Clicky

zaterdag 28 juni 2025 - 15:04 uur
Home Blog Pagina 2

Elektrische RMO van Melkweg|Fritom rijdt nu op stroom dankzij nieuw snellaadstation in Gerkesklooster

GERKESKLOOSTER – In samenwerking met FrieslandCampina heeft Melkweg|Fritom op woensdag 19 juni officieel een nieuw snellaadstation in gebruik genomen op de productielocatie in Gerkesklooster. Deze mijlpaal maakt volledig elektrisch melktransport in de regio mogelijk.

Recent is de eerste elektrische Rijdende Melk Ontvangst (RMO) vrachtwagen van Melkweg|Fritom in gebruik genomen. De vrachtwagen haalt dagelijks rauwe melk op bij melkveehouders rondom Gerkesklooster. Dankzij het snellaadstation kan het voertuig binnen twee uur volledig worden opgeladen. De truck rijdt 24 uur per dag, zeven dagen per week en sluit daarmee aan op de ambitie van het bedrijf om het zuiveltransport te verduurzamen.

Volgens Melkweg|Fritom presteert het systeem boven verwachting, met gemiddeld 30 procent accucapaciteit over na een dienst van negen tot tien uur. Chauffeurs waarderen het comfort en de stilte van het voertuig, iets wat ook melkveehouders opmerken: “De melkwagen komt tegenwoordig bijna geruisloos het erf op.”

De feestelijke opening werd bijgewoond door medewerkers van FrieslandCampina Gerkesklooster, onder wie projectleider Folkert de Groot, evenals vertegenwoordigers van MilkLogistics en de Global Supply Chain. Namens Melkweg|Fritom waren operationeel manager Hugo Rozeboom en enkele chauffeurs aanwezig.

Tijdens de bijeenkomst overhandigde Rozeboom een symbolisch cadeau aan FrieslandCampina Gerkesklooster als blijk van waardering en onderstreping van de gezamenlijke duurzaamheidsambitie binnen het traject ‘Green Journey’ van de Fritom Group.

Melkweg|Fritom vervoert dagelijks meer dan 3.600 ton melk voor FrieslandCampina. Het bedrijf investeert naast elektrificatie ook in duurzame brandstoffen zoals HVO100, efficiënte routes en slimme systemen om de uitstoot te verminderen en de kwaliteit van dienstverlening te behouden.

Vliegveld MAA niet in de buurt van faillissement, zegt provincie

MAASTRICHT – Het noodlijdende Maastricht Aachen Airport (MAA) staat niet op punt van omvallen en zit daar ook niet tegenaan, zegt de Limburgse gedeputeerde Stephan Satijn. De luchthaven ten noorden van Maastricht sloot vorig jaar af met 11,5 miljoen euro verlies, fors meer dan in 2023.

De luchthavendirectie heeft toestemming gekregen van de provincie om geld voor achterstallig onderhoud tijdelijk in te zetten om de dagelijkse bedrijfsvoering draaiende te houden. Limburgse oppositiepartijen zijn kritisch en vinden dat Provinciale Staten daarover eerder geïnformeerd hadden moeten worden.

Limburg is voor 60 procent eigenaar van MAA, de Schiphol Group bezit de overige aandelen. De provincie trok in 2022 tientallen miljoenen euro’s uit om het vliegveld overeind te houden. Dat besluit was mede gebaseerd op het businessplan waarin de groeimogelijkheden voor de komende jaren zijn berekend. In de praktijk blijven die doelen echter ver achter. Het doel is in 2027 financieel quitte te spelen. Op meer geld vanuit de provincie hoeft de luchthaven in principe niet te rekenen.

Niet ingrijpen

“Als je dit puur zakelijk en economisch bekijkt, waar zijn we dan mee bezig?”, zei fractievoorzitter Thea Jetten van GroenLinks over de nieuwste verliescijfers van MAA. Volgens de Partij voor de Dieren is het vliegveld “in feite failliet”, nu geld uit een ander potje nodig is om de dagelijkse kosten van te betalen. “Het college neemt hiermee een extra risico, want de luchthaven kan hierover geen extra garanties geven”, stelde Statenlid Ina Boven. “Van dit risico had PS van tevoren op de hoogte moeten worden gebracht.” De PVV vroeg zich onder meer af wat er gebeurt als er straks geen geld meer is voor achterstallig onderhoud.

Gedeputeerde Satijn stelde dat hij de Staten via een mededeling afgelopen week wel degelijk op de hoogte heeft gesteld van de afspraak met het vliegveld. Volgens hem is het aan de directie om binnen de begroting te opereren en denkt de provincie als aandeelhouder nu niet aan ingrijpen. “Er is geenszins sprake van een faillissement of iets wat daarbij in de buurt komt”, zei de bestuurder van VVD-huize. “Als wij signalen krijgen dat de onderneming liquiditeit tekortkomt, dan zullen wij dat bij u melden.”

Lading te hoog voor verkeersborden op Hovenring bij Eindhoven

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Een dieplader met daarop een grote haspel met daarop een waterslang voor irrigatie bleek vrijdagmiddag te hoog voor de borden bij de Hovenring in Eindhoven. Ondanks dat de rol op een dieplader lag bleek het gevaarte nog toch te hoog.

De constructie die de haspel op zijn plek hield brak af, en de rol kwam naast de vrachtwagen op de weg terecht.

Met een kraan probeert men op dit moment de haspel los te krijgen, wat door alle verbogen onderdelen nog niet meevalt. Het gevaarte zal daarna op een nieuwe dieplader worden geladen voor vervoer.

Een aantal rijbanen van de Hovenring zijn afgesloten. Hoeveel hinder het verkeer zo in de spits gaat ondervinden is nog niet duidelijk, wel is het kruispunt rond die tijd normaal gesproken een drukke plek.

Onderzoek: terrorisme is vooral een probleem van ‘eigen bodem’

DEN HAAG – Terrorisme is in de eerste plaats een “probleem van eigen bodem”. Dat is de conclusie van een onderzoek naar verbanden tussen migratie en terrorisme. Vergeleken met het aantal asielaanvragen in Europa is het aantal migranten dat in verband wordt gebracht met radicalisering of aanslagen “oneindig klein”. Justitie- en migratieminister David van Weel (VVD) heeft het rapport vrijdag met de Tweede Kamer gedeeld.

De onderzoekers van het International Centre for Counter-Terrorism keken vooral naar bestaande literatuur, maar verzamelden ook eigen data. Het merendeel van de 55 mensen die betrokken waren bij 43 jihadistische aanslagen tussen 2014 en 2024, was geboren in Europa of woonde er minstens vijf jaar. “Daarentegen pleegden slechts vijf personen een aanslag binnen een jaar na aankomst in Europa.”

Hoewel het is voorgekomen dat terroristen “infiltreerden” in migratiestromen om Europa in te komen, benadrukken de onderzoekers dat migranten na hun aankomst in de EU kwetsbaar zijn voor radicalisering. Trauma’s, onzekerheid en slechte omstandigheden zouden deze kwetsbaarheid in de hand werken. “Als gevolg hiervan zijn sommige migranten geradicaliseerd tot gewelddadig extremisme, hoewel het om zeer kleine aantallen gaat.”

Opgestopte asielketen

Een opgestopte asielketen is volgens de onderzoekers een risico. Ze pleiten voor een efficiënt asielproces omdat “de tijdsduur en onzekerheid van het proces ertoe leiden dat personen kwetsbaarder worden voor radicalisering of rekrutering”.

Om averechts beleid te voorkomen is het “cruciaal” om te voorkomen dat hele bevolkingsgroepen als crimineel worden gezien, luidt een van de adviezen. Verder raden de onderzoekers onder meer aan om asielzoekers te beschermen tegen radicale beïnvloeding. Aan veel van de aanbevelingen werkt Nederland al, reageert minister Van Weel.

Brussel wil tolvrijstelling voor zero-emissietrucks verlengen tot 2031

BRUSSEL – De Europese Commissie wil de vraag naar emissievrije vrachtwagens en bussen stimuleren door deze voertuigen langer vrij te stellen van tolheffing en gebruikersvergoedingen. Met dit voorstel wil de Commissie transportbedrijven aanmoedigen om sneller te investeren in duurzame alternatieven.

Volgens het voorstel wordt de huidige vrijstellingsperiode, die op 31 december 2025 afloopt, verlengd tot 30 juni 2031. Hiermee moeten transportbedrijven extra financiële ruimte krijgen om te investeren in voertuigen zonder uitstoot, zoals elektrische trucks en waterstofvoertuigen.

De aanschafkosten van zero-emissievoertuigen zijn momenteel aanzienlijk hoger dan die van conventionele dieselvoertuigen. De tolvrijstelling moet deze kloof deels overbruggen en het economische voordeel van deze voertuigen vergroten. De maatregel wordt afgestemd op de Europese CO₂-reductienormen voor zware voertuigen, die een emissiereductie van 43 procent tegen 2030 nastreven.

Verlenging moet marktomslag versnellen

De Commissie stelt dat het voorstel deel uitmaakt van het eerder gepresenteerde Industrieel Actieplan voor de Europese auto-industrie, waarin vergroening en concurrentievermogen centraal staan. De vrijstelling van tolgelden geldt als een gerichte maatregel om de transitie naar een schoner wagenpark in de zware transportsector te versnellen.

In 2022 was het zware wegvervoer verantwoordelijk voor 27,5 procent van de CO₂-uitstoot in de Europese wegtransportsector, ondanks dat deze voertuigen slechts 2,4 procent van het totale wagenpark uitmaakten.

Vervolgtraject

Het voorstel wordt nu behandeld door het Europees Parlement en de Raad volgens de gewone wetgevingsprocedure. Tot eind 2025 mogen lidstaten onder de huidige regelgeving nog volledige vrijstelling verlenen voor zero-emissievoertuigen; na die datum zou dat zonder aanpassing van de richtlijn slechts gedeeltelijk mogen (50% tot 75% korting).

Automobilist overleden na aanrijding met vrachtwagen in Munnekezijl

MUNNEKEZIJL – Op de Kwelderweg in Munnekezijl heeft donderdagmiddag rond 14:40 uur een ernstige aanrijding plaatsgevonden tussen een vrachtwagen en een personenauto.

De bestuurder van de auto is ter plekke overleden. Het betreft een 77-jarige man uit Buitenpost, meldt de politie.

Hulpdiensten kwamen direct ter plaatse om medische hulp te verlenen aan het slachtoffer maar dat mocht helaas niet meer baten. Over de exacte toedracht van het ongeval is op dit moment nog niets bekend.

Politieonderzoek naar de oorzaak van het ongeval is opgestart.

Krant: militairen schieten met opzet op ongewapende burgers Gaza

JERUZALEM – Israëlische militairen hebben in de Gazastrook het bevel gekregen om op menigtes ongewapende burgers bij hulpcentra te schieten. Het Israëlische dagblad Haaretz meldt dit vrijdag op basis van verklaringen van militairen.

Commandanten geven volgens soldaten orders menigtes te verdrijven en ze onder vuur te nemen, zonder dat die groepen een bedreiging voor Israëli’s vormen. Een militair noemt Gaza “een killingfield”, waar dagelijks op menigtes wordt geschoten.

Een reservist zei “dat niemand meer geïnteresseerd is in Gaza, waar mensenlevens niet meetellen”. Een hogere officier en reservist zei dat wanneer hij uitleg vroeg waarom er was geschoten, het antwoord was: “bevel van hogerop, maar ik zeg met zekerheid dat de personen op wie geschoten werd niet in de buurt van troepen waren en geen gevaar vormden. Het doden van onschuldige mensen is genormaliseerd.”

GHF chaotisch en duister

Haaretz meldt dat de schietpartijen vooral bij de omstreden centra van de Gaza Humanitarian Foundation (GHF) zijn. De krant noemt de organisatie chaotisch en duister. De GHF is een Amerikaans-Israëlische organisatie geleid door wat in de VS een evangelisch-rechtse persoon wordt genoemd. Deze zakenman Johnnie Moore Jr. heeft banden met president Trump en premier Netanyahu. De GHF is sinds eind mei in de Gazastrook actief.

Volgens Palestijnse gezondheidsautoriteiten in de Gazastrook zijn er sinds 27 mei 549 Palestijnen gedood en 4000 gewond geraakt vlakbij hulpcentra of trucks met hulpgoederen van de VN. De Israëlische militaire procureur-generaal wil een onderzoek instellen naar de gemelde misstanden die op oorlogsmisdaden zouden wijzen.

Brabant maakt miljoenen extra vrij voor plannen aanpak rond A59

A59

DEN BOSCH – De provincie Noord-Brabant maakt extra geld vrij om aan de slag te kunnen in het gebied rond de A59 tussen Waalwijk en Den Bosch. Er is maximaal 45 miljoen euro nodig om onder meer de verkeerssituatie te verbeteren. Een ruime meerderheid in Provinciale Staten heeft daarmee vrijdag ingestemd.

De plannen zijn al in 2018 vastgesteld, maar liepen vertraging op door juridische procedures. De Raad van State zag onlangs geen bezwaren meer. Wel blijkt ​de 118 miljoen euro die hier in 2020 voor was gereserveerd niet meer toereikend en is door gestegen kosten bijna 100 miljoen euro meer nodig​.

Oppositiepartij BBB vindt dat een “heel groot bedrag” wordt gevraagd. “Als het college zijn werk had gedaan, had dit veel geld bespaard.”​ Volgens de Partij voor de Dieren loopt het project “financieel gierend uit de klauwen”. Partijen als VVD, CDA en SP vinden het een belangrijk plan dat moet doorgaan. “Groots, duur en broodnodig”, aldus de SP.

Na overleg met het Rijk lijkt Brabant een bijdrage van 20 miljoen euro uit Den Haag tegemoet te kunnen zien, meldde gedeputeerde Wilma Dirken (ruimte). Bekeken wordt of met dat geld ook de gemeenten Heusden en Waalwijk kunnen worden ontlast. Provinciale Staten maken zich zorgen om deze gemeenten die eveneens meer geld, elk ruim 20 miljoen, moeten vinden voor de duurder geworden plannen.

Om het verkeer op de A59 vlotter te laten doorrijden en de verkeersveiligheid te verbeteren, verdwijnen vier van de negen op- en afritten. Langs de snelweg zijn snelfietsroutes, recreatiemogelijkheden en natuur voorzien.

De provincie wil na de zomer beginnen met het uitvoeren van de plannen. Demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat is daarbij uitgenodigd.

Dode na botsing met vrachtwagen tijdens werkzaamheden op N276 bij Born

BORN – Bij een ongeluk op de N276 bij de Limburgse plaatsen Born en Nieuwstadt is vrijdagochtend een persoon overleden die op de weg aan het werk was.

De werknemer kwam om na een botsing met een vrachtwagen. Dat bevestigt de Arbeidsinspectie na berichtgeving van lokale media.

Volgens L1 en De Limburger gebeurde het ongeval op de straat Op de Baan, ter hoogte van de Limbrichterweg. Op de site van de provincie Limburg is te zien dat het asfalt van deze N-weg op die plek nu vervangen wordt. De weg was afgesloten voor doorgaand verkeer. Voor bestemmingsverkeer van drie bedrijven grenzend aan de weg zou een omleidingsroute zijn ingesteld.

De Arbeidsinspectie is op de locatie en onderzoekt onder meer of de vrachtwagen bij de werkzaamheden betrokken was.

Geen uitstel voor getuigenis Netanyahu in corruptiezaak

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zal binnenkort moeten getuigen in zijn corruptiezaak. Een rechtbank in Jeruzalem heeft zijn verzoek om uitstel afgewezen.

Zelfs de Amerikaanse president Donald Trump bemoeide zich met de zaak. Hij vindt dat het hele proces moet worden afgeblazen. Volgens de rechters biedt het verzoek van Netanyahu “geen basis of gedetailleerde rechtvaardiging” voor de annulering van de hoorzittingen.

Netanyahu beweerde dat hij het door “ontwikkelingen in de regio en de wereld” te druk zou hebben. De advocaat van de premier stelde dat Netanyahu “gedwongen is al zijn tijd en energie te steken in het beheren van nationale, diplomatieke en veiligheidskwesties van het hoogste belang”.

Oorlog Gazastrook

De corruptiezaak tegen Netanyahu loopt sinds 2020, maar is onder meer door de oorlog in de Gazastrook vertraagd. Netanyahu ontkent alle aantijgingen en spreekt van een politieke vervolging.

Het is de bedoeling dat de hoorzittingen volgende week worden hervat.

Adverteerders: groot Nederlands mediamerk goed, maar ook zorgen

AMSTERDAM – Adverteerders zijn positief dat na de overname van RTL Nederland door DPG Media een grote Nederlandse mediapartij ontstaat die tegenwicht zou kunnen bieden aan grote internationale spelers. Tegelijkertijd blijven ze kritisch kijken of het samengevoegde bedrijf niet te veel macht krijgt bij prijsonderhandelingen over advertentieruimte.

“We zijn vanaf het begin positief-kritisch geweest omdat zo een sterke Nederlandse partij ontstaat die een goede tegenhanger is van grote mondiale platforms. Voor adverteerders is het belangrijk dat ze kunnen adverteren in een context van kwalitatief goede inhoud. Bij de voorstellen van de ACM zien we dat dit overeind blijft”, reageert Henriette van Swinderen, directeur van de Bond van Adverteerders, op de toestemming die toezichthouder ACM onder voorwaarden gaf voor de deal.

Ze zegt een “kritische noot in het achterhoofd te houden”, namelijk dat een groot mediaconglomeraat dominant kan worden in onderhandelingen met adverteerders. “De ACM heeft er goed naar gekeken en geoordeeld dat dit risico er niet is. Dat stemt ons enigszins gerust. Maar we zullen er kritisch naar blijven kijken en het aan de kaak stellen als het toch niet goed gaat”, zegt Van Swinderen.

‘Consolidaties onvermijdelijk’

“Voor DPG Media en RTL Nederland is het goed dat er na een lange periode van onzekerheid eindelijk duidelijkheid is gekomen vanuit de ACM”, reageert branchegenoot Talpa, die eerder hoopte te fuseren met RTL. Daar gaf de ACM geen goedkeuring voor.

“We hebben altijd gezegd dat consolidaties in het Nederlandse medialandschap onvermijdelijk zijn, willen we sterk kunnen staan tegen de internationale platformen. We hopen wel dat deze consolidatie niet nadelig uitpakt voor zowel de media-pluriformiteit (tevens een zorg van de ACM) als onze advertentiemarkt”, aldus een woordvoerder van Talpa.

Schiphol blikt terug op vlekkeloze ontvangst van NAVO-leiders [+foto’s&video]

Foto: Schiphol

SCHIPHOL – De NAVO-top zit erop en Schiphol kijkt terug op een geslaagde ontvangst van tientallen regeringsleiders en staatshoofden. Vele regeringsleiders en hun delegaties arriveerden én vertrokken de afgelopen dagen via een speciaal ingericht gebied op de luchthaven, terwijl het gewone vliegverkeer gewoon doorging. Dankzij een zorgvuldige voorbereiding en intensieve samenwerking met partners verliep alles soepel en volgens plan.

“Het was voor Schiphol een eer om in deze tijd bij te mogen dragen aan deze belangrijke NAVO-top. En dat terwijl er dagelijks ook nog 180.000 tot 200.000 passagiers via Schiphol vlogen. Deze dagen laten opnieuw de kracht van luchtvaart zien: het verbinden van mensen en landen. Al onze partners en al mijn collega’s die dit mogelijk hebben gemaakt, wil ik bedanken voor deze bijzondere dagen”, zegt Pieter van Oord, CEO Royal Schiphol Group

Foto: Schiphol

Na de landing werden de delegaties verwelkomd bij een speciaal ingericht gebied op Schiphol. Daar vonden korte ontvangstmomenten plaats, waarna de vliegtuigen werden weggesleept naar de Polderbaan, die tijdelijk dienstdeed als parkeerplaats. Vanuit het ontvangstgebied vertrokken de staatshoofden, presidenten en premiers vervolgens richting het World Forum in Den Haag, waar de NAVO-top plaatsvond.

Tijdelijke NAVO-terminal

Voor de verdere afhandeling had Schiphol een tijdelijke NAVO-terminal ingericht. Hier vonden paspoortcontroles, bagageafhandeling en douaneformaliteiten plaats.

Samenwerking achter de schermen

Achter de schermen werkte Schiphol samen met talloze partners en organisaties om de operatie te ondersteunen. Dankzij deze gezamenlijke inspanningen verliep alles tot in de puntjes.

Duits parlement wil gezinshereniging beperken

BERLIJN – Het Duitse parlement heeft ingestemd met nieuwe wetgeving om gezinshereniging te beperken. Mensen die geen officiële status hebben als asielzoeker, mogen hun naasten de komende twee jaar niet naar Duitsland laten overkomen. De Duitse regering wil zo de druk op de asielketen verlichten.

De regels voor gezinshereniging worden aangescherpt voor de zogenoemde subsidiair beschermden. Dat zijn mensen die volgens de wet geen vluchteling zijn, maar zelf wel bescherming nodig hebben. Het kan gaan om mensen die in hun thuisland in gevaar zijn door geweld, foltering, en bepaalde vormen van bestraffing, waaronder de doodstraf.

Volgens de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Alexander Dobrindt zouden door de beperking van de gezinshereniging 12.000 mensen per jaar minder naar Duitsland komen. Er is nu al een limiet gesteld aan het aantal mensen dat via die route mag komen van duizend per maand. Dobrindt zegt dat de regeling ook migranten aantrekt.

In Nederland loopt een discussie over een vergelijkbaar plan. Er ligt een vergelijkbaar wetsvoorstel om asielzoekers op te delen in twee groepen, waaronder subsidiair beschermden. Ook hier zou dan de gezinshereniging voor die laatste groep beperkt worden. In een Tweede Kamerdebat zei CDA-leider Henri Bontenbal daar donderdag voor open te staan. De steun van zijn partij is nodig om het voorstel door de Tweede en Eerste Kamer te krijgen.

Minister-president Luxon van Nieuw-Zeeland bezocht APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam

ROTTERDAM – APM Terminals had op 25 juni de eer de minister-president van Nieuw-Zeeland, Christopher Luxon, te ontvangen op haar ultramoderne containerterminal op de Maasvlakte II in de haven van Rotterdam.

Het werkbezoek vond plaats in het kader van zijn aanwezigheid bij de NAVO-top in Den Haag en onderstreept de internationale aantrekkingskracht van de terminal als toonaangevend centrum voor duurzame en innovatieve havenlogistiek.

Premier Luxon kreeg tijdens zijn bezoek een blik achter de schermen van een van de meest geavanceerde en efficiënte containerterminals ter wereld, waar duurzaamheid, automatisering, veiligheid en betrouwbaarheid centraal staan. Als geïntegreerd onderdeel van het Maersk-Hapag-Lloyd Gemini Network – dat mikt op een betrouwbaarheid van meer dan 90% – speelt de terminal een sleutelrol in het verbinden van wereldwijde handelsroutes.

“Bij APM Terminals zijn we trots op onze rol in het integreren van mondiale toeleveringsketens van noord naar zuid, van oost naar west,” aldus Harold Kunst, Managing Director van APM Terminals Maasvlakte II.

“Het was een eer om premier Luxon te mogen ontvangen en onze inspanningen te tonen op het gebied van duurzame, toekomstgerichte havenlogistiek.”

APM Terminals Maasvlakte II: vlaggenschip in de Gemini Network

Als geïntegreerd onderdeel van het Maersk-Hapag-Lloyd Gemini Network, speelt APM Terminals Maasvlakte II een cruciale rol als hub voor wereldwijde handelsroutes. Met een geplande uitbreiding die de jaarlijkse capaciteit verhoogt van 2,6 naar 5,4 miljoen TEU, ontwikkelt APM Terminals Maasvlakte II zich tot de meest moderne, efficiënte, veilige en duurzame toegangspoort tot Europa – klaar om te voldoen aan de logistieke behoeften van morgen.

Onderzoekers lokaliseren 1000 vaten nucleair afval op zeebodem

BREST – Onderzoekers hebben duizend vaten met nucleair afval getraceerd op de bodem van het noordoosten van de Atlantische Oceaan bij het westen van Europa. Dit meldt het Franse Nationale Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Een team van ruim twintig onderzoekers zoekt vier weken aan boord van het schip L’Atalante naar mogelijk meer dan 200.000 vaten nucleair afval. Verscheidene staten hebben deze vaten tussen de jaren vijftig en tachtig gedumpt op meer dan 3 kilometer diepte. Het onderzoek moet ze in kaart brengen en er worden monsters genomen van bodem en water om te kijken wat de gevolgen zijn.

Het dumpen van nucleair afval in de oceaan is pas sinds 1993 verboden. Voor die tijd werd nucleair afval vaak op zee gedumpt in speciaal daarvoor ontworpen vaten. De locatie en toestand van deze vaten zijn nog onbekend. Het project Nuclear Ocean Dump Site Survey Monitoring moet daar verandering in brengen.

Atoomfysicus Patrick Chardon is de projectleider. Hij gaat ervan uit dat de radioactiviteit van de vaten in dit deel van de oceaan over drie- tot vierhonderd jaar helemaal verdwenen is. De vaten werden gemaakt om de grote diepte te kunnen weerstaan, maar niet om radioactiviteit te isoleren.

×