Clicky

zondag 4 mei 2025 - 08:54 uur
Home Blog Pagina 200

Watersportbeurs Boot Holland gaat niet door vanwege economische situatie sector

LEEUWARDEN – Watersportbeurs Boot Holland, naar eigen zeggen de enige indoorwatersportbeurs van Nederland, gaat dit jaar niet door vanwege “de huidige economische marktontwikkelingen in de sector”. Dit heeft evenementenlocatie WTC Expo Leeuwarden bekendgemaakt. Het evenement moest van 5 tot en met 9 maart plaatsvinden, maar is nu verplaatst naar maart volgend jaar.

“De watersportsector zoekt na de impact van de coronacrisis en de daaropvolgende wereldwijde economische onzekerheid naar een nieuw evenwicht. Deze onzekerheid maakt dat er onvoldoende kwaliteit en aanbod op de beurs van 2025 vertegenwoordigd zou zijn”, verklaart WTC Expo Leeuwarden.

Ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie HISWA-RECRON stelde in november al dat de sector onder hoge druk staat door de nasleep van corona, stijgende kosten, beperkte uitbreidingsruimte en hoge regeldruk.

Volgens WTC Expo Leeuwarden werden duizenden watersportliefhebbers en professionals op de beurs verwacht. Mensen die een toegangsbewijs hebben gekocht krijgen hun geld terug, aldus de organisatie. Doorgaans kunnen bezoekers tijdens het evenement boten bekijken, presentaties van experts bijwonen en meedoen met demonstraties.

Maersk en Grundfos zetten in op elektrische vrachtwagens voor duurzamer transport in Denemarken

Foto: Maersk

KOPENHAGEN/BJERRINGBRO – Dagelijks worden wereldwijd duizenden containers over de weg vervoerd, van havens naar fabrieken, magazijnen en eindbestemmingen. Deze transporten dragen bij aan uitstoot van broeikasgassen, schadelijke uitlaatgassen en geluidsoverlast voor mens en dier.

De overgang naar elektrische vrachtwagens (EV-trucks) is daarom een cruciale stap richting duurzamere logistiek. Maar de uitdagingen zijn groot: e-trucks zijn tot drie keer duurder dan conventionele dieseltrucks, hebben een beperkter bereik en de benodigde laadstructuur ontbreekt nog in veel landen. Bovendien moeten klanten bereid zijn een meerprijs te betalen voor transport met een lagere klimaatimpact.

“Dit is een gigantische opgave, maar we mogen ons er niet door laten ontmoedigen,” zegt Birna Odefors, Managing Director van Maersk Area Nordics. De regio telt veel klanten die vooroplopen in de verduurzaming van logistiek, waaronder de Deense pionier Grundfos.

Pilot met elektrische vrachtwagens tussen fabriek en haven

Grundfos, een Deens technologiebedrijf gespecialiseerd in geavanceerde pompoplossingen en watertechnologie, gebruikt sinds oktober 2024 Maersk’s elektrische vrachtwagendiensten. Hierbij worden containers vervoerd tussen de fabriek van Grundfos en de haven van Aarhus. Deze pilot zal worden uitgebreid tot 600-800 containers per jaar.

Sinds 2020 werkt Grundfos met Maersk samen om emissies te verminderen bij zeevracht. Voor 100% van hun zeetransport onder Maersk gebruikt Grundfos nu al het ECO Delivery Ocean-product, dat tot 80% minder broeikasgassen uitstoot door het gebruik van alternatieve brandstoffen zoals afvalgebaseerde biodiesel en bio-methanol. Met de toevoeging van elektrische vrachtwagens worden de directe uitstoot van vrachtwagens volledig geëlimineerd, aangezien de voertuigen uitsluitend worden opgeladen met hernieuwbare energie.

“Na de reductie bij zeevracht wilden we ook de uitstoot bij voortransport van containers en het laatste deel van de supply chain aanpakken. De implementatie van EV-trucks in Denemarken verliep soepel en vormt een goed voorbeeld voor internationale uitbreiding. In het licht van de klimaatcrisis moeten we actie ondernemen waar we kunnen. Als producenten en exporteurs willen we een actieve rol spelen in de verduurzaming van de toeleveringsketen en zijn we blij met de samenwerking met Maersk,” aldus Dirk Van Der Heijden, Senior Director Global Logistics bij Grundfos.

Ambitieuze klimaatdoelen

Maersk streeft naar een aanzienlijke reductie van broeikasgassen tegen 2030 en wil in 2040 netto nul uitstoot bereiken. Grundfos mikt op netto nul uitstoot in 2050, met ambitieuze tussentijdse doelen voor 2030.

Veldkamp tegen plan om inwoners Gaza op te vangen in buurlanden

BRUSSEL – Nederland is tegen het voorstel van de Amerikaanse president Donald Trump om inwoners van Gaza massaal naar Jordanië en Egypte te sturen. “Het is van belang dat Palestijnen binnen de Palestijnse gebieden kunnen blijven en dat binnen die grenzen Gaza weer wordt opgebouwd”, zei minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) in Brussel.

Hij is daar maandag voor overleg met zijn Europese collega’s. Ze spreken daar onder meer over de relatie met de nieuwe Amerikaanse regering. Veldkamp denkt dat de EU een constructieve relatie kan hebben met Washington, net als in de eerste termijn van president Trump, zei hij.

De pas aangetreden Amerikaanse president deed zijn uitspraken over Gaza tegen journalisten in het regeringsvliegtuig Air Force One. Hij sprak dit weekend onder andere met de Jordaanse koning Abdullah. Trump zei dat het hele gebied waar 2,3 miljoen Palestijnen wonen, moet worden “schoongeveegd”.

“Hij doet wel vaker boude uitlatingen”, reageerde Veldkamp op de woorden van Trump. “Die nemen we ook altijd serieus, maar hoeven we niet altijd letterlijk te nemen.” Het is volgens de bewindsman belangrijk dat de VS, Egypte en Qatar goed blijven samenwerken bij het begeleiden van het staakt-het-vuren in Gaza.

Politieauto botst tegen paal op weg naar reanimatie in Twisk

TWISK – Op de Bennemeersweg in het Noord-Hollandse dorp Twisk is maandagochtend een politieauto tegen een paal gebotst.

De wagen was onderweg naar een reanimatie, meldt de politie. Een agent is ter plaatse door ambulancepersoneel nagekeken, een tweede agent die in de auto zat had geen letsel.

Hoe het met de reanimatie is afgelopen, kan een woordvoerder van de politie in verband met de privacy niet zeggen. “Er rijden altijd meerdere politiewagens rond, dus een van de andere voertuigen is ernaartoe gereden”, zegt hij. “En uiteraard was ook de ambulance ter plaatse.”

Nooteboom introduceert nieuwe generatie Mega Windmill Trailer XXL voor grotere diversiteit aan ladingen

Nooteboom breidt haar programma voor het vervoer van windturbines uit met de nieuwe Mega Windmill Trailer XXL (MWT-XXL).

Door de enorme verstelbaarheid van de trailer is deze geschikt voor het vervoeren van een grotere torendelen dan voorheen. Maar ook torendelen met een kleinere diameter en bijvoorbeeld turbinehuizen kunnen moeiteloos vervoerd worden, waardoor de nieuwe MWT-XXL multifunctioneel inzetbaar is. Onlangs heeft het transportbedrijf Transannaberg uit Polen de eerste Nooteboom MWT-XXL in gebruik genomen.
​​
​Groot, Groter, Grootst

De afmetingen van windturbinedelen worden steeds groter. De MWT-XL kon al grotere torensegmenten (met een binnendiameter tot ca. 5700mm) vervoeren dan de originele MWT. De derde generatie MWT-XXL kan een nóg grotere range aan torensegmenten vervoeren (met een binnendiameter van ca. 2850mm tot ca. 6100mm), zonder dat het bevestigingsframe aangepast hoeft te worden. Dit komt door een dubbel, in hoogte hydraulisch uitschuifbaar A-frame.

De lading wordt met de unieke driepunt opname ingeklemd, waardoor de Nooteboom MWT-XXL nog steeds de meest eenvoudige bediening en de kortste laad- en lostijd in de markt heeft. Het laadvermogen bedraagt ca. 100 ton en leeg blijft het voertuig ruim onder de 4m hoogte.


​​
​Bewezen stabiliteit

​Doordat de windturbinedelen groter worden, neemt ook de hoogte van het zwaartepunt toe. Dit vereist extra stabiliteit van de trailer voor een veilig transport. Naast de gebruikelijke theoretische berekeningen heeft Nooteboom ook indrukwekkende stabiliteitstesten op de testbaan van het Rijksdienst van het Wegverkeer (RDW) in Lelystad uitgevoerd, waarbij het verschil in weggedrag van luchtvering en hydraulische vering is onderzocht. Hieruit is gebleken dat de nieuwe 2,84m brede Nooteboom naloopdolly met luchtvering minstens zo stabiel is als een vergelijkbare trailer met hydraulische vering en pendelassen.

Daarbij krijgt de chauffeur in het geval van luchtvering een zichtbare waarschuwing vooraf doordat het voertuig begint over te hellen. Hierdoor zal de chauffeur intuïtief zijn snelheid verminderen waarna het gevaar geweken is. Bij een naloopdolly met hydraulische vering en pendelassen krijgt de chauffeur deze waarschuwing vooraf niet en kan daardoor niet tijdig ingrijpen.

Luchtvering meest veilig en duurzaam

Nooteboom kiest voor de voordelen van luchtvering. Mede dankzij de luchtvering heeft de nieuwe MWT-XXL de meest eenvoudige bediening, lage onderhoudskosten en een laag eigengewicht. Daarmee blijft het totale gewicht van de beladen combinatie in de meeste gevallen onder de 150 ton. Ook wanneer een as met luchtvering door grote oneffenheden in de weg volledig tot zijn aanslag inveert, blijft de druk in het veersysteem aanwezig en zullen de overige assen het gewicht blijven dragen. Wanneer ditzelfde gebeurt bij hydraulische vering, verdwijnt de druk in het veersysteem en wordt de ingeveerde as veel zwaarder overbelast. Tot slot is luchtvering ook beter voor het milieu, simpelweg omdat er minder hydraulische olie in het voertuig gebruikt wordt.


​​
​Verstelbare haken voor alle soorten en merken torenstukken

Een nieuwe optie op de Nooteboom MWT-XXL zijn verstelbare haken waarmee de toren aan de onderkant ingeklemd wordt. Doordat deze eenvoudig verstelbaar zijn, kunnen torendelen met flensen die dikker, dunner of een behoorlijk afwijkende vorm hebben zonder extra hulpmiddelen veilig geladen en vervoerd worden. Dit maakt de nieuwe generatie MWT’’s nog universeler en kunnen de meest uiteenlopende windturbinedelen moeiteloos met de nieuwe Nooteboom MWT-XXL vervoerd worden. De verstelbare haken zijn inmiddels ook door Transannaberg succesvol in de praktijk toegepast.
​​
​MWT sinds 2003 succesvol

​In 2003 lanceerde Nooteboom als eerste in de markt haar innovatieve en gepatenteerde Mega Windmill Trailer. Deze succesvolle trailer kreeg een update in de vorm van de MWT-XL. Na 20 jaar is de Nooteboom MWT wereldwijd nog steeds dé toonaangevende transportoplossing in de windmolenbranche, maar vraagt de windindustrie om meer flexibiliteit. Daarom introduceert Nooteboom nu de Mega Windmill Trailer XXL, die multifunctioneel inzetbaar is. Alle trailers in de Mega Windmill familie zijn speciaal ontworpen om grote torensegmenten van windturbines met een gewicht tot ca. 100t zonder laadvloer te vervoeren en zonder tussenkomst van een hijskraan te laden en lossen.
​​
​De nieuwste MWT-XXL is standaard uitgevoerd met een 2,84m brede naloopdolly, maar Nooteboom kan de MWT voor kleinere diameters ook met een 2,55m brede naloopdolly leveren. Deze neemt minder ruimte in op de weg en blijft leeg onder de wettelijk maximale voertuigbreedte, wat gunstig is voor het verkrijgen van ontheffingen in een aantal Europese landen.

Havenbedrijf Rotterdam tekent raamovereenkomst met drie bedrijven voor aanleg en onderhoud ligplaatsen

ROTTERDAM – Op 23 januari heeft Havenbedrijf Rotterdam een raamovereenkomst getekend met bouwbedrijven Hakkers Waterbouw B.V., B.V. Aannemingsbedrijf De Klerk en DEME Infra NL B.V.. De ‘Raamovereenkomst Ligplaatsen’ geldt voor een periode van 8 jaar en omvat uitvoeringsprojecten op het gebied van waterbouw. Het Havenbedrijf wil met deze raamovereenkomst projecten duurzamer maken op gebied van circulair bouwen en efficiënter samenwerken met de drie bedrijven.

In de Rotterdamse haven bevinden zich tientallen lig- en wachtplaatsen voor shortsea, binnenvaart-, en feeder schepen, sleepboten en andere nautische dienstenverleners. Regelmatig worden er nieuwe ligplaatsen bijgebouwd en bestaande ligplaatsen gewijzigd, opnieuw ingericht of verwijderd.

Daarnaast raken lig- en wachtplaatsen af en toe beschadigd door verkeerd gebruik of aanvaringen. Hierdoor kunnen ligplaatsen buiten gebruik raken en kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Dan is het van belang dat de ligplaatsen snel hersteld worden. De raamovereenkomst is er op gericht projecten eenduidig, vlot en efficiënt uit te vragen en tot een hechte samenwerking te komen met de partijen op het gebied van duurzaamheid, kennisopbouw en veiligheid.

V.l.n.r. Henry Schaap (B.V. Aannemingsbedrijf De Klerk), Egbert van der Wal, Berte Simons (Havenbedrijf Rotterdam), Hans Schutte (DEME Infra NL B.V.), Jan-Mark van Mastwijk (Hakkers Waterbouw B.V.)

Het Havenbedrijf wil ook meer materiaal hergebruiken bij projecten. De raamovereenkomst helpt de partijen om meer zekerheid van werk te bieden en om zo meer te kunnen investeren in duurzamer materieel.

Afmeervoorzieningen Prinses Amaliahaven

Als startschot heeft het Havenbedrijf vandaag ook de eerste opdracht getekend onder de nieuwe raamovereenkomst met Hakkers Waterbouw B.V. voor de aanleg van twee ligplaatsen in de Prinses Amaliahaven, waaronder de nieuwe steiger voor havenervaringscentrum Portlantis.

In de Prinses Amaliahaven zijn nieuwe kademuren gerealiseerd voor containerterminals RWG en APMT. Na de oplevering later dit kwartaal wordt de kopse kant nautisch ingericht voor gebruik door binnenvaartschepen en rondvaartboten. De inrichting bestaat uit het realiseren van een drijvende afmeervoorziening inclusief verbinding naar de wal en een (tijdelijke) afmeervoorziening bestaande uit palen bedoeld voor koppelverbanden (binnenvaartschip en duwbak die aan elkaar gekoppeld zijn). De drijvende afmeervoorziening wordt voorzien van walstroom en zal gebruikt gaan worden voor de rondvaartboot van het nabijgelegen Portlantis en aan de andere zijde voor de Nieuwe Maze, het representatievaartuig van het Havenbedrijf.

In het projectgebied zijn al vier openbare ligplaatsen langs de kade voor reguliere binnenvaartschepen (max. 135m x 17m) aangelegd, deze zullen ook worden voorzien van walstroom. Naar verwachting kunnen alle ligplaatsen in juli 2025 in gebruik worden genomen.

Vorig jaar 1,3 miljoen pechmeldingen bij ANWB, vooral over accu’s

DEN HAAG – De Wegenwacht is vorig jaar meer dan 1,3 miljoen keer uitgerukt om te ondersteunen bij pech onderweg. Gemiddeld kwam de pechhulpdienst van de ANWB 3700 keer per dag in actie. Weggebruikers schakelden de Wegenwacht vooral in voor problemen met de accu van hun wagen, maar ook lekke banden en problemen met de dynamo kwamen vaak voor.

Het aantal pechmeldingen was vorig jaar ongeveer gelijk aan dat in 2023. Wel steeg met de hoeveelheid elektrische auto’s op de weg ook het aantal gemelde problemen met die auto’s, met ruim een kwart. In 2023 registreerde de Wegenwacht nog 51.000 pechmeldingen van bestuurders van een elektrische auto, vorig jaar waren dat er 65.000. In de meeste gevallen ging het om een lekke band, gevolgd door problemen met de accu.

Ongeveer twee derde van de pechgevallen werd digitaal gemeld, via de website of app van de ANWB. Verder maakte vorig jaar ruim 10 procent van de ANWB-leden gebruik van de nieuwe optie ‘Ik heb geen haast’, waarbij de Wegenwacht binnen drie uur hulp biedt. “Dit gaf de Wegenwacht de kans om leden die wel direct hulp nodig hadden sneller te helpen, terwijl ze tegelijkertijd duurzamer konden werken door onnodige kilometers te vermijden en hulpverleningen beter te plannen”, aldus de ANWB.

De drukste dag voor de Wegenwacht was vorig jaar dinsdag 9 januari, toen de pechhulpdienst in verband met het winterse weer meer dan 7700 keer werd ingeschakeld.

Vogelveren aangetroffen in motoren toestel Jeju Air na vliegramp

JeJu Air
Foto: ANP

SEOUL – Onderzoekers hebben bloed en veren van vogels aangetroffen in beide motoren van het vliegtuig van Jeju Air dat vorige maand crashte in Zuid-Korea, met 179 doden tot gevolg. Dat staat in een tussentijds onderzoeksverslag over de dodelijkste vliegramp op Zuid-Koreaans grondgebied.

De Boeing 737-800 vloog eind december van Thailand naar het Zuid-Koreaanse Muan. Het toestel maakte daar een buiklanding en raakte een muur. Daarna vond een explosie plaats. Slechts twee mensen aan boord overleefden de crash.

Zuid-Koreaanse en Amerikaanse onderzoekers doen nog onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Ze bekijken onder meer de vliegtuigmotoren. In het rapport staat dat op camerabeelden is vastgelegd dat een groep vogels in de buurt van het toestel kwam. Uit DNA-onderzoek komt nu naar voren dat veren en bloed van trekvogels in de motoren zaten. Het zou gaan om resten van de Siberische taling.

Ook bevestigden de onderzoekers dat de zwarte dozen, de flightdatarecorder en de cockpitvoicerecorder, van het vliegtuig enkele minuten voor de ramp uitvielen. Onduidelijk is nog waarom dat gebeurde.

Waardering stations gelijk gebleven, Ede-Wageningen in de lift

Station Ede-Wageningen
Foto: Hilda Weges | Adobe Stock

UTRECHT – Reizigers waardeerden Nederlandse treinstations vorig jaar gemiddeld met een 7,2, gelijk aan het jaar daarvoor. Station Klimmen-Ransdaal is opnieuw de winnaar en station Ede-Wageningen zit flink in de lift. Ruim 84.000 mensen beoordeelden de stations in een jaarlijks onderzoek van NS en ProRail.

Hoewel het landelijke cijfer net als in 2023 een 7,2 was, daalde de waardering wel bij 166 stations. 165 stations werden in 2024 beter beoordeeld dan het jaar ervoor en in 62 gevallen bleef het cijfer gelijk.

Klimmen-Ransdaal staat met een 8,3 voor het vijfde jaar op nummer een, al scoorde het station op de Zuid-Limburgse Heuvellandlijn het jaar ervoor nog een 8,7. Een mogelijke verklaring voor de daling is volgens een NS woordvoerder dat de kleinere stations maar een keer per jaar worden beoordeeld en dat daardoor factoren als het weer mee kunnen spelen in het cijfer. De winnaar wordt nipt gevolgd door station Overveen. Van de grote stations valt Delft met rapportcijfer 7,9 het meest in de smaak.

Trots

Ede-Wageningen krijgt een 7,1, en scoort daarmee 0,9 punt hoger dan in 2023. “Dat maakt ons trots”, aldus Karen te Boome, directeur Stations bij ProRail. Na een grote verbouwing is er in 2024 een heel nieuw station. “Fantastisch om te zien dat reizigers deze inspanning zo waarderen.”

Enkele stations scoren onder de maat. Zo kregen Lage Zwaluwe (4,8), Den Helder Zuid (5,1) en Nieuwerkerk aan den IJssel (5,3) een onvoldoende. Lage Zwaluwe, dat in 2023 nog een 4,6 kreeg, scoort volgens de NS laag “door de afgelegen ligging en gebrek aan sfeer”. In 2026 worden nieuwe bankjes en vuilnisbakken geplaatst. Het ruim veertig jaar oude station van Den Helder Zuid, een jaar eerder nog goed voor een 5,4, krijgt groot onderhoud. Vanaf maart worden de perrons vernieuwd en krijgt de “stationsomgeving een opfrisbeurt”. Nieuwerkerk aan den IJssel volgt in 2027.

In 2022, 2021 en 2020 kregen de stations nog een 7,3 en in de twee jaren ervoor een 7,1.

Geen treinen tussen Boxtel en Eindhoven, ook elders spoorhinder

UTRECHT – Tussen Boxtel en Eindhoven rijden maandagochtend geen treinen door een aanrijding. Daarvan ondervindt ook het treinverkeer tussen Den Bosch en Maastricht hinder, dat deels over dat traject rijdt.

Naar verwachting duren de problemen tot ongeveer 10.15 uur.

Er rijden stopbussen tussen Best, Eindhoven Strijp-S en Eindhoven Centraal.

Ook op het traject tussen Amsterdam Centraal, Utrecht en Den Bosch is het treinverkeer verstoord door de aanrijding. Hierdoor rijden er minder intercity’s.

Ook op dit traject is de verwachting dat de hinder rond 10.15 uur voorbij is.

Enquête: deel politiemedewerkers wil niet werken met oud en nieuw

UTRECHT – Bijna vier op de tien politiemedewerkers willen tijdens oud en nieuw “liever niet” meer worden ingezet, omdat ze de gezondheidsrisico’s te groot vinden. Dat meldt de Nederlandse Politiebond (NPB) na een enquête onder 3400 van de 33.000 leden. Bijna een vijfde van de respondenten zegt af te wachten wat het kabinet aan vuurwerkmaatregelen neemt voordat ze hierover een keuze maken.

Volgens de NPB vinden veel agenten het op veel plekken “ondoenlijk” om het vuurwerkvandalisme onder controle te krijgen. Dat komt volgens de bond door het huidige vuurwerkbeleid in combinatie met de personeelstekorten bij de politie. “Mede daardoor is het risico dat hulpverleners lopen op gezondheidsschade enorm gestegen”, aldus de bond.

Ongeveer 60 procent van de deelnemers aan de enquête zegt dat de politie daarom “bij excessief geweld en onvoldoende beschermingsmiddelen” voor de eigen veiligheid een stapje terug zou moeten doen. “Tegen sommige vormen van geweld zijn wij in de basispolitiezorg niet opgewassen”, zegt een respondent daarover. “Wanneer bij jou een cobra in je kraag belandt, dan is het gewoon afgelopen.”

Vuurwerkverbod

Tijdens de afgelopen jaarwisseling werden 295 politiemensen slachtoffer van fysiek en/of verbaal geweld. Zoals ieder jaar is daarna de discussie over een landelijk vuurwerkverbod weer opgelaaid. Onder anderen hulpverleners en veel burgemeesters pleiten daar al jaren voor en er ligt opnieuw een wetsvoorstel met dit doel klaar van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren. Vermoedelijk zet de Tweede Kamer het debat daarover volgende maand voort.

Volgens NPB-voorzitter Nine Kooiman voelen veel politiemensen “onvoldoende rugdekking” vanuit Den Haag en is het “hoog tijd dat de politiek zijn verantwoordelijkheid als overheidswerkgever onder ogen ziet”. De enquête van de bond is volgens Kooiman een representatieve afspiegeling van de NPB-leden. Alle leden hebben een persoonlijke uitnodiging gehad om deel te nemen.

Ryanair verlaagt opnieuw verwachtingen door trage levering Boeing

DUBLIN – Ryanair heeft voor de tweede keer in drie maanden zijn prognose voor het aantal reizigers verlaagd. De Ierse budgetmaatschappij moet dit doen, omdat Boeing moeite heeft met het leveren van vliegtuigen na de grote staking bij de Amerikaanse vliegtuigfabrikant vorig jaar. Volgens financieel directeur Neil Sorahan komt Ryanair komende tijd daardoor vliegtuigen tekort.

Ryanair denkt nu in het komende financiële jaar 206 miljoen passagiers te vervoeren, vergeleken met de 210 miljoen die in november werd voorspeld. De maatschappij is “hoopvol” dat Boeing de resterende 29 bestelde toestellen voor maart 2026 zal leveren.

Loonconflict

Vorig jaar legden tienduizenden werknemers van Boeing het werk wekenlang neer om een loonconflict. Daardoor kon Boeing minder vliegtuigen afleveren. Sorahan ziet wel “enorme verbeteringen” in de Boeing-fabrieken na een recent bezoek. “Ik denk dat het ergste waarschijnlijk achter de rug is.”

In het huidige boekjaar, dat loopt tot eind maart, verwacht de maatschappij bijna 200 miljoen passagiers, een groei van 9 procent. Maar volgens Ryanair is dit alleen haalbaar als zich bij Boeing geen nieuwe onvoorziene ontwikkelingen voordoen.

Problemen

De gematigde vooruitzichten van de Ierse prijsvechter onderstrepen hoe Boeings problemen blijven doorwerken in de wereldwijde luchtvaartindustrie. Ryanair vliegt alleen met de Boeing 737 en is Boeings grootste Europese klant. De leveringsvertragingen dwongen de maatschappij begin november al om haar passagiersverwachting voor volgend boekjaar te verlagen van 215 miljoen naar 210 miljoen.

Ryanair probeert de vraag naar zijn vliegtickets ook te stimuleren met lagere prijzen. Dat kost het bedrijf wel winst. De winst na belastingen voor het huidige boekjaar bedraagt waarschijnlijk tussen de 1,55 miljard en 1,61 miljard euro. Dat zou neerkomen op een daling ten opzichte van 1,92 miljard euro vorig jaar. In de voorbije negen maanden daalde de winst al met 12 procent tot 1,94 miljard euro als gevolg van lagere ticketprijzen. Ryanair verklaarde maandag “voorzichtig” te zijn wat betreft de winstprognose, mede gezien op de achtergrond spelende risico’s door de aanhoudende conflicten in Oekraïne en het Midden-Oosten, de leveringsperikelen bij Boeing, en personeelstekorten bij de luchtverkeersleiding in Europa.

Transport in Nederland door Oost-Europese vrachtwagens sterk toegenomen

DEN HAAG – In 2023 vervoerden buitenlandse vrachtwagens 103 miljoen ton goederen van of naar Nederland, zo meldt het CBS op basis van recente cijfers. Meer dan de helft van dit gewicht werd vervoerd door vrachtwagens uit Oost-Europese landen, met Polen als koploper. Het vervoerde gewicht door Oost-Europese vrachtwagens is bijna vier keer zo hoog als in 2007.

Meer dan helft transport door buitenlandse vrachtwagens

In totaal werd in 2023 194 miljoen ton goederen over de weg vervoerd van of naar Nederland. Voor het vierde jaar op rij vervoerden buitenlandse vrachtwagens meer goederen dan Nederlandse vrachtwagens. Zij namen 53,1 procent van het transport voor hun rekening, een trend die de afgelopen jaren zichtbaar is geworden. Nederlandse vrachtwagens vervoerden 91 miljoen ton goederen, een daling van 30,5 procent ten opzichte van 2007.

Sterke groei Oost-Europese vrachtwagens

Het aandeel van Oost-Europese vrachtwagens in het goederenvervoer is de laatste jaren sterk gestegen. In 2023 vervoerden zij 57 miljoen ton goederen, goed voor 55,4 procent van het totale gewicht dat door buitenlandse vrachtwagens werd vervoerd. Ter vergelijking: in 2007 was dit nog slechts 15 miljoen ton (19,4 procent). Vrachtwagens uit West-Europese landen vervoerden juist minder: hun aandeel daalde met 26,1 procent ten opzichte van 2007, naar 46 miljoen ton.

Polen dominant in buitenlandse transportsector

Van alle buitenlandse vrachtwagens zijn Poolse vrachtwagens het meest actief in het vervoer van en naar Nederland. In 2023 vervoerden Poolse vrachtwagens 30 miljoen ton goederen, goed voor 29,1 procent van het door buitenlandse vrachtwagens vervoerde gewicht. In 2007 was dit aandeel nog 10,9 procent. Ook vrachtwagens uit Roemenië en Litouwen hebben hun aandeel de afgelopen jaren sterk vergroot. Tegelijkertijd is het aandeel van Belgische en Duitse vrachtwagens gehalveerd sinds 2007.

Oost-Europese vrachtwagens rijden de meeste kilometers

Naast de toename in het vervoerde gewicht, zijn ook de door Oost-Europese vrachtwagens gereden kilometers fors gestegen. In 2023 legden buitenlandse vrachtwagens ruim 975 miljoen kilometer af op Nederlandse wegen, waarvan 552 miljoen kilometer door vrachtwagens uit Oost-Europa. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Poolse vrachtwagens reden met bijna 280 miljoen kilometer de meeste kilometers, gevolgd door Duitse vrachtwagens met 177 miljoen kilometer.

Jong wagenpark

Opvallend is dat buitenlandse vrachtwagens relatief jong zijn. In 2023 was bij 86,7 procent van de ritten het voertuig zeven jaar of jonger. Voor Oost-Europese vrachtwagens was bijna de helft van het wagenpark zelfs drie jaar of jonger. Dit staat in schril contrast met het binnenlandse vervoer in Oost-Europa, waar vaak met oudere vrachtwagens wordt gereden.

President Colombia dreigt VS met importtarief van 50 procent

BOGOTA – De Colombiaanse president Gustavo Petro dreigde zondag met het opleggen van importheffingen van 50 procent op goederen die uit de Verenigde Staten worden geïmporteerd.

Het tarief is bedoeld als vergelding voor soortgelijke maatregelen die zijn Amerikaanse ambtgenoot president Donald Trump eerder op zondag aankondigde.

Trump had uitgebreide sancties en importtarieven aangekondigd tegen Colombia vanwege de weigering om Amerikaanse militaire vliegtuigen te accepteren met migranten die werden gedeporteerd.

Het gaat om tarieven van 25 procent op alle Colombiaanse goederen die de VS binnenkomen, die een week later worden verhoogd naar 50 procent. Ook kondigde Trump een reisverbod en de onmiddellijke intrekking van visa voor Colombiaanse overheidsfunctionarissen aan.

Trump wil sancties tegen Colombia vanwege weigering deportatievluchten

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump zei zondag dat zijn land uitgebreide sancties en tarieven tegen Colombia gaat opleggen vanwege de weigering om Amerikaanse militaire vliegtuigen te accepteren met migranten die worden gedeporteerd.

In een bericht op Truth Social schrijft Trump dat hij zijn regering heeft opgedragen om tarieven van 25 procent op te leggen aan alle Colombiaanse goederen die de VS binnenkomen. Een week later worden die tarieven verhoogd naar 50 procent.

Eerder zondag had de Colombiaanse president Gustavo Petro gezegd dat hij niet toestaat dat vliegtuigen uit de VS met migranten op deportatievluchten in zijn land landen. Volgens Trump betekent de Colombiaanse weigering een “bedreiging van de nationale veiligheid” van zijn land, zo schrijft hij op Truth Social.

Trump kondigt ook een reisverbod en de onmiddellijke intrekking van visa voor Colombiaanse overheidsfunctionarissen aan. En: “Deze maatregelen zijn nog maar het begin. We zullen niet toestaan ​​dat de Colombiaanse regering haar wettelijke verplichtingen schendt door criminelen naar de Verenigde Staten te sturen!”

×