Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 14:38 uur
Home Blog Pagina 189

Vrachtwagen van de weg op A28

Foto: Rijkswaterstaat | X

WEZEP – Vrijdagochtend is op de A28 een vrachtwagen, door nog onbekende oorzaak, van de weg geraakt en in de berm tot stilstand gekomen.

Het ongeval gebeurde ter hoogte van Wezep.

Inmiddels is de vrachtwagen geborgen.

Schiphol ziet passagiersaantallen en investeringen stijgen in 2024

SCHIPHOL – De luchthavens van Royal Schiphol Group hebben in 2024 een groei van 7 procent in passagiersaantallen gerealiseerd en daarmee 75,9 miljoen reizigers gefaciliteerd. Dankzij voldoende personeel en stabiele operationele prestaties konden Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport de stijgende vraag naar vliegreizen aan.

Financiële resultaten en investeringen

De financiële positie van Schiphol herstelde aanzienlijk, met een onderliggend nettoresultaat van 291 miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van 2023. De omzet steeg met 21 procent naar 2,245 miljard euro. Tegelijkertijd werd een recordbedrag van ruim 1 miljard euro geïnvesteerd in verbeteringen van de luchthaveninfrastructuur, wat resulteerde in een negatieve kasstroom van 405 miljoen euro. Schiphol blijft zich inzetten voor verdere investeringen en een solide financieel beleid om de luchthaven toekomstbestendig te maken.

Groei en toekomstperspectief

Schiphol verwerkte 66,8 miljoen reizigers, een stijging van 8 procent ten opzichte van 2023. Het aantal vliegtuigbewegingen groeide met 7 procent tot 473.815. Ondanks deze groei blijft het aantal vliegbewegingen 5 procent onder het niveau van 2019. Het vrachtvolume steeg met 8 procent tot 1,49 miljoen ton, terwijl het aantal volledige vrachtvluchten licht daalde met 2 procent.

Duurzaamheid en infrastructuur

Om de luchtvaart duurzamer te maken en de kwaliteit van de luchthaven te verhogen, werden in 2024 diverse bouwprojecten afgerond en werd het grootste investeringsplan in de geschiedenis van Schiphol aangekondigd. Nieuwe tarieven moeten luchtvaartmaatschappijen stimuleren om schonere en stillere vliegtuigen in te zetten. Schiphol blijft investeren in een betere reiservaring en een toekomstbestendige luchthaven.

Vooruitblik op 2025

Schiphol verwacht dat de passagiersaantallen en vliegtuigbewegingen in 2025 verder zullen toenemen, ondanks hogere ticketprijzen. De ontwikkeling op de lange termijn blijft echter onzeker door overheidsmaatregelen die het aantal vluchten mogelijk beperken. Toch verwacht Schiphol meer reizigers te kunnen verwelkomen door de inzet van grotere en efficiëntere vliegtuigen.

Ocean Network Express doopt eerste eigen nieuwbouwcontainerschip “ONE Sparkle”

Ocean Network Express (“ONE”) heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn bedrijfsvoering met de doop van “ONE Sparkle”, het eerste door het bedrijf zelf gebouwde en geëxploiteerde nieuwbouwcontainerschip.

CEO Jeremy Nixon reageert enthousiast: “De doop van ONE Sparkle is een belangrijke mijlpaal voor ONE. Dit schip is ons eerste eigen nieuwbouwcontainerschip en onderstreept tevens onze toewijding aan duurzaam varen dankzij het innovatieve ontwerp en de mogelijkheden voor alternatieve brandstoffen. Naarmate we onze eigen vloot uitbreiden, zullen deze geavanceerde schepen een cruciale rol spelen bij het behalen van onze milieudoelstellingen en het verbeteren van de betrouwbaarheid van onze dienstverlening.”

Duurzame en innovatieve kenmerken

De ONE Sparkle is voorzien van geavanceerde milieuvriendelijke technologieën, waaronder:

  • Mogelijkheid om in de toekomst over te schakelen op methanol en ammoniak als brandstof;
  • Een geoptimaliseerd rompontwerp voor verbeterde energie-efficiëntie;
  • De nieuwste generatie energiebesparende systemen;
  • Slimme technologieën voor optimale prestaties;
  • Aansluitmogelijkheden op walstroom om emissievrij in havens te opereren.

Na de oplevering zal de ONE Sparkle de concurrentiepositie van ONE versterken in de dienstverlening waarin het schip wordt ingezet. Bovendien onderstreept het schip de toewijding van het bedrijf aan duurzame scheepvaartpraktijken.

Bouw en toekomstplannen

ONE Sparkle is gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea, en heeft een capaciteit van ongeveer 13.800 TEU-containers. Het schip is geklasseerd door ABS, vaart onder de vlag van Singapore en wordt beheerd door OneSea Solutions Pte. Ltd, een gezamenlijk eigendom van ONE en Seaspan Corporation. ONE Sparkle maakt deel uit van een serie van twintig grote schepen die ammoniak- en methanol-klaar zijn. Deze schepen worden gebouwd in Zuid-Korea en Japan en staan gepland voor oplevering in 2025 en 2026.

Trump wil Rusland terug in G7 en top met Rusland en China

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil over enige tijd een top met China en Rusland om de militaire bestedingen te halveren en de productie van kernwapens te staken.

Ook zou Trump Poetin graag weer spreken in de G7, een overleg van machtige economieën waar Rusland uit gezet was na de annexatie van de Krim in 2014. “Ik vind dat het een fout was om hem eruit te gooien.”

Trump zegt met de Chinese president Xi Jinping en Poetin om tafel te willen “zodra het weer wat rustiger is”. “Als we alles hebben rechtgetrokken, wil ik dat een van de eerste ontmoetingen die ik heb, is met de Chinese president Xi, president Poetin van Rusland. En ik wil zeggen: laten we ons militaire budget halveren.” Hij zegt ook tegen de ontwikkeling van nieuwe kernwapens te zijn.

Toen Rusland nog bij de G7 zat, heette de groep de G8. Trump heeft tijdens zijn eerste ambtstermijn ook geprobeerd om te Russen terug te halen, maar dat zagen de andere westerse landen niet zitten.

Oekraïne ontkent dat in München gesprek met Rusland gepland is

KYIV – Oekraïne ontkent dat op de grote veiligheidsconferentie in München een gesprek met Rusland gepland staat. De Amerikaanse president Donald Trump zei dat er vrijdag een ontmoeting “op hoog niveau” met vertegenwoordigers van de VS, Rusland en Oekraïne op de agenda staat.

“Rusland is er samen met onze mensen. Oekraïne is ook uitgenodigd”, zei Trump. Wie er precies zouden komen, was volgens de president nog niet duidelijk, “maar mensen op hoog niveau uit Rusland, Oekraïne en uit de Verenigde Staten”.

“Er worden geen gesprekken met Russen in München verwacht”, zei Dmytro Lytvyn, adviseur van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. “Op dit moment ligt er niets op tafel.” Volgens de adviseur moeten Oekraïne en zijn Europese bondgenoten eerst een gezamenlijk standpunt innemen. Daar zou nu nog geen sprake van zijn.

Trump probeert vredesbesprekingen tussen Rusland en Oekraïne af te dwingen, en heeft daar ook al over gesproken met Moskou. Oekraïense en Europese politici hebben gewaarschuwd dat zij niet gepasseerd willen worden.

Joost Niemöller nieuwe hoofdredacteur Ongehoord Nederland

HILVERSUM – Joost Niemöller is de nieuwe hoofdredacteur van omroep Ongehoord Nederland (ON!). De journalist is de opvolger van de vorig jaar ontslagen Arnold Karskens.

Niemöller was samen met Karskens een van de initiatiefnemers voor de omroep. Hij werkte eerder voor de Volkskrant, De Groene Amsterdammer, Nieuwe Revu en HP/De Tijd.

Volgens ON! staat Niemöller “pal voor de vrijheid van meningsuiting” en vindt hij “het belangrijk dat alle onderwerpen besproken kunnen worden”. “De komst van Niemöller geeft een extra impuls om onze omroep te versterken en de belangrijke missie van Ongehoord Nederland voort te zetten.”

De benoeming komt op de dag dat Karskens in de rechtbank van Den Haag zijn ontslag aanvocht in een bodemprocedure. De rechter doet daarover op 27 maart uitspraak.

RTL-journaliste Van Leeuwen niet langer vast in Sierra Leone

HILVERSUM – De Nederlandse RTL Nieuws-journaliste Sophie van Leeuwen zit niet langer vast in Sierra Leone, meldt haar werkgever RTL Nieuws. Zij werd donderdag aangehouden nabij Freetown. Ze zou worden verdacht van het onrechtmatig vastleggen van beeldmateriaal.

RTL-hoofdredacteur Ilse Openneer heeft Van Leeuwen gesproken. “We zijn blij dat ze het goed maakt”, aldus Openneer. Van Leeuwen is met haar advocaat vertrokken bij de politie. Ze mag het land niet verlaten in afwachting van verder verhoor, meldt RTL Nieuws.

Van Leeuwen is Afrikacorrespondent voor RTL Nieuws en is in Sierra Leone om verslag te doen over de zaak Jos Leijdekkers, ook wel bekend als Bolle Jos. Ze heeft hiervoor toestemming van het lokale gezag, stelt RTL Nieuws. Woensdag was ze bij een persconferentie van de minister van Informatie, waar het ging over Leijdekkers.

Eerder meldde Openneer op de website van RTL Nieuws dat achterhaald wordt wat de exacte verdenking is en dat de spullen van de journaliste zijn doorzocht.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken verleent bijstand, maar wil daar verder niets over kwijt.

De politie van Sierra Leone heeft een verklaring uitgegeven over de aanhouding. Daarin wordt bevestigd dat zij is verhoord “vanwege haar activiteiten in Sierra Leone”, maar details ontbreken. “Gezien haar medewerking aan het verhoor, is mevrouw Van Leeuwen vrijgelaten om haar werk voort te zetten”, zo valt daarin te lezen.

Achttien jaar cel voor brute moord op parkeerterrein in Oss

DEN BOSCH – Een 28-jarige man uit Oss en een 27-jarige man zijn verantwoordelijk voor de dood van een 23-jarige jongeman uit diezelfde plaats. De rechtbank Oost-Brabant veroordeelt de mannen tot gevangenisstraffen van achttien jaar. Twee medeverdachten (25 en 28 jaar) zijn vrijgesproken van betrokkenheid.

Er speelde al langere tijd een conflict in het drugsmilieu toen het op 14 april 2022 tot een confrontatie kwam tussen de 28-jarige Ossenaar en de jongeman. Tijdens een woordenwisseling zou de jongeman een klap hebben uitgedeeld aan de 28-jarige verdachte. Die belde daarop zes vrienden.

Nadat zij zich hadden verzameld bij een garage, zijn zij in twee auto’s, gewapend met een vuurwapen, mes, koevoet en boor, richting de woning van de jongeman gereden. Toen zij hem al rijdend op een scooter, met zijn vader achterop, op een parkeerterrein troffen, zijn de vier verdachten uit hun auto gestapt en werd de jongeman beschoten en uiteindelijk door vijf kogels geraakt. De laatste kogel was een executieschot door het achterhoofd op het moment dat het slachtoffer al gewond op de grond lag.

De drie verdachten die uiteindelijk voor de rechter zijn verschenen, ontkennen of wijzen kort gezegd naar de 27-jarige verdachte, die nog steeds voortvluchtig is. De advocaten en officieren van justitie stellen dat hij de schutter was.

De rechtbank ziet hiervoor ook de nodige aanknopingspunten, maar kan tegelijkertijd niet uitsluiten dat de vijf kogels door de 28-jarige Ossenaar zijn afgevuurd. Hij nam immers het vuurwapen mee en de vader van het slachtoffer wees hem aan als de schutter. Wel staat volgens de rechtbank vast dat één van beide verdachten de schoten loste. Wie dit daadwerkelijk was, doet er voor de veroordeling niet toe. De verdachten hadden allebei wetenschap van de aanwezigheid van een vuurwapen en aanvaardden de kans dat dit zou worden gebruikt, met alle gevolgen van dien.

De rechtbank twijfelt ernstig aan de verklaring van de 25-jarige medeverdachte, die beweert dat hij niet wist dat er een vuurwapen was meegenomen. Er is echter onvoldoende bewijs dat hij daar wél van wist. Ook voor de 28-jarige medeverdachte ontbreekt het bewijs daarvoor.

Bovendien kan niet worden vastgesteld dat deze mannen tussen het eerste schot en de overige schoten de tijd hebben gehad om zich én te realiseren dat er werd geschoten én dat dit door iemand uit hun groep was én om zich daaraan vervolgens te onttrekken. Dit betekent dat de rechtbank niet tot de conclusie kan komen dat deze verdachten de aanmerkelijke kans hebben aanvaard dat met een vuurwapen op het slachtoffer geschoten zou worden en daarom volgt vrijspraak voor betrokkenheid bij de moord.

Er was sprake van een brute moord die het karakter heeft van een liquidatie. De rechtbank vindt het moeilijk om woorden te vinden die het ultieme gebrek aan respect voor het leven van de jongeman en de gruwelijkheid van de gedragingen tegen hem en zijn vader goed weergeven.

De vader moest van dichtbij meemaken hoe zijn zoon op brute wijze is vermoord, waarbij hij zag hoe hij door het hoofd werd geschoten. De verwachting is dat de vader nooit over deze traumatische gebeurtenis heen zal komen. Daarbij komt dat het voor hem ook anders had kunnen aflopen. Ook de vader had (dodelijk) getroffen kunnen worden.

Ook andere nabestaanden is een groot en onherstelbaar leed en gemis aangedaan. De dood van het slachtoffer heeft diepe sporen nagelaten. De koelbloedige en brute manier waarop het slachtoffer voor de ogen van zijn vader is gedood, veroorzaakten veel beroering, afschuw en gevoelens van angst en onveiligheid.

Dit geldt temeer nu deze openbare executie zich op klaarlichte dag afspeelde op een parkeerplaats in een woonwijk waar kinderen speelden, jongeren rondhingen en volwassenen bij hun dagelijkse bezigheden van en naar hun auto liepen.

De officieren van justitie eisten twintig jaar celstraf voor de veroordeelde verdachten. Daarbij is rekening gehouden dat sprake was van ‘vol opzet’. Dit betekent dat de mannen een vooropgezet plan hadden om het slachtoffer te doden. De rechtbank ziet hiervoor onvoldoende bewijs in het strafdossier. Wel was er ‘voorwaardelijk opzet’ aanwezig.

Het kan namelijk niet anders dan dat de verdachten wisten dat er een aanmerkelijke kans bestond dat het meegenomen vuurwapen gebruikt zou worden en dat het slachtoffer daardoor zou komen te overlijden. Al met al komt de rechtbank voor allebei tot een gevangenisstraf van achttien jaar. Ook moeten de verdachten schadevergoedingen betalen van in totaal ruim 117.000 euro aan de vader, moeder en zus van het slachtoffer.

Werkstraf en transactie van 975.000 euro voor het op grote schaal terugdraaien van kilometerstanden van auto’s

HAARLEM – De eigenaar van een autobedrijf in Opmeer moet 975.000 euro betalen en een werkstraf van 200 uur uitvoeren. Uit strafrechtelijk onderzoek is gebleken dat door zijn autobedrijf op grote schaal kilometerstanden van personenauto’s zijn teruggedraaid. Hierdoor zijn veel autokopers benadeeld: zij dachten een auto te kopen die niet al te veel kilometers had gereden, terwijl in werkelijkheid het aantal kilometers veel hoger lag. Daardoor kon het bedrijf de auto’s voor een hogere prijs verkopen dan de werkelijke waarde, klanten betaalden dus te veel.

In 2021 werd een strafrechtelijk onderzoek begonnen door de FIOD en de districtsrecherche in Alkmaar, onder leiding van het Openbaar Ministerie in Noord-Holland. A.H., de 57-jarige eigenaar van het autobedrijf, werd op 25 januari 2022 aangehouden. Twee dagen later werd hij in vrijheid gesteld, maar hij bleef wel verdachte.

Op de dag dat de man werd aangehouden zijn doorzoekingen verricht in onder andere zijn woning en zijn bedrijf. Hierbij is onder meer de administratie van de onderneming in beslag genomen. Op basis daarvan kon onderzoek worden gedaan naar het wederrechtelijk verkregen voordeel. Uit het onderzoek kwam naar voren dat minstens 1073 auto’s zijn verkocht waarbij de kilometerstanden zijn teruggedraaid. In totaal werd van 26 kopers een aangifte opgenomen: zij gaven aan de auto mede vanwege de lage kilometerstand te hebben gekocht.

Uit het strafrechtelijk onderzoek komen naar het oordeel van het OM de volgende strafbare feiten naar voren: Oplichting (het terugdraaien van de kilometerstanden met als doel het voor een te hoge prijs verkopen van de auto’s), witwassen (vanwege het geld dat de man daarmee verdiende) en wijziging van kilometerstanden (art. 70m van de Wegenverkeerswet).

De transactie met bestraffing en ontneming van het wederrechtelijk verkregen voordeel ziet het OM als een passende afdoening. Het is een straf die recht doet aan de ernst van de feiten. Daarnaast worden de aangevers gecompenseerd. De strafrechtelijke reactie bevat een strafcomponent (werkstraf en geldboete) en een financiële herstelcomponent (afpakken van criminele verdiensten). Met strafoplegging en het afpakken van criminele verdiensten wordt afgerekend met het verleden. Het is duidelijk dat de verdachte niet wegkomt met het plegen van strafbare feiten en dat hij de oneerlijk verdiende winsten moet terugbetalen.

De geldboete bedraagt € 75.000. Het bedrag dat ontnomen wordt vanwege de criminele verdiensten is € 900.000. Daarnaast moet de verdachte een taakstraf van 200 uur uitvoeren. De verdachte heeft inmiddels een kleine 50.000 euro aan compensatie betaald aan gedupeerden en zijn werkstraf van 200 uur voldaan, meldt het Openbaar Ministerie donderdag.

RTL-journaliste Sophie van Leeuwen aangehouden in Sierra Leone

HILVERSUM – De Nederlandse RTL Nieuws-journaliste Sophie van Leeuwen is opgepakt nabij Freetown, in Sierra Leone. Dat meldt haar werkgever RTL. Van Leeuwen zou worden verdacht van het onrechtmatig vastleggen van beeld. Van Leeuwen werkt als Afrikacorrespondent voor RTL Nieuws.

Van Leeuwen maakt met toestemming van het lokale gezag verhalen over de zaak Jos Leijdekkers, ook wel bekend als Bolle Jos.

RTL-hoofdredacteur Ilse Openneer zegt in een verklaring op de website van RTL Nieuws dat het medium probeert te achterhalen “wat exact de verdenking is”. “We begrijpen dat ze wordt verhoord door de CID. Haar spullen zijn doorzocht. Er is op dit moment een advocaat bij haar.” RTL Nieuws wilde wachten met het delen van het nieuws totdat de familie Van Leeuwen was ingelicht.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken “is op de hoogte van de situatie, verleent bijstand, maar wil in het belang van die bijstand daar verder niets over zeggen”, zo laat een woordvoerder weten.

Ahmed Sahid Nasralla, voorzitter van de Sierra Leoonse journalistenorganisatie SLAJ, zegt dat het in dat land niet vaak voorkomt dat journalisten op deze manier worden aangehouden. De politie zou aan SLAJ hebben laten weten dat Van Leeuwen verdacht wordt van mogelijke spionage en werken zonder de verplichte vergunningen. Het ministerie van Informatie in Sierra Leone zou echter hebben laten weten dat ze wel degelijk de juiste accreditatie had.

De politie in Sierra Leone heeft de aanhouding nog niet bevestigd in een verklaring, en was ook nog niet bereikbaar voor commentaar.

Indringer aangehouden die Kamergebouw binnenkwam met steekwapen

DEN HAAG – In de Tweede Kamer is donderdag een man met een steekwapen naar binnengedrongen. Hij is daarop aangehouden door de marechaussee, bevestigt de politie.

Vanwege het incident werden enige tijd de ingangen van het Kamergebouw en de grote hal afgesloten.

Volgens bronnen ging het om een man met een mes die over de poortjes was gesprongen. De beveiliging in de Kamer wilde niets erover kwijt.

Een debat dat nog gaande was in een kleinere zaal, werd stopgezet. Een asieldebat in de grote zaal was op dat moment al geschorst voor de dinerpauze. Inmiddels gaan de debatten weer verder en zijn beide ingangen weer opengesteld.

Porsche wil 1900 banen schrappen in twee Duitse fabrieken

STUTTGART – Porsche wil tegen 2029 ongeveer 1900 banen schrappen in twee fabrieken in Duitsland. Dat heeft de Duitse sportautofabrikant donderdag bekendgemaakt.

Gedwongen ontslagen zijn uitgesloten, omdat er tot 2030 baangaranties gelden voor de medewerkers. Het bedrijf zal het dus moeten hebben van personeel dat vrijwillig vertrekt.

Het rommelt binnen Porsche. De banenreductie komt bovenop de al eerder besloten besparingen, door de contracten van tijdelijke werknemers niet te verlengen. Begin deze maand maakte het bedrijf onverwacht bekend afscheid te willen nemen van financieel topman Lutz Meschke en verkoopdirecteur Detlev von Platen. Het is vooralsnog niet bekend waarom.

De Duitse krant Bild meldde eerder dat de managers verantwoordelijk worden gehouden voor de zwakke prestaties van Porsche en de lage beurskoers. De fabrikant verkocht vorig jaar bijna 311.000 auto’s, ongeveer 3 procent minder dan het jaar daarvoor. In China kelderde de verkoop met 28 procent. Kenners verwachten dat ook 2025 een moeilijk jaar zal worden voor Porsche.

MCSN.NL start Groothof Transport B.V. door na faillissement

GRONINGEN – Op 22 januari 2025 werd Groothof Transport B.V. te Appingedam(Groningen) door de rechtbank in Noord-Nederland failliet verklaard. De werkzaamheden worden per direct voortgezet door MCSN.NL na een overeenkomst met de aangewezen curator.

MCSN.NL is onderdeel van Gorter Transport, Koeriers & Taxi met de hoofdvestiging in Delfzijl en nevenvestigingen in Eemshaven, Harlingen, Den Helder, IJmuiden, Rotterdam en Vlissingen.

MCSN.NL is gespecialiseerd in het vervoer van goederen en personen voor de nautische sector, Groothof Transport B.V. had ook groot vervoer met vrachtwagens en rijplaten, deze werkzaamheden zal MCSN.NL niet voorzetten om de focus te houden op de scheepvaart.

Eigenaar Edwin Gorter van MCSN.NL is blij met de overname, “We kunnen nu een nog breder en completer aanbod bij onze opdrachtgevers neerleggen. Sommige opdrachtgevers zaten voor het taxivervoer al bij Gorter maar nog niet met het goederenvervoer, door de overname kan er een all-in pakket voor de opdrachtgevers worden aangeboden en kan er slechts één aanspreekpunt worden gecreëerd voor personen en goederenvervoer.”

Faber ziet geen noodsituatie bij bezuiniging VluchtelingenWerk

AMSTERDAM – De rechter doet vrijdag uitspraak over het kort geding dat VluchtelingenWerk Nederland heeft aangespannen tegen asielminister Marjolein Faber. Die uitspraak volgt een dag nadat de hulporganisatie in de rechtbank heeft aangekaart in financiële nood te komen als de geplande bezuiniging van 21 miljoen euro van de minister doorgaat. De organisatie stelt dan per maart mensen te moeten ontslaan. De minister gaf via de landsadvocaat aan geen noodsituatie te zien en stelde dat de organisatie het gat met eigen middelen kan dichten.

Nederland heeft de wettelijke taak vluchtelingen juridisch voor te bereiden op hun asielprocedure. Sinds 2010 voert VluchtelingenWerk die taak voor het Rijk uit. Vorig jaar stond daar 34 miljoen euro subsidie tegenover, dit jaar 13 miljoen euro. Door dit fors lagere bedrag kan VluchtelingenWerk niet meer het hele takenpakket op zich nemen. Andere organisaties in de asielketen als IND en COA zullen daarom een deel moeten overnemen, maar wie, wat gaat doen, is nog niet duidelijk. Beide partijen erkenden donderdag in de rechtbank dat een ‘afbouwplan’ nog niet is uitgewerkt.

Desondanks meent de minister dat de hulporganisatie wel al had kunnen voorsorteren op de bezuinigingen per 1 januari, aangezien die in mei 2024 zijn aangekondigd. Naast eigen financiële middelen inzetten voor de Rijkstaken, noemde de landsadvocaat de optie geen nieuwe mensen aan te nemen.

VluchtelingenWerk reageerde daarop dat hiervan geen sprake is en medewerkers al geïnformeerd zijn over de onzekerheid of zij na maart nog werk hebben. Maar door de onduidelijkheid over de herverdeling van taken in de toekomst, weet bestuursvoorzitter Frank Candel niet wie hij moet laten gaan, zei hij in de rechtbank in Amsterdam. De ene vluchteling wel juridische begeleiding aanbieden en de ander niet, kan volgens hem niet. En nu tolken ontslaan als later blijkt dat die taak toch bij VluchtelingenWerk komt te liggen, is ook geen mogelijkheid.

De rechter moet beslissen of er een voorlopige voorziening nodig is. Een eventuele tussenoplossing zou de tijd dan moeten overbruggen tot er eind april duidelijkheid komt over het bezwaar dat VluchtelingenWerk tegen de bezuiniging zelf heeft ingediend.

Westdijk Alphen aan den Rijn start Hooymeijer Stevedoring door

VLAARDINGEN – Westdijk Exceptioneel Transport maakte vandaag bekend dat zij met een deel van de activiteiten van de Hooymeijer groep een herstart gaan maken onder de naam Westdijk Stevedoring BV.

Het gaat hierbij om het Stevedoringsbedrijf in de haven van Vlaardingen. De Hooymeijer groep werd vlak voor kerst failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam.

“Hooymeijer Stevedoring BV was gespecialiseerd in het laden en lossen van schepen in de haven van Vlaardingen. Daarnaast organiseerden zij de douaneformaliteiten voor klanten, stuwen van containers en boden opslagmogelijkheden. Het vakmanschap van de mensen past naadloos in de activiteiten van Westdijk”, aldus de directie van Westdijk.

“We organiseren via onze vestigingen in Alphen ad Rijn, Immingham (UK) en Göteborg (SE) al exceptioneel transport in heel Europa. We hebben er alle vertrouwen in dat we met de vakmensen van Westdijk Stevedoring, mooie activiteiten kunnen toevoegen aan het totale dienstenpakket voor onze klanten en partners.”

Westdijk Exceptioneel Transport BV is gevestigd in Alphen aan den Rijn, Immingham (UK) en Göhteborg (SE). Westdijk is al jarenlang een toonaangevende naam in speciaal- en zwaartransport binnen Europa. Projectmanagement, regelen van vergunningen en doen van routesurvey vullen het dienstenpakket aan.

Daarnaast heeft Westdijk ook een afdeling autolaadkranen die in Nederland specialistische projecten uitvoeren waaronder hoogteleveringen, plaatsen bruggen en machineverhuizingen. Bij Westdijk werken circa 100 mensen in Europa.

×