Clicky

maandag 12 mei 2025 - 21:25 uur
Home Blog Pagina 217

Vogelveren aangetroffen in motoren toestel Jeju Air na vliegramp

JeJu Air
Foto: ANP

SEOUL – Onderzoekers hebben bloed en veren van vogels aangetroffen in beide motoren van het vliegtuig van Jeju Air dat vorige maand crashte in Zuid-Korea, met 179 doden tot gevolg. Dat staat in een tussentijds onderzoeksverslag over de dodelijkste vliegramp op Zuid-Koreaans grondgebied.

De Boeing 737-800 vloog eind december van Thailand naar het Zuid-Koreaanse Muan. Het toestel maakte daar een buiklanding en raakte een muur. Daarna vond een explosie plaats. Slechts twee mensen aan boord overleefden de crash.

Zuid-Koreaanse en Amerikaanse onderzoekers doen nog onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Ze bekijken onder meer de vliegtuigmotoren. In het rapport staat dat op camerabeelden is vastgelegd dat een groep vogels in de buurt van het toestel kwam. Uit DNA-onderzoek komt nu naar voren dat veren en bloed van trekvogels in de motoren zaten. Het zou gaan om resten van de Siberische taling.

Ook bevestigden de onderzoekers dat de zwarte dozen, de flightdatarecorder en de cockpitvoicerecorder, van het vliegtuig enkele minuten voor de ramp uitvielen. Onduidelijk is nog waarom dat gebeurde.

Waardering stations gelijk gebleven, Ede-Wageningen in de lift

Station Ede-Wageningen
Foto: Hilda Weges | Adobe Stock

UTRECHT – Reizigers waardeerden Nederlandse treinstations vorig jaar gemiddeld met een 7,2, gelijk aan het jaar daarvoor. Station Klimmen-Ransdaal is opnieuw de winnaar en station Ede-Wageningen zit flink in de lift. Ruim 84.000 mensen beoordeelden de stations in een jaarlijks onderzoek van NS en ProRail.

Hoewel het landelijke cijfer net als in 2023 een 7,2 was, daalde de waardering wel bij 166 stations. 165 stations werden in 2024 beter beoordeeld dan het jaar ervoor en in 62 gevallen bleef het cijfer gelijk.

Klimmen-Ransdaal staat met een 8,3 voor het vijfde jaar op nummer een, al scoorde het station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn het jaar ervoor nog een 8,7. Een mogelijke verklaring voor de daling is volgens een NS woordvoerder dat de kleinere stations maar een keer per jaar worden beoordeeld en dat daardoor factoren als het weer mee kunnen spelen in het cijfer. De winnaar wordt nipt gevolgd door station Overveen. Van de grote stations valt Delft met rapportcijfer 7,9 het meest in de smaak.

Trots

Ede-Wageningen krijgt een 7,1, en scoort daarmee 0,9 punt hoger dan in 2023. “Dat maakt ons trots”, aldus Karen te Boome, directeur Stations bij ProRail. Na een grote verbouwing is er in 2024 een heel nieuw station. “Fantastisch om te zien dat reizigers deze inspanning zo waarderen.”

Enkele stations scoren onder de maat. Zo kregen Lage Zwaluwe (4,8), Den Helder Zuid (5,1) en Nieuwerkerk aan den IJssel (5,3) een onvoldoende. Lage Zwaluwe, dat in 2023 nog een 4,6 kreeg, scoort volgens de NS laag “door de afgelegen ligging en gebrek aan sfeer”. In 2026 worden nieuwe bankjes en vuilnisbakken geplaatst. Het ruim veertig jaar oude station van Den Helder Zuid, een jaar eerder nog goed voor een 5,4, krijgt groot onderhoud. Vanaf maart worden de perrons vernieuwd en krijgt de “stationsomgeving een opfrisbeurt”. Nieuwerkerk aan den IJssel volgt in 2027.

In 2022, 2021 en 2020 kregen de stations nog een 7,3 en in de twee jaren ervoor een 7,1.

Geen treinen tussen Boxtel en Eindhoven, ook elders spoorhinder

UTRECHT – Tussen Boxtel en Eindhoven rijden maandagochtend geen treinen door een aanrijding. Daarvan ondervindt ook het treinverkeer tussen Den Bosch en Maastricht hinder, dat deels over dat traject rijdt.

Naar verwachting duren de problemen tot ongeveer 10.15 uur.

Er rijden stopbussen tussen Best, Eindhoven Strijp-S en Eindhoven Centraal.

Ook op het traject tussen Amsterdam Centraal, Utrecht en Den Bosch is het treinverkeer verstoord door de aanrijding. Hierdoor rijden er minder intercity’s.

Ook op dit traject is de verwachting dat de hinder rond 10.15 uur voorbij is.

Enquête: deel politiemedewerkers wil niet werken met oud en nieuw

UTRECHT – Bijna vier op de tien politiemedewerkers willen tijdens oud en nieuw “liever niet” meer worden ingezet, omdat ze de gezondheidsrisico’s te groot vinden. Dat meldt de Nederlandse Politiebond (NPB) na een enquête onder 3400 van de 33.000 leden. Bijna een vijfde van de respondenten zegt af te wachten wat het kabinet aan vuurwerkmaatregelen neemt voordat ze hierover een keuze maken.

Volgens de NPB vinden veel agenten het op veel plekken “ondoenlijk” om het vuurwerkvandalisme onder controle te krijgen. Dat komt volgens de bond door het huidige vuurwerkbeleid in combinatie met de personeelstekorten bij de politie. “Mede daardoor is het risico dat hulpverleners lopen op gezondheidsschade enorm gestegen”, aldus de bond.

Ongeveer 60 procent van de deelnemers aan de enquête zegt dat de politie daarom “bij excessief geweld en onvoldoende beschermingsmiddelen” voor de eigen veiligheid een stapje terug zou moeten doen. “Tegen sommige vormen van geweld zijn wij in de basispolitiezorg niet opgewassen”, zegt een respondent daarover. “Wanneer bij jou een cobra in je kraag belandt, dan is het gewoon afgelopen.”

Vuurwerkverbod

Tijdens de afgelopen jaarwisseling werden 295 politiemensen slachtoffer van fysiek en/of verbaal geweld. Zoals ieder jaar is daarna de discussie over een landelijk vuurwerkverbod weer opgelaaid. Onder anderen hulpverleners en veel burgemeesters pleiten daar al jaren voor en er ligt opnieuw een wetsvoorstel met dit doel klaar van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren. Vermoedelijk zet de Tweede Kamer het debat daarover volgende maand voort.

Volgens NPB-voorzitter Nine Kooiman voelen veel politiemensen “onvoldoende rugdekking” vanuit Den Haag en is het “hoog tijd dat de politiek zijn verantwoordelijkheid als overheidswerkgever onder ogen ziet”. De enquête van de bond is volgens Kooiman een representatieve afspiegeling van de NPB-leden. Alle leden hebben een persoonlijke uitnodiging gehad om deel te nemen.

Ryanair verlaagt opnieuw verwachtingen door trage levering Boeing

DUBLIN – Ryanair heeft voor de tweede keer in drie maanden zijn prognose voor het aantal reizigers verlaagd. De Ierse budgetmaatschappij moet dit doen, omdat Boeing moeite heeft met het leveren van vliegtuigen na de grote staking bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant vorig jaar. Volgens financieel directeur Neil Sorahan komt Ryanair komende tijd daardoor vliegtuigen tekort.

Ryanair denkt nu in het komende financiële jaar 206 miljoen passagiers te vervoeren, vergeleken met de 210 miljoen die in november werd voorspeld. De maatschappij is “hoopvol” dat Boeing de resterende 29 bestelde toestellen voor maart 2026 zal leveren.

Loonconflict

Vorig jaar legden tienduizenden werknemers van Boeing het werk wekenlang neer om een loonconflict. Daardoor kon Boeing minder vliegtuigen afleveren. Sorahan ziet wel “enorme verbeteringen” in de Boeing-fabrieken na een recent bezoek. “Ik denk dat het ergste waarschijnlijk achter de rug is.”

In het huidige boekjaar, dat loopt tot eind maart, verwacht de maatschappij bijna 200 miljoen passagiers, een groei van 9 procent. Maar volgens Ryanair is dit alleen haalbaar als zich bij Boeing geen nieuwe onvoorziene ontwikkelingen voordoen.

Problemen

De gematigde vooruitzichten van de Ierse prijsvechter onderstrepen hoe Boeings problemen blijven doorwerken in de wereldwijde luchtvaartindustrie. Ryanair vliegt alleen met de Boeing 737 en is Boeings grootste Europese klant. De leveringsvertragingen dwongen de maatschappij begin november al om haar passagiersverwachting voor volgend boekjaar te verlagen van 215 miljoen naar 210 miljoen.

Ryanair probeert de vraag naar zijn vliegtickets ook te stimuleren met lagere prijzen. Dat kost het bedrijf wel winst. De winst na belastingen voor het huidige boekjaar bedraagt waarschijnlijk tussen de 1,55 miljard en 1,61 miljard euro. Dat zou neerkomen op een daling ten opzichte van 1,92 miljard euro vorig jaar. In de voorbije negen maanden daalde de winst al met 12 procent tot 1,94 miljard euro als gevolg van lagere ticketprijzen. Ryanair verklaarde maandag “voorzichtig” te zijn wat betreft de winstprognose, mede gezien op de achtergrond spelende risico’s door de aanhoudende conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, de leveringsperikelen bij Boeing, en personeelstekorten bij de luchtverkeersleiding in Europa.

Transport in Nederland door Oost-Europese vrachtwagens sterk toegenomen

DEN HAAG – In 2023 vervoerden buitenlandse vrachtwagens 103 miljoen ton goederen van of naar Nederland, zo meldt het CBS op basis van recente cijfers. Meer dan de helft van dit gewicht werd vervoerd door vrachtwagens uit Oost-Europese landen, met Polen als koploper. Het vervoerde gewicht door Oost-Europese vrachtwagens is bijna vier keer zo hoog als in 2007.

Meer dan helft transport door buitenlandse vrachtwagens

In totaal werd in 2023 194 miljoen ton goederen over de weg vervoerd van of naar Nederland. Voor het vierde jaar op rij vervoerden buitenlandse vrachtwagens meer goederen dan Nederlandse vrachtwagens. Zij namen 53,1 procent van het transport voor hun rekening, een trend die de afgelopen jaren zichtbaar is geworden. Nederlandse vrachtwagens vervoerden 91 miljoen ton goederen, een daling van 30,5 procent ten opzichte van 2007.

Sterke groei Oost-Europese vrachtwagens

Het aandeel van Oost-Europese vrachtwagens in het goederenvervoer is de laatste jaren sterk gestegen. In 2023 vervoerden zij 57 miljoen ton goederen, goed voor 55,4 procent van het totale gewicht dat door buitenlandse vrachtwagens werd vervoerd. Ter vergelijking: in 2007 was dit nog slechts 15 miljoen ton (19,4 procent). Vrachtwagens uit West-Europese landen vervoerden juist minder: hun aandeel daalde met 26,1 procent ten opzichte van 2007, naar 46 miljoen ton.

Polen dominant in buitenlandse transportsector

Van alle buitenlandse vrachtwagens zijn Poolse vrachtwagens het meest actief in het vervoer van en naar Nederland. In 2023 vervoerden Poolse vrachtwagens 30 miljoen ton goederen, goed voor 29,1 procent van het door buitenlandse vrachtwagens vervoerde gewicht. In 2007 was dit aandeel nog 10,9 procent. Ook vrachtwagens uit Roemenië en Litouwen hebben hun aandeel de afgelopen jaren sterk vergroot. Tegelijkertijd is het aandeel van Belgische en Duitse vrachtwagens gehalveerd sinds 2007.

Oost-Europese vrachtwagens rijden de meeste kilometers

Naast de toename in het vervoerde gewicht, zijn ook de door Oost-Europese vrachtwagens gereden kilometers fors gestegen. In 2023 legden buitenlandse vrachtwagens ruim 975 miljoen kilometer af op Nederlandse wegen, waarvan 552 miljoen kilometer door vrachtwagens uit Oost-Europa. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Poolse vrachtwagens reden met bijna 280 miljoen kilometer de meeste kilometers, gevolgd door Duitse vrachtwagens met 177 miljoen kilometer.

Jong wagenpark

Opvallend is dat buitenlandse vrachtwagens relatief jong zijn. In 2023 was bij 86,7 procent van de ritten het voertuig zeven jaar of jonger. Voor Oost-Europese vrachtwagens was bijna de helft van het wagenpark zelfs drie jaar of jonger. Dit staat in schril contrast met het binnenlandse vervoer in Oost-Europa, waar vaak met oudere vrachtwagens wordt gereden.

President Colombia dreigt VS met importtarief van 50 procent

BOGOTA – De Colombiaanse president Gustavo Petro dreigde zondag met het opleggen van importheffingen van 50 procent op goederen die uit de Verenigde Staten worden geïmporteerd.

Het tarief is bedoeld als vergelding voor soortgelijke maatregelen die zijn Amerikaanse ambtgenoot president Donald Trump eerder op zondag aankondigde.

Trump had uitgebreide sancties en importtarieven aangekondigd tegen Colombia vanwege de weigering om Amerikaanse militaire vliegtuigen te accepteren met migranten die werden gedeporteerd.

Het gaat om tarieven van 25 procent op alle Colombiaanse goederen die de VS binnenkomen, die een week later worden verhoogd naar 50 procent. Ook kondigde Trump een reisverbod en de onmiddellijke intrekking van visa voor Colombiaanse overheidsfunctionarissen aan.

Trump wil sancties tegen Colombia vanwege weigering deportatievluchten

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump zei zondag dat zijn land uitgebreide sancties en tarieven tegen Colombia gaat opleggen vanwege de weigering om Amerikaanse militaire vliegtuigen te accepteren met migranten die worden gedeporteerd.

In een bericht op Truth Social schrijft Trump dat hij zijn regering heeft opgedragen om tarieven van 25 procent op te leggen aan alle Colombiaanse goederen die de VS binnenkomen. Een week later worden die tarieven verhoogd naar 50 procent.

Eerder zondag had de Colombiaanse president Gustavo Petro gezegd dat hij niet toestaat dat vliegtuigen uit de VS met migranten op deportatievluchten in zijn land landen. Volgens Trump betekent de Colombiaanse weigering een “bedreiging van de nationale veiligheid” van zijn land, zo schrijft hij op Truth Social.

Trump kondigt ook een reisverbod en de onmiddellijke intrekking van visa voor Colombiaanse overheidsfunctionarissen aan. En: “Deze maatregelen zijn nog maar het begin. We zullen niet toestaan ​​dat de Colombiaanse regering haar wettelijke verplichtingen schendt door criminelen naar de Verenigde Staten te sturen!”

Brandweer tot maandagochtend bezig met blussen brand in Goes

Brandweer

GOES – De brandweer verwacht nog tot maandagochtend bezig te zijn bij de brand in een loods in Goes die sinds zaterdagmiddag woedt. Wel is de situatie stabiel. “Het blussen en ook de regen hebben effect gehad.”

De komende uren gaat de brandweer verder met sloopwerkzaamheden en het blussen van brandhaardjes die daarbij tevoorschijn komen. Het is de bedoeling dat de omliggende bedrijven zo snel mogelijk weer bereikbaar zijn.

De grote brand in een bedrijfspand aan de Pearyweg in de Zeeuwse plaats brak zaterdagmiddag uit. Doordat de wind draaide, laaiden de vlammen zondagmorgen vroeg weer op.

Onderzeese kabel tussen Letland en Zweden beschadigd

RIGA – Een onderzeese glasvezelkabel tussen Letland en Zweden is zondagochtend beschadigd geraakt. Vermoedelijk komt dit door “invloed van buitenaf”, meldde de Letse publieke omroep LSM op basis van de kabelexploitant.

De Letse marine stuurde een patrouille om een schip te inspecteren dat mogelijk de schade veroorzaakte. De bulkcarrier Michalis San bevond zich in de buurt van de plaats van het incident en is aangemerkt als “verdacht vaartuig”. De marine staat daarbij in contact met de NAVO. De Letse premier Evika Silina heeft haar regeringsleden bijeengeroepen voor een spoedvergadering.

De Zweedse premier Ulf Kristersson schreef op X dat er “aanwijzingen zijn dat ten minste één datakabel” is beschadigd en dat hij in nauw contact staat met zijn Letse collega Silina.

De kabel verbindt de Letse stad Ventspils met het Zweedse eiland Gotland. De NAVO verhoogde eind december haar aanwezigheid in de Oostzee nadat een schip stroom- en communicatiekabels tussen Estland en Finland had beschadigd. De laatste jaren zijn meerdere onderzeese kabels beschadigd geraakt in de Oostzee. Westerse functionarissen vrezen opzettelijke sabotage door Rusland.

Vrachtwagenchauffeur rijdt zich vast in Groningen

Foto: 112Groningen

GRONINGEN – Op de Brailleweg in Groningen heeft een vrachtwagenchauffeur zondagavond zijn vrachtwagen vastgereden in de middenberm.

Er zijn twee rijbanen afgesloten vanwege het incident.

Een berger gaat de vrachtwagen los trekken.

Er is niemand gewond geraakt bij het incident.

Man (51) overleden door steekincident in Schiedam

Politie

SCHIEDAM – Een 51-jarige man is om het leven gekomen doordat hij werd neergestoken in Schiedam, meldt de politie zondag.

Het steekincident gebeurde zaterdagavond rond 19.15 uur in de Hoogstraat in het centrum van de Zuid-Hollandse plaats. De man werd op straat gereanimeerd en met spoed naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later overleed aan zijn verwondingen.

Aan het steekincident zou een woordenwisseling vooraf zijn gegaan buiten een café aan de Hoogstraat. Kort na het incident hield de politie een 41-jarige man uit Schiedam aan.

Het onderzoek naar wat er precies is gebeurd, loopt nog. Getuigen en mensen met camerabeelden of meer informatie worden gevraagd zich te melden.

Alle actievoerders XR na snelwegblokkade weer vrij

AMSTERDAM – Alle klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) die zaterdag blokkades hadden veroorzaakt op de A10 en de nabijgelegen A4 zijn weer vrij. Het Openbaar Ministerie beslist later of ze worden vervolgd.

Zondagochtend zaten nog zes van de 44 betogers vast die betrokken waren bij de blokkades op de snelwegen met busjes en een auto. In totaal werden er bij de XR-actie tegen ING een dag eerder ongeveer 190 mensen aangehouden.

Naast de twee blokkades op de snelweg probeerde ook een groep bij de S109 de snelweg op te komen. De politie was volop aanwezig, waardoor de actievoerders niet verder kwamen dan de oprit. Hier werden nog eens bijna 150 betogers aangehouden en met bussen verplaatst naar Amsterdam-Noord. Daar zijn ze vrijgelaten.

XR wil dat ING, waarvan het voormalige kantoor langs de snelweg staat, stopt met de financiering van de fossiele industrie.

Tweede Nederlander overleden door verkeersongeval Düsseldorf

DÜSSELDORF – Een tweede Nederlander is overleden na een zwaar verkeersongeluk zaterdagochtend in de Duitse stad Düsseldorf. Dat meldt de Duitse politie. In de auto zaten vier Nederlanders.

Zaterdag overleed al de 60-jarige Nederlandse bestuurder op de plaats van het ongeluk. De man reed volgens de politie met zeer hoge snelheid een verkeersplein op en verloor toen de macht over het stuur. Zijn BMW sloeg meerdere malen over de kop en kwam zwaarbeschadigd tot stilstand bij een bushalte. Drie andere inzittenden raakten zwaargewond, van wie er één later overleed.

Ook een 69-jarige fietsster en een 54-jarige voorbijganger uit Düsseldorf die bij een bushalte stond, liepen verwondingen op. De vrouw werd geraakt door de auto, de voorbijganger door onderdelen van de auto. De fietsster heeft inmiddels het ziekenhuis verlaten.

De gezondheidstoestand van de overige gewonden blijft ongewijzigd, meldt de politie.

Het ongeluk leidde tot veel schade aan onder meer verkeerslichten, lichtmasten en vangrails. Onder meer twee traumahelikopters werden ingezet.

Trump wil dat Jordanië en Egypte meer Palestijnen opnemen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil dat Jordanië en Egypte meer Palestijnse vluchtelingen uit de Gazastrook opnemen. Hij noemde het Palestijnse gebied “letterlijk een sloopterrein” en suggereerde het volledig “leeg te maken”.

De oproep komt na het ingaan van het bestand in de Gazastrook, waar Israëlische aanvallen enorme verwoestingen hebben aangericht. “Bijna alles is kapot en mensen sterven daar, dus ik wil liever met een aantal Arabische landen samenwerken om op een andere locatie woningen te bouwen waar deze mensen misschien eindelijk in vrede kunnen leven.” Er moet volgens Trump iets gebeuren na jaren van “ontzettend veel conflicten”.

De president sprak zaterdag met de Jordaanse koning Abdullah. Trump complimenteerde de koning met de opvang van Palestijnse vluchtelingen en vroeg of hij nog meer mensen kon opnemen. Volgens de Verenigde Naties verblijven in Jordanië ongeveer 2,3 miljoen Palestijnse vluchtelingen. Dat is vergelijkbaar met de huidige bevolking van de Gazastrook. Het is niet duidelijk hoeveel er in Egypte verblijven.

Trump spreekt zondag naar verwachting met de Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi. De regering in Caïro is tegen gedwongen verplaatsingen van Palestijnen naar Egypte of elders. Al-Sisi is voor een tweestatenoplossing, waarbij een Palestijnse en een Israëlische staat naast elkaar bestaan. Het is volgens hem belangrijk dat Palestijnen in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever blijven.

×