Clicky

woensdag 30 april 2025 - 06:27 uur
Home Blog Pagina 211

Wezenberg Trailers levert tiende Krone polyester koeloplegger af aan Jade Transport

KLAZIENAVEEN – Recent leverde Wezenberg Trailers uit IJsselmuiden de tiende Krone polyester koeloplegger af aan Jade Transport in Klazienaveen.

De oplegger is voorzien van een Thermoking Advancer A400 koelmachine.

In de werkplaats van Wezenberg is de oplegger volledig aangepast aan de wensen van de klant. Zo is de oplegger voorzien van extra werkverlichting rondom en is er een aansluiting in de laadbak gemaakt om een elektrische pompwagen op te laden.

Jade Transport is opgericht in 2011 door Hanneke van Hal. Het bedrijf beschikt over tien trekkende eenheden en is actief in het vervoer van dagverse geconditioneerde producten.

Daarnaast is het bedrijf met vier trekkers actief in het exceptioneel transport door heel Europa.

Rabobank: door spanningen meer cyberaanvallen in meer sectoren

UTRECHT – Rabobank moet zich door het oplopen van geopolitieke spanningen verweren tegen meer cyberaanvallen dan ooit. Ook zijn steeds meer andere organisaties de dupe. “Misschien dat banken in eerste instantie het meest interessant waren, maar de cyberaanvallen op de onderwijsinstellingen van afgelopen week zijn wel een teken dat dat nu dus breder gaat en iedereen kan overkomen”, zegt risicodirecteur Vincent Maagdenberg van Rabobank over onder meer de cyberaanval op de TU Eindhoven.

Voor Rabobank was 2024 een piekjaar op het gebied van cyberaanvallen. Maagdenberg: “Dan zie je dus een soort directe relatie tussen wat er geopolitiek allemaal gebeurt en de mate waarin het financiële systeem wordt aangevallen. Gelukkig zijn we goed geëquipeerd en kunnen we dat afwenden, alleen is wel de grote vraag hoe creatief en inventief de criminelen zijn en of wij daarin meekunnen. Ook omdat ze met AI en deepfakes nog meer mogelijkheden krijgen.”

Maagdenberg weet niet waar de cyberaanvallen vandaan kwamen. “Het enige wat we natuurlijk wel zien, is dat de geopolitieke spanningen omhoog gaan. Met Gaza, met China, maar ook met wat Trump nu dadelijk weer los gaat maken. Eigenlijk zit de relevantie niet zozeer in de vraag waar het vandaan komt, maar hoe je daarop bent voorbereid. Daarom willen wij ook alle kennis die wij hebben inzetten om ervoor te zorgen dat ook dit soort partijen de volgende keer niet ‘down’ gaan.”

Zeer exclusieve Actros toegevoegd aan wagenpark Pegie Trans

ERMELO – Pegie Trans in Ermelo heeft het wagenpark een opvallende boost gegeven: onlangs nam het bedrijf een nieuwe Actros 1853 LS in gebruik, geleverd door Wensink Trucks in Zwolle. Het is voor het eerst dat Pegie Trans kiest voor een truck van Mercedes-Benz. Het bedrijf heeft deze gelegenheid dan ook maar meteen aangegrepen om de Actros te voorzien van de nieuwe bedrijfskleuren: zwart met groene belettering.

Eigenaar Peter Gielen: “In deze tijden is ‘tevreden houden’ eigenlijk niet meer genoeg om personeel aan je te binden. Wij zetten graag een flinke stap extra en al helemaal voor onze fijne collega Jeffrey Schouten. Dat is met deze dikke Actros toch wel héél goed gelukt.”

De nieuwe Actros van Pegie Trans, uitgevoerd in zwart met groene belettering, is een uitzonderlijk hoogwaardige truck geworden. Paul Leerkes, verkoper trucks bij Wensink vertelt: “Een dergelijk luxe uitgeruste Actros zien wij ook niet dagelijks. Een kleine greep uit de vele opties: deze 530 pk sterke trekker is af-fabriek volledig luchtgeveerd en voorzien van onder andere standkachel en -airco, met leder beklede stoelen en stuur, het uitgebreide led-sfeerpakket, verlichte ster, luxe soundsystem, led-verlichting rondom én de zeer gewilde en stijlvolle Alcoa Dura Bright-velgen. Dit is een combinatie van comfortabele en stijlvolle opties waar elke trucker van droomt. En daar is het zeker niet bij gebleven, want ook de opbouw van deze truck is een verhaal apart.”

Opbouw van hoogste niveau

Was de nieuwe Actros van Pegie Trans af-fabriek al een exceptioneel luxe trekker, eenmaal in Nederland zijn de puntjes pas écht op de i gezet. “We hebben hem geheel naar wens van de klant compleet opgebouwd. Zo is het dak van de cabine verfraaid met onder meer lange luchthoorns, oldschool lichtbak, zwaailampen en aluminium zonneklep. Op het chassis brachten we vier breedtepaaltjes aan, evenals zwart gespoten traanplaat en werkverlichting. Ook het front heeft cosmetische upgrades gekregen, zoals de in bedrijfsgroen gespoten lamellen in de grille, een onderlip van het type Solarguard en lampjes in de grille in lijn met de toplampjes. Als klap op de vuurpijl brandt de ster in een afwijkende kleur dan het wit dat we kennen: het is op deze Actros oranje!”, vertelt een trotse Paul Leerkes.

‘Zwarte schaap’ in wagenpark

Deze Actros vormt een uitzondering op de rest van het wagenpark van Pegie Trans. Peter Gielen legt uit: “Voorheen reden we alleen maar met andere merken en die zijn allemaal wit met rode opdruk. Toch zijn we nu voor Mercedes-Benz gegaan. Dat komt onder andere omdat we met Paul Leerkes van Wensink een hele fijne klik hebben sinds onze kennismaking. Bovendien was mijn rechterhand, onze gewaardeerde collega Jeffrey Schouten, toe aan een nieuwe truck en hij zag de Actros helemaal zitten. Voor het eerst kozen we ook voor onze nieuwe bedrijfskleuren. Die staan hem heel goed.”

Leerkes: “We hebben heel hard gewerkt, met een ploeg van 4 monteurs, om hem op tijd af te leveren. Onlangs vierde Pegie Trans het 10-jarig jubileum van het bedrijf en op het barbecuefeest met zo’n 50 man stond de Actros in het midden te pronken met de verlichting aan. Prachtig om te zien natuurlijk.”

Positieve reacties social media

Peter Gielen: “Onze collega Jeffrey keek erg uit naar zijn truck – hij kon er amper van slapen in de dagen voorafgaand aan de aflevering – en nu is hij er volop content mee. Het is ook mooi dat er zulke positieve reacties op social media binnenkomen op ons ‘Zwarte Schaap’. Ik ben zelf ook om. Kort na aflevering heb ik er stukje mee gestuurd en ik kan wel zeggen: het is echt klasse hoe dit rijdt. De automatische versnellingsbak is zo soepel: je merkt het eigenlijk niet als ‘ie van verzet wisselt. Hoe het ook allemaal afgewerkt is met die opbergvakken… Daarbij is de truck opvallend zuinig in de praktijk, zeker als je het vergelijkt met onze andere trekkers. Ja, ik begrijp de keuze voor Mercedes-Benz wel.”

Inmiddels is de nieuwe truck van Pegie Trans vol in gebruik genomen. Gielen: “Jeffrey slaapt weer goed. Hij rijdt naar Duitsland, België en Frankrijk en komt per jaar op zo’n 130.000 kilometer. Ik hoor enkel positieve berichten en meestal heeft hij er een flinke last achter, zoals een huiftrailer met presswood, klosjes en europallets.”

Pegie Trans is een transportbedrijf uit Ermelo, Gelderland. Vlot en betaalbaar goederentransport is waar het bedrijf voor staat. Het bedrijf is 10 jaar geleden opgericht door Peter en Wilma Gielen. Klanten kunnen terecht voor koeriersdiensten, sneltransport, transportdiensten, op- en overslag en het huren van bussen en bestelauto’s.

Pegie Trans is een goed geoliede machine waar inmiddels zes chauffeurs met plezier werken. Het bedrijf is in de groei. “Dat is vooral omdat we geen praatjesmakers zijn, maar gewoon hard werken en altijd waarmaken wat we beloven. En daar kom je echt heel ver mee”, aldus Peter Gielen.

Tot het wagenpark behoren vijf bestelbussen en acht vrachtwagens, allen uitgevoerd in wit met rode belettering. De bedrijfskleding is zwart met groene belettering. Deze kleurcombinatie is zoals gezegd nu ook te zien op de nieuwste aanwinst van Pegie Trans: de in dit bericht besproken Actros.

Macron roept Israël op zich sneller terug te trekken uit Libanon

BEIROET – De Franse president Emmanuel Macron heeft tijdens een bezoek aan Libanon Israël opgeroepen om de terugtrekking uit Zuid-Libanon te versnellen.

Volgens de afspraken van het bestand heeft Israël nog een ruime week om alle troepen uit het gebied weg te halen.

Israël en Hezbollah sloten op 27 november een akkoord over een staakt-het-vuren. Deel van de deal was dat zowel Hezbollah als de Israëliërs zich zouden terugtrekken uit het zuiden van Libanon. Daar heeft Israël zestig dagen de tijd voor gekregen, dus moet de terugtrekking voltooid zijn op 26 januari.

Het is de bedoeling dat het Libanese leger toezicht gaat houden op de vrede in het grensgebied. Macron benadrukte in Beiroet alle vertrouwen te hebben in dat leger. Hij sprak daar met de kersverse Libanese president Joseph Aoun, een oud-legerleider. Frankrijk steunde zijn benoeming.

Politiebureau in Utrecht ontruimd om ‘verdachte situatie’

Politie
Foto: F. van der Wal | Transport Online

UTRECHT – In Utrecht is een politiebureau ontruimd om een “verdachte situatie”, meldt de politie op X.

Het gaat om het hoofdbureau aan de Kroonstraat. “Alle medewerkers van het hoofdbureau van politie aan de Kroonstraat hebben het pand verlaten. We zijn nog bezig de situatie onder controle te krijgen”, zegt een woordvoerder van de Utrechtse politie.

Volgens de website 112 Vandaag zou een vrouw met explosieven zich in het gebouw bevinden. De woordvoerder kan dat niet bevestigen, maar zegt wel “die signalen” ook te hebben gekregen. Specialisten van de politie en de Explosieven Opruimingsdienst verkennen het pand, meldt de politie.

Rond het bureau is een ruime afzetting gemaakt zodat hulpdiensten veilig kunnen werken. Er zijn vooralsnog geen omwonenden geëvacueerd.

Oplossing kabinet voor Maarheeze laat op zich wachten

DEN HAAG – De beloofde oplossing voor de overlast die een groep asielzoekers veroorzaakt op het spoor bij Maarheeze, laat nog wat langer op zich wachten. Dat zei staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer) na afloop van de ministerraad. Het kabinet praat er de komende dagen over door, aldus de bewindspersoon, die voor aanvang van de wekelijkse kabinetsvergadering nog had gezegd met “concrete stappen” naar buiten te komen.

De NS sloeg deze week alarm over de situatie bij Maarheeze. Asielzoekers uit het opvangcentrum in het nabijgelegen Budel veroorzaken daar zoveel overlast, dat het spoorbedrijf overweegt het station voorlopig voorbij te rijden. “Dat gaat echt niet gebeuren”, zei Jansen vrijdagochtend.

Dat het kabinet niet nu al een besluit kon nemen over maatregelen, komt volgens Jansen ook doordat minister David van Weel van Justitie en Veiligheid niet aanwezig was. “Als we kijken naar een structurele oplossing, dan moeten we ook denken aan mogelijkheden via het openbaar ministerie, via handhaving”, aldus de PVV-staatssecretaris. Daar heeft hij naar eigen zeggen niet alleen asielminister Marjolein Faber bij nodig, maar ook Van Weel.

De drie bewindslieden praten de komende dagen verder. Jansen hoopt in de loop van volgende week met een oplossing te kunnen komen.

Mitchel van den Brink eindigt opnieuw op podium in Dakar Rally

SHUBAYTAH – Trucker Mitchel van den Brink heeft voor het tweede jaar op rij het podium behaald in de Dakar Rally.

De 22-jarige Harskamper eindigde na twaalf klassementsproeven in de woestijn van Saudi-Arabië als tweede. Dat was een plek hoger dan vorig jaar, toen hij derde werd. De eindzege ging voor het tweede jaar op rij naar de Tsjech Martin Macik.

Van den Brink begon voortvarend in de rally en won de proloog en de eerste etappe. Zijn derde dagsucces volgde in de zesde etappe. Toch raakte hij gedurende de rally steeds verder achterop bij Macik, die meer dan twee uur uitliep.

In de laatste etappe, een korte proef van 61 kilometer in Shubaytah, kwam Macik niet meer in de problemen. Hij nam genoegen met de vierde plaats. Van den Brink eindigde in de laatste etappe als tweede met slechts tien seconden achterstand op de Tsjech Ales Loprais, de nummer drie in de eindstand.

Van den Brink maakte op 16-jarige leeftijd al zijn debuut in de woestijnrally als monteur bij zijn vader Martin. In 2021 nam hij op 18-jarige leeftijd als jongste coureur ooit deel aan de beroemde woestijnrally. Hij won in 2023 en 2024 eveneens etappes in de Dakar Rally.

Duitsland heft MKZ-maatregelen op

BERLIJN – Duitsland heft de maatregelen op om de verspreiding van mond-en-klauwzeer (MKZ) tegen te gaan. Dat meldt het ministerie van Landbouw in de oostelijke deelstaat Brandenburg. De maatregelen worden vrijdag aan het eind van de dag beëindigd.

Vorige week werd voor het eerst in jaren weer MKZ aangetroffen in Duitsland. Een aantal dode waterbuffels in Brandenburg bleek het gevaarlijke virus te hebben opgelopen.

Daarop werd direct een noodverordening afgekondigd. Het was bijvoorbeeld verboden om koeien, varkens en schapen te vervoeren. Die regeling loopt dus vrijdag, na een week, af en wordt niet verlengd.

Eerder vrijdag werd aangegeven dat er geen tweede uitbraak van MKZ was in Duitsland. Donderdag werd bekend dat er mogelijk een nieuwe besmettingshaard was aangetroffen in de oostelijke deelstaat Brandenburg, maar volgens landbouwminister Cem Özdemir bleek uit laboratoriumtests dat het niet ging om MKZ.

MRG Logistics failliet verklaard

GELDERMALSEN – De Rechtbank in Zutphen heeft MRG Logistics vandaag, vrijdag 17 januari 2025, failliet verklaard. Begin januari had het bedrijf al surseance van betaling aangevraagd.

MRG Logistics is het zelfstandige, logistieke bedrijf van Blokker met een distributiecentrum van 100.000m2 in Geldermalsen. Het faillissement is een gevolg van het eerder uitgesproken faillissement van moederbedrijf Blokker.

Serieuze kandidaten

Ondanks de doorstart van franchisers van Blokker is er geen uitzicht op omzet voor het distributiecentrum. Op dit moment wordt door de curator onderzocht of een doorstart voor MRG Logistics mogelijk is. “Er lopen gesprekken met drie serieuze kandidaten”, aldus bewindvoerder Cees Klomp vol vertrouwen.

“MRG Logistics zou in staat moeten zijn om binnen tien maanden de bezetting weer terug te kunnen brengen op zo’n 75 procent, dan blijft de financiering van de verliesgevende organisatie beperkt. De doorstartende organisatie zou binnen afzienbare tijd weer break-even kunnen draaien.”

Alle betrokken partijen, waaronder ook de 132 medewerkers zijn geïnformeerd.

Excuses voor luchtvaartadvertentie die aan terrorisme deed denken

KARACHI – Pakistan International Airlines (PIA) heeft excuses aangeboden voor een advertentie die volgens critici associaties opriep met de terroristische aanslagen van 11 september 2001. Met de afbeelding wilde de Pakistaanse luchtvaartmaatschappij vieren dat vluchten naar Parijs na een jarenlang verbod weer waren toegestaan, maar op sociale media zagen veel mensen er een veel minder feestelijke boodschap in.

De advertentie toont een vliegtuig van PIA in de lucht, maar het toestel lijkt rechtstreeks op de daarnaast afgebeelde Eiffeltoren af te vliegen. “Parijs, we komen er vandaag aan”, staat ernaast.

Het plaatje oogstte al gauw kritiek. “Is dit een advertentie of een dreigement?”, schreef een gebruiker van berichtendienst X. Iemand anders riep op tot het ontslag van het hoofd marketing. Velen trokken de vergelijking met de aanslagen op de Twin Towers in New York in 2001. Kapers namen toen de controle over in passagiersvliegtuigen, waarmee ze de twee wolkenkrabbers doorboorden. Bijna 3000 mensen kwamen daarbij om het leven.

“Helaas is dit breed uitgemeten met connotaties en percepties die niet de bedoeling waren”, zei een woordvoerder van PIA over de gewraakte advertentie. “Het heeft mogelijk negatieve emoties losgemaakt, waarvoor we onze oprechte verontschuldigingen aanbieden.”

PIA was lange tijd niet welkom op luchthavens in de Europese Unie als gevolg van twee ernstige ongelukken met vluchten van de Pakistaanse maatschappij. In 2016 vloog een vliegtuig in brand na een defect aan een van de motoren, met 40 doden als gevolg. In 2020 stortte een toestel van de maatschappij neer op een straat in de miljoenenstad Karachi, waarbij bijna 100 mensen om het leven kwamen.

Onlangs kreeg PIA, dat zucht onder een zware schuldenlast, weer toestemming om naar de EU te vliegen. De luchtvaartautoriteiten in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten staan nog geen vluchten van PIA toe.

Colombia levert verdachte internationale drugshandel en witwassen uit

Colombia heeft woensdag 15 januari op verzoek van Nederland een 48-jarige Colombiaanse vrouw uitgeleverd die wordt verdacht van grootschalige drugshandel en witwassen. Het Openbaar Ministerie (OM) ziet haar als een kopstuk in de internationale drugshandel. De vrouw is op 29 januari 2024 in Colombia aangehouden. Het vliegtuig met de verdachte is donderdag onder begeleiding van de Koninklijke Marechaussee in Nederland geland.

De vrouw, die in het criminele milieu ook wel bekendstaat als de ‘godmother’ van Amsterdam, kwam in beeld na een intensief en langdurig onderzoek van de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies onder gezag van het Landelijk Parket. Hierbij is steeds nauw samengewerkt met de autoriteiten in Colombia en Spanje. Vorig jaar werden in totaal 17 verdachten aangehouden en vonden 66 doorzoekingen plaats, in binnenland (regio Rotterdam) en buitenland. Tijdens de doorzoekingen heeft de politie in totaal meer dan 30 (automatische) vuurwapens, een raketwerper, 17 kilo cocaïne, meer dan twintig voertuigen en ruim 600.000 cash in beslag genomen.

Uit onderschepte en ontsleutelde berichten van het cryptoplatform Sky ECC, werd duidelijk dat de verdachte met een Nederlands/Colombiaanse nationaliteit zich vanaf zomer 2020 veelvuldig bezighield met de handel in cocaïne vanuit Zuid-Amerika. Volgens het OM had zij daarbij een sturende rol. De vrouw is vermoedelijk direct betrokken geweest bij de invoer van een onderschepte partij van 230 kilo cocaïne in Spanje, op 25 november 2020. Ook is zij in 2017 door de rechtbank Amsterdam al eens veroordeeld voor de voorbereiding van drugssmokkel.

Nederland is de Colombiaanse opsporingsautoriteiten die zich hebben ingespannen om de verdachte aan te houden en uit te leveren erg dankbaar. De vouw wordt vrijdag 17 januari in Rotterdam voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Washington pleit voor actie tegen dominantie China in scheepsbouw

WASHINGTON – Het Amerikaanse ministerie van Handel pleit voor maatregelen tegen de dominante positie van China in de wereldwijde scheepsbouw en scheepvaart. De handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China lijken daarmee een nieuw hoofdstuk te beginnen, na de eerdere Amerikaanse sancties op onder meer de verkoop van geavanceerde chips aan China.

De Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Katherine Tai startte in april 2024 al een onderzoek naar de positie van China in de wereldwijde scheepsbouw-, maritieme en logistieke sectoren. Dat onderzoek volgde op een verzoek van de vakbond United Steelworkers en vier andere Amerikaanse vakbonden onder Sectie 301 van de Trade Act van 1974. Die wet staat Washington toe om landen te straffen die zich bezighouden met handelingen die “onrechtvaardig” of “onredelijk” zijn, of de Amerikaanse handel belasten. Zowel Trump als president Joe Biden heeft die wet gebruikt om sinds 2018 hoge importtarieven op te leggen aan Chinese goederen.

Volgens het ministerie is uit het onderzoek gebleken dat China’s pogingen om de scheepsbouw-, maritieme en logistieke sectoren te domineren te wijten zijn aan de “buitengewone controle” van Beijing over ondernemingen in de sector en Amerikaanse bedrijven van commerciële kansen berooft. Dit vermindert de concurrentie in de sector en vergroot de afhankelijkheid van China.

“De dominantie van China in deze sectoren ondermijnt eerlijke concurrentie, vergroot de economische veiligheidsrisico’s en vormt een barrière voor Amerikaanse industrieën en de gemeenschappen die ervan afhankelijk zijn”, aldus Tai. Ze gaf daarbij aan dat de Amerikaanse scheepsbouwsector slechts minder dan vijf schepen per jaar bouwt, terwijl China jaarlijks 1700 schepen bouwt.

Het onderzoeksrapport bevatte geen specifieke aanbevelingen voor sancties tegen China. Die stappen worden overgelaten aan de regering van president Donald Trump, die maandag aantreedt. Volgens voorzitter David McCall van vakbond United Steelworkers is het rapport “een stevige en onmiskenbare aanklacht, die een snelle, beslissende reactie vereist” van de nieuwe regering. Ook merkte hij op dat Trump heeft aangegeven bereid te zijn China ter verantwoording te roepen. De Chinese ambassade in Washington verklaarde dat de bevindingen indruisen tegen het economisch gezond verstand en dat de Amerikanen China de schuld geven van hun eigen problemen.

Keijzer: gevolgen stikstofuitspraak zijn zeer ingewikkeld

DEN HAAG – Een uitspraak van de hoogste bestuursrechter over stikstof van vorige maand leidt volgens woonminister Mona Keijzer tot gevolgen die “zeer ingewikkeld” zijn. De Raad van State oordeelde dat boeren of bouwers minder gemakkelijk kunnen schuiven met stikstofruimte. De gevolgen hiervan kunnen zo groot zijn, dat het kabinet een speciale kerngroep van ministers opricht om een oplossing te vinden.

De rechter oordeelde dat boeren, bouwers, of andere bedrijven niet zomaar ongebruikte stikstofruimte mogen inzetten zonder hiervoor een vergunning aan te vragen. Met terugwerkende kracht betekent dit dat boeren die tussen 2020 en 2025 zo te werk gingen, mogelijk illegaal zijn. Zij hebben tot en met 2030 om dit te herstellen.

Het is nog onduidelijk wat de uitspraak betekent voor woonwijken die zijn gebouwd dankzij zogenoemde ‘interne saldering’, zoals het schuiven met stikstofruimte genoemd wordt. Keijzer zegt dat bewoners van dergelijke wijken zich niet te veel zorgen hoeven te maken. “Het is niet eerder vertoond dat een wijk dan gesloopt moet worden, dat zal wat mij betreft ook niet gebeuren.”

Voor toekomstige nieuwbouw is de stikstofuitspraak mogelijk wel een probleem, waarvoor een oplossing niet direct in zicht is. Het halveren van de veestapel, wat volgens verschillende politieke partijen of milieuorganisaties de snelste oplossing is, vindt Keijzer geen optie. “Was het maar zo simpel”, verzucht ze. Waar zij dan wel aan denkt, wordt niet helemaal duidelijk. Wel verwijst ze naar de vele Natura 2000-gebieden die Nederland kent, die volgens haar het stikstofprobleem ingewikkelder maken.

Nieuwe politievoertuigen: Ford Kuga en BMW X1 debuteren op straat

Foto: Politie

De politie heeft twee nieuwe basisvoertuigen gepresenteerd voor noodhulp: de Ford Kuga Full Hybrid en de BMW X1. Beide voertuigen worden vanaf januari 2025 stapsgewijs ingezet en zullen binnenkort zichtbaar zijn in het straatbeeld. De keuze voor deze modellen volgt na een uitgebreide aanbestedingsprocedure waarbij de opdracht werd gegund aan Ford en BMW.

Praktische voordelen van de nieuwe voertuigen

Beide voertuigen, die als Crossover SUV zijn ontworpen, bieden diverse voordelen. Volgens Peter Brouwer, sectorhoofd Voer- en Vaartuigen bij het Politiedienstencentrum, zorgen de hogere zitpositie en het ruime interieur voor een comfortabele werkplek. Verder zijn de voertuigen uitgerust met moderne technologie, waaronder fellere blauwe daklampen, achteruitrijcamera’s en verbeterde achteruitrijverlichting. De voordeuren zijn volledig bepantserd voor extra veiligheid.

Belangrijke kenmerken van de nieuwe voertuigen zijn onder meer:

  • Hoge zitpositie: Beter zicht en eenvoudig in- en uitstappen.
  • Ruime kofferbak: Overzichtelijk ingedeeld voor snelle toegang tot uitrusting.
  • Betere zichtbaarheid: Stopborden achter de zonneklep en achterruit zorgen voor goede herkenbaarheid.
  • Hybride aandrijving: De Ford Kuga is stil tijdens surveillance, wat operationele voordelen biedt.
  • Flexibiliteit in materiaalgebruik: Lichtmetalen velgen helpen bij remkoeling.

Flexibele inzetbaarheid door marktomstandigheden

Door tekorten aan chips en andere onderdelen zijn levertijden voor voertuigen wereldwijd langer geworden. Om risico\u2019s te beperken, heeft de politie gekozen voor samenwerking met twee leveranciers. Dit garandeert een continue levering van voertuigen ondanks de uitdagingen in de automarkt.

Grondig getest in het veld

De Ford Kuga en BMW X1 zijn uitgebreid getest tijdens een vier maanden durende pilotfase. Tijdens deze periode werden de voertuigen ingezet door basisteams in zowel stedelijke als landelijke gebieden. De feedback leidde tot enkele aanpassingen die worden doorgevoerd voordat de voertuigen grootschalig in productie gaan.

Foto: Politie

Introductie en toekomstplannen

De nieuwe voertuigen worden geleidelijk toegevoegd aan het wagenpark. Bij vervanging van oude voertuigen of uitbreiding van het wagenpark na 1 januari 2025 worden de Ford Kuga of BMW X1 geleverd. Daarnaast staan er nog enkele Mercedes B-klasse voertuigen gepland vanuit een eerder contract. Dit betekent dat er de komende jaren een mix van merken zichtbaar zal zijn.

Vanaf 2026 verwacht de politie ook elektrische noodhulpvoertuigen in te zetten. Skoda heeft de opdracht gekregen voor het leveren van de Skoda Enyaq als elektrisch basispolitievoertuig. Dit past binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van de politie, waarbij tegen 2030 een op de drie voertuigen elektrisch moet zijn. De eerste elektrische voertuigen zullen in het vierde kwartaal van 2025 de weg op gaan.

Met deze maatregelen streeft de politie naar een duurzamer en efficiënter wagenpark dat voldoet aan de eisen van moderne noodhulpverlening.

Minderjarige asielzoeker kan voortaan asielvergunning kwijtraken na delict

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) mag voortaan de asielvergunning van een minderjarige intrekken als hij of zij wordt veroordeeld voor een ernstig openbare orde delict. Minister Faber van Asiel en Migratie past binnen twee weken de regels hiervoor aan.

Tot nog toe kon een minderjarige alleen zijn of haar vergunning kwijtraken als diegene was veroordeeld volgens het volwassenenrecht. Ook moest de strafmaat dan minimaal zes maanden zijn. Door de aanpassing van de Vreemdelingencirculaire gaan die beperkingen er nu af, waardoor de IND een individuele afweging kan maken op basis van delicttype en de duur van het verblijf.

“Zeker na het incident in Helmond ben ik er helemaal klaar mee dat we in dergelijke gevallen de asielvergunning niet kunnen intrekken”, zegt minister Faber.

“Daarom passen we de regels nu binnen twee weken aan. Het moet duidelijk zijn dat we hier niet gediend zijn van criminele asielzoekers.”

Straf uitzitten

Als asielzoekers worden veroordeeld, moeten ze hun straf uitzitten voordat ze worden uitgezet. Tijdens de detentie wordt door de Dienst Terugkeer en Vertrek al zoveel mogelijk gewerkt aan terugkeer. Als het risico bestaat dat iemand niet terug zal keren, kan na detentie vreemdelingenbewaring worden opgelegd.

Terugkeer

De terugkeer van vreemdelingen die veroordeeld zijn voor strafbare feiten (VRIS-ers) had ook in 2024 zeer hoge prioriteit. Waar mogelijk vertrekken zij aansluitend op hun straf uit Nederland. In 2024 is dit gelukt in 960 van de 1220 gevallen (bijna 80%). Overigens zijn dit totaalcijfers en ziet dit niet alleen op minderjarigen.

×