Clicky

donderdag 22 mei 2025 - 17:15 uur
Home Blog Pagina 2

Zes illegale Georgische werknemers in distributiecentrum met valse papieren via uitzendbureau

DEN HAAG – Vorige week heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie zes Georgische werknemers aangetroffen die via een uitzendbureau aan het werk waren in een distributiecentrum. Ze werkten daar zonder geldige werkvergunning en met vervalste Griekse identiteitsdocumenten. Dat is een overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen.

Het distributiecentrum is onderdeel van een supermarktketen met winkelfilialen in de Randstad. De keten werkt met één uitzendbureau, dat onderdeel is van deze keten. Tijdens controles verspreid over meerdere dagen werden medewerkers van het uitzendbureau aangetroffen.

Daarbij zijn, naast de overtredingen van de Wet arbeid vreemdelingen, ook diverse overtredingen op de Arbeidstijdenwet geconstateerd. Uitzendkrachten werkten bijvoorbeeld 11 uur per dag, 6 dagen per week. Het loon kregen zij contant uitbetaald; dat mag niet volgens de Wet minimumloon.

Registratie Niet-Ingezetenen

Bij de controle in het distributiecentrum werden kopieën van Griekse identiteitsdocumenten getoond, maar inspecteurs van de Arbeidsinspectie zagen dat deze werknemers ook als Georgiërs in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) ingeschreven staan. Dat wijst op het gebruik van valse documenten. Na onderzoek van de echtheid ervan bleek dat tenminste zes werknemers gebruikmaken van valse identiteitsdocumenten.

Oneerlijk, maar ook onveilig werk

Ook zijn verschillende overtredingen van de Arbeidsomstandighedenwet vastgesteld. Zo bleek dat de automatische beveiliging van een machine kon worden uitgeschakeld, wat het risico op een arbeidsongeval vergroot. Eerder was in het distributiecentrum al geconstateerd dat brandbestrijdingsmiddelen geblokkeerd werden door goederen en producten. Dat bleek nu weer het geval. Ook wordt er nog steeds gebruikgemaakt van onveilige magazijnstellingen.

Vervolgonderzoek

De Arbeidsinspectie stelt boeterapporten op voor zowel het uitzendbureau als het distributiecentrum. Verder wordt administratief onderzoek verricht naar andere overtredingen binnen de supermarktketen. Het onderzoek naar de vervalste documenten wordt voortgezet, met mogelijk strafrechtelijke vervolgstappen.

Melden van oneerlijke arbeidsomstandigheden

De Arbeidsinspectie constateert vaker overtredingen van de Wet arbeid vreemdelingen. Het Stappenplan verificatieplicht helpt om te controleren of iemand in Nederland mag werken. Een werkgever die werknemers inleent van een uitzendbureau dient dit ook te controleren. Het hebben van bijvoorbeeld alleen een Burgerservicenummer biedt geen garantie dat iemand in Nederland mag werken. De Arbeidsinspectie benadrukt het belang van het melden van oneerlijke, onveilige of ongezonde werkomstandigheden.

Identiteit slachtoffers dodelijk steekincident Hoofddorp bekend, Rijksrecherche onderzoekt politieoptreden

HOOFDDORP – De twee personen die woensdagochtend 21 mei om het leven zijn gekomen bij een steekincident in een woning aan de Fanny Blankers-Koenlaan in Hoofddorp, zijn geïdentificeerd.

Het gaat om twee mannen van 21 en 22 jaar oud, beiden afkomstig uit Hoofddorp. Dat meldt het Openbaar Ministerie donderdag. Het onderzoek naar het incident loopt nog. Zodra er meer bekend is, zal het OM aanvullende informatie verstrekken.

Het dodelijke incident vond woensdagochtend vroeg plaats. Rond 06.05 uur kreeg de politie een melding van een ruzie in een woning aan de Fanny Blankers-Koenlaan. Tien minuten later troffen agenten ter plaatse twee personen aan die betrokken waren bij een geweldsincident. Beide mannen zijn ter plekke overleden.

De politie heeft tijdens het incident gebruikgemaakt van haar vuurwapen. Daarbij raakten twee politieagenten gewond. Zij zijn overgebracht naar het ziekenhuis voor behandeling.

De politie doet onderzoek naar het steekincident. Daarnaast doet de Rijksrecherche, onder leiding van het Openbaar Ministerie, onderzoek naar het politieoptreden. Wanneer politiegeweld leidt tot (ernstig) letsel of een dodelijke afloop, wordt dit standaard onderzocht door de Rijksrecherche.

Hoge Raad buigt zich over slepende treinenzaak tussen NS en Roemeense vervoerder Ferotrans

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Een jarenlange juridische strijd tussen NS Reizigers en het Roemeense spoorbedrijf Ferotrans over de levering en afvoer van 48 oude DM’90-treinstellen (“De Buffel”) sleept zich voort tot aan de Hoge Raad. De kern van het geschil: de treinstellen werden wel verkocht, maar stonden jaren later nog altijd ongebruikt op een rangeerterrein in Nijmegen.

NS verkocht in 2014 en 2017 in totaal 48 afgeschreven treinstellen aan Ferotrans. Volgens de contracten moest de koper deze op eigen kosten en risico afvoeren. Ferotrans slaagde er echter lange tijd niet in om de treinstellen via Duitsland naar Roemenië te vervoeren. Reden daarvoor was onder andere het ontbreken van een noodzakelijke Duitse toelatingsberekening, de zogenoemde Einschränkungsberechnung (EBR), en certificaten voor transportveiligheid (de zogeheten Lauffähigkeitsbescheinigungen).

Rechter: NS mocht koop ontbinden

Het gerechtshof oordeelde vorig jaar al dat NS de koopovereenkomsten op 21 augustus 2019 terecht heeft ontbonden. De Roemenen zouden hun verplichtingen herhaaldelijk niet zijn nagekomen, ondanks meerdere waarschuwingen en uitstel. Ferotrans stelde dat zij door tekortschietende medewerking van NS het transport niet kon organiseren, maar het hof vond dat Ferotrans na 13 juni 2019 – toen de benodigde vergunningen binnen waren – geen geldige reden meer had voor uitstel. De cruciale datum 1 augustus 2019, waarop de treinstellen van het terrein verwijderd hadden moeten zijn, werd overschreden.

Hoge Raad: zaak kan met verkorte motivering worden afgedaan

Procureur-Generaal W.L. Valk concludeerde op 16 mei 2025 dat de cassatieberoepen van beide partijen ongegrond zijn. Volgens Valk kan de zaak worden afgedaan met toepassing van artikel 81 Wet op de Rechterlijke Organisatie, wat betekent dat de Hoge Raad geen inhoudelijk oordeel hoeft te geven omdat de bezwaren geen kans van slagen hebben.

Miljoenenclaim afgewezen

Ferotrans eiste in totaal ruim €130 miljoen aan gederfde winst en vergoedingen, maar kreeg nul op het rekest. NS stelde op haar beurt dat zij recht had op boetes wegens het te lang blijven staan van de treinen. De rechtbank oordeelde eerder al dat NS recht had op een contractuele boete van €70.500.

Achtergrond

De 48 DM’90-treinstellen waren bij verkoop buiten dienst gesteld materieel van NS, bedoeld voor afvoer naar Roemenië. Het plan liep vast door logistieke en administratieve obstakels, wat uiteindelijk resulteerde in een ontbinding van de koop en een juridische strijd die zich uitstrekte over meerdere instanties en jaren.

Zuid-Holland wil in 2027 besluit over uitbreiding haven in zee

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland hoopt dat in 2027 een besluit valt over de mogelijke uitbreiding van de Maasvlakte. De provincie organiseert komende maandag een symposium, waar 140 vertegenwoordigers van betrokken partijen discussiëren over zeewaartse uitbreiding van de Rotterdamse haven. Het havengebied is in de afgelopen zeventig jaar al twee keer vergroot door voor de westkust grote hoeveelheden zand op te spuiten.

“Ik denk dat het nodig is, maar dat moeten we wel eerst onderzoeken en onderbouwen”, zegt VVD-gedeputeerde Arne Weverling. “Laten we niet achteroverleunen. Binnen twee jaar moet wel helder zijn of we het gaan doen of niet.”

Het Rijk, de provincie, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf hebben afgesproken om zeewaartse uitbreiding te onderzoeken. Ze verwachten dat in 2035 een gebrek aan ruimte ontstaat. Uiteindelijk beslist het kabinet over mogelijke vergroting van het land.

‘Lef en daadkracht’

Dat kost niet alleen miljarden euro’s, maar vereist ook een grote hoeveelheid zand. Minister Barry Madlener zei al dat kustuitbreiding “de druk op onze strategische zandvoorraad” vergroot.

“Ik denk altijd in kansen”, aldus Weverling, die voor “lef en daadkracht” pleit. “Defensie verlangt ruimte in de haven, we hebben plek nodig voor windenergie van zee, voor ammoniak- en waterstoffabrieken en misschien wel voor een kerncentrale. Uitbreiding zou daarom ideaal zijn. Natuurlijk moeten we ook de bestaande ruimte beter benutten, in toenemende mate door duurzaam opererende bedrijven. Feit is dat we iedere vierkante meter in Zuid-Holland drie keer kunnen vullen. Dat betekent dat we een plan nodig hebben. We moeten voorkomen dat we in 2035 denken: hadden we maar ‘dit of dat’ gedaan.”

Mishandeling in Openbaar Vervoer in Zwolle: OM eist gevangenisstraf

Mishandeling

ZWOLLE – “Wat een gezellige dag en het vieren van de vrijheid moest zijn; eindigde in geweldsexplosie”, aldus het Openbaar Ministerie woensdag voor de rechtbank in Zwolle. Een 32-jarige Deventenaar stond samen met een 22-jarige Zutphense terecht voor mishandeling van onder meer een buschauffeur en agenten. Dat gebeurde afgelopen 5 mei.

Die dag is een pendelbus op weg naar een festival in het kader van Bevrijdingsdag. De dienstdoende buschauffeur spreekt enkele passagiers aan op het feit dat ze niet mogen roken in de bus en verzoekt hen het voertuig te verlaten. Daarop draait een 32-jarige verdachte uit Deventer volledig door: hij mishandelt de buschauffeur door hem te slaan.

Vervolgens richt zijn geweld en woede zich ook op een toegesnelde medepassagier die de mishandeling wil stoppen. Ook deze persoon krijgt een klap. Vervolgens verlaat verdachte de bus.

Buiten raakt de Deventenaar in een worsteling met een aantal agenten. Daarbij is ook de 22-jarige vrouwelijke verdachte betrokken. Zij staat daarvoor vandaag terecht voor onder meer de mishandeling van een agent, poging mishandeling van meerdere agenten door richting het hoofd te schoppen en belediging van agenten.

“Het gaat hier om buitensporig geweld tegen hulpverleners”, zo stelt de officier van justitie vandaag tijdens de motivering van de strafeis. “Het gaat, ook in het geval van de buschauffeur, om personen met een publieke taak. Verdachten ondermijnen met hun gedrag het respect voor orde en veiligheid.”

De twee worden aangehouden. De vrouw wordt op 9 mei geschorst uit voorlopige hechtenis, de man zit nog altijd vast. Ze werden vandaag voor de politierechter gebracht via het snelrecht.

Het OM eiste tegen de 32-jarige mannelijke verdachte een gevangenisstraf van 4 maanden, waarvan 2 voorwaardelijk met een proeftijd van 3 jaar en bijzondere voorwaarden. Tegen de 22-jarige vrouw eiste het OM 30 dagen gevangenisstraf -waarvan 26 voorwaardelijk- met een proeftijd van 3 jaar en een taakstraf van 60 uur. Het OM vroeg op zitting om vrijspraak voor de poging mishandeling van meerdere agenten.

De rechter deed meteen uitspraak: de strafoplegging voor de man: een celstraf van 4 maanden, waarvan 3 voorwaardelijk en bijzondere voorwaarden. De vrouw kreeg een taakstraf van 100 uur opgelegd, waarvan 50 voorwaardelijk, met een proeftijd van 3 jaar.

ASSET Rail gaat als een trein met nieuwe Volvo FMX Electric

AMERSFOORT – ASSET Rail heeft een bijzondere stap gezet: de specialist in spoorwegonderhoud heeft zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen. De Volvo FMX Electric 8×4 tridem is speciaal samengesteld voor het vervoer van een Romitamp, een belangrijke machine voor spooronderhoud. De keuze voor de Volvo FMX Electric past perfect bij de duurzame koers van ASSET Rail en opdrachtgever ProRail. Samen met Harbers Trucks is gezocht naar de beste oplossing – en die is gevonden. De eerste ervaringen? “Deze truck rijdt als een droom.”

24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar

ASSET Rail is verantwoordelijk voor het onderhoud van het spoor in verschillende regio’s in Nederland. Meer dan 380 medewerkers werken dag en nacht aan het veilig houden van het spoor in onder andere de regio’s Gelre, Eemland, De Peel, Drenthe, Dordrecht, Utrecht en Rijn & Gouwe, vertelt Henri Oudendorp, Uitvoerder Specials en Calamiteiten. “Dit doen we in opdracht van ProRail 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar. Ons werk bestaat uit gepland onderhoud, het oplossen van storingen en het herstellen van schade na calamiteiten.”

Vraag naar emissievrij transport

“ProRail wil dat aannemers steeds duurzamer werken en onze CO2-footprint verkleinen”, vertelt Oudendorp. “Daarom zetten we al verschillende elektrische gereedschappen en machines in en de keuze voor een elektrische truck past ook in die koers. Met deze elektrische truck vervoeren we een speciale machine, de Romitamp. De Romitamp is een stopmachine. Deze machine heft het spoor een beetje op en drukt daarna ballast onder de dwarsliggers.”

De eerste en de enige

De Volvo FMX Electric is om meerdere redenen een unieke truck in het wagenpark van ASSET Rail. Het is de eerste elektrische truck en de enige truck waarmee het de Romitamp kan vervoeren. “Tot nu toe werd deze machine vervoerd door een extern bedrijf, maar met deze truck kunnen we dit nu zelf doen. De Volvo FMX Electric biedt daarvoor voldoende laadvermogen. De Romitamp is zwaar en de truck moet dus minstens 15 ton netto laadvermogen hebben. Ook is het belangrijk dat de oprijhoek van de truck niet meer dan 8 graden is. Dat is nodig om schade aan de gevoelige sensoren onder de Romitamp te voorkomen. Daarom heeft deze truck een lage oprijbak met hydraulische oprijplaten.”

Oplaadtijd slim benutten

Met zes accupacks en 560 kW aan boord, heeft de truck een actieradius van ongeveer 250 kilometer. “Opladen doen we onderweg bij een laadstation. Vaak heb ik bij aankomst nog 30% accucapaciteit over en met een snellader is de truck dan in 1 uur en 15 minuten weer voldoende opgeladen. Die tijd probeer ik nuttig te gebruiken door de administratie bij te werken, mails te beantwoorden of rust te nemen en even te ontspannen.”

‘Je rust uit tijdens het rijden’

Oudendorp rijdt zelf dagelijks met de Volvo FMX Electric vanuit de standplaats in Amersfoort naar klussen door het hele land. Wat valt hem op? “In vergelijking met dieseltrucks is de Volvo FMX Electric enorm stil. Deze truck rijdt echt als een droom. Je rust uit tijdens het rijden. Als je om vijf uur ’s ochtends na een nachtdienst instapt, stap je twee uur later bijna uitgerust weer uit. Deze truck overtreft mijn verwachting qua performance en comfort.”

De Volvo FMX Electric is multi-inzetbaar

Hoewel de truck vooral wordt ingezet voor het transport van de Romitamp, kunnen er ook andere werkzaamheden mee worden gedaan. Om die reden is de truck voorzien van een 18-tonmeter Palfinger autolaadkraan. “We kunnen er ook spoorstaven mee laden en lossen en ook voor speciale zero-emissie projecten is deze truck zeer geschikt, zoals aan- en afvoer van accu’s bij projecten met elektrische bouwmachines.”

‘Harbers Trucks denkt met je mee’

De truck is in nauw overleg tussen ASSET Rail, Harbers Trucks en opbouwer Brinks Carrosserieën samengesteld. “De spoorwegwereld is een hele specifieke business, dan moet je heel goed weten wat je doet”, vertelt Oudendorp.

“Van een dealer verwachten we dat ze ons goed ondersteunen en dat ze samen met de opbouwer een passende oplossing vinden voor onze vraag. Harbers Trucks denkt daarin uitstekend met ons mee. De keuze voor de Volvo FMX Electric in deze configuratie is goed doordacht. Op advies van de verkoper hebben we gekozen voor een tridem asopstelling omdat dit de meest optimale gewichtsverdeling over de assen biedt. Ook de samenwerking tussen Harbers Trucks en Brinks Carrosserieën ging prima. Harbers en Brinks begrijpen dat en weten precies wat wij nodig hebben.”

Vrachtwagen botst op camper met pech op Duitse A650

Foto: Duitse Politie

LUDWIGSHAFEN – Woensdag 21 mei rond 09:15 uur heeft zich op de Duitse A650 in de richting van Ludwigshafen een aanrijding voorgedaan tussen een vrachtwagen en een stilstaande camper. Dat meldt de Duitse politie.

Volgens het voorlopige onderzoek was de 60-jarige bestuurder van de camper wegens pech tot stilstand gekomen. De pechlocatie bevond zich echter op een stuk snelweg waar de vluchtstrook te smal is. Daardoor stak een deel van de camper uit op de rijbaan.

Een 32-jarige vrachtwagenchauffeur zag het uitstekende voertuig over het hoofd en botste tegen de camper aan. Ondanks de forse aanrijding raakte niemand gewond.

De politie benadrukt het belang van het correct afzetten van pechvoertuigen, vooral op locaties waar de vluchtstrook onvoldoende breed is.

Minister Israël: schietpartij door opruiing tegen Israël en Joden

TEL AVIV – De Israëlische buitenlandminister Gideon Saar noemt de schietpartij waarbij Israëlisch ambassadepersoneel omkwam een rechtstreeks gevolg van “toxische antisemitische opruiing” tegen Israël en Joden sinds 7 oktober 2023. Onder meer Europese landen hebben zich daar volgens hem schuldig aan gemaakt.

Hij verklaarde dat onder anderen leiders en functionarissen van veel landen en internationale organisaties, vooral in Europa, zich hebben beziggehouden met antisemitische opruiing. De opruiing tegen Israël moet stoppen, net als de valse beschuldigingen, aldus Saar.

Israël wordt internationaal steeds meer bekritiseerd om de oorlog in het Palestijnse gebied. In Gaza zijn sinds de hervatting van de strijd op 18 maart minstens 3500 mensen gedood, aldus de lokale autoriteiten. Het totale dodental ligt op bijna 54.000. Daarnaast lijdt de Gazaanse bevolking honger door een Israëlische blokkade van hulpgoederen die maandag na 2,5 maand deels is opgeheven.

Toekomst van havenarbeid in het teken van AI en automatisering tijdens FNV Havencongres

ROTTERDAM – De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering in de havens stond centraal tijdens het vijfde havencongres van FNV Havens, dat op woensdag 21 mei werd gehouden. Tijdens het congres presenteerden FNV Havens, de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) en de Erasmus Universiteit de eerste resultaten van een gezamenlijk onderzoek naar de impact van technologische ontwikkelingen in de havenwereld.

Volgens FNV-bestuurder Niek Stam is de opmars van AI en robots in de havens onvermijdelijk. “We houden de technologie niet tegen, maar we bepalen wél onder welke voorwaarden deze wordt ingezet. Geen technologie zonder zeggenschap,” aldus Stam.

Kennis als brandstof voor AI

Stam benadrukte dat AI niet op zichzelf staat, maar gevoed wordt door de expertise van ervaren havenmedewerkers. “Wanneer een kraan straks autonoom draait, komt dat doordat een kraanmachinist jarenlang zijn kennis heeft ingezet. Die kennis is waardevol en verdient een eerlijke beloning,” stelt Stam. Om vakbonden op lokaal en internationaal niveau beter toe te rusten bij cao-onderhandelingen over digitalisering, is een praktische toolkit ontwikkeld.

Internationale samenwerking cruciaal

Ook internationaal krijgt de automatisering in de haven volop aandacht. Vertegenwoordigers van buitenlandse havenvakbonden en de ITF waren aanwezig op het congres. “Vakbondswerk stopt niet bij de grens. Alleen door internationale samenwerking kunnen we AI ten dienste laten staan van werkenden – en niet andersom,” aldus Stam.

Sjorclausule blijft punt van strijd

Tijdens het congres werd ook uitgebreid stilgestaan bij de zogenoemde sjorclausule. Werkgevers blijken cao-afspraken over het sjorren van zeeschepen al jaren te negeren. FNV Havens heeft dit punt consistent op de agenda gehouden en werd daarin recent nog gesteund door een rechterlijke uitspraak.

“Sjorwerk moet veilig en volgens de cao worden uitgevoerd. Punt uit,” zegt Bruce Heezen, voorzitter van de Sectorraad Havens. “Wij blijven ons inzetten voor veilige arbeidsomstandigheden, voor elke havenwerker en elke zeevarende.”

Nieuwe koers voor arbeidsvoorwaardenbeleid

Ruim 120 kaderleden uit diverse bedrijven en sectoren binnen de havensector bepaalden tijdens het congres het arbeidsvoorwaardenbeleid van FNV Havens voor de komende vier jaar. Belangrijke thema’s zijn veiligheid, werkdruk en de gevolgen van automatisering. Deze speerpunten zullen richtinggevend zijn in toekomstige cao-onderhandelingen.

Nabestaanden willen geen media bij uitvaart Jeffrey en Emma

DELFZIJL – De nabestaanden van de 10-jarige Jeffrey en zijn zusje Emma (8) willen niet dat media aanwezig zijn bij de uitvaart van de kinderen. De lichamen van de kinderen werden woensdag gevonden in een auto in het water bij Winschoten. Ze zijn vermoedelijk door verdrinking om het leven gekomen.

De kinderen werden sinds zaterdagmiddag vermist terwijl ze bij hun vader in Beerta verbleven. Zijn lichaam werd eveneens in de auto gevonden.

“De familie wil gewoon afscheid kunnen nemen met vrienden en niet met alle media erbij”, zegt een woordvoerder van Namens de Familie, die de nabestaanden bijstaat.

Het is nog niet bekend wanneer de uitvaart plaatsvindt. Een crowdfundingactie heeft al meer dan 100.000 euro ingezameld om de uitvaart te bekostigen.

Economische bedrijvigheid eurozone krimpt voor het eerst dit jaar

Industrie

LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in mei voor het eerst dit jaar afgenomen. Volgens marktonderzoeker S&P Global komt dit vooral doordat de vraag in de dienstensector van het eurogebied onverwacht is teruggevallen tot het laagste niveau sinds januari 2024. De industrie liet daarentegen enige stabilisatie zien.

De index van S&P Global die de algehele bedrijvigheid in het eurogebied meet, daalde van 50,4 in april naar 49,5 in mei. Een niveau van 50 of meer duidt op groei, daaronder op krimp. De index lag sinds het begin van dit jaar boven die grens. De krimp kwam onverwacht. Economen hadden gerekend op een toename van de groei tot 50,6.

“De economie van de eurozone lijkt maar niet op gang te komen”, aldus Cyrus de la Rubia, hoofdeconoom bij de Hamburg Commercial Bank. “Hoewel de buitenlandse vraag naar diensten afneemt, lijkt het de zwakke binnenlandse vraag te zijn die de sector naar beneden trekt.”

Amerikaanse importheffingen

De economie van de eurolanden hield zich in de eerste maanden van het jaar nog goed staande en overtrof de verwachtingen, ondanks de onzekerheid rond de Amerikaanse importheffingen die de bedrijfsinvesteringen en consumentenbestedingen drukten.

In mei presteerde de industrie van de eurozone voor het eerst sinds de coronapandemie beter dan de dienstensector. Volgens De la Rubia komt dat waarschijnlijk door pogingen van fabrikanten om de Amerikaanse heffingen voor te zijn. Fabrikanten hebben volgens hem de productie voor de derde maand op rij verhoogd en voor het eerst sinds april 2022 daalden de nieuwe orders niet.

Rentetarief

Volgens ING-econoom Bert Colijn is het zorgelijk dat de dienstensector de grootste veroorzaker van de krimp in het eurogebied is. Die sector was juist lange tijd de belangrijkste groeimotor. Ook wijst hij op de economische risico’s als het handelsconflict met de Verenigde Staten onopgelost blijft.

Verdere renteverlagingen en lagere olieprijzen zouden de economie echter kunnen stimuleren, denkt De la Rubia. De Europese Centrale Bank verlaagde vorige maand voor de zevende keer in een jaar de leenkosten om de economie te ondersteunen. In juni vergadert de ECB opnieuw over het rentetarief.

Nederlander overleden bij duikongeval in Duitsland

HEMMOOR – Een Nederlander is overleden bij een duikongeval in de Kreidesee in het Noord-Duitse Hemmoor. De 34-jarige man maakte volgens de politie plotseling een noodopstijging.

Brandweerduikers die toevallig ter plaatse waren, haalden hem uit het meer. De man is daarna nog gereanimeerd. Het is niet duidelijk waarom de Nederlander zijn duik wilde afbreken. De politie meldt dat het onderzoek loopt. De man was volgens een politiewoordvoerder met een groep Nederlanders aan het duiken.

De Kreidesee is een bekend duikgebied in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Het meer is volgens Duitse media ook populair onder duikers uit het buitenland. Zij melden dat er de afgelopen jaren meerdere incidenten met duikers zijn geweest, waarvan een deel met dodelijke afloop.

Vrachtwagenchauffeurs luiden noodklok over parkeercrisis: TLN, FNV en CNV eisen directe actie

ZOETERMEER – Vandaag overhandigen vrachtwagenchauffeurs, samen met TLN, FNV en CNV, het Verbeter-P-lan Vrachtwagenparkerebn aan vijf provinciehuizen in Nederland, waaronder dat in Utrecht. Met deze actie vragen zij aandacht voor het groeiende tekort aan veilige, toegankelijke en hygiënische parkeerplaatsen. De actie komt voort uit de dagelijkse praktijk van chauffeurs die geen geschikte plek kunnen vinden om hun verplichte rust te nemen.

De oproep is duidelijk: investeer nú in fatsoenlijke rustplaatsen, zodat chauffeurs hun werk veilig en waardig kunnen blijven doen.

“Moe van het zoeken naar een plek waar ik veilig kan slapen”

Chauffeurs ervaren dagelijks stress en onveiligheid door het gebrek aan goede parkeerlocaties. Velen staan noodgedwongen op bedrijventerreinen, in woonwijken of zelfs op vluchtstroken. “Vaak sta ik ergens waar ik me niet eens veilig voel. En als het al een officiële parkeerplaats is, is er vaak niks: geen wc, geen douche, niks”, zegt Jeroen uit Rotterdam. De situatie heeft niet alleen gevolgen voor de gezondheid en veiligheid van de chauffeurs zelf, maar ook voor het functioneren van de logistieke keten.

Tekort van duizenden plekken

Nederland komt maar liefst 4.400 vrachtwagenparkeerplaatsen tekort. In de provincie Utrecht is er een tekort van ongeveer 100 plekken. Het verdwijnen van truckplaatsen bij tankstations, het instellen van parkeerverboden op bedrijventerreinen en het oneigenlijk gebruik van bestaande voorzieningen maken het probleem alleen maar groter.

“De stress van het parkeerprobleem maakt mijn werk alleen maar zwaarder”, zegt Hans uit Eindhoven. De huidige voorzieningen zijn vaak ontoereikend: een gebrek aan toiletten, douches, verlichting en beveiliging leidt tot schrijnende situaties onderweg.

Oplossingen liggen klaar – nu is het tijd voor actie

In het verbeterplan doen chauffeurs en sectorpartijen concrete voorstellen: uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen langs drukke routes, basisvoorzieningen op élke locatie, en beter gebruik van beschikbare ruimte bij logistieke knooppunten.

“Iedere dag die spanning van geen parkeerplek kunnen vinden… Ik voel me soms gewoon een mobiel magazijn, geen chauffeur”, aldus Michel uit Utrecht. TLN, FNV en CNV roepen provincies en gemeenten op om verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen voor structurele oplossingen. Niet later, maar nu.

Scania Rinsma lost laadprobleem vrachtwagens Omrin op zonder netverzwaring

DRACHTEN – Garage Rinsma, officieel Scania-dealer in Friesland, heeft met succes een snellaadoplossing geïmplementeerd voor twee elektrische Scania-vuilniswagens die binnenkort de weg op gaan, ondanks de beperkte aansluiting van slechts 73 kW. Een samenwerking met EVISE, een bedrijf dat zich specialiseert in laden op (on)mogelijke plekken, maakt dit mogelijk.

EVISE realiseerde een batterij-geïntegreerd snellaadsysteem waarmee de vrachtwagens volledig kunnen worden opgeladen zonder netverzwaring. De oplossing past in Scania Rinsma’s bredere ambitie om koploper te zijn in duurzaamheid.

De oplossing stelt Garage Rinsma in staat om twee elektrische vrachtwagens met een gezamenlijk batterijpakket van 1000 kWh dagelijks in te zetten voor afvalinzamelaar Omrin, terwijl andere leveranciers hadden aangegeven dat dit met de bestaande netaansluiting onmogelijk zou zijn.

“Ik zocht een manier om twee elektrische Scania-vuilniswagens voor Omrin te laden, maar liep tegen een muur. Alle leveranciers vertelden mij dat het beperkte vermogen op onze aansluiting dit onmogelijk maakte,” aldus Remko van Keulen, Directeur van Garage Rinsma. “Toen kwam ik in contact met EVISE, en binnenkort kunnen beide E-trucks probleemloos gaan rijden.”

Slimme oplossing maakt elektrificatie direct mogelijk

Wachten op netverzwaring was geen optie, aangezien dit nog tot 2035 kan duren. Door de bestaande energiehuishouding slim te benutten, vond EVISE een praktische oplossing. Het systeem slaat energie op in batterijen tijdens daluren en geeft deze af wanneer de elektrische trucks moeten laden.

Het resultaat is indrukwekkend: met slechts een 73 kW transportcapaciteit realiseert het systeem een laadvermogen van totaal maar liefst 408 kW. De installatie benut ook de energie van de aanwezige zonnepanelen optimaal en houdt rekening met het energieverbruik van het pand.

Dagelijks operationeel zonder beperkingen

“De vuilniswagens van Omrin laden ‘s nachts volledig op en kunnen tijdens de lunchpauze binnen 45 minuten bijladen,” legt Van Keulen uit. “Het systeem werkt volledig automatisch en wordt op afstand gemonitord.”

Deze oplossing bewijst dat transportbedrijven niet hoeven te wachten op netverzwaring om te elektrificeren en kan als voorbeeld dienen voor veel andere bedrijven die tegen dezelfde uitdaging aanlopen.

Passend in duurzaamheidsvisie Scania Rinsma

Deze oplossing onderstreept Scania Rinsma’s toewijding aan duurzaamheid. Als deelnemer aan het Koplopersproject innoveert het bedrijf op meerdere fronten: de werkplaats in Drachten is sinds 2022 gecertificeerd voor elektrische voertuigen, 434 zonnepanelen leveren jaarlijks 180.000 kilowatt stroom, CV-ketels zijn vervangen door warmtepompen, en alle verlichting is LED. Al onze chauffeurs auto’s zijn geëlektrificeerd de overige voertuigen rijden op HVO 100

“Deze laadoplossing is een logische volgende stap in onze duurzaamheidsreis,” zegt Van Keulen. “Het sluit perfect aan bij Scania’s visie op duurzaam transport, gebaseerd op alternatieve brandstoffen, efficiënter energiegebruik en slimmer vervoer.”

EasyJet lijdt meer verlies, maar optimistisch over zomerseizoen

LUTON – EasyJet ziet een sterke vraag naar zijn vluchten en pakketreizen voor het zomerseizoen, meldt de Britse luchtvaartmaatschappij bij de presentatie van de halfjaarresultaten. De airline legt de focus daarom op een nieuwe recordzomer, in navolging van die van vorig jaar. Over de afgelopen zes maanden nam het nettoverlies nog toe.

De totale omzet, die naast de opbrengsten uit vliegtickets ook bestaat uit pakketreizen en bagagetoeslagen, steeg het afgelopen halfjaar met 8 procent tot ruim 3,5 miljard Britse pond (omgerekend bijna 4,2 miljard euro). EasyJet gaf echter meer uit dan er binnenkwam, waardoor onder de streep een verlies van 297 miljoen pond overbleef. Een jaar eerder noteerde de luchtvaartmaatschappij nog een verlies van 257 miljoen pond.

EasyJet gaat echter uit van winstgroei voor het hele boekjaar dat loopt tot eind september. “Onze focus ligt op het opnieuw realiseren van een recordzomer, waarin we sterke winstgroei verwachten en verdere stappen zetten richting ons doel: het structureel genereren van meer dan 1 miljard pond winst voor belastingen per jaar”, zei topman Kenton Jarvis in een toelichting op de resultaten. Over het vorige boekjaar kwam die winst nog uit op ruim 600 miljoen pond.

Malaga, Faro en Rhodos

EasyJet vervoerde het afgelopen halfjaar 39,5 miljoen passagiers aan boord van zijn vliegtuigen. Dat zijn 8 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook het aantal klanten van pakketreizen steeg flink en kwam boven een miljoen uit.

Ook topman William Vet van easyJet in Nederland ziet de zomer met vertrouwen tegemoet. “We zijn er klaar voor, dat waren we eigenlijk al in het eerste kwartaal”, zegt Vet. Populaire bestemmingen zijn onder meer het Spaanse Malaga, het Portugese Faro en het Griekse eiland Rhodos.

De boekingsgraad in Nederland voor de komende kwartalen ligt bovendien in lijn met die van het hele netwerk, legt hij uit. Zo zijn voor het huidige kwartaal al 80 procent van de tickets verkocht, voor het kwartaal daarna ligt de boekingsgraad iets boven de 40 procent. Dat is in lijn met vorig jaar.

×