Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 15:18 uur
Home Blog Pagina 2

Politie: dode schietincident Wanroij beroofde zichzelf van leven

WANROIJ – De 43-jarige man uit het Brabantse Wanroij die maandag overleed door een schietincident, blijkt zichzelf van het leven te hebben beroofd. Dat is volgens de politie naar voren gekomen uit onderzoek.

De 31-jarige vrouw die ook in de woning aan de Lamperen was, raakte bij datzelfde incident gewond. Zij is geen verdachte in het onderzoek.

Het terrein waar het gebeurde is eigendom van Mark van den Oever, de voorman van Farmers Defence Force. Hij sprak maandag op Facebook van “een enorm persoonlijk drama”.

Finse straaljager neergestort in Lapland

ROVANIEMI – In het noorden van Finland is een gevechtsvliegtuig neergestort, meldt de Finse luchtmacht. De piloot gebruikte de schietstoel en heeft het overleefd.

Het is niet duidelijk waardoor het toestel, van het type F/A-18 Hornet, is gecrasht. Die straaljager werd in de jaren zeventig ontworpen voor de Amerikaanse marine.

Het gevechtsvliegtuig stortte neer bij het vliegveld van Rovaniemi, in Lapland. Journalisten van de Finse omroep Yle zeggen dat er rookpluimen te zien zijn bij die luchthaven.

Kabinet kiest voor nieuwe aanpak geluidsoverlast Schiphol: balans tussen geluidsreductie en beheerste groei

DEN HAAG – Met het afronden van de balanced approach-procedure heeft het kabinet opnieuw een belangrijke stap gezet in het terugdringen van geluidsoverlast rondom Schiphol. De uitkomsten worden vandaag vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB).

Deze publicatie gaat gepaard met een nieuwe aanpak voor het terugdringen van de nu nog resterende geluidsoverlast. Minister Madlener past het geluidsdoel aan, zodat ook alle nieuwe en stillere vliegtuigen vanaf november 2025 kunnen gaan meetellen bij het behalen van deze doelstellingen.

Op deze manier wordt niet alleen geluidshinder aangepakt, maar ontstaat ook ruimte voor beheerste groei van Schiphol in de toekomst. Als na het behalen van de afgesproken 20 procent opnieuw nieuwe geluidsruimte ontstaat, bijvoorbeeld door stillere vliegtuigen, wordt deze geluidsruimte 50-50 verdeeld tussen de luchthaven en omwonenden.

Beleidswijziging

De balanced approach-procedure heeft geleid tot een maximum van 478.000 vluchtbewegingen per jaar vanaf 1 november 2025, waarvan maximaal 27.000 nachtvluchten. Hiermee heeft het kabinet een belangrijke stap gezet in het terugdringen van geluidsoverlast en de balans tussen het economisch belang van Schiphol en de geluidshinder die rondom de luchthaven wordt ervaren.

Door de gekozen beleidswijziging voor zowel het resterende deel van de geluidsafspraken als de periode daarna kunnen alle investeringen van de luchtvaartsector na november 2025 bijdragen aan het behalen van de geluidsdoelstellingen. Het kabinet geeft hiermee invulling aan de wens van de Kamer (motie De Groot, VVD). De beleidswijziging zal ook aan de Europese Commissie worden gemeld.

Balans

Het maximaal aantal vliegbewegingen dat voortkomt uit de balanced approach-procedure wordt vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB). Deze tussenstap is nodig om de maatregelen in november in te kunnen laten gaan. Dit stelt Schiphol in staat de capaciteitsverdeling van de luchthaven voor het komende winterseizoen vast te stellen. De volgende stap in het versterken van de balans tussen Schiphol en de leefomgeving is een meer uitgebreide wijziging van de LVB. Als dat is gebeurd, kan het anticiperend handhaven worden beëindigd. Daardoor wordt de rechtspositie van omwonenden hersteld.

Geluidsreductie Schiphol

Het kabinet blijft zich committeren aan een geluidsreductie van in totaal 20 procent. Voor de eerste 15 procent is de Europese balanced approach-procedure doorlopen en inmiddels afgerond. Het kabinet heeft vandaag een belangrijke vervolgstap genomen om de rechtspositie van omwonenden rondom Schiphol te versterken en daarnaast de luchtvaartsector toekomstperspectief voor bieden. Ten slotte worden ook bindende afspraken gemaakt met de luchtvaartsector over de inzet van stillere toestellen in de nacht, minder nachtvluchten en vlootvernieuwing.

Gezamenlijke controle ILT en RDW op tolbetaling A24 leidt tot innen achterstallige betalingen

Foto: ILT

Woensdag 23 april verrichtte de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de RDW de eerste fysieke controle op tolbetaling voor de A24/Blankenburgverbinding. De controle was op het terrein van P&O Ferries in Europoort. Er zijn twee vrachtwagens uit het Verenigd Koninkrijk stilgezet vanwege het niet betalen van de tol. Beide vrachtwagenchauffeurs betaalden ter plekke een boete van € 35 en de verschuldigde tol.

Samenwerking ILT en RDW

De A24/Blankenburgverbinding verbindt de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen. Voor het gebruik van deze weg heft de RDW elektronische tol (e-TOL) bij alle weggebruikers (particulier en zakelijk). Weggebruikers die de tol niet betalen en waarvan de juiste adresgegevens bekend zijn, krijgen eerst een betaalherinnering per post. Betaalt een weggebruiker niet dan volgen een boete, een verhoging en nogmaals een verhoging.

Daarna gaat het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) over tot incasso via de deurwaarder. Bij weggebruikers van buiten de Europese Unie (EU) of zonder juiste adresgegevens kan de handhaving niet administratief worden afgehandeld. In deze gevallen verricht de ILT de handhaving door middel van fysieke controles, in nauwe samenwerking met de RDW.

Signaleringslijst in ANPR

Bij e-TOL hoeven voertuigen niet te stoppen, zij kunnen gewoon doorrijden. De kentekens van alle passerende voertuigen op de tolwegen worden met camera’s gefotografeerd en geregistreerd met behulp van automatische kentekenplaatherkenning (ANPR, automatic number plate recognition). Op basis van openstaande tolbetalingen en boetes stelt de RDW een signaleringslijst samen; deze lijst wordt gebruikt in de ANPR-systemen. Wanneer een voertuig op de lijst passeert, ontvangt de ILT-inspecteur een ‘hit’. Dit voertuig wordt vervolgens door de ILT van de weg gehaald. De bestuurder moet ter plekke de boete, verschuldigde tol en eventuele kosten van de betaalherinnering betalen.

Twee hits tijdens fysieke controle

Tijdens de eerste fysieke controle zijn twee vrachtwagens uit het VK stilgezet nadat de ANPR een ‘hit’ gaf. Via een beveiligde verbinding legde de ILT contact met de RDW Backoffice. Hier werd geverifieerd of er een boete openstond voor het gesignaleerde kenteken. Beide vrachtwagenchauffeurs bleken inderdaad een openstaande vordering te hebben voor het niet betalen van de tol. De eerste chauffeur gaf aan niet te weten hoe hij de tol moest betalen.

De ILT heeft deze chauffeur geïnformeerd over hoe hij dat in de toekomst kan doen. De tweede chauffeur was een rit vergeten te betalen, dit bleek ook uit zijn eigen administratie. Beiden moesten ter plekke de verschuldigde tol, de eerder opgelegde RDW-boete en eventuele administratiekosten betalen. De ILT heeft deze openstaande bedragen direct geïnd, waarna de vrachtwagenchauffeurs hun weg konden vervolgen.

Waarom tijdelijke tolheffing?

Voor de aanleg van de A24/Blankenburgverbinding kon de Rijksoverheid niet genoeg geld vrijmaken. De weg kon worden aangelegd, omdat weggebruikers per rit tol betalen. Zodoende kan een deel van de bouwkosten worden betaald. De tolheffing wordt beëindigd als de tolopgave én de kosten van tolheffing zijn opgebracht. De nieuwe verbinding zorgt voor een betere bereikbaarheid in de regio Rotterdam en is goed voor de economie.

Formule 1-team Alpine vervangt Doohan vijf races voor Colapinto

ENSTONE – Het Formule 1-team van Alpine vervangt Jack Doohan in ieder geval de komende vijf races door Franco Colapinto. Voor de Grote Prijs van Groot-Brittannië in juli volgt een evaluatie, meldt het team. Over de rijderswissel werd de afgelopen dagen al gespeculeerd, na de teleurstellende prestaties van Doohan (22) in de eerste zes races en zijn uitvallen afgelopen weekend in Miami.

De Australiër Doohan, die eind vorig seizoen debuteerde voor Alpine, kon dit seizoen niet tippen aan zijn Franse teamgenoot Pierre Gasly.

Colapinto (21) reed een deel van vorig seizoen voor Williams, waarbij hij opviel door punten te pakken in Azerbeidzjan en Austin. De Argentijn crashte echter ook twee keer zwaar, in São Paulo en Las Vegas.

Gasly pakte alle 7 punten van Alpine dit seizoen, Doohan bleef puntloos. Hij was de vervanger van de naar Haas vertrokken Esteban Ocon.

In aanloop naar de rijderswissel besloot teambaas Oliver Oakes dinsdagavond op te stappen. De 75-jarige Flavio Briatore neemt zijn taken per direct over.

“De komende vijf races geven ons de kans om iets anders te proberen en na deze periode zullen we onze opties afwegen”, aldus Briatore in een verklaring van het team.

Dit is na zes races al de tweede rijderswissel van het seizoen, na Yuki Tsunoda voor Liam Lawson als teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull.

De Formule 1 gaat volgend weekend verder met de Grote Prijs van Emilia-Romagna.

Ondernemersvertrouwen opnieuw gedaald door onzekerheid economie

DEN HAAG – Het ondernemersvertrouwen in Nederland is voor het tweede kwartaal op rij gedaald door de toegenomen onzekerheid over de economie. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met de Kamer van Koophandel (KVK), het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) en de ondernemersorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW.

Volgens de Conjunctuurenquête Nederland staat de stemmingsindicator nu op een stand van min 7,5. Dat is ruim onder het gemiddelde van min 3,7 sinds het begin van de meting in 2012.

Het CBS zegt dat de sterkste dalingen van het ondernemersvertrouwen te zien waren bij de groothandel en handelsbemiddeling. Ook in de zakelijke dienstverlening was sprake van een daling en sloeg het vertrouwenscijfer om van positief naar negatief. In de informatie en communicatie verbeterde het vertrouwen en is het cijfer licht positief.

Positief gestemd

Het statistiekbureau meldt verder dat bedrijven wel minder tekorten aan arbeidskrachten ervaren. Ondernemers noemen die tekorten het vaakst als belangrijkste belemmering voor de bedrijfsvoering. Ook onvoldoende vraag is een belangrijke belemmering.

Ondanks de onzekerheid over de internationale handel zijn exporterende bedrijven aan het begin van het tweede kwartaal positief gestemd over hun buitenlandse omzet. De industrie heeft veruit het belangrijkste aandeel in de Nederlandse export.

Schiphol vernieuwt Buitenveldertbaan: grootschalig onderhoud van mei tot en met september

SCHIPHOL – Van 10 mei tot en met 28 september 2025 vernieuwt Schiphol de Buitenveldertbaan, een van de start- en landingsbanen van de luchthaven. In ruim vier maanden wordt er gewerkt aan de grootschalige vernieuwing van vrijwel alle infrastructuur van en rond de baan. Tijdens de werkzaamheden maakt het vliegverkeer gebruik van de andere start- en landingsbanen, waaronder de Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan. Schiphol begrijpt dat dit overlast kan veroorzaken voor een deel van de omwonenden en doet er alles aan om het onderhoud zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren.

Dit is het grootste baanonderhoud dat we ooit aan de Buitenveldertbaan hebben uitgevoerd. We vernieuwen vrijwel alles: van asfalt en verlichting tot hemelwaterafvoer en bekabeling. Ook vervangen we delen die nog dateren uit de jaren ‘60. Dit is een uitdagend en complex project vanwege de vele werkzaamheden aan de baan en alles daar omheen, waaronder de kruising met de Aalsmeerbaan. We werken met honderden mensen per dag en waar het kan in de nacht, zodat de baan zo snel mogelijk weer beschikbaar is. Dat is van belang voor onze buren en het vliegverkeer.

Het onderhoud

Om de Buitenveldertbaan de komende jaren veilig te blijven gebruiken, is grootschalig onderhoud noodzakelijk. Er wordt in totaal 100.000 ton asfalt aangebracht – vergelijkbaar met een oppervlakte van 72 voetbalvelden. 90% van het vrijgekomen asfalt wordt hergebruikt, waarvan 60% weer direct in de landingsbaan wordt toegepast. 1.300 lampen worden vervangen voor duurzamere led-verlichting en er wordt bijna 400 kilometer aan kabels gelegd voor het verlichtingssysteem. Ook wordt ca. 5.000 meter aan goten en ruim 2.500 meter aan hemelwaterafvoersysteem vernieuwd en ruim 14.000 m2 aan nieuwe markeringen aangebracht.

Naast de werkzaamheden aan de Buitenveldertbaan, bundelt Schiphol zoveel mogelijk omliggende werkzaamheden in deze onderhoudsperiode. Dit voorkomt dat de baan meerdere keren per jaar buiten gebruik moet worden gesteld. Zo wordt er ook gewerkt aan de kruising van de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan, de aansluitende taxirijbanen en de omliggende velden (90.000 m2). De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans. Tegelijkertijd voert Luchtverkeersleiding Nederland onderhoud uit aan het Instrument Landing System. Dagelijks werken er gemiddeld 400 mensen op en rond de Buitenveldertbaan.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Welke start- en landingsbanen worden gebruikt door het vliegverkeer, is afhankelijk van de weersomstandigheden. De Buitenveldertbaan wordt normaal gesproken vooral gebruikt bij (sterke) westenwind. Tijdens het onderhoud aan deze baan maken vliegtuigen gebruik van andere start- en landingsbanen. Specifiek ter vervanging van de Buitenveldertbaan zetten we vaker de Kaagbaan in voor vertrekkende vliegtuigen en de Schiphol-Oostbaan voor landend vliegverkeer.

Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens de onderhoudsperiode. Mensen die in de buurt van Schiphol wonen, kunnen hier hinder van ondervinden. Daarom plant Schiphol het baanonderhoud zorgvuldig en doet het er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, neemt de luchtvaartsector een aantal operationele maatregelen.

Nadat de werkzaamheden aan de baan zijn afgerond, is de Buitenveldertbaan vanaf 29 september weer beschikbaar voor het vliegverkeer. In de weken daarna voert LVNL nog noodzakelijke metingen op de grond en in de lucht uit, om het vernieuwde landingssysteem zorgvuldig te testen. Tot 12 november is de baan beschikbaar bij goed zicht voor landend vliegverkeer. Daarna is de baan weer volledig inzetbaar bij alle zichtomstandigheden. Lees hier meer.

Nog altijd niemand aangehouden voor rellen in Scheveningen

DEN HAAG – Bijna een week na de rellen in Scheveningen is nog altijd niemand aangehouden. “Momenteel wordt bekeken of er bruikbare camerabeelden zijn. Vervolgens moeten de verdachten geïdentificeerd worden”, meldt de burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen. De Haagse gemeenteraad vergadert donderdag over de ongeregeldheden.

De politie verwacht naar eigen zeggen “op korte termijn een aantal verdachten te kunnen identificeren en vervolgens aan te houden”. Zij worden vooralsnog verdacht van “opruiing, openlijk geweld, poging zware mishandeling, mishandeling, vernieling en diefstal”.

Enkele honderden jongeren raakten vorige week donderdag slaags met elkaar rond het Kurhaus in Scheveningen. Volgens de politie hadden verschillende groepen elkaar vooraf bedreigd via sociale media. De menigte keerde zich tegen de politie toen die ingreep. Agenten werden bekogeld met stenen en glas.

Van Zanen herhaalde woensdag dat de politie op de avond zelf vooral bezig was de openbare orde te herstellen, en dat daarom toen niemand is opgepakt. “De exacte samenstelling van de groep relschoppers is op dit moment onbekend”, aldus de burgemeester, maar mogelijk kwamen sommige relschoppers “van buiten Den Haag”.

Volgens de burgemeester was er overdag wel wat irritatie in Scheveningen, onder meer door volle parkeerplaatsen, maar waren er geen meldingen “over jongeren die zich verzamelden of een intimiderende sfeer”. Den Haag kijkt of het mogelijk is “om in de toekomst eerder signalen op te vangen van veranderende sfeer”.

Rover in actie tegen ongekende bezuinigingen op het openbaar vervoer

Geen bussen meer na 19:00 uur ’s avonds? In het weekend voortaan de helft van alle busritten geschrapt? Het klinkt extreem, maar het zijn voorbeelden van realistische scenario’s die Reizigersvereniging Rover aan het publiek voorlegt in de campagne ‘Snijden doet Lijden’.

De naam ‘Snijden doet Lijden’ is niet toevallig gekozen: de bezuinigingen op het openbaar vervoer gaan volgend jaar iedereen pijn doen. Het Rijk is namelijk van plan een ongekend hoog bedrag van 335 miljoen euro aan budget voor het openbaar vervoer te schrappen. Maar hoeveel zijn die miljoenen nu precies waard? Rover is gaan rekenen wat er per provincie nodig is om aan de bezuinigingsopdracht te voldoen.

“De resultaten van onze berekeningen zijn flink slikken. In sommige provincies zien we bijvoorbeeld dat de bezuinigingsopdracht pas gehaald wordt wanneer er op zondag geen enkele bus meer rijdt”, ziet Rover-directeur Freek Bos. “Met deze plannen worden we echt jaren terug in de tijd gezet en komen onze doelen op het gebied van klimaat en bereikbaarheid steeds verder van ons af te staan.’

Snijden doet Lijden

Met de campagne ‘Snijden doet Lijden‘ wil Rover het formaat van de geplande bezuinigingen in beeld brengen en reizigers oproepen hun stem te laten horen. Bezoekers van de Rover-website kunnen de voorgestelde bezuinigingsscenario’s per provincie bekijken en aangeven welke opties voor hen absoluut onbespreekbaar zijn. Door deel te nemen aan deze interactieve polls, helpt het publiek Rover om de impact van de plannen zichtbaar te maken. Daarna wordt deelnemers gevraagd een petitie te tekenen.

Biden hekelt Ruslandbeleid van Trump: moderne appeasement

WILMINGTON – De Amerikaanse oud-president Joe Biden heeft felle kritiek geuit op het Ruslandbeleid van zijn opvolger Donald Trump. “Het is moderne appeasement”, zei hij in een interview met de BBC over de mogelijkheid dat Oekraïne gebieden moet opgeven voor vrede.

De 82-jarige Biden zei dat Poetin zijn buurland ziet als onderdeel van Rusland en niet zal stoppen. “Ik snap gewoon niet dat mensen kunnen denken dat als we het een dictator toestaan om grote stukken land in te nemen die niet van hem zijn, dat dat hem tevreden zal stellen”, zei de Democraat tegen de Britse omroep. Hij sprak ook de vrees uit dat Europese bondgenoten gaan twijfelen aan het Amerikaanse leiderschap in de wereld.

Met de term appeasement (verzoeningspolitiek) wordt bedoeld dat concessies worden gedaan om een conflict te vermijden. De term is beladen door de verregaande toezeggingen die in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog zijn gedaan aan nazi-dictator Adolf Hitler. Dat gebeurde in de vergeefse hoop dat zo een groter conflict voorkomen zou kunnen worden.

Kritiek

Het is in de VS gebruikelijk dat presidenten terughoudend zijn met kritiek op hun opvolgers. Toch oordeelt Biden hard over de huidige president. Hij noemde de woordenwisseling tussen Trump en de Oekraïense president Zelensky in het Witte Huis “Amerika onwaardig”. Ook toonde de oud-president zich verbijsterd over de wens van zijn opvolger om Canada en Groenland in te lijven en over de naamswijziging van de Golf van Mexico naar Golf van Amerika.

“Wat is hier in hemelsnaam aan de hand?”, vroeg Biden zich hardop af. “Welke president praat nou zo? Dat zijn wij niet. Wij staan voor vrijheid, democratie en kansen. Niet voor confiscatie.”

Indiase premier Modi schrapt bezoek Nederland na aanval Pakistan

DEN HAAG – De Indiase premier Narendra Modi zegt een bezoek aan Nederland af te midden van het oplopende conflict met Pakistan. Modi zou halverwege mei naar Noorwegen, Kroatië en Nederland reizen maar stelt dat bezoek nu uit.

Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst zou de Indiase premier 16 en 17 mei in Nederland verblijven. Hij zou onder meer dineren met de koning en lunchen met premier Dick Schoof. Ook stonden er ontmoetingen gepland met verschillende bedrijven, en mensen uit de Indiase gemeenschap.

India vuurde in de nacht van dinsdag op woensdag raketten af op Pakistaanse doelen, waarna Pakistan terugschoot bij de feitelijke grens in de regio Kasjmir. Aan beide zijden zijn doden gevallen. Pakistan heeft gezegd nog verder te zullen reageren en internationale waarnemers vrezen dat het conflict nog verder kan escaleren.

Volgens nieuwssite News18 is er geen officiële reden gegeven voor het afzeggen van het bezoek aan Europa, maar wil Modi zich waarschijnlijk richten op de spanningen met het buurland.

N35 tussen Mariënheem en Nijverdal afgesloten door overwegstoring [+foto’s]

Foto: News in Beeld

MARIËNHEEM – Als gevolg van een overwegstoring is de N35 (Almeloseweg) tussen Haarle en Raalte volledig afgesloten. De spoorbomen gaan niet meer omhoog en de lichten blijven knipperen.

Er staat inmiddels een lange file voor de spoorbomen. Vanaf Haarle staat het verkeer al stil bij de kruising met de stationsweg.

Wat de reden van de storing is is nog niet bekend.

Enkele ongeduldige weggebruikers rijden tussen de spoorbomen door, dit ondanks het knipperen van de rode lichten.

Foto: News in Beeld

Het is niet bekend hoe lang de stemming nog gaat duren.

Fraude: meer bedrijven getroffen, impact groter

Foto: Adobe Stock

Steeds vaker hebben bedrijven in Nederland en België te maken met fraude. In de afgelopen 12 maanden werd 78 procent getroffen door fraude. In 2023/2024 was dat nog 69 procent. Ook loopt het schadebedrag op. Dat blijkt uit het jaarlijkse fraudeonderzoek van krediet- en fraudeverzekeraar Allianz Trade.

Dit is het vierde jaar op rij dat Allianz Trade de ontwikkelingen op fraudegebied onderzoekt in Nederland en België. Uit het onderzoek (dat zich zowel op interne als externe fraude richt) blijkt dat de impact van fraude aanzienlijk is toegenomen. 46 procent van de bedrijven spreekt van “aanzienlijke tot grote impact”.

Opmerkelijk is dat de perceptie van fraude als toenemend risico iets is gedaald (van 87 procent naar 80 procent). Wel wordt de opkomst van AI als toenemend risico gezien, al noemen bedrijven AI ook vooral als tool om fraude op te sporen.

Een andere opvallende tendens is dat een toenemend aantal bedrijven zegt dat ze voldoende beschermd zijn, terwijl het aantal fraudegevallen én de schade-impact toeneemt. Vaak berust dit ‘gevoel van veiligheid’ op een misvatting. Bijvoorbeeld omdat men ten onrechte denkt dat een algemene schadeverzekering de gevolgen van fraude dekt.
Interne fraude blijft het hardnekkigst

Fraude door eigen medewerkers (interne fraude) is nog steeds de meest voorkomende fraude. 66 procent had hier de afgelopen 12 maanden mee te maken. De top 4 voor interne fraude is: 1: ontvreemden van goederen, 2: vervalsing van documenten, 3: ontvreemden van geld, 4: samenwerken met externe fraudeurs.

Externe fraude

55 procent van de bedrijven had afgelopen jaar te maken met externe fraude. Daarbij valt op dat de koploper van de afgelopen jaren factuurfraude gezakt is naar plaats 3. Aan kop staat nu fraude via externe partners. Op plaats 2 diefstal of vernietiging van data. De reden waarom factuurfraude minder voorkomt is mogelijk te verklaren door de sterke opkomst van online factuursystemen.

De percentages voor interne- en externe fraude zijn niet alleen hoger dan in 2024, ook loopt het schadebedrag op. Bedroeg in 2024 de geleden schade door interne fraude in minder dan 25 procent van de organisaties meer dan €100.000. In 2025 is dit opgelopen tot 39 procent. Bij externe fraude was bij 44 procent de klap groter dan €100.000.

Interne fraudeur: vaak senior

In de top drie van interne fraudeurs staan senior medewerkers nog steeds met stip bovenaan (53 procent). Zij kennen de bedrijfssystemen en mechanismen In de top drie van interne fraudeurs staan senior medewerkers nog steeds met stip bovenaan (53 procent). Zij kennen de bedrijfssystemen en mechanismen door en door. Omdat ze vaak lang in dienst zijn, genieten ze bij collega’s en superieuren groot vertrouwen. Dat verschaft hen allerlei vrijheden, waaronder toegang tot vertrouwelijke systemen en informatie.
Fraudeurs zijn op elke afdeling te vinden. Het hoogst scoort Commercie met 29 procent, daarna ‘Operations’ met 27 procent (diefstal van goederen), vervolgens Finance met 24 procent en Inkoop 16 procent.

Thuiswerken

Het onderzoek toont aan dat thuiswerken het risico op zowel interne als externe fraude verder vergroot. Waar in 2024 nog 55 procent van de bedrijven dit risico erkende, is dat nu opgelopen tot 67 procent. Het aantal bedrijven dat maatregelen nam is gestegen van 61 procent tot 69 procent.

Fraude: driekwart doet geen melding bij de politie

Het is lastig voor bedrijven om fraude zelf af te handelen. In toenemende mate schakelen ze externe partijen in. Opvallend is dat ze het vaakst aankloppen bij verzekeraars. Steeds minder bedrijven gaan naar de politie als ze met fraude te maken hebben. Vorig jaar deed ruim 60 procent dat niet. Dat percentage steeg dit jaar naar 73 procent.

Veel onduidelijkheid over manier van verzekeren tegen fraude

Steeds meer bedrijven denken dat ze verzekerd zijn tegen de gevolgen van fraude. Zo zegt 57 procent te beschikken over een fraudeverzekering (was in 2024: 41 procent). 44 procent beweert een cyberverzekering te hebben (was 34 procent) en 56 procent een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (was 45 procent). Dit toont aan dat bedrijven en organisaties een verkeerd beeld hebben over het verzekerd zijn tegen fraude. 45 procent van de organisaties denkt bijvoorbeeld alle schade door fraude gedekt te hebben via een reguliere schadeverzekering, zoals aansprakelijkheid- of cyberverzekering. Dat is een foutieve aanname.

Bijna de helft van alle organisaties denkt ten onrechte dat een cyberverzekering voldoende beschermt tegen digitale fraude. Dit is niet het geval. Neem de schade door een spookfactuur die een fraudeur per email verstuurt; die valt bijvoorbeeld niet onder de cyberverzekering.

VS verliest opnieuw straaljager bij incident in Rode Zee

WASHINGTON – Een straaljager van de Amerikaanse marine is dinsdag in de Rode Zee neergestort tijdens een landingspoging op een vliegdekschip. Dat melden diverse Amerikaanse media, waaronder de zender CNN.

De piloot en een wapensysteembeheerder zijn uit het water gehaald. Beiden raakten lichtgewond, aldus CNN. Het vliegtuig, een F-18, is nog niet geborgen.

Vorige week dinsdag verloren de Amerikanen ook al een F-18 door een ongeval. Het gevechtsvliegtuig viel toen van het vliegdekschip USS Harry S. Truman in de Rode Zee. Ook ditmaal ging het om een F-18 van de USS Harry S. Truman. Een F-18 kost meer dan 60 miljoen dollar (bijna 53 miljoen euro).

De USS Harry S. Truman is gestationeerd in de Rode Zee als onderdeel van de Amerikaanse operaties tegen de Houthi’s in Jemen.

TIP Group ontwikkelt Powered Trailer met SolardEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries

De eerste elektrische koeltrailer van TIP Group, aangedreven door zonne-energie, accu’s en teruggewonnen energie, is ontstaan door een samenwerking tussen drie partners.

Innovatie in de transportsector draait vaak om het vinden van slimmere manieren om beschikbare middelen te benutten. De nieuwste samenwerking tussen TIP Group, SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH is hiervan een uitstekend voorbeeld.

Samen hebben zij de Powered Trailer ontwikkeld, een geavanceerde elektrische koeltrailer die meerdere hernieuwbare energiebronnen integreert – batterij, zonne-energie en energieterugwinning – waardoor dieselkoelunits overbodig worden. Global Trailer heeft gesprekken gevoerd met sleutelfiguren van deze bedrijven om meer te weten te komen over de technologie achter de Powered Trailer en de impact ervan op het wagenparkbeheer.

De Powered Trailer, die onlangs werd gepresenteerd op de IAA Transportation-beurs in Hannover, vormt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van gekoeld transport. Hoe hebben TIP Group, SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH hun expertise gebundeld om een baanbrekende oplossing te creëren, welke impact kan dit hebben op wagenparkbeheer en wat betekent dit voor de toekomst van duurzaam transport? De drie bedrijven delen een visie voor een duurzamere transportsector en elke partner draagt zijn gespecialiseerde expertise bij om ervoor te zorgen dat de oplossing zowel innovatief als commercieel haalbaar is.

TIP Group, een toonaangevende leverancier van leasing- en verhuurdiensten voor transportmaterieel, maakt deze technologie toegankelijk voor wagenparkbeheerders.
“Onze ambitie binnen TIP Group is om de innovatieve overstap naar emissievrij temperatuurgecontroleerd transport met koeltrailers te leiden, zonder beperkingen op haalbare oplossingen”, aldus Rogier Laan, Vice President Sales and Marketing van TIP Group. “Zowel SolarEdge e-Mobility als Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH staan bekend om hun vooruitstrevende visie en hun inzet voor decarbonisatie, waardoor ze uitstekend bij dit project passen.”

SolarEdge e-Mobility, een pionier op het gebied van slimme energieoplossingen, zorgt ervoor dat het systeem optimaal gebruikmaakt van hernieuwbare energiebronnen.
“Bij de introductie van nieuwe technologie op een traditionele markt is het van cruciaal belang om verstoringen van de processen van klanten tot een minimum te beperken”, aldus Pavel Gilman, Senior Director Sales & Marketing & Program Management bij SolarEdge e-Mobility.

“Om maximale efficiëntie te bereiken, hebben we betrokken klanten nodig die bereid zijn nieuwe technologieën te testen en verder te ontwikkelen. De betrokkenheid van TIP Group is van groot belang geweest bij het selecteren van de juiste logistieke partners en use cases.”

De teams van SolarEdge e-Mobility, TIP Group en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH voor de Powered Trailer op de IAA Transportation.

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH draagt bij met zijn geavanceerde expertise op het gebied van koeling en optimaliseert de koelunits voor volledig elektrische werking.

“Onze koelunits zijn ontworpen met zeer efficiënte invertertechnologie om ervoor te zorgen dat er geen energie wordt verspild”, aldus Gunnar Hilge, Head of Development bij Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. Door meerdere energiebronnen te integreren, creëren we een koeloplossing die zowel kosteneffectief als volledig duurzaam is.

De Powered Trailer is een doorbraak op het gebied van gekoeld transport, waarbij meerdere hernieuwbare energiebronnen worden geïntegreerd om een volledig elektrische koeloplossing te bieden.

Het zonnedak speelt een belangrijke rol in de energievoorziening en dekt tussen 20 en 120 procent van de energiebehoefte van de koelunit van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH, afhankelijk van het gebruiksprofiel van de klant, de buitentemperatuur en de zonnestraling. De energie-as vult dit aan door kinetische energie tijdens het rijden – met name tijdens het remmen – op te vangen en om te zetten in elektriciteit, zodat er extra vermogen beschikbaar is wanneer zonne-energie alleen niet voldoende is. Deze energie wordt vervolgens opgeslagen in een accu met hoge capaciteit, waardoor de koelunit verzekerd is van een betrouwbare stroombron. Het systeem is ontworpen om de efficiëntie te optimaliseren, met verschillende recuperatiemodi waarmee bestuurders de energieopname kunnen aanpassen aan de rijomstandigheden en de batterijstatus.

SolarEdge e-Mobility speelt een cruciale rol in het maximaliseren van de efficiëntie van de Powered Trailer door zonne-energie in het systeem te integreren. “Ons doel is om het aandeel van gratis, groene energie – zonne- en kinetische energie – binnen de trailer te vergroten”, aldus Gilman. “Door meerdere energiebronnen te gebruiken, verminderen we onze afhankelijkheid van alleen batterijcapaciteit, waardoor we kosten verlagen en de bedrijfsuren verhogen. Deze volledig emissievrije energiebron verhoogt de efficiëntie en duurzaamheid van het wagenpark.”

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH levert de volledig elektrische koelunit, die is geoptimaliseerd om naadloos samen te werken met het energie-ecosysteem van de trailer. “Onze koelunits maken gebruik van zeer efficiënte invertertechnologie om ervoor te zorgen dat er geen energie wordt verspild”, aldus Hilge.

De accu van de trailer kan worden opgeladen via het zonnedak, de recuperatieas of een externe netaansluiting. In een ideaal scenario wordt de energiebehoefte van de trailer volledig gedekt door hernieuwbare bronnen, wat het een echte emissievrije oplossing maakt.”

De mogelijkheid om energie op te vangen, op te slaan en te hergebruiken maakt de Powered Trailer tot een revolutionaire oplossing. Door gebruik te maken van dit geavanceerde energie-ecosysteem kunnen wagenparkbeheerders hun brandstofkosten aanzienlijk verlagen, het operationele bereik vergroten en voldoen aan de nieuwste duurzaamheidsvoorschriften, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

De prestaties in de praktijk vormen de ultieme test voor elke nieuwe technologie. De Powered Trailer wordt momenteel getest in een proefprogramma met Zippel Group, een toonaangevend logistiek bedrijf dat gespecialiseerd is in geconditioneerd transport. Deze proef is bedoeld om te valideren of het systeem volledig op hernieuwbare energie kan werken met behoud van efficiëntie en betrouwbaarheid in de dagelijkse logistieke activiteiten.

Een van de belangrijkste prestatie-indicatoren die worden gemonitord, is de naadloze werking van de e-reefer zonder onderbrekingen.

“Onze belangrijkste KPI’s voor deze proef zijn operationele betrouwbaarheid, rendement op investering en gebruiksgemak voor klanten bij hun dagelijkse werkzaamheden”, aldus Gilman. “We volgen de telematicagegevens nauwlettend en onderhouden voortdurend feedbackloops met de gebruiker om ervoor te zorgen dat we waardevolle, praktijkgerichte inzichten verzamelen.”

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH onderzoekt momenteel hoe goed het systeem presteert op het gebied van energie-efficiëntie en kostenbesparingen.
“In vergelijking met conventionele dieselmotoren kunnen volledig elektrische koeloplossingen de operationele kosten met wel 50 procent verlagen, afhankelijk van de brandstof- en elektriciteitsprijzen”, aldus een woordvoerder van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. “Voor wagenparkbeheerders is het van cruciaal belang dat het systeem optimaal wordt benut om het rendement op hun investering te maximaliseren. Bij optimaal gebruik kan de ROI al binnen twee tot vier jaar worden gerealiseerd, wat betekent dat de klant gedurende de rest van de levensduur van de trailer – doorgaans zes tot tien jaar – aanzienlijke kostenbesparingen realiseert.”

Voor TIP Group vormt deze pilot een cruciale proof of concept. “We willen aantonen dat deze configuratie autonoom kan functioneren, idealiter zonder gebruik te maken van elektriciteit uit het net”, aldus Laan. “Deze proef zal cruciale inzichten opleveren in de prestaties van het systeem, de energiebesparingen en de operationele efficiëntie, waardoor we de oplossing kunnen verfijnen voor een bredere marktintroductie.”

De pilot is inmiddels in volle gang en de eerste reacties wijzen op positieve resultaten en een sterk potentieel voor implementatie op de lange termijn. Naarmate er meer gegevens worden verzameld, zullen de resultaten worden gebruikt om de volgende stappen te bepalen voor de schaalvergroting van deze technologie in de gekoelde transportsector.
Hoewel de Powered Trailer een grote stap voorwaarts betekent, staat de brede acceptatie van elektrische koeltrailers nog voor verschillende uitdagingen. Van belemmeringen door regelgeving tot aarzeling bij wagenparkbeheerders: het overwinnen van deze obstakels is essentieel om de overstap weg van dieselkoeling te versnellen.

Een van de grootste obstakels is de terughoudendheid van de markt en de initiële investeringskosten. “Veel wagenparkbeheerders zijn nog steeds terughoudend met de overstap naar nieuwe technologie vanwege zorgen over de kosten en de gevolgen voor de bedrijfsvoering”, aldus Gilman. “De sleutel tot het overwinnen van deze uitdaging is het aantonen van een duidelijk rendement op investering door middel van praktijktests en samenwerking met full-service leveranciers van materieel zoals TIP Group, die het financiële risico voor klanten helpen beperken.”

Vanuit technologisch oogpunt spelen ook beperkingen van de infrastructuur en energiekosten een rol. “Hoewel de laadinfrastructuur geen groot probleem vormt, aangezien het systeem via elk 400V-stopcontact kan worden opgeladen, kunnen de hoge elektriciteitskosten – met name in markten zoals Duitsland – van invloed zijn op de acceptatiegraad”, aldus een woordvoerder van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. “Daarom richt de Powered Trailer zich op energieonafhankelijkheid, door gebruik te maken van zonnepanelen en een energieterugwinningsas om onderweg stroom op te wekken.”

Uitdagingen op het gebied van regelgeving vormen eveneens een hindernis. TIP Group heeft te maken gehad met verschillen in wetgeving tussen verschillende landen, met name in Nederland, waar de registratie van energieterugwinningsassen nog niet is goedgekeurd.
“Ondanks dat Nederland een early adopter is van duurzaam transport, moet de wetgeving voor de registratie van deze assen nog worden afgerond, terwijl andere EU-landen al een stap verder zijn”, aldus Laan. “Onze verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van 2025 zal zijn opgelost, maar in de tussentijd werken we samen met alternatieve markten om de acceptatie te versnellen.”

Naast de wetgeving heerst er ook een zekere ‘angst voor het onbekende’ onder wagenparkbeheerders. TIP Group speelt hier actief op in door testunits te leveren, gegevens te verzamelen en advies te geven om klanten te helpen bij een zorgeloze overstap naar elektrische reefers.

“Met de juiste ondersteuning en prestatiegegevens zijn wij ervan overtuigd dat deze belemmeringen kunnen worden overwonnen, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor een schonere en kostenefficiëntere toekomst in het gekoelde transport”, aldus TIP.
Ondanks deze uitdagingen komt er steeds meer vaart in het proces. Naarmate regelgeving verandert, energiekosten stabiliseren en marktleiders blijven investeren in elektrificatie, is de Powered Trailer hard op weg om een standaardoplossing te worden voor duurzame koelketenlogistiek.

Nu de Powered Trailer de pilotfase verlaat en op grotere schaal wordt ingezet, ligt de focus op het opschalen van de technologie en het waarborgen dat wagenparkbeheerders deze naadloos kunnen integreren in hun logistieke activiteiten.

“De technologieën die nodig zijn om een grote sprong voorwaarts te maken op het gebied van duurzame logistiek zijn al beschikbaar”, aldus Gilman. “Het is niet de vraag of, maar wanneer. Het tempo waarmee de technologie wordt geïmplementeerd, hangt af van wetgeving, acceptatie door klanten en blijvende bewijzen van operationele voordelen.”
Voor TIP Group is het van prioriteit om klanten te ondersteunen bij de overgang. “Het beste advies voor wagenparkbeheerders is om nu te beginnen. De overgang naar volledig elektrische oplossingen vergt tijd en inspanning, maar early adopters zullen waardevolle ervaring opdoen en kostenvoordelen behalen”, aldus TIP.

“Wij zetten ons in om onze klanten met de juiste oplossingen en expertise door deze transitie te begeleiden.” Met verdere praktijkproeven, integratie in wagenparken en beleidsontwikkelingen in het verschiet, staat de Powered Trailer aan het begin van een nieuw tijdperk in het gekoeld transport. Naarmate meer bedrijven stappen zetten in de richting van volledige elektrificatie, zullen samenwerkingsverbanden zoals deze innovatie blijven stimuleren. De Powered Trailer is niet alleen een concept voor de toekomst, maar een werkende oplossing die vandaag de dag beschikbaar is en een nieuwe norm stelt voor duurzaamheid in de koelketenindustrie.

×