Clicky

woensdag 10 september 2025 - 19:59 uur
Home Blog Pagina 2

Polen meldt vondst zeven drones en resten van raket

WARSCHAU – Polen heeft zeven drones en resten van een raket gevonden. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken maakte dat bekend tijdens een persconferentie over de schending van het Poolse luchtruim.

Premier Donald Tusk zei eerder dat het luchtruim negentien keer was geschonden. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers gevallen.

In het dorpje Wyryki is een woning beschadigd, melden Poolse media. Het dorpje ligt in het oosten van Polen, ongeveer 15 kilometer van de grens met Belarus en 35 kilometer van Oekraïne.

Ook zouden resten van drones zijn aangetroffen in Biala Podlaska en Czesniki, eveneens in het oosten van het land, en in een veld bij het centraal gelegen Mniszków. De gemeente Mniszków ligt ten zuidwesten van de hoofdstad Warschau.

Premier Tusk meldt 19 schendingen van Pools luchtruim

WARSCHAU – Polen heeft negentien schendingen van zijn luchtruim waargenomen, meldt premier Donald Tusk, die het eerder over “een groot aantal Russische drones” had. Het merendeel is volgens hem vanuit Belarus Polen binnengevlogen.

Volgens Tusk zijn waarschijnlijk vier drones neergehaald. Hij heeft bevestigd gekregen dat drie onbemande toestellen zijn neergeschoten, de laatste om 06.45 uur. De eerste schending van het luchtruim vond dinsdag rond 23.30 uur plaats. Er zijn tot dusver geen meldingen over gewonden of doden.

Tusk stelt dat de “grootschalige provocatie” niet vergelijkbaar is met eerdere incidenten waarbij Russische drones het Poolse luchtruim schonden. “Dit is de eerste keer in deze oorlog dat ze niet uit Oekraïne kwamen door fouten of kleine Russische provocaties. Voor het eerst kwam een aanzienlijk deel van de drones rechtstreeks uit Belarus.” Belarus en Rusland zijn nauwe bondgenoten.

Geen oorlog

De premier stelt dat zijn land meer steun nodig heeft dan verklaringen van solidariteit, die uit steeds meer Europese landen komen. Polen praat met bondgenoten over het versterken van zijn luchtverdediging. Volgens Tusk moeten wegens de ernst van de situatie voorbereidingen worden getroffen voor “verschillende scenario’s”.

De regeringsleider zegt dat Polen nooit zo dicht bij een gewapend conflict is geweest sinds de Tweede Wereldoorlog. Er is volgens Tusk momenteel geen reden om te verklaren dat Polen in oorlog is.

Europees Parlement verlengt vrijstelling tolheffing voor zero-emissie vrachtwagens

Foto: Adobe Stock | phonlamaiphoto

BRUSSEL – Het Europees Parlement heeft ingestemd met een verlenging van de tolvrijstelling voor zware zero-emissievoertuigen (HDV’s) onder de Eurovignet-richtlijn. De maatregel verlengt de huidige vrijstelling, die afloopt op 31 december 2025, tot 30 juni 2031. Daarmee krijgen vervoerders die investeren in schone voertuigtechnologie meer financiële zekerheid.

Brancheorganisatie IRU verwelkomt het besluit, maar benadrukt dat vrijwillige maatregelen niet voldoende zijn om de grootschalige inzet van zero-emissie vrachtwagens te versnellen.

Hoge kosten en gebrek aan eenheid binnen de EU

“Het Europees Parlement heeft een goed signaal gegeven aan de sector: het gebruik van zero-emissievoertuigen kan worden gestimuleerd,” aldus Raluca Marian, EU-directeur van IRU. “De verlenging geeft juridische zekerheid voor vervoerders, zeker nu deze voertuigen nog altijd twee tot drie keer zo duur zijn als dieselmodellen.”

Toch wijst IRU erop dat de toepassing niet uniform is, omdat lidstaten zelf mogen beslissen of ze de vrijstelling toepassen. Slechts enkele landen maken daar gebruik van, waardoor volgens de organisatie sprake is van een gebrek aan EU-brede consistentie.

IRU: breder pakket nodig

De internationale wegvervoerorganisatie pleit voor aanvullende maatregelen om de verduurzaming van de sector te versnellen:

  • Gerichte herinvestering: CO₂-gerelateerde tolopbrengsten zouden tijdelijk verplicht terug moeten vloeien naar de verduurzaming van het wegtransport, in plaats van in algemene begrotingen te verdwijnen.
  • Geen dubbele heffingen: Zodra het ETS II (emissiehandelssysteem voor wegverkeer) van kracht wordt, mogen lidstaten geen extra CO₂-heffingen opleggen.
  • Ondersteuning CO₂-neutrale brandstoffen: Vrachtwagens die rijden op CO₂-neutrale vloeibare of gasvormige brandstoffen zouden ook moeten profiteren van substantiële tolreducties of vrijstellingen.
  • Administratieve vereenvoudiging: Erkenning van CO₂-emissieklassen in de hele EU, gebaseerd op de registratie in het land van herkomst.

Oproep aan de Raad van de EU

Nu het Europees Parlement zijn steun heeft uitgesproken, dringt IRU erop aan dat ook de Raad van de Europese Unie de verlenging uiterlijk eind 2025 goedkeurt. Daarmee blijft de vrijstelling ononderbroken van kracht en kan de weg worden vrijgemaakt voor bredere maatregelen om de sector te verduurzamen.

Von der Leyen: deal VS was nodig, maar wij gaan over eigen regels

STRAATSBURG – De handelsdeal met de Verenigde Staten was nodig, maar Europa gaat nog altijd zelf over de eigen regels. “Of het nu gaat om milieu- of digitale regelgeving: wij stellen onze eigen normen. Wij stellen onze eigen regels. Europa zal altijd zelf beslissen,” zei voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen woensdag in haar jaarlijkse toespraak.

De Amerikaanse president Donald Trump dreigde vrijdag nog met tarieven vanwege een miljardenboete van de EU aan Google.

Von der Leyen sloot voor de zomer een deal met Trump waarin vastgestelde invoertarieven van 15 procent waren afgesproken. Dat is haar op kritische geluiden vanuit lidstaten en het Europees Parlement komen te staan. De voorzitter zegt die reacties “te begrijpen”, maar de deal nodig te vinden voor “stabiliteit”.

Daarbij waarschuwt ze ook voor “de gevolgen van een volwaardige handelsoorlog met de VS. Stel je de chaos voor.”

Overzicht blokkades en acties in Frankrijk – 10 september 2025 (update 11.00 uur)

PARIJS – Op woensdag 10 september 2025 vinden in heel Frankrijk grootschalige protestacties en blokkades plaats. Deze acties hebben al vanaf de vroege ochtend geleid tot aanzienlijke verkeershinder, vooral rond Parijs en op belangrijke snelwegen. Ook in andere regio’s – Noord-Frankrijk, West-Frankrijk, het zuiden en oosten – worden wegen, rotondes en logistieke knooppunten geblokkeerd.

Hieronder een actueel overzicht van 11 uur:

Blokkades aangekondigd op de Parijse ring

  • Porte de Bagnolet → vanaf 6.00 uur (verbinding A3 en A86)

  • Porte de la Chapelle → vanaf 6.00 uur (toegang A1: Roissy, Lille)

  • Porte d’Orléans → vanaf 6.00 uur (toegang A6: Lyon)

  • Porte d’Italie → vanaf 7.00 uur (verbinding A6 en zuid Francilien)

Strategische snelwegen

  • A1: blokkades bij transporteurs en oliedepots → directe impact op luchthaven Roissy-CDG.

  • A3: verstoringen verwacht bij Bagnolet.

  • A6: acties in Essonne (Évry, Étampes, Brétigny) → mogelijke afsluitingen.

  • A86: vaak doelwit → verstoringen verwacht bij Créteil, Saint-Denis, Aubervilliers.

  • A4: mobilisatie in Seine-et-Marne (Meaux, Coulommiers, Melun) → kans op gedeeltelijke blokkades.

Gevoelige zones buiten snelwegen

  • Oliedepots rond Parijs: blokkades → risico op brandstofvoorziening.

  • Industriële/logistieke zones: o.a. Brétigny (Amazon) → aangekondigd piket.

  • Grote pleinen & rotondes: blokkades voorzien in Seine-Saint-Denis, Val-d’Oise, Yvelines.

Demonstraties & bijeenkomsten in Parijs

  • Depots RATP: 4.30 uur Malakoff, 5.00 uur Belliard, 5.30 uur Lagny.

  • Poorten van Parijs: 6.00 uur Bagnolet, Chapelle, Orléans – 7.00 uur Italie.

  • Overdag:

    • 10.00 uur → Hôpital Tenon (20e arr.).

    • 11.00 uur → Gare du Nord (vergadering spoorpersoneel & reizigers).

    • 11.00–14.00 uur → Place de la République (antiracistisch/antifascistisch kamp).

    • 13.00 uur → Châtelet (protest tegen begroting).

    • 14.00 uur → Les Halles (“Ça bloque les Halles”-actie).

    • 16.00 uur → Place des Fêtes (volksbal & vergadering).

Voorsteden van Parijs

  • 77: Meaux (10.30 uur), Melun (12.00 uur), Coulommiers (10.00 uur).

  • 78: Mantes-la-Jolie (8.00 uur).

  • 91: Étampes (10.00 uur), Évry (13.30 uur), Brétigny (12.00–14.00 uur).

  • 92: Ziekenhuizen Beaujon & Louis Mourier (10.00 uur), Montrouge (17.30 uur).

  • 93: Aubervilliers (6.00, 8.00, 12.00 uur), Montreuil (7.00 uur), Saint-Denis (10.00 uur).

  • 95: Cergy (9.30 uur), Bezons (9.30 uur).


Zone Noord

  • Nord (59): veel bijeenkomsten en brandende pallets in Lille, grote hinder op de ring rond Lille. Acties nabij de A2 bij Cambrai. Manifestatie op de N356 met brand op de weg en stenengooiers.

  • Somme (80): talrijke filterblokkades en brandende pallets in regio Amiens, vooral op de N25. Demonstratie bij afrit Roye op de A1.

  • Hauts-de-France:

    • A16 Flixecourt: actie gepland bij rotonde, 10–15 mensen, tijd onbekend.

    • A1 Roye: grote bijeenkomst bij rotonde (100+ mensen, vanaf 5.30 uur), kans op afsluiting afrit 12.

    • A29 Amiens afrit 51: actie bij Amazon-terrein.

    • RD934: mogelijk blokkade bij aansluiting met A29.


Zone West

  • Calvados (14):

    • Caen: 245 mensen blokkeren 4 punten op de ring. Viaduct Calix gesloten.

    • Vanaf 4.00 uur blokkades bij Castorama (Ouistreham-Caen), Mondeville (Frères-Lumière).

    • 10.00 uur Vire (Porte-Horloge), 10.30 uur Lisieux (place François-Mitterrand).

    • 12.00 uur “banquets” in Caen.

    • 15.00 uur Bayeux (place de la mairie).

    • 18.00 uur Caen (place Saint-Pierre).

  • Eure (27): Bernay (7.00 uur, place Verdun), Évreux (12.00 uur, voor stadhuis).

  • Seine-Maritime (76):

    • Saint-Étienne-du-Rouvray: 130 mensen, filterblokkade.

    • Rouen: blokkades bij rond-point aux Vaches en rond-point de la Motte.

    • Le Havre: blokkades bij Gonfreville-l’Orcher en Fécamp.

    • Dieppe: acties bij kerncentrales Paluel en Penly, filter elke 15 minuten.

  • Manche (50): acties vanaf 7.00 uur in Saint-Lô (diverse locaties), Carentan (8.00 uur), Marigny-le-Lozon (8.00 uur), Coutances (10.30 uur).

  • Orne (61): vanaf 5.00 uur acties in Alençon, Flers (8.00 uur), Argentan (11.00 uur), Flers (17.00 uur).

  • Côtes d’Armor (22): Dinan, “operatie escargot” om 7.00 uur.

  • Finistère (29): blokkades rond Brest, mogelijk RN12 bij Saint-Divy geblokkeerd.

  • Ille-et-Vilaine (35): Rennes: blokkade depot STAR, acties bij metrostations. Fougères: blokkade rotonde Leclerc. Guichen: blokkade rotonde Pigeon Blanc (D177).

  • Loire-Atlantique (44):

    • Nantes: binnenring afgesloten bij Porte des Estuaires.

    • Acties bij Cheviré-brug, Cardo en place Rosa-Parks.

    • Blokkades richting Rennes, RN165, RN137 en luchthaven.

    • Bouguenay: 60 mensen blokkeren rotonde naar luchthaven.

    • Saint-Nazaire: blokkade bij rotonde bij scheepswerven.

  • Loir-et-Cher (41): Blois: actie bij prefectuur.

  • Loiret (45): Orléans: actie om 10.30 uur bij kathedraal.

  • Maine-et-Loire (49): Angers: vanaf 6.30 uur blokkades, CHU vanaf 14.00 uur.

  • Mayenne (53): Laval: actie bij station 14.00 uur.

  • Sarthe (72): Le Mans Sud/Arnage vanaf 7.00 uur.

  • Vendée (85): acties bij rotonde des Flâneries en rotonde Atlantique.

  • Charente/Charente-Maritime (16/17): blokkades en acties in Angoulême, Cognac, Saintes, Niort, radar vernield N10.

  • Deux-Sèvres (79): filterblokkades in Niort, Limalonges, Melle.

  • Vienne (86): Poitiers-zuid, tol deels geblokkeerd, later vrijgegeven. N10 bij Poitiers nog steeds hinder.

  • Gironde (33): Bordeaux: protest in centrum vanaf 10.30 uur, hinder verwacht op ring. Mogelijke blokkades in Bassens en Langon.

  • Pyrénées-Atlantiques (64): Pau (14.00 uur), Bayonne (blokkades vanaf 6.00 uur).

  • Dordogne (24): Périgueux (11.00 uur), Bergerac (10.30 uur).

  • Haute-Vienne (87): blokkades op A20 en RCEA, diverse rotondes rond Limoges.


Zone Zuid

  • Bouches-du-Rhône (13): Marseille: talrijke blokkades vanaf 6.30 uur, o.a. Porte d’Aix, La Valentine, Place Castellane. A52 en industrieterreinen getroffen.

  • Var (83): blokkades in Toulon, Brignoles, Le Muy, Les Arcs, Bandol.

  • Vaucluse (84): Pertuis: blokkade rond McDonald’s, 10.00 uur.

  • Alpes-de-Haute-Provence (04): acties in Digne, Manosque, Sisteron, Forcalquier.

  • Hautes-Alpes (05): Gap (10.00 uur, 16.00 uur).

  • Alpes-Maritimes (06): blokkades op A8 bij Antibes en Nice, acties bij Saint-Laurent-du-Var.

  • Gard (30): blokkade bij Boulou en Nîmes (A9).

  • Hérault (34): toegang haven Sète vrijwel onmogelijk, oliedepot Frontignan geblokkeerd.


Zone Oost

  • Franche-Comté (90): hinder op A36 bij Belfort.

  • Elzas (67/68): mogelijke blokkades op A35, GCO, diverse rotondes. Acties om 14.00 uur in Strasbourg en Mulhouse.

  • Moselle (57): Metz: demonstratie vanaf 14.00 uur.

  • Loire (42): blokkades op A47, acties in Saint-Étienne, Montbrison, Roanne.

  • Haute-Loire (43): blokkades in Brioude en Le Puy-en-Velay vanaf 7.00 uur.

  • Isère (38): blokkades in Grenoble en Saint-Quentin Fallavier (A43 afgesloten).

  • Puy-de-Dôme (63): blokkades in Clermont-Ferrand, Riom, Ambert, Issoire, Thiers.

  • Côte-d’Or (21): blokkades op diverse rotondes in Dijon vanaf 6.30 uur.

  • Rhône (69): Lyon: acties vanaf 6.30 uur op de M7 bij Perrache, verkeer stilgelegd.


    Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Transport Online heeft deze gegevens met de grootst mogelijke zorg samengesteld, maar kan niet instaan voor de volledigheid of actualiteit ervan.

Oostenrijkse transportsector komt in verzet: protest tegen geplande tolverhoging [+video]

WENEN – In Oostenrijk hebben transportbedrijven woensdag 10 september actiegevoerd tegen de geplande verhoging van de tolheffing per 2026. Zo’n zestig vrachtwagens trokken in konvooi vanuit het westen van Wenen naar het Ministerie voor Innovatie, Mobiliteit en Infrastructuur.

De Oostenrijkse transportfederatie en vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel (WKO) vrezen dat de aangekondigde verhoging – die kan oplopen tot 13 procent, inclusief extra CO₂-heffingen – de concurrentiepositie van Oostenrijkse vervoerders ernstig onder druk zet.

Volgens berekeningen stijgen de jaarlijkse tolkosten voor een 40-tons combinatie van circa €81.000 naar ongeveer €92.000. Brancheorganisaties waarschuwen dat dergelijke kostenstijgingen zullen leiden tot hogere prijzen, extra inflatiedruk en een verlies aan concurrentiekracht voor de transportsector.

Bij het ministerie in Wenen overhandigde de beroepsvereniging haar eisen: uitstel of aanpassing van de geplande verhoging en meer transparantie over de berekeningsmethodes van de nieuwe tarieven.

Het protest leidde lokaal tot verkeershinder in en rond de Oostenrijkse hoofdstad.

Al bijna tweehonderd arrestaties in Frankrijk bij protesten [+foto’s&video]

PARIJS – In Frankrijk zijn ruim tweehonderd mensen gearresteerd rond de ‘bloquons tout’-protesten tegen de aangekondigde bezuinigingen in dat land. Dat meldt de minister van Binnenlandse Zaken Bruno Retailleau.

Rond Parijs ging het om 132 personen. Ook is ongeveer vijftig keer opgetreden om blokkades op te heffen.

Volgens Retailleau zijn de onlusten niet meer toe te schrijven aan een burgerbeweging, maar gekaapt door wat hij “links-extremisten” noemt.

Eerder deze week sprak hij zich al in felle bewoordingen uit over mogelijk geweld en waarschuwde hij dat blokkades niet zouden worden toegestaan. “Ik begrijp de woede, maar die kan niet zonder meer worden gevent op straat”, waren toen zijn woorden.

In heel Frankrijk zijn uit voorzorg ongeveer 80.000 manschappen ingezet, onder meer van de gendarmerie.

Autodealers nemen informatieplicht over verbruik en uitstoot niet serieus genoeg

DEN HAAG – In 2024 en het eerste kwartaal van 2025 heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bij 127 autodealers gecontroleerd of zij voldoen aan de wettelijke plicht om consumenten te informeren over het brandstofverbruik, de zuinigheidscategorie en de CO₂-uitstoot van nieuwe personenauto’s.

Bij 50 dealers (39%) constateerde de ILT 1 of meerdere tekortkomingen, zoals geen energielabel of niet het juiste energielabel bij de auto of geen informatieoverzicht in de showroom. Hierdoor wordt het voor consumenten moeilijker om bewust te kiezen voor een zuinigere en schonere auto. Deze dealers hebben een schriftelijke waarschuwing gekregen. Bij 30 dealers verrichtte de ILT daarna een hercontrole. Dit leidde tot het opleggen van een last onder dwangsom (LOD) bij 1 autodealer. Bij herhaling van de overtreding verbeurt deze een dwangsom van € 250 per tekortkoming met een maximum van € 10.000. Een LOD wordt opgelegd om een overtreding te doen beëindigen en herhaling van een overtreding te voorkomen.

Eerlijke vergelijking

Autodealers zijn wettelijk verplicht om zichtbaar een energielabel te plaatsen bij nieuwe personenauto’s in en buiten de showroom. Ook moet op een duidelijk zichtbare plaats in de showroom een informatieoverzicht aanwezig zijn met hierop de gegevens van het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot van alle voertuigen die de dealer verkoopt.

De ILT wijst er op dat het belangrijk is dat de sector haar wettelijke verplichtingen naleeft. Het energielabel geeft objectieve informatie over het brandstofverbruik, de zuinigheidscategorie en de CO₂-uitstoot van een auto. Hierdoor kan de consument een eerlijke vergelijking maken en zien welke auto bijvoorbeeld de zuinigste is binnen de grootteklasse waarin de consument zoekt. Het energielabel stimuleert dus de verkoop van zuinigere en schonere auto’s.

Nieuwe energielabels voor hybride en elektrische voertuigen

In de huidige regelgeving vergelijkt het energielabel nieuwe personenauto’s alleen op basis van brandstofverbruik en CO₂-uitstoot. Als het gaat om emissieloze auto’s komen deze allemaal in de meest zuinige klasse A terecht, waardoor deze auto’s zich niet laten vergelijken.

De verwachting is daarom dat het energielabel wordt gewijzigd in 2026 en dat bij het bepalen van de energie-efficiëntieklasse van een personenauto ook een berekeningsmethode van toepassing is op emissieloze auto’s. Concreet betekent dit voor de consument dat daarmee een onderlinge vergelijking tussen nieuwe personenauto’s op fossiele brandstof, elektriciteit en waterstof mogelijk wordt.

Markttoezichthouder

De ILT is onder andere markttoezichthouder voor de Richtlijn 1999/94/EG en het Besluit etikettering energieverbruik personenauto’s. In het Besluit staat dat bij de verkoop van een nieuwe personenauto een energielabel aanwezig moet zijn. Deze regel geldt voor voertuigen die nog niet op naam zijn gezet en niet voor voertuigen voor speciale doeleinden zoals een camper.

Schonere brandstoffen voor export: ILT ziet duidelijke verbetering na invoering beleidsregel

DEN HAAG – Brandstoffen die vanuit Nederland worden geëxporteerd naar landen buiten de EU, waaronder veel West-Afrikaanse landen, zijn sinds april 2023 aantoonbaar van betere kwaliteit.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voerde maatregelen in die de autobrandstofkwaliteit moesten verbeteren. In een evaluatie keek de inspectie naar de totale effecten. Vooral de concentraties zwavel en benzeen in brandstoffen zijn fors gedaald.

In 2018 kwam de ILT erachter dat autobrandstoffen met hoge gehaltes schadelijke stoffen vanuit Nederland naar West-Afrika werden geëxporteerd. De inspectie heeft in 2022 als actie daarop een beleidsregel gepubliceerd waarin zij grenswaarden stelt voor schadelijke stoffen als zwavel, benzeen en mangaan. Het doel: bijdragen aan een schoner milieu en bescherming van de volksgezondheid, ook buiten de Europese Unie.

In 2023 onderzocht de ILT de eerste resultaten. De beleidsregel is nu in zijn geheel geëvalueerd. De staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) stuurt de evaluatie naar de Tweede Kamer.

Positieve effecten in West-Afrika

De kwaliteit van brandstoffen uitgevoerd naar West-Afrika is sinds de invoering van de regel merkbaar verbeterd. Uit kwaliteitscertificaten blijkt dat de concentraties van met name zwavel en benzeen in de exportbrandstoffen flink zijn teruggebracht. De ILT constateert dat West-Afrikaanse landen jarenlang hoge prijzen betaalden voor brandstoffen van lage kwaliteit. De invoering van strengere regels heeft mede geleid tot een eerlijker verhouding tussen prijs en geleverde kwaliteit.

Regels omzeilen

Niet alle bedrijven handelen in de geest van de regel. Met name in Zwitserland gevestigde handelaren proberen de regels te omzeilen door brandstof in andere landen te produceren of te mengen met andere schadelijke stoffen. In enkele gevallen wordt brandstof als halffabricaat geëxporteerd, om buiten Nederland alsnog toevoegingen te doen die in strijd zijn met het doel van de regelgeving.

Volgens de ILT ondermijnen deze praktijken het beoogde maatschappelijke effect en zijn ze in strijd met de zorgplicht. De inspectie blijft daarom actief toezicht houden. Ook gaat de ILT de handelswijze van in Zwitserland gevestigde handelaren onder de aandacht brengen van het Nationaal Contactpunt (NCP) voor OESO-richtlijnen en de overheid in Zwitserland.

Gelijk speelveld

De export van benzine naar West-Afrika is gedaald, mede door verminderde vraag uit Nigeria en verschuivingen binnen de markt. Ook in Nigeria zijn de normen gaandeweg strenger geworden, mede doordat in 2024 in Nigeria de grootste raffinaderij van Afrika is opgestart, ontworpen om schone brandstoffen te produceren.

De daling van benzine export vanuit Nederland naar West-Afrika is deels opgevangen door export naar andere regio’s. In eerste instantie verschoof een deel van de productie naar België, maar daar gelden sinds september 2024 dezelfde kwaliteitsregels voor de export van brandstof. Hierdoor is binnen het ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen) nu sprake van een gelijk speelveld. De ILT trekt in haar toezicht op met de Belgische collega’s.

Tijdens een event dat de Benelux Unie samen met UNEP begin dit jaar had georganiseerd werden andere Europese landen opgeroepen het Belgische en Nederlandse voorbeeld te volgen. Een Europese aanpak was eind vorig jaar ook besproken bij de Energieraad van Europese ministers van Economische zaken.

Voorstel: beleidsregel omzetten in wetgeving

Op basis van de evaluatie en de afspraken binnen de Benelux-unie zou het omzetten van de beleidsregel in bindende wetgeving, bijvoorbeeld een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) een goede volgende stap zijn. Hiermee krijgen de specificaties een stevige juridische basis en kunnen de ervaringen van de ILT met het toezicht op de zorgplicht daarin worden meegenomen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verkent momenteel deze stap.

Vrachtwagenchauffeur (37) overlijdt na ernstig ongeval op Duitse A7

Foto: Adobe Stock

WALSRODE – Op de Duitse A7 heeft dinsdagmiddag een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij een 37-jarige vrachtwagenchauffeur om het leven is gekomen. Het ongeluk gebeurde tussen de afrit Bad Fallingbostel en het Walsroder Dreieck, in de rijrichting Hannover.

Volgens de politie reed de man rond 12.20 uur met zijn vrachtwagen op de rechterrijstrook, toen hij bijna ongeremd inreed op een vrachtwagen die stilstond bij het einde van een file, vlak voor parkeerplaats Wolfsgrund.

Door de zware klap raakte de 37-jarige bestuurder bekneld in zijn cabine. De brandweer moest hem bevrijden, waarna hij met levensbedreigende verwondingen naar het ziekenhuis werd gebracht. Daar overleed hij korte tijd later aan zijn verwondingen.

De 59-jarige chauffeur van de stilstaande vrachtwagen en zijn 32-jarige bijrijder raakten lichtgewond en zijn voor behandeling naar een ziekenhuis in de omgeving gebracht.

De A7 was in verband met de hulpverlening en het onderzoek tot 15.00 uur volledig afgesloten. De bergingswerkzaamheden duurden tot ongeveer 17.00 uur. De politie doet onderzoek naar de precieze oorzaak van het ongeval.

Maker afslankmiddelen Ozempic en Wegovy schrapt 9000 banen

BAGSVAERD – De Deense medicijnfabrikant Novo Nordisk wil 9000 banen schrappen. De maker van de bekende diabetes- en afslankmiddelen Ozempic en Wegovy hoopt met de reorganisatie jaarlijks 8 miljard Deense kronen (bijna 1,1 miljard euro) te besparen, maakte het bedrijf woensdag bekend.

Novo Nordisk heeft onder meer last van concurrentie van het Amerikaanse Eli Lilly op het gebied van obesitasmedicatie.

Novo Nordisk had in augustus al een wereldwijde vacaturestop afgekondigd. Het bedrijf telt wereldwijd 78.400 medewerkers. Ongeveer 5000 van de te schrappen banen zullen in thuisland Denemarken verdwijnen.

“Onze markten veranderen, vooral op het gebied van obesitas, waar de concurrentie is toegenomen en de consument meer invloed heeft gekregen. Ons bedrijf moet mee-evolueren”, stelde de nieuw benoemde topman Maziar Mike Doustdar in een verklaring. Novo Nordisk had zijn vorige topman in mei aan de kant gezet. Er staat veel druk op Doustdar om orde op zaken te stellen.

Tientallen containers overboord bij haven Long Beach, afhandeling vracht stilgelegd [+video’s]

Containers Long Beach

LONG BEACH – Bij de haven van Long Beach (Californië) zijn dinsdagochtend tientallen containers van een vrachtschip gevallen. Volgens Amerikaanse media gaat het om circa 67 containers die rond 09.00 uur lokale tijd overboord sloegen bij terminal Pier G.

De containerafhandeling op de terminal werd direct stilgelegd. Andere delen van de haven bleven wel operationeel, maar scheepvaart moet rekening houden met vertragingen en verstoringen in de aanvoerketen.

Schade en noodmaatregelen

De vallende containers richtten schade aan een zogeheten anti-pollution vessel dat naast het schip lag. Hulpdiensten hebben een Unified Command ingesteld, waarbij de Amerikaanse kustwacht, brandweer, politie en havenautoriteiten samenwerken om de situatie onder controle te krijgen.

Er zijn geen gewonden gemeld. Wel is een veiligheidszone ingesteld van 500 meter rond het schip om verdere risico’s te voorkomen. Bergingsteams zijn bezig om de containers uit het water te halen.

[tekst gaat verder onder video]

Impact op supply chain

De haven van Long Beach is een van de belangrijkste overslagpunten van de Verenigde Staten. Het incident kan leiden tot vertragingen voor verladers en vervoerders, met name in de containerlogistiek richting Noord-Amerikaanse distributiecentra.

De oorzaak van het incident wordt onderzocht. Eerder vergelijkbare ongelukken met containerschepen hebben laten zien dat de schade voor de logistieke keten aanzienlijk kan zijn, zeker wanneer goederen verloren gaan of beschadigd raken.

Nederlandse kassenbouwers hard geraakt door importheffingen VS

NAALDWIJK – Nederlandse kassenbouwers worden hard geraakt door de Amerikaanse importheffingen op staal en aluminium. Opdrachtgevers zeggen orders af en kassenbouwers halen veel minder nieuwe opdrachten binnen in de voor hen belangrijke Amerikaanse markt. Dat zegt voorzitter Annie van de Riet van AVAG, de brancheorganisatie van de Nederlandse kassenbouw- en installatiesector. Atrium Agri, een samenwerkingsverband met onder meer kassenbouwers, heeft enkele opdrachten zien wegvallen of opgeschort worden.

Naast de heffingen van 50 procent op staal en aluminium hebben kassenbouwers ook last van tarieven op Chinese goederen. Het glas voor de kassen wordt veelal uit China geïmporteerd. Staal, aluminium en glas zijn belangrijke bouwmaterialen voor kassen, maar worden duurder door de tarieven. Over het algemeen maken de heffingen het bouwen van een kas volgens Van de Riet een kwart duurder, waardoor opdrachtgevers aarzelen om een contract te tekenen.

Ook speelt onduidelijkheid volgens haar een grote rol, bijvoorbeeld over hoelang de tarieven gelden, welke heffingen betaald moeten worden en of de EU en de VS er nieuwe afspraken over maken. “Door die onduidelijkheid ligt het nu vrijwel stil. Als je niet weet hoeveel je moet betalen, schrikt dat af.” De hele keten wordt volgens haar door de problemen geraakt.

Tientallen miljoen euro’s mislopen

Kassenbouwers lopen hierdoor zeker tientallen miljoenen euro’s mis, zegt Van de Riet. Voor de heffingen stond de VS in de top vijf belangrijkste markten, omdat het land steeds zelfvoorzienender wil zijn in het telen van groente, fruit, bloemen en planten.

Nu zoeken kassenbouwers volgens haar naar andere markten, bijvoorbeeld in het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Hoe dat uitpakt moet nog blijken, maar ze verwacht niet dat bedrijven in de problemen dreigen te komen. “Er is geen gebied waar ze niet actief zijn. Bij de bouw van 80 procent van alle kassen is een Nederlandse kassenbouwer betrokken.”

Amerikaanse opdrachten

De VS zijn en blijven een belangrijke markt voor Atrium Agri, dat ondanks de tegenslagen nog wel Amerikaanse opdrachten heeft lopen, zegt topman Marck Hagen. “Het is nu even lastig, maar over een paar maanden is iedereen gewend aan de tarieven en dan verwacht ik meer projecten.”

Vanwege de heffingen heeft Atrium Agri besloten onderdelen voor kasinstallaties te gaan assembleren in de VS. Doordat het samenwerkingsverband nu minder opdrachten in de VS heeft, is er volgens hem wel tijd voor projecten op andere plekken, bijvoorbeeld in Abu Dhabi.

Polen bevestigt betrokkenheid Nederland bij neerhalen drones

WARSCHAU – De Poolse krijgsmacht bevestigt dat het in samenwerking met Nederland en de NAVO drones in het Poolse luchtruim heeft neergehaald, bericht BBC News. Het Nederlandse ministerie van Defensie was woensdagochtend niet bereikbaar voor een reactie.

Polen zegt hulp te hebben gekregen van F-35’s. Nederlandse F-35’s helpen sinds 1 september met het bewaken van het NAVO-luchtruim boven Oost-Europa. De toestellen zijn daarvoor naar Polen gestuurd.

De Poolse krijgsmacht laat ook weten dat de operaties na de luchtruimschending zijn beëindigd. De zoektocht naar de neergeschoten drones of brokstukken is nog bezig. Mensen worden opgeroepen ze niet aan te raken of er te dichtbij te komen.

De politie maakte eerder bekend een beschadigde drone te hebben gevonden in de plaats Czosnówka, dicht bij de grens met Belarus en Oekraïne. Volgens de omroep Polsat heeft een andere drone een woning getroffen in het oostelijke Wyryki. Daarbij zouden geen slachtoffers zijn gevallen.

Steeds meer sectoren kampen met oplopende risico’s door handelsoorlog

Foto: Adobe Stock | freshidea

‘S-HERTOGENBOSCH – Steeds meer sectoren bevinden zich door de handelsoorlog in gevaarlijk vaarwater. Vóór corona werd een derde van alle sectoren als ‘extra risico-gevoelig’ aangemerkt, nu geldt dat voor de helft van alle sectoren.

De top drie van Europese sectoren die het meest risico-gevoelig zijn bestaat uit automotive, textiel en metalen. Dat blijkt uit de Sector Atlas 2025 van kredietverzekeraar Allianz Trade.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Het gaat meer dan alleen om het onvoorspelbare tarievenbeleid van Trump. Ook de aanhoudende handelsconflicten tussen de VS, China en andere grootmachten leiden tot blijvende onzekerheid en veranderingen in de wereldwijde toeleveringsketens. Je ziet dat bedrijven zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Zo worden steeds meer Amerikaanse importen uit China omgeleid via landen als India en de ASEAN-regio. Bedrijven zoeken manieren om tarieven en sancties te omzeilen, maar veel sectoren kampen mede hierdoor met gestegen operationele kosten en schaarse productiecapaciteit.”

Volgens Geeroms worden toeleveringsketens in toenemende mate beïnvloed door geopolitieke verschuivingen. “Kijk naar de recente top tussen Xi, Modi en Poetin in Peking. Deze landen intensiveren hun wederzijdse handel en samenwerking. Bestaande wereldwijde supply chains worden daardoor opgeschud. Tegelijkertijd versterkt Europa zijn handelsrelaties met andere grootmachten. Voorbeeld hiervan is het Mercosur-akkoord met de vier grootste Latijns-Amerikaanse landen. Dit raakt de handel in agrarische producten en zeldzame metalen. Stuk voor stuk ontwikkelingen die niet alleen handelsroutes verleggen, maar ook bepalen ze welke regionale sectoren kwetsbaarder of sterker worden.”

‘Laag risico’ wordt steeds zeldzamer

Uit de Sector Atlas 2025 blijkt dat slechts 9 procent van de sectoren wereldwijd momenteel als ‘laag risico’ wordt beoordeeld. Pre-Covid lag dat percentage aanzienlijk hoger, namelijk op 15 procent. Allianz Trade hanteert vier risiconiveaus voor sectoren: laag, medium, extra-gevoelig en hoog risicogevoelig. Azië komt in het Allianz-rapport het meest veilig uit de bus, terwijl de handel met Latijns-Amerika en Oost-Europa de hoogste risico’s kent. Het overgrote deel van de sectoren in Europa worden beoordeeld als ‘medium’ of ‘extra risico-gevoelig’.

Geeroms: “Uit ons rapport blijkt dat de marges in veel sectoren in Europa significant onder druk staan. Verstoring van de toeleveringsketen, hogere transport- en importkosten spelen daarbij zeker een rol. Maar ook strengere regelgeving en stijgende kosten, bijvoorbeeld voor energie, grondstoffen en arbeid. Vooral bedrijven in kapitaalintensieve, cyclische sectoren hebben moeite om de stijgende kosten volledig door te berekenen.”

Automotive kind van de rekening

De klappen komen het hardst aan in de Europese Automotive-sector. “Die sector wordt vanuit alle kanten bekogeld. De verhoging van de Amerikaanse tarieven, strengere Europese regelgeving (CO₂-uitstoot), concurrentie van Chinese merken. Afzwakkende vraag; noem maar op. Nettoresultaten en marges staan door oplopende kosten zwaar onder druk. Dat maakt automotive-bedrijven uitermate kwetsbaar.”

Volgens Geeroms werkt dat ook stevig door in Nederland. “Voor de Europese autohandel is Nederland een belangrijk logistiek knooppunt.”

Europese sectoren die het relatief goed doen zijn onder meer IT-diensten, bancaire sector, defensie-industrie en gezondheidszorg.

×