OMMEN – Betuwe Plant B.V. uit Opheusden rijdt sinds kort met een duo bijzondere, maatwerk Pacton-schuifzeilentrailers voor het veilige en efficiënte vervoer van de grote diversiteit aan bomen en struiken die het bedrijf internationaal levert.
Algemeen directeur René Vissers: “Onze vaste chauffeur André van Dam heeft, samen met Pacton, alle kennis en ervaring van de afgelopen jaren in deze trailers gestopt. Elke centimeter is tegen het licht gehouden.”
Voor elke tuin een boom, dat is de pakkende slogan van O2Tree (www.o2-tree.com); een bekend label van de Betuwe Groep. Het bedrijf, met 50 medewerkers, levert een grote diversiteit aan bomen, van vollegrondbomen, meerstammige bomen en solitaire struiken tot coniferen. In allerlei soorten, uitvoeringen, vormen en formaten. De bomen en struiken stammen vooral uit eigen kweek. Ze worden bij gespecialiseerde kwekerijen verzameld en geleverd in binnen- en buitenland, aan – of in opdracht van – bijvoorbeeld tuincentra, hoveniers, veilingen, webshops of groothandels.
Kwart eeuw
Wie beter om een een nieuwe trailer vorm te geven dan de chauffeur die al 25 jaar in dienst is van je bedrijf? Chauffeur Andre van Dam van Betuweplant is er al vanaf de oprichting van het bedrijf bij. ‘Eén van de Mohikanen’, zoals René Vissers zegt.
In oktober wordt het ‘kwart eeuw’ feestje door Betuweplant gevierd. En de cadeaus staan er nu al, twee prachtige Pacton-opleggers. Samen met Pacton ontwierp Van Dam twee trailers die hem en Betuweplant op het spreekwoordelijke lijf zijn geschreven.
Betuweplant verzorgt al 25 jaar een deel van het transport van de te verhandelen bomen en struiken. Daarbij bijgestaan door transporteurs uit de eigen regio; Crum uit Opheusden en Selman Transport uit Bemmel. De twee nieuwe Pacton-schuifzeilenopleggers en één nieuwe Volvo FH5 aero trekker vervangen één bakwagen met aanhanger, waarmee Betuweplant voorheen het eigen deel van de transporten verzorgde.
De vervanging levert één duidelijk en groot voordeel op, rekent Vissers voor: “Met één trekker en twee trailers kunnen we veel efficiënter werken. In het verleden konden we pas laden wanneer de chauffeur met de bakwagen terug was. Dat leverde tegen het eind van de dag veel werkdruk en stress op. Nu hebben we altijd een trailer over, om in een wisselsysteem op voorhand te laden, terwijl de combinatie met de afleveringen bezig is. Het brengt een hoop rust – en meer efficiency – in onze organisatie.”
Bestendige kwaliteit
De twee Pacton drieassige, gestuurde tautliners (type TBD.342.T-ELP1) hebben een onderschuivende laadklep van D’hollandia, met een hefvermogen van 2.500 kg. Het platform van 1,80 meter wordt bestuurd met binnen/afstandsbediening. De geplaatste rvs-kist is extra ruim in verband met de accu’s voor de laadklep.
De lengte van de trailer is met 13,6 meter maximaal en de koppelingdruk van 15 ton resulteert in combinatie met het SAF-luchtveerstel, met de drie negentons assen, in een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. De voorste as is handbediend liftbaar buiten het EBS om. De middelste as lift automatisch via het EBS met cabinebediening.
Het bomentransport vergt voldoende verlichting en dat is onder meer in een viertal led-werklampen, tweemaal acht gele led-zijlampen, twee Deense led-steellampen aan de achterzijde, twee led-breedtelampen aan de voorzijde en twee led-flitsers aan de achterzijde. De achteruitrijdcamera is een Orlaco Famos.
Aan de volledig hardhouten shiplapped trailervloer van 28mm dikte is extra aandacht besteed, vanwege onder meer het vocht van de vervoerde kluiten en potten. De vloerdelen zijn in ´bestendige buitenkwaliteit´. Er is een vlakke stalen plaat op de vloer aan de achterzijde voorzien.
Compartimenteren en vastzetten
Betuweplant vervoert niet alleen losse bomen, maar ook producten op karren en pallets. Elke vorm van verpakking moet efficiënt te laden zijn. Daarbij is elke extra centimeter een voordeel, vooral bij het laden en lossen via de zijkant, de klep of het schuifdak. Voor maximaal flexibel vastzetten en compartimenteren zijn er aan beide zijden vier verplaatsbare schuifrongen gerealiseerd. De rongen zijn zo breed mogelijk gezet om minimaal 2,49 meter inwendig over te houden.
In het randprofiel bevinden zich tweemaal negentien bindogen tot 2,5-ton TÜV-gecertificeerd. De schuifkap maakt het laden en lossen van bovenaf mogelijk. De kap is afgesloten met een extra versterkt carapax-dakzeil. Aan de binnenzijde is een beschermend dakzeil aangebracht tegen de kaptogen, om te voorkomen dat boomtoppen beschadigen tijdens het transport.
Zeven rijen vurenhouten huifplanken zijn op meerdere hoogtes te plaatsen vanuit de vloer, maar eventueel ook 3-hoog gestapeld op vloerhoogte. Er is één rij met verzinkte loadlok 5110 huifplanken, te plaatsen op 1.165 mm, alsook verzinkte huifplankenrekken links en rechts in de wielbasis.
Trailermaatwerk
Het duo nieuwe Pacton-trailers is ook in de uitstraling opvallend. De hoogwaardige pvc-zeildoeken werden van een fraaie, natuurlijke reclame-uiting voorzien; eveneens door Pacton meegeleverd; inclusief UV-coating en een kwaliteitsgarantie.
Vissers besluit tevreden: “Gezien onze bedrijfsvoering wilden we graag trailermaatwerk tot in de puntjes. Dat vonden we bij Pacton. Als ervaren partner konden en wilden ze meedenken over de inzet en het gebruik van onze trailer, om die zo van de grond af op te bouwen. Het leverde ons twee zeer manoeuvreerbare opleggers op, met veel bedieningsgemak voor de chauffeur en een maximum aan opties voor het veilig laden, lossen en vervoer van onze levende producten.”