor zal de vrachtcapaciteit van de divisie verder worden versterkt om goederen wereldwijd te kunnen vervoeren. Tot slot zal de komst van de eerste A350 de capaciteit verder vergroten, met een laadcapaciteit van 12 ton per vlucht.

Opnieuw legionellabacterie aangetroffen in waterzuivering Houten

HOUTEN – Op een rioolwaterzuiveringsinstallatie in Houten (rwzi) zijn verhoogde concentraties van de legionellabacterie aangetroffen. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden meldt dat uit voorzorg beschermende maatregelen zijn getroffen voor medewerkers van het schap en externe bedrijven die op de zuiveringsinstallatie werken.

“We informeren ze actief over de aangetroffen bacterie en adviseren speciale maskers te dragen. Niet-noodzakelijke bezoeken aan de rwzi zijn uitgesteld”, meldt het schap.

De verhoogde concentraties zijn eind december 2024 aangetroffen tijdens reguliere monsternames. Eind deze week weet het schap of er nog steeds verhoogde concentraties van de legionellabacterie zijn. Op basis van de uitkomst van het onderzoek bepaalt het schap of en welke vervolgstappen er moeten worden genomen. Het schap weet nog niet wat de bron van de besmetting is.

In de gemeente Houten (provincie Utrecht) zijn de afgelopen jaren vaker hogere concentraties van de legionellabacterie aangetroffen bij waterzuiveringsinstallaties, onder meer in februari 2023.

Zes maanden cel voor racistische projecties op Erasmusbrug

ROTTERDAM – De rechtbank in Rotterdam heeft twee mannen veroordeeld tot zes maanden cel voor het projecteren van racistische leuzen op de Erasmusbrug, tijdens de jaarwisseling van 2022 naar 2023.

De twee zijn ook schuldig bevonden aan soortgelijke projecties op het stadhuis van Eindhoven, in februari 2023. De rechtbank achtte eveneens bewezen dat verdachte John A. (26), afkomstig uit Zwijndrecht, enkele weken eerder racistische leuzen op het stadhuis van Alkmaar projecteerde.

De opgelegde straffen zijn conform de eis van de officier van justitie.

Schuld

Volgens de rechtbank hebben A. en medeverdachte Daniil S. (36) uit Landgraaf zich met hun acties schuldig gemaakt aan groepsbelediging, aanzetten tot discriminatie en haatzaaien. Dat hun daden zouden vallen onder de vrijheid van meningsuiting, zoals hun advocaten onder meer hebben betoogd, bestrijdt de rechtbank. “De vrijheid van meningsuiting gaat ver, maar stuit op een grens”, aldus de rechter.

Op de Erasmusbrug werden teksten geprojecteerd als ‘White lives matter’ en de zogenoemde ’14 Words’ van David Lane, een Amerikaanse neo-nazi (‘We moeten het voortbestaan van ons volk en een toekomst voor blanke kinderen veiligstellen’). De rechtbank wees erop dat de teksten live op televisie te zien waren; een vuurwerkshow bij de brug werd wegens harde wind afgelast, maar de uitzending van het aftelmoment ging wel door. “De verdachten hebben iets wat een feestelijk landelijk samenzijn had moeten zijn gegijzeld met een expliciete boodschap van onverdraagzaamheid”, aldus de rechtbank. “De wijze waarop dit is gedaan, kan als extra intimiderend worden ervaren.”

A. en S. hebben in het vooronderzoek geen verklaring afgelegd en bleven op 17 december weg van hun eigen proces, ondanks eerder gedane beloften dat zij in de rechtszaal iets zouden gaan zeggen. De rechtbank heeft die zwijgzaamheid meegewogen in het nadeel van de verdachten en constateert dat zij “geen afstand hebben gedaan van racistisch of extreemrechts gedachtegoed”. Ook bij de uitspraak woensdag waren de mannen niet aanwezig.

Kabinet komt met centraal meldpunt tegen omzeiling sancties

DEN HAAG – Het kabinet richt een centraal meldpunt op waar bedrijven melding kunnen maken over de naleving van sanctiemaatregelen. Dat maakte minister Veldkamp (Buitenlandse Zaken) bekend tijdens een door Nederland georganiseerde internationale conferentie over sancties. Met het nieuwe meldpunt moet de omzeiling van sancties door onder meer Rusland worden aangepakt.

Bedrijven hebben een meldplicht als zij te maken krijgen met personen, instanties en bedrijven die op de Europese sanctielijst staan. Alleen moeten zij die informatie nu nog indienen bij verschillende ministeries en instanties. Die “versnippering” is volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken ingewikkeld voor bedrijven. “Het Centraal Meldpunt Sancties moet dit makkelijker maken.”

“Want de plicht om te melden moet geen opgave zijn”, zei minister Veldkamp op de conferentie in Den Haag voor Nederlandse en internationale beleidsmakers en vertegenwoordigers van bedrijven en financiële instellingen. Nederland organiseerde deze conferentie om te praten over naleving van sancties, met name die tegen Rusland zijn ingesteld na de invasie in Oekraïne.

Nederland wil dat de maatregelen beter uitvoerbaar en effectiever worden. “Sancties zijn het belangrijkste instrument, niet alleen om onze vijanden te verzwakken, maar ook om onszelf te versterken”, aldus Veldkamp.

Vrachtwagenchauffeur overleden na kantelen vrachtwagen in Alphen

Foto: SQVision

ALPHEN – Op de Kapellekensbaan in Alphen is woensdagmiddag een ernstig ongeluk gebeurd. Een vrachtwagen, exceptioneel transport, kantelde.

De chauffeur zat bekneld in zijn cabine.

Na de bevrijding uit zijn benarde positie werd hij lange tijd gereanimeerd. Het slachtoffer is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.

De chauffeur overleed enkele dagen na het ongeval alsnog, meldt het transportbedrijf waar hij werkzaam was.

KLM schrapt donderdag 40 vluchten op Schiphol vanwege voorspelde mist

SCHIPHOL – KLM annuleert donderdag uit voorzorg veertig vluchten op Schiphol om de mist die dan is voorspeld. Dat meldt een woordvoerder. De luchtvaartmaatschappij moest woensdag ook al veel vluchten schrappen, eveneens door de mist.

KLM liet eerder op de dag al weten “overvallen” te zijn door de mist. De situatie zag er slechter uit dan de prognoses op dinsdag en in de nacht van dinsdag op woensdag, zei de woordvoerder. In eerste instantie moest KLM daardoor veertig vluchten via Schiphol annuleren. Dat aantal is woensdagmiddag opgelopen tot 96.

Het KNMI kondigde woensdagochtend code geel af vanwege dichte mist, met plaatselijk zicht tot 200 meter. De waarschuwing gold in eerste instantie voor vrijwel heel Nederland. Aan het einde van de ochtend werd die waarschuwing voor een deel van het land ingetrokken. Voor de provincies Flevoland, Friesland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland geldt nog wel code geel. Die waarschuwing is tot 14.00 uur van kracht.

Schiphol liet eerder weten dat het aantal geannuleerde vluchten op woensdag is opgelopen van enkele tientallen tot ruim honderd. In totaal stonden deze dag ruim 1100 vluchten gepland. Een woordvoerder van de luchthaven kon nog niet zeggen in hoeverre de operatie donderdag door de voorspelde mist wordt beïnvloed.

CNV wil af van ‘zaagtandroosters’ in het openbaar vervoer

UTRECHT – Vakbond CNV wil in de nieuwe cao openbaar vervoer (13.000 werknemers) afspraken maken over gezondere roosters. “We willen geen ‘zaagtandroosters’ meer, waarbij de werktijden iedere dag sterk variëren, zonder vaste patronen. Dat is ongezond en leidt in de praktijk tot vermoeidheid, stress en gezondheidsproblemen”, zegt CNV-onderhandelaar Hanane Chikhi.

De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn gisteren van start gegaan. De huidige cao loopt eind maart af.

CNV wil gezondere roosters

Een belangrijk onderwerp voor CNV zijn het verminderen van de werkdruk en een betere balans tussen werk en privé. Chikhi: ‘Dat begint met duidelijke afspraken over rust- en diensttijden en gezondere roosters. Die zaagtandroosters zijn echt killing, daar moeten we helemaal vanaf. In plaats daarvan willen we een roostersysteem met meer structuur en regelmaat. Dat zorgt voor een beter ritme en is daardoor minder belastend.’

Daarnaast wil CNV gebroken diensten in het weekend volledig afschaffen. Chikhi: ‘Werken in het openbaar vervoer is per definitie onregelmatig. Maar we kunnen er wel meer aan doen om ook in die onregelmatigheid zoveel mogelijkheid regelmaat te krijgen. Dat zorgt ook voor een betere balans tussen werk en privé.’

De werkgevers zetten juist in op meer flexibiliteit in de roosters, bijvoorbeeld door het invoeren van roosters met raamtijden zonder vaste begintijden. Chikhi: ‘Daar hebben we dus sterke bedenkingen bij. We hebben nu afgesproken dat, parallel aan het cao-overleg, een werkgroep aan de slag gaat met voorstellen die de werkdruk kunnen verminderen en die zorgen voor gezondere en beter voorspelbare roosters.’

Lonen moeten flink omhoog

Vakbond CNV zet dit keer in op een cao van 1 jaar en 9 maanden (van 1 april 2025 tot 1 januari 2027). In die periode moeten de lonen flink omhoog, vindt Chikhi. ‘De lonen zijn vorig jaar weliswaar omhoog gegaan, maar de inflatie is daarmee te weinig gecompenseerd. Daarom vragen we voor dit jaar – naast de 2% die de werknemers in januari hebben gehad – nog 6% vanaf 1 april 2025 en voor volgend jaar 8%. Dat is echt nodig om de koopkracht van de werknemers zeker te stellen, maar ook om de sector aantrekkelijk te houden in de huidige krappe arbeidsmarkt.’

Tijdens het eerste cao-overleg bleek gisteren dat de werkgevers op dit moment nog niet verder willen gaan dan 2% per 1 september 2025 en nog eens 2% per 1 september 2026. Dat ligt dus veraf van wat CNV heeft voorgesteld.

Andere cao-voorstellen

Daarnaast heeft de bond nog een aantal andere cao-voorstellen op tafel gelegd. CNV wil bijvoorbeeld dat:

  • 5 mei, Bevrijdingsdag, een nationale feestdag wordt, met de daarbij behorende toeslag voor feestdagen
  • parttimers recht krijgen op een overwerktoeslag, conform de uitspraak van het Europese Hof
  • de jeugdschalen worden afgeschaft, zodat jonge buschauffeurs (jonger dan 21 jaar) ook een volwaardig loon ontvangen
  • een chauffeur na een extra late dienst recht heeft op minimaal 12 uur rust
  • de regelingen voor oudere chauffeurs worden versoepeld, zodat meer werknemers hier gebruik van kunnen maken
  • het mogelijk wordt om studieschuld fiscaal voordelig af te lossen

Cao-overleg gaat in februari verder

Vakbonden en werkgevers zetten de onderhandelingen in februari voort. Onderhandelingsdata staan gepland op 4 februari, 25 februari, 11 maart en 24 maart.

Special Cargo College versterkt positie met overname VCM Totaal

SCHIPHOL-RIJK – Special Cargo College, het toonaangevende opleidings- en kennisinstituut voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en luchtvaartbeveiliging, heeft opleidingscentrum VCM Totaal in Middelharnis overgenomen. Met deze overname breidt zij haar dienstverlening uit naar de regio Zuidwest-Nederland en versterkt ze haar positie als betrouwbare opleidingspartner.

VCM Totaal is gespecialiseerd in veiligheids- en transportopleidingen, met een breed aanbod aan cursussen, waaronder ADR, Code 95, BHV, heftruckchauffeur en VCA. Daarnaast biedt het instituut adviesdiensten op het gebied van veiligheid en gevaarlijke stoffen. VCM Totaal is gevestigd in Middelharnis, Zuid-Holland, en heeft een sterke reputatie opgebouwd als lokale opleidingspartner.

Klanten van VCM Totaal kunnen blijven rekenen op de vertrouwde dienstverlening en locatie in Middelharnis, waar de vaste locatiemanager het aanspreekpunt blijft. Het cursusaanbod blijft beschikbaar via de website van VCM Totaal (zie hieronder). Klanten van Special Cargo College profiteren nu van deze uitbreiding naar Zuidwest-Nederland, met een breed scala aan opleidingen en advies. De bevlogen docenten en trainers van VCM Totaal én Special Cargo zorgen ervoor dat de vertrouwde dienstverlening naadloos voortgezet wordt.

Jaap Nagtegaal, VCM Totaal: “We hebben in Special Cargo College een betrouwbare partner gevonden die over de juiste kennis en ervaring beschikt om onze klanten goed te kunnen bedienen.”

Erik den Dikken, Special Cargo College: “VCM Totaal en Special Cargo College hebben al jarenlang een vruchtbare zakelijke relatie. Wij zijn blij met het vertrouwen dat VCM Totaal ons schenkt met deze verkoop. Hiermee kunnen wij nu onze klanten ook in Zuidwest-Nederland gaan ontzorgen met opleidingen en advies.”

Special Cargo College – de opleidings- en consultancytak van Special Cargo – is kennispartner voor logistiek Nederland en biedt een breed scala aan klassikale en online opleidingen op het gebied van gevaarlijke stoffen en luchtvaartbeveiliging. Daarnaast verzorgt het wereldwijd maatwerktrainingen, afgestemd op de specifieke behoeften van klanten. De consultancydiensten van Special Cargo College vullen dit aanbod perfect aan, met deskundige ondersteuning bij veilige en compliant logistieke processen.

Vrouw (42) overleden na aanrijding met auto in centrum Amsterdam

AMSTERDAM – Een 42-jarige vrouw uit Amsterdam is woensdagochtend overleden door een aanrijding met een auto in het centrum van de hoofdstad.

Het ongeluk gebeurde rond 09.30 uur op de Nieuwezijds Voorburgwal, dicht bij winkelcentrum Magna Plaza. De voetgangster overleed ter plekke, reanimatie mocht niet meer baten.

De bestuurder van de auto, een 38-jarige man uit de gemeente Haarlemmermeer, is aangehouden. De politie doet onderzoek naar de aanrijding en vraagt getuigen zich te melden.

Overleden persoon aangetroffen in cabine geparkeerde vrachtwagen in Hoogvliet Rotterdam

Foto: Nieuws op Beeld

ROTTERDAM – Aan de Hoefsmidstraat in Hoogvliet Rotterdam is woensdagochtend een overleden persoon aangetroffen in een cabine van een vrachtwagen die stond geparkeerd langs de kant van de weg. Vermoedelijk betreft het de chauffeur van de vrachtwagen maar dit is nog niet officieel bevestigd,

De ontdekking werd even na 10:00 uur gedaan door vermoedelijk een vrachtwagenchauffeur, direct werden de hulpdiensten gealarmeerd voor een melding van een reanimatie.

Echter bleek bij aankomst van de hulpdiensten dat een reanimatie niet mocht baten.

Een forensisch arts is ter plaatse gekomen om de doodsoorzaak vast te stellen. Vooralsnog vermoed de politie niet dat er opzet in het spel is.

Taakstraf geëist tegen agent die informatie doorspeelde aan criminelen

UTRECHT – Het Openbaar Ministerie (OM) eist een taakstraf van 140 uur tegen een man die werkzaam was voor de politie-eenheid Midden-Nederland. De oud-agent wordt verdacht van computervredebreuk en schending ambtsgeheim. Hij zou tussen 2017 en 2022 informatie hebben opgevraagd in politiesystemen, die vervolgens in handen kwam van criminelen.

De zaak kwam aan het licht toen een informant waarschuwde dat een ‘politiecontact’ gevoelige informatie zou doorspelen. Deze informatie bleek te zijn opgezocht met het account van de verdachte. Dit was verdacht omdat de agent deze handelingen niet had vastgelegd en omdat het systeem grotendeels in zijn vrije tijd werd geraadpleegd.

Gaandeweg het onderzoek doken er meer politiedocumenten op die in handen waren van een crimineel, allemaal uitgedraaid met het account van de verdachte. Op basis hiervan werd de verdachte op 30 augustus 2022 aangehouden en werden meerdere doorzoekingen verricht.

Vervolgens is er gekeken naar de zoekgeschiedenis van de agent in het politiesysteem. Daaruit blijkt dat er tientallen keren is gezocht op namen, adressen en kentekens die niet te koppelen zijn aan zijn werk als agent. Zo bekeek de verdachte informatie over zichzelf, zijn straat en familie- en gezinsleden. Er zijn chatgesprekken gevonden waaruit blijkt dat de verdachte op verzoek van familie en kennissen informatie doorspeelde uit politiesystemen.

Ook criminele contacten van de agent konden door de verdachte beschikken over gevoelige informatie. Dit brengt grote risico’s met zich mee. “Het zijn bevragingen waarvan de resultaten in potentie gebruikt kunnen worden om politieonderzoeken te schaden”, legt de officier van justitie uit. “Daarnaast kan het ook politiemedewerkers in gevaar brengen.”

In de visie van het OM speelde de agent informatie door, zodat hij ook weer informatie terug zou krijgen. “Dit lijkt wel een structurele werkwijze van de verdachte”, vertelt de officier van justitie. Dit neemt het OM de verdachte zeer kwalijk. “Burgers moeten er op kunnen vertrouwen dat medewerkers van de politie op respectvolle wijze omgaan met hun persoonlijke gegevens.”

Volgens het OM heeft de verdachte misbruik gemaakt van zijn positie als agent en zo ook de integriteit van de politie ernstige schade toegebracht. Al had de politie zelf ook meer moeten doen om de verdachte te stoppen, stelt de officier van justitie. “De politie heeft ook gebruik gemaakt van de informatiepositie van de verdachte, waarbij niet kritisch is gevraagd hoe de verdachte aan deze informatie is gekomen. Daar heeft de politie ook lering uit getrokken.”

Bij het bepalen van de strafeis is rekening gehouden met de ernst van de feiten. Daarbij speelt mee dat de verdachte ook na meerdere waarschuwingen van zijn werkgever en een gesprek met de officier van justitie (OM-hoorzitting) opnieuw de fout in ging. Ook is gekeken naar de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Zo is rekening gehouden met het ontslag en de gevolgen daarvan voor de verdachte.

Alles meewegende eist het Openbaar Ministerie een onvoorwaardelijke taakstraf van 140 uur. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Strafbeschikking voor bergingsbedrijf Collewijn Berging wegens dodelijk arbeidsongeval

ROTTERDAM – Het bedrijf Collewijn Berging B.V. betaalt een strafbeschikking in de vorm van een boete van 35.000 euro, die haar is opgelegd door het Openbaar Ministerie (OM). In 2023 vond er bij werkzaamheden een dodelijk arbeidsongeval plaats, waarbij een werknemer is overleden.

Dodelijk arbeidsongeval

Op 1 maart 2023 is een 52-jarige werknemer van het bergingsbedrijf om het leven gekomen. De werknemer raakte tijdens werkzaamheden aan een hydraulisch systeem van een bergingsvoertuig bekneld tussen het laadplateau en het frame van het voertuig. De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) startte onder gezag van het OM een strafrechtelijk onderzoek naar de oorzaak en toedracht van dit dodelijke bedrijfsongeval.

Daaruit blijkt volgens het OM dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen. Het bedrijf is immers tekort geschoten in de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Het OM legt het bedrijf daarom een strafbeschikking op van 35.000 euro.

Maatregelen

Het bergingsbedrijf zegt te betreuren dat één van haar werknemers tijdens werkzaamheden door een ongeval om het leven is gekomen, en ziet in dat het ongeval (mede) het gevolg is van tekortkomingen in het Arbo-beleid dat het bedrijf voerde. Indien dit beleid beter op orde was geweest, had het ongeval mogelijk voorkomen kunnen worden. Het bedrijf zegt dan ook “de volledige verantwoordelijkheid te nemen voor het verlies van haar zeer gewaardeerde collega”.

In gesprekken met het OM heeft het bedrijf aangetoond dat de tekortkomingen in het Arbo-beleid en de daarbij behorende maatregelen zijn onderkend en worden ondervangen. Zo worden reparaties aan hydrauliek niet meer door het bedrijf zelf uitgevoerd, maar uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven.

Ook is er onder andere vaker en structureler fysiek toezicht in de werkplaats, worden er extra preventiemedewerkers opgeleid en wordt de “Risico Inventarisatie en Evaluatie” van het bedrijf geüpdatet en herbeoordeeld. Mede wegens de constructieve opstelling van het bedrijf, vindt het OM een strafbeschikking van 35.000 euro een passende afdoening.

Medewerkers DAF stelen truckonderdelen, bedrijf doet aangifte

EINDHOVEN – Medewerkers van vrachtwagenfabrikant DAF hebben truckonderdelen gestolen van het bedrijfsterrein van DAF. Dit bevestigt een woordvoerder na berichtgeving in het Eindhovens Dagblad.

DAF heeft volgens hem aangifte bij de politie gedaan.

Tegen de medewerkers zijn “passende maatregelen” genomen. De vrachtwagenfabrikant wil verder niet ingaan op de gebeurtenis.

Het Eindhovens Dagblad schreef eerder woensdag op basis van ingewijden dat een groep medewerkers voor een paar miljoen euro aan onderdelen heeft gestolen. De diefstal zou in de tweede helft van vorig jaar hebben plaatsgevonden.

De ingewijden zeiden ook dat het wel vaker gebeurt dat medewerkers iets van het bedrijf stelen, maar niet zoveel als in dit geval.

Port of Antwerp-Bruges en Port of Rotterdam pleiten voor krachtige Clean Industrial Deal

Port of Antwerp-Bruges en Port of Rotterdam roepen de Europese Commissie op om stevig te investeren in het concurrentievermogen van de industrie in Europa. Zij doen dat in aanloop naar de publicatie van het Competitiveness Compass en de Clean Industrial Deal. ‘De strategische autonomie, energietransitie en welvaart van Europa staat op het spel’.

De twee grootste havens van Europa kunnen als energie-, logistieke en industriële clusters een belangrijke rol spelen in de uitvoering van de EU Clean Industrial Deal gericht op het versterken van het investeringsklimaat in Europa. Zij willen daarom dat de Europese Commissie kiest voor een benadering waarin het versterken van internationale ketens en industriële clusters centraal staat, in plaats van in te zetten op regio’s of sectoren. De havens willen het voortouw nemen in deze grensoverschrijdende aanpak door zelf intensiever samen te werken.

Gezamenlijke waarde wetenschappelijk onderbouwd

In opdracht van beide havens hebben de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmus Universiteit Rotterdam (Centre for Urban, Port and Transport Economics) onderzoek gedaan naar de positie en waarde van de gezamenlijke havencomplexen. Hieruit blijkt dat beide havens gezien moeten worden als een geïntegreerd logistiek en industrieel complex, verbonden aan het bredere industrieel cluster dat zich uitstrekt tot het Ruhrgebied: het ARRRA-cluster. De havens koppelen daarbij goederen- en energiestromen aan bedrijven en consumenten tot ver in het achterland. Door de gecombineerde schaal, de overlappende netwerken, onderlinge verbindingen en aanvullende sectoren en activiteiten ontstaat synergie waardoor het industrieel cluster een grote rol heeft in de industrie in Europa. Zo is het ARRRA-cluster goed voor 40% van de Europese petrochemische productie. ​

Samenwerking versterken

Het versterken van de samenwerking tussen Port of Antwerp-Bruges en Port of Rotterdam zou de voordelen van het gezamenlijk cluster verder kunnen vergroten, ook voor Europa. Dit op voorwaarde dat hiervoor het juiste kader wordt gecreëerd en dat Europa investeert in connectiviteit, regeldruk aanpakt en verduurzamingsinvesteringen sterker ondersteunt. Deze boodschap tijdens een gezamenlijk georganiseerd event in Brussel overgebracht aan de Europese Commissaris voor Klimaat, Net Zero en Schone Groei, Wopke Hoekstra.

Wopke Hoekstra, Europees Commissaris voor Klimaat, Net Zero en Schone Groei: “We hebben een punt bereikt waarop industriële groei met emissiereductie niet gewoon een keuze is. Het is een noodzaak. Al veel te lang domineert het narratief dat het bedrijfsleven en het klimaat niet samengaan. Met deze nieuwe Commissie schrijven we echter een ander verhaal. Op weg naar een schonere, groenere toekomst moeten we alle Europese bedrijven meenemen, van innovatieve cleantechbedrijven tot traditionele zware industrieën. Dat is waar onze nieuwe Clean Industrial Deal over gaat.”

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Een systemische havenclusteraanpak draagt bij aan het realiseren van de doelstellingen van Europa. De havens van Antwerpen-Brugge en Rotterdam zijn unieke plaatsen waar multimodale logistiek, energie en industrie samenkomen. De transitie naar een duurzame economie vraagt om grensoverschrijdende samenwerking en realiteitszin. Als havens willen we gezamenlijk bijdragen aan een verankering van de Europese industrie voor de toekomst.”

Boudewijn Siemons, CEO Port of Rotterdam: “Europa staat voor de uitdaging om de transitie naar een duurzame economie samen te laten gaan met behoud van welvaart en strategische onafhankelijkheid. In onze havencomplexen is daarin de afgelopen jaren fors geïnvesteerd en worden nu grote projecten gerealiseerd. Tegelijkertijd zien we dat het concurrentievermogen van de Europese industrie terugloopt. Het is daarom belangrijk dat havens, nationale en Europese overheden hun krachten bundelen voor een Europees investeringsklimaat waarin bedrijven kunnen blijven bouwen aan de toekomst.”

Inspectie: nog steeds ernstige veiligheidsrisico’s in Ter Apel

DEN HAAG – Medewerkers en bewoners van het aanmeldcentrum in Ter Apel lopen nog steeds “zeer ernstige veiligheidsrisico’s”, meldt de Inspectie Justitie en Veiligheid. Die doet een beroep op asielminister Marjolein Faber om de locatie “echt veilig” te maken, onder meer door te zorgen voor een goede door- en uitstroom van asielzoekers. Dat laatste is het doel van de spreidingswet, maar de minister is van plan om deze juist te schrappen.

Omdat asielzoekers te weinig kunnen doorstromen naar andere plekken, moet het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) terugvallen op “ongeschikte en onveilige” noodlocaties. Mensen worden hierdoor heen en weer geschoven en kwetsbare bewoners zijn niet genoeg in beeld, schrijft de inspectie.

Asielzoekers horen drie tot tien dagen op een aanmeldlocatie te blijven, maar zijn daar soms maandenlang. Dat heeft een “nadelige invloed op het mentale en fysieke welzijn van bewoners”. Voor minderjarigen is er bijvoorbeeld geen echt onderwijs, te weinig privacy en nauwelijks speelruimte.

Verbeteringen

Volgens de inspectie hebben niet alleen vreemdelingen en COA-medewerkers er last van dat tijdelijk bedoelde oplossingen continu worden ingezet. “De structurele afhankelijkheid van noodvoorzieningen belast ook de omgeving zoals gemeenten, politie en omwonenden.”

De Inspectie Justitie en Veiligheid heeft al meerdere alarmerende brieven naar het kabinet gestuurd over de situatie in Ter Apel. “Onhoudbaar en onveilig”, schreef de inspectie bijvoorbeeld eind 2023. Ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft meermaals gewaarschuwd.

Het COA reageerde tegenover de inspectie dat het een reeks verbeteringen heeft doorgevoerd, zoals meer beveiligers en een apart hofje voor overlastgevers. Dat leidt tot een “substantiële afname” van incidenten, aldus het COA, maar volgens de inspectie is de veiligheid en leefbaarheid in Ter Apel ondanks de

×