OOSTERHOUT – De Graaf Logistics heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. Met de investering in deze Scania G360E 4×2 BEV-trekker onderstreept het familiebedrijf uit Oosterhout zijn toewijding aan duurzame stads- en regiologistiek én bereidt het zich voor op de snel naderende zero-emissie zones. De elektrische Scania wordt nu dagelijks ingezet in de distributie- en nachtritten in de Benelux.
Vooruitgang op basis van ervaring
Met de komst van de elektrische trekker wil De Graaf Logistics praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden in de fijnmazige distributie. “We willen de realiteit zelf ontdekken. Hoe presteert zo’n truck in slecht weer? Wat is de werkelijke actieradius? Wat betekent het voor onze planning?” zegt Robert van Wezel, directeur van De Graaf Logistics. “De eerste ervaringen zijn positief: de truck haalt ruim 400 kilometer per dag zonder bijladen. Hij doet wat er is beloofd.”
De nieuwe elektrische Scania is optisch identiek aan de dieselvarianten in de vloot. “Dat was een bewuste keuze. We willen het verschil voor de chauffeurs zo klein mogelijk maken, behalve in uitstoot en geluid,” aldus Van Wezel. De chauffeur kreeg vooraf een aflevertraining, en de eerste reacties op het rijcomfort en gebruiksgemak zijn zeer positief.

Samen sterk in zero-emissie
De Graaf Logistics maakt deel uit van een samenwerkingsverband met zes andere distributiebedrijven in Nederland en België. Ieder bedrijf is verantwoordelijk voor een eigen regio. Via vaste nachtroutes wisselen zij zendingen uit, zodat elk bedrijf leveringen in de eigen regio kan verzorgen – ook in zero-emissiezones. “We zijn als familiebedrijven samen aan het bouwen aan een emissievrij distributienetwerk voor de hele Benelux,” legt Van Wezel uit.
De nieuwe BEV-trekker wordt ook ingezet binnen dit netwerk voor leveringen in zero-emissiegebieden in Zuidwest-Nederland. “Op deze manier leveren we niet alleen een bijdrage aan onze eigen verduurzaming, maar ook aan die van onze klanten,” aldus Van Wezel. “We zetten nu al grootschalig HVO100 in – dit jaar zelfs voor meer dan 50% van onze ritten. De volgende logische stap is dan volledig emissieloos rijden.”
Laadinfrastructuur op eigen terrein
Doordat vrijwel alle voertuigen van De Graaf Logistics aan het eind van de werkdag terugkeren op de thuisbasis in Oosterhout, is thuisladen een haalbare en efficiënte oplossing. Op dit moment wordt een laadinfrastructuur opgebouwd op het eigen terrein, ondersteund door energie uit een eigen windmolen. “Onze toekomstige ambitie is om via batterijopslag ’s nachts onze voertuigen volledig te laden met eigen opgewekte stroom. Eind 2026 moet dat systeem operationeel zijn,” zegt Van Wezel.
Scania als vertrouwde partner
De elektrische truck is geleverd door Scania Oosterhout, gevestigd op hetzelfde industrieterrein als De Graaf Logistics. De truck valt onder een full service onderhoudscontract. “We hebben al onze trekkers en opleggers ondergebracht bij Scania. De samenwerking is hecht, betrouwbaar en dichtbij,” vertelt Van Wezel. “We hebben even moeten wachten op de levering, maar de prestaties van de Scania BEV zijn wat ons betreft verder dan die van andere merken.”

Klaar voor de toekomst
De elektrische trekker is de eerste stap richting een bredere elektrificatie van het wagenpark. Van Wezel verwacht dat, met het oog op de komende CO2-heffingen en kilometerbeprijzing, de totale eigendomskosten van elektrische trucks snel concurrerend zullen worden. “Als we onze laadinfrastructuur goed op orde krijgen dan zouden we richting 2028 zo maar uit kunnen komen op een gelijke of lagere TCO dan diesel.”
De Graaf Logistics is een familiebedrijf met ruim 100 jaar geschiedenis, gespecialiseerd in fijnmazige Benelux-distributie en chemical warehousing. Vanuit Oosterhout verzorgen ruim 200 medewerkers dagelijks nationale en internationale zendingen met een vloot van circa 60 eigen voertuigen en 20 charters. Het bedrijf staat bekend om zijn klantgerichtheid, betrouwbaarheid en sterke focus op duurzaamheid.