FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft de winst in het tweede kwartaal van 2025 meer dan verdubbeld ondanks de recente handelsspanningen. In april waarschuwde het concern nog voor de toegenomen onzekerheid door de handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en Europa. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige luchtvaartmaatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines.
De nettowinst over de periode april tot en met juni bedroeg 1,2 miljard euro, een flinke stijging ten opzichte van 469 miljoen euro een jaar eerder. Toen kampte Lufthansa met een golf van stakingen. De omzet groeide met 3 procent tot ruim 10 miljard euro. Meer dan 37 miljoen passagiers vlogen afgelopen kwartaal met de luchtvaartmaatschappijen van de groep, tegenover 35,9 miljoen een jaar eerder.
“De Lufthansa Group blijft op koers”, zei topman Carsten Spohr. “Hoewel het tweede kwartaal opnieuw werd gekenmerkt door geopolitieke crises en economische onzekerheden, bevestigen we onze positieve vooruitzichten voor het hele jaar.” De groep verwacht dat de operationele winst “aanzienlijk hoger” zal zijn dan het resultaat van 1,6 miljard euro in 2024.
E-commerceleveringen
Lufthansa was in april nog bezorgd dat de economische onzekerheid en de Amerikaanse handelstarieven een negatieve impact zouden hebben op trans-Atlantische vliegreizen. Deze trans-Atlantische routes behoren tot de meest lucratieve voor luchtvaartmaatschappijen. Volgens Lufthansa is de vraag in de Verenigde Staten echter sterk gebleven ondanks een zwakkere Amerikaanse dollar.
De overname van een minderheidsbelang in ITA Airways, de Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij die uit Alitalia is ontstaan, leverde volgens Lufthansa ook een “positief resultaat” op. De luchtvrachtdivisie profiteerde daarnaast van de grote vraag naar e-commerceleveringen vanuit Azië.