Clicky

zondag 4 mei 2025 - 07:08 uur
Home Blog Pagina 199

Bietencampagne afgerond: 6,6 miljoen ton suikerbieten getransporteerd en verwerkt

Foto: CosunBeet

DINTELOORD – De suikerbietencampagne is qua verwerking op de fabrieken goed verlopen na een uitdagend teeltseizoen met hevige regenval in het begin en droogte aan het eind. Dat meldt Cosun Beet Company. Zowel in de fabriek in Dinteloord als in Hoogkerk zijn de laatste suikerbieten inmiddels verwerkt.

“Onze Duitse fabriek in Anklam sluit de campagne iets later af, namelijk rond 10 februari. Terwijl we de afgelopen maanden in totaal ruim 6,6 miljoen ton bieten verwerkten, wisten we ook stappen te zetten in energiebesparing en toekomstbestendigheid”, aldus Cosun.

Opbrengsten en resultaten

De totale opbrengst van 75 ton bieten per hectare met 16,3 procent suiker kende een gemiddelde suikeropbrengst van 12,2 ton per hectare. De suikeropbrengst is daarmee aanmerkelijk lager dan het vijfjarige gemiddelde van 13,8 ton suiker per hectare. De campagne duurde dit jaar 125 dagen, wat korter is dan vorig jaar namelijk 138.

Albert Keijzer: ‘Een job wel done!’

Ook transportbedrijf Albert Keijzer kijkt met trots terug op een succesvolle campagne die liep van 23 september 2024 t/m 19 januari 2025. Met maar liefst tien vrachtwagens die dag en nacht onderweg waren van Groningen naar Puttershoek en vijf vrachtwagens vanuit Dinteloord naar Puttershoek hebben zij samen maar liefst 100.000 ton suiker overgereden.

Fotocompilatie: Albert Keijzer

In totaal stonden dertig chauffeurs klaar om de klus te klaren. “Het was hard werken, maar we hebben het weer geflikt!”, aldus Albert Keijzer. “We bedanken onze topchauffeurs en iedereen die deze campagne mogelijk heeft gemaakt. Op naar de volgende!”

Verdachte (16) van explosies Almere langer vast

ALMERE – De 16-jarige jongen die vastzit na meerdere explosies begin januari bij een woning aan de John Raedeckerstraat in Almere, blijft nog veertien dagen langer vastzitten.

Twee andere minderjarigen zaten al niet meer vast, maar zijn nog altijd wel verdachten. Het Openbaar Ministerie verdenkt hen alle drie van betrokkenheid bij de explosies. Meer wil een woordvoerster niet over de verdenkingen toelichten.

In een eerder bericht deelde de politie donderdag dat van de twee vrijgelaten minderjarigen er één een wapen en de ander drugs bij zich had tijdens de aanhouding.

In een periode waarin het gebied rond de straat was aangewezen als veiligheidsrisicogebied, werden een 34-jarige vrouw uit Almere en een man van 44 met een onbekende woon- of verblijfplaats aangehouden voor vuurwapenbezit. Ook dit onderzoek loopt nog.

Jaarcijfers Port of Antwerp-Bruges tonen groei ondanks uitdagende tijden

Port of Antwerp-Bruges sluit 2024 af met een groei van 2,3% in totale goederenoverslag, wat neerkomt op 278 miljoen ton. Ondanks geopolitieke spanningen en economische onzekerheden toont de haven veerkracht, met een sterke stijging in containeroverslag als belangrijkste drijfveer. Voor 2025 staan ambitieuze plannen klaar om de spilfunctie in de internationale handel, operationele werking en de energietransitie, van de haven verder te versterken.

Sterke containeroverslag drijft groei te midden van turbulente tijden

Ondanks een turbulent economisch klimaat, met stijgende energieprijzen, geopolitieke spanningen en toegenomen internationale concurrentie, wist Port of Antwerp-Bruges in 2024 een totale goederenoverslag van 278 miljoen ton te realiseren, een stijging van 2,3% ten opzichte van 2023.

Containers waren de drijvende kracht achter deze groei, met een stijging van maar liefst 8,9% in tonnage en 8,1% in TEU. Reefercontainers stegen met 9,2%, goed voor 8,6% van de totale containertrafiek. Het marktaandeel van de haven in de Hamburg-Le Havre Range steeg in de eerste negen maanden met 0,7 procentpunt tot 30,6%. Het verlies van bijna een half miljoen TEU-containers van en naar Rusland in 2021 is inmiddels volledig gecompenseerd door groei naar andere vaargebieden.

Andere segmenten voelden de impact van de uitdagende marktomstandigheden. De wereldwijde geopolitieke spanningen en conflicten zorgen voor snel veranderende markten. Instabiliteit in de Rode Zee en geopolitieke spanningen leidden tot langere vaartijden en onzekerheid in de internationale scheepvaart. De chemiesector beleeft haar slechtste jaren sinds 2009, terwijl sectoren zoals de bouw en auto-industrie onder druk stonden door hoge energie- en grondstofprijzen en een lage vraag.

Conventioneel stukgoed bleef status quo (0,1%): het resultaat van pieken en dalen in de verschillende subsegmenten. Zo steeg de ijzer- en staaloverslag met 3,7%. De RoRo-overslag daalde dan weer met 3,4% in 2024, gedreven door een terugval in de overslag van nieuwe auto’s (-9,4%). De overslag van droge bulk groeide licht (0,4%). Steenkool daalde sterk (-35,4%), maar meststoffen compenseerden dit met een groei van 22,9%. Vloeibare bulk kende een daling van 5,8%, vooral door een verminderde vraag naar diesel (-22,3%) en LNG (-21,9%). Chemicaliën groeiden daarentegen sterk (+14,8%), mede dankzij een toename in biobrandstoffen (+60,1%), en dit ondanks blijvende druk op de Europese chemiesector.

In 2024 liepen 20.195 zeeschepen Port of Antwerp-Bruges aan, een lichte stijging van 0,2%. Zeebrugge verwelkomde 187 cruiseschepen en 557.000 passagiers in 2024.

Haven in transitie

In 2024 werden opnieuw belangrijke stappen gezet richting de ambitie om tegen 2050 een klimaatneutrale haven te worden, een prioriteit die ook in 2025 centraal blijft staan. De focus op circulaire economie krijgt verder vorm in NextGen District en de innovatiehub Next Gen demo. Ook het CHERISH2O-project, gericht op het zuiveren en hergebruiken van bedrijfsafvalwater, en het Warmtenet Antwerpen Noord, het eerste open-access warmtenet van België, dragen bij aan de circulaire ambities van de haven.

In de maritieme sector zorgde de eerste methanolbunkering van een diepzeeschip een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Port of Antwerp-Bruges als multifuelhaven. Walstroomprojecten in Antwerpen en Zeebrugge spelen een essentiële rol in het verminderen van emissies en geluidsoverlast. De installatie van een van Europa’s grootste publieke laadpunten voor elektrische vrachtwagens maakt het havengebied tot een cruciale schakel in duurzaam vrachtvervoer. Bovendien werd de verduurzaming van de eigen vloot voortgezet met innovaties zoals de Volta 1, Europa’s eerste volledig elektrische sleepboot, en de Methatug, de eerste sleepboot ter wereld aangedreven door methanol.

Infrastructuur: basis voor duurzame groei en concurrentiepositie

Met de officiële invoering van een diepgang van 16 meter in 2024 heeft de haven haar concurrentiepositie aanzienlijk versterkt. Het record van 16,3 meter diepgang in Zeebrugge, onderstreept deze vooruitgang. Tegelijkertijd wordt in Zeebrugge de ICO RoRo-terminal verder ontwikkeld, waarmee het platform inspeelt op de groeiende vraag naar capaciteit. De bouw van het nieuwe Antwerp Coordination Center zal daarnaast dienen als strategisch knooppunt om de nautische keten te optimaliseren en de efficiëntie van de haven verder te verhogen.

Deze infrastructuurontwikkelingen zijn niet alleen van cruciaal belang voor de operationele prestaties en duurzame groei van de haven, maar versterken ook de aantrekkingskracht op innovatieve investeerders zoals Vioneo. Naast infrastructuur blijft veiligheid een prioriteit, met in januari 2024 de succesvolle uitrol van Certified Pick Up, waarmee intussen meer dan 1 miljoen containers veilig werden vrijgegeven.

Samenwerking als fundament voor succes

De ambitie van Port of Antwerp-Bruges is duidelijk: een spilfunctie blijven vervullen in de energietransitie en internationale handel. Om deze rol te versterken, combineert de haven haar positie als katalysator voor investeringen met strategische eigen investeringen. Samenwerking is daarbij onmisbaar. Door partnerschappen met diverse stakeholders zowel lokaal als internationaal weet de haven economische groei, innovatie en duurzaamheid te verbinden en blijft zij een essentiële schakel in de internationale logistieke handel.

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Het afgelopen jaar hebben we opnieuw onze veerkracht getoond. De uitdagingen waar we mee te maken hebben, zoals geopolitieke spanningen, de energietransitie en complexe vergunningstrajecten, vragen meer dan ooit om grensoverschrijdende samenwerking en een gedeelde visie. Alleen zo blijven we aantrekkelijk voor investeerders en behouden we onze strategische rol als pionier in de sector. Daarnaast blijft de vraag naar extra capaciteit luider klinken, terwijl veiligheid een steeds belangrijker thema wordt. 2025 wordt ongetwijfeld opnieuw een jaar van uitdagingen, maar ook van kansen. Met onze unieke mix van logistiek, maritiem en industrie, en onze strategische ligging, zijn we klaar om opnieuw onze wendbaarheid te bewijzen.”

Airbus beëindigt vrachtactiviteiten met Beluga-vliegtuigen, 75 banen verloren

Airbus heeft afgelopen vrijdag bevestigd dat het stopt met zijn gespecialiseerde vrachtactiviteiten met de iconische Beluga-vliegtuigen. Dit besluit leidt tot het verlies van 75 banen. De vluchten van Airbus Beluga Transport (AiBT) zijn per direct opgeschort, aldus een woordvoerder van het lucht- en ruimtevaartbedrijf.

Beluga: een gigantisch vrachtvliegtuig

De Beluga, gebaseerd op de Airbus A300-600, staat bekend als een van de grootste vrachtvliegtuigen ter wereld qua volume. Met zijn kenmerkende ronde romp, die doet denken aan een walvis, werd het toestel in 1995 in gebruik genomen om grote vliegtuigonderdelen tussen Airbus-productielocaties te vervoeren.

In 2019 begon Airbus de eerste generatie Beluga’s (BelugaST) te vervangen door de grotere Beluga XL, gebaseerd op de Airbus A330. Deze XL-modellen worden nog steeds ingezet voor het transport van vliegtuigonderdelen binnen Airbus.

AiBT: een korte carrière

In november 2023 lanceerde Airbus het AiBT-programma, waarbij vier BelugaST’s werden ingezet om buitenmaatse vracht te vervoeren voor klanten in sectoren als lucht- en ruimtevaart, energie, maritiem, defensie, ruimtevaart en humanitaire hulp. Ondanks een stabiele vraag naar luchtvracht besloot Airbus nu om deze commerciële vrachtactiviteiten te beëindigen.

Operatieve uitdagingen

Volgens Airbus ligt de reden voor de stopzetting niet bij veranderingen in de luchtvrachtmarkt. Hoewel er een verschuiving is naar maritiem transport in sommige sectoren, speelde dit geen doorslaggevende rol.

“De belangrijkste uitdaging waren de operationele moeilijkheden,” aldus een woordvoerder. Het Beluga-vliegtuig vereist speciaal opgeleid personeel en specifieke laadapparatuur, wat de operaties complex en kostbaar maakt.

Beluga XL blijft actief

Hoewel de AiBT-operaties zijn stopgezet, blijven de Beluga XL-vliegtuigen actief voor het interne transport van Airbus. Het besluit om AiBT te beëindigen benadrukt de uitdagingen van het inzetten van gespecialiseerde vliegtuigen in een concurrerende en veeleisende markt.

Ontheemde Palestijnen keren massaal terug naar Noord-Gaza

GAZA-STAD – Ontheemde Palestijnen trekken massaal richting het noorden van de Gazastrook, waar ze sinds maandag weer naartoe kunnen. Een veiligheidsfunctionaris zegt tegen persbureau AFP dat in de eerste twee uur meer dan 200.000 mensen zijn teruggekeerd.

Er zijn nog steeds Palestijnen onderweg. Op beelden is te zien dat het om grote mensenmassa’s gaat, onder wie gezinnen met jonge kinderen en ouderen. Er zijn twee routes geopend. Eerst een langs de kust voor voetgangers, later opende ook een weg voor voertuigen. Al Jazeera meldt dat er een kilometerslange rij met auto’s staat. Die mogen pas doorrijden na een Israëlische inspectie, aldus de nieuwszender.

De ontheemden konden eerder niet terug vanwege een Israëlische barrière. Israël had het noorden van de rest van de Gazastrook gescheiden met de zogeheten Netzarim-corridor.

Inwoners van het noorden werden in 2023, aan het begin van de oorlog, opgeroepen in zuidelijke richting te vertrekken. De terugkeer maakt deel uit van een bestand tussen Israël en de Palestijnse groepering Hamas. De overeenkomst is ruim een week geleden ingegaan.

Mercedes-Benz Arocs 3351 in actie: ski-liftonderhoud op grote hoogte

TIGNES/MONTIGNY-LE-BRETONNEUX – Het onderhouden en installeren van skiliften op grote hoogte is het dagelijkse werk van Antoine Apertet en zijn Mercedes-Benz Arocs 3351. Samen voeren zij een zeldzame klus uit: skiliften voorbereiden op de winter, terwijl de werkzaamheden in de zomer plaatsvinden. Het bedrijf COMAG, gevestigd in Albertville, is gespecialiseerd in kabeltransportsystemen zoals skiliften en kabelbanen.

Op de hellingen van Tignes

Voor het onderhoud van skiliften werd de Arocs ingezet in Tignes, een bekende vakantiebestemming in Savoie, op een hoogte van 2.726 meter. De taak was het verwijderen van de basis van een liftstation voordat het winterseizoen van start gaat. Ondanks het relatief lichte laadgewicht zorgden hevige regenval en het daardoor gladde terrein voor uitdagende omstandigheden. Om deze hindernissen te overwinnen, rustte Antoine Apertet zijn Arocs uit met sneeuwkettingen.

Ideaal voor extreme omstandigheden

De Mercedes-Benz Arocs 3351, met zijn 6×6-aandrijving, is volledig uitgerust om complexe terreinomstandigheden aan te kunnen. Een belangrijk hulpmiddel is de turbo retarder koppeling (TRK), waarmee de truck soepel en slijtagevrij kan manoeuvreren, zelfs bij lage snelheden en op steile hellingen. Dit systeem benut het volledige motorkoppel en levert de trekkracht die nodig is om zelfs de meest uitdagende hellingen te bedwingen.

Het hart van de Arocs is de krachtige OM 471-motor met een inhoud van 12,8 liter en een vermogen van 375 kW/510 pk. Dankzij de 6×6-aandrijving heeft de truck een uitstekende offroad-capaciteit, waardoor het terrein op een hoogte van ruim 2.700 meter moeiteloos wordt getrotseerd.

Efficiënt onderhoud voor een soepel winterseizoen

Het werk van COMAG en de inzet van de Mercedes-Benz Arocs 3351 onderstrepen het belang van goed voorbereid skiliftonderhoud. Dankzij de robuustheid en technische uitrusting van de Arocs kan dit specialistische werk efficiënt en veilig worden uitgevoerd, zelfs onder zware omstandigheden.

Met de winter voor de deur zorgt de Arocs ervoor dat de skiliften in Tignes klaar zijn voor het komende seizoen, zodat bezoekers veilig en soepel kunnen genieten van de pistes.

Raad voor de rechtspraak: dien wetsvoorstellen asiel nu niet in

DEN HAAG – Dien de wetsvoorstellen over asielnoodmaatregelen en een tweestatusstelsel nu niet in, adviseert de Raad voor de rechtspraak aan asielminister Marjolein Faber. De raad stelt voor om eerst alle maatregelen uit het Europese migratiepact in te voeren. Als de twee wetten van Faber hier ook nog bovenop komen, leidt dat volgens de raad tot een hoge werklast bij de rechtspraak en andere organisaties in de migratieketen.

Eind vorig jaar uitte de raad al “grote zorgen” over de wetsvoorstellen in een snel uitgebracht advies. Omdat de adviseurs maar een week de tijd hadden om naar de plannen te kijken, was het niet mogelijk om experts bij rechtbanken te raadplegen, terwijl dat wettelijk wel moet. Maandag heeft de raad twee adviezen gepubliceerd waarvoor deze experts wel zijn geraadpleegd.

Het tweestatusstelsel deelt asielzoekers op in mensen die worden vervolgd om hun politieke opvattingen, geloof of seksuele geaardheid en vluchtelingen voor oorlog en geweld. De laatste groep krijgt daarbij minder rechten. De Asielnoodmaatregelenwet regelt onder meer dat verblijfsvergunningen van onbepaalde tijd worden afgeschaft en verblijfsvergunningen van kortere duur worden.

Halverwege 2026 wordt het Europese migratiepact van kracht en dat leidt eveneens tot veel werk bij organisaties die met migratie te maken hebben. “Deze nieuwe Europese regels dwingen tot herziening van het nationale asielsysteem en zullen naar verwachting ook grote gevolgen hebben voor de Rechtspraak en andere organisaties in de migratieketen, zowel op het gebied van werklast als uitvoering”, aldus de Raad voor de rechtspraak.

Bekijk daarom eerst wat de effecten zijn van het migratiepact en vul dat daarna eventueel aan met nationale regels, zo luidt het advies.

De hogere werklast gaat volgens de raad gepaard met hogere kosten voor de rechtspraak. Het tweestatusstelsel kost jaarlijks 46,8 miljoen euro extra en de asielnoodmaatregelenwet 5,8 miljoen euro. In het jaar van de invoering liggen de kosten naar verwachting nog een miljoen euro hoger.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) hoopt juist dat de Europese en Nederlandse wijzigingen tegelijk ingevoerd worden, om zo efficiënt mogelijk de systemen en praktische werkwijze aan te passen. “Dan kunnen we er hopelijk jaren mee vooruit”, aldus een woordvoerder. Ook wil de organisatie voorkomen dat mensen onder meerdere verschillende procedures en wettelijke regels vallen.

Iets meer schepen in de Rotterdamse haven, aantal lichte ongevallen daalt, drie ernstige ongevallen

Foto: Port of Rotterdam | Kees Torn

ROTTERDAM – In 2024 daalde het aantal scheepsbezoeken in de haven van Rotterdam licht. Het aantal zeeschepen nam af van 27.886 naar 27.617. Daarentegen steeg het aantal binnenvaartschepen van 89.183 naar 91.356.

Veiligheid op het water

Het aantal aanvaringen in de Rotterdamse haven daalde van 157 naar 148, waarvan 145 als lichte ongevallen werden beschouwd. Er vonden echter drie ernstige ongevallen plaats, waarbij twee dodelijke slachtoffers vielen. Een van hen overleed door een val als gevolg van een losgeschoten tros, terwijl het andere slachtoffer omkwam toen een steiger instortte na een aanvaring. Deze incidenten zorgden voor een daling van de Nautische Safety Index, die van 7,5 naar 6,1 ging.

De Havenmeester benadrukt dat incidenten met passagiers- en recreatievaart extra aandacht vereisen. Zo wordt gewerkt aan strengere maatregelen op de Nieuwe Maas rondom de Erasmusbrug. Hier geldt vanaf 2025 een maximumsnelheid van 20 km/u voor alle vaartuigen. Ook andere maatregelen, zoals het verbod op kruisend verkeer en het promoten van slow lanes, worden onderzocht.

Risico’s bij brugaanvaringen

In 2024 kwamen twee binnenvaartschepen in aanvaring met de Willemsbrug, beide door inschattingsfouten. Hoewel deze ongevallen geen ernstige schade opleverden, blijft de publieke aandacht groot vanwege de locatie in een druk stadsgebied. De Havenmeester onderzoekt manieren om schippers beter bewust te maken van brughoogtes en mogelijke risico’s. Daarnaast worden technologische oplossingen, zoals waarschuwingssystemen met laser of lidar, overwogen.

Foto: Port of Rotterdam | Ernst Bode

Geopolitieke en digitale weerbaarheid

Door geopolitieke spanningen ligt de nadruk steeds meer op de fysieke en digitale weerbaarheid van de Rotterdamse haven. Samenwerking met partijen als Defensie, de Veiligheidsregio en de NCTV speelt hierin een belangrijke rol. Op digitaal gebied is Stichting FERM in 2024 uitgegroeid tot een nationaal platform voor cybersecurity in Nederlandse zeehavens. De focus ligt op bewustwording en het versterken van digitale beveiliging binnen het havenecosysteem.

Foto: Port of Rotterdam | Martens Multimedia

Toezicht op gesanctioneerde lading

De Havenmeester heeft in 2024 intensief samengewerkt met Douane, Rijkswaterstaat en andere partijen om gesanctioneerde lading uit Rusland te weren. Schepen met Russische lading worden gecontroleerd voordat zij toestemming krijgen de haven binnen te komen. Hierbij houdt de haven zich strikt aan de geldende sanctiemaatregelen.

Met deze maatregelen en samenwerkingen blijft de haven van Rotterdam werken aan veiligheid, duurzaamheid en weerbaarheid in een veranderende wereld.

Auto-ongeluk met Nederlanders in Düsseldorf eist derde leven

DÜSSELDORF – Het auto-ongeluk in Düsseldorf waardoor afgelopen weekend twee Nederlanders om het leven kwamen, heeft een derde leven geëist. De Duitse politie meldt dat de 53-jarige Nederlandse vrouw die in de auto zat in de nacht van zondag op maandag aan haar verwondingen is overleden.

Het ongeval gebeurde zaterdag op een verkeersplein in de Duitse stad. De bestuurder van de auto, waarin in totaal vier Nederlanders zaten, reed het plein met te hoge snelheid op, waarna hij de controle over het stuur verloor en de auto meerdere keren over de kop sloeg.

Volgens de Duitse politie blijkt uit het eerste onderzoek dat een “medische noodsituatie” mogelijk de oorzaak van het ongeluk was. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat er opzet in het spel was, aldus de politie maandag.

De 60-jarige bestuurder van de auto overleed zaterdag op de plek van het ongeluk. In de nacht van zaterdag op zondag stierf een tweede inzittende van het voertuig aan zijn verwondingen. De gezondheidssituatie van de vierde passagier, die zwaargewond raakte, is ongewijzigd, meldt de politie.

Dode na aanrijding auto en vrachtwagen op N57, vrachtwagenchauffeur aangehouden [+foto’s]

Foto: MediaTV

OUDDORP –  Op de N57 ter hoogte van Ouddorp heeft maandagochtend rond 10:00 uur een frontale aanrijding plaatsgevonden tussen een auto en een vrachtwagen.

De bestuurder van de totaal verwoeste auto, een 68-jarige man uit Vlaardingen, is bij het ongeluk om het leven gekomen.

De Verkeers Ongevallen Analyse doet ter plekke onderzoek naar het ongeval. De chauffeur van de vrachtwagen is aangehouden, meldt de politie.

De rijbaan is in beide richtingen dicht tussen Port Zélande en Ouddorp. Het verkeer wordt omgeleid via de omleidingsroute U7 en U8 (door Ouddorp).

Foto: MediaTV

Het is nog onbekend hoe lang de afhandeling gaat duren, meldt Rijkswaterstaat.

Commissie: Nederland nam rond ‘Hawija’ bewust risico’s

DEN HAAG – Bij het bombardement op het Iraakse Hawija in de zomer van 2015 waarbij zeker zeventig burgerdoden vielen, hebben Nederlandse militairen bewust risico’s genomen. De burgerslachtoffers vielen als gevolg van een gebrek aan inlichtingen, waarbij Nederland volledig leunde op Amerikaanse inlichtingen, oordeelt de commissie-Sorgdrager die hiernaar onderzoek deed. Het kabinet heeft de Kamer bovendien voor en na de aanval “onvolledig en onjuist” geïnformeerd.

De commissie onder leiding van oud-minister Winnie Sorgdrager onderzocht meer dan vier jaar lang het bombardement op een doelwit van Islamitische Staat (IS). Op de locatie werden autobommen gemaakt, maar er lagen veel meer explosieven opgeslagen dan gedacht. Een tweede explosie vaagde een woonwijk weg en doodde zeker zeventig burgers. Het ging om een “enorme explosie”, zei Sorgdrager bij de presentatie van haar rapport. “Echt enorm. Zoiets hadden ze nog nooit gezien.” Al snel kwam het besef dat er hoogstwaarschijnlijk burgerslachtoffers zijn gevallen.

Het Nederlandse team op het Qatarese operationeel centrum van de aanval was erg krap bezet, concludeert de commissie. De Nederlandse militairen “konden de Amerikaanse inlichtingen niet eigenstandig afwegen”. Er was geen intelligence-deskundige en geen juridisch adviseur aanwezig, anders dan de Kamer is voorgehouden. Zij hadden de wapeninzet beter kunnen beoordelen. Met de krappe bezetting is een bewust risico genomen.

Die Amerikaanse inlichtingen waren al beperkt. Ondanks dat, en ondanks de informatie over nabijgelegen woonwijken, heeft de Amerikaanse commandant niet afgezien van het bombardement. Ook de Amerikanen namen daarmee een bewust risico. Dit is afgewogen tegen de impact van de bomauto’s van IS.

Het kabinet heeft “verzuimd” de Kamer te informeren over de gevolgen van het bombardement. Maar ook over de missie in zijn geheel is de Kamer onjuist en onvolledig geïnformeerd. De ogen zijn daarbij vooral gericht op Jeanine Hennis, minister van Defensie tussen 2012 en 2017. “Vier jaar lang heeft het kabinet de verantwoordelijkheid voor het melden van burgerslachtoffers bij het bombardement op Hawija voor zich uitgeschoven”, luidt de conclusie van de commissie.

Na afloop was Defensie volgens haar “afwachtend en passief”. Sorgdrager schetst hoe het ministerie later keer op keer onjuiste informatie verstrekt aan de Kamer. Over verschillende stellingen van het kabinet destijds, waaronder de bewering dat er een formeel onderzoek was ingesteld, zegt de minister van Staat: “Da’s niet waar.”

‘Erasmusschutter’ Fouad L.: er moesten heel veel mensen dood

ROTTERDAM – Uit woede en frustratie dat hij zijn artsendiploma niet zou krijgen ontwikkelde Fouad L., de zogenoemde Erasmusschutter, naar eigen zeggen in maart of april 2023 “een heel verschrikkelijk plan”. Dat zei hij maandag op vragen van de rechtbank in Rotterdam, aan het begin van zijn strafproces. “Er moesten heel veel mensen dood”, aldus L.

De 33-jarige L. staat terecht voor de moorden op zijn buurvrouw Marlous (39), haar 14-jarige dochter Romy en de 43-jarige docent en huisarts Jurgen Damen. Het schokkende geweld voltrok zich op 28 september 2023. L. schoot Marlous en Romy dood in hun huis aan het Heiman Dullaertplein in de Rotterdamse wijk Delfshaven. Hij stak zijn huis in brand. Niet veel later schoot hij Damen dood in een collegezaal van het Erasmus MC. Ook hier stichtte hij brand en bedreigde hij tal van mensen. Uiteindelijk kon hij buiten door de politie worden overmeesterd.

Volgens L. werd hij gedreven door “extreme woede – oncontroleerbaar, hij bestond al jarenlang, en kon geen uiting krijgen”. L. kreeg tijdens zijn studie problemen met docenten en werd enkele malen geschorst. Hij zei dit “onbegrijpelijk en onlogisch” te vinden. “Toen knapte er eigenlijk iets in me.”

Het proces vindt plaats in de extra beveiligde zittingszaal van de rechtbank Rotterdam. De zaal is tot de laatste stoel gevuld, onder meer met nabestaanden, andere betrokkenen en pers en publiek. De rechtbank heeft de hele week uitgetrokken voor de zaak.

Vrachtwagen rijdt door hek bedrijf en ramt auto’s

vrachtwagen door hek
Foto: SQVision

OISTERWIJK – In Oisterwijk is maandagochtend een vrachtwagenchauffeur met zijn vrachtwagen dwars door een hek van een recyclingbedrijf gereden.

Hierbij is het hek van het bedrijf aan de Sprendlingenstraat vernield maar zijn ook meerdere geparkeerde auto’s aangereden.

De ravage is groot.

Het is op dit moment niet bekend of er ook iemand gewond is geraakt bij het ongeval.

Ook is op dit moment nog niet bekend waardoor de chauffeur van de weg is geraakt.

Singapore wil in 2026 test met zelfrijdende bussen starten

SINGAPORE – Singapore wil vanaf medio 2026 starten met een proef voor zelfrijdende openbare bussen, meldt de transportautoriteit LTA van de Aziatische stad- en eilandstaat in een bericht op Facebook.

De zelfrijdende bussen zullen in delen van de stad voor een proefperiode van drie jaar worden ingezet, naast bestaande bemande bussen. De aanbesteding voor het project sluit naar verwachting in het tweede kwartaal van 2025 en de winnaar wordt eind dit jaar bekendgemaakt.

Zes zelfrijdende bussen met minimaal zestien zitplaatsen zullen door de gebieden Marina Bay en Shenton Way in het financiële district van de stad gaan rijden en door een bedrijventerrein en onderzoekscentrum aan de rand van de stad. De LTA begint met deze routes omdat ze korter en eenvoudiger zijn.

Tijdens de eerste fase van de proef hebben de zelfrijdende bussen nog wel een chauffeur aan boord om de veiligheid te bewaken. Na die fase zal die toezichthoudende rol worden overgenomen door een veiligheidscontroleur op afstand.

Spookrijder botst op vrachtwagen op A73 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

VENLO – Op de A73 bij Venlo heeft een spookrijder maandagochtend een ongeluk veroorzaakt. De spookrijder, die in een personenauto reed, botste op een vrachtwagen, meldt een woordvoerder van de Limburgse politie.

De spookrijder raakte gewond. Over de aard van de verwondingen kon de woordvoerder nog niets zeggen. Wel is volgens haar een traumahelikopter opgeroepen.

Door het ongeluk raakten ook andere voertuigen beschadigd. De aanrijding gebeurde op de A73 in zuidelijke richting, vlak voor de afslag Venlo-West.

De weg is in beide richtingen dicht tussen de knooppunten Zaarderheiken en Maasbree, meldt Rijkswaterstaat Verkeersinformatie. Verkeer wordt omgeleid.

×