Clicky

woensdag 30 april 2025 - 13:08 uur
Home Blog Pagina 2

Persoon overleden na steekpartij in Sneek

SNEEK – Een persoon is dinsdagavond overleden nadat hij of zij was neergestoken in de Friese plaats Sneek, meldt de politie.

Wat er precies is gebeurd, zegt de politie woensdagochtend nog niet.

De persoon raakte gewond bij het steekincident aan de Furmerusstraat in de buurt Noorderhoek II in Sneek. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan de verwondingen.

Meer informatie over de overleden persoon wil een politiewoordvoerster nog niet delen.

Elektrificatie zware bedrijfswagens nog geen economisch voordeel, ondanks steunmaatregelen

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

AMSTERDAM – Voor zware bedrijfswagens is de overstap naar batterij-elektrisch rijden nog niet rendabel in Nederland. Ondanks subsidies en beleidsmaatregelen blijven zware batterij-elektrische voertuigen (HCV’s) financieel minder aantrekkelijk dan hun fossiele tegenhangers. Dat blijkt uit een nieuw rapport van RaboResearch over de concurrentiepositie van batterij-elektrische bedrijfswagens op de Nederlandse markt.

José Serrano, analist Energietransitie bij RaboResearch, onderzocht voor verschillende voertuigcategorieën hoe factoren als overheidsbeleid, schaalvoordelen en dalende batterijprijzen de totale eigendomskosten beïnvloeden. Waar lichte en middelzware elektrische voertuigen terrein winnen, blijft de transitie bij zware voertuigen achter.

Zware voertuigen: aardgas voorlopig voordeliger

Voor zware voertuigen is rijden op gecomprimeerd aardgas momenteel de voordeligste optie, vooral door de relatief lage brandstofkosten. Elektrische alternatieven zijn nog fors duurder, zelfs met steun van de overheid. “Voor zware batterij-elektrische trucks moeten de kosten nog flink dalen voordat ze kunnen concurreren met fossiele alternatieven,” aldus Serrano.

Toekomstige prijsdalingen door schaal en technologie

Toch is er perspectief: Serrano verwacht dat schaalvoordelen in de productie en verdere dalingen in batterijprijzen de komende jaren wel degelijk effect zullen hebben. “Maar zelfs bij een daling van 30 procent in batterijprijzen, zakt de totaalprijs van een elektrisch zwaar voertuig slechts met zo’n 6 procent, tenzij fabrikanten deze besparing volledig doorberekenen,” waarschuwt hij.

Besparen met zonne-energie en stroomafnamecontracten

Een kans ligt in het verlagen van operationele kosten. Bedrijven die investeren in zonnepanelen en batterijopslag kunnen hun eigen zonnestroom gebruiken voor hun wagenpark. “Dat drukt de brandstofkosten aanzienlijk. Ook kunnen stroomafnameovereenkomsten (PPA’s) helpen om prijsfluctuaties op de energiemarkt te beperken,” aldus Serrano.

Elektrificatie lichter vervoer al voordelig

Voor lichte bedrijfswagens is de overstap naar elektrisch al rendabel, ook zonder subsidies. In 2023 was 13 procent van de nieuwe registraties een elektrisch licht voertuig – een verviervoudiging ten opzichte van 2020. Ook middelzware voertuigen worden door subsidies en stijgende fossiele brandstofkosten op termijn financieel aantrekkelijker.

Vooruitzicht zwaar transport: nog een lange weg

Hoewel de technologie zich ontwikkelt en de bedrijfskosten op termijn kunnen dalen, blijft de overstap naar batterij-elektrisch vervoer bij zware bedrijfswagens voorlopig economisch uitdagend. “Voor deze categorie blijft aardgas op dit moment de meest voordelige keuze,” concludeert Serrano.

Handelsoorlog raakt luchtvaart- en reissector hard

Foto: Adobe Stock | Backcountry Media

‘S-HERTOGENBOSCH – Na corona dreigt een nieuwe klap voor de internationale luchtvaart- en toerismesector. De handelsoorlog jaagt de luchtvaartsector op kosten en remt de vraag naar reizen af (vooral naar de VS). Kredietverzekeraar Allianz Trade schetst een somber vooruitzicht voor de trans-Atlantische luchtvaart.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De importtarieven gaan niet over vliegtickets, hotelovernachtingen of georganiseerde reizen. Toch zijn de effecten voor de reisbranche fors. Ook in Nederland. Op de eerste plaats ondermijnt economische onzekerheid de reislust. Ook zorgt de handelsoorlog voor hogere kosten voor luchtvaartmaatschappijen; dat gaan we terugzien in de ticketprijzen.

Kijk je naar Nederland, dan is Schiphol natuurlijk een cruciale hub voor trans-Atlantisch verkeer. Reizigers keren Amerika de rug toe. Dat betekent minder toeristen, minder tickets, minder overnachtingen, minder dagbestedingen.”

Onderzoek van Allianz Trade laat zien dat de toeristenstroom in Duitsland en Spanje richting VS daalde met respectievelijk -28 procent en -25 procent in maart. Geeroms: “Diezelfde trend geldt voor Nederlandse reizigers. Reisbureaus melden voor dit jaar een duidelijke afname van het aantal boekingen naar de VS. Ik verwacht dat luchtvaartmaatschappijen de capaciteit die hierdoor vrijvalt zullen benutten voor andere langeafstandsroutes, zoals richting Azië en Afrika. Reizen in die richting zitten nu al in de lift. Zo ontstaan er voor de reissector ook nieuwe kansen. Door andere markten te bewerken en samenwerking aan te gaan met niet-Amerikaanse partners.”

Ondanks handelsoorlog toch groei

Hoewel een deel van de vraag wegvalt, houden Europese luchtvaartmaatschappijen zich prima staande, zo stelt de kredietverzekeraar. De Europese luchtvaart rekent voor 2025 op een gemiddeld omzetgroei van 10 procent. Mede dankzij flink lagere kerosineprijzen – 22 procent lager dan vorig jaar – verbeteren de winstmarges.

Geeroms: “Niet alle Europese maatschappijen vliegen op Amerika, zoals Lufthansa, British Airways en Air France KLM. Voor low cost carriers als Ryanair en Easy Jet is de directe impact op de ticketverkoop beperkt. Maar ook zij hebben te maken met aanzienlijke uitdagingen op het gebied van vliegtuigleveringen en kostenbeheer.”

Kosten vliegtuigproductie schieten omhoog

De tarievenoorlog raakt vliegtuigbouwers hard. Allianz Trade voorspelt dat de prijs van vliegtuigen komende jaren sterk zal stijgen. Geeroms: “Al vóór de handelsoorlog kampten Boeing en Airbus met leveringsproblemen. Vorig jaar haalden ze slechts 90 procent van de capaciteit van vóór corona. Door de handelsoorlog nemen de problemen in de toeleveringsketen dit jaar alleen maar toe.” Geeroms verwijst naar de Belgische transport-professor Christa Sys van de Universiteit Antwerpen die treffend schetst hoe de huidige tarievenbonanza zand strooit in het complexe mechanisme van ingewikkelde aanvoerketens van hedendaagse producten. “Zij denkt dat we soortgelijke vertragingen gaan zien zoals in de coronajaren.”

De wachttijd voor vliegtuigorders is nu al lang en die wordt alleen maar langer. “Volgens onze researchafdeling bedraagt de wereldwijde orderachterstand 17.000 vliegtuigen. De afgelopen vijf jaar steeg de gemiddelde vliegtuigprijs al met 16 procent; wij denken dat daar de komende vijf jaar nog eens 20 procent bijkomt.”

Voor Europese maatschappijen zoals Air France-KLM, die deels afhankelijk zijn van Airbus (en in mindere mate van Boeing), betekent dit hogere investeringskosten en vertragingen in vlootvernieuwing. Boeing is bovendien extra kwetsbaar nu landen als China hun bestellingen on hold hebben gezet. “De markt verschuift richting Airbus wat de druk op het bedrijf alleen maar groter maakt.”

Bussenfabrikant Ebusco opnieuw dicht bij faillissement

Foto: Adobe Stock

DEURNE – Bussenfabrikant Ebusco verkeert opnieuw in acute geldproblemen. Een toeleverancier heeft als gevolg van niet betaalde rekeningen een faillissementsaanvraag ingediend voor het bedrijf uit Deurne, waarvan de rechtszaak komende dinsdag is. Daardoor is Ebusco “afhankelijk van een aanzienlijke kapitaalinjectie op korte termijn”, staat in een woensdag uitgegeven persbericht.

Ebusco kon afgelopen jaar door de financiële problemen veel minder produceren en in de tweede helft van 2024 zelfs even helemaal niets. Klanten annuleerden orders, waardoor er nog minder geld binnenkwam bij de fabrikant van elektrische bussen.

De omzet over het afgelopen jaar kwam uit op slechts 11 miljoen euro, tegen 102 miljoen euro een jaar eerder. Het nettoverlies liep op van 120 miljoen euro tot 201 miljoen euro.

Ebusco hield vorig jaar door de financiële problemen al een investeringsronde en voerde een grote reorganisatie door. De locatie in Venray ging dicht en alleen die in Deurne bleef open. Ook koos het bedrijf ervoor om de bussen uitsluitend in elkaar te laten zetten door onderaannemers.

Ebusco heeft nu onder meer extra geld nodig om de onderaannemers de bussen die zij in productie hebben, af te laten maken. Hierdoor kan dan weer meer geld binnenkomen. In 2024 werden er maar 157 bussen afgeleverd, tegen 361 geannuleerde bussen, staat bij de publicatie van de jaarcijfers.

Mocht Ebusco niet snel nieuw geld vinden, is het afhankelijk van of geldschieters Green Innovation en De Engh bestaande leningen willen omzetten in aandelen. De fabrikant wacht ook nog op 5 miljoen euro van Green, dat tot nu toe maar de helft van een lening van 10 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld.

Verkoop bestel- en vrachtwagens in Europa en Nederland stevig omlaag

BRUSSEL – De verkoop van nieuwe bedrijfswagens in de Europese Unie is afgelopen kwartaal stevig gedaald. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA werden er ruim 12 procent minder bestelbusjes en 16 procent minder vrachtwagens op kenteken gezet. Alleen de afname van het aantal verkochte bussen viel met 2 procent nog tamelijk mee.

Het beeld verschilt wel sterk per land. In Nederland ging de verkoop van bestelbusjes en vrachtwagens respectievelijk met meer dan 76 procent en 37 procent onderuit. Maar daar staat tegenover dat de busverkoop hier met meer dan 60 procent is gestegen. Dit laatste gaat wel maar over relatief kleine aantallen.

“De nieuwste registraties van bedrijfsvoertuigen onderstrepen de aanzienlijke uitdagingen waarmee fabrikanten worden geconfronteerd in een steeds onvoorspelbaarder economische en handelscontext”, zegt Thomas Fabian, die bij de ACEA gaat over de bedrijfswagens.

Hij ziet wel een toename van het marktaandeel van elektrische voertuigen. Maar daar is meer aandacht voor nodig met het oog op de Europese milieudoelstellingen, vindt hij. Zo zou er meer werk gemaakt moeten worden van laadinfrastructuur. Ook ziet de sector graag meer subsidieregelingen om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren.

ABN AMRO: Nederlandse huizenmarkt relatief betaalbaar in EU

AMSTERDAM – De Nederlandse huizenmarkt is relatief betaalbaar vergeleken met andere Europese landen, meldt ABN AMRO in de Woningmarktmonitor. De huizenprijzen in Nederland zijn de afgelopen twintig jaar sterk gestegen en de betaalbaarheid van woningen is verslechterd, maar niet zo uitzonderlijk sterk als in andere EU-landen. Volgens woningmarkteconoom Mike Langen is Nederland ondanks de problemen een van de betaalbaardere koopmarkten in de EU.

Woningzoekenden hebben het moeilijk in de hele EU en ook op de Nederlandse markt is het geen pretje, stelt Langen. Momenteel is er in Nederland een tekort van ongeveer 400.000 woningen, dat jaarlijks groeit. Het aanbod schiet tekort door voornamelijk knelpunten in de infrastructuur en planning. Een ander probleem is het gebrek aan investeerders, die volgens de econoom worden afgeschrikt door de onvoorspelbare koers van de overheid.

Huisvesting is niet alleen een Nederlands probleem. De Europese Commissie spreekt van een wooncrisis in Europa. In de hele EU stijgen de koopprijzen en huren, waardoor de betaalbaarheid afneemt en vooral jonge Europeanen getroffen worden. De EU-landen met de grootste stijging van de huizenprijzen over de afgelopen tien jaar zijn Portugal (plus 85 procent), Hongarije (plus 80 procent) en Litouwen (plus 56 procent). Nederland staat op de zevende plaats met een prijsgroei van 48 procent. De gemiddelde prijsgroei in de EU bedraagt 32 procent.

Alleenstaanden

Een huis kopen zonder hulp is problematisch in de meeste EU-landen en vooral alleenstaanden besteden een alarmerend deel van hun inkomen aan huisvesting. De hypotheekkosten als percentage van het netto-inkomen bedragen voor Nederlandse stellen ongeveer 29 procent en voor alleenstaanden 40 procent, waarmee Nederland tot de laagste in de EU behoort. In veel EU-landen is het aandeel van het netto-inkomen aanzienlijk hoger, met een EU-gemiddelde van 48 procent voor paren en 54 procent voor alleenstaanden.

Wanneer wordt gekeken naar de gehele woningmarkt, inclusief huurders en huiseigenaren, betalen Nederlandse stellen gemiddeld ruim 15 procent van hun inkomen aan huisvesting. Het EU-gemiddelde ligt op 16,6 procent. Nederlandse alleenstaanden hebben echter de op een na hoogste woonlasten in de EU en betalen gemiddeld bijna 42 procent van hun inkomen aan huisvesting, tegen een EU-gemiddelde van bijna 30 procent.

Dienst Speciale Interventies doet inval, bij (trailer)bedrijf in Venlo

Foto: Keistad Nieuws

VENLO – Dinsdagavond omstreeks 20.15 uur heeft de Dienst Speciale Interventies (DSI) zich toegang verschaft tot een bedrijfspand aan de Simon Stevinstraat in Venlo. Het betreft een bedrijf die trailers, diepladers, opleggers en aanhangwagens maakt.

De DSI heeft zich de toegang tot het pand verschaft door met een Bearcat het hek te forceren en met een andere Bearcat de deur van de loods.

Het is niet bekend waarom de DSI het pand is binnengevallen. Rond 21:00 uur vertrok de DSI met de twee Baercats weer. Voor zover bekend is er niemand bij de inval aangehouden.

Het betreft een pand waarop de bedrijfsnaam van een trailerbedrijf staat. Het is echter onduidelijk of dit bedrijf ook daadwerkelijk (nog) gevestigd is in het pand.

Politiewoordvoerder Job Tiems ligt woensdagochtend de inval toe: “De politie had informatie dat hier verdovende middelen zouden liggen. Daarop heeft een instap plaatsgevonden en is onderzoek gedaan. Er is vervolgens niks aangetroffen en er zijn ook geen aanhoudingen verricht.”

Aantal nieuwe asielaanvragen in eerste drie maanden gehalveerd

DEN HAAG – Iets meer dan 4500 mensen hebben voor het eerst asiel aangevraagd in de maanden januari, februari en maart. Dat is bijna de helft van het aantal nieuwe asielverzoeken in het eerste kwartaal van vorig jaar.

Volgens statistiekbureau CBS is vooral het aantal nieuwe asielaanvragen van Syriërs sterk gedaald. In december kwam het regime van Bashar al-Assad in dat land ten val. In het eerste kwartaal kwamen minder dan duizend Syriërs aan in Nederland, tegen ruim 2900 in dezelfde drie maanden een jaar eerder. Ook bij mensen uit Irak en Jemen is een flinke daling te zien.

Drie op de vier nieuwe asielzoekers waren jonger dan 35 jaar. Bij Eritreeërs is de helft minderjarig, aldus het CBS.

Het aantal nareizigers nam wel toe. In het eerste kwartaal kwamen ruim 3700 mensen naar Nederland om zich aan te sluiten bij een familielid dat asiel heeft gekregen. Dat is het hoogste aantal sinds het tweede kwartaal (april, mei en juni) van 2017. De nareizigers kwamen vooral uit Syrië.

Bestuurder die tijdens het rijden met zijn telefoon bezig was veroordeeld voor veroorzaken dodelijk ongeval

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam veroordeelt de bestuurder die twee jaar geleden in Vlaardingen een dodelijk ongeval veroorzaakte voor aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag.

Als een fietser op 29 mei 2023 de kruising van de Zwanensingel en de Achterlangs in Vlaardingen wil oversteken, wordt hij aangereden door een automobilist. Het slachtoffer loopt ernstig letsel op en de fietser overlijdt op 14 juni 2023 aan de gevolgen van zijn verwondingen.

De verdachte reed met een snelheid van 50 kilometer per uur, waar vanwege werkzaamheden de maximumsnelheid 30 kilometer per uur was. Dat werd duidelijk aangegeven met een bord. Ook werden automobilisten met een bord gewezen op een oversteekplaats voor fietsers en/of bromfietsers. Het uitzicht op die plek werd belemmerd door verkeersbakens, hekken en borden. Het slachtoffer stak als fietser de weg over, terwijl hij voorrang moest verlenen aan de verdachte.

De verdachte verklaarde dat zijn telefoon tijdens het rijden in de bekerhouder onder de radio lag, dat hij meldingen zag binnenkomen en dat hij gedurende de rit soms zijn telefoon pakte, keek en weer teruglegde. Zijn advocaat bepleitte dat niet kan worden vastgesteld dat de verdachte daardoor werd afgeleid van het verkeer.

De rechtbank stelt vast dat de verdachte kort voor de aanrijding zijn telefoon heeft gebruikt. Uit het onderzoek aan de telefoon blijkt dat in de minuten voorafgaand aan het ongeval veel menselijke handelingen op het toestel zijn geregistreerd en ook dat kort voor het ongeval gebruik is gemaakt van het toestel.

Gelet op de werkzaamheden en de onoverzichtelijke verkeerssituatie had de verdachte extra oplettend moeten zijn. Dat was de verdachte niet. Hij was tijdens het rijden met zijn telefoon bezig, hield zijn aandacht onvoldoende op de weg en heeft zijn snelheid niet aangepast aan de situatie ter plaatse. Hij hield zich niet alleen niet aan de maximumsnelheid, maar heeft ook niet afgeremd voor de oversteekplaats. Daarmee heeft de verdachte aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend gereden als gevolg waarvan het slachtoffer is overleden.

Uit de indringende verklaring die de nabestaanden op de zitting hebben voorgelezen, blijkt hoeveel impact het ongeval op hun leven heeft gehad en nog altijd heeft. De verdachte heeft contact gezocht met de nabestaanden en heeft zijn spijt betuigd.

Vanwege zijn onvoorzichtige en oplettende rijgedrag veroordeelt de rechtbank de verdachte tot 240 uur taakstraf, een maand voorwaardelijke celstraf en vijf maanden rijontzegging. Hij moet zich laten begeleiden door Reclassering Nederland. Ook krijgt de verdachte nog eens vijf maanden rijontzegging opgelegd vanwege een eerder opgelegde voorwaardelijke straf na een verkeersovertreding.

Zweedse politie: drie doden door schietpartij Uppsala

UPPSALA – In de Zweedse stad Uppsala zijn drie mensen doodgeschoten. De politie heeft dat bevestigd na berichtgeving door Zweedse media. Zender TV4 meldt dat er in een kapsalon is geschoten.

Volgens de krant Aftonbladet zou de schutter op een elektrische step zijn gevlucht. Een getuige meldt dat zeker zeven keer is geschoten.

De politie laat weten naar een of meerdere daders op zoek te zijn en zegt dat er geen gevaar meer is voor de omgeving. De schietpartij was iets buiten het centrum van de stad, die ten noorden van Stockholm ligt.

De politie is in groten getale aanwezig. Ook is een politiehelikopter ingezet. Het treinverkeer werd tijdelijk stilgelegd.

In februari vond de dodelijkste schietpartij in de geschiedenis van Zweden plaats. In Örebro vielen tien doden toen een 35-jarige man het vuur opende op een school waar volwassenenonderwijs wordt gegeven.

Nederlandse man (31) vermist in Italiaanse Como

DEN HAAG – Een 31-jarige Nederlander is sinds maandag vermist in de bergen van de Noord-Italiaanse provincie Como, bevestigt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken (BuZa) na berichtgeving van De Telegraaf.

Volgens de krant is de man, die op vakantie is met vrouw en kind, gaan wandelen en keerde hij niet terug.

De Telegraaf meldt dat sinds dinsdagochtend 10.00 uur naar de man wordt gezocht. BuZa verleent consulaire bijstand.

Madlener wil spionerende kapiteins kunnen weigeren op zeeschepen

Kapitein

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV) wil het mogelijk maken om kapiteins te weigeren op zeeschepen als de nationale veiligheid in het geding is, bijvoorbeeld omdat ze spioneren. Dat meldt hij naar aanleiding van een onderzoek van het Juridisch Nautisch Advies Bureau (JNAB).

De onderzoekers zien een risico in de vele Russische kapiteins die varen onder Nederlandse vlag.

Kapiteins en andere opvarenden kunnen “fungeren als agenten die vertrouwelijke informatie doorspelen naar Rusland”, schrijven de onderzoekers. Zij wijzen ook op de internationale spanningen door de oorlog in Oekraïne.

Het kabinet heeft de wettelijke mogelijkheid om iedereen uit een land als Rusland te weigeren als kapitein. Maar Madlener vreest dat veel Nederlandse schepen daardoor stil komen te liggen en de regels gaan omzeilen door onder andere vlag te gaan varen. Daarom wil hij de wet veranderen zodat een individuele kapitein kan worden geweigerd vanwege de staatsveiligheid.

Witte Huis haalt uit naar Amazon vanwege kostenvermelding

WASHINGTON – Het Witte Huis heeft dinsdag harde kritiek geuit op webwinkelconcern Amazon vanwege het vermeende plan om de kosten van president Donald Trumps invoertarieven naast de totaalprijs van producten op de website te tonen. “Dit is een vijandige en politieke daad van Amazon”, zei Witte Huis-woordvoerster Karoline Leavitt tijdens een persconferentie.

“Waarom deed Amazon dit niet toen de regering-Biden de inflatie naar het hoogste niveau in veertig jaar opstuwde”, zo citeert nieuwszender CNBC de zegsvrouw. Volgens haar is dit weer een reden waarom Amerikanen Amerikaanse producten moeten kopen.

Amazon zegt echter dat het “nooit heeft overwogen” om de kosten van invoerheffingen bij producten op zijn website te tonen. “Er is niets doorgevoerd op welk Amazon-platform dan ook”, aldus een woordvoerder.

Uitspraken

De uitspraken van Leavitt volgden op een bericht van nieuwssite Punchbowl, waarin stond dat Amazon “binnenkort” begint met het tonen van de kosten van Amerikaanse tarieven bij individuele producten. Het bericht bevatte verder weinig details over de opzet of uitvoering van het plan.

Bedrijven als Amazon en het Chinese Shein bereiden zich voor op een forse tariefverhoging op veel van hun producten. Deze stijging volgt op het besluit van de Amerikaanse overheid om een einde te maken aan een vrijstelling voor kleine pakketjes uit China en Hongkong. Tot nu toe mochten goederen met een waarde onder de 800 dollar de VS binnenkomen zonder invoerrechten of douanekosten, een regeling waarvan exporteurs de afgelopen jaren volop gebruikmaakten.

Amazon is overigens niet de eerste retailer die de impact van nieuwe tarieven op prijzen inzichtelijk maakt. Zo vermeldt het Chinese Temu nu bij het afrekenen expliciet een “importtoeslag” die kan oplopen tot 145 procent per artikel.

Reuters: China schrapt heffing op import van Amerikaanse ethaan

BEIJING – China heeft het importtarief van 125 procent op de import van ethaan uit de Verenigde Staten, dat eerder deze maand was ingevoerd, ingetrokken. Dit meldt persbureau Reuters dinsdag op basis van ingewijden.

Vorige week waren er al berichten dat de Chinese overheid overwoog voor sommige Amerikaanse goederen importheffingen op te schorten. De economische gevolgen van de handelsoorlog zouden zwaar drukken op bepaalde industrieën. Dat ging toen ook over ethaan. China is ‘s werelds grootste plasticproducent. Sommige fabrieken in die sector zijn afhankelijk van ethaan, dat voornamelijk wordt geïmporteerd uit de Verenigde Staten.

Beijing heeft volgens Reuters al tariefvrijstellingen verleend voor sommige andere producten, waaronder geneesmiddelen, bepaalde chips en vliegtuigmotoren. Ook vroeg het land aan Chinese bedrijven om kritieke goederen te noemen die wat hen betreft vrijgesteld zouden moeten worden van de heffingen.

Verdachte opgepakt na gefilmde mogelijke verkrachting Koningsdag

AMSTERDAM – De politie heeft een verdachte aangehouden in het onderzoek naar een video waarop twee personen tijdens Koningsdag in Amsterdam seks lijken te hebben tussen geparkeerde auto’s op de Keizersgracht. De aanhouding volgt nadat de betrokken vrouw melding had gedaan van verkrachting, meldde de politie dinsdag.

Verdere details over de verdachte zijn niet bekendgemaakt. “Omwille van het verdere onderzoek en in het bijzonder vanwege het welzijn van de vrouw, is het team seksuele misdrijven terughoudend met het delen van verdere informatie”, aldus de politie. Wel werd eerder bekend dat de twee elkaar kenden.

De beelden van het duo werden veelvuldig gedeeld op sociale media. De politie herhaalt de oproep daarmee te stoppen. “Dit is niet alleen traumatisch voor de vrouw, ook is het strafbaar.” De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema riep ook al op beelden van “meisjes en vrouwen in kwetsbare situaties tijdens Koningsdag” te verwijderen.

×