ZEEWOLDE – De Zweedse tankerrederij Terntank heeft een herhaalorder geplaatst bij Econowind voor de levering van acht VentoFoil windondersteuningssystemen op twee nieuw te bouwen, methanolklare hybride tankers. Hiermee komt het totaal aantal bestellingen op vijf schepen en twintig VentoFoils – met elk schip uitgerust met vier 16 meter hoge windvleugels.
De nieuwe bestelling volgt op een eerdere order uit mei 2023, waarbij drie schepen werden voorzien van de innovatieve windondersteuningssystemen. Het eerste schip uit die serie, de Tern Vik, werd in april 2025 opgeleverd door China Merchants Jinling Shipyard in Yangzhou.
De schepen zijn volledig afgestemd op de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor 2050 en combineren meerdere technologieën voor emissievrije voortstuwing. Onder het zogeheten K-Sail-concept van Kongsberg kan wind optimaal worden ingezet als primaire energiebron. De schepen zijn tevens voorzien van batterijpakketten en dual-fuel motoren die zowel op methanol als diesel kunnen draaien.
Windvoortstuwing als essentieel onderdeel
Terntank richt zich op duurzaam maritiem vervoer van brandstoffen in de Noord-Europese regio. Wind-Assisted Ship Propulsion (WASP) vormt een belangrijk onderdeel van het scheepsontwerp. De VentoFoils van Econowind zijn lichtgewicht, inklapbaar – wat handig is in havens – en voldoen volledig aan de ATEX-veiligheidsnormen voor tankers.
“We streven er voortdurend naar om het brandstofverbruik te verminderen – dat zit in ons DNA,” aldus Claes Möller, CEO van Terntank. “De integratie van de VentoFoils met het Kongsberg-systeem verliep vlekkeloos. De daadwerkelijke brandstofbesparing komt overeen met de verwachtingen. We zijn erg tevreden.”
Marktacceptatie voor windondersteuning groeit
De herhaalorder is een bevestiging van de goede prestaties van het systeem en een signaal aan de markt dat windvoortstuwing geen toekomstmuziek meer is, maar een bewezen en direct toepasbare technologie.
Het engineeringsteam van Econowind werkte nauw samen met Terntank en Kongsberg om de systemen naadloos te integreren in het energiesysteem van de schepen. Daarbij wordt in real-time geoptimaliseerd tussen wind, batterijen en brandstofmotoren om uitstoot te minimaliseren en efficiëntie te maximaliseren.
“We zijn trots dat we onze samenwerking met Terntank kunnen voortzetten,” zegt Chiel de Leeuw, commercieel directeur van Econowind. “Deze herhaalorder onderstreept de prestaties van onze VentoFoils en de gedeelde ambitie om de maritieme sector te verduurzamen.”
Met deze laatste order heeft Econowind inmiddels meer dan 130 VentoFoils verkocht. De systemen worden ingezet op uiteenlopende scheepstypen, waaronder bulkcarriers, tankers, ro-ro’s en containerschepen – een teken dat windondersteuning in de scheepvaartsector aan terrein wint.