Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 14:54 uur
Home Blog Pagina 2

Trump: VS zullen meer wapens naar Oekraïne sturen

WASHINGTON – De Verenigde Staten gaan meer wapens aan Oekraïne leveren, zei president Donald Trump maandagavond in het Witte Huis. “We zullen meer wapens moeten sturen, voornamelijk defensieve wapens”, zei Trump tegen journalisten. Volgens hem wordt Oekraïne momenteel “heel hard getroffen”.

Het Pentagon bevestigt de levering van defensieve wapens in opdracht van Trump “zodat Oekraïners zichzelf kunnen verdedigen”.

Het Pentagon hield vorige week eerder overeengekomen wapenleveringen aan Oekraïne tegen. Het Amerikaanse ministerie van Defensie zei dat de eigen wapenvoorraad te veel begon te slinken. Volgens mediaberichten werd ook de levering van Patriot-luchtafweerraketten stopgezet.

Eerder dit jaar pauzeerden de Amerikanen alle militaire steun aan Kyiv al eens tijdelijk. Sinds het begin van zijn tweede ambtstermijn heeft Trump nog geen extra wapenpakketten voor Oekraïne aangekondigd.

VVD wil met fiscale maatregelen koopwoning bereikbaarder maken

DEN HAAG – Met extra belastingvrijstellingen wil de VVD een koopwoning voor meer mensen bereikbaar maken. Starters moeten wat de liberalen betreft tot 75.000 euro belastingvrij kunnen sparen voor de koop van een eigen woning. Ook wil de partij de mogelijkheden verruimen voor ouders om voor dit doel belastingvrij te schenken aan hun kinderen.

In haar nieuwe “visie op wonen” legt de VVD de nadruk op koopwoningen. De afgelopen jaren is volgens de partij vooral beleid gemaakt voor de huurmarkt. “Dit terwijl de overgrote meerderheid van de Nederlanders aangeeft het liefst een koopwoning te bezitten.” Wat de VVD betreft wordt wettelijk vastgelegd dat 25 tot 30 procent van de gebouwde nieuwbouwwoningen, betaalbare koopwoningen moeten zijn.

Een andere maatregel die de VVD voorstelt om de markt voor starters toegankelijker te maken, is uitbreiding van het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen, dat onlangs van start is gegaan. Ook denkt de partij aan langere looptijden van hypotheken. Dit zou de maandlasten kunnen verlagen.

De VVD wil de hypotheekrenteaftrek niet verder versoberen. Deze belastingkorting “houdt wonen betaalbaar”, aldus de VVD, die daarmee zegt zekerheid te willen bieden aan middengroepen. De afgelopen jaren is de hypotheekrenteaftrek, die de staatskas vele miljarden per jaar kost, stapsgewijs verminderd.

Ambtenaren van verschillende ministeries adviseerden eerder deze week in een rapport om subsidiëring van het bezit van een eigen huis via belastingvoordelen juist te verminderen. De Europese Commissie dringt al langer aan op het verder verlagen of zelfs afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Deze zou mede de oorzaak zijn van de oververhitting die de woningmarkt al jaren plaagt.

Beijing waarschuwt VS en landen voor deals die China schaden

BEIJING – China waarschuwt de Amerikaanse regering om de handelsspanningen tussen de twee landen niet opnieuw aan te wakkeren door volgende maand de tarieven op Chinese goederen te herstellen. Ook dreigt Beijing met vergeldingsmaatregelen tegen landen die handelsovereenkomsten met de Verenigde Staten sluiten die China schaden.

China en de VS spraken in mei af de importheffingen voor elkaar tijdelijk fors te verlagen, nadat ze elkaar eerder hadden bestookt met steeds hogere tarieven. In de tussentijd zouden ze aan een breder akkoord werken en zou China weer meer zeldzame aardmetalen leveren aan de VS. De Amerikanen zouden op hun beurt de exportbeperkingen voor China van bepaalde software voor het ontwerpen van chips opheffen. Maar vervolgens liepen de handelsspanningen weer op. Vorige maand spraken de twee landen af deze producten weer aan elkaar te leveren.

China heeft tot 12 augustus de tijd om een ​​akkoord te sluiten met de VS om te voorkomen dat president Donald Trump de hoge heffingen herinvoert die hij in april en mei aan China oplegde. Deze importtarieven bedroegen meer dan 100 procent.

Tariefverlagingsafspraken

“Eén conclusie is overduidelijk: dialoog en samenwerking zijn de enige juiste weg”, schreef het Volksdagblad, de officiële krant van de Chinese Communistische Partij, in een artikel over de handelsspanningen tussen China en de VS. Het artikel was ondertekend met “Zhong Sheng”, oftewel “Stem van China”, een term die de krant gebruikt om standpunten over buitenlands beleid te uiten. De krant herhaalde ook de opvatting van de Chinese regering dat Trumps tarieven neerkomen op “pesten” en dat het land vastbesloten is om zijn rechten en belangen te beschermen.

De krant haalde ook uit naar landen die overwegen om tariefverlagingsafspraken met de VS te sluiten, waardoor China uit hun toeleveringsketens wordt gehaald. Zo wist Vietnam vorige week een ​​tariefverlaging te bewerkstelligen van 46 procent naar 20 procent voor zijn export naar de VS. Voor goederen die via Vietnam worden doorgevoerd naar de VS geldt echter een heffing van 40 procent. Veel van deze goederen komen uit China. “China verzet zich krachtig tegen elke partij die een overeenkomst sluit die Chinese belangen opoffert in ruil voor tariefconcessies”, aldus de krant.

Investeringen in klimaatvriendelijk transport bijna verdubbeld in vier jaar

DEN HAAG – Nederland investeerde in 2023 bijna 41 miljard euro in het beperken van klimaatverandering, een verdubbeling ten opzichte van 2019. Vooral de transportsector liet een sterke groei zien: de investeringen in klimaatvriendelijke mobiliteit stegen van 8,9 miljard euro in 2019 naar 18 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De stijging komt met name door de toegenomen investeringen in elektrische en hybride voertuigen, laadinfrastructuur en duurzame vervoersalternatieven zoals spoorvervoer en binnenvaart. Alleen al in elektrische en hybride personenauto’s investeerden huishoudens en bedrijven in 2023 gezamenlijk 12,2 miljard euro.

De investeringen in transport en vervoer vormen inmiddels het grootste deel van de totale klimaatgerelateerde investeringen: 44 procent. Naast personenvervoer gaat het ook om verduurzaming van het goederenvervoer, zoals overstappen van wegtransport naar spoor of binnenvaart.

Investeringen in energienet en hernieuwbare energie

Ook in het energienetwerk werd fors geïnvesteerd. Door de groei van zonne- en windenergie is het elektriciteitsnetwerk in hoog tempo verzwaard en uitgebreid. In totaal werd er in 2023 5,9 miljard euro geïnvesteerd in energienetwerken, meer dan een verdubbeling vergeleken met vier jaar eerder.

De investeringen in hernieuwbare energie bedroegen ruim 10 miljard euro, waarvan het grootste deel naar zonnepanelen (4,6 miljard euro), windenergie (2,7 miljard euro) en warmtepompen (2,1 miljard euro) ging.

Huishoudens goed voor ruim 30 procent

Ruim 30 procent van de totale klimaatinvesteringen is afkomstig van huishoudens, met name voor de aanschaf van elektrische auto’s en verduurzaming van woningen. De overige 64 procent kwam van bedrijven, die vooral investeren in elektrische bedrijfswagens, hernieuwbare energie en de energie-infrastructuur.

De overheid speelt als directe investeerder een bescheiden rol, maar ondersteunt wel via subsidies en stimuleringsregelingen voor duurzame maatregelen in zowel de particuliere als zakelijke markt.

Europese richtlijnen

De cijfers zijn voor het eerst samengesteld volgens nieuwe Europese richtlijnen voor klimaatgerelateerde investeringen. Binnen elk van de vijf onderzochte thema’s – mobiliteit, hernieuwbare energie, energie-efficiëntie, energienetwerken en overig – is een stijgende lijn zichtbaar, met transport en energienetwerken als grootste uitschieters.

Franse snelweg richting Spanje weer open na bosbranden [+foto’s&video]

NARBONNE -De Franse snelweg A9 richting de Spaanse grens is dinsdagochtend in zuidelijke richting weer open na de afsluiting van maandagavond vanwege een grote bosbrand bij Narbonne.

Er staat nog wel een forse file, die volgens de ANWB goed is voor een half uur tot een uur vertraging.

Tussen Perpignan en Narbonne is de weg in noordelijke richting nog dicht.

De brand brak maandagmiddag uit en verspreidde zich richting Bages, ten zuiden van de stad. Er werden 850 brandweerlieden ingezet om het vuur te bestrijden.

Volgens Franse media ging zo’n 1500 hectare bos in vlammen op.

Recordaantal uithalers opgepakt in Antwerpen, helft uit Nederland

arrestatie

DEN HAAG – In de eerste helft van dit jaar zijn in het havengebied van Antwerpen 166 vermoedelijke uithalers gearresteerd, een recordaantal. De helft van hen heeft de Nederlandse nationaliteit, zo maakte de Belgische politie maandag bekend.

Over heel 2024 lag het aantal drugsgerelateerde arrestaties in de Antwerpse haven nog op 128. Onder de opgepakte uithalers waren dit jaar 37 minderjarigen, van wie 22 uit Nederland komen.

Volgens de Belgische politie zetten criminele organisaties bewust kwetsbare jongeren in voor het risicovolle werk van het uithalen van drugs uit containers.

De andere helft van de verdachte uithalers bestaat vooral uit Belgen (57), maar ook Albanezen, Fransen en Marokkanen (allemaal 5).

Hoewel de totale hoeveelheid in beslag genomen cocaïne in de Antwerpse haven is gedaald, neemt het aantal vondsten en arrestaties juist toe. Vermoedelijk kiezen drugssmokkelaars er steeds vaker voor om kleinere partijen te verzenden om het risico te spreiden, aldus de politie.

ING: Bouwproductie herstelt, maar woningbouw loopt weer vast

AMSTERDAM – Na een stevige krimp begin 2024, laat de bouwproductie weer groei zien. Toch zijn er duidelijke signalen dat het herstel broos is: het aantal afgegeven bouwvergunningen voor woningen daalt, investeringen in bedrijfsgebouwen blijven achter en structurele knelpunten zoals netcongestie en grondtekort remmen verdere vooruitgang.

ING Research verwacht dat het aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen in 2025 licht stijgt naar circa 70.000, maar in 2026 stabiliseert.

Na flinke krimp bouwsector in 2024 weer groei verwacht

In 2024 is de totale bouwproductie met 2,9 procenten gekrompen. Vooral de nieuwbouwproductie had aan het begin van 2024 nog last van de eerdere teruggelopen vergunningverlening en dalende verkopen in 2023. Hierdoor liet het 1e kwartaal van 2024 een flinke krimp zien. Daarna is het bouwvolume weer gaan toenemen en steeg ook in het eerste kwartaal van 2025 met 0,5 procenten (ten opzichte van het kwartaal eerder).

Lage groei bouwvolume verwacht in 2025 en 2026

De toename van het bouwvolume van de afgelopen vier kwartalen werd voornamelijk gedreven door de nieuwbouw van woningen. Hogere algemene lonen en een iets lagere rente maakten het voor consumenten mogelijk om meer te lenen voor de aankoop van een huis.

Vooruitzichten zijn slechts gematigd positief waardoor we een lage groei verwachten van de bouwproductie in 2025 (1,5 procenten) en 2026 (2 procenten). Het aantal bouwvergunningen voor nieuwe woningbouw is begin 2025 afgenomen waardoor het aanbod niet verder kan doorgroeien. De afgenomen interesse door ingevoerde overheidsmaatregelen van vooral internationale beleggers om in woningbouw te investeren speelt ook een rol. Ook kampt de bouw met structurele knelpunten, zoals een tekort aan bouwgrond, langdurige en complexe ontwikkeltrajecten, juridische vertragingen en netcongestie. De overheid werkt aan oplossingen. De problematiek is echter complex en vragen veel tijd en inspanning om op te lossen.

Uitbreiding kostenverhaal in plaats van planbatenheffing

Op 20 juni heeft de demissionaire minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening een kamerbrief verstuurd met een voorstel voor de invoer van een planbatenheffing of een alternatieve vorm waarbij een gemeente meer publieke investeringen bij nieuwe ontwikkelingen kunnen doorberekenen op de projectontwikkelaar. Voordelen die de minister aangeeft zijn dat er geen nieuwe regelgeving voor een planbatenheffing hoeft te worden opgetuigd en marktpartijen al gewend zijn aan het huidige systeem dat nu alleen uitgebreid wordt.

“Uitbreiding van het kostenverhaal is een stap in de goede richting om overwinsten op grond te beperken. De voordelen van niet nog een extra regeling lijken ook aanwezig” aldus Maurice van Sante, senior econoom bij ING Research,

“Daarentegen is de uiteindelijke opbrengst waarschijnlijk lager bij vooral projecten met een hoge overwinst op de grond maar met weinig opties van publieke investeringen die doorbelast kunnen worden voor het betreffende project. Kruissubsidie met opbrengsten van zo’n project voor een ander woningbouwproject waar financiële tekorten zijn, is dan niet mogelijk.”

Aantal faillissementen al weer aan het dalen

De lagere bouwvolumes hebben invloed gehad op het aantal faillissementen. In 2024 nam het aantal faillissementen vooral toe in de gespecialiseerde bouw, van 224 in 2023 naar 337 in 2024. Dit betreft onder andere bedrijven die zonnepanelen installeerden. Veel bouwbedrijven verkeren echter na jaren van groei in goede financiële staat, waardoor het totale aantal faillissementen beperkt blijft. De ingezette productiegroei leidde begin 2025 ook al tot een daling van het aantal faillissementen.

Aannemers kijken met meer vertrouwen vooruit

Ook het toenemende vertrouwen onder Nederlandse bouwers laat zien dat de krimp van 2024 achter ons ligt en de sector weer omhoog koerst. Het geeft aan dat aannemers positief zijn over de ontwikkeling van hun orderboeken en dat ze weer meer bereid zijn personeel aan te nemen. Begin 2024 was het ondernemersvertrouwen nog bijna negatief. Sindsdien groeit het vertrouwen gestaag, wat wijst op hernieuwd optimisme in de bouwsector.

Meer plannen om de prijzen te verhogen

Steeds meer bouwers willen hun verkoopprijzen verhogen in 2025. In juni 2025 gaf 34 procenten van alle bouwbedrijven aan prijsstijgingen door te willen voeren. Dit komt doordat de vraag weer licht aantrekt en de volumes gestegen zijn waardoor de concurrentie beperkter is. Materiaalkosten stijgen nauwelijks. Wel nemen de loonkosten behoorlijk toe en is er voldoende vraag om deze te kunnen doorberekenen.

Wilders bij demonstratie met tegenstanders azc in Zwolle

ZWOLLE – Voor- en tegenstanders van de komst van een asielzoekerscentrum in Zwolle hebben voorafgaand aan een raadsvergadering hierover gedemonstreerd. Op het plein voor het provinciehuis, waar de Zwolse gemeenteraad maandagavond vergadert, stonden enkele honderden tegenstanders. Zij werden kort toegesproken door PVV-leider Geert Wilders, die naar Zwolle was gekomen om hen “te steunen en een hart onder de riem te steken”.

Aan de achterkant van het provinciehuis stonden ook tientallen mensen die de bouw van een azc in de nieuwbouwwijk De Tippe juist steunen. Zij hadden spandoeken bij zich met teksten als ‘Geef haat geen kans’, ‘Weg Wilders, vluchtelingen welkom’ en ‘De wereld is van iedereen’. Politieagenten stonden tussen de twee groepen demonstranten. Problemen bleven voor de start van de vergadering uit.

Zwolle wil in De Tippe, een nieuw deel van de wijk Stadshagen, een opvanglocatie voor vierhonderd asielzoekers laten bouwen. De gemeenteraad stemt hier maandagavond over. Twee weken geleden bleek in een debat al dat een meerderheid de komst van een azc steunt.

Aanwezig

Wilders, die vorige week in Helmond ook aanwezig was bij een protest tegen een asielzoekerscentrum, hoopt dat de Zwolse raad toch een ander besluit neemt. “Als ze wel een azc toelaten, is de tijd dat we dat accepteren wat mij betreft voorbij. Vergeet niet dat ieder besluit van een gemeenteraad ook kan worden teruggedraaid”, zei hij door een megafoon.

Burgemeester Peter Snijders zei “oprecht begrip” te hebben voor welke emotie dan ook. “Maar de volksvertegenwoordigers moeten zich nu vrij kunnen uitspreken. In Zwolle komen we er altijd met elkaar uit. Ik geloof ook dat dat vandaag zal gebeuren, wat de besluitvorming ook wordt.”

Bronnen: EU krijgt geen brief van VS over hogere importheffingen

BRUSSEL – De Europese Unie zal geen brief krijgen van de Verenigde Staten waarin hogere importheffingen worden aangekondigd. Dat melden ingewijden binnen de EU aan persbureau Reuters.

De Amerikaanse president Donald Trump deelde eerder op maandag brieven aan Japan en Zuid-Korea. Goederen uit deze landen die worden ingevoerd in de Verenigde Staten, worden vanaf 1 augustus belast met een heffing van 25 procent.

Trumps woordvoerster Karoline Leavitt zei maandag op een persconferentie wel dat nog twaalf andere landen een soortgelijke brief zullen ontvangen. Welke landen dit zijn, werd niet direct duidelijk. Trump zal de brieven delen op zijn socialemediaplatform Truth Social, aldus Leavitt.

Elektriciteitsverbruik binnenlands vervoer bijna verdubbeld sinds 2019

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het elektriciteitsverbruik in het binnenlands vervoer is in 2024 opgelopen tot 17 petajoule (PJ), bijna een verdubbeling ten opzichte van 2019. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral het wegverkeer verbruikte fors meer stroom, onder meer door de sterke toename van elektrische voertuigen.

Het aandeel van het binnenlands vervoer in het totale elektriciteitsverbruik is in vijf jaar tijd gegroeid van 2 naar 4 procent. In 2024 gebruikte de sector 16,7 PJ aan elektriciteit, tegen 8,5 PJ in 2019. De stijging komt grotendeels voor rekening van het wegverkeer, waarvan het verbruik is vervijfvoudigd. Sinds 2023 verbruikt het wegverkeer voor het eerst meer elektriciteit dan het railverkeer.

Nederland verbruikte in totaal 407 PJ aan elektriciteit in 2024, 2 procent meer dan een jaar eerder. Hoewel het totale verbruik nog iets lager ligt dan voor de coronapandemie, laat de vervoerssector dus juist een sterke toename zien.

De cijfers van het CBS laten verder zien dat de meeste elektriciteit nog altijd wordt verbruikt in de sectoren dienstverlening, afvalverwerking, water en reparatie (141,6 PJ) en de nijverheid (114,8 PJ). Woningen waren in 2024 goed voor bijna een vijfde van het totale elektriciteitsverbruik (75,5 PJ). De stroom die thuis wordt gebruikt voor het laden van stekkerauto’s, telt echter niet mee bij woningen, maar wordt toegerekend aan het binnenlands vervoer.

Volgens het CBS zal de stijgende trend in het stroomverbruik van het wegverkeer zich naar verwachting voortzetten, mede door het groeiende aantal elektrische vrachtwagens en personenauto’s.

Vrachtwagenchauffeur zonder rijbewijs en verzekering betrapt onder invloed van alcohol

FRECHEN – De Duitse politie heeft zaterdagmiddag 5 juli in het plaatsje Frechen een 51-jarige vrachtwagenchauffeur aangehouden die zonder rijbewijs, zonder verzekering en onder invloed van alcohol achter het stuur zat.

De man werd rond 17.30 uur gecontroleerd op de Neuer Weg. Tijdens de controle ontdekten agenten dat de vrachtwagen niet verzekerd was en dat de bestuurder niet beschikte over een geldige rijbevoegdheid. Bovendien roken de agenten een alcohollucht bij de man, waarop een ademtest werd afgenomen. Deze gaf een alcoholpromillage van 0,9 aan.

De chauffeur werd vervolgens meegenomen naar het politiebureau voor een tweede ademtest. Tegen hem is een strafrechtelijk onderzoek gestart wegens meerdere overtredingen van de verkeerswetgeving.

Ook de eigenaresse van de vrachtwagen wordt als verdachte aangemerkt. Zij zou de rit mogelijk hebben toegestaan of opgedragen, terwijl de bestuurder niet bevoegd was om het voertuig te besturen.

De verdere afhandeling van de zaak is in handen van de verkeersongevallenafdeling van de politie.

Vrachtschip ‘Magic Seas’ volgens Houthi’s inmiddels gezonken

SANAA – De Jemenitische Houthi’s hebben de aanval op een vrachtschip op de Rode Zee opgeëist. De Magic Seas van een Griekse rederij werd zondag voor de zuidwestkust van Jemen bestookt en zwaar beschadigd.

Het was de eerste aanval op de scheepvaart in de Rode Zee in maanden. Volgens een latere verklaring van de rebellen is het schip inmiddels gezonken.

De aanval duurde langer dan vier uur. De negentien bemanningsleden en drie bewakers bleven ongedeerd en werden geëvacueerd. Israël voerde daarna aanvallen uit op doelen van de Houthi’s, de eerste in bijna een maand.

Het schip, dat onder Liberiaanse vlag voer, vervoerde ijzer en kunstmest van China naar Turkije, verklaart rederij Stem Shipping. Er was volgens het bedrijf geen link met Israël. De Houthi’s hebben sinds de oorlog in Gaza Israël en de scheepvaart op de Rode Zee aangevallen. Ze zeggen daarmee de Palestijnen te steunen.

Inmiddels is bekend geworden dat een ander Grieks vrachtschip onder Liberiaanse vlag, de Eternity C, is aangevallen met zeedrones en boten voor de Jemenitische havenstad Hodeidah. Twee bemanningsleden raakten ernstig gewond en twee worden vermist, zegt het bedrijf Cosmoship, eraan toevoegend dat er gewapende beveiligers aan boord waren. De brug van het schip werd geraakt. De communicatie is verstoord en het is moeilijk contact op te nemen met de bemanning.

Sluizen Lith en St. Andries gestremd door lekkend dak bediengebouw

Foto: Rijkswaterstaat | Flying Eye

LITH – De zuidkolk van de Prinses Máximasluizen in Lith en de sluis van St. Andries zijn tijdelijk gestremd. Oorzaak is een lekkage in het dak van het bediengebouw, waarbij onder meer water lekt boven enkele bedienplekken. Uit voorzorg tegen kortsluiting heeft Rijkswaterstaat besloten de bediening van beide sluizen stil te leggen.

Ook de bediening van de sluis bij Macharen werd aanvankelijk getroffen, omdat deze normaal gesproken op afstand wordt aangestuurd vanuit Lith. Inmiddels is deze sluis omgeschakeld naar lokale bediening, zodat scheepvaart hier weer doorgang kan vinden.

Voor de gestremde sluizen zijn omvaarroutes beschikbaar via de Bergsche Maas of via sluis Weurt. Rijkswaterstaat waarschuwt dat dit aanzienlijke vertragingen kan opleveren voor de scheepvaart.

De noordkolk van de Prinses Máximasluizen is al sinds februari 2025 buiten gebruik als gevolg van een aanvaring. Deze kolk wordt momenteel hersteld, wat de impact van de nieuwe storing vergroot.

Rijkswaterstaat werkt aan een oplossing voor de lekkage en onderzoekt daarnaast tijdelijke maatregelen om de sluizen zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen.

IVECO Schouten opent nieuwe vestiging in Twello

TWELLO – Wat 55 jaar geleden begon in een bescheiden schuurtje in Almkerk, groeit verder uit met een nieuwe strategische vestiging in Twello. IVECO Schouten heeft haar twaalfde locatie officieel geopend. Met deze uitbreiding geeft het familiebedrijf invulling aan een cruciale rol in het onderhoud van militaire defensievoertuigen én versterkt het tegelijkertijd de civiele bedrijfswagenmarkt in de regio.

Strategische sleutelrol voor zowel defensie als de civiele markt

De nieuwe vestiging in Twello is geen gewone garage. Het pand fungeert als onderhoudslocatie voor voertuigen van IVECO Defence Vehicles (IDV), een logistiek centrum én opleidingslocatie.

Hier leren zowel militaire als civiele monteurs sleutelen aan voertuigen die operationeel ingezet worden. Zo waarborgt IVECO Schouten samen met defensie dat onderhoud en service ook tijdens missies doorgang kunnen vinden, een belangrijke schakel in de inzetbaarheid van de nieuwe Manticore en andere defensievoertuigen.

Gemeente blij met nieuwe invulling

De vestiging werd feestelijk ingeluid door Fred Schouten en Izak Schouten, samen met burgemeester Jorritsma-Verkade van de gemeente Voorst. De burgemeester sprak haar trots uit over de komst van IVECO Schouten: “Bedrijven als deze zijn goud waard voor onze regio. Ze brengen werkgelegenheid, houden locaties in gebruik en investeren in vakmanschap. Monteurs zijn goud waard!”

Open dag voor buurt en familie

Eén dag later, op zaterdag 5 juli, was de nieuwe vestiging open voor publiek. Bezoekers kregen een uniek kijkje achter de schermen: van kleurplatenwedstrijd voor de jongste gasten tot racen in een Formule 1-simulator voor de snelheidsduivels. Buurtbewoners en ondernemers uit de omgeving reageerden enthousiast: de nieuwe invulling van het pand brengt weer extra bedrijvigheid in Twello.

Op naar de toekomst

Met Twello zet IVECO Schouten een volgende stap in haar ambitie om dichtbij de klant te blijven en te investeren in duurzame groei. Niet alleen in transportoplossingen, maar ook in mensen, kennis en regionale samenwerking.

Vrachtverkeer in West-Brabant West in kaart gebracht; dit biedt kansen voor toekomstgericht mobiliteitsbeleid

vlnr: Joost de Kruijf (SmartwayZ), Ralph van den Boom (gemeente Bergen op Zoom) Robin Heij (gemeente Roosendaal), Ruud Weijmans (Logistics Community Brabant) en Jeroen Steenbakkers (Argaleo)

BERGEN OP ZOOM/ROOSENDAAL – In West-Brabant West is data verzameld en geanalyseerd van goederenvervoerbewegingen. De resultaten bieden vernieuwende inzichten in verkeersstromen, knelpunten en kansen op verduurzaming.

Dankzij het analyseren van data afkomstig uit navigatieapparatuur in vrachtwagens, is het voor het eerst mogelijk om vrachtverkeer op dit detailniveau zichtbaar te maken – tot op het uur en per route. Dit biedt beleidsmakers en ondernemers een krachtige basis voor toekomstgericht mobiliteitsbeleid.

In opdracht van de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal startten Logistics Community Brabant en Argaleo in augustus 2024 een grootschalig onderzoek naar de goederenvervoerbewegingen, regionale verkeersdrukte en transitiemogelijkheden. Daarbij werd Bridgestone data gebruikt dat in het voorgaande jaar was verzameld. Bridgestone wordt door zo’n 20 procent van de transporteurs gebruikt en levert daarmee voldoende data voor een representatief onderzoek.

350.000 vrachtwagens per dag

Studenten van Breda University of Applied Sciences analyseerden verkeersdata van onder andere de A4, A58 en A17 en de knooppunten Zoomland en Markiezaat. De resultaten waren soms bevestigend, maar vaak verrassend. Zo bleek dat op een gemiddelde dag zo’n 350.000 vrachtwagens door het onderzoeksgebied rijden. De helft daarvan rijdt alleen over de snelweg, terwijl de andere helft een herkomst of bestemming heeft in de regio.

Op randwegen is ‘s ochtends vaak een piek zichtbaar in het zware vrachtverkeer, terwijl het lichte vrachtverkeer juist in de middag toeneemt. Op snelwegen is dit patroon meestal omgekeerd. Licht vrachtverkeer verplaatst zich voornamelijk tussen bedrijventerreinen in West-Brabant en komt minder vaak in woonwijken of dorpskernen.

Naast de verkeersintensiteit en herkomst-bestemmingsanalyses is ook routekeuze onderzocht. Daarbij bleek dat maandag de druktste dag was voor knooppunt Zoomland, terwijl op dinsdag knooppunt Markiezaat de meeste vrachtbewegingen telt. “Doordat we deze gegevens nu concreet in beeld hebben, kunnen gemeenten beter het gesprek aangaan met ondernemers en inwoners,” aldus Ruud Weijmans, projectleider namens Logistics Community Brabant.

Digital Twin maakt onzichtbare verkeersstromen zichtbaar

De data is verwerkt in een zogeheten Digital Twin: een digitale en visuele weergave van de werkelijkheid die helpt bij het maken van beleidskeuzes. Nu is precies te zien hoeveel zwaar of licht vrachtverkeer er op welk moment over welke wegen rijdt – uitgesplitst naar uur, werkdag, weekend of maand. Door deze visualisaties ontstaan nieuwe inzichten. Zo wordt duidelijk hoe bedrijventerreinen en verkeersdrukte samenhangen, waar kansen liggen voor duurzamer vervoer via binnenlandse terminals zoals die in Bergen op Zoom en hoe verkeersmaatregelen het gedrag van weggebruikers beïnvloeden.

Vervolgvragen en unieke aanpak

Hoewel de tool al veel inzicht biedt, roept het onderzoek ook nieuwe vragen op. Voor een goede beleidsvertaling is daarom aanvullende expertise en data nodig. ’Het draait zeker niet alleen om de data; specialistische kennis van de data zorgt dat de reis naar de bestemming daadwerkelijk innovatief wordt’, zegt wethouder Dominique Hopmans van de gemeente Bergen op Zoom.

Het project is uniek in Nederland: niet eerder werd op dit detailniveau onderzoek gedaan naar vrachtverkeer. De aanpak kan bovendien als voorbeeld dienen voor andere regio’s. De Regio West-Brabant (RWB) stelde voor dit onderzoek subsidie beschikbaar uit het O&O-fonds.