Clicky

dinsdag 12 augustus 2025 - 18:40 uur
Home Blog Pagina 2

19-jarige Belg aangehouden voor zware mishandeling op Rotterdam The Hague Airport

ROTTERDAM – De Koninklijke Marechaussee heeft zaterdag 9 augustus een 19-jarige Belg aangehouden op verdenking van zware mishandeling op Rotterdam The Hague Airport.

De man zou op de luchthaven een andere man zwaar hebben mishandeld na een woordenwisseling.

Meerdere omstanders waren getuige van het incident en gaven een duidelijk signalement door aan de politie. Ook beveiligingscamera’s legden het voorval vast.

Niet veel later trof de politie de verdachte aan in zijn auto. Marechaussees die ter plaatse kwamen, hielden hem direct aan en brachten hem over naar de brigade. Het slachtoffer heeft aangifte gedaan.

Na onderzoek werd proces-verbaal opgemaakt en is de man in vrijheid gesteld. Hij zal zich op een later moment voor de rechter moeten verantwoorden.

Cel voor oud-voetballer Ronnie S. voor drugshandel en witwassen

BREDA – De rechtbank in Breda heeft voormalig profvoetballer Ronnie S. (41) zeven jaar cel opgelegd voor drugshandel en witwassen. De oud-speler van onder meer NAC en FC Twente is schuldig aan de handel in cocaïne. De straf tegen hem viel lager uit dan de dertien jaar die het Openbaar Ministerie tegen hem had geëist. De rechtbank vindt niet alle verdenkingen bewezen.

De 43-jarige broer van S. is bij verstek veroordeeld tot 3,5 jaar cel, na een eis van zes jaar. Hij is voortvluchtig en zou in Dubai verblijven, nadat hij eerder voor soortgelijke misdrijven is veroordeeld tot 4,5 jaar cel.

“Ronnie en in iets mindere mate zijn broer vormden een schakel in de wereldwijde handel in harddrugs”, zei de voorzitter van de rechtbank. Zo is onder meer bewezen dat S. 700 kilo cocaïne wilde importeren uit Chili. Hij had hierbij een “bepalende en coördinerende rol”, oordeelde de rechtbank. S. hield contact met de eigenaar van de lading in Dubai, maakte plannen om de drugs uit te halen en schakelde de hulp van zijn broer in. De lading met bestemming Rotterdam werd uiteindelijk al in Chili onderschept.

1,7 miljoen euro

Beiden moeten een boete van 30.000 euro betalen en er wordt hen bijna 1,7 miljoen euro aan criminele winst afgepakt, bepaalde de rechtbank. Volgens de voorzitter hadden de twee geen oog voor de negatieve effecten van drugshandel op de maatschappij. “Ze waren alleen bezig met het verdienen van grote hoeveelheden geld.”

Oud-voetballer S. werd op 10 juni vorig jaar aangehouden, samen met meerdere familieleden. Hij zit nog altijd vast. Ontsleutelde gesprekken tussen criminelen via de gekraakte berichtendienst Sky ECC vormen belangrijk bewijs tegen hem.

FC Twente

S. heeft volgens de rechtbank weinig willen zeggen over de verdenkingen. Hij was vooral bezig met de gevolgen van zijn aanhouding voor de voetbalcarrière van zijn zoon en voor zijn bedrijf, zei de voorzitter. “Hij had daar eerder bij stil moeten staan en andere keuzes kunnen maken.”

S. beëindigde in 2016 zijn voetbalcarrière bij NAC. Hij werd in 2010 landskampioen met FC Twente. Ook stond hij onder contract bij het Belgische Standard Luik en Wigan Athletic in Engeland.

Vrachtwagenchauffeur met ruim 2 promille van A1 gehaald in Duitsland

Foto: Duitse Politie

OSNABRÜCK – De Duitse politie heeft maandagmiddag op de A1 richting Münster een zwaar beschonken vrachtwagenchauffeur van de weg gehaald. De Duitse politie merkte rond 13:30 uur een rode trekker met oplegger op met duidelijke schade aan de trekker. Bij controle bleek dat de bestuurder, een 51-jarige man uit Servië, enkele dagen eerder met zijn voertuig een vangrail had geraakt.

Opvallend genoeg kon de man zich niet meer herinneren waar en wanneer dit precies was gebeurd. De vermoedelijke oorzaak van dat geheugenverlies werd al snel duidelijk: een vrijwillige blaastest wees uit dat hij meer dan 2 promille alcohol in zijn bloed had.

De chauffeur werd meegenomen naar het ziekenhuis voor een bloedproef. Zijn rijbewijs is direct in beslag genomen en de politie hield daarnaast een veiligheidsborgsom in.

Tegen de man is een strafzaak geopend wegens rijden onder invloed.

De Duitse politie zoekt getuigen die hebben gezien dat de vrachtwagen met een rode trekker tegen een vangrail is gereden. Zij kunnen contact opnemen met de politie in Osnabrück via +49 541 327-2503 of -2515.

Fors minder faillissementen in juli

faillissement

DEN HAAG – Het aantal faillissementen in Nederland is in juli fors gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Volgens nieuwe cijfers van het CBS werden, gecorrigeerd voor zittingsdagen, 299 bedrijven failliet verklaard. Dat zijn er 109 minder dan in juli 2024, een daling van 27 procent. Ten opzichte van juni nam het aantal faillissementen met 4 procent af.

De zogenoemde faillissementsgraad – het aantal faillissementen per 100 duizend bedrijven – kwam in juli uit op 8,1. Een jaar eerder lag dat cijfer nog op 11,3. Sinds het hoogtepunt in maart 2015 (24,8) is de faillissementsgraad sterk afgenomen. Het laagste punt werd bereikt in augustus 2021 met 3,4, waarna het aantal faillissementen weer opliep. Sinds 2024 ligt de graad op een relatief stabiel, laag niveau.

Horeca koploper

In juli werden, zonder correctie voor zittingsdagen, relatief de meeste faillissementen uitgesproken in de horecasector. Daar gingen 35,1 bedrijven per 100 duizend failliet. In juli 2024 lag dat aantal nog op 58,1.

Het CBS benadrukt dat de faillissementsgraad een beter beeld geeft van de ontwikkeling van faillissementen, omdat deze maat rekening houdt met het totaal aantal bedrijven in Nederland en verschillen tussen sectoren.

EU-landen: Oekraïne moet over eigen toekomst kunnen beslissen

BRUSSEL – Oekraïners moeten over hun eigen toekomst kunnen beslissen. Dat benadrukken EU-leiders in een gezamenlijke verklaring in aanloop naar de bijeenkomst tussen de Amerikaanse president Donald Trump en de Russische leider Vladimir Poetin. “De weg naar vrede in Oekraïne kan niet worden bepaald zonder Oekraïne.”

In de verklaring, die niet wordt gesteund door EU-lidstaat Hongarije, juichen EU-leiders de inspanningen van president Trump toe om “de Russische agressieoorlog tegen Oekraïne te beëindigen”. Ze beklemtonen in aanloop naar het overleg met Poetin dat “betekenisvolle onderhandelingen alleen kunnen plaatsvinden in de context van een staakt-het-vuren of vermindering van vijandelijkheden”.

Ook stellen de Europese landen dat de oorlog in Oekraïne gevolgen heeft voor hun veiligheid. Ze zeggen dat een diplomatieke oplossing “de vitale veiligheidsbelangen van Oekraïne en Europa moet beschermen”.

De Graaf Logistics zet Scania e-truck in voor fijnmazige distributie

OOSTERHOUT – De Graaf Logistics heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. Met de investering in deze Scania G360E 4×2 BEV-trekker onderstreept het familiebedrijf uit Oosterhout zijn toewijding aan duurzame stads- en regiologistiek én bereidt het zich voor op de snel naderende zero-emissie zones. De elektrische Scania wordt nu dagelijks ingezet in de distributie- en nachtritten in de Benelux.

Vooruitgang op basis van ervaring

Met de komst van de elektrische trekker wil De Graaf Logistics praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden in de fijnmazige distributie. “We willen de realiteit zelf ontdekken. Hoe presteert zo’n truck in slecht weer? Wat is de werkelijke actieradius? Wat betekent het voor onze planning?” zegt Robert van Wezel, directeur van De Graaf Logistics. “De eerste ervaringen zijn positief: de truck haalt ruim 400 kilometer per dag zonder bijladen. Hij doet wat er is beloofd.”

De nieuwe elektrische Scania is optisch identiek aan de dieselvarianten in de vloot. “Dat was een bewuste keuze. We willen het verschil voor de chauffeurs zo klein mogelijk maken, behalve in uitstoot en geluid,” aldus Van Wezel. De chauffeur kreeg vooraf een aflevertraining, en de eerste reacties op het rijcomfort en gebruiksgemak zijn zeer positief.

Samen sterk in zero-emissie

De Graaf Logistics maakt deel uit van een samenwerkingsverband met zes andere distributiebedrijven in Nederland en België. Ieder bedrijf is verantwoordelijk voor een eigen regio. Via vaste nachtroutes wisselen zij zendingen uit, zodat elk bedrijf leveringen in de eigen regio kan verzorgen – ook in zero-emissiezones. “We zijn als familiebedrijven samen aan het bouwen aan een emissievrij distributienetwerk voor de hele Benelux,” legt Van Wezel uit.

De nieuwe BEV-trekker wordt ook ingezet binnen dit netwerk voor leveringen in zero-emissiegebieden in Zuidwest-Nederland. “Op deze manier leveren we niet alleen een bijdrage aan onze eigen verduurzaming, maar ook aan die van onze klanten,” aldus Van Wezel. “We zetten nu al grootschalig HVO100 in – dit jaar zelfs voor meer dan 50% van onze ritten. De volgende logische stap is dan volledig emissieloos rijden.”

Laadinfrastructuur op eigen terrein

Doordat vrijwel alle voertuigen van De Graaf Logistics aan het eind van de werkdag terugkeren op de thuisbasis in Oosterhout, is thuisladen een haalbare en efficiënte oplossing. Op dit moment wordt een laadinfrastructuur opgebouwd op het eigen terrein, ondersteund door energie uit een eigen windmolen. “Onze toekomstige ambitie is om via batterijopslag ’s nachts onze voertuigen volledig te laden met eigen opgewekte stroom. Eind 2026 moet dat systeem operationeel zijn,” zegt Van Wezel.

Scania als vertrouwde partner

De elektrische truck is geleverd door Scania Oosterhout, gevestigd op hetzelfde industrieterrein als De Graaf Logistics. De truck valt onder een full service onderhoudscontract. “We hebben al onze trekkers en opleggers ondergebracht bij Scania. De samenwerking is hecht, betrouwbaar en dichtbij,” vertelt Van Wezel. “We hebben even moeten wachten op de levering, maar de prestaties van de Scania BEV zijn wat ons betreft verder dan die van andere merken.”

Klaar voor de toekomst

De elektrische trekker is de eerste stap richting een bredere elektrificatie van het wagenpark. Van Wezel verwacht dat, met het oog op de komende CO2-heffingen en kilometerbeprijzing, de totale eigendomskosten van elektrische trucks snel concurrerend zullen worden. “Als we onze laadinfrastructuur goed op orde krijgen dan zouden we richting 2028 zo maar uit kunnen komen op een gelijke of lagere TCO dan diesel.”

De Graaf Logistics is een familiebedrijf met ruim 100 jaar geschiedenis, gespecialiseerd in fijnmazige Benelux-distributie en chemical warehousing. Vanuit Oosterhout verzorgen ruim 200 medewerkers dagelijks nationale en internationale zendingen met een vloot van circa 60 eigen voertuigen en 20 charters. Het bedrijf staat bekend om zijn klantgerichtheid, betrouwbaarheid en sterke focus op duurzaamheid.

Musk beticht Apple van voortrekken ChatGPT en hint op rechtszaak

SAN FRANCISCO – Elon Musk beschuldigt Apple ervan ChatGPT te bevoordelen in zijn ranglijst van apps in de App Store. Hij kondigde juridische stappen aan, omdat Apple hiermee Musks eigen AI-app Grok zou benadelen.

“Apple gedraagt zich op een manier die het onmogelijk maakt voor andere AI-bedrijven dan OpenAI om de nummer 1-positie in de App Store te bereiken, wat een ondubbelzinnige overtreding van mededingingsregels is”, stelde Musk op zijn eigen socialemediaplatform X. Hij schreef dat zijn eigen bedrijf in kunstmatige intelligentie, xAI, “direct juridische stappen zet”.

De techmiljardair leverde geen direct bewijs dat de iPhone-maker ChatGPT bevoordeelt in de lijst van populairste apps in de App Store. Volgens marktonderzoeker Sensor Tower staat de chatbot van OpenAI ook in de Google Play Store voor Android-apparaten op de eerste plaats.

Boete voor Apple

Apple en OpenAI gingen eerder een samenwerking aan voor de integratie van ChatGPT in iPhones, Macs en iPads.

OpenAI-topman Sam Altman noemde de bewering van Musk “opmerkelijk” en verwees naar een nieuwsbericht van Platformer uit 2023. Daarin staat dat medewerkers van X de berichten van Musk zichtbaarder moesten maken bij gebruikers van de berichtendienst.

Musks X-bericht sluit aan bij eerdere kritiek op Apple en zijn omgang met de App Store. In april oordeelde een rechter in de Verenigde Staten dat het techbedrijf zijn App Store onvoldoende had opengesteld voor concurrentie. Daarmee zou Apple een eerder gerechtelijk bevel hebben geschonden. Apple kreeg in de Europese Unie dit jaar een boete van 500 miljoen euro, omdat het bedrijf appontwikkelaars zou hebben gehinderd bij het doorverwijzen naar goedkopere alternatieven buiten de App Store.

Bloomberg: China ontmoedigt gebruik Nvidia-chips bij bedrijven

BEIJING – China dringt er bij bedrijven in het land op aan om geen gebruik te maken van Nvidia’s H20-chips, vooral voor overheidszaken. Dit maakt het lastiger voor het AI-chipconcern om verloren inkomsten uit het Aziatische land terug te winnen.

Chinese autoriteiten hebben de afgelopen weken bedrijven brieven gestuurd om het gebruik van deze speciaal voor de Chinese markt ontwikkelde chips voor kunstmatige intelligentie (AI) te ontmoedigen, schrijft persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen.

Sommige van Beijings brieven aan bedrijven bevatten een reeks vragen, zoals waarom ze Nvidia H20-chips kopen in plaats van lokale alternatieven en of dat een noodzakelijke keuze is gezien de binnenlandse opties. Ook vraagt Bejing of de bedrijven veiligheidsproblemen hebben ontdekt in de hardware van het Amerikaanse chipbedrijf.

Ongebruikelijke regeling

De Amerikaanse president Donald Trump beperkte de verkoop van H20-chips in april, maar draaide dat vorige maand weer terug. Nvidia heeft toegezegd een deel van zijn inkomsten uit chipverkopen in China af te staan aan de regering-Trump in ruil voor het verkrijgen van exportvergunningen, werd maandag bekend. Nu kampt het bedrijf ermee dat Chinese klanten onder druk staan van Beijing om die aankopen niet te doen.

Naast Nvidia heeft ook branchegenoot Advanced Micro Devices (AMD) een vergelijkbare afspraak gemaakt met de Amerikaanse regering. Beide concerns staan volgens verschillende mediaberichten 15 procent van hun inkomsten uit Chinese chipverkopen af, een hoogst ongebruikelijke regeling.

Auto botst achterop vrachtwagen op A1, automobiliste overleden

Foto: Persbureau De Breij

BATHMEN – Een ernstig ongeluk op de A1 tussen Deventer en Holten dinsdagochtend. Een personenauto botste hard tegen de achterzijde van een vrachtwagen. De auto raakte van de weg en kwam tussen meerdere bomen, op ongeveer 200 meter van de snelweg tot stilstand.

De bestuurster van de auto raakte ernstig gewond. Is ter plekke gereanimeerd maar alle hulp mocht niet meer baten, zij overleed ter plaatse aan haar verwondingen. Het betreft een 47-jarige vrouw uit Rijssen, meldt de politie op X.

Een 55-jarige man en een kind raakten gewond. Het is niet bekend hoe ernstig.

Meerdere ambulances, brandweer en een traumahelikopter kwamen ter plaatse.

De vrachtwagen is ongeveer 700 meter verderop tot stilstand gekomen met forse schade aan de achterzijde.

De weg ligt bezaaid met brokstukken.

Het verkeer moet rekening houden met een forse file. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Trump: ontmoeting met Poetin is verkennend gesprek

WASHINGTON – De Amerikaanse president Trump tempert de verwachtingen over de uitkomst van het overleg met zijn Russische ambtgenoot Poetin vrijdag in de Amerikaanse staat Alaska. Hij noemt het een verkennend, constructief gesprek over de Russische oorlog tegen Oekraïne.

“Ik denk dat het goed zal zijn, maar het kan slecht zijn”, aldus Trump tijdens een persconferentie. Hij zei dat hij graag “heel snel” een staakt-het-vuren zou zien. Het gesprek is bedoeld om Rusland aan te sporen de strijd te staken. “Ik ga hem zeggen dat hij deze oorlog moet beëindigen. Hij moet er een einde aan maken.”

Trump zei dat hij gaat proberen een deel van het door Rusland veroverde gebied terug te krijgen voor de Oekraïners. Aan de andere kant zei hij “een beetje geïrriteerd” te zijn door de weigering van de Oekraïense president Zelensky grondgebied af te staan. Hij benadrukte dat het niet aan hem is een deal te sluiten.

Het topoverleg vrijdag is de eerste ontmoeting tussen de presidenten van de twee landen na de Russische invasie in Oekraïne begin 2022. Volgens Trump kwam het verzoek uit Moskou. Trump hoopt dat het daarna een keer tot een gesprek tussen Poetin en Zelensky komt, desnoods met hemzelf: “Ik zal er zijn als ze me nodig hebben.” Oekraïne en Europese landen vrezen buitenspel te staan door het onderonsje in Alaska.

Ook Discriminatie.nl doet aangifte tegen Wilders om X-bericht

DEN HAAG – Het landelijk meldpunt Discriminatie.nl gaat bij de politie in Den Haag aangifte doen van discriminatie naar aanleiding van een X-post van PVV-leider Geert Wilders. Bij het meldpunt zijn in korte tijd meer dan 12.500 meldingen binnengekomen over Wilders’ bericht, het hoogste aantal dat Discriminatie.nl ooit registreerde over één incident. Volgens het meldpunt laat dat zien dat veel mensen de afbeelding die Wilders op 4 augustus deelde “discriminerend, polariserend en kwetsend” vinden.

In het bericht in kwestie is links een jonge blonde vrouw met blauwe ogen afgebeeld, met daarbij de tekst ‘PVV’. Rechts staat een boos kijkende oudere vrouw met bruine ogen en hoofddoek, met daaronder ‘PvdA’. “Aan U de keuze op 29/10”, schrijft Wilders erbij. Op die datum zijn de Tweede Kamerverkiezingen.

Veel van de mensen die zich bij Discriminatie.nl meldden, zeggen zich zorgen te maken over toenemend fascisme in Nederland. Ze vergelijken de afbeelding van Wilders met nazipropaganda uit de Tweede Wereldoorlog, aldus het meldpunt. Verder wijzen ze op discriminatie op grond van godsdienst, afkomst, leeftijd en geslacht.

Collectieve aangifte

“Wij zijn er voor iedereen in Nederland die zich gediscrimineerd voelt. Wij staan altijd naast hen. Juist daarom zetten wij nu de stap om aangifte te doen”, zegt voorzitter Sjaak van der Linde van Discriminatie.nl. “We willen laten toetsen of deze uitingen strafbaar zijn.” Discriminatie.nl doet de aangifte samen met de negentien regionale antidiscriminatiebureaus die bij het meldpunt zijn aangesloten. Volgens hen is mogelijk sprake van groepsbelediging en het aanzetten tot haat of discriminatie. Wanneer de aangifte wordt ingediend, is nog niet bekend.

Veertien belangenorganisaties van moslims hebben eerder maandag al collectief aangifte gedaan tegen de PVV-leider om dezelfde reden. Wilders noemde dat op X “waanzin”. Hij zegt op het socialemediaplatform voor niemand te buigen.

Datadiefstal laboratorium betreft vooral gegevens uit 2022-2025

RIJSWIJK – Bij de digitale diefstal van data uit een laboratorium in Rijswijk zijn voor zover bekend grotendeels gegevens uit 2022-2025 buitgemaakt. “De exacte periode wordt momenteel onderzocht”, laat een woordvoerder van het in de Zuid-Hollandse stad gevestigde Clinical Diagnostics weten.

Maandag werd bekend dat cybercriminelen vorige maand wisten door te dringen tot de computersystemen van het laboratorium, dat onder meer bevolkingsonderzoeken naar baarmoederhalskanker verwerkt. De gegevens van bijna een half miljoen vrouwen die aan dat onderzoek hebben meegewerkt, zijn daarbij gestolen.

Ook andere zorginstellingen die met het Rijswijkse laboratorium samenwerken, zijn getroffen door de diefstal, bevestigt de woordvoerder. “Bij andere zorgverleners gaat het om kleinere aantallen getroffen patiënten. Het is niet aan ons om deze zorgverleners kenbaar te maken, zij zijn allemaal de afgelopen week door ons op de hoogte gesteld”, zegt zij.

Eerste onderzoek

Eerder liet de Landelijke Huisartsen Vereniging al weten dat ook gegevens van huisartsen zijn gestolen. Volgens RTL Nieuws zijn onder meer het Leids Universitair Medisch Centrum, Amphia Ziekenhuis en het Alrijne Ziekenhuis getroffen door het datalek.

De woordvoerder van het laboratorium zegt dat het lab meteen is begonnen met een eerste onderzoek toen de cyberaanval werd ontdekt. “We hebben even gewacht met het delen van informatie, zodat we eerst de juiste stappen konden nemen.”

Beveiliger: datadiefstal lab treft ook andere zorginstellingen

UTRECHT – De digitale inbraak bij een onderzoekslaboratorium in Rijswijk treft niet alleen vrouwen die hebben meegedaan aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. “Helaas gaat dit datalek verder”, meldt de organisatie Z-CERT, die de zorgsector helpt met digitale beveiliging.

Z-CERT zegt ook andere zorginstellingen “die rechtstreeks geraakt zijn” te hebben geïnformeerd. Dit zijn “alleen de instellingen die op dit moment bij ons bekend zijn”. Namen noemt Z-CERT niet. De organisatie weet niet hoe groot de dataroof precies is, daarvoor is meer informatie vanuit het getroffen lab nodig.

Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) zijn ook gegevens van huisartsen gestolen. De vereniging adviseert de achterban om mededelingen van het lab in de gaten te houden. Als die niet komen, kunnen huisartsen het lab zelf om informatie vragen. “Alleen het laboratorium zelf weet wat de omvang van het lek is en welke data zijn buitgemaakt”, aldus de LHV.

Ransomware

Volgens Z-CERT was er sprake van een aanval met ransomware (gijzelsoftware). Het gehackte lab heeft daar nog geen mededelingen over gedaan. Vroeger werden computersystemen met ransomware vergrendeld. Aanvallers wilden die pas vrijgeven na het betalen van losgeld. Tegenwoordig proberen hackers vaak vertrouwelijke gegevens buit te maken. Ze dreigen die openbaar te maken, tenzij het slachtoffer losgeld betaalt. Soms nemen de criminelen niet eens meer de moeite een systeem te vergrendelen.

Cybercriminelen drongen begin juli door tot de computersystemen van het Rijswijkse laboratorium Clinical Diagnostics NMDL. Dat is een van de drie labs die de bevolkingsonderzoeken naar baarmoederhalskanker mogen verwerken. De hackers stalen de persoonlijke gegevens van ongeveer een half miljoen vrouwen die zich hadden laten testen. Van een onbekend aantal vrouwen is ook de uitslag van het uitstrijkje of de zelftest uitgelekt.

Rotterdams transportbedrijf weigert onderzoek: boete van meer dan 100.000 euro opgelegd

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – Een transportbedrijf uit de regio Rotterdam kan een boete van maximaal € 120.000 ontvangen, omdat het weigerde mee te werken aan een onderzoek naar de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML). Er zijn onvoldoende gegevens aangeleverd door het bedrijf om te kunnen vaststellen of de chauffeurs volgens de wettelijke normen zijn betaald.

Aanleiding: misstanden bij chauffeurs

Het onderzoek startte na een gezamenlijke verkeerscontrole eerder dit jaar, waar de Politie, Douane en Koninklijke Marechaussee ook bij betrokken waren. Tijdens deze controle werd een vrachtwagen die grote pakketten vervoerde, waaronder televisies en witgoed, stilgezet en gecontroleerd. De chauffeur en zijn bijrijder verklaarden desgevraagd dat zij pas kort ‘op proef’ aan het werk waren bij het bedrijf. Uit een nadere controle van registratiegegevens bleek echter dat zij al jarenlang structureel werkzaamheden verrichtten voor hetzelfde transportbedrijf, wat vragen opriep over de arbeidsrelatie en het naleven van de wet.

Schijnconstructie via onderaannemers

Vervolgonderzoek bracht aan het licht dat de werkzaamheden uitgevoerd werden via een keten van onderaannemers. De laatste schakel in deze keten had geen eigen personeel in dienst, maar zette chauffeurs in zonder hen formeel in dienst te nemen of loon te betalen.

Sommige chauffeurs waren afhankelijk van een uitkering en werkten al jaren onder deze schijnconstructie, zonder dat zij een eerlijk salaris of sociale zekerheid ontvingen.

Transuniverse neemt speciaal ontworpen megatrailers in gebruik voor Maghreb-vervoer

WONDELGEM – Groepagespecialist Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft zes speciaal ontworpen opleggers in gebruik genomen voor de vaste lijndiensten naar Marokko en Tunesië. De trailers zijn flexibel in te richten: voor dubbellaags palletvervoer op de heenreis en voor hangend textieltransport op de terugreis.

Tot voor kort maakte Transuniverse gebruik van opleggers van agenten voor het vervoer tussen België en Frankrijk enerzijds en de Maghreb anderzijds.

“Voor onze vaste lijndiensten was dat minder efficiënt, omdat deze trailers niet waren aangepast aan de specifieke wensen van klanten die hangend kledingvervoer nodig hebben”, legt Theo Timmerman, Sales Manager bij Transuniverse, uit. “Daarom hebben wij via verhuurbedrijf TIP Trailers in Antwerpen bij de Duitse fabrikant Krone opleggers op maat besteld.”

De megatrailers, met een interne hoogte van drie meter en een gesloten kastopbouw, zijn voorzien van dwarsbalken die in de zijwanden worden verankerd. Hierdoor kunnen op de heenreis dubbellaags pallets worden vervoerd. Op de terugreis worden de balken vervangen door stangen voor hangend kledingvervoer. Deze configuratie maakt het mogelijk om snel te schakelen tussen verschillende soorten lading.

Volgens Timmerman verhoogt deze oplossing de productiviteit van de lijndiensten aanzienlijk en biedt zij nieuwe logistieke mogelijkheden voor kledingexporteurs uit Tunesië en Marokko.

De trailers zijn bovendien geschikt voor roll-on/roll-offvervoer naar Noord-Afrika en kunnen ook ADR-goederen vervoeren. “De markt reageert zeer positief. Inmiddels hebben meerdere Tunesische en Marokkaanse textielproducenten zich bij ons gemeld, juist vanwege deze flexibele transportoplossing”, aldus Timmerman.

×