Clicky

donderdag 14 augustus 2025 - 16:54 uur
Home Blog Pagina 2

WFS verlengt contract met Air China Cargo op luchthaven Luik

LUIK – Worldwide Flight Services (WFS), onderdeel van SATS, heeft een driejarige contractverlenging getekend met Air China Cargo voor vrachtafhandeling op Liège Airport. De overeenkomst is mede te danken aan de reputatie van WFS voor snelle en efficiënte verwerking van e-commercezendingen via de Belgische vrachtluchthaven.

Binnen het nieuwe contract verzorgt WFS zowel de platformafhandeling als de loodsactiviteiten voor de vracht die wordt vervoerd op de wekelijkse Boeing 777- en Airbus A330-vrachtvluchten van Air China Cargo. Deze komen vanuit Chengdu, Hangzhou en Shanghai naar Luik. Naast grote volumes inkomende e-commerce is er ook veel vraag naar vervoer van algemene vracht van België naar China.

Zowel WFS als Air China Cargo dragen volgens Liège Airport aanzienlijk bij aan de groei van de luchthaven. In 2024 steeg het vrachtvolume er met 16 procent ten opzichte van een jaar eerder. Die lijn werd in 2025 doorgezet: in het eerste kwartaal werden 6.772 vrachtvluchten afgehandeld (+6,2 procent) en nam de totale vrachtoverslag met 5,6 procent toe.

“Air China Cargo is een belangrijke klant binnen ons internationale netwerk,” zegt Marc Claesen, Senior Vice President Commercial EMEAA bij WFS. “Deze contractverlenging weerspiegelt onze sterke samenwerking in Luik, waar we flink hebben geïnvesteerd in faciliteiten en e-commerceafhandeling om te voldoen aan de specifieke wensen van Air China Cargo en andere klanten met dezelfde behoefte.”

De vracht van Air China Cargo wordt afgehandeld in de 12.000 m² grote WFS-faciliteit op Liège Airport.

OM wil tbs voor vrouw die zoon (5) van balkon zou hebben gegooid

ARNHEM – Het Openbaar Ministerie heeft donderdag tbs met voorwaarden geëist tegen Adriana P. (42) omdat zij in november haar 5-jarige zoontje in Zutphen van het balkon zou hebben gegooid. Volgens de officier van justitie handelde P. volledig onder invloed van een stoornis. Dat zou betekenen dat ze het feit wel heeft begaan, maar daarvoor niet strafbaar is.

De jongen viel van de vijfde etage van de flat waar ze woonden, zo’n 15 meter naar beneden. Hij overleefde de val, maar liep onder meer een klaplong op. Een paar dagen na het incident mocht hij het ziekenhuis verlaten. “Een wonder”, aldus de officier. De jongen verblijft momenteel in een pleeggezin.

Bij P. is eerder een schizofrene stoornis vastgesteld. Ook heeft ze PTSS en problemen met alcohol en drugs. “Een vrouw met twee gezichten”, zo beschreef de officier de verdachte. “Ze kon op enig moment flink doordraaien, maar ze was ondanks dat gedrag goed voor haar zoontje.” Omdat er volgens de officier gevaar is voor herhaling, vindt zij een langdurige behandeling noodzakelijk.

“Wie vluchtig de krantenkoppen leest, zou het beeld kunnen krijgen dat mevrouw een monster is”, zei de advocaat van P. “Een moeder die haar eigen kind van het balkon gooit, wie doet dat nou? Maar ik kan u verzekeren dat niets minder waar is.” De raadsman wilde dat zijn cliënt zou worden vrijgesproken. Als de rechtbank haar toch schuldig zou verklaren, dan pleitte hij ook voor de tbs met voorwaarden, een vorm van behandeling waarbij P. niet gedwongen wordt opgenomen in een kliniek.

De vrouw verklaarde donderdag op zitting dat ze opdracht had gekregen van stemmen in haar hoofd om de jongen naar beneden te gooien en dat ze handelde in een soort trance. “Ik nam hem in mijn armen en zei: de tijd is gekomen Marwan. Ik heb hem heel veel kusjes gegeven en toen liet ik hem vliegen. Ik zei: vlieg op als een vlinder.” Ook vertelde ze de rechtbank dat ze was gestopt met het slikken van haar medicijnen tegen depressie.

Zo’n uur voor het incident was er al politie in de woning geweest omdat P. aan het schreeuwen was op het balkon. Nadat de vrouw gekalmeerd was, vertrok de politie weer. Nog geen uur daarna zou P. haar zoon van het balkon hebben gegooid. De toegesnelde agenten hoorden haar roepen: “It was me.”

“Ik wil mijn zoontje zien opgroeien en dingen met hem beleven”, zei P. in haar laatste woord. “Ik wil weer gezond zijn, ik ga er alles aan doen om een gezonde moeder te zijn voor mijn zoon.” De rechtbank doet op 28 augustus uitspraak.

ACM onderzoekt twijfelachtige duurzaamheidsclaims koffie en cacao

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

“Het gebruik van vage of algemene termen als ‘duurzaam’ of ‘verantwoord geteeld’ kan consumenten misleiden, omdat het onduidelijk is welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun claims juist, eerlijk en goed onderbouwd zijn, zodat consumenten deze kunnen gebruiken om een duurzame keuze te maken”, stelt de ACM. Consumenten kunnen lastig beoordelen of deze claims kloppen.

Duurzaamheidsclaims op koffie- en chocoladeverpakkingen gaan niet alleen over het klimaat, maar ook over arbeidsomstandigheden, mensenrechten en dierenwelzijn. “Deze producten komen uit tropische landen waar bij de productie ontbossing, verlies van biodiversiteit en bodemuitputting een rol kunnen spelen.”

43-jarige Amsterdammer aangehouden na vondst van 1200 kilo cocaïne in haven Vlissingen

Foto: OM

DEN HAAG – Op vrijdag 8 augustus 2025 heeft de Douane in de haven van Vlissingen een partij van 1200 kilo cocaïne aangetroffen tussen een partij bananen afkomstig uit Colombia.

Door de Zeehavenpolitie van de eenheid Zeeland-West-Brabant is naar aanleiding van deze vondst een nader onderzoek ingesteld. Dit heeft op dinsdag 12 augustus 2025 geleid tot de aanhouding van een 43-jarige inwoner van Amsterdam.

De aanhouding werd verricht door een arrestatieteam.

Tijdens de aanhouding bleek de verdachte 19.000,00 euro aan contanten bij zich te hebben. Het geld is samen met een bedrijfsauto in beslag genomen. De woning van de verdachte is onder leiding van een rechter-commissaris doorzocht en er zijn digitale gegevensdragers en een kilo hennep in beslag genomen. Verder heeft het onderzoeksteam later die dag nog twee bedrijfspanden doorzocht.

De verdachte is ingesloten voor verder onderzoek en zal later deze week worden voorgeleid aan de rechter-commissaris. De verdovende middelen zijn afgevoerd en inmiddels vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de Douane.

Vrouw van 66 uit Opsterland omgekomen bij ongeluk met luchtballon

DE HOEVE – Het dodelijke slachtoffer van het ongeluk met een luchtballon in Friesland is een 66-jarige vrouw uit de gemeente Opsterland. De politie meldt donderdag dat nog is geprobeerd de vrouw te reanimeren, maar dat ze op de plek van het ongeluk overleed.

Vijf collega’s van Dierenartsencombinatie Gorredijk waren betrokken bij het ongeluk, laat een woordvoerder van de praktijk weten. De omgekomen vrouw was een van hen. “Het is bij ons ingeslagen als een bom.” De groep maakte de ballonvaart als cadeau van de organisatie aan iemand die veertig jaar in dienst was van de praktijk “en de wens had een ballonvaart te maken”. Drie andere collega’s raakten gewond, van wie twee ernstig. Zij liggen nog in het ziekenhuis.

Het ongeluk met de luchtballon gebeurde woensdag rond 21.00 uur. De luchtballon, volgens de branche de grootste van Nederland, zou bijna geland zijn in het Friese De Hoeve toen er een windvlaag opstak. Die zou een flinke vaart hebben meegegeven, waarna de mand met 34 mensen erin meermaals op de grond stuitte.

Vijf mensen werden naar het ziekenhuis gebracht. Donderdagochtend werd bekend dat drie van hen zwaargewond zijn. De piloot en copiloot zijn ongedeerd.

De luchtvaartpolitie doet nog onderzoek naar het ongeval en de precieze oorzaak. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft de hele nacht een verkennend onderzoek gedaan in Friesland.

Team IER van de Douane overspoeld met nepvarianten van Labubu-poppen

Labubu Poppen
Foto: Douane

DEN HAAG – Sinds kort wordt het Landelijk team Intellectueel Eigendomsrecht (IER) van de Douane overspoeld door meldingen over Labubu-poppen. Veel van de poppen die Nederland binnenkomen zijn nep en maken daarmee inbreuk op het intellectueel eigendomsrecht.

De poppetjes van het merk Pop Mart zijn heel populair bij jongeren. De aantrekkingskracht zit hem onder meer in de mogelijkheid om een zogenoemde ‘blind box’ te kopen, zodat je van tevoren niet weet welk soort pop je koopt. Net zoals bijvoorbeeld bij voetbalplaatjes en Pokémon.

Pop Mart, gevestigd in het Chinese Beijing, heeft de merknaam en het beeldmerk beschermd door een registratie in het EUIPO-register (een centraal register van de Europese Unie waarin alle geregistreerde Uniemerken en modellen worden vastgelegd). Ook heeft de merkhouder de Douane verzocht om op te treden om de namaakpoppen van de markt te houden.

400.000 namaakpoppen onderschept

De douaniers die gespecialiseerd zijn in inbreuken op intellectueel eigendomsrechten, hebben al ongeveer 400.000 namaakpoppen onderschept. De nepvarianten onderscheiden we onder meer op basis van de inferieure kwaliteit van de poppen en de verpakking.

Illegaal gemaakte poppetjes kunnen gevaarlijk zijn, omdat de haartjes los kunnen raken en omdat er chemische stoffen in de pop verwerkt kunnen zijn. Dit kan zorgen voor gezondheidsklachten en kan ook zorgen voor (imago)schade voor het merk.

Het merendeel van de gestopte goederen is verwerkt door team IER en door merkhouder Pop Mart bevestigd als inbreukmakend. Deze goederen zijn inmiddels onderweg voor vernietiging.

Minder werknemers wisselen van baan, ook in transport en logistiek

DEN HAAG – Het aantal werknemers dat van werkgever wisselt, is in het tweede kwartaal van 2025 verder gedaald. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stapten 305.000 werknemers over naar een andere werkgever, goed voor 3,8 procent van alle werknemers. Drie jaar geleden lag dat percentage nog op 4,7 procent.

De daling is zichtbaar in bijna alle beroepsgroepen, maar vooral bij commerciële, bedrijfseconomische én transport- en logistieke beroepen. In de transport- en logistieksector wisselde 5,5 procent van de werknemers van werkgever. Drie jaar eerder was dat nog 6,7 procent.

Minder baanwisselaars ondanks hoge mobiliteit

Ondanks de afname behoort transport en logistiek nog steeds tot de beroepsgroepen waar relatief veel werknemers overstappen, samen met commerciële, agrarische en dienstverlenende beroepen. Managers wisselden het minst vaak van werkgever.

Het CBS wijst erop dat vooral werknemers die kort in dienst waren, minder vaak van baan wisselden. Van de werknemers die korter dan een jaar bij hun vorige werkgever werkten, stapte 7,3 procent over naar een andere baan. In 2022 was dat nog 9,4 procent.

Flexibele contracten meest mobiel

De meeste baanwisselaars komen uit een flexibele arbeidsrelatie: 62 procent tegenover 38 procent vanuit een vaste baan. In 2022, toen de arbeidsmarkt het krapst was, lag het aantal overstappers nog op 358.000 in het tweede kwartaal. Sindsdien is de krapte afgenomen, en daarmee ook het aantal baanwisselingen.

Nederlandse goederenexport groeide in juni met bijna twee procent

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het volume van de Nederlandse goederenexport was in juni 1,8 procent groter dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De groei is daarmee iets sterker dan in mei, toen de export met 1,1 procent toenam.

De stijging komt vooral door een hogere uitvoer van machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen. Ook de goederenimport nam toe: het volume lag in juni 4,9 procent hoger dan in juni 2024. Daarbij werden vooral meer delfstoffen, voedings- en genotmiddelen, machines en transportmiddelen ingevoerd.

Exportomstandigheden verslechterd

Volgens de CBS Exportradar waren de omstandigheden voor de export in augustus ongunstiger dan in juni. Dat komt met name door een sterkere krimp van de Duitse industriële productie, een belangrijke afzetmarkt voor Nederlandse exporteurs.

Goederenexport is goed voor bijna driekwart van de totale Nederlandse export. De export van diensten wordt door het CBS apart op kwartaal- en jaarbasis gerapporteerd. De nu gepubliceerde cijfers zijn voorlopig en kunnen nog worden bijgesteld.

Invoerheffingen VS drukken op groei betalingsverwerker Adyen

AMSTERDAM – De handelsoorlog drukt duidelijk op de resultaten van betalingsverwerker Adyen. Het Amsterdamse fintechbedrijf groeide in het eerste halfjaar minder hard dan in 2024. In een brief aan aandeelhouders stelt het bestuur dat vooral Aziatische klanten last hadden van sterk verhoogde invoerheffingen in de Verenigde Staten.

Dit voorjaar verhoogden de VS de tarieven voor de invoer van kleine pakjes uit China bijvoorbeeld fors. Waar ze eerst vrijgesteld waren van importbelasting tot een waarde van 800 dollar, kwam er een minimumbedrag van 100 dollar per poststuk en een heffing van tientallen procenten bij. Webshop Temu en Shein, beide klanten van Adyen, werden hierdoor geraakt.

Adyen fungeert als schakel tussen verkopers en bijvoorbeeld banken bij de afhandeling van betalingen. In het eerste halfjaar verwerkte het bedrijf voor 649 miljard euro aan betalingen, 5 procent meer dan een jaar eerder. In 2024 steeg het totale transactievolume via Adyen nog met een derde. Dat grote verschil was volgens Adyen te wijten aan een grote klant. Als die was weggelaten uit de resultaten zou de groei 23 procent zijn geweest.

Handelsspanningen

De omzet uit Adyens betaaldiensten steeg 20 procent tot bijna 1,1 miljard euro, waarmee ook de omzetgroei vertraagde. Het bedrijf verwachtte eerder dit jaar sneller te kunnen groeien in 2025, maar noemt dit nu “onwaarschijnlijk” door de wereldwijde handelsspanningen.

De nettowinst kwam uit op 481 miljoen euro, 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

TLN teleurgesteld dat Duitse grenscontroles langer van kracht blijven

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – De Duitse minister van Binnenlandse Zaken heeft aangekondigd dat de huidige grenscontroles ook na september zullen doorgaan. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert teleurgesteld op het besluit en waarschuwt voor de aanhoudende impact op het vrachtverkeer.

Bijna een jaar na de invoering van de controles signaleert TLN dat er inmiddels vrijwel dagelijks vertragingen van 20 tot 30 minuten zijn bij bepaalde grensovergangen. Incidenteel lopen de wachttijden zelfs op tot een uur. Volgens TLN zijn de vertragingen zo structureel geworden dat veel bedrijven in de grensregio ervoor kiezen om om te rijden, ondanks de extra tijd en brandstofkosten die dat met zich meebrengt.

“Voor sommige bedrijven is omrijden nog altijd een beter alternatief dan telkens stilstaan aan de grens,” aldus TLN. De brancheorganisatie is hierover in gesprek met onder meer de Rijksoverheid en benadrukt het belang van een goed functionerende Europese interne markt, waarin vrachtverkeer zo min mogelijk wordt gehinderd.

TLN pleit voor een zorgvuldige evaluatie van nut en noodzaak van de controles. Mocht de hinder verder toenemen, dan moeten er volgens de organisatie zogenoemde green lanes voor vrachtwagens komen.

Ook vraagt TLN om te kijken naar het daadwerkelijke effect van de grenscontroles in verhouding tot de schade voor de Nederlandse transportsector.

VS: Trump-regering zet streep door Californische emissieafspraak met truckfabrikanten

Foto: Adobe Stock

WASHINGTON – De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) heeft bepaald dat een vrijwillige emissieafspraak tussen de staat Californië en vier grote vrachtwagenproducenten “niet afdwingbaar” is. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor fabrikanten om zich niet langer te houden aan de strengere uitstootregels van Californië, die verder gaan dan de federale normen.

De FTC kwam tot dit besluit bij het afsluiten van een mededingingsonderzoek naar mogelijke schendingen van het kartelrecht. De vier fabrikanten – Daimler Truck, International Motors, PACCAR en Volvo Group – hadden in juli 2023 in een zogenoemd Clean Truck Partnership met de Californische milieutoezichthouder CARB afgesproken om de strengere staatsregels na te leven in ruil voor bepaalde concessies.

Onder die regels valt onder meer de Advanced Clean Trucks Rule, die voorschrijft dat in 2035 minimaal 7,5 procent van alle zware vrachtvoertuigen emissievrij moet zijn. Daarnaast wil de Omnibus Regulation de uitstoot van stikstofoxiden met 90 procent terugbrengen en testprocedures voor motoren aanscherpen.

Volgens de FTC hebben de betrokken fabrikanten inmiddels toegezegd dat het Clean Truck Partnership ongeldig is en dat zij de afspraken onderling nooit zullen proberen af te dwingen. “De overmatige regelgeving van CARB vormde een grote bedreiging voor de Amerikaanse transportsector en riep ernstige mededingingsrechtelijke zorgen op,” aldus Taylor Hoogendoorn, plaatsvervangend directeur van de FTC-afdeling Concurrentie.

De aankondiging van de FTC volgt één dag nadat dezelfde vier fabrikanten een rechtszaak aanspanden tegen de Californische autoriteiten. In de aanklacht stellen zij dat de staat geen bevoegdheid heeft om de zware-emissienormen te handhaven. Volgens de truckproducenten zijn de regels sinds juni “ongeldig” verklaard, toen president Donald Trump drie door het Congres aangenomen resoluties ondertekende die de eerder door de regering-Biden goedgekeurde normen terugdraaiden.

De FTC uitte in haar verklaring zorgen dat het Clean Truck Partnership fabrikanten zou dwingen tot de productie van emissievrije motoren, ook als de CARB-regels later zouden worden ingetrokken. Daarnaast zou de opzet van het akkoord ruimte laten voor onderlinge juridische handhaving tussen fabrikanten, wat volgens de FTC ongewenst is.

De Californische milieutoezichthouder CARB heeft nog niet gereageerd op het besluit van de FTC.

Studie: inkomstenderving tabaksaccijns stijgt naar 2,6 miljard

DEN HAAG – De Nederlandse overheid loopt jaarlijks 2,6 miljard euro mis doordat steeds meer mensen hun sigaretten en shag in het buitenland kopen, stelt de brancheorganisatie van tabaksfabrikanten VSK na een studie van marktonderzoeker WSPM. Dat bedrag was in 2020 nog ‘slechts’ 1,4 miljard euro.

Dit bedrag loopt echter snel op door de accijnsverhogingen van 2023 en 2024, volgens cijfers van de Nationale Smokkel Monitor. Nederlanders kopen hun tabak steeds minder vaak in legale winkels en steeds vaker in Luxemburg, Duitsland, via sociale media of in het illegale circuit.

“We zien dat mensen niet minder zijn gaan roken, maar anders zijn gaan kopen”, zegt Jan Hein Sträter, directeur van VSK. “Ooit was men gewend aan vaste prijzen voor tabak, nu is prijsvergelijking de norm en is het normaal geworden om te kiezen voor goedkopere alternatieven, uit het buitenland of de zwarte markt.”

Legale accijnsinkomsten

Volgens de onderzoekers zorgen ongeveer 3 miljoen rokers dit jaar voor 3 miljard euro aan legale accijnsinkomsten. “Dat bedrag had bijna twee keer zo hoog kunnen zijn als alle tabak in Nederland was gekocht.” Vorig jaar werd gemiddeld 40 procent van alle sigaretten in het buitenland gekocht. Voor shag ligt dat percentage tegen de 50 procent. In 2023 was dit nog gemiddeld 25 procent. “In Duitsland, België of Luxemburg is een pakje sigaretten vaak tot de helft goedkoper”, stellen de onderzoekers vast.

Volgens VSK ligt de oplossing in onder meer het afstemmen van accijnzen op die van omringende landen, om grenseffecten en smokkel te beperken.

Trump versoepelt regels voor commerciële ruimtevaart

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft woensdag een decreet ondertekend om de regels voor commerciële raketlanceringen te versoepelen.

Het besluit moet het voor bedrijven als SpaceX van Elon Musk en andere private ruimtevaartfirma’s makkelijker maken om raketten te lanceren.

De maatregel draagt het ministerie van Transport op om milieuonderzoeken voor lanceervergunningen te schrappen of te versnellen, en om “verouderde, dubbele of te strikte regels” voor lanceer- en terugkeervoertuigen af te schaffen.

Volgens Trump ontmoedigen inefficiënte vergunningstrajecten investeringen en innovatie en krijgen gevestigde bedrijven hierdoor een voordeel boven nieuwkomers.

SpaceX wordt in het besluit niet bij naam genoemd, maar is met afstand de actiefste speler op de Amerikaanse markt en zou volgens kenners het meest profiteren. Musk klaagde eerder dat milieueffectrapportages en onderzoeken na mislukte tests de ontwikkeling van de nieuwe Starship-raket in Texas vertragen.

Boskalis boekt sterk resultaat in eerste halfjaar 2025

PAPENDRECHT – Koninklijke Boskalis B.V. heeft in de eerste zes maanden van 2025 een uitzonderlijk sterk resultaat neergezet. Alle drie de divisies – Dredging & Inland Infra, Offshore Energy en Towage & Salvage – noteerden een forse stijging van hun resultaten.

De omzet steeg met 14 procent naar 2,35 miljard euro (H1 2024: 2,07 miljard euro). Gecorrigeerd voor consolidaties en valuta-effecten was dat een plus van 5 procent. De EBITDA kwam uit op 748 miljoen euro, een stijging van 35 procent. Zonder de bijzondere bate van 2024 bedroeg de stijging zelfs 40 procent. De nettowinst steeg met 43 procent tot 426 miljoen euro (H1 2024: 298 miljoen euro), of 52 procent zonder bijzondere bate.

CEO Theo Baartmans noemt de resultaten “een buitengewone prestatie” en wijst op de hoge bezetting van de schepen en sterke projectresultaten in alle divisies. “Deze cijfers zijn alleen mogelijk dankzij de inzet van onze ruim 11.000 collega’s wereldwijd”, aldus Baartmans.

Sterke prestaties in alle divisies

  • Dredging & Inland Infra behaalde stabiele omzet en hogere EBITDA. Grote projecten werden uitgevoerd in onder meer Singapore, Taiwan, Saoedi-Arabië, de Filipijnen en Oman. In Nederland werd gewerkt aan onder meer de versterking van de Markermeerdijken, het project Meanderende Maas en het Zuidasdok in Amsterdam. Ook werden de werkzaamheden voor het CO₂-opslagproject Porthos afgerond.
  • Offshore Energy zag de omzet en EBITDA fors stijgen. De vloot van zware-ladingschepen was uitzonderlijk goed bezet, met onder meer transporten van twee grote droogdokken van China naar Turkije en van Turkije naar de VS. Offshore wind- en olie- en gasprojecten droegen beide bij aan het resultaat.
  • Towage & Salvage groeide door de volledige overname van Smit Lamnalco. De sleepactiviteiten worden nu volledig geconsolideerd en richten zich op langlopende contracten in het Midden-Oosten, West-Afrika en Australië. Salvage was betrokken bij grote bergingen in het Midden-Oosten, Vietnam en op de Noordzee.

Orderportefeuille en vooruitzichten

De orderportefeuille bedroeg eind juni 6,2 miljard euro, tegen 7 miljard euro eind 2024. De daling komt deels door valuta-effecten. Begin tweede halfjaar haalde Boskalis nieuwe opdrachten binnen ter waarde van circa 900 miljoen euro, waaronder een groot baggerproject in Taiwan voor de aanleg van een 232 kilometer lange aardgaspijpleiding en een meerjarig terminalcontract in Guyana.

Boskalis beschikt over een stevige financiële positie, met een netto kaspositie van 565 miljoen euro en een solvabiliteit van 52,8 procent.

Ondanks geopolitieke spanningen, macro-economische onzekerheden en een zwakkere Amerikaanse dollar blijft Boskalis gematigd positief over de rest van 2025 en 2026.

Vrachtwagen kantelt bovenop vangrail A15 [+foto’s]

Foto: Persbureau Heitink

GELDERMALSEN – Donderdagochtend om 05.50 werd er een ongeval gemeld op de A15 richting Rotterdam ter hoogte van Geldermalsen.

Bij aankomst bleek er een vrachtwagen geladen met zakken zand en grind midden op de vangrail te liggen.

De vangrail is over een lange afstand ernstig beschadigd. Bij het ongeval raakten twee auto’s beschadigd die in de richting van Nijmegen reden.

De vrachtwagenchauffeur is nagekeken, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

Foto: Persbureau Heitink

Er ontstond flinke vertraging op de A15 in beide richtingen.

×