BRUSSEL – Brussel wacht lastige onderhandelingen met en tussen de 27 EU-lidstaten over de meerjarenbegroting. Dat zei de Deense minister Marie Bjerre vrijdag na afloop van een bijeenkomst van ministers over EU-zaken.
In de vergadering spraken de EU-ministers voor het eerst met elkaar over het deze week door de Commissie gepresenteerde voorstel voor het EU-budget 2028-2034
Hoewel er in de vergadering “een goede uitwisseling van standpunten” was, is geen EU-land er nu klaar voor om de meerjarenbegroting te aanvaarden, zei minister Bjerre. Nederland en Duitsland vinden het voorgestelde budget van 2 biljoen euro te hoog. Andere lidstaten vinden het voorstel juist niet ambitieus genoeg, zei Eurocommissaris Piotr Serafin (Budget). Lidstaten zoals Polen en Hongarije vinden dat er te weinig geld is begroot voor landbouw of regio’s.
Denemarken leidt het komende half jaar de onderhandelingen over het budget als voorzitter van de vergaderingen van de EU-landen. Een akkoord wordt over twee jaar verwacht.
ZOETERMEER – Uit een test van evofenedex blijkt dat niet alle webshops de verzending van gevaarlijke stoffen op orde heeft. Volgens internationale regels moeten producten die gevaarlijke stoffen bevatten op een veilige manier worden verpakt, gelabeld en vervoerd. Dit geldt ook voor consumentengoederen, zoals deodorant of powerbanks. Toch blijkt uit een test van evofenedex dat e-commercebedrijven hierbij regelmatig fouten maken, wat kan leiden tot risicovolle situaties.
Bij gevaarlijke stoffen denken mensen vaak aan chemicaliën in een fabriek, maar ze komen ook veel voor in alledaagse producten die gewoon via webshops te koop zijn. En juist die producten worden steeds vaker online besteld. Om te controleren of webwinkels zich houden aan de wetgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, middels de zogenoemde ADR-regels (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) heeft evofenedex een praktijktest uitgevoerd. Deze regels gelden binnen Europa en schrijven precies voor hoe gevaarlijke goederen over de weg moeten worden verpakt, gelabeld en vervoerd om de veiligheid van transporteurs, ontvangers en het milieu te waarborgen.
Proef op de som
Voor de test bestelde evofenedex als ‘mystery shopper’ verschillende producten bij Nederlandse webwinkels, waaronder deodorantsprays, rookmelders, polyesterhars, powerbanks en zoutzuur. Elk artikel werd bij twee verschillende webshops gekocht, met uitzondering van het zoutzuur, dat slechts bij één aanbieder beschikbaar was. In totaal werden negen zendingen beoordeeld door twee adviseurs Gevaarlijke Stoffen van evofenedex.
Hun conclusie was helder: in zeven van de negen gevallen ontbraken de juiste labels of etiketten op het pakket. Dit is essentieel, omdat deze markeringen direct duidelijk maken dat een zending gevaarlijke stoffen bevat. De verpakking zelf was in de meeste gevallen wel in orde.
Gevaar
De fouten lijken niet opzettelijk te worden gemaakt, maar zijn vaak het gevolg van een gebrek aan kennis over de ADR-regels. Daardoor beseffen webwinkels soms niet dat hun zendingen risico’s opleveren voor anderen, zoals chauffeurs. Zij kunnen aan de buitenkant van een doos niet zien wat erin zit, en vervoeren zo zonder het te weten gevaarlijke stoffen zonder de juiste voorzorgsmaatregelen. Het is daarom belangrijk dat e-commercebedrijven zich bewust zijn van hun verantwoordelijkheid en beschikken over de juiste kennis. Als die kennis niet aanwezig is, is het verstandig om gespecialiseerde hulp in te schakelen, bijvoorbeeld via evofenedex. Zo worden gevaarlijke situaties voorkomen, ook als de intentie goed is.
ALMELO – Dasko Koel- en Vriestransporten zet met vier Mercedes-Benz eActros 600 een mooie stap op weg naar duurzaam transport. De eerste van de vier trekkers werd onlangs in gebruik genomen, in combinatie met een nieuwe Schmitz Cargobull koeltrailer met elektrische transportkoeling. Een compleet duurzame combinatie, die ingezet gaat worden voor supermarkt distributie.
Dasko Koel- en Vriestransport heeft in totaal 200 trekkende eenheden die opereren vanuit Almelo, Zwolle en de eigen vestigingen in Duitsland en Polen. Het bedrijf heeft een multi- merk strategie waarbij Mercedes-Benz met 52 trucks ruim een kwart van het wagenpark vertegenwoordigt.
Luxe GigaSpace cabine
Mercedes-Benz truckdealer Baan Twente levert de trucks. Mart Dasselaar: “Wij werken al sinds 2016 met Baan Twente. Het feit dat we inmiddels 52 Actros trucks in de vloot hebben is veelzeggend over onze relatie en onze ervaringen met Mercedes-Benz trucks. Voor ons was de keuze voor de eActros 600 dan ook een voor de hand liggende. Wij hadden inmiddels ervaring met twee elektrische trucks van een ander merk maar vooral de actieradius van de eActros 600 maakt voor ons het grote verschil. Daarbij komt de ruime, luxe GigaSpace cabine. Dat is voor chauffeurs een belangrijk argument en voor ons is het een stukje uitstraling.”
500 kilometer actieradius
De eActros 600 GigaSpace trekkers hebben een actieradius tot 500 kilometer dankzij de meer dan 600 kWh grote Lithium-IJzerfosfaatcel accu’s die 800 Volt boordspanning leveren. Daarnaast draagt de energie zuinige e-As bij aan het grote rijbereik. Daarmee stijgt het aantal inzetmogelijkheden voor de elektrische trucks aanzienlijk.
Mart Dasselaar: “Wij zetten de trucks in eerste instantie in voor supermarktdistributie, maar wij onderzoeken ook de mogelijkheden voor de langere afstanden. Daarvoor moeten we onderweg kunnen rekenen op goede laadstations, en dat wordt steeds beter. Om te beginnen laden we de trucks thuis op, hier op ons terrein in Zwolle. We hebben hier een 300 kWh laadstation waarmee we ‘s nachts de trucks kunnen opladen.”
Opvallend is dat Dasko gekozen heeft voor zowel links als rechts een aansluiting voor het opladen. “Daarmee maakt het niet uit of de truck links of rechts aan de laadpaal staat en dat is handig”, aldus Mart Dasselaar.
Elektrische transportkoeling
Tegelijk met de komst van de eActros 600 zet Dasko ook nieuwe trailers in met elektrische transportkoeling. Door middel van een energie-as wekken die opleggers hun eigen stroom op, waardoor de hele combinatie zero emissie en fluisterstil is.
Dasko onderhoudt het wagenpark in de eigen werkplaatsen maar voor de eActros 600 is een reparatie- en onderhoudscontract afgesloten. Naast de vier elektrische eActros 600 trekkers neemt Dasko ook een serie van tien nieuwe Actros L trekkers met de nieuwe ProCabin in gebruik.
WASHINGTON – Een meerderheid van het door de Republikeinen gecontroleerde Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft ingestemd met het verzoek van president Donald Trump om 9 miljard dollar (bijna 7,75 miljard euro) te bezuinigen op de financiering van publieke media en buitenlandse hulp.
Het Huis stemde met 216 tegen 213 stemmen voor het bezuinigingspakket, dat deze week door de Senaat werd aangepast om bezuinigingen van ongeveer 400 miljoen dollar op een wereldwijd hiv/aids-preventieprogramma uit te sluiten. Republikeinen stemden voor, Democraten tegen.
Republikeinen zeggen dat geld voor buitenlandse hulp in het verleden naar programma’s ging die ze verspillend vinden. Ook hekelen ze de 1 miljard dollar aan overheidssteun voor publieke media, zoals radiostation NPR en televisiezender PBS, die volgens hen bevooroordeeld zijn tegen conservatieve opvattingen.
China
Volgens tegenstanders van de bezuinigingen laten de VS minderbedeelde wereldburgers en democratische krachten in ondemocratische landen in de steek. Zij vrezen dat de VS daardoor invloed in het buitenland prijsgeven en bijvoorbeeld grote rivaal China in het gat springt. Dat land zou uit zijn op de ‘soft power’ die de VS lang uitoefenden.
De regering-Trump wilde eigenlijk nog veel meer bezuinigen en zette daar Elon Musk op. Die schrapte allerlei belangrijke overheidsdiensten en taken, maar de vaart raakte na een paar maanden uit de operatie. Musk kreeg ruzie met Trump en vertrok. De uiteindelijke bezuinigingen bedragen nu minder dan 1 procent van het bedrag van een biljoen dollar dat Musk zich ten doel had gesteld.
EDAM – Vrijdagochtend rond 11.30 uur zijn de hulpdiensten massaal uitgerukt naar een veld langs de N247 (Hoornse Jaagweg) ter hoogte van de Lokkemientjeweg in Edam. Daar is een vrachtwagen gekanteld tijdens werkzaamheden.
De chauffeur raakte bekneld in het voertuig en is via het raam uit de cabine bevrijd. Het slachtoffer is vervolgens met spoed naar het ziekenhuis overgebracht.
Een bergingsbedrijf is ter plaatse om de gekantelde vrachtwagen te bergen. Omdat het incident niet op de doorgaande weg plaatsvond, veroorzaakt de berging geen verkeershinder op de N247.
1 van 2
Foto: Inter Visual Studio
Foto: Inter Visual Studio
De toedracht van het ongeval is nog niet bekend. Mogelijk is er tijdens de werkzaamheden iets misgegaan.
DEN HAAG – Elf bedrijven die waterstof produceren, krijgen van het kabinet subsidie om waterstof met groene energie te maken. In totaal heeft klimaatminister Sophie Hermans (VVD) 700 miljoen euro beschikbaar voor deze bedrijven. De subsidie moet ervoor zorgen dat groen geproduceerde waterstof net zo duur wordt als waterstof die is gemaakt met fossiele brandstoffen.
De subsidie is eerder aangekondigd. Bedrijven hadden 31 aanvragen gedaan, goed voor 3,2 miljard euro aan subsidie. Het overgrote deel is dus niet toegekend, omdat het project economisch niet haalbaar, of niet op tijd klaar zou zijn. Ook zijn bedrijven afgevallen die geen afzet hadden voor hun productie, aldus het ministerie van Klimaat en Groene Groei.
In totaal had VVD-minister Hermans bijna 1 miljard euro uitgetrokken voor waterstofsubsidies. Of de overige 300 miljoen nog uitgekeerd kan worden, moet de minister nog bezien. De waterstofbedrijven bevinden zich wijdverspreid over het land, onder andere in Delfzijl, Rotterdam, Deventer en de Eemshaven.
Verduurzamen
Een van de subsidieontvangers is het elektrolyseproject H2eron van waterstofbedrijf HyCC in Delfzijl. Het is de bedoeling dat daar volledig hernieuwbare waterstof geproduceerd gaat worden uit water en elektriciteit. Deze kan worden ingezet voor het verduurzamen van industrieën op het Chemie Park Delfzijl. Later kan de waterstof ook worden geleverd aan industrie elders.
HyCC-bestuurder Marcel Galjee reageert verheugd. “Deze subsidie is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van het project en helpt bij het opschalen van elektrolysetechnologie.” Tot de andere subsidieontvangers behoren de Circul8 Waterstof Fabriek in Lelystad, Air Liquide Industrie in Rotterdam en Westfalen Waterstof in Zutphen.
BRUSSEL – De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de omgevingsvergunning van Brussels Airport, die in maart 2024 werd verleend, vernietigd. De luchthaven benadrukt dat deze beslissing geen impact heeft op de huidige operaties en dat alle vluchten gewoon doorgaan zoals gepland.
Volgens Brussels Airport bevatte de vernietigde vergunning strenge exploitatiebeperkingen, waarvoor volgens de luchthaven eerst de Europese ‘Evenwichtige Aanpak’-procedure had moeten worden doorlopen. De uitspraak van de Raad bevestigt dat deze Europese procedure noodzakelijk is alvorens dergelijke beperkingen mogen worden opgelegd.
De luchthaven zal de uitspraak nu eerst grondig analyseren en benadrukt dat zij blijft opereren onder de voorwaarden van de vernietigde vergunning, totdat een aangepaste vergunning wordt afgegeven.
Nieuwe vergunning uiterlijk in 2029
De Vlaamse minister van Omgeving heeft van de Raad tot 30 juni 2029 de tijd gekregen om de vereiste Europese procedure te volgen en een aangepaste omgevingsvergunning af te geven. Brussels Airport geeft aan alle nodige stappen te ondernemen om tijdig aan deze nieuwe vereisten te voldoen, met het oog op de voortzetting van de activiteiten na 2029 en de langetermijnontwikkeling van de luchthaven.
Brussels Airport onderstreept in een reactie dat het steeds heeft gestreefd naar een evenwicht tussen haar economische en maatschappelijke rol enerzijds en de impact op de leefomgeving anderzijds, en zegt haar inspanningen voor een duurzame groei onverminderd voort te zetten.
BOOM – Tomorrowland gaat vrijdag volledig en voor alle bezoekers met een ticket open. De organisatie van het Belgische festival volgt daarin het eerste scenario dat op tafel lag na de grote brand op woensdag, waarbij het hoofdpodium volledig afbrandde.
In de nacht van donderdag op vrijdag werd met man en macht gebouwd aan een nieuw podium.
De deuren van het festival openen om 14.00 uur, twee uur later dan aanvankelijk gepland. De artiesten op vrijwel alle podia kunnen dan optreden zoals gepland. Alleen het nieuwe hoofdpodium gaat onder voorbehoud pas om 16.00 uur open, waarna Martin Garrix, Axwell en Vini Vici daar te zien zullen zijn. Het festivalterrein in het Belgische Boom telt in totaal vijftien podia.
Eerder werd er rekening mee gehouden dat artiesten als Martin Garrix vrijdag op de camping alleen zouden kunnen optreden voor alle 38.000 kampeerders daar, als het nieuwe podium nog niet af zou zijn geweest. Zaterdag zou het nieuwe hoofdpodium dan sowieso klaar zijn. Donderdag werd al gezegd dat het festival hoe dan ook zou doorgaan.
‘S-Heerenberg – Op donderdag 17 juli 2025 is voor de rechtbank Gelderland De Jongh’s Transporten Arnhem BV failliet verklaard.
Wie het faillissement heeft aangevraagd en de reden daarvoor is op dit moment nog niet bekend.
Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel zouden er rond de 26 werknemers werkzaam zijn bij het transportbedrijf dat is opgericht in 1938.
De Jongh’s Transporten begon in Arnhem en is een veelzijdige vervoerder die actief is in groupagevervoer, bulkvervoer, containervervoer, kippervervoer, palletvervoer, ro-ro vervoer, volumevervoer en exceptioneel vervoer. Sinds 1996 bevindt het bedrijf zich in ‘s-Heerenberg.
Daarnaast heeft het bedrijf ook een eigen opslag van 6.000 vierkante meter bij de vestiging in ‘s-Heerenberg.
Het is op dit moment niet bekend of het bedrijf een doorstart zal maken.
VLIJMEN – De 35-jarige man uit Uden die vastzit voor het doden van een vrouw in Vlijmen was volgens de politie de vriend van het slachtoffer. Hij wordt ervan verdacht zijn 38-jarige partner fataal letsel te hebben toegebracht in haar woning aan de Parklaan.
Op donderdagavond 17 juli rond 22.30 uur kwamen bij de politie meldingen binnen van een mogelijk geweldsincident in de woning. Agenten troffen ter plaatse een zwaargewonde vrouw en een man aan. De vrouw werd met spoed overgebracht naar het ziekenhuis, maar zij overleed korte tijd later aan haar verwondingen.
De verdachte, de partner van het slachtoffer, is direct aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Hij zit vast voor verder verhoor. In de woning was ook een jong kind aanwezig. Het kind is opgevangen en elders ondergebracht, meldt de politie.
De politie is een uitgebreid onderzoek gestart naar de toedracht van het incident. Forensisch experts doen sporenonderzoek in de woning en ook in de omgeving wordt buurtonderzoek verricht. De woning blijft voorlopig afgezet en onder politiebewaking in afwachting van de afronding van het onderzoek.
ELTMANN – Een 47-jarige vrachtwagenchauffeur is in de nacht donderdag op vrijdag om het leven gekomen op de Duitse A70 bij Eltmann (Beieren), nadat hij een collega te hulp wilde schieten bij een brandende tankwagen. De man kwam te overlijden toen een andere vrachtwagen op zijn stilstaande voertuig botste.
Het incident ontstond toen een 42-jarige chauffeur tijdens zijn rit richting Bamberg merkte dat zijn tankwagen in brand was gevlogen. De man kon het voertuig tijdig op de vluchtstrook tot stilstand brengen en alarmeerde direct de brandweer.
De tankwagen was gelukkig leeg, waardoor een grotere ramp kon worden voorkomen. De brandweer wist de vlammen snel onder controle te krijgen. De chauffeur van de brandende vrachtwagen bleef ongedeerd.
Collega wil helpen met brandblusser
Tegelijkertijd merkte een 47-jarige collega, die in tegenovergestelde richting reed, de brand op. Hij stopte zijn vrachtwagen op de vluchtstrook, stapte uit en wilde zijn brandblusser pakken om hulp te verlenen. Op dat moment werd zijn voertuig echter van achteren aangereden door een andere vrachtwagen, bestuurd door een 31-jarige chauffeur. De toedracht van deze aanrijding is nog onduidelijk.
De 47-jarige chauffeur raakte door de klap levensgevaarlijk gewond. Hij werd ter plaatse gereanimeerd en met spoed naar een ziekenhuis gebracht, maar overleed korte tijd later aan zijn verwondingen.
A70 urenlang afgesloten
Vanwege het ongeval en de nasleep van de brand was de A70 in beide richtingen urenlang volledig afgesloten. De politie onderzoekt het incident, waarbij ook een verkeersdeskundige is ingeschakeld om de oorzaak van de aanrijding en de vrachtwagenbrand te achterhalen.
MIAMI – Tesla heeft een schikking getroffen in een rechtszaak over een ongeluk waarbij de bestuurder van een Tesla Model 3 is omgekomen. Dat komt naar voren uit een gerechtelijk document. De bestuurder had vertrouwd op het rijhulpsysteem van zijn auto, maar botste in 2019 op een vrachtwagen die een snelweg overstak.
“Onoplettendheid door te veel vertrouwen op automatisering” was de oorzaak van het feit dat de Amerikaan niet kon reageren op de vrachtwagen, wees onderzoek van de Amerikaanse toezichthouder NTSB uit. De waakhond was echter kritisch op Tesla’s rijhulpsysteem Autopilot, dat geen “visuele of hoorbare waarschuwing aan de bestuurder om zijn handen terug op het stuur te leggen” had gegeven.
Deze rechtszaak was een van de eerste die de gebreken in de autonome rijsoftware van Tesla aankaartte. Vorig jaar schikte de elektrische autofabrikant al met nabestaanden van een man die omkwam terwijl hij zijn Tesla Model X op Autopilot bestuurde.
Stopbord genegeerd
In de rechtbank van Miami vond donderdag een zitting plaats waarin Tesla zich moest verdedigen voor een ander dodelijk ongeluk in 2019. Een Tesla S botste destijds op een geparkeerde SUV waarbij een stopbord werd genegeerd. Daarbij kwam een vrouw die naast de SUV stond om het leven en raakte haar vriend ernstig gewond.
In die zaak moet duidelijk worden wie verantwoordelijk was voor het ongeluk: de bestuurder of het Autopilot-systeem. De bestuurder reikte vlak voor het ongeluk naar de grond om een gevallen telefoon op te pakken, maar het blijft onduidelijk of hij de waarschuwingen van zijn auto zag of hoorde.
VERSMOLD (Duitsland) – De Nagel-Group investeert in de modernisering van haar wagenpark en schaft 200 nieuwe Scania-trekkers aan. De voertuigen worden gefaseerd in gebruik genomen tot en met 2026 en vervangen oudere trucks die het einde van hun economische levensduur hebben bereikt. Met deze investering wil de logistiek dienstverlener de prestaties, efficiëntie én duurzaamheid van de vloot verbeteren.
Duurzamere diesel en focus op elektrisch
Hoewel Nagel-Group al gebruikmaakt van volledig elektrische voertuigen, blijft diesel op korte termijn een belangrijke rol spelen. “Totdat de volledige overstap naar alternatieve aandrijvingen mogelijk is, zorgen we ervoor dat onze dieselvloot zo modern en duurzaam mogelijk blijft,” aldus Dirk Lückingsmeier, Head of Fleet bij Nagel-Group. De nieuwe Scania’s zijn uitgerust met de nieuwste technologieën en leveren verbeterde prestaties op het gebied van brandstofverbruik, CO₂-uitstoot en verkeersveiligheid.
Meer comfort en veiligheid voor chauffeurs
De trekkers zijn van het type Scania Highline CR20H en bieden aanzienlijk meer ruimte in de cabine, ergonomische stoelen, verbeterde vering en tal van comfortvoorzieningen zoals een krachtig stilstandaircosysteem, ruim bed, geïntegreerde koelkast en veel opbergruimte. Ook geluidsisolatie en ledverlichting dragen bij aan een aangename werkomgeving voor lange ritten.
Foto: Nagel-Group
Daarnaast zijn de voertuigen uitgerust met moderne rijassistentiesystemen, waaronder een rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrol en geavanceerde noodremsystemen. Deze technologieën ondersteunen de chauffeur actief en dragen bij aan de verkeersveiligheid.
Sterke prestaties en stillere aandrijving
De trucks worden aangedreven door een krachtige DC13 175 motor met 460 pk, die voldoet aan de Euro 6-norm. Dankzij effectieve geluidsdemping blijven de voertuigen stil (79/81 dBA), wat vooral gunstig is bij nachtleveringen of in stedelijke gebieden. De automatische versnellingsbak is geoptimaliseerd voor soepel schakelen en efficiënt koppelverloop, wat niet alleen rijcomfort vergroot, maar ook bandenslijtage, brandstofverbruik en onderhoudskosten verlaagt.
Chauffeurs enthousiast over nieuwe voertuigen
Chauffeurs van Nagel-Group zijn zeer te spreken over de nieuwe voertuigen. Nico Kuttnahorski, beroepschauffeur en wagenparkbeheerder, merkt op dat de voertuigen “aanzienlijk makkelijker en gecontroleerder rijden, vooral in drukke stedelijke afleverzones”. Ook Andreas Hockun benadrukt de ontspanning en veiligheid die de systemen bieden: “Je merkt gewoon dat je optimaal wordt ondersteund.”
Vooruitstrevende vloot en aantrekkelijk werkgeverschap
“Scania heeft zich bewezen als betrouwbare partner op het gebied van technologie, levering en service,” concludeert Lückingsmeier. Met de uitbreiding van het wagenpark zet Nagel-Group een belangrijke stap richting een toekomstbestendige, duurzame en chauffeursgerichte logistieke operatie.
Volgens Sven Neumann, Teammanager Fleet in Oost-Westfalen, wordt de positieve ontvangst door chauffeurs breed gedeeld: “Comfort, veiligheid en innovatie verhogen de tevredenheid van onze medewerkers – en dat is voor ons als werkgever van groot belang.”
Met deze stap onderstreept Nagel-Group niet alleen haar inzet voor duurzaamheid en efficiëntie, maar ook voor een aantrekkelijk werkklimaat waarin de chauffeur centraal staat.
SCHIPHOL – In juni 2025 is het totale luchtvrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol gedaald naar 104.196 ton, een forse afname ten opzichte van juni 2024, toen er nog 121.648 ton werd vervoerd. Volgens Schiphol is de daling het gevolg van tijdelijke operationele factoren.
Ook het aantal volledige vrachtvluchten liep iets terug: van 1.241 in juni 2024 naar 1.215 in juni 2025, een daling van 2 procent. Het grootste deel van de vracht (59 procent) werd vervoerd met deze dedicated vrachtvluchten. De resterende 41 procent ging mee op reguliere passagiersvluchten, maar dat segment liet ten opzichte van mei 2024 een daling zien van maar liefst 19 procent.
Licht stijgende passagiersaantallen
Ondanks de daling in vrachtvervoer, bleef het passagiersverkeer stabiel. In totaal reisden in juni 2025 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol, een stijging van 1 procent vergeleken met juni 2024. Daarvan vlogen 3,8 miljoen passagiers rechtstreeks van of naar Schiphol. De overige 2,2 miljoen passagiers maakten een overstap op de luchthaven – goed voor zo’n 1,1 miljoen unieke reizigers.
Populaire bestemmingen en vluchten
De populairste bestemmingen onder de vertrekkende passagiers waren Spanje, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
Het totale aantal vluchten van en naar Schiphol kwam in juni uit op 40.737, een lichte daling van 0,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarvan waren 33.302 vluchten binnen Europa en 7.435 intercontinentaal.
DENEMARKEN – De Deense vrachtwagenchauffeur Jack beleefde woensdagmiddag een angstaanjagend moment op de Køge Bugt Motorvej toen een losgeraakt wiel van een tegemoetkomende caravan met hoge snelheid zijn cabine binnensloeg. De impact was zo hevig dat het dashboard naar beneden kwam en glasscherven zich in zijn gezicht boorden. “Als ik me niet naar links had geleund en mijn ogen had gesloten, was ik er waarschijnlijk niet meer geweest,” zegt Jack.
De ervaren chauffeur reed met circa 90 km/u in zijn Volvo FH en was bezig een andere vrachtwagen in te halen, toen hij iets zwarts in zijn linker ooghoek zag opdoemen. Het bleek een wiel van een caravan, die op dat moment in tegenovergestelde richting over de snelweg reed. De caravan miste zichtbaar een wiel en veroorzaakte vonken en vlammen, maar bleef desondanks doorrijden.
Explosieve impact
Het wiel vloog met hoge snelheid door de middenberm, over de vangrail, en boorde zich dwars door de voorruit van Jacks vrachtwagen. Het trof niet alleen zijn dashboard, maar ook de handrem. Omdat het om een ouder voertuig gaat met een gekoppeld remsysteem, blokkeerden direct alle wielen. Jack kwam uiteindelijk dwars over de rijbaan tot stilstand.
Ondanks verwondingen aan zijn arm, schouder en oog, wist Jack zelfstandig uit zijn voertuig te stappen. “Het dashboard was naar beneden gekomen, de tachograaf lag op de grond, ik kon niks meer zien. Alles zat onder het stof en glas.”
Politieonderzoek en ziekenhuis
Na het incident werd Jack ondervraagd door de politie, die het afgebroken wiel identificeerde als afkomstig van de passerende caravan. De chauffeur werd vervolgens naar het ziekenhuis gebracht, waar slechts lichte verwondingen werden vastgesteld, waaronder een schaafwond aan het oog.
1 van 7
privéfoto
privéfoto
privéfoto
privéfoto
privéfoto
privéfoto
privéfoto
Jack werd dezelfde dag ontslagen uit het ziekenhuis en kijkt met nuchterheid terug op het incident: “Ik wil er niet te lang bij stilstaan. Ik ben er nog, en dat is het belangrijkste.”
Kritiek op vooroordelen
In de nasleep van het ongeluk uitte Jack zijn frustratie over de vooroordelen waarmee vrachtwagenchauffeurs vaak te maken hebben. “Mensen zien een truck die de weg blokkeert en denken alleen aan de file. Maar niemand denkt eraan dat daar misschien net iemand ternauwernood aan de dood is ontsnapt.”
Hij benadrukt het belang van vrachtverkeer: “Zonder ons staat het land stil. We leveren de goederen en houden alles draaiende.”
Het wiel van de caravan heeft Jack inmiddels uit zijn cabine gehaald. “Ik neem het mee naar huis. Misschien maak ik er wel een bloempot van. Gewoon, als herinnering aan het feit dat ik dit heb overleefd.”