BARNEVELD – Met de komst van twee volledig elektrische trucks, een ultramodern laadstation en een eigen duurzame energievoorziening, maakt Van Reenen Transport uit Barneveld zich op voor een emissievrije toekomst. Het bedrijf wil op termijn verder investeren in elektrische voertuigen.
Naast de elektrificatie breidt de internationaal opererende transporteur zijn faciliteiten uit met een nieuwe overdekte parkeergarage op het eigen terrein en de aanschaf van tien hypermoderne dieseltrucks met camerasystemen in plaats van spiegels. “De vraag naar transportkilometers groeit, en dat vraagt om toekomstgericht werken”, zegt algemeen directeur Aart Hooijer.
Chauffeur Hendri van Essen mocht als een van de eersten proefrijden met de nieuwe DAF XD Electric. “Het is even wennen. Als je het raam openzet, hoor je alleen de vogels. Fietsers en voetgangers horen je nauwelijks aankomen, dus je moet extra alert zijn”, vertelt hij. De trucks zijn uitgerust met camera’s rondom, zodat de chauffeur precies ziet wat er naast het voertuig gebeurt.
Volgens transportmanager Jelle Hooijer speelt het bedrijf nu al in op de groeiende vraag naar elektrisch transport, met name voor leveringen op bouwplaatsen en in binnensteden waar zero-emissiezones gelden. “Zo doen we nu alvast ervaring op”, legt hij uit.

De elektrische DAF’s hebben vijf batterijpakketten met een totale capaciteit van 525 kWh, goed voor een actieradius van circa 470 kilometer. Ze worden voorlopig ingezet voor ritten binnen Nederland. Dankzij twee 360 kWh-snelladers op het eigen terrein zijn de trucks in ongeveer drie uur weer volledig opgeladen.
Hoewel de actieradius nog beperkt is, kan de chauffeur onderweg energie terugwinnen door te remmen op de motor, waardoor de accu wordt opgeladen. Tijdens de proefperiode wordt onderzocht hoeveel extra kilometers dat oplevert. “Onze chauffeurs moeten echt leren om op een andere manier te rijden,” aldus Hooijer.

De aanschaf van elektrische trucks is een flinke investering: een e-truck kost ruim drie keer zoveel als een dieselvariant. Daar komen de kosten voor laadinfrastructuur nog bij. Toch hoeft dat de kilometerprijs op termijn niet veel hoger te maken.
“We wekken zelf zonne-energie op, elektriciteit is goedkoper dan diesel en er komt een forse CO₂-heffing op gereden kilometers. Daardoor kan elektrisch rijden uiteindelijk zelfs vergelijkbaar uitpakken qua kilometerkostprijs”, verwacht Hooijer.