Clicky

dinsdag 13 mei 2025 - 20:45 uur
Home Blog Pagina 2

Napels weer opgeschrikt door aardbeving

NAPELS – Een aardbeving met een kracht van 4.4 heeft in de omgeving van Napels voor onrust gezorgd. In de stad Pozzuoli renden inwoners in paniek de straat op. Burgemeester Gigi Manzoni riep mensen via sociale media op kalm te blijven en een open plek op te zoeken.

De burgemeester waarschuwde dat een reeks aardbevingen gaande is. Scholen staakten lessen en op plekken in de regio is het openbaar vervoer uit voorzorg stilgelegd. Er zijn geen berichten over serieuze schade of slachtoffers.

Het Italiaanse gebied wordt vaker opgeschrikt door aardschokken, maar die waren het afgelopen jaar zwaarder dan gebruikelijk. In maart vielen bij een vergelijkbare beving lichtgewonden en ontstond schade aan gebouwen.

In deze tijd van het jaar bevinden zich ook veel toeristen in de regio. Eilanden als Capri zijn populaire bestemmingen voor buitenlandse vakantiegangers.

Politie zoekt getuigen van brand in Didam

DIDAM – De politie zoekt naar getuigen van de brand in het Gelderse Didam, die in de nacht van maandag op dinsdag meerdere huizen verwoestte. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.

De politie doet “zeker tot in de middag” onderzoek in een afgezet gebied rond de brand. Ook probeert de politie via buurtonderzoek aan informatie te komen en wordt naar camerabeelden gezocht. Op de locatie van de brand zelf doet de Forensische Opsporing onderzoek.

Bij de brand raakte niemand gewond. Wel gingen vier woningen volledig verloren. Die huizen moest de brandweer slopen om de brand helemaal uit te kunnen krijgen. Een andere woning is ook zwaar beschadigd en een zesde huis liep vooral rook- en waterschade op. In het getroffen huizenblok aan de Begoniastraat wonen 24 mensen.

De bewoners van de afgebrande huizen krijgen hulp van stichting Salvage en de woningcorporatie bij het zoeken naar een oplossing.

GRIP-2: Zeer grote brand bij afvalverwerker in Vlaardingen [+foto’s]

Foto: JBMedia

VLAARDINGEN – Dinsdagmiddag rond 13.40 uur is er brand uitgebroken in een loods van een afvalverwerker aan de Maassluissedijk in Vlaardingen.

Er is door de brandweer opgeschaald naar het sein ‘Zeer Grote Brand’. Inmiddels komen de vlammen uit het dak, meldt een fotograaf ter plaatse.

De hulpdiensten hebben na GRIP-1 opgeschaald naar GRIP-2, meldt de fotograaf ter plaatse.

De dikke rookwolken trekken richting Maassluis.

Volgens de Veiligheidsregio staat de loods/hal vol met bouwafval. Er zijn meer brandweereenheden opgeroepen.

Er zijn twee vaartuigen van Havenbedrijf Rotterdam aanwezig voor de incidentbestrijding. Een vaartuig blust de brand direct met een waterkanon en de andere is ingezet om water te leveren aan de brandweereenheden.

Er is een NL-Alert verzonden waarin de Veiligheidsregio waarschuwt om uit de rook te blijven en ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te schakelen.

Op dit moment worden delen van de brandende loods gesloopt om beter te kunnen blussen. Dit kan tijdelijk extra rook- en stankoverlast geven.

Wat is GRIP-2

Als er ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is, kan er worden opgeschaald naar een hoger GRIP-niveau. Naast het CoPI wordt dan een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert. Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio.

Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau.

PostNL verhoogt weer postzegelprijs: grootste stap sinds 2014

DEN HAAG – PostNL verhoogt de prijs van een postzegel vanaf 1 juli met 10 cent tot 1,31 euro. Dat is de sterkste prijsstijging sinds 2014. Volgens het bedrijf kost postbezorging inmiddels meer dan het oplevert. Ook andere prijzen gaan omhoog: het versturen van post naar het buitenland wordt duurder, evenals het versturen van aangetekende brieven en pakketten.

Postzegels kosten tot juli nog 1,21 euro. Het afgelopen jaar verhoogde PostNL de prijzen ook al: zo kostte een zegel in 2023 nog 1,01 euro. “We snappen dat niemand graag meer betaalt, maar de nieuwe tarieven zijn onvermijdelijk”, zegt directeur Maurice Unck van de postdivisie van PostNL. “Gemiddeld verstuurt een Nederlands huishouden zes brieven per jaar, dit betekent dus op jaarbasis 60 cent extra. Daarmee is dit een van de noodzakelijke stappen om post ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk en betrouwbaar te houden.”

PostNL heeft al langer last van het feit dat Nederlanders minder brieven versturen. Het bedrijf riep de politiek in februari nog op tot steun om de verlieslatende postbezorging voorlopig in stand te houden. “Alle aanpassingen aan het netwerk die wij binnen de huidige regels kunnen doen hebben we reeds in gang gezet. Deze zijn onvoldoende om de kostenstijgingen op te vangen”, stelt Unck.

Postwet

Ook het versturen van andere post wordt duurder. Zo gaat de prijs van een postzegel voor brieven naar het buitenland met ingang van juli van 1,90 naar 2 euro. Het versturen van aangetekende brieven kost dan 50 cent meer, namelijk 10,80 euro. Daarnaast wordt de prijs voor het versturen van een aangetekend pakket ook verhoogd met 50 cent, tot 10,85 euro.

Het bedrijf is met het kabinet in gesprek over de aanpassing van de Postwet. Door die wet moet PostNL nu nog binnen een dag bezorgen. In andere landen in Europa geldt een norm van twee of meer dagen. “Toch zie je vijf dagen per week in elke straat in Nederland een postbezorger. Dat zijn we wettelijk verplicht, maar het is arbeidsintensief en kostbaar”, zegt Unck. “Bovendien sluit het niet meer aan op de veranderde klantbehoeften, van zowel consumenten als verzendende zakelijke gebruikers.”

19-jarige Nederlandse uithaler probeert Belgische agent aan te rijden

Foto: Adobe Stock

ANTWERPEN – Een 19-jarige Nederlander is door de onderzoeksrechter aangehouden wegens poging tot doodslag, omdat hij in de nacht van vrijdag op zaterdag bij een controle in de buurt van kaai 614 inreed op een politieagent.

De scheepvaartpolitie wilde rond 02:00 uur een auto met Nederlandse nummerplaat controleren, maar de bestuurder negeerde de bevelen van de politie en reed doelbewust richting één agent. Die kon zich redden door de deurpost van het voertuig te grijpen, maar werd zo verschillende meters meegesleurd.

Uiteindelijk konden drie Nederlanders gearresteerd worden. Het gaat om de 19-jarige bestuurder en twee 16-jarigen.

Uit het onderzoek blijkt dat ze op zoek waren naar een partij cocaïne.

De meerderjarige werd zondag aangehouden voor poging tot doodslag en van handel van verdovende middelen in vereniging, de twee minderjarigen werden gesloten geplaatst door de jeugdrechter.

Het onderzoek wordt voortgezet onder leiding van de onderzoeksrechter.

Luchthaven Charleroi hervat activiteiten na bommelding

BRUSSEL – De activiteiten op luchthaven Charleroi in België zijn weer hervat, meldt de luchthaven. Dinsdagochtend werden de activiteiten stilgelegd vanwege een bommelding aan boord van een vliegtuig van Ryanair uit Portugal.

De enige landingsbaan van het vliegveld was gesloten van 11.00 uur tot ongeveer 13.45 uur. Door de verstoring moesten zo’n twaalf vluchten worden omgeleid naar de luchthavens van Brussel en het Franse Lille. Ongeveer twintig vluchten konden niet vertrekken. De luchthaven verwacht vertragingen die tot drie uur kunnen duren.

De 166 passagiers aan boord van het toestel dat uit Faro kwam, waren tegen 13.30 uur geëvacueerd en zijn volgens een woordvoerster van de luchthaven gescreend. Volgens haar hebben de autoriteiten de laatste inspecties inmiddels uitgevoerd.

Interpol heeft de federale politie en het parket van Charleroi laten weten dat de melding een grap was die vanuit het Verenigd Koninkrijk werd gestuurd. De verdachte is geïdentificeerd en opgepakt in Engeland.

Twee Nederlandse uithalers gearresteerd in haven van Antwerpen

ANTWERPEN – De Belgische Scheepvaartpolitie heeft maandagavond twee Nederlandse mannen van 15 en 22 jaar gearresteerd in de haven van Antwerpen. Ze werden opgemerkt naar aanleiding van verdachte handelingen en worden verdacht van een vermeende poging tot uithaling van verdovende middelen ter hoogte van de fruitkaai.

De douane heeft maandag ook een partij cocaïne van ongeveer 43 kg in beslag genomen.

De meerderjarige verdachte, een Nederlandse man van 22 jaar, werd dinsdag aangehouden door de onderzoeksrechter op verdenking van poging tot bezit van verdovende middelen in vereniging. Hij verschijnt vandaag voor de raadkamer, die zal beslissen over zijn verdere aanhouding.

De minderjarige verdachte werd voorgeleid bij de jeugdrechter.

Transporteur verliest hoger beroep en moet € 5.400,- boete betalen voor vervoer van ziek varken met prolaps

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 13 mei 2025 uitspraak gedaan in een hoger beroepszaak waarbij een transporteur een boete van € 6.000,- opgelegd had gekregen vanwege het vervoeren van een varken dat niet geschikt was voor transport. Het dier vertoonde een ernstige rectumprolaps. De boete werd door de rechtbank Rotterdam eerder al met 10% gematigd tot € 5.400,- vanwege overschrijding van de redelijke termijn, en die uitspraak is nu bevestigd door het College.

De overtreding werd vastgesteld op 9 juli 2020 bij het lossen van varkens op een slachthuis in Nederland. Een toezichthouder van de NVWA constateerde bij een inspectie dat één van de varkens een vergevorderde prolaps had, met afgestorven weefsel en een vergrote buikomvang. Volgens de inspecterende dierenarts kon er geen normale mestpassage meer plaatsvinden, wat ernstige pijn en lijden voor het dier betekende.

De transporteur gaf aan dat hij de prolaps niet had opgemerkt bij het laden. Toch oordeelde het College, net als eerder de rechtbank, dat het rapport van bevindingen van de toezichthouder betrouwbaar was en voldoende grond bood voor het opleggen van een boete. Kleurenfoto’s die tijdens de inspectie zijn genomen, ondersteunden volgens het CBb overtuigend de bevindingen.

De transporteur voerde aan dat het dier volgens hem geen prolaps had en dat de toezichthouder zich vergiste. Daarnaast stelde hij dat de boete ten onrechte verhoogd was wegens recidive, omdat een eerdere boete volgens hem zag op een andere aandoening bij een ander dier. Het College ging hier niet in mee: het ging in beide gevallen om een overtreding van hetzelfde voorschrift – namelijk het vervoeren van een niet-transportwaardig dier – ongeacht de aard van de aandoening.

De verhoging van de boete was gebaseerd op artikel 2.5 van het Besluit handhaving en overige zaken Wet dieren, dat bepaalt dat bij herhaling binnen vijf jaar de boete mag worden verhoogd met het bedrag van de eerdere boete. In dit geval ging het om een standaardboete van € 1.500,-, verhoogd met een eerdere boete van € 4.500,- uit 2019.

De transporteur wees er verder op dat een dierenarts in een eigen verklaring geen prolaps op de foto’s herkende. Maar ook dit verweer werd verworpen, mede omdat de betreffende dierenarts slechts één zwart-witfoto beoordeelde, terwijl er drie kleurenfoto’s in het dossier zaten.

Hoewel de redelijke termijn in de procedure met ruim zeven maanden was overschreden, ziet het CBb, net als de rechtbank, geen reden tot verdere matiging van de boete. De reeds toegepaste korting van 10% volstaat volgens het College.

Celstraffen voor vrachtwagenchauffeur en drie medeverdachten die tonnen aardappelen dumpten op Deense snelwegen uit protest tegen kilometerheffing

SVENDBORG – Vier mannen zijn in Denemarken veroordeeld tot celstraffen voor een grootschalige protestactie waarbij op 1 juni 2023 tonnen aardappelen werden gedumpt op de Sønderjyske Motorvej bij Kolding en op de Storebæltsbrug. De actie, die het verkeer urenlang lamlegde, was gericht tegen de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens.

De zwaarste straf werd opgelegd aan een 59-jarige vrachtwagenchauffeur uit Dørken bij Give. Hij kreeg 1 jaar en 9 maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf en een rijontzegging van 5 jaar en 6 maanden. De man was volgens de rechtbank de organisator van de actie en wist drie anderen over te halen om mee te doen.

De rechter oordeelde dat er sprake was van “ernstig roekeloos gedrag” waarbij andere weggebruikers in gevaar zijn gebracht. Op de Storebæltsbrug werd in beide rijrichtingen aardappelen gedumpt, waardoor het verkeer volledig vastliep. De mannen gebruikten meerdere vrachtwagens om het protest uit te voeren.

De overige betrokkenen kregen eveneens forse straffen:

Een 56-jarige landbouwer uit Zuid-Jutland kreeg 1 jaar en 3 maanden cel, verloor zijn rijbewijs voor 5 jaar en zijn Renault Twingo werd in beslag genomen.

Een 36-jarige vrachtwagenmonteur uit de regio Give kreeg 1 jaar gevangenisstraf voor medeplichtigheid aan de actie.

Een 21-jarige leerling van een landbouwmechanisatiebedrijf, die alleen meedeed op de snelweg bij Kolding, werd veroordeeld tot 8 maanden cel, waarvan 4 maanden voorwaardelijk. De rest moet hij compenseren met 100 uur taakstraf.

Volgens het Openbaar Ministerie werden de mannen vervolgd voor onder meer gevaarzetting in het verkeer, vernieling, en het veroorzaken van ernstige verstoring van een maatschappelijk vitaal verkeersknooppunt.

De hoofdverdachte gaf tijdens de rechtszaak aan gefrustreerd te zijn over het overheidsbeleid. Hij trad in het verleden op als woordvoerder voor de actiegroep ‘No farmers, no food, no future’. In de rechtbank verklaarde hij: “Het hadden net zo goed rotte vissen kunnen zijn. Het ging erom dat Seeland van de rest van Denemarken werd afgesneden.”

De rechtbank stelde dat met de actie niet alleen de verkeersveiligheid werd geschonden, maar ook de wet werd overtreden. De uitspraak volgde de eis van het Openbaar Ministerie, dat ook pleitte voor rijontzeggingen en confiscatie van voertuigen.

De veroordeelden hebben 14 dagen bedenktijd om te beslissen of zij in hoger beroep gaan.

Voortvluchtige Nederlandse drugshandelaar opgepakt in Colombia

DEN HAAG – In Colombia is een Nederlander aangehouden die in Nederland is veroordeeld voor internationale drugshandel. Hij vluchtte naar het buitenland kort voordat hij zou worden veroordeeld voor dat feit. Dat bevestigt het OM naar aanleiding van berichtgeving door het AD en Colombiaanse media.

De 41-jarige Michael de H. moet in Nederland nog een celstraf van 42 maanden uitzitten. Hij werd in mei vorig jaar veroordeeld voor meerdere drugsdeals.

Het FAST-team, een samenwerkingsverband tussen politie en OM dat voortvluchtige criminelen opspoort, was sinds februari dit jaar op zoek naar de Nederlander. Hij is afgelopen vrijdag in Colombia aangehouden. Het OM verwacht dat De H. binnenkort wordt overgeleverd aan Nederland.

HHLA viert 140-jarig bestaan met blauw verlichte container die door Europa reist

Foto: Florian Hacke/FH Media & Consulting

HAMBURG – Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) heeft tijdens de viering van de 836e verjaardag van de haven van Hamburg een indrukwekkende jubileumcampagne gelanceerd ter ere van haar 140-jarig bestaan. Centraal staat een felblauwe container die symbool staat voor de kracht en het bereik van HHLA’s Europese logistieke netwerk.

Tijdens een groots optreden van het Elbe in Concert-festival werd de opvallende container voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. In de komende weken zal de container door Europa reizen per trein en vrachtwagen – langs belangrijke HHLA-knooppunten zoals Praag, Boedapest, Tallinn en Triëst.

“Al 140 jaar geven wij vorm aan de Europese logistiek,” zegt Angela Titzrath, CEO van HHLA. “Wat ooit begon in de historische Speicherstadt van Hamburg is uitgegroeid tot een netwerk dat dagelijks mensen, markten en bedrijven met elkaar verbindt. Onze blauwe container maakt deze verbindingen op indrukwekkende wijze zichtbaar en laat zien hoe krachtig ons netwerk is.”

Van Hamburg naar Europa – en terug

De container symboliseert de verbindingen van HHLA via het spoor en de weg, mede mogelijk gemaakt door de spoorwegdochter METRANS. Goederen die via Hamburgs haven wereldwijd worden verscheept, vinden via het uitgebreide achterlandnetwerk hun weg naar de eindbestemming in Europa.

In september keert de blauwe container terug naar Hamburg als hoogtepunt van het evenement Blue Port Hamburg, waar hij opnieuw zal worden verlicht. De verlichte presentatie is in handen van lichtkunstenaar Michael Batz, bekend van eerdere lichtinstallaties in de haven. “De blauwe container reist dit jaar door Europa als symbool van verbondenheid en de kracht van moderne logistiek,” aldus Batz.

Elbe in Concert en één miljoen bezoekers

Het Elbe in Concert-festival is sinds 2024 een vast onderdeel van de havenverjaardag en trekt naar verwachting circa één miljoen bezoekers. Volgens Carolin Flemming, communicatiedirecteur bij HHLA, weerspiegelt het containerproject het nieuwe merkstatement van HHLA: “The Power of Networks”. “Met deze reis brengen we dat statement tot leven – van de Baltische Zee tot de Adriatische kust, via spoor en weg.”

Duurzaam netwerk in heel Europa

HHLA beheert een van de meest efficiënte logistieke netwerken van Europa, met zeehaventerminals in Hamburg, Tallinn, Triëst en Odessa, en meer dan 20 binnenlandse terminals via METRANS. Hamburg speelt hierin een centrale rol: één op de twee containers uit het achterland komt of vertrekt per trein. Daarmee is de haven koploper in milieuvriendelijk goederenvervoer per spoor.

Leger India meldt nieuwe gevechten met rebellen in Kasjmir

NEW DELHI – Het Indiase leger meldt dat drie vermeende opstandelingen zijn gedood bij een vuurgevecht in de regio Kasjmir. Dat brak uit nadat informatie was binnengekomen dat rebellen zich bevonden in een bos, staat in een bericht op X.

Kasjmir ligt tussen India en Pakistan en beide landen hebben een deel in handen. Indiase veiligheidstroepen hebben al decennia te maken met opstandelingen die onafhankelijkheid eisen of aansluiting bij Pakistan.

Onenigheid over de status van Kasjmir is sinds hun onafhankelijkheid een bron van spanning tussen de kernmachten. Die raakten vorige week opnieuw verwikkeld in een militair conflict, dat na enkele dagen eindigde met een wapenstilstand.

India verwijt Pakistan rebellen in de regio te steunen en zegt nog steeds bereid te zijn kampen van ‘terroristen’ in Pakistan aan te vallen. De Pakistaanse regering spreekt tegen dat het steun geeft aan opstandelingen.

Miljoenenfout bij fiscus met uitkering wegenbelasting provincies

DEN HAAG – De Belastingdienst heeft door een rekenfout tientallen miljoenen euro’s te veel uitgekeerd aan de provincies. Het betreft het deel van de motorrijtuigenbelasting dat naar de provincies gaat. “We voeren constructieve gesprekken met de provincies over hoe we dit op een goede en praktische manier kunnen oplossen”, aldus een woordvoerder van de Belastingdienst. Volgens hem gaat het om enkele tientallen miljoenen euro’s.

Enkele provincies klopten bij de Belastingdienst aan, omdat ze aanzienlijk meer aan motorrijtuigenbelasting ontvingen dan ze hadden begroot. Zo kreeg Zuid-Holland, de provincie in Nederland met de meeste geregistreerde voertuigen, afgelopen jaar 12 miljoen euro meer dan verwacht (bijna 404 in plaats van de begrote 391 miljoen).

“Het kan gebeuren dat de cijfers afwijken van de prognoses”, aldus de woordvoerder. “We kijken dan of hier verklaarbare redenen voor zijn en lossen dat op.” Het gaat in dit geval volgens hem om een “afgebakend probleem” met het provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting voor 2024 en 2025. De fout zit niet bij het innen van de belasting bij weggebruikers, maar bij de berekening van de uitkering daarvan aan de provincies. Of zij het te veel ontvangen geld moeten terugbetalen of dat het later wordt verrekend, is nu onderwerp van gesprek. “We vinden deze situatie erg vervelend en willen zo snel mogelijk tot een goede oplossing komen.”

‘Gunstiger beeld’

Een woordvoerder van het Interprovinciaal Overleg (IPO) bevestigt dat de provincies met de Belastingdienst “op constructieve wijze praten om deze kwestie zo mogelijk op te lossen”. De Zuid-Hollandse gedeputeerde Mariëtte van Leeuwen, die in haar provincie over de financiën gaat, verwacht later deze maand te horen hoe groot de ‘correctie’ vanuit de Belastingdienst wordt.

“We zagen afgelopen jaar een steeds gunstiger beeld ontstaan wat betreft onze inkomsten uit de wegenbelasting, het leek wel oneindig”, zei Van Leeuwen bij een toelichting op de jaarcijfers. “Vlak voor het sluiten van het jaar kwam de Belastingdienst tot het inzicht dat ze een rekenfoutje hadden gemaakt. Dat moet beter, want als provincies willen we weten waar we aan toe zijn.”

Twee Pacton schuifzeilentrailers voor Betuwe Plant B.V.

OMMEN – Betuwe Plant B.V. uit Opheusden rijdt sinds kort met een duo bijzondere, maatwerk Pacton-schuifzeilentrailers voor het veilige en efficiënte vervoer van de grote diversiteit aan bomen en struiken die het bedrijf internationaal levert.

Algemeen directeur René Vissers: “Onze vaste chauffeur André van Dam heeft, samen met Pacton, alle kennis en ervaring van de afgelopen jaren in deze trailers gestopt. Elke centimeter is tegen het licht gehouden.”

Voor elke tuin een boom, dat is de pakkende slogan van O2Tree (www.o2-tree.com); een bekend label van de Betuwe Groep. Het bedrijf, met 50 medewerkers, levert een grote diversiteit aan bomen, van vollegrondbomen, meerstammige bomen en solitaire struiken tot coniferen. In allerlei soorten, uitvoeringen, vormen en formaten. De bomen en struiken stammen vooral uit eigen kweek. Ze worden bij gespecialiseerde kwekerijen verzameld en geleverd in binnen- en buitenland, aan – of in opdracht van – bijvoorbeeld tuincentra, hoveniers, veilingen, webshops of groothandels.

Kwart eeuw

Wie beter om een een nieuwe trailer vorm te geven dan de chauffeur die al 25 jaar in dienst is van je bedrijf? Chauffeur Andre van Dam van Betuweplant is er al vanaf de oprichting van het bedrijf bij. ‘Eén van de Mohikanen’, zoals René Vissers zegt.

In oktober wordt het ‘kwart eeuw’ feestje door Betuweplant gevierd. En de cadeaus staan er nu al, twee prachtige Pacton-opleggers. Samen met Pacton ontwierp Van Dam twee trailers die hem en Betuweplant op het spreekwoordelijke lijf zijn geschreven.

Betuweplant verzorgt al 25 jaar een deel van het transport van de te verhandelen bomen en struiken. Daarbij bijgestaan door transporteurs uit de eigen regio; Crum uit Opheusden en Selman Transport uit Bemmel. De twee nieuwe Pacton-schuifzeilenopleggers en één nieuwe Volvo FH5 aero trekker vervangen één bakwagen met aanhanger, waarmee Betuweplant voorheen het eigen deel van de transporten verzorgde.

De vervanging levert één duidelijk en groot voordeel op, rekent Vissers voor: “Met één trekker en twee trailers kunnen we veel efficiënter werken. In het verleden konden we pas laden wanneer de chauffeur met de bakwagen terug was. Dat leverde tegen het eind van de dag veel werkdruk en stress op. Nu hebben we altijd een trailer over, om in een wisselsysteem op voorhand te laden, terwijl de combinatie met de afleveringen bezig is. Het brengt een hoop rust – en meer efficiency – in onze organisatie.”

Bestendige kwaliteit

De twee Pacton drieassige, gestuurde tautliners (type TBD.342.T-ELP1) hebben een onderschuivende laadklep van D’hollandia, met een hefvermogen van 2.500 kg. Het platform van 1,80 meter wordt bestuurd met binnen/afstandsbediening. De geplaatste rvs-kist is extra ruim in verband met de accu’s voor de laadklep.

De lengte van de trailer is met 13,6 meter maximaal en de koppelingdruk van 15 ton resulteert in combinatie met het SAF-luchtveerstel, met de drie negentons assen, in een totaal toelaatbaar gewicht van 42 ton. De voorste as is handbediend liftbaar buiten het EBS om. De middelste as lift automatisch via het EBS met cabinebediening.

Het bomentransport vergt voldoende verlichting en dat is onder meer in een viertal led-werklampen, tweemaal acht gele led-zijlampen, twee Deense led-steellampen aan de achterzijde, twee led-breedtelampen aan de voorzijde en twee led-flitsers aan de achterzijde. De achteruitrijdcamera is een Orlaco Famos.

Aan de volledig hardhouten shiplapped trailervloer van 28mm dikte is extra aandacht besteed, vanwege onder meer het vocht van de vervoerde kluiten en potten. De vloerdelen zijn in ´bestendige buitenkwaliteit´. Er is een vlakke stalen plaat op de vloer aan de achterzijde voorzien.

Compartimenteren en vastzetten

Betuweplant vervoert niet alleen losse bomen, maar ook producten op karren en pallets. Elke vorm van verpakking moet efficiënt te laden zijn. Daarbij is elke extra centimeter een voordeel, vooral bij het laden en lossen via de zijkant, de klep of het schuifdak. Voor maximaal flexibel vastzetten en compartimenteren zijn er aan beide zijden vier verplaatsbare schuifrongen gerealiseerd. De rongen zijn zo breed mogelijk gezet om minimaal 2,49 meter inwendig over te houden.

In het randprofiel bevinden zich tweemaal negentien bindogen tot 2,5-ton TÜV-gecertificeerd. De schuifkap maakt het laden en lossen van bovenaf mogelijk. De kap is afgesloten met een extra versterkt carapax-dakzeil. Aan de binnenzijde is een beschermend dakzeil aangebracht tegen de kaptogen, om te voorkomen dat boomtoppen beschadigen tijdens het transport.

Zeven rijen vurenhouten huifplanken zijn op meerdere hoogtes te plaatsen vanuit de vloer, maar eventueel ook 3-hoog gestapeld op vloerhoogte. Er is één rij met verzinkte loadlok 5110 huifplanken, te plaatsen op 1.165 mm, alsook verzinkte huifplankenrekken links en rechts in de wielbasis.

Trailermaatwerk

Het duo nieuwe Pacton-trailers is ook in de uitstraling opvallend. De hoogwaardige pvc-zeildoeken werden van een fraaie, natuurlijke reclame-uiting voorzien; eveneens door Pacton meegeleverd; inclusief UV-coating en een kwaliteitsgarantie.

Vissers besluit tevreden: “Gezien onze bedrijfsvoering wilden we graag trailermaatwerk tot in de puntjes. Dat vonden we bij Pacton. Als ervaren partner konden en wilden ze meedenken over de inzet en het gebruik van onze trailer, om die zo van de grond af op te bouwen. Het leverde ons twee zeer manoeuvreerbare opleggers op, met veel bedieningsgemak voor de chauffeur en een maximum aan opties voor het veilig laden, lossen en vervoer van onze levende producten.”

Nissan lijdt miljardenverlies en sluit fabrieken

TOKIO – De Japanse autofabrikant Nissan heeft in het afgelopen boekjaar een miljardenverlies geleden. Het noodlijdende bedrijf gaf ook geen winstverwachting af voor het nieuwe jaar vanwege de aanhoudende problemen en de onzekerheid rond het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Nissan bevestigde daarnaast dat het bedrijf het aantal fabrieken terugbrengt van zeventien naar tien en 20.000 banen schrapt.

Nissan kampt met toegenomen concurrentie uit China en een verouderd aanbod van auto’s. De financiële problemen van het concern werden vorig jaar duidelijk toen het besloot om 9000 banen te schrappen om kosten te besparen. Japanse media schreven maandag al dat Nissan nu wereldwijd nog eens 11.000 extra banen gaat schrappen, waarmee het totaal uitkomt op 20.000 oftewel 15 procent van het personeelsbestand.

Nissan waarschuwde vorige maand al voor een nettoverlies in het boekjaar dat in maart eindigde van tot 750 miljard yen, omgerekend ruim 4,5 miljard euro. Dinsdag meldde Nissan een nettoverlies van 671 miljard yen (ongeveer 4,1 miljard euro). Het grootste nettoverlies ooit van het bedrijf bedroeg 684 miljard yen tijdens de Aziatische financiële crisis in 1999-2000. Dat verlies leidde destijds tot de moeizame samenwerking met de Franse autofabrikant Renault.

Fusie Honda mislukt

Om te kunnen blijven concurreren met snelgroeiende Chinese fabrikanten van elektrische auto’s en Tesla onderzocht Nissan een fusie met concurrent Honda, maar die onderhandelingen liepen eerder dit jaar op niets uit. Het leidde tot het vertrek van Makoto Uchida als topman van Nissan. Hij waarschuwde dat het voor Nissan moeilijk wordt om te overleven zonder samenwerking met een ander groot bedrijf.

Andere Japanse autofabrikanten hebben het ook zwaar. Zo heeft Mazda zijn jaarlijkse winstverwachting ingehouden, omdat voorspellingen lastig zijn geworden door de handelsoorlog van Trump. Honda gaf wel een verwachting en voorspelde dinsdag dat de nettowinst dit jaar met 70 procent zal kelderen door de Amerikaanse tarieven. Toyota, ‘s werelds bestverkopende autofabrikant, voorziet een winstval van 35 procent.

×