Clicky

vrijdag 5 september 2025 - 19:55 uur
Home Blog Pagina 2

Duitse politie haalt twee dronken vrachtwagenchauffeurs van de weg, een vrachtwagen volledig uitgebrand [+video]

Foto: Polizeidirektion Bad Segeberg

RELLINGEN / LOTTE – De Duitse politie heeft donderdag twee vrachtwagenchauffeurs betrapt die onder invloed reden. In beide gevallen bleek er sprake van fors alcoholgebruik; in één geval ging het voertuig zelfs in vlammen op.

Chauffeur met 1,8 promille bij Rellingen

Donderdagmiddag troffen agenten van het Autobahnrevier Elmshorn rond 16.50 uur een MAN-vrachtwagen aan op de invoegstrook van de A23 bij Halstenbek-Krupunder, richting Heide. De 32-jarige bestuurder uit Belarus verklaarde daar een pauze te willen houden, maar bij controle ontstond het vermoeden dat hij niet rijvaardig was.

Een ademtest wees uit dat de man meer dan 1,8 promille alcohol in zijn bloed had. Ook reageerde een drugstest positief op THC. De vrachtwagen werd door een sleepbedrijf afgevoerd en de chauffeur moest een borgsom van enkele honderden euro’s betalen. Tegen hem loopt een strafzaak wegens rijden onder invloed.

Vrachtwagen uitgebrand bij Lotte

Later die dag, rond 19.15 uur, ging het opnieuw mis. Op de A1 richting Bremen bij het knooppunt Lotte/Osnabrück botste een 36-jarige chauffeur met zijn vrachtwagen tegen een betonnen middengeleider. Het voertuig vloog in brand en brandde volledig uit.

[tekst gaat verder onder video]

De bestuurder, een Georgiër, raakte lichtgewond en is naar het ziekenhuis gebracht. Ook bij hem wees een ademtest op fors alcoholgebruik: ruim 1,3 promille. De politie nam een bloedproef af en startte een strafrechtelijk onderzoek.

De A1 richting Bremen bleef tussen het knooppunt Lotte/Osnabrück en de afrit Osnabrück-Hafen tot vrijdagochtend afgesloten voor bergings- en herstelwerkzaamheden.

Vrachtwagen botst op portaal Duitse A9, chauffeur gereanimeerd [+foto’s]

POTSDAM – Op de A9 bij Potsdam heeft donderdagavond een ernstig ongeval plaatsgevonden met een vrachtwagen. Een vrachtwagen met open laadbak reed tegen een portaal met verkeersborden en bleef daartegen hangen.

De chauffeur raakte daarbij zwaargewond. Hulpdiensten vochten minutenlang voor zijn leven en wisten hem succesvol te reanimeren. De man is vervolgens met spoed naar een ziekenhuis in Potsdam gebracht. Ook een traumahelikopter landde op de snelweg om assistentie te verlenen.

Onderzoek naar oorzaak

De brandweer beveiligde de ongevalslocatie, terwijl de politie direct een onderzoek startte. Vermoed wordt dat de chauffeur de laadbak niet had ingeklapt, waardoor de vrachtwagen tegen het portaal botste.

Een deskundige van keuringsorganisatie DEKRA werd ingeschakeld om het ongeval te reconstrueren.

Grote schade

Het portaal raakte zwaar beschadigd en werd omhoog verbogen. De schade aan zowel de vrachtwagen als de constructie wordt voorlopig geschat op enkele tienduizenden euro’s. Het voertuig is geborgen en afgesleept.

Voor foto’s klik je hier!!

Europese Commissie ziet realiteit vrachtwagenchauffeurs tijdens bezoek met ETF aan Belgische parkings

Foto: IRU

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft donderdag samen met de European Transport Workers’ Federation (ETF) en andere betrokken partijen een bezoek gebracht aan drie Belgische parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Vicevoorzitter van de Europese Commissie en Commissaris voor Sociale Rechten, Kwaliteitsbanen en Voorbereidheid, Roxana Mînzatu, kreeg daar een directe indruk van de omstandigheden waaronder Europese chauffeurs hun werk doen.

Het bezoek omvatte zowel een “Gold Certified” veilige en beveiligde truckparking (Safe and Secure Truck Parking Area, SSPA) als twee niet-gecertificeerde parkeerplaatsen. Naast ETF namen ook vertegenwoordigers van IRU en ESPORG deel, evenals Belgische vakbonden BTB/ABVV en ACV-Transcom.

Tekort aan parkeervoorzieningen

Volgens de ETF staat de sector voor een structureel probleem: er is een groot tekort aan veilige parkeerplaatsen. Chauffeurs hebben vaak moeite om een plek te vinden voor hun verplichte pauzes van 45 minuten, laat staan voor hun wekelijkse rust. De weinige beveiligde parkeerplaatsen die er zijn, zijn bovendien vaak duur.

Foto: IRU

Een studie van ETF laat zien dat meer dan 60 procent van de vrachtwagenchauffeurs en 66 procent van de bus- en touringcarchauffeurs aangeeft regelmatig vermoeid te rijden. Een op de drie vrachtwagenchauffeurs en een op de vier buschauffeurs viel zelfs al eens in slaap achter het stuur.

Uittocht uit het beroep

Foto: IRU

De combinatie van lage lonen, lange afwezigheid van huis en slechte voorzieningen leidt ertoe dat steeds meer Europese chauffeurs het vak verlaten. Daardoor worden steeds vaker chauffeurs van buiten de EU geworven, die volgens ETF vaak onder precaire omstandigheden werken en onvoldoende veilige rustmogelijkheden hebben.

ETF benadrukt dat chauffeurs door gebrek aan voorzieningen vaak gedwongen zijn in hun cabine te slapen. Dat gaat in tegen de geest van het Europese Mobiliteitspakket, dat bepaalt dat chauffeurs hun wekelijkse rust buiten de cabine moeten doorbrengen.

Oproep tot actie

ETF-secretaris-generaal Livia Spera onderstreepte tijdens het bezoek dat de regels beter moeten worden gehandhaafd: “Werkgevers moeten chauffeurs informeren over hun rechten, zorgen dat zij hun wekelijkse rust buiten de cabine nemen en hen regelmatig naar huis laten gaan, zoals het Mobiliteitspakket voorschrijft.”

Commissaris Mînzatu stelde dat investeren in veilige en goede parkeerfaciliteiten niet alleen gaat over logistiek, maar vooral over waardigheid en veiligheid: “Door chauffeurs betere rustplaatsen te bieden, maken we het beroep aantrekkelijker, pakken we het chauffeurstekort aan en versterken we het wegtransport als ruggengraat van de Europese economie.”

Foto: IRU

ETF roept de Europese Commissie op om uitbreiding van veilige en beveiligde parkeervoorzieningen tot prioriteit te maken en de handhaving van de bestaande regels in alle lidstaten te versterken.

Omzet transportsector bijna vier procent hoger in tweede kwartaal 2025

DEN HAAG – De omzet van Nederlandse transportbedrijven lag in het tweede kwartaal van 2025 bijna 4 procent hoger dan een jaar eerder. Daarmee noteert de sector voor het zesde kwartaal op rij omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral in de deelbranche opslag en dienstverlening voor vervoer (+5,3 procent) en in de binnenvaart (+7,5 procent) steeg de omzet fors. Ook het luchtvervoer (+3,8 procent), vervoer over land (+3,4 procent) en post- en koeriersdiensten (+1,8 procent) droegen bij aan de groei.

Dienstverlening luchtvaart springt eruit

Binnen de opslag en dienstverlening voor vervoer viel de sterke omzetgroei in de luchtvaart op: +28,5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat is de grootste stijging sinds eind 2022. Ook de dienstverlening voor het landvervoer liet met +17 procent een flinke groei zien.

Binnenvaart herstelt na jaren krimp

Binnen de vervoer over water boekte vooral de binnenvaart winst. Met een omzetstijging van 7,5 procent kende deze branche de sterkste groei sinds begin 2023. De zee- en kustvaart daarentegen zag de omzet licht dalen (-0,7 procent).

Prijzen stijgen met 2,1 procent

De prijzen in de sector vervoer en opslag lagen in het tweede kwartaal 2,1 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral diensten rond de luchtvaart (+37,1 procent) en personenvervoer over zee (+15,8 procent) werden flink duurder. Ook goederenvervoer per binnenvaart (+8,1 procent) liet een forse prijsstijging zien.

Faillissementen stabiel, ondernemersvertrouwen neemt toe

Het aantal faillissementen in de transportsector bleef stabiel op 54, hetzelfde aantal als in het eerste kwartaal van dit jaar. Ondernemers in de sector zijn bovendien minder negatief gestemd: het ondernemersvertrouwen kwam uit op -0,9, tegen -12 een kwartaal eerder. Daarmee is de stemming beter dan gemiddeld in het Nederlandse bedrijfsleven, waar het vertrouwen begin tweede kwartaal op -3,8 stond.

Daimler Buses realiseert complete laadinfrastructuur voor elektrische bussen in Stuttgart

STUTTGART – In Stuttgart is donderdag 4 september de nieuwe laadinfrastructuur van Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) officieel in gebruik genomen. Daimler Buses trad daarbij op als hoofdaannemer en leverde het complete systeem turn-key op. Het gaat om 28 laadpunten met pantografen en een laadcapaciteit tot 180 kW bij het busdepot in Stuttgart-Möhringen.

De feestelijke ingebruikname vond plaats in aanwezigheid van vertegenwoordigers van SSB, Daimler Buses en politici, onder wie de minister van Verkeer van Baden-Württemberg, Winfried Hermann. De deelstaat ondersteunt de aanleg met een subsidie van circa 13 miljoen euro.

Grote stap richting emissievrij busvervoer

Volgens Daimler Buses-topman Till Oberwörder is de ingebruikname een belangrijke mijlpaal voor de elektrificatie van het stadsvervoer in Stuttgart. “Met ons complete pakket van laadpunten, elektrische bussen en diensten helpen we SSB de overstap te maken naar emissievrij openbaar vervoer en zetten we een voorbeeld voor andere steden,” aldus Oberwörder.

Ook SSB-bestuursvoorzitter Thomas Moser benadrukt het belang van de transitie: “De inzet van elektrische bussen in plaats van circa 80 dieselbussen betekent de grootste verandering in bijna honderd jaar stadsbusvervoer in Stuttgart. Hiermee geven we een krachtig signaal voor toekomstgericht, duurzaam openbaar vervoer.”

eCitaro-vloot groeit door

SSB heeft inmiddels twintig volledig elektrische Mercedes-Benz eCitaro G gelede bussen en eCitaro G fuelcell-bussen in gebruik genomen. Deze zijn uitgerust met de nieuwste generatie batterijen en, in het geval van de fuelcell-versie, waterstoftanks voor een grotere actieradius. Tot oktober 2026 komen daar nog 43 extra eCitaro-solo- en gelede bussen bij, deels voorzien van de nieuwste NMC4-batterijen.

Bij het depot in Möhringen kunnen tot 28 voertuigen tegelijk worden opgeladen via het zogenoemde “panto down”-systeem, waarbij de pantografen op de laadinstallatie neerdalen op de bus.

Tweede laadlocatie in aanbouw

Daimler Buses bouwt momenteel ook aan een tweede installatie in Stuttgart-Gaisburg met 37 laadpunten, waarvan 33 voor pantograafladen en 4 voor CCS2-stekkerladen. De eerste fase daarvan moet eind dit jaar operationeel zijn. Uiteindelijk kan SSB daarmee in totaal 65 elektrische bussen ’s nachts opladen.

Deelstaat Baden-Württemberg ondersteunt de transitie met ruim 24 miljoen euro subsidie voor de laadinstallaties in Möhringen en Gaisburg. Daarnaast is nog eens 3 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aanschaf van nieuwe batterijbussen in 2025.

Ook D66 wil hypotheekrenteaftrek verder afbouwen

DEN HAAG – Ook D66 wil dat de hypotheekrenteaftrek de komende jaren verder wordt afgebouwd. Dat maakt de partij bekend in haar conceptverkiezingsprogramma. De sociaal-liberalen zeggen niet hoe snel en hoeveel ze het voordeel willen verlagen.

Het geld dat deze afbouw oplevert, moet volgens D66 naar een lagere inkomstenbelasting gaan. Daarmee houden mensen het financiële voordeel, maar omdat zij het aan andere zaken kunnen uitgeven dan huizen, stijgen de huizenprijzen minder hard, zo is het idee.

Eerder maakten GroenLinks-PvdA en het CDA al bekend het belastingvoordeel verder te willen afbouwen, omdat het de huizenprijzen verder opdrijft. Daarmee lijkt het plan steeds kansrijker. Op basis van de huidige peilingen lijken de drie partijen aannemelijke coalitiepartners. Samen komen de drie nu op 55 tot 65 zetels uit.

Kinderopvang

D66 zet verder in op thema’s waar de partij zich al langer op richt, zoals klimaat en onderwijs. D66 wil zo veel mogelijk groene energie “van eigen bodem”, maar blijft openstaan voor andere technieken zoals kernenergie. Ook wil ze “de grootste prioriteit” geven aan het uitbreiden van het stroomnet.

Verder wil D66 “één publieke voorziening” waar kinderen van 1 tot 15 jaar terechtkunnen, in plaats van verschillende kinderopvang of voorschoolse educatie. Voordat die publieke voorziening is gerealiseerd, wil D66 de kinderopvang “bijna gratis” maken. De partij wil verder inzetten op gelijke kansen door brede buurtscholen of brede brugklassen.

‘Opvang met menselijke maat’

“Wij zijn sociaal-liberalen”, schrijft partijleider Rob Jetten in het programma. “Dat betekent voor ons dat vrijheid pas echt bestaat als iedereen de kansen en mogelijkheden heeft om ook echt vrij te zijn.”

D66 wil ook op het gebied van asiel maatregelen nemen. Zo moet er “opvang met menselijke maat” worden gerealiseerd, met meer geld voor het COA en extra opvanglocaties. Ook kunnen asielzoekers vanaf de eerste dag in Nederland onderwijs krijgen en werken. Daarbij wil de partij “strikt” optreden tegen asielzoekers die overlast veroorzaken en in samenspraak met de landen van herkomst sneller uitgeprocedeerden terugsturen.

Asiel

Eerder veranderde D66 al de koers wat betreft asiel. Zo vindt de partij dat asielaanvragen buiten de Europese Unie moeten worden behandeld.

De leden van D66 kunnen zich nog uitspreken over de inhoud van het programma.

Karremans wil PostNL niet ontheffen van wettelijke verplichtingen

DEN HAAG – Minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD) gaat niet mee in de wens van PostNL om te worden ontheven van de wettelijke verplichtingen rond postbezorging.

Hij wil burgers niet de “dupe laten worden van een juridisch spelletje tussen mij en PostNL”. De postdienst is belangrijk voor bijvoorbeeld rouwkaarten, motiveert de demissionaire bewindsman. Hij vindt wel dat de Postwet “naar de tijd” moet worden gebracht, bijvoorbeeld door PostNL meer tijd te geven om post te bezorgen.

Nieuwe directe lijndienst tussen haven Göteborg en Azië van start

GÖTEBORG – De haven van Göteborg beschikt vanaf nu over niet één, maar twee rechtstreekse containerdiensten van en naar Azië. Dat meldt het havenbedrijf. Volgens Claes Sundmark, Vice President Sales en Marketing bij de haven, zijn vooral de Zweedse import- en exportindustrieën de grote winnaars.

In juli kondigde de Gemini Alliance – de samenwerking tussen rederijen Maersk en Hapag-Lloyd – aan dat haar Azië–Europa-dienst zou worden aangepast. Waar deze dienst voorheen eindigde in Bremerhaven, is de haven van Göteborg nu de nieuwe eindbestemming in Europa.

Donderdagochtend meerde de Morten Maersk, een Triple-E-containerschip met een capaciteit van 18.270 TEU, als eerste aan onder de nieuwe regeling. Daarmee beschikt Göteborg voortaan over twee wekelijkse rechtstreekse verbindingen met Azië: de bestaande dienst van MSC elke zondag en de nieuwe Gemini Alliance-dienst op donderdag.

“Met deze twee diensten wordt ons aanbod als haven verder versterkt. Voor Zweedse importeurs en exporteurs betekent dit meer frequente afvaarten van en naar Azië, en toegang tot meer Chinese havens dan voorheen,” aldus Sundmark.

Koppeling via het spoor

De verbindingen met Azië sluiten aan op het Railport Scandinavia-netwerk van Göteborg, dat 26 inlandterminals in Zweden bedient. Hierdoor krijgen bedrijven in het hele land toegang tot de wereldmarkt.

Naast de uitbreiding van het lijnennet werkt de haven ook aan verbetering van de infrastructuur op land en op zee. Zo loopt het Skandia Gateway-project, waarbij de vaargeul wordt verdiept. Dit moet eind 2027/begin 2028 zijn afgerond en zorgt ervoor dat de haven nog grotere schepen kan ontvangen.

Morten Maersk

  • Type: containerschip (Triple-E class)
  • Capaciteit: 18.270 TEU
  • Lengte: 399 meter
  • Breedte: 59 meter
  • Vlag: Denemarken
  • Bouwjaar: 2014
  • Scheepswerf: Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (Zuid-Korea)
  • GT: 194.849
  • DWT: 214.000

Gemini Alliance – aangepaste AE5/NE4-dienst

  • Naam dienst: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd)
  • Aankomst in Göteborg: elke donderdag
  • Rotatie: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – Londen – Hamburg – Bremerhaven – Aarhus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao
  • Scheepscapaciteit: alle schepen >15.000 TEU

15-jarige komt om bij auto-ongeluk op N233 bij Rhenen

RHENEN – Een 15-jarige inzittende van een personenauto is donderdagavond om het leven gekomen bij een ongeluk. Het incident gebeurde rond 21.20 uur op de Cuneraweg (N233) tussen Rhenen en Veenendaal in de provincie Utrecht.

Door onbekende oorzaak kwam de auto in botsing met een bestelbusje. De 15-jarige overleed ter plaatse, medische hulp mocht niet meer baten.

Twee andere inzittenden van de auto, slachtoffers van 20 en 21 jaar, raakten gewond en zijn overgebracht naar een ziekenhuis. De bestuurder van het bestelbusje “kwam met de schrik vrij”, aldus de politie.

De politie doet onderzoek naar het ongeluk en roept getuigen op zich te melden.

Bouw autobatterijfabriek VS stilgelegd na honderden aanhoudingen

ATLANTA – De bouw van een autobatterijfabriek van Hyundai en LG Energy Solution in de Verenigde Staten is tijdelijk stilgelegd. Aanleiding is een inval van de Amerikaanse autoriteiten waarbij tot 450 medewerkers zijn aangehouden. De acties lijken verband te houden met het strenge anti-immigratiebeleid van president Donald Trump.

De fabriek in de staat Georgia wordt gebouwd door een joint venture van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai en accufabrikant LG Energy Solution, die ook Zuid-Koreaans is. Een woordvoerder van die onderneming verklaart dat het bedrijf “volledig meewerkt met de bevoegde autoriteiten betreffende activiteiten op onze bouwplaats”.

Het Zuid-Koreaanse ministerie van Buitenlandse Zaken meldde dat meerdere Zuid-Koreanen in Georgia zijn vastgezet door de immigratiedienst ICE. De regering in Seoul heeft de Amerikaanse ambassade in Zuid-Korea ook laten weten bezorgd te zijn en het incident te betreuren. “De economische activiteiten van onze investeerders en de rechten en legitieme belangen van onze staatsburgers mogen niet ten onrechte worden geschonden in het kader van Amerikaanse wetshandhaving”, zei een woordvoerder.

Volgens Koreaanse media zouden ongeveer dertig Zuid-Koreaanse staatsburgers zijn aangehouden. Een agent van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid verklaarde dat instanties “een gerechtelijk goedgekeurde handhavingsoperatie hebben uitgevoerd, als onderdeel van een lopend onderzoek naar onwettige arbeidspraktijken”.

Bram Vlot neemt afscheid van Brouwer Urk Internationaal Transport, Kotra Logistics nu volledig eigenaar

URK – Kotra Logistics heeft bekendgemaakt dat Bram Vlot, na ruim negen jaar trouwe dienst, afscheid neemt van Brouwer Urk Internationaal Transport. Vlot stond bekend om zijn inzet, loyaliteit en betrokkenheid binnen de onderneming. Kotra bedankt hem voor zijn bijdrage en wenst hem veel succes in de toekomst.

Tegelijkertijd meldt Kotra Logistics dat het de resterende aandelen in Brouwer Urk Internationaal Transport heeft overgenomen en nu volledig eigenaar is. Voor klanten, partners en medewerkers verandert er niets: alle activiteiten en afspraken blijven zoals ze waren.

Groei onder leiding van Bram Vlot

In 2021 kwam Bram Vlot aan het roer van Brouwer Urk Internationaal Transport. Samen met Kotra Transport uit Yerseke, dat destijds een meerderheidsbelang nam, groeide het bedrijf naar een omvang van 25 trekkende eenheden en 40 getrokken eenheden. De vaste lijndiensten naar Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk werden verder uitgebouwd en meerdere keren per week bediend. Dankzij het netwerk van Kotra konden daar nog verschillende Europese landen aan worden toegevoegd. Bovendien zijn er betrouwbare relaties met partners opgebouwd voor dekking in alle andere Europese landen.

Van vis naar diepvriesgroupage

Brouwer Urk Internationaal Transport kent een geschiedenis van zo’n zestig jaar. Het bedrijf ontstond uit de behoefte om Noordzeevis naar Urk te vervoeren, nadat de aanleg van de Afsluitdijk ervoor zorgde dat vissersschepen de haven niet meer rechtstreeks konden bereiken. Waar vroeger het vervoer van verse vis tussen Urk en Nederlandse havens de kernactiviteit was, richt het bedrijf zich tegenwoordig op groupagevervoer van diepgevroren levensmiddelen.

Vol vertrouwen vooruit

Met de afronding van de volledige overname benadrukt Kotra Logistics dat de dienstverlening van Brouwer Urk Internationaal Transport ongewijzigd doorgaat. De combinatie moet ervoor zorgen dat de stevige basis die de afgelopen jaren is gelegd, verder wordt uitgebouwd.

PostNL wil van wettelijke verplichtingen rond postbezorging af

DEN HAAG – PostNL wil af van de wettelijke verplichtingen rond postbezorging, die vallen onder de universele postdienst (UPD). Daarvoor heeft het postbedrijf een verzoek neergelegd bij de minister van Economische Zaken.

PostNL had om een financiële bijdrage van de overheid gevraagd om de verlieslatende postbezorging te blijven uitvoeren. Maar daar zette het College van Beroep voor het bedrijfsleven vrijdag een streep door.

De postbezorging is verlieslatend geworden doordat steeds minder mensen post versturen. PostNL diende daarom in februari officieel een aanvraag in voor een financiële bijdrage van de overheid. Voor dit jaar en volgend jaar vroeg het bedrijf in totaal 68 miljoen euro. Het kabinet legde dat verzoek echter naast zich neer, waarna PostNL naar het CBb stapte om een voorschot van 15 miljoen euro te krijgen. De rechter stelde echter dat de minister ook andere maatregelen kan nemen dan het verlenen van financiële steun.

Volgens PostNL is er nu een “onhoudbare situatie” ontstaan, waarbij “de continuïteit van de Nederlandse postdienstverlening in gevaar” komt. “Dat is onverantwoord voor de mensen die afhankelijk zijn van post, de duizenden mensen die werken in de postsector en mag niet van een commercieel bedrijf verwacht worden bij de uitvoering van een verplichte publieke taak”, aldus PostNL in een verklaring.

De stap van PostNL verandert voorlopig niets aan de postbezorging. Brieven blijven gewoon bezorgd worden, zegt een woordvoerder. Het postbedrijf vraagt het kabinet om binnen twee maanden te reageren op het verzoek om de toewijzing van de UPD in te trekken.

De UPD verplicht PostNL vijf dagen per week post op te halen, te sorteren en te bezorgen. Minimaal 95 procent van deze post moet de volgende dag worden bezorgd. De minister stelde eerder nog voor om de bezorgtermijn te verruimen, maar dat is volgens PostNL geen oplossing voor de hoge kosten.

“PostNL heeft voortdurend gezocht naar manieren om de postbezorging betaalbaar en uitvoerbaar te houden”, legt topman Pim Berendsen uit. Dat heeft volgens hem al geleid tot een flinke verlaging van de kosten, maar meer mogelijkheden zijn er volgens hem niet meer. “Over de urgente noodzaak tot aanpassing is iedereen het eens. Maar een oplossing vraagt politieke wil en daadkracht en die ontbreekt.”

Amsterdam begint proef met gratis kraamzorg in Zuidoost

AMSTERDAM – In het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost ontvangen ongeveer 130 gezinnen per jaar geen of weinig kraamzorg omdat zij de eigen bijdrage niet kunnen betalen.

Amsterdam begint daarom een proef waarbij gezinnen met geldzorgen de eigen bijdrage niet hoeven te betalen, meldt de gemeente vrijdag.

“Kraamzorg is essentieel voor een gezonde start voor moeder en kind”, zegt wethouder Marjolein Moorman. “Helaas kiezen nog veel gezinnen ervoor om geen kraamzorg in te zetten vanwege de eigen bijdrage die ze hiervoor moeten betalen. Wat mij betreft zou de eigen bijdrage voor kraamzorg dan ook moeten verdwijnen. Omdat dit nog niet goed geregeld is, starten we in Zuidoost een pilot waarmee we in elk geval aan gezinnen in kwetsbare omstandigheden gratis kraamzorg kunnen bieden.”

De proef begint op 1 november en loopt in ieder geval tot eind 2028.

Huren van woning opnieuw flink duurder in juli

DEN HAAG – Het huren van een woning was in juli gemiddeld 4,9 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Die prijsstijging was minder sterk dan in juli vorig jaar, toen de huren het meest stegen in ruim dertig jaar. Desondanks gaat het om een forse stap in vergelijking met voorgaande jaren. Vooral het huren van een sociale huurwoning bij woningcorporaties werd duurder.

Volgens het CBS bezitten woningcorporaties ongeveer twee derde van de huurwoningen. Mensen die hiervan een sociale huurwoning huren, waren gemiddeld 5,1 procent duurder uit dan een jaar geleden. De huur bij andere verhuurders van sociale huurwoningen steeg met 4,7 procent. Het huren van een vrijesectorwoning werd 4,4 procent duurder.

Rotterdam voert de vier grote steden aan als het gaat om de sterkste huurstijging. Hier stegen de huren met 5,3 procent. Dat had vooral te maken met de invloed van bewonerswisselingen, stelt het CBS. Als een huurwoning een nieuwe bewoner krijgt, mag de huur namelijk meer stijgen dan bij een reguliere huurverhoging. Als deze wisselingen buiten beschouwing worden gelaten, stegen de huren in Rotterdam met 4,1 procent.

Provincieniveau

Op provincieniveau werd huren vooral duurder in Flevoland en Drenthe. In beide provincies gaat het om huurstijgingen van gemiddeld 5,2 procent. De huurstijging in Limburg was met 4,5 procent het minst sterk.

In juli vorig jaar stegen de huren nog met gemiddeld 5,4 procent. Dat was het laatst voorgekomen in 1993. Vanaf juli 2024 mochten verhuurders in de sociale sector de huren tot 5,8 procent verhogen. Dat was een hoger percentage dan in de jaren daarvoor, en volgens het CBS de belangrijkste reden voor de stijging.

Poetin beklemtoont: westerse troepen in Oekraïne doelwit leger

MOSKOU – De Russische strijdkrachten zullen westerse troepen in Oekraïne als doelwit zien. Die troepen zouden een bedreiging voor Rusland vormen. Dit heeft de Russische president Vladimir Poetin beklemtoond. Het Kremlin accepteert geen westerse troepen in Oekraïne, ook niet na een vredesregeling met Oekraïne.

Europese landen praten al geruime tijd over een soort vredesmacht in Oekraïne zodra er een overeenkomst is gesloten om de vijandelijkheden te stoppen. Poetin zei dat Rusland zich aan die overeenkomst zal houden. Een westerse macht in Oekraïne zou dan ook helemaal niet nodig zijn, aldus Poetin.

Hij herhaalde ook zijn standpunt dat een Oekraïens lidmaatschap van de NAVO volkomen onaanvaardbaar is voor Rusland, maar Oekraïne het volste recht heeft lid van de Europese Unie te worden.

Poetin zei dat hij openstaat voor onderhandelingen over het stoppen van de strijd en volgens hem is Moskou de beste plaats om hierover te spreken. Hij heeft naar eigen zeggen al een open dialoog met zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump.

×