Clicky

dinsdag 6 mei 2025 - 05:01 uur
Home Blog Pagina 215

Pensioenfondsen ontstemd over plannen NSC: wordt onbetaalbaar

DEN HAAG – De wijzigingen die NSC voorstelt aan de nieuwe pensioenwet zijn onuitvoerbaar en onbetaalbaar, zegt de koepelvereniging voor pensioenfondsen. De regeringspartij wil onder andere dat werkenden en pensioengerechtigden mogen stemmen over de vraag of hun pensioenfonds overstapt naar het nieuwe pensioenstelsel. Daarmee wordt de in 2023 aangenomen wet die de pensioenhervorming regelt feitelijk afgebroken, stelt de Pensioenfederatie.

“Wij zijn in algemene zin zeer kritisch op telkens nieuwe voorstellen, die het fundament van de pensioenhervorming raken”, reageert voorzitter Ger Jaarsma van de Pensioenfederatie op de plannen die NSC dinsdagochtend onthulde.

Volgens Jaarsma zorgen wijzigingen aan de pensioenwet ervoor dat fondsen en sociale partners zoals werkgevers en vakbonden veel werk opnieuw moeten doen. Dat leidt “onherroepelijk tot vertraging en flink hogere kosten voor pensioenfondsen”, zegt de Pensioenfederatie-voorzitter. Hij vindt het nog onduidelijk hoe NSC die kosten wil opvangen.

Een grote verandering bij het nieuwe pensioenstelsel is dat er geen belofte meer is over de hoogte van het pensioen, maar alleen afspraken over de premies vaststaan. In goede tijden zouden de pensioenen daardoor sneller omhoog kunnen, maar in slechte tijden kunnen ze ook omlaag.

Maar de Pensioenfederatie benadrukt dat “sterke punten” uit het huidige stelsel blijven, namelijk het collectief en solidair opbouwen van pensioenen om tegenvallers en meevallers samen op te vangen. Een voorstel waarbij meerdere pensioenregelingen naast elkaar kunnen bestaan brengt dit volgens de brancheorganisatie in gevaar.

Dachser verwerft alle aandelen van joint venture in Finland

Foto; Dachser

KEMPTEN – Op 15 januari heeft Dachser alle aandelen verworven van de Finse joint venture Dachser Finland Oy. Deze stap versterkt het wegtransportnetwerk van de logistieke dienstverlener in Noord-Europa.

Dachser richtte de joint venture in Finland eind 2013 op samen met de ACE Logistics Group. Beide partners hadden voorheen 50 procent van de aandelen in handen. Dachser heeft nu alle aandelen in de joint venture verworven en integreert Dachser Finland Oy volledig in haar Scandinavische wegtransportorganisatie onder leiding van Peter Hut, Managing Director Nordic European Logistics.

“Deze overname brengt onze structuur voor wegtransport in Finland, Zweden, Denemarken en Noorwegen nog dichter bij elkaar en zorgt ervoor dat we consistente organisatorische structuren en processen hebben in ons netwerk voor wegtransport”, zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij Dachser. Hierdoor kan Dachser zijn klanten in de regio geïntegreerde transport- en logistieke diensten aanbieden voor industriële en consumentengoederen en voedingsmiddelen, en tegelijkertijd zorgen voor nauwe lucht- en zeevrachtverbindingen via de business field Air & Sea Logistics.

Langdurige en op vertrouwen gebaseerde samenwerking

Al meer dan 25 jaar werkt Dachser in de Baltische Staten samen met zijn netwerkpartner ACE Logistics Group, met hoofdkantoor in Tallinn, Estland. ACE blijft een nauwe partner van Dachser in het Europese overland transportnetwerk voor de Baltische staten en Oekraïne.

Dachser heeft ongeveer 1.800 mensen in dienst in Finland, Zweden, Denemarken en Noorwegen. Om de Scandinavische regio te versterken heeft Dachser begin 2024 het Zweedse Frigoscandia AB, dat actief is in de voedsellogistieke branche, overgenomen en onlangs geïnvesteerd in nieuwe vestigingen in het Deense Aalborg en het Noorse Kristiansand.

Dachser blijft ook groeien in het Zweedse Jönköping en Landskrona, waar het een groter pand in gebruik heeft genomen. Daarnaast wordt het netwerk in het voorjaar van 2025 uitgebreid met een nieuwe vestiging in het Finse Tampere. “Dachser Nordic is een belangrijke pijler van ons netwerk”, zegt Tonn. “Door te investeren in Finland versterken we de regio en scherpen we onze diensten voor onze klanten lokaal en wereldwijd verder aan.”

Inspectie constateert geen alcoholovertredingen bij railmedewerkers in 2024

Foto: ILT

DEN HAAG – In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie Landelijke Eenheid alcoholcontroles bij treinmachinisten, treindienstleiders, tram- en metrobestuurders.

In totaal zijn 241 blaastesten afgenomen; geen van de gecontroleerde personen overtrad de regels. De resultaten van de alcoholcontroles heeft de ILT gedeeld met de betrokken spoorwegondernemingen en de gemeenten waar de lokale vervoersbedrijven actief zijn.

Controles in diverse vervoersregio’s

De blaastesten werden bij in totaal 233 machinisten en tram- en metrobestuurders en 8 treindienstleiders van infrabeheerder ProRail afgenomen. De controles zijn uitgevoerd op het hoofdspoor, op de treinstations Amsterdam Centraal Station, Utrecht Centraal Station en Nijmegen en op rangeerterrein Kijfhoek.

Het zwaartepunt voor tram en metro lag bij de 4 lokale personenvervoerders: RET (regio Rotterdam), GVB (regio Amsterdam), HTM (regio Den Haag) en Qbuzz (regio Utrecht). De gecontroleerde personen reageerden overwegend positief op het feit dat de alcoholcontroles werden gehouden.

Lager toegestane alcoholpromillage

Het werken onder invloed van alcohol kan de veiligheid van spoormedewerkers, reizigers en de spoorwegveiligheid ernstig in gevaar brengen. Daarnaast staan de meeste spoorwegondernemingen in het geheel geen alcoholgebruik toe, dus ook niet het wettelijk toegestane promillage.

In de nieuwe Spoorwegwet wordt het toegestane alcoholpromillage verlaagd van 0,5 naar 0,2 promille. Hiermee wordt de norm hetzelfde als de norm die geldt in de Wegenverkeerswet voor beginnende autobestuurders. De nieuwe spoorwegwet wordt waarschijnlijk het komend jaar van kracht.

Musk: moe van Hitlervergelijkingen

WASHINGTON – Elon Musk zegt het moe te zijn dat zijn critici hem vergelijken met Hitler.

De zakenman met grote invloed in de regering van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump reageert op zijn eigen socialemediaplatform X op kritiek dat hij ogenschijnlijk twee keer een Hitlergroet bracht.

Musk stond gisteren op het podium in een sportstadion in Washington om de inauguratie van Donald Trump te vieren. Daarbij klopte hij met zijn rechterhand op zijn hart, waarna hij met een open handpalm naar beneden zijn arm strekte. Hij herhaalde dat twee keer.

Hoewel Musks gebaar leek op een Hitlergroet, vindt hij het zelf een onzinnige vergelijking. “Eerlijk gezegd hebben ze betere vuile trucs nodig. De aanval ‘iedereen is Hitler’ is zooo vermoeiend”, schrijft hij op X met een slapende emoji erbij.

Trump ontslaat vier functionarissen, zegt dat nog duizend volgen

WASHINGTON – Donald Trump heeft vier overheidsfunctionarissen ontslagen, omdat ze niet passen bij zijn visie op de Amerikaanse regering. Trump deelde het nieuws op zijn eigen socialemediakanaal Truth Social. “Beschouw dit als een officiële aanzegging van ontslag”, aldus de president.

“Mijn presidentiële kantoor voor personeelszaken is actief bezig om meer dan duizend mensen die zijn benoemd door de president van de vorige regering en die niet passen bij onze visie om Amerika weer groots te maken aan te merken en te verwijderen”, schrijft hij op Truth. Hij heeft hiervoor ook een presidentieel besluit getekend op de eerste dag van zijn nieuwe presidentstermijn.

De vier die ontslagen zijn, werkten bij verschillende takken van de regering. Het gaat om de bekende kok en activist José Andrés, die in een adviescommissie over sport en voeding zat, voormalig topmilitair Mark Milley die zich bezighield met infrastructuur, oud-diplomaat Brian Hook en de voormalige burgemeester van Atlanta Keisha Lance Bottoms. Milley en Hook waren in het verleden ook door Trump op belangrijke posten geplaatst.

“You’re fired”, sluit Trump zijn Truth-bericht in kapitalen af. Dat was zijn bekende kreet in de realitytelevisieshow The Apprentice. Het bericht over de vier ontslagen is zijn eerste Truth-post sinds hij maandag begon aan zijn tweede presidentstermijn.

Wehkamp: Minder retourzendingen in grote steden

Pakketjes Wehkamp
Foto: Wehkamp

ZWOLLE – Hoe groter de stad, hoe kleiner de kans dat internetaankopen retour worden gestuurd. Dat wijst onderzoek van online warenhuis Wehkamp naar aankoop- en retourgedrag uit. Inwoners van de vijf grootste steden van Nederland sturen 14,6 procent minder artikelen retour dan het Nederlands gemiddelde. Inwoners van Amsterdam sturen gemiddeld de minste producten retour.

Wehkamp vergeleek voor het onderzoek meer dan 7,5 miljoen bestellingen. Daaruit bleek onder meer dat het inwonertal van een gemeente invloed heeft op hoeveel er geretourneerd wordt.

Stedelingen retourneren minder

De vijf grootste steden van Nederland wijken aanzienlijk af van het gemiddelde. Amsterdam (-18 procent), Rotterdam (-17 procent), Den Haag (-18 procent), Utrecht (-9 procent) en Eindhoven (-4 procent) retourneren aanzienlijk minder dan het landelijke gemiddelde. “Voor Wehkamp is het terugdringen van het aantal retouren een belangrijk speerpunt vanuit een maatschappelijk en een bedrijfseconomisch doel.

Sinds de introductie van het nieuwe retourbeleid in 2023 zien we zeer positieve resultaten en is het aantal retouren met 14 procent teruggebracht”, aldus Frans Falize, operationeel directeur van Wehkamp Retail Group. “Met de data van dit onderzoek gaan we nu kijken hoe we in kleinere gemeenten het aantal retouren verder kunnen reduceren.”

Het beeld dat stedelingen minder retourneren blijft ook duidelijk als we kijken naar steden buiten de grootste vijf steden. Gemiddeld retourneren inwoners van deze steden (grofweg met 130.000 tot 250.000 inwoners) 6,3 procent minder dan gemiddeld. In middelgrote gemeenten (tussen de 40.000 en 130.000 inwoners) verdwijnt het verschil bijna: hier wordt gemiddeld genomen iets minder geretourneerd, namelijk -0.1 procent.

In kleine gemeenten wordt juist meer geretourneerd.

In kleine gemeenten (met een inwonertal tussen de 12.500 en 40.000 inwoners) wordt juist meer geretourneerd, bijna 5,7 procent meer dan gemiddeld. “Deze groep representeert bijna 5 miljoen Nederlanders met relatief veel online aankopen. Door op basis van data-analyse nog beter te begrijpen welke factoren van invloed zijn op de hoeveelheid retouren, kunnen we bijvoorbeeld door meer bewustwording verder werken aan het beperken van retouren”, besluit Falize.

Retourbeleid

In 2023 kwam Wehkamp met een nieuw retourbeleid. Met een kleine bijdrage van 50 cent per geretourneerd artikel, het continu verbeteren van fotografie en maatadviezen afgestemd op de pasvorm per merk is het aantal retouren al teruggebracht met 14 procent. De komende jaren wordt verder geïnvesteerd om dit nog verder terug te brengen, dit wordt onder andere gedaan met data-analyse van de retouren. Daarin wordt ook gekeken naar demografische verschillen.

Voor dit onderzoek gebruikte Wehkamp data van meer dan 7,5 miljoen bestellingen. Per gemeente vergeleek het vervolgens het retourgedrag met het gemiddelde retourpercentage in heel Nederland. Het meest teruggestuurd wordt beachwear, gevolgd door kleding voor dames. Retourpercentages op non-fashion producten liggen veel lager.

Wehkamp is al meer dan 70 jaar een vertrouwde naam in Nederland en een pionier op het gebied van e-commerce. In 1995 was het al mogelijk om online te bestellen bij het warenhuis. Vanuit een hypermodern distributiecentrum in Zwolle levert Wehkamp dagelijks aan miljoenen klanten in heel Nederland.

Aandeel Nederlandse multinationals in economie afgenomen

DEN HAAG – De ontwikkeling van Nederlandse multinationals blijft achter bij die van buitenlandse multinationals en andere bedrijven, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het aandeel van Nederlandse multinationals in het bruto binnenlands product (bbp) is gedaald van 15 procent in 2015 naar 13 procent in 2021. Tegelijkertijd nam het aantal Nederlandse multinationale ondernemingen tussen 2015 en 2022 met 2,4 procent af.

Buitenlandse multinationals domineren bbp

In 2021 waren multinationals verantwoordelijk voor 31 procent van het bbp. Het grootste deel hiervan kwam van buitenlandse multinationals, die 145 miljard euro (18 procent) bijdroegen, terwijl Nederlandse multinationals 102 miljard euro (13 procent) voor hun rekening namen. Ter vergelijking: in 2015 bedroeg het aandeel van Nederlandse multinationals in het bbp nog 15 procent. Nederlandse multinationals hebben dochterbedrijven in het buitenland, terwijl het moederbedrijf van een buitenlandse multinational in het buitenland gevestigd is.

Minder kleine Nederlandse multinationals

In 2022 waren er in Nederland 31.500 multinationals gevestigd, waarvan 11.300 Nederlandse en 20.200 buitenlandse. Samen maken zij slechts 1,3 procent uit van het totaal aantal bedrijven in Nederland. Sinds 2015 is het totale aantal bedrijven in Nederland met 41,5 procent gestegen. Het aantal buitenlandse multinationals groeide met 39,4 procent, terwijl het aantal Nederlandse multinationals met 2,4 procent daalde. Deze afname is vooral te zien bij Nederlandse multinationals met minder dan 100 werkzame personen. Bij grotere multinationals, met minstens 100 werkzame personen, nam zowel het aantal buitenlandse multinationals (28,4 procent) als het aantal Nederlandse multinationals (9,8 procent) toe.

Economische impact van multinationals

Het aandeel van multinationals in de Nederlandse loonkosten en bedrijfswinsten was in 2021 vergelijkbaar met hun aandeel in het bbp. Daarentegen was hun aandeel in de totale productiewaarde met 41 procent aanzienlijk hoger. De economische prestaties van multinationals werden geleverd met relatief weinig werkgelegenheid: 22 procent van het totaal aantal voltijdequivalenten (7,8 miljoen).

Export en werkgelegenheid

Multinationals speelden een grote rol in de export. In 2021 was 77 procent van de totale exportwaarde afkomstig van multinationals. Ook was 76 procent van de invoerwaarde toe te schrijven aan deze bedrijven. Nederlandse niet-multinationals zijn voornamelijk op de binnenlandse markt gericht, maar dragen vaak indirect bij aan de export door als toeleverancier te fungeren.

De werkgelegenheid dankzij export was het grootst bij buitenlandse multinationals, met 895.000 voltijdbanen in 2021. Niet-multinationals genereerden 808.000 voltijdbanen door export, waarvan ruim 68.000 via toelevering aan multinationals.

Conclusie

De positie van Nederlandse multinationals binnen de economie staat onder druk, terwijl buitenlandse multinationals hun invloed blijven vergroten. Het CBS benadrukt dat deze ontwikkeling gevolgen kan hebben voor de concurrentiepositie van Nederland in de mondiale economie.

IEA: wereldwijd verbruik aardgas naar record in 2024

PARIJS – Het wereldwijde verbruik van aardgas is vorig jaar naar een nieuw recordniveau gestegen en voor dit jaar wordt verdere groei van de gasvraag verwacht. Dat schrijft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in een rapport. Het bureau zegt ook dat het aanbod op de gasmarkt dit jaar opnieuw krap zal zijn door de grote vraag en tragere groei van de productie.

Volgens het IEA bedroeg de totale consumptie van gas vorig jaar 115 miljard kubieke meter. Dat is een stijging van 2,8 procent vergeleken met een jaar eerder, vooral als gevolg van een hogere vraag uit snelgroeiende markten in Azië. Daarmee lag de groei van de gasvraag hoger dan het jaarlijkse gemiddelde van 2 procent tussen 2010 en 2020. Het IEA zegt dat aardgas bijvoorbeeld wordt gebruikt in de industrie en energiesector als vervanging van meer vervuilende brandstoffen zoals steenkool en olie. Voor dit jaar voorziet de energiedenktank uit Parijs een groei van de vraag met 2 procent, wederom vooral gestuwd door landen in Azië.

Maar de aanvoer van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) verloopt wel minder snel, onder meer door vertragingen met lng-projecten. Dit jaar wordt wel weer een versnelling verwacht, doordat grote exportprojecten voor lng in met name de Verenigde Staten en Qatar operationeel worden. Maar het aanbod blijft fragiel en volgens het IEA is er meer internationale samenwerking nodig om de leveringen van aardgas veilig te stellen en te versterken.

Extreme weersomstandigheden

Het IEA wijst daarnaast op de belangrijke rol van gas bij extreme weersomstandigheden. Zo was gas begin vorig jaar van groot belang voor verwarming van woningen en bedrijven tijdens een winterstorm in de VS. En in India speelde gas afgelopen zomer weer een belangrijke rol voor verkoeling tijdens een extreme hittegolf. In Zuid-Amerika zorgde extreme droogte afgelopen jaar voor fors minder energie uit waterkracht. Dat werd toen ook voor een groot deel opgevangen door gascentrales.

Volgens het bureau vormt het stopzetten van het Russisch gastransport naar Europa via pijpleidingen door Oekraïne per 1 januari geen onmiddellijk risico op gastekorten voor de Europese Unie. Maar het wegvallen van Russisch gas kan er wel voor zorgen dat Europa nog meer lng moet importeren, wat mogelijk leidt tot verdere krapte in het aanbod, aldus het IEA.

Veel vertraging op de weg door ongelukken

files

DEN HAAG – Op verschillende snelwegen moeten weggebruikers dinsdagochtend rekening houden met veel vertraging als gevolg van ongelukken, melden de ANWB en Rijkswaterstaat.

Op de A12 richting Utrecht is er veel oponthoud ter hoogte van De Meern. Daar gebeurde rond 08.00 uur een ongeluk, waardoor twee van de vier rijstroken zijn afgesloten. Om 08.15 uur was de vertraging volgens Rijkswaterstaat meer dan een uur.

Ook op de A16 bij Capelle aan den IJssel staat een lange file door een ongeval met meerdere auto’s. Verkeer vanuit de richting Ridderkerk moet rekening houden met zeker 50 minuten vertraging, aldus Rijkswaterstaat.

In Noord-Holland vond rond 07.15 uur een ongeluk plaats op de A9 ter hoogte van knooppunt Rottepolderplein, bij Haarlem. Volgens de ANWB ging het om een ongeval met twee auto’s, waardoor de linkerrijstrook werd afgesloten. De vertraging liep snel op tot een uur. De weg is daar inmiddels weer vrij.

VS vertrekken onder Trump uit WHO

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft in de Oval Office een decreet getekend waarmee de Verenigde Staten vertrekken uit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Trump had al aangekondigd dat het land uit de internationale organisatie zou stappen.

In 2020 trok de Republikein de Verenigde Staten ook terug uit de WHO. Hij deed dat toen omdat hij kritiek had op de corona-aanpak van de organisatie. Onder Trumps voorganger Joe Biden werd die terugtrekking ongedaan gemaakt.

Vrachtwagen in de Hoofdvaart in Lijnden gereden

Foto: Michel van Bergen

LIJNDEN – De hulpdiensten zijn dinsdagochtend in actie gekomen nadat een vrachtwagen, door nog onbekende oorzaak, te water is geraakt bij Lijnden.

Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Hoofdweg.

Meerdere hulpdiensten zijn ter plaatse.

Het is nog onbekend hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren en of er gewonden zijn gevallen.

Filerecords in 2024, minister Madlener adviseert dinsdag en donderdag spits te mijden

DEN HAAG – Het was in 2024 historisch druk op de Nederlandse wegen: nog nooit was de filedruk zo hoog. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van Rijkswaterstaat. De belangrijkste oorzaak is dat veel mensen vaak op hetzelfde tijdstip tegelijkertijd in de auto stappen. Daarom start minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag de nieuwe campagne ‘Spitsvrij’, die mensen oproept om de spits vaker te mijden, als dat voor hen mogelijk is.

In 2024 steeg de filedruk op rijkswegen met maar liefst 12 procent ten opzichte van 2023. Filedruk is de lengte van de file vermenigvuldigd met hoe lang de file duurt. Vorig jaar ontstond 77 procent van de files tijdens de spits. Ongevallen waren goed voor 10 procent van de files, en 6 procent kwam door geplande werkzaamheden. In 2025 zal dat niet anders zijn. Zelfs als de hoeveelheid verkeer in de spits hetzelfde blijft, zullen de files verder toenemen als gevolg van grote, noodzakelijke wegwerkzaamheden die gepland staan.

Spitsvrij rijden om files te minderen

Dinsdag en donderdag zijn de dagen met de meeste files. Spitsvrij rijden is een goede manier om files te minderen. Niet iedereen kan buiten de spits rijden, maar mensen die dit wel kunnen, kunnen op die manier een steentje bijdragen aan het terugdringen van de spitsproblemen.

Spitsvrij rijden betekent reizen buiten de piekuren van 7:00 en 9:00 en 16:30 en 18:00 uur. Bijvoorbeeld door op dinsdag of donderdag thuis te starten en later naar het werk te gaan.

Minister Madlener: “De files in ons land zijn meer dan een ergernis: ze kosten ons tijd en geld, bovendien werken ze onveilige situaties in de hand. Door bewuster te kiezen op welke tijden we reizen, kunnen we files fors terugdringen. Het vraagt om een mentaliteitsverandering, maar de voordelen zijn groot. Samen kunnen we het verschil maken. Daarom starten we vandaag de campagne ‘Spitsvrij’.”

Over de campagne

Met de campagne ‘Spitsvrij’ wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mensen bewust maken van de voordelen van spitsvrij rijden en hen aanmoedigen om op het werk te bespreken wat er mogelijk is. Want wie de spits mijdt, wint tijd, is meer tevreden en productiever. De campagne is de komende maand te zien op televisie, in dagbladen, magazines, op out-of-home borden en via sociale media.

TikTok krijgt 75 dagen uitstel van Trump

WASHINGTON – President Donald Trump heeft een bevel uitgevaardigd waardoor TikTok 75 dagen langer operationeel kan blijven in de Verenigde Staten.

Trump zei vanuit de Oval Office dat hij het recht heeft om “TikTok te verkopen of te sluiten”. Wat hij gaat doen, is nog onduidelijk. “We zullen dat nog bepalen”, liet hij weten. Hij zei wel dat hij “een zwak” heeft voor TikTok.

TikTok is eigendom van het Chinese bedrijf ByteDance. Het socialemediaplatform ging zondag even “op zwart” voor de 170 miljoen Amerikaanse gebruikers, nadat een wet van kracht was geworden die de app verbood. De wet was aangenomen omdat in de VS wordt gevreesd dat China de gegevens van Amerikanen misbruikt.

Trump zei eerder al dat hij een oplossing voor TikTok wil. Afgelopen weekend kondigde hij nog aan het platform 90 dagen uitstel te geven.

Code geel in Zeeland en Limburg vanwege dichte mist

DE BILT – In Zeeland en Zuid-Limburg kan dinsdagochtend plaatselijk dichte mist voorkomen, waarschuwt het KNMI. Het weerinstituut heeft daarom code geel afgekondigd.

De waarschuwing geldt tot 10.00 uur.

Volgens het KNMI kan het zicht minder dan 200 meter zijn.

De dichte mist verdwijnt in de tweede helft van de ochtend.

Autoverkoop in EU stagneert door minder vraag elektrische auto’s

BRUSSEL – De verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie is in 2024 nauwelijks toegenomen, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. In de grote automarkten Frankrijk, Duitsland en Italië daalde de verkoop vorig jaar, terwijl Spanje een sterke groei liet zien. Ook daalde de verkoop van elektrische auto’s in Europa.

De totale verkoop in de EU nam vorig jaar licht toe met 0,8 procent tot ruim 10,6 miljoen voertuigen. In Frankrijk daalden de verkopen met ruim 3 procent en in Duitsland met 1 procent. In Italië bleef de daling beperkt tot een half procent en in Spanje was sprake van een groei van meer dan 7 procent.

De verkoop van volledig elektrische auto’s in de EU zakte in 2024 met 5,9 procent tot bijna 1,45 miljoen. Wereldwijd staat de vraag naar elektrische auto’s onder druk, mede doordat steeds meer overheden hun subsidies voor de voertuigen afbouwen. Vooral in Duitsland (min 27,4 procent) was de daling bijzonder groot. In Nederland, waar veel bedrijven werknemers verplichten een elektrische auto te kiezen als auto van de zaak, ging de verkoop vorig jaar met 16 procent omhoog.

Nederland

Het marktaandeel van auto’s met batterijen in de EU kwam vorig jaar uit op 13,6 procent. Benzineauto’s bleven in 2024 het populairst met een marktaandeel van meer dan 33 procent, gevolgd door hybride-elektrische auto’s met een marktaandeel van bijna 31 procent. Het marktaandeel van diesels nam af tot bijna 12 procent.

De totale autoverkopen in Nederland stegen in 2024 met 3,1 procent tot ruim 381.000 voertuigen. De kenners van ING verwachten dat de Nederlandse verkoop dit jaar met 3 procent terugvalt naar 370.000, waarbij vooral de zakelijke rijder de elektrificatie gaande houdt in 2025. Dit komt mede doordat zakelijke rijders nog willen profiteren van het laatste jaar met lagere bijtelling. Particulieren blijven volgens ING terughoudend met nieuwe elektrische auto’s door het schrappen van belastingvoordelen en kiezen vaker voor occasions. ING verwacht dat er ook in 2025 ruim meer dan 2 miljoen tweedehands modellen van eigenaar verwisselen, waarmee het een nieuw recordjaar kan worden.

×