Clicky

zondag 11 mei 2025 - 17:34 uur
Home Blog Pagina 190

Maersk gaat voor bijna 2 miljard euro eigen aandelen inkopen

KOPENHAGEN – Het Deense scheepvaartconcern Maersk gaat voor maximaal 14,4 miljard Deense kroon aan eigen aandelen inkopen, omgerekend bijna 2 miljard euro. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt.

Het besluit volgt op een winstgevend jaar voor het bedrijf, als gevolg van de hogere vrachttarieven door aanhoudende onrust in de Rode Zee.

De door Iran gesteunde Jemenitische Houthi’s vielen schepen in de Rode Zee aan als steun voor Hamas in de oorlog met Israël. Vorige maand besloten de Houthi’s hun aanvallen te beperken, nadat een staakt-het-vuren tussen Hamas en Israël was ingegaan.

Maersk presenteert donderdag de jaarresultaten. Het afgelopen jaar heeft het scheepvaartconcern meerdere keren de winstverwachting verhoogd. Aanleiding daarvoor was dat het in Kopenhagen gevestigde Maersk verwachtte dat de onrust in de Rode Zee nog even zou voortduren.

Door de grote vraag naar containerschepen en de langere vaarroute via zuidelijk Afrika stijgen de tarieven voor zeevrachtvervoer en dat stuwt de winstgevendheid van rederijen als Maersk.

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

AMSTELVEEN – KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega’s.

Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.

Als uit het onderzoek inderdaad grensoverschrijdend gedrag blijkt, “zullen gepaste maatregelen worden genomen”, aldus KLM.

Medewerkers die grensoverschrijdend gedrag ervaren of hebben ervaren kunnen zich melden bij de vertrouwenspersonen van de luchtvaartmaatschappij.

Een woordvoerster kan verder niet ingaan op de melding zelf, wel dat er voldoende aanleiding was om een onderzoek te starten.

Wat de consequenties zijn voor de medewerkers die zich aan grensoverschrijdend gedrag schuldig hebben gemaakt, hangt af van de uitkomsten van het onderzoek, aldus de woordvoerster.

Storing Rabobank-app opgelost, meldt bank

UTRECHT – De storing in de bankieren-app van de Rabobank is opgelost. Dat laat een woordvoerder van de bank weten.

Eerder op de dag konden klanten niet inloggen in de app. Zij kregen een melding te zien dat er een technisch probleem was.

Op storingswebsite Allestoringen.nl kwamen na 15.15 uur de eerste meldingen binnen. Een uur later was het aantal meldingen opgelopen tot meer dan 7000.

Inmiddels is dat aantal flink afgenomen.

Nieuwe elektrische kraan voor Kraanbedrijf Nederhoff

UTRECHT – Tijdens de Bouwbeurs in de Jaarbeurs Utrecht is dinsdag de K950LEX, een volledig elektrische kraan en hoogwerker in één, officieel overgedragen aan Kraanbedrijf Nederhoff. Deze machine biedt een oplossing voor duurzaam werken in stedelijke en zero-emissie zones en speelt in op de groeiende vraag naar emissievrije bouwmachines.

De K950LEX is door TLN overgedragen aan Kraanbedrijf Nederhoff, dat de machine in gebruik neemt. Het bedrijf heeft eerder gewerkt met de dieselvariant van de K950 en maakt nu de overstap naar een elektrische uitvoering.

Kenmerken van de K950LEX

De K950LEX is ontwikkeld in samenwerking met Klaas Kranbau GmbH, Kraanbedrijf Nederhoff, All-Up en Volvo Trucks dealer Nijwa. De machine combineert duurzaamheid met flexibiliteit en is volledig elektrisch aangedreven.

Belangrijke eigenschappen:

  • Dubbele functie: inzetbaar als kraan met een hijshoogte van 44 meter en een reikwijdte van 39 meter, en als hoogwerker met een werkhoogte van 41 meter en een reikwijdte van 34 meter.
  • Compact en flexibel: geschikt voor stedelijk gebruik, met een totaalgewicht van 20 ton en een lengte van 10 meter.
  • Emissievrij: voorzien van een lithium-ijzerfosfaat batterij van 44kW / 96V en een elektrische aandrijving.
  • Gebouwd op een Volvo FE full electric 6×2: uitgerust met twee elektromotoren (300 pk) en een accupack (225 kW) met een actieradius tot 275 km.

De introductie van de K950LEX is bedoeld als antwoord op de groeiende behoefte aan emissievrije bouwmachines. De machine speelt in op de strengere milieuregels en draagt bij aan de verduurzaming van de bouw- en transportsector.

Belang van emissievrij werken

De overhandiging van de K950LEX werd bijgewoond door vertegenwoordigers van Kraanbedrijf Nederhoff. Tijdens de presentatie werd benadrukt hoe de machine bijdraagt aan duurzaam werken in stedelijke bouwprojecten.

Sjoerd Nederhoff: “De K950LEX helpt ons niet alleen te voldoen aan de emissienormen, maar verbetert ook de efficiëntie van onze werkzaamheden. Deze ontwikkeling is een belangrijke stap in de toekomst van emissievrije bouwprojecten.”

Samenwerking voor duurzaamheid

De ontwikkeling van de K950LEX laat zien hoe samenwerking binnen de sector kan bijdragen aan innovatieve, duurzame oplossingen. Met de introductie van deze machine zetten de betrokken partijen een stap richting emissievrij werken in de bouw- en transportsector.

Griepgolf bereikt hoogste niveau in jaren

BILTHOVEN – Het aantal griepgevallen is gestegen naar het hoogste niveau van de afgelopen jaren. Vorige week meldden 118 op elke 100.000 mensen zich met griepklachten bij een huisarts, meldden het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en onderzoeksinstituut Nivel.

Een week eerder stond de teller op 76 grieppatiënten per 100.000 mensen bij de huisarts, en de week ervoor op 58. De aantallen zijn in twee weken tijd dus verdubbeld. Het RIVM deelt de aantallen sinds 2020, en voor het eerst komt het cijfer boven de honderd uit.

Nederland heeft sinds vorige week officieel een griepepidemie. Toen zat het aantal griepgevallen voor de tweede week op rij boven de grens die daarvoor geldt. Ook vorig jaar was er een griepepidemie, maar die kwam niet in de buurt van het huidige niveau.

Monsters

De meeste mensen met griep gaan niet naar de huisarts, maar er is altijd een minderheid van vooral kwetsbare mensen die dat wel doet. Daardoor geven deze cijfers een goede indruk van de verspreiding van griepvirussen.

Griepachtige klachten kunnen ook door andere ziekmakers worden veroorzaakt. Om zeker te weten dat de klachten van mensen echt door een griepvirus komen, worden monsters uit hun keel en neus getest. Bij het merendeel van die tests komen de klachten inderdaad door een griepvirus.

Jongen zwaargewond in Hofstad Lyceum Den Haag aangetroffen, groot onderzoek begonnen

DEN HAAG – In een gebouw van het Hofstad Lyceum in Den Haag is woensdagmiddag een zwaargewonde jongen gevonden. Hij is naar het ziekenhuis gebracht.

Een politiewoordvoerster kan nog niet zeggen of het om een leerling gaat. Wel is duidelijk dat er één gewonde is gevallen.

In de school, aan het Colijnplein, zijn de forensische opsporing en de districtsrecherche bezig met onderzoek. Ook is een traumahelikopter geland. De ingang en de omgeving zijn afgezet. Er is politie aanwezig en buiten de afzetting staan veel mensen, ziet een ANP-verslaggever.

De school was niet bereikbaar om te vertellen wat er is gebeurd. De politie wil niets zeggen zolang het onderzoek loopt.

Argentinië verlaat Wereldgezondheidsorganisatie

BUENOS AIRES – Argentinië verlaat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Een woordvoerder van president Javier Milei zegt dat het besluit samenhangt met grote onenigheid over de wijze waarop de coronapandemie is aangepakt. Argentinië zou niet willen toestaan dat “een internationale organisatie zich bemoeit met onze soevereiniteit”.

Het Zuid-Amerikaanse land volgt nu het voorbeeld van de Verenigde Staten. Onlangs besloot de Amerikaanse president Donald Trump al zijn land terug te trekken uit de internationale gezondheidsorganisatie. Trump verweet de WHO eveneens fouten te hebben gemaakt bij de aanpak van de coronapandemie en zei in een decreet dat ook andere gezondheidscrises slecht zijn aangepakt. Hij gaf ook aan dat de VS in zijn ogen financieel veel te veel moesten bijdragen.

Argentinië wordt bestuurd door president Javier Milei, een zelfbenoemde anarchokapitalist die wordt gezien als bondgenoot van Trump. Die zou de Argentijn eerder zijn “favoriete president” hebben genoemd. Milei woonde ook de beëdiging bij van zijn Amerikaanse ambtsgenoot. Nieuwssite Buenos Aires Herald bericht dat de Argentijnse regering kijkt naar een vertrek uit tal van internationale instellingen. Lidmaatschap zou het land miljoenen kosten en te weinig voordelen opleveren, zo zou worden beredeneerd.

Minister Veldkamp: Gaza is van de Palestijnen

DEN HAAG – Het is voor het kabinet onbestaanbaar dat de Gazastrook onder Amerikaans gezag komt, zoals de Amerikaanse president Donald Trump heeft geopperd.

Dat laat minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) desgevraagd via een woordvoerder weten “Voor Nederland staat buiten kijf: Gaza is van de Palestijnen”, aldus de bewindsman.

“Onze positie is en blijft onveranderd”, zegt Veldkamp. “Nederland staat achter een tweestatenoplossing. Dat betekent een onafhankelijke levensvatbare Palestijnse staat naast een veilig Israël.”

Timmermans wil ‘als zuinig land’ grotere EU-begroting

BRUSSEL – Fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA Frans Timmermans vindt dat de EU-begroting “in deze moeilijke tijden” moet worden uitgebreid. “Als zuinig land ben ik bereid om dat te doen”, zei Timmermans woensdag in Brussel. Met dat extra geld moet de Europese Unie investeren in betaalbare energie en in betaalbare huisvesting, vindt hij.

Timmermans zei dat na afloop van de fractievergadering van de sociaaldemocraten van het Europees Parlement. Daar maken de PvdA’ers deel van uit. De Europarlementariërs van GroenLinks zitten in de groene fractie.

De enige manier om lagere energieprijzen te bereiken is een snellere overgang naar hernieuwbare energiebronnen, zei Timmermans. “Dat is de enige goedkope energie die Europa tot zijn beschikking heeft.”

Green Deal

Timmermans maakt zich geen al te grote zorgen dat er een streep wordt gezet door ‘zijn’ Green Deal. Als Eurocommissaris lanceerde hij dat plan, waarin de EU-landen hebben afgesproken om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. De Europese Commissie heeft recent haar plannen gepresenteerd om de concurrentiekracht van de EU te vergroten. Critici zeggen dat hiermee een einde wordt gemaakt aan de Green Deal.

De nieuwste plannen van de Commissie gaan volgens Timmermans om “hoe we banen naar Europa halen, hoe we onze industriële basis versterken en hoe we ervoor zorgen dat we de energieprijzen omlaag brengen. De Green Deal is volgens mij de beste mogelijke manier om daar te komen.”

Onder vuur

Hij heeft wel het idee dat “alles wat met natuur te maken heeft onder vuur ligt. Dat betreur ik zeer en we moeten kijken hoe we dat kunnen voorkomen.” Aan de andere kant liggen diverse voorstellen van de Europese Commissie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikas­gassen met ten minste 55 procent te hebben verminderd volgens Timmermans “nauwelijks onder vuur”.

Vertraging van de transitie van de auto-industrie moet worden voorkomen, voegde Timmermans daaraan toe. “Dat is schadelijk voor de automobielindustrie”, omdat die transitie in landen als de VS, China en Zuid-Korea “heel erg snel gaat”.

De Europese Commissie heeft vorige week het startsein gegeven voor een strategische dialoog over de toekomst van de Europese auto-industrie. Die moet leiden tot plannen om de auto-industrie in Europa weer te laten floreren. Diverse Europese fracties vrezen dat het verbod op verbrandingsmotoren per 2035 wordt uitgesteld.

Politie stopt illegaal gevaarlijk afvaltransport op Duitse snelweg [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

SUHL – Dinsdagochtend heeft een patrouille van het Autobahnpolizeistation Süd een Poolse vrachtwagen met gevaarlijke stoffen van de weg gehaald. De vrachtwagen reed door twee tunnels op de A71 bij Suhl, ondanks dat deze route expliciet verboden is voor gevaarlijke stoffen transporten.

Bij controle van de vracht en de bijbehorende documenten bleek dat de vrachtwagen bijna 20.000 liter gevaarlijk afval vervoerde, waaronder zoutzuur, zwavelzuur, kaliumhydroxide-oplossing en een cyanidehoudende giftige stof.

Specialisten van de controlegroep voor commercieel goederenvervoer werden erbij gehaald en namen de zaak over. Uit nader onderzoek bleek dat een transportbedrijf uit Noordrijn-Westfalen oorspronkelijk verantwoordelijk was voor het speciale transport, maar de opdracht om onduidelijke redenen had overgedragen aan een Pools bedrijf.

Dit bedrijf beschikte niet over de vereiste vergunningen of geschikte uitrusting voor het vervoeren van gevaarlijk afval. Zelfs de verplichte markering als afvaltransport op de vrachtwagen bleek met de hand aangebracht.

De autoriteiten startten een onderzoek naar een mogelijke milieumisdrijf vanwege de illegale omgang met gevaarlijk afval. Een officier van justitie in Meiningen legde de 43-jarige Wit-Russische vrachtwagenchauffeur een borgsom van 1.000 euro op wegens zijn overtredingen. Bovendien worden verdere overtredingen met betrekking tot afval- en gevaarlijke stoffenwetgeving door de politie onderzocht en zullen de verantwoordelijke partijen worden aangeklaagd.

De vrachtwagen werd in beslag genomen en mocht pas later op de avond, na goedkeuring van de juiste vergunningen en onder de supervisie van het juiste transportbedrijf, zijn rit voortzetten.

Spanningen Faber en oppositie lopen wederom op bij asieldebat

DEN HAAG – Tijdens een asieldebat zijn de spanningen tussen oppositiepartijen en asielminister Marjolein Faber wederom hoog opgelopen. D66, GroenLinks-PvdA, SP en DENK vroegen de bewindsvrouw van PVV-huize om meer informatie over de keuze om VluchtelingenWerk dit jaar flink te korten. Het verweer van Faber dat ze pas openheid kon geven na de rechtszaak die VluchtelingenWerk hierover heeft aangespannen, kon bij de oppositiepartijen op weinig begrip rekenen.

De minister zegt “met alle plezier” openheid van zaken te willen geven over de achterliggende redenering van haar besluit en de gesprekken met onder andere VluchtelingenWerk die daaraan voorafgingen. Maar dat wil ze pas doen nadat de zaak op donderdag 13 februari bij de rechter is geweest.

Ze beperkt zich tot de uitleg dat ze VluchtelingenWerk niet meer subsidie wil toekennen dan de 13 miljoen euro die op haar begroting staat. Ze heeft er geen boodschap aan dat VluchtelingenWerk normaal gesproken daarbovenop nog 20 miljoen euro krijgt en de organisatie dat geld nodig zegt te hebben om haar wettelijke taken uit te voeren.

Schending

Michiel van Nispen (SP) spreekt van een “abrupt” en “ongemotiveerd” besluit. Dat ze de Kamer in zijn ogen onvoldoende hierover informeert, vindt hij een schending van artikel 68 van de grondwet. Hierin staat beschreven dat het kabinet de Eerste en Tweede Kamer desgevraagd van informatie moet voorzien. Pieter Omtzigt van coalitiepartij NSC heeft regelmatig stukken geëist met dit grondwetsartikel in de hand.

Uiteindelijk heeft Faber toegezegd dat ze na de rechtszaak een brief stuurt waarin ze antwoord geeft op de vragen uit de Kamer.

In december kwam het tijdens een asieldebat ook al tot een harde aanvaring tussen Faber en oppositiepolitici, die vonden dat ze vragen ontweek. Daarbij liep Anne-Marijke Podt (D66) even weg en verliet Kati Piri (GroenLinks-PvdA) geërgerd het debat.

Staat mocht onderzoek doen naar Arib na meldingen wangedrag

DEN HAAG – Het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer en de hoogste ambtenaar mochten wel degelijk het onderzoek instellen naar voormalig Kamervoorzitter Khadija Arib, nadat er meldingen waren binnengekomen over grensoverschrijdend gedrag van haar. Dat oordeelt de rechter in een zogenoemde bodemprocedure.

Arib had de zaak aangespannen omdat het onderzoek in haar ogen onrechtmatig was. Haar advocaten Geert-Jan en Carry Knoops betoogden dat Kamerleden geen onderzoek mogen instellen naar andere Kamerleden. Ook stelden zij dat Arib geen werkgever was van de ambtenaren, want dat is immers de griffier als hoogste ambtenaar. Daarom was een dergelijk onderzoek in hun ogen niet geoorloofd. Tevens zeiden de advocaten dat Arib “lang de deur heeft opengehouden” voor medewerking, maar dat zij een halfjaar lang niets gehoord had van de onderzoekers.

Maar het presidium van de Tweede Kamer en de griffier vonden het onderzoek wel degelijk rechtmatig. De klachten tegen Arib waren in hun ogen zo ernstig, dat er geen andere optie was dan een onderzoek. Als dat er niet was gekomen, dan zou de Tweede Kamer haar zorgplicht naar de ambtenaren verzaken.

Reputatie

Volgens de rechter hadden het presidium en de griffier ook de plicht om de reputatie van Arib niet te beschadigen, maar die hebben zij volgens de rechtbank vervuld. Het onderzoek richtte zich alleen op de feitelijke juistheid van de meldingen, en niet op hoe Arib verder functioneerde als Kamerlid.

Ook heeft Arib voldoende gelegenheid gekregen om mee te werken aan het onderzoek. De advocaten van de Staat betoogden tijdens de zitting in oktober dat Arib zelf actief moeite deed om niet geïnformeerd te worden. Volgens hen heeft Arib minstens vier keer de mogelijkheid gekregen om haar kant van het verhaal te doen, maar saboteerde zij zelf telkens die kansen.

Beschuldigingen

Arib werd in twee brieven beschuldigd van het uitsluiten of negeren van kritische ambtenaren, het zich bemoeien met de ambtelijke organisatie en het hanteren van “negatief ervaren verbale omgangsvormen”. Volgens onderzoeksbureau Hoffman zijn van de zeventien beschreven situaties zestien “ondersteund door informatie die onderzoekers hebben verkregen”. Wel verliepen sommige gevallen anders dan beschreven, en is het niet zo dat ambtenaren zouden zijn ontslagen na valse aantijgingen door Arib.

De rechtbank oordeelt niet of de beschuldigingen tegen Arib waar zijn. Daarvoor zou een andere procedure nodig zijn.

Spaanse Grupo Primafrio vernieuwt wagenpark met 300 Mercedes-Benz Actros vrachtwagens

Grupo Primafrio, de toonaangevende internationale logistieke operator in Europa voor het wegtransport van tuinbouwproducten onder gecontroleerde temperatuur, blijft investeren in de vernieuwing van zijn wagenpark. Met de toevoeging van 300 Actros 1851 LS vrachtwagens met BigSpace-cabine van Mercedes-Benz Trucks onderstreept het bedrijf zijn toewijding aan veiligheid en efficiëntie.

Deze beslissing benadrukt de voortdurende inspanningen van Primafrio om geavanceerde logistieke en transportoplossingen te bieden, waarmee de bedrijfsvoering wordt geoptimaliseerd en de inzet voor duurzaamheid, technologische innovatie en het welzijn van werknemers wordt versterkt.

Op dit moment bestaat 30% van de vloot van Grupo Primafrio uit vrachtwagens van Mercedes-Benz Trucks, wat een langdurige samenwerking consolideert die teruggaat tot de jaren ‘70. Deze samenwerking heeft een cruciale rol gespeeld in de transformatie en optimalisatie van de bedrijfsactiviteiten.

De nieuwe Actros 1851 LS voertuigen zijn uitgerust met geavanceerde technologieën op het gebied van veiligheid, efficiëntie en comfort. Ze beschikken over rijassistentiesystemen zoals Active Brake Assist 5, bandenspanningscontrole en een voorspellend aandrijflijnbeheer, waarmee de rijstijl wordt aangepast aan het terrein voor een efficiënter brandstofverbruik.

Op het gebied van comfort biedt de BigSpace-cabine een ergonomisch ontworpen ruimte die het rijcomfort op lange afstanden maximaliseert. De intelligente indeling van de opbergruimtes en de geavanceerde technologie zorgen voor een optimale rijervaring.

Duurzaamheid speelt eveneens een sleutelrol in deze vlootvernieuwing, waarvan de gemiddelde leeftijd slechts 1,6 jaar bedraagt. Dankzij de integratie van MirrorCam-technologie kan de Actros 1851 LS tot 2% brandstof besparen, terwijl de nieuwste generatie OM471-motor het brandstofverbruik met 4% vermindert. Dit leidt tot een aanzienlijke verlaging van de CO₂-uitstoot, waarmee Primafrio zijn duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunt.

Toewijding aan innovatie en duurzaamheid

“De samenwerking met Daimler Truck is essentieel voor de duurzame groei van ons wagenpark. Het stelt ons in staat om geavanceerde technologische oplossingen te implementeren die zorgen voor een hogere productiviteit, milieuvriendelijkheid en bovenal de veiligheid en het welzijn van onze chauffeurs. Dit gezamenlijke engagement weerspiegelt onze ambitie om efficiënter en verantwoord te opereren,” aldus José Esteban Conesa, voorzitter van Grupo Primafrio.

Antonio García-Patiño, voorzitter van Daimler Truck Spanje, voegt daaraan toe: “De uitstekende brandstofefficiëntie en prestaties van de nieuwe Mercedes-Benz Actros 1851 LS vrachtwagens die door Primafrio zijn aangeschaft, bevestigen onze toewijding om voertuigen te leveren die voldoen aan de hoogste eisen van de transportsector.”

De voortdurende vernieuwing van de vloot bij Grupo Primafrio maakt deel uit van een integrale strategie die in lijn is met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). Deze aanpak stelt het bedrijf in staat om een leidende rol te spelen in technologische innovatie binnen de logistiek en duurzaam transport, terwijl ook het welzijn van de werknemers wordt verbeterd. Daimler Truck Spanje is een cruciale partner in dit proces, met innovatieve oplossingen die Primafrio helpen om deze doelstellingen te realiseren.

Training voor maximale efficiëntie en veiligheid

Als onderdeel van zijn duurzaamheidsstrategie en met als doel de efficiëntie en veiligheid van chauffeurs te verbeteren, heeft Daimler Truck Spanje in samenwerking met Comercial Dimóvil in de regio Murcia een gespecialiseerde training verzorgd voor de chauffeurs van Grupo Primafrio. Tijdens deze training kregen de chauffeurs diepgaande kennis over de nieuwe Mercedes-Benz Actros 5 vrachtwagens, zodat zij optimaal gebruik kunnen maken van alle functies. De opleiding bestond uit zowel theoretische lessen als praktijkdemonstraties in de voertuigen zelf, onder begeleiding van trainers van Mercedes-Benz Trucks en het interne opleidingsprogramma van Grupo Primafrio. Dit initiatief draagt bij aan een veiliger en zuiniger rijgedrag, terwijl het brandstofverbruik en de emissies worden verminderd.

15-jarig slachtoffer busongeluk Zwartewaal overleden

VOORNE AAN ZEE – Het 15-jarige meisje dat op de intensive care belandde na een busongeluk in Zwartewaal (Zuid-Holland), is woensdagochtend in het Erasmus MC in Rotterdam overleden. Dat heeft haar familie bekendgemaakt.

De nabestaanden vragen media om met rust te worden gelaten om het verlies te kunnen verwerken.

Het meisje zat in een lijnbus die afgelopen donderdag in botsing kwam met een auto en daarna op zijn kant in een greppel terechtkwam. Ze werd pas na een halfuur gevonden, nadat een ander slachtoffer had gezegd dat dit meisje ook in de bus had gezeten.

Volgens de veiligheidsregio, die het woord voert namens de brandweer en de ambulancedienst, is door de hulpverleners “constant gevraagd of er nog mensen in de bus zaten”. De scholiere werd uiteindelijk gevonden “op een moeilijk bereikbare plek”. De bus lag half in een sloot en er was veel modder uit die sloot in de bus terechtgekomen, vertelt een woordvoerder. Het slachtoffer werd uiteindelijk onder een laag modder gevonden. De veiligheidsregio doet onderzoek naar het handelen van de eigen hulpverleners.

Daling goederenvervoer per spoor door afname kolenvervoer

In 2024 werden er in totaal bijna 40 miljoen ton goederen per spoor vervoerd. Daarmee daalde het spoorgoederenvervoer met 7 procent ten opzichte van 2023. De belangrijkste oorzaak hiervan is de afname van het kolenvervoer door de Duitse energietransitie. Dat blijkt uit het jaarrapport Ontwikkeling spoorgoederen in Nederland 2024, dat ProRail jaarlijks opstelt.

Minder kolentreinen

Door het Duitse beleid om te stoppen met kolen voor energieopwekking, is onder meer een kolencentrale in Zuid-Duitsland gesloten die via Nederland werd bevoorraad. Ook speelt concurrentie met Duitse havens een rol in de krimpende markt. Het aantal dagelijkse beladen kolentreinen daalde van 10 à 15 enkele jaren geleden, naar ongeveer 5 in 2024.

Meer dan de helft van het goederenvervoer per spoor bestaat uit containers en trailers. Dit intermodaal vervoer bleef in 2024 stabiel. Wel is er dynamiek in de markt: nieuwe verbindingen komen erbij, andere verdwijnen. Vooral verbindingen over korte afstand of met lage frequentie werden beëindigd.

Duitsland belangrijkste bestemming

Ondanks de daling in kolenvervoer blijft Duitsland veruit de belangrijkste bestemming voor spoorgoederenvervoer vanuit Nederland. Het vervoer naar Noordoost-Europa groeide met meer dan 10 procent. Polen en Tsjechië behoren tot de top 5 bestemmingslanden.

In 2024 reden ruim 43.000 goederentreinen de grens met Duitsland over, 7 procent minder dan in 2023. Meer dan de helft hiervan (23.000) waren containertreinen. De Betuweroute was de belangrijkste corridor, ondanks werkzaamheden voor de aanleg van het Derde spoor in Duitsland tussen Zevenaar en Oberhausen.

In november is in Duitsland een grote buitendienststelling gestart, waardoor minder treinen over de grensovergang op de Betuweroute kunnen rijden.

×