Clicky

maandag 5 mei 2025 - 09:42 uur
Home Blog Pagina 195

Directeur Qbuzz biedt excuses aan voor busproblemen Zuid-Holland

DEN HAAG – Vervoersbedrijf Qbuzz heeft excuses aangeboden voor de chaos in het busvervoer in het noordelijk deel van Zuid-Holland. Algemeen directeur Annemarie Zuidberg van Qbuzz deed dat aan het begin van de vergadering van Provinciale Staten, die woensdag de problematische concessieovergang in Zuid-Holland Noord bespreken.

“Voor veel reizigers is het openbaar vervoer op dit moment niet vanzelfsprekend. Hiervoor bied ik namens Qbuzz oprechte excuses aan”, zei Zuidberg. “Dat we nu reizigers soms letterlijk in de kou laten staan, leidt tot schrijnende verhalen die ons diep raken. Ik lig hier letterlijk wakker van.”

Qbuzz nam half december het busvervoer in en om steden als Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Katwijk over van Arriva. Sindsdien zijn de problemen groot. Bussen rijden niet of komen te laat, chauffeurs weten soms de weg niet en Qbuzz zet tientallen dieselbussen in omdat een groot deel van de bij Iveco bestelde elektrische bussen door leveringsproblemen later komt. Het bedrijf had de concessie binnengehaald met de belofte dat het volledig emissieloos zou rijden.

“Het verduurzamen van het ov vergt veel van de hele sector, ook door de complexiteit van regels en wetten”, zegt Zuidberg. Zo duurt het volgens haar door de nieuwe Omgevingswet langer om vergunningen te krijgen, onder meer voor beoogde nieuwe busremises in Leiden en Gouda. Ook lukt het door een vol stroomnet (netcongestie) in vrijwel heel Zuid-Holland niet om bij sommige bestaande stallingen een zwaardere elektriciteitsaansluiting te krijgen. “Geen stroom betekent dat zero-emissiebussen op die plek niet kunnen laden en rijden”, aldus de directeur.

Qbuzz heeft beloofd 20 procent meer bussen te laten rijden dan Arriva deed. Het bedrijf trok daar tweehonderd chauffeurs extra voor aan. Maar omdat er ongeveer dertig chauffeurs minder dan verwacht overkwamen van Arriva en door een hoog ziekteverzuim, was er de afgelopen weken sprake van een personeelstekort. “We denken de komende weken genoeg bussen te hebben om de door ons beloofde 20 procent extra dienstregeling uit te voeren. Maar dat doet er niet toe als je als reiziger lang bij een halte blijft staan of als de bus niet komt, dat snappen we.”

Brussels Airlines stopt met vluchten naar onrustig Kinshasa

BRUSSEL/KINSHASA – De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines stopt voorlopig de vluchten naar de Congolese hoofdstad Kinshasa als gevolg van de ongeregeldheden daar. Er wordt volgens de onderneming later gekeken of de veiligheidssituatie toelaat dat de dagelijkse vluchten worden hervat.

Het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het advies gegeven helemaal niet naar Congo te gaan. Alle reizen naar dat land worden afgeraden, zegt het ministerie in zijn reisadvies.

In de stad zijn ongeregeldheden sinds de strijd in het noordoosten van het land is geëscaleerd en milities met steun van Rwanda de provinciehoofdstad Goma hebben ingenomen. Deze week hebben betogers ambassades belaagd van onder meer Rwanda, Oeganda, Kenia, Frankrijk, de VS, België en Nederland. Dat zijn landen die volgens veel Congolezen het regime van de Rwandese leider Paul Kagame steunen. Er zijn botsingen met de oproerpolitie en plunderingen geweest.

België heeft nog steeds nauwe banden met de voormalige kolonie Congo. De Belgische regering heeft geprotesteerd tegen de jongste aanvallen op Goma van vooral de beweging M23 die steun van Kagame krijgt. In Brussel hebben deze week veel mensen betoogd voor meer steun aan Congo en sancties tegen Rwanda.

Zwaar blok op rails bij Heerenveen gelegd, ProRail: “Hoe haal je het in je hoofd?”

Foto: ProRail

HEERENVEEN – In de nacht van 28 op 29 januari heeft een trein bij station Heerenveen IJsstadion een zwaar object op het spoor geraakt. Onder de gedupeerde trein werd een groot en zwaar blok meegesleept tot station Heerenveen, waar de reizigers gelukkig ongedeerd konden uitstappen en hun reis met een andere trein voortzetten.

ProRail: “Levensgevaarlijk en verboden”

John Voppen, CEO van ProRail, reageert geschokt op het incident: “Hoe haal je dit in je hoofd? Dit had heel anders af kunnen lopen. Gevaarlijk en verboden! Wat een enorme schrik voor de machinist, het treinpersoneel en de reizigers. We zitten hier bovenop met de politie en willen de daders aanpakken. Dit kan niet ongestraft blijven.”

Incidentenbestrijding van ProRail wist het blok in de nacht onder de trein vandaan te halen. Zowel ProRail als de NS hebben aangifte gedaan en werken samen met de politie aan het onderzoek.

Foto: ProRail

Politie zoekt getuigen

De politie roept getuigen op zich te melden via 0900-8844, zeker omdat er deze week meerdere incidenten waren. Op dezelfde avond, rond 22.30 uur, meldde een machinist al dat er bakstenen op het spoor lagen. Het spoor werd toen vrijgemaakt en het treinverkeer kon doorgaan. Tijdens het opruimen troffen machinisten een stoel, meerdere bakstenen en andere objecten aan.

Foto: ProRail

Gezien de ernst van de situatie dringt ProRail erop aan dat de daders worden opgespoord. “Dit is niet alleen vandalisme, maar potentieel levensgevaarlijk”, aldus de spoorbeheerder.

Mensen die iets verdachts hebben gezien of meer informatie hebben over de incidenten, worden dringend verzocht contact op te nemen met de politie.

Mogelijk hogere btw van 21,4 procent valt niet goed bij partijen

DEN HAAG – Bij partijen in de Tweede Kamer is al weerstand ontstaan over een mogelijke verhoging van het hoogste btw-tarief van 21 naar 21,4 procent. Een beperkte verhoging van dit tarief is een van de voorstellen die staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen van Financiën heeft opgepikt toen hij een ronde maakte langs de meeste partijen in de Tweede Kamer. Hij zal alle opties in het kabinet bespreken en dan een brief erover naar de Kamer sturen.

VVD, PVV en SGP zijn al kritisch over dit voorstel dat woensdag uitlekte via het AD. “U kunt er zeker van zijn dat ik niet enthousiast de krant opende”, zei VVD-leider Dilan Yeşilgöz tijdens een presentatie van een plan van haar partij ten gunste van werkenden.

PVV-leider Geert Wilders gaat op X twee keer in op mogelijk hogere prijzen. “Niks ervan! Geen btw-verhoging. Gaan we niet doen! De prijzen zijn al veel te hoog. Zoek de dekking voor het gat in de begroting maar in minder ontwikkelingshulp!” Eerder had hij in een tweet al gemeld dat mensen volgens hem extra lastenverlichting nodig hebben, omdat alles duurder wordt. Tegelijk stelt de leider van de grootste regeringspartij geen bezuinigingen te accepteren en ook “geen cent extra voor stikstof, klimaat, defensie of wat dan ook te accorderen zonder dat de lasten voor gewone mensen extra worden verlaagd”.

GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans verzet zich ook tegen hogere prijzen. “Terwijl zoveel mensen nu al niet rond kunnen komen, besluit het kabinet het leven nog een stuk duurder te maken. Onbestaanbaar en asociaal. GL-PvdA komt deze week met een voorstel om dit plan tegen te houden”, meldt hij op X.

Ook de SGP zit er niet op “te wachten om nu alles voor iedereen duurder te maken. De benzine en de boodschappen zijn al duur genoeg”, schrijft partijleider Chris Stoffer op X. Hij meldt dat hij “slimme keuzes in de btw-verdeling wil om gezinnen tegemoet te komen”. Als die er niet goed van af komen, zal zijn partij zulke voorstellen niet steunen.

Het kabinet zoekt naar een alternatief voor een eerder plan dat inhield dat cultuur, sport en boeken onder het hoogste btw-tarief gaan vallen. Dit plan zou in de Eerste Kamer sneuvelen omdat de coalitie geen meerderheid heeft in de senaat en hiervoor te weinig steun heeft vanuit de oppositie.

Internationaal onderzoeksteam onthult grootschalige sigarettensmokkel ter waarde van 1,5 miljard [+foto’s]

Foto: Zollfahndungsamt Hannover

BIELEFELD – Een internationaal onderzoeksteam heeft een gigantische smokkel van 1,5 miljard onveraccijnsde en ongedocumenteerde sigaretten aan het licht gebracht. De fraude, die een belastingverlies van bijna 550 miljoen euro veroorzaakte, werd blootgelegd door een gezamenlijk onderzoeksteam van Belgische en Nederlandse douanerechercheurs en het Duitse Zollfahndungsamt Hannover. Het team werkte vier jaar lang grensoverschrijdend samen om de criminele organisatie te ontmaskeren.

Arrestaties en huiszoekingen in internationale operatie

Op 28 januari 2025 voerde de Duitse justitie een gecoördineerde actie uit in samenwerking met EUROJUST in Den Haag. Dit resulteerde in 10 arrestaties en 15 huiszoekingen in Duitsland, België en Nederland. De gearresteerden worden ervan verdacht op georganiseerde schaal 150 zeecontainers vol sigaretten Europa te hebben binnengesmokkeld en deze in verschillende lidstaten met aanzienlijke winstmarges te hebben verkocht.

De eerste sporen van deze fraude doken op in mei 2020, toen de Belgische douane in Antwerpen drie verdachte containers onderschepte. Deze containers, officieel aangegeven als bouwmaterialen voor een bedrijf in Hannover, werden via Antwerpen naar Duisburg verscheept. Daar werden ze opgehaald door een betrokken logistiek bedrijf. Tijdens een inval in een loods bij Moers werden zes verdachten gearresteerd, onder wie een transportondernemer en een persoon die verantwoordelijk was voor de leveringen.

Geavanceerde smokkelmethode

De criminelen gebruikten een sluwe methode om de smokkel te verbergen. Van de drie verdachte containers werd alleen de eerste correct gedeclareerd met bouwmaterialen, terwijl de tweede en derde volledig met sigaretten waren gevuld. Onderzoek wees uit dat deze werkwijze al minstens 20 keer eerder was toegepast.

Foto: Zollfahndungsamt Hannover

De smokkeloperatie werd uitgevoerd door een wereldwijd actieve criminele organisatie. De sigaretten werden geproduceerd in officiële fabrieken in Turkije en Iran en vervolgens via internationale havens geëxporteerd. In transit werden ze omgeladen en voorzien van valse vrachtpapieren, waarna ze via havens in EU-lidstaten werden ingevoerd onder misleidende productomschrijvingen en fictieve ontvangers.

Dankzij een intensieve samenwerking tussen de Belgische en Nederlandse douaneautoriteiten werd in 2021 een gezamenlijke onderzoeksgroep opgericht. Toen duidelijk werd dat een deel van de smokkelwaar werd opgeslagen in Nederlandse tussenopslaglocaties, werd ook de FIOD in Rotterdam bij het onderzoek betrokken. Dit leidde ertoe dat verschillende smokkelzendingen vroegtijdig werden geïdentificeerd en in beslag genomen.

Grote vangst en impact van de operatie

De in beslag genomen smokkelwaar bestond niet alleen uit sigaretten: in drie containers werd ook 51.000 kg onveraccijnsde waterpijptabak aangetroffen. Dankzij de samenwerking tussen de douane en het Europese Bureau voor Fraudebestrijding (OLAF) werd cruciale informatie verzameld die leidde tot de recente arrestaties en huiszoekingen.

De Staatsanwaltschaft Bielefeld heeft inmiddels zeven nationale arrestatiebevelen, twee Europese arrestatiebevelen voor België en één Europees arrestatiebevel voor Nederland uitgevaardigd. Daarnaast werden 15 doorzoekingsbevelen uitgevoerd in Noordrijn-Westfalen, Hessen en Beieren, alsook in België en Nederland. Voor de actie werden ook speciale eenheden ingezet. In totaal worden 18 personen als verdachte aangemerkt.

Foto: Zollfahndungsamt Hannover

Met deze operatie is een van de grootste sigarettensmokkelnetwerken van Europa opgerold. Het onderzoek loopt nog, en justitie sluit verdere arrestaties en inbeslagnames niet uit.

STL lanceert Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek 2024

Welke ontwikkelingen zijn er op de arbeidsmarkt in transport en logistiek? En wat gebeurt er in onze sector op het gebied van veiligheid, vitaliteit, instroom, leidinggeven, opleiden en ontwikkelen? Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) zet de belangrijkste trends op een rij in de Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek 2024.

De belangrijkste bevindingen uit de Arbeidsmarktrapportage zijn:

  1. Krappe arbeidsmarkt en teruglopende instroom
    De sector staat onder druk door een hoge arbeidsmarktkrapte: er zijn meer openstaande vacatures dan werkzoekenden. De uitstroom van ervaren krachten, zoals vrachtwagenchauffeurs, overstijgt de instroom. Door de vergrijzing neemt het aantal werknemers in sector vanaf 55 jaar toe en is de pensioenuitstroom hoog. Het aantal jongeren dat vanuit het onderwijs de sector betreedt neemt vanwege de demografische veranderingen af (er zijn minder jongeren).
  2. Focus op zij-instromers en scholing
    Zij-instromers in de sector en uitzendkrachten vormen een belangrijk deel van de nieuwe instroom. Veel instromers komen uit de sectoren detailhandel, industrie en dienstverlening. Het opleidingsniveau in de sector stijgt: meer werknemers hebben een opleiding op minimaal mbo niveau 2 (startkwalificatie). Tegelijkertijd is er toenemende vraag naar scholing en training. Onder meer om medewerkers klaar te stomen voor technologische en logistieke veranderingen.
  3. Duurzame inzetbaarheid steeds belangrijker
    Werkgevers vinden behoud van personeel belangrijk en zetten in op gezondheid, veiligheid en vitaliteit op de werkvloer. Zo vindt 30% van de werkgevers in 2024 dat zijn bedrijf de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers in sterke mate stimuleert; 48% in enige mate.
  4. Meer vrouwen in de sector
    Het aandeel vrouwen in transport en logistiek groeit gestaag, met een stijgende vertegenwoordiging in functies zoals vrachtwagenchauffeur. Deze ontwikkeling draagt bij aan een meer diverse werkomgeving.

Aanpak voor de toekomst

Namens de sector biedt STL dienstverlening voor deze grote uitdagingen van vandaag en morgen. STL: “Werkgevers en werknemers kunnen bij ons terecht voor dienstverlening en concrete oplossingen. We helpen hen met instroom, opleiding en duurzame inzetbaarheid en dragen zo bij aan een toekomstbestendige sector. Denk hierbij aan gerichte wervingscampagnes voor BBL’ers en zij-instromers en samenwerking in de regio met partners in onderwijs en arbeidsmarkt. Maar bijvoorbeeld ook aan het ondersteunen van bedrijven met advies en hulpmiddelen om werknemers gezond en vitaal te houden.”

Over de Arbeidsmarktrapportage

De Arbeidsmarktrapportage komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV. De uitvoering is in handen van STL en is mogelijk dankzij SOOB. In de jaarlijkse Arbeidsmarktrapportage worden arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer.

Twee minderjarigen aangehouden voor gewapende overval op tabakswinkel in Diemen

DIEMEN – Twee jongens van 15 en 16 jaar hebben dinsdag onder bedreiging van een vuurwapengelijkend voorwerp een tabakswinkel in Diemen overvallen. De overval mislukte en het duo is op heterdaad aangehouden, meldt de politie.

In een tabakswinkel aan het Kruidenhof in Diemen is het dinsdagmiddag rond 15.00 uur erg druk. Er zijn veel klanten in de winkel aanwezig. Plotseling komen er twee jongens met gezichtsbedekking binnenrennen. Eén van hen heeft een vuurwapengelijkend voorwerp bij zich en bedreigt daarmee een medewerker.

Het lukt het duo niet om iets buit te maken en kort daarop rennen ze de winkel weer uit. Toegesnelde agenten weten één van de verdachten, een 15-jarige jongen uit Spijkenisse, vrijwel direct aan te houden.

De andere verdachte zet het op een lopen. Agenten zetten de achtervolging in, maar ook deze verdachte, een 16-jarige jongen uit Hoogvliet Rotterdam, kan zo’n 400 meter verderop op heterdaad worden aangehouden. Bij deze aanhouding is een waarschuwingsschot gelost.

Bloomberg: Microsoft kijkt of DeepSeek data van OpenAI gebruikt

REDMOND – Microsoft en OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT, onderzoeken of DeepSeek op illegale wijze gegevens heeft gebruikt van OpenAI bij de ontwikkeling van de chatbot van de Chinese start-up.

Persbureau Bloomberg meldde op basis van anonieme bronnen dat beveiligers van Microsoft afgelopen herfst ontdekten dat mensen die volgens hen mogelijk gelinkt zijn aan DeepSeek, ongeautoriseerd een grote hoeveelheid data uit het netwerk van OpenAI hebben onttrokken.

Dat zou zijn gebeurd met behulp van de zogeheten applicatieprogrammeerinterface, of API, van OpenAI. Softwareontwikkelaars moeten betalen voor een licentie om deze API te gebruiken voor de gepatenteerde AI-modellen van OpenAI in hun eigen toepassingen. Microsoft, de grootste investeerder in OpenAI, heeft OpenAI op de hoogte gesteld van de activiteit.

De lancering van de goedkope chatbot van DeepSeek zorgde deze week voor veel opschudding in de wereldwijde techsector. De AI-app van het Chinese bedrijf gebruikt veel minder chips dan vergelijkbare chatbots als ChatGPT en presteert met minder rekenkracht verrassend goed. Microsoft wilde geen commentaar geven over het mogelijke onderzoek naar DeepSeek. OpenAI en DeepSeek waren niet direct beschikbaar voor commentaar.

David Sacks, de AI-adviseur van president Trump, zei dinsdag in een interview met Fox News al dat er “substantieel bewijs” is dat DeepSeek gegevens van OpenAI’s modellen heeft gebruikt om zijn eigen technologie te helpen ontwikkelen. Volgens hem maakte DeepSeek gebruik van een techniek genaamd distillatie, waarbij een AI-model de uitkomsten van een ander model gebruikt voor trainingsdoeleinden. “Ik denk niet dat OpenAI hier erg blij mee is”, zei Sacks, zonder het bewijs te specificeren.

Havenvoertuigen mogen voortaan op de openbare weg rijden in Gentse deel van North Sea Port

Foto: North Sea Port

GENT – Grote vrachtwagens en gespecialiseerde voertuigen mogen voortaan in het Gentse deel van de haven op de openbare weg rijden. Met de nieuwe regels kunnen deze havenvoertuigen veiliger ingezet worden. De Vlaamse Regering keurde hiervoor een nieuwe havenverkeersverordening goed.

Havenvoertuigen zijn voertuigen die uitsluitend in het havengebied gebruikt worden voor de behandeling en het vervoer van goederen, zoals aanhangwagens, slepen, mobiele havenkranen, en andere gespecialiseerde voertuigen. Deze mochten tot nu toe niet op de openbare weg rijden omdat ze te groot, te zwaar, te traag of specifiek ontworpen zijn voor gebruik binnen het havengebied.

In havengebied en deel R4 Oost

Met de nieuwe verkeersverordening kunnen deze voertuigen nu wel – onder strikte voorwaarden – gebruikmaken van de openbare weg in het Gentse deel van de haven. De meeste voertuigen kunnen bovendien op een belangrijk deel van de ringweg R4 Oost op de rechteroever, rijden met name het traject van de turborotonde (N424) aan Euro-Silo tot en met het op- en afrittencomplex van Schansakker aan Volvo Trucks .

Dit biedt meer flexibiliteit voor het vervoer van goederen en havenoperaties zoals het verplaatsen van havenkranen. Havenvoertuigen kunnen zich sneller en eenvoudiger in de haven bewegen tussen verschillende bedrijventerreinen, terminals en bedrijven, opslagplaatsen, hangars en magazijnen, en laad- en loskaaien. Het logistieke verkeer wordt efficiënter en veiliger.

Toezicht en uitvoering

De nieuwe verkeersverordening vervangt de aanvullende verkeersreglementen van de lokale besturen. De uitvoering en controle op een correcte naleving van deze nieuwe regels liggen in handen van de politiediensten en North Sea Port.

Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport Annick De Ridder benadrukt dit belang: “De goedkeuring vormt het sluitstuk van een traject waarbij een duidelijk kader voor het gebruik van havenvoertuigen op de openbare weg in de haven in Gent is gecreëerd. Op die manier leveren we een bijdrage aan vlotter en veiliger verkeer in de haven, wat niet alleen de goede werking van North Sea Port, maar ook de economische ontwikkeling van heel Vlaanderen ondersteunt.”

Een zorgvuldig proces

De goedkeuring van de havenverkeersverordening is het sluitstuk van een uitgebreid traject. Volgens het Vlaamse havendecreet werken havenbedrijven zoals North Sea Port het reglementair kader en het toepassingsgebied uit. Deze worden vervolgens grondig beoordeeld door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en het Agentschap Wegen en Verkeer. Na goedkeuring van het reglementaire kader op 17 mei 2024 heeft de Vlaamse Regering op 20 december 2024 het toepassingsgebied definitief vastgesteld.

Consumentenbond: nog steeds meldingen over krimpflatie supermarkt

DEN HAAG – De Consumentenbond merkt dat krimpflatie in de supermarkt nog steeds voorkomt. Bij dit verschijnsel blijven supermarktproducten even duur, maar bevatten ze minder inhoud.

Het Meldpunt Eerlijk van de Consumentenbond kreeg vorig jaar 250 meldingen van consumenten over krimpflatie. Dat aantal is wel lager dan in voorgaande jaren. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar suggereert dat dit mogelijk komt, doordat veel merken de inhoud van hun verpakkingen al eerder hebben verminderd.

“Of omdat consumenten de krimp niet in de gaten hebben. Dat laatste is niet gek, want we zien dat fabrikanten de inhoud van verpakkingen, heel slinks, in steeds kleine stapjes aanpassen”, geeft ze aan.

Opnieuw kleiner

Volgens de Consumentenbond valt op dat ook producten waarvan de inhoud al eerder onopvallend was verminderd, opnieuw kleiner zijn geworden. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij belegen kaas van Maaslander en een doos Ariel-wascapsules.

Molenaar stelt dat fabrikanten in reactie op het onderzoek vooral wijzen naar de winkeliers die volgens hen de prijs bepalen. Ook zeiden sommige fabrikanten volgens haar dat de verminderde inhoud te maken had met productverbetering.

“Allemaal kulargumenten”, noemt Molenaar dat. “Wees gewoon eerlijk en duidelijk. Zet op de verpakking dat er voortaan minder in zit of houd de inhoud hetzelfde en verhoog de prijs. Niet leuk, maar wel zo eerlijk.”

Zuid-Holland dreigt Qbuzz niet te betalen en eist verbeterplan

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland overweegt Qbuzz voorlopig minder geld te geven voor het busvervoer in het noordelijk deel van de provincie. Nog altijd vallen volgens de provincie veel te veel ritten uit. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (ov, VVD) overweegt al langer om Qbuzz een boete op te leggen en denkt er nu ook over om de maandelijkse exploitatiebijdrage “gedeeltelijk op te schorten”.

De bestuurder schrijft dat in een brief aan de Provinciale Staten, die woensdag in debat gaan over de chaotische start van Qbuzz in het ov-gebied Zuid-Holland Noord. Qbuzz nam half december het busvervoer over van Arriva in en om steden als Alphen aan den Rijn, Gouda, Leiden en Katwijk. Omdat een groot deel van de bestelde elektrische bussen niet op tijd geleverd kon worden, moet Qbuzz improviseren met onder meer dieselbussen en touringcars. Het leidt tot veel uitgevallen ritten en bussen die niet op tijd kwamen.

Zevenbergen noemt de huidige situatie “onhoudbaar” en wil uiterlijk komende maandag een verbeterplan van Qbuzz hebben. Daarin moet onder meer staan hoe het vervoersbedrijf ervoor wil zorgen dat minder dan 1 procent van de ritten uitvalt. Volgens de provincie bedroeg dat percentage begin deze week 7,5 procent, hoewel Qbuzz had beloofd dat de dienstverlening vanaf 27 januari op peil zou zijn.

In principe betaalt Zuid-Holland dit jaar 46,9 miljoen euro aan Qbuzz, al kan dat bedrag op basis van het landelijke indexatiecijfer nog veranderen. De provincie keert halverwege iedere maand een voorschot uit, maar Zevenbergen wil dat deels opschorten als “wezenlijke verbetering” op korte termijn uitblijft. “De provincie, en daarmee onze inwoners, zouden niet moeten betalen voor diensten die niet geleverd worden”, aldus de gedeputeerde.

Volgens Qbuzz worden de problemen vooral veroorzaakt door de vertraagde instroom van elektrische bussen en het oude materieel waarmee nu gereden moet worden. Bij Zevenbergen zijn daar echter “twijfels over gerezen”, schrijft hij. “Juist het niet inzetten van voldoende chauffeurs lijkt inmiddels de belangrijkste oorzaak van de hardnekkige rituitval.” Algemeen directeur Annemarie Zuidberg van Qbuzz spreekt de Staten woensdag toe.

Vakbond De Unie ‘onaangenaam verrast’ door ontslagronde KLM

SCHIPHOL – Vakbond De Unie is onaangenaam verrast dat KLM 250 arbeidsplaatsen gaat schrappen. “Het gaat om indirect personeel waarvan KLM eenzijdig heeft vastgesteld dat deze medewerkers wel weg kunnen”, stelt Reinier Castelein, voorzitter van de bond.

Hij zegt gedwongen ontslagen voor nu uit te sluiten. KLM zelf zegt dit echter niet te kunnen garanderen. “We hebben in de coronaperiode goede ervaring opgedaan met een vrijwillige vertrekregeling. Als KLM ons van de nut en noodzaak kan overtuigen dat er arbeidsplaatsen moeten verdwijnen, dan is een vrijwillige vertrekregeling voor ons voorlopig de enige te lopen weg”, aldus Castelein. Dat KLM de winstgevendheid niet op orde krijgt, is volgens hem een gegeven.

De voorzitter wijst er verder op dat de ontslagronde door de directie wordt aangekondigd terwijl KLM met de bonden aan het onderhandelen is over een nieuwe cao. Die gesprekken verlopen volgens hem moeizaam. De directie maakt volgens De Unie in die gesprekken “niet helder wat het nu concreet van het personeel verlangt”. “Nu ze onverwacht ook nog een ontslagronde aankondigen maakt het er alleen maar moeilijker op”, stelt Castelein vast.

Grote brand bij autobedrijf in Rotterdam-West

ROTTERDAM – Bij een autobedrijf aan de Dulderstraat in Rotterdam-West heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een grote brand gewoed. Rond 07.45 uur had de brandweer het vuur onder controle, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Kort na 03.00 uur kreeg de brandweer melding van een autobrand. Bij aankomst bleek dat er al verschillende auto’s in brand stonden en dat het vuur was overgeslagen naar het achtergelegen garagebedrijf. De brandende auto’s stonden buiten geparkeerd.

Naast de garage lagen ook andere bedrijven. In totaal zijn vier units uitgebrand. Ook is een stuk van het dak naar beneden gekomen.

Geen slachtoffers

Over de oorzaak van de brand is nog niets te zeggen, aldus een woordvoerder van de veiligheidsregio. Er zijn geen slachtoffers gevallen.

De brandweer verwacht nog de hele ochtend bezig te zijn met nablussen en maakt gebruik van een sloopkraan om alle brandhaarden te kunnen bereiken.

Hogere boetes voor bedrijven die arbeidsmigranten illegaal in dienst nemen

Foto: Martin Beekman

DEN HAAG – De Nederlandse Arbeidsinspectie kan vanaf 1 februari 2025 hogere boetes opleggen aan werkgevers die arbeidsmigranten illegaal in dienst nemen. Bedrijven die zonder vergunning werknemers van buiten de Europese Unie aan het werk zetten, riskeren een boete die kan oplopen tot 11.250 euro per arbeidskracht. Op dit moment is de boete maximaal 8.000 euro.

Voortaan worden hogere boetes opgelegd wanneer de illegale arbeid gepaard gaat met het innemen van paspoorten, slechte huisvesting of andere ernstige omstandigheden. Het maximale boetebedrag van 11.250 euro zal gelden wanneer deze ernstige overtredingen opzettelijk zijn begaan.

Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: “In een beschaafd land als Nederland moeten we arbeidsmigranten fatsoenlijker behandelen. Veel misstanden komen door malafide uitzendbureaus en hun inleners die een verdienmodel hebben gemaakt van onderbetaling van arbeidskrachten en het aanbieden van ondermaatse huisvesting. Arbeidsmigranten die hier zonder vergunning werken zijn het meest kwetsbaar omdat het voor hen moeilijker is om aan de bel te trekken. Daarom is het belangrijk dat werkgevers harder gestraft gaan worden met hogere boetes.”

De Nederlandse Arbeidsinspectie kan vanaf 1 februari boetes opleggen van tussen de 2.250 euro en 11.250 euro per arbeidskracht bij illegale tewerkstelling. Tot voor kort was de standaardboete voor het overtreden van de Wet arbeid vreemdelingen 8.000 euro per illegaal tewerkgestelde arbeidskracht.

De Raad van State stelt in een uitspraak dat er meer rekening moet worden gehouden met de mate van verwijtbaarheid, zodat een werkgever die opzettelijk de wet overtreedt een hogere boete krijgt dan een werkgever die eenmalig en niet opzettelijk dezelfde overtreding begaat.

De boete zal daarnaast worden verhoogd als de overtreding gepaard gaat met misstanden zoals slechte arbeidsvoorwaarden, slechte huisvesting en het innemen van paspoorten van de arbeidsmigranten.

Onderzoek naar hogere boetes

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onderzoekt op dit moment alle boetes op het gebied van eerlijk werk. In Nederland moeten alle werkgevers er bijvoorbeeld voor zorgen dat een werknemer het minimumloon krijgt en het wettelijk vastgestelde vakantiegeld. Wanneer een werkgever zicht niet houdt aan deze arbeidswetten volgt een boete van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

In het onderzoek wordt gekeken naar de effectiviteit van de boetehoogte en naar de redenen van werkgevers om de arbeidswetten al dan niet na te leven. Hierbij wordt ook onderzocht of hogere boetes het voor werkgevers minder aantrekkelijk maakt om de arbeidswetten te overtreden. Na het onderzoek wordt per arbeidswet bekeken of de boetes aangepast moeten worden.

Van Oostenbruggen denkt aan hogere btw, van 21 naar 21,4 procent

DEN HAAG – Staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (Financiën) denkt aan een algemene verhoging van het hoogste btw-tarief op producten en diensten van 21 naar 21,4 procent.

Een beperkte verhoging van het hoogste btw-tarief is een van de voorstellen die op de achtergrond zijn besproken met fracties in de Tweede Kamer, melden Haagse bronnen. De NSC-bewindsman heeft alle opties in kaart gebracht. Het kabinet moet zich daar eerst nog over buigen en dan kunnen de voorstellen naar de Kamer, die een besluit moet nemen.

De NSC-bewindsman moest op zoek naar een alternatief voor een eerder kabinetsplan om de btw te verhogen op cultuur, sport en boeken. Dat kreeg niet genoeg steun van oppositiepartijen en zou daardoor sneuvelen in de Eerste Kamer. Als het eerdere plan niet doorgaat, zou er een gat van ruim 1 miljard euro ontstaan in de begroting.

Van Oostenbruggen maakte de afgelopen tijd een ronde langs nagenoeg alle fracties om te horen wat zij willen. Een kleine verhoging van het hoogste tarief is daarbij ook naar voren gebracht. Onder dit tarief vallen onder meer kleding en luxere goederen zoals televisies.

×