DIRKSLAND – Afgelopen vrijdag werd bij Comgoed in Dirksland de laatste DAF XG+ 480 trekker, uit een order van twaalf, afgeleverd door DAF-dealer BEST Trucks uit Barendrecht. Met de komst van de DAF trucks doet ook een nieuwe huisstijl zijn intrede.
De aflevering van de eerste DAF XG+ 480 trekker viel samen met de feestelijke opening van het nieuwe kantoor van Comgoed, half mei van dit jaar. De firma uit Dirksland viert volgend jaar het 25-jarig bestaan. Comgoed houdt zich bezig met de levering van compost, biomassa, champost en mest voor de agrarische sector in de Benelux en Noord-Frankrijk. Het vervoer ervan gebeurt met een eigen wagenpark dat bestaat uit 40 eenheden. Twaalf daarvan zijn nu van het merk DAF.
“We zijn inmiddels groot genoeg om twee merken in onze vloot te hebben”, legt transportmanager Sjaak van der Jagt uit. “Daarnaast kwamen er ook vragen van onze chauffeurs naar de nieuwe DAF trucks. Zij zijn de hele week onderweg met hun truck en vooral de grote cabine van de New Generation sprak ze aan. Om ze daarbij helemaal tegemoet te komen, hebben we gekozen voor de ruimste XG+ cabine. Die is verder nog voorzien van een omvormer en een magnetron zodat het ze aan niets ontbreekt.”

Aan de buitenzijde zijn de DAF trucks voorzien van een extra beugel met verstralers en zwaailampen. “Dat is gewoon een must in ons werk waarbij de chauffeurs veel op smalle landwegen rijden van en naar de klant, voornamelijk boerenbedrijven. Die wegen zijn in de winter aardedonker en dan is goede verlichting cruciaal”, aldus Sjaak van der Jagt.
Verder valt op dat de kleurige striping op de cabines heeft plaats gemaakt voor twee zilveren pijlen. “We hebben de laatste jaren enkele bedrijven overgenomen en andere klanten gekregen. Daarmee kregen we ook andere afbeeldingen en kleuren op onze walking floor trailers. Dat ging een beetje vloeken met de oude strepen zodat we gekozen hebben voor iets nieuws. De witte cabines met de zilveren pijlen hebben een moderne uitstraling en passen nu voor elke trailer. Overigens hebben onze chauffeurs naast een eigen truck ook een eigen trailer. Vooral de opleggers zijn complex met de walking floors. Iemand die dagelijks met zijn eigen trailer werkt, houdt beter in de gaten of alles nog soepel loopt.”

De DAF trucks voldoen aan Vecto klasse 3 en zijn daarom voorzien van het DAF Digital Vision System en het complete pakket aan spoilers en chassis skirts voor een optimale luchtweerstand. Het camerasysteem blijkt voor sommige chauffeurs even wennen maar voor de rest zijn ze uiterst tevreden over het rijcomfort van de DAF trucks en de rust en ruimte in de cabine.
Sjaak van der Jagt ziet daarnaast de eerste resultaten van het brandstofverbruik: “De DAF’s rijden gemiddeld 1 op 3,5 en dat is in ons werk met relatief korte afstanden, soms zware vrachten en draaiuren voor de pto gewoon erg goed.”
De trucks rijden zo’n 130.000 km per jaar en Van der Jagt verwacht dat ze zo’n zes jaar met de DAF’s zullen rijden. “Daarna vervangen we ze, want naast die kilometers maken de motoren ook draaiuren voor het aandrijven van de walking floor opleggers. Die opleggers hebben we zelf in onderhoud maar voor de DAF trekkers zijn onderhoudscontracten afgesloten.”

De twaalf nieuwe DAF XG+ trekkers dienen deels als vervanging voor oudere voertuigen maar zorgen daarnaast tevens voor uitbreiding van het wagenpark.
“De vraag van onze klanten blijft groeien en daar willen we graag aan blijven voldoen. Vandaar de groei. Gelukkig hebben we geen probleem om goede chauffeurs te vinden. Dat komt ook door dit werk, bij de boeren worden de chauffeurs nog echt gewaardeerd en is er tijdens het laden of lossen ook tijd voor een kop koffie. Bovendien hebben onze chauffeurs veel vrijheid en regelen ze hun vrachten vaak zelf in overleg met de klant. Dat is best uniek. En ze kunnen nu hun werk doen met deze mooie en ruime DAF trucks.”