LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck Holding AG heeft in het tweede kwartaal van 2025 opnieuw sterke resultaten geboekt, ondanks aanhoudende macro-economische onzekerheden, vooral op de Noord-Amerikaanse markt. Het bedrijf wist op groepsniveau de winstgevendheid op peil te houden en zag in meerdere segmenten de marges stijgen.
De industriële tak van het concern behaalde een stabiele aangepaste omzetmarge (ROS) van 9,3 procent, gelijk aan het tweede kwartaal van 2024. De omzet van de industriële activiteiten daalde licht naar 11,8 miljard euro (Q2 2024: 12,5 miljard euro). Het aangepaste groepsresultaat (EBIT) kwam uit op 1,12 miljard euro, iets lager dan de 1,17 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar.
Segmentprestaties: sterke marges ondanks lagere verkoop
Opvallend is de prestatie van Trucks North America, dat ondanks een daling van het aantal verkochte voertuigen met 20 procent, een sterke aangepaste ROS van 12,9 procent realiseerde (Q2 2024: 14,6%). Mercedes-Benz Trucks verhoogde zijn winstgevendheid naar 5,9 procent (Q2 2024: 3,1%). Daimler Buses kwam uit op een ROS van 10,0 procent (Q2 2024: 9,2%) en Trucks Asia zag zijn marge stijgen naar 5,4 procent (Q2 2024: 4,9%).
Het aantal verkochte voertuigen in het tweede kwartaal daalde tot 106.715 eenheden (Q2 2024: 112.195). De verkoop van batterij-elektrische trucks en bussen steeg daarentegen flink tot 1.232 voertuigen (Q2 2024: 648). De totale orderinstroom daalde naar 88.241 eenheden (Q2 2024: 92.569), voornamelijk door een afnemende vraag in Noord-Amerika. Mercedes-Benz Trucks boekte echter een aanzienlijke stijging in het aantal orders.
Vooruitzichten 2025 neerwaarts bijgesteld
Vanwege de aanhoudende onzekerheid op de Noord-Amerikaanse markt heeft Daimler Truck zijn jaarverwachting voor de zware Class 8-vrachtwagens bijgesteld naar 250.000 tot 280.000 voertuigen (voorheen 260.000 tot 290.000). Ook de verwachte verkoopvolumes voor Trucks North America zijn verlaagd naar 135.000 tot 155.000 eenheden (voorheen 155.000 tot 175.000). De aangepaste ROS voor dit segment wordt nu ingeschat op 10 tot 12 procent (voorheen 11 tot 13 procent).
Voor de overige segmenten blijven de jaarverwachtingen ongewijzigd. De groepsbrede aangepaste EBIT wordt nu geraamd tussen 3,6 en 4,1 miljard euro. De verkoopvolumes van de industriële tak zijn naar beneden bijgesteld tot 410.000 tot 440.000 voertuigen (voorheen 430.000 tot 460.000). De verwachte omzet ligt tussen de 44 en 47 miljard euro (voorheen 48 – 51 miljard euro), met een aangepaste ROS van 7 tot 9 procent (voorheen 8 – 10 procent).
Sterk eerste halfjaar, focus op kasstroom en aandeleninkoop
CFO Eva Scherer licht toe: “Na een sterk eerste halfjaar in Noord-Amerika zien we nu een duidelijke afname in het aantal orders. We hebben daarom onze productiecapaciteit aangepast en de verwachtingen bijgesteld. Ondanks lagere volumes rekenen we nog steeds op een solide winstgevendheid van 10 tot 12 procent in Noord-Amerika. Tegelijkertijd richten we ons op sterke kasgeneratie richting het jaareinde. De start van ons aandeleninkoopprogramma in het derde kwartaal onderstreept ons vertrouwen in de verdere prestaties van Daimler Truck.”
Daimler Truck benadrukt dat de aangepaste vooruitzichten zijn gebaseerd op het voortbestaan van het huidige USMCA-handelsakkoord. Eventuele wijzigingen in het handelstariefbeleid of geopolitieke omstandigheden kunnen van invloed zijn op de prognoses.